eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
تفسیر 📌 قسمت اول: مروری بر ترجمه آیات 💠به نام خداوند رحمان و رحيم💠 1⃣ ما اين عظيم الشان را (كه رحمت واسع و حكمت جامع است ) در شب نازل كرديم 2⃣ و تو چه مى دانى شب چيست؟ 3⃣ شب قدر (در و مرتبه ) از ماه بهتر و بالاتر است 4⃣ در اين شب فرشتگان و (يعنى جبرئيل ) به خدا از هر فرمان (و دستور الهى و سرنوشت خلق ) نازل مى شوند 5⃣ اين شب رحمت و و تهنيت است تا صبحگاه 🍁🍁🍁 با ما همراه باشید ☘انتشار عمل و رفتار و سخن خوب صدقه ای ماندگار است.توفیق را از خدا بخواهیم. @rahighemakhtoom
تفسیر 📌 قسمت دوم: نام گذاری 🔹 نام‌گذاری این سوره به نام «» به دلیل اشاره خداوند به نزول قرآن در شب در نخستین آیه است. نام دیگر این سوره را «انا انزلنا» گفته‌اند؛ زیرا با این واژه شروع شده است.( ، «سوره قدر»، ص۱۲۶۶.) 🍁🍁🍁 با ما همراه باشید ☘انتشار عمل و رفتار و سخن خوب صدقه ای ماندگار است.توفیق را از خدا بخواهیم. @rahighemakhtoom
تفسیر 📌 قسمت سوم: اطلاعات کلی و سودمند 🔅🔅🔅 🔹 یا انا انزلنا نود و هفتمین سوره و از سوره‌های مکی قرآن است که در جزء ۳۰ جای دارد. 🔹 نام سوره قدر از اولین آیه آن گرفته شده که به نزول قرآن در شب قدراشاره دارد. 🔹 سوره قدر از عظمت، فضیلت وبرکات شب قدر و نزول فرشتگان رحمت در این شب سخن می‌گوید. شیعیان از محتوای این سوره، به ضرورت وجود امام معصوم (ع) در زمین تا قیامت استدلال می‌کنند. 🔹 خواندن این سوره در نمازهای یومیه و برخی از نمازهای مستحب و نیز هزار بار خواندن آن در شب‌های قدر سفارش شده است. 🍁🍁🍁 با ما همراه باشید ☘انتشار عمل و رفتار و سخن خوب صدقه ای ماندگار است.توفیق را از خدا بخواهیم. @rahighemakhtoom
👇👇👇 قسمت اول 📌 معنا و مفهوم و علت آیه 🌿🌿🌿 🔹 بسيارى از و آيات قرآنى از جهت نزول با حوادث و وقايعى كه در خلال مدت دعوت اتفاق افتاده ارتباط دارد مانند بقره‌ «1» و حشر و عاديات 🔹 يا نيازمندى‌هايى از جهت روشن شدن احكام و قوانين موجب نزول يا آياتى شده كه احكام مورد نياز را بيان مى‌كند مانند «2» و و و نظاير آنها. پ.ن:👇 🔹 در این دو مورد دقت کنید (1). بقره سال اول هجرت در مدينه نازل شده مقدارى از آياتش در توبيخ يهود كه در پيشرفت اسلام‌كارشكنى مى‌كردند و مقدارى در تشريع مانند تغيير قبله و تشريع روزه و حج و غيره نازل گرديده است. و حشر در خصوص كوچانيدن يهود بنى‌نضير و سوره عاديات در خصوص اعراب وادى يابس يا غير آنها نازل شده است‌ (2). نساء درخصوص ازدواج و ارث زنان، و سوره انفال درخصوص اسيران غنائم جنگى و سوره طلاق‌درخصوص طلاق نازل شده است‌ ✅ مفهوم نزول زمينه‌هایی كه موجب نزول سوره يا مربوطه مى‌باشد اسباب نزول مى‌گويند و البته دانستن آنها تا اندازه‌اى انسان را از مورد نزول و مضمونى كه نسبت به‌خصوص مورد نزول خود به دست مى‌دهد روشن ساخته كمك مى‌كند. 🔹 و از اين روى گروه انبوهى از صحابه و تابعين در صدر اسلام به ضبط و روايت اسباب نزول همت گماشته بودند و اخبار بى‌شمارى در اين باره نقل نموده‌اند. 🌿🌿🌿 ☘انتشار عمل و رفتار و سخن خوب صدقه ای ماندگار است.توفیق را از خدا بخواهیم. @rahighemakhtoom ادامه مطلب در👇👇👇پست بعد
قسمت دوم 📌 آیا و اسباب نزول معتبر می باشند؟! 🔹 اين روايات از طرق اهل‌ بسيار زياد است و به چندين هزار روايت مى‌رسد و از طرق شيعه كم و شايد از چند صد بيشتر نباشد، البته همه هم مسند و صحيح نيست بلكه بسيارى از آنها غيرمسند و ضعيفند. 🔹 ولى تتبع اين روايات و تأمل كافى در اطراف آنها انسان را نسبت به آنها بدبين مى‌كند: ✅ {اولًا:} (چینش کلمات وپیوند و ارتباط جمله با جملات پیشین و محتوای کلی) بسيارى از آنها پيداست كه راوى ارتباط نزول آيه را در مورد حادثه و واقعه به‌عنوان مشافهه و تحمل و حفظ به دست نياورده بلكه قصه را حكايت مى‌كند سپس آياتى را كه از جهت معنا مناسب قصه است به قصه ارتباط مى‌دهد و در نتيجه سبب نزولى كه در حديث ذكر شده سبب نظرى و اجتهادى است نه سبب نزولى كه از راه مشاهده و ضبط به دست آمده باشد. 🔹 و گواه اين سخن اين كه در خلال اين روايات تناقض بسيار به چشم مى‌خورد؛ به اين معنى كه در بسيارى از آيات قرآنى در ذيل هر آيه چندين نزول مناقض همديگر نقل شده كه هرگز با هم جمع نمى‌شوند حتى گاهى از يك شخص مانند ابن‌عباس با غير او در يك آيه معين چندين نزول روايت شده. ورود اين اسباب نزول متناقض و متهافت يكى از دو محمل بيشتر ندارد يا بايد گفت: 🔹 اين اسباب نزول نظرى هستند نه نقلى محض و هر يك از روات روايات متناقضه آيه را به يكى از قصه‌هاى مناسب خوابانيده كه غير از قصه‌اى است كه در روايت ديگر مى‌باشد 🔹 و هم چنين، يا يك شخص مثلًا كه دو نزول متخالف روايت مى‌كند گرفتار دو نظر مخالف گرديده و پس از نظر اولى مثلًا به سوى نظر دويمى عدول نموده است و يا بايد گفت همه روايات يا بعضى از آنها جعل يا دَسّ(دستکاری و تحریف) شده است. 🔹 با تحقق چنين احتمالاتى اسباب نزول خود را از دست خواهد داد و از اين روى حتى صحيح بودن از جهت سودى نمى‌بخشد، زيرا صحت احتمال رجال سند را از ميان مى‌برد يا تضعيف مى‌نمايد ولى احتمال دس يا اعمال نظر در جاى خود باقى است. 🍁🍁🍁 ☘انتشار عمل و رفتار و سخن خوب صدقه ای ماندگار است.توفیق را از خدا بخواهیم. @rahighemakhtoom ادامه مطلب در👇👇👇پست بعد
قسمت سوم 📌 آیا و اسباب نزول معتبر می باشند؟! 🔹 ممنوعیت نوشتار حدیث از سوی خلفا ✅ {و ثانياً:} از راه به ثبوت رسيده كه در صدر مقام خلافت از ثبت حديث و كتابت آن شديداً مانع بود و هرجا ورقه و لوحى كه حديثى در آن نوشته شده بود به دست مى‌آوردند توقيف كرده مى‌سوزانيدند و اين قدغن تا آخر قرن اول هجرى يعنى تقريباً نود سال ادامه داشت. 🔹 اين رويه و روش راه نقل به معنا را بيشتر از حد ضرورت به روى روات و محدثين باز كرد و تغييرات ناچيز كه در هر مرتبه نقل روايت پيش مى‌آمد كم‌كم روى هم تراكم نموده گاهى اصل مطلب را از ميان مى‌برد و اين معنا با مراجعه به مواردى كه در يك قصه يا مطلب روايات از طرق مختلفه وارد شده است بسيار روشن است، 🔹 انسان گاهى به رواياتى برمى‌خورد كه در قصه‌اى كه مشتركاً به شرح آن مى‌پردازند هيچ جهت جامع (و همه سو نگر ندارند.) 🔹 البته شيوع نقل به معنا با اين گلوگشادى اعتبارى براى نزول باقى نمى‌گذارد يا دست كم از اعتبارشان مى‌كاهد. 🔹 و وقتى كه شيوع و دس (و دستکاری ها و تحریفات) و مخصوصاً دخول و آنچه از ناحيه كه شخصاً شناخته نمى‌شدند ساخته شده و داخل روايات گرديده است به مسئله نقل به معنا و آنچه در اشكال اول ذكر شد اضافه شود، اعتمادى به اسباب نزول باقى نخواهد ماند. . 🍁🍁🍁 ☘انتشار عمل و رفتار و سخن خوب صدقه ای ماندگار است.توفیق را از خدا بخواهیم. @rahighemakhtoom
ماه ، زمان شکوفایی بذر انسانی است. همان‌گونه که بذر هر میوه بايد در فصل خاصی زير خاک برود تا بتواند رشد کند و به هدف خلقتش برسد، یعنی میوه شود. خاک مناسب برای انسانیت نیز همان برنامه‌های خاص عبادی است که در طول اين ماه به ما داده‌اند تا بتوانیم با آن‌ها بذر انسان شدن را در درون خود بپرورانیم. فرصت را غنیمت بشمریم و این رجب، قدری از انسان بودنمان را معنا کنیم 👇👇👇 @rahighemakhtoom2
زندگی می‌گذرد و در روزهای عادی سال، حواس ما بیشتر به نیازهای مادی است. اما این روزها، صاحب و ولی‌نعمتمان، ما را متوجه نیاز حقیقیِ جانمان یعنی عشق می‌کند. با خدای خود به مناجات می‌ایستد و می‌گوید شما نیز همه با من بخوانید: «اللّهم إنّی أسئلُک بمَعانی جمیعِ ما یدعوکَ بهِ وُلاةُ أمرِک...» [دعای هر روز ماه رجب، واردشده از ناحیهٔ مقدسهٔ صاحب‌الزمان(عجّل‌الله‌فرجه)] پس بخوانیم با او؛ باشد که به برکت این همراهی، ما نیز در رتبهٔ خود بتوانیم به همان جایگاهی برسیم که او و پدرانش در رتبهٔ خود رسیدند و به قدر تشنگی‌مان بچشیم که آن‌ها چه چشیدند. 👇👇👇 @rahighemakhtoom2
📌 اصولاً اين است كه نظام اسلامي را امّت مسلمان را مسئولين امر را و افراد را مي‌فرمايد از فقر نترسيد. ✳ در آيه 28 سورهٴ مباركهٴ «توبه» اين بحثش گذشت وقتي كه با مشركين را قطع فرمود, فرمود: ﴿إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ فَلاَ يَقْرَبُوا الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ بَعْدَ عَامِهِمْ هذَا﴾اينها نبايد اينجا بيايند يك عدّه(از مسلمانان) مي‌گفتند خب اينها وضع مالي‌شان خوب است مي‌آيند اينجا كار توليد مي‌شود شغل توليد مي‌شود ما به حقوقي مي‌رسيم و اينها. ✳ در سورهٴ مباركهٴ «توبه» فرمود از اين نداشته باشيد; آيه 28 سورهٴ مباركهٴ «توبه» اين است ﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ فَلاَ يَقْرَبُوا الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ بَعْدَ عَامِهِمْ هذَا﴾ حالا اگر گفتيد اينها وضع مالي‌شان خوب است اينها كه بيايند اينجا ما مسافرخانه كرايه مي‌دهيم بارهاي اينها را حمل و نقل مي‌كنيم چيزي به اينها مي‌فروشيم درآمد سالانه‌مان را از اينجا تأمين مي‌كنيم ✳ فرمود اين خيال را نكنيد ﴿وَإِنْ خِفْتُمْ عَيْلَةً فَسَوْفَ يُغْنِيكُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ﴾ عَيلَه يعني فقر, عائل يعني نيازمند; به انساني كه است مي‌گويند عائله‌مند است از آن عَيله به معني فقر گرفته شده فرمود اگر از فقر و عَيله و اينها مي‌ترسيد نگران نباشيد چون او اين دستور را داده آسمانها و زمين به دست اوست. ✳ بنابراين كلّي اين است كه به الهي انسان بايد داشته باشد (يك) به دستور عمل بكند و نگران نباشد (دو) @rahighemakhtoom
تفسیر ✳️ 📌 قسمت چهارم:سبب نزول سوره قدر ✅ محمد بن یعقوب کلینى بعد از هفت واسطه از امام صادق علیه‌السلام روایت کند که فرمود: رسول خدا صلی الله علیه و آله در خواب دید که بنى‌امیه بعد از خودش بر منبرش بالا مى روند و مردم را به قهقرى و گمراهى می‌خوانند. از خواب بیدار شد در حالتى که محزون و غمگین بود، جبرئیل نازل شد و گفت: یا رسول الله چرا محزونى؟، پیامبر خواب خود را براى جبرئیل بیان داشت. جبرئیل به آسمان رفت پس از لحظه اى آیات ۲.۵ و ۲.۶ و ۲.۷ سوره شعراء و این آیات را براى او نازل گردانید و خداوند شب قدر را براى رسول خود بالاتر از هزار ماه خلافت بنى‌امیه گردانید.(البرهان فی تفسیر القرآن طى تفسیر آیات مذکور سوره شعراء.) 🔅 و در روایت دیگر ✅ على بن عروة گوید: چهار نفر در قوم بنى‌اسرائیل بودند که هشتاد سال خداوند را عبادت نمودند و کوچکترین گناهى نیز از آن‌ها سر نزد، اینان عبارت بودند از: ایوب و زکریا و حزقیل بن عجوز و یوشع بن نون، اصحاب رسول خدا از این عبادت به شگفت آمدند تا این که جبرئیل آمد و این سوره را نازل نمود و فرمود: که عبادت یک شب قدر از این عبادات بالاتر است.(تفسیر کشف الاسرار.) 🌿🌿🌿 برای رساندن پیام خداوند با ما همراه شوید ☘انتشار عمل و رفتار و سخن خوب صدقه ای ماندگار است.توفیق را از خدا بخواهیم. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
تفسیر 📌 قسمت پنجم: تفسیر آیه اول سوره قدر ✳ نگاهی به واژه ها 🔸 «أَنزَلْنَاهُ»: ضمیر (هُ) به قرآن برمی‌گردد. اشاره به آغاز نزول قرآن است 🔸 ذکر ضمیر به جای اسم ظاهر، به خاطر شهرت و جلالت فوق‌العاده قرآن، و جایگزین بودن آن در همه اذهان است 🔸 «لَیْلَةِ الْقَدْرِ»: شب بزرگوار و ارزشمند 🔸 شب ارزشیابی و تعیین سرنوشت 🔸 این شب، بزرگوار و ارزشمند است، چون قرآن در آن نازل شده است و سراسر نور و رحمت و خیر و برکت و سلامت و سعادت و از هر جهت بی‌نظیر است. شب قرآن و جشن سالانه این کتاب بزرگ آسمانی و سرنوشت ساز بشریّت است، 🔸 و به عقیده برخی شب تقدیر و تعیین است و در آن مجدّدا مقدّرات و سرنوشت انسانها مقدّر و معیّن می‌گردد و خداوند دستور اجرای احکام خود را به دست فرشتگان می‌سپارد. لیلة القدر در رمضان است 🔸 امّا در کدام شب؟ روشن نیست و در حدود چهل قول مختلف پیرامون آن بیان شده است .🔹 لیکن از هفدهم رمضان تا آخر آن، به ویژه شبهای طاق، رأی بسیاری از علماء است. 🌿🌿🌿 برای رساندن پیام خداوند با ما همراه شوید ☘انتشار عمل و رفتار و سخن خوب صدقه ای ماندگار است.توفیق را از خدا بخواهیم. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
قسمت چهارم 👇👇👇 📌 آیا روایاتی که به عنوان سبب نزول آیات قرآن نقل شده اند معتبر هستند؟ ✅ روش درست این است که روایات با قرآن سنجیده شوند و مخالف با کلام وحی نباشند. 🔹 حديث در اعتبار خود به تأييد قرآن مجيد نيازمند است و روى اين اساس چنانكه در اخبار بسيارى از پيغمبر اكرم (ص) و ائمه اهل بيت (ع) وارد شده است بايد حديث را به قرآن عرضه داشت. بنابراين سبب نزولى كه در ذيل آيه‌اى وارد شده در صورتى كه متواتر يا خبر قطعى الصدور نباشد بايد به آيه مورد بحث عرضه و تنها در صورتى كه مضمون آيه و قرائنى كه در اطراف آيه موجود است با آن سازگار بود بسبب نزول نامبرده اعتماد شود 🔸 و بالاخره روايت را بايد با آيه تأييد نمود و تصديق كرد نه اينكه آيه را تحت حكومت روايت قرار داد. باين ترتيب اگر چه مقدار زيادى از اسباب نزول سقوط مى‌كند ولى آنچه از آنها مى‌ماند كسب اعتبار مى‌كند 🔅 اساسا مقاصد عاليه قرآن مجيد كه معارفى جهانى و هميشگى مى‌باشند (چنانكه خواهد آمد) در استفاده خود از آيات كريمه قرآن نيازى قابل توجه يا هيچ نيازى به روايات اسباب نزول ندارند. 🌿🌿🌿 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 برای رساندن پیام خداوند با ما همراه شوید ☘انتشار عمل و رفتار و سخن خوب صدقه ای ماندگار است.توفیق را از خدا بخواهیم. 👇👇👇 @rahighemakhtoom