❤ حالت ها و صور گوناگون قلب بر اساس آیات قرآن
👈 بیست حالت و صورت برای قلب در قرآن ذکر شده است:
1⃣ قلب سليم
و آن قلبی است مخلص برای خدا و خالی از کفر و نفاق و هرگونه پستی.
" إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ "
📖 سوره شعراء۸۹
2⃣ قلب مُنيب
وآن قلبی است که هميشه درحال برگشت و توبه به سوی خدا و بر طاعت خدا استوار و پابرجاست.
" مَنْ خَشِيَ الرَّحْمَن بِالْغَيْبِ و مُّنِيبٍ "
📖 سوره قاف۳۳
3⃣ قلب مُخبِت
وآن قلبی است فروتن و آرام یافته به ذکرخدا. " فتُخْبِتَ لَهُ قلُوبُهُم "
📖سوره حج۵۴
و آن قلبی است که از ياد خدا میلرزد که مبادا عمل وی به درگاه خدا قبول نشود و از عذاب خدا نجات نيابد. " وَالَّذِينَ يُؤْتُونَ مَا آتَوا وَّقُلُوبُهُمْ وَجِلَةٌ أَنَّهُمْ إِلَى رَبِّهِمْ رَاجِعُونَ "
📖 سوره مومنون ۶۰
4⃣ قلب تَقِيّ
و آن قلبی است که به احکام خدا احترام ميگذارد. " ذَلِکَ وَمَن يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ "📖 سوره حج۳۲
5⃣ قلب مَهدِیّ
و آن قلبی است که تسليم امر خدا و راضی به قضا و قدر پروردگار است. "وَمَن يُؤْمِن بِاللَّهِ يَهْدِ قَلْبَهُ " 📖 سوره تغابن۱۱
6⃣ قلب مُطمئن
وآن قلبی است که با ياد خدا و توحيدش آرام میگيرد. " وتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللّه "
📖 سوره رعد۲۸
7⃣ قلب حَیّ
و آن قلب زنده ای است که از شنيدن پندهای قرآنی و داستان های امت های گذشته که با گناه وطغيان هلاک شدند پند و اندرز میگيرد. " إِنَّ فِي ذَلِکَ لَذِکْرَى لِمَن کَانَ لَهُ قَلْبٌ "
📖 سوره قاف۳۷
8⃣ قلب مريض
و آن قلبی است که دچار بيماری شک و نفاق و مبتلا به فسق و فجور و شهوت های حرام است. " فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قلبِه مَرَضٌ "
📖 سوره احزاب۳۲
🔟 قلب أعمَى
وآن، قلب کوری است که حق را نمیبيند و در نتيجه پند و اندرز نمیگيرد. " وَلَکِن تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِی فِی الصُّدُورِ "
📖سوره حج۴۶
����
1⃣1⃣ قلب لاهِی
وآن قلبی است که از قرآن غافل و مشغول لهو و لعب و شهوت های دنياست." لاهِيَةً قُلُوبُهُمْ "
📖سوره انبیاء۳
2⃣1⃣ قلب آثم
و آن قلبی است که گواهی حق را کتمان میکند و میپوشاند. " وَلاَ تَکْتُمُواْ الشَّهَادَةَ وَمَن يَکْتُمْهَا فَإِنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ "
📖 سوره بقره۲۸۲
3⃣1⃣ قلب متکبر
وآن دل مغرور و متکبری است که به خاطر ظلم و طغيان،از توحيد و طاعت خداوند رويگردان، و زورگو و جباراست. " قلْبِ مُتَکَبِّرٍ جَبَّارٍ "
📖 سوره غافر۳۵
4⃣1⃣ قلب غليظ
و آن قلبی است که عطوفت و رحمت و رأفت از آن برداشته شده:
" وَلَوْ کُنتَ فَظّاً غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِکَ "
📖 سوره آل عمران ۱۵۹
5⃣1⃣قلب مَختُوم
و آن قلبی است که هدايت را نمی شنود و تعقل نمیکند. " وَخَتَمَ عَلَى سَمْعِهِ وَقَلْبِه"
📖سوره جاثیه ۲۳
6⃣1⃣ قلب قاسِی
وآن قلبی است که به عقيده و ايمان نرم نمیشود و وعظ و ارشاد در آن تأثيری ندارد و از ياد خداوند رويگردان است.
" وَجَعَلْنَا قُلُوبَهُمْ قَاسِيَةً "
📖 سوره مائده ۱۳
7⃣1⃣ قلب غافل
وآن قلبی است که مانع ذکر و ياد پروردگار است و هوا و هوسش را بر طاعت حق تعالی ترجيح میدهد: " وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَن ذِکْرِنَا "
📖 سوره ۲۸کهف
8⃣1⃣ قلب أغلف
و آن قلبی است که پوشيده شده است به طوری که اقوال و فرمايشات رسول اکرم "صلوات الله عليه و آله و سلم"در آن نفوذ و رسوخ نمی کند. " وَقَالُواْ قُلُوبُنَا غُلْفٌ "
📖سوره بقره ۸۸
9⃣1⃣ قلب زائغ
و آن قلبی است که از حق و حقيقت اعراض مي کند: " فأَمَّا الَّذِينَ في قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ "
📖 سوره آل عمران۷
0⃣2⃣ قلب مُرِيب
و آن قلبی است که در شک و شکوک متحير و سرگردان است " وَارْتَابَتْ قُلُوبُهُمْ "
📖 سوره توبه۴۵
🤲 اللهم إجعل قلوبنا من القلوب السليمة المطمئنة البيضاء.. وثبتنا على الهدى والايمان
🤲 خدايا قلبهای ما را قلب سليم و مطمئن و در حال توبه و برگشت به خود و بهترين قلبها قرار بده و ما را بر هدايت و ايمان ثابت قدم فرما!
����🌹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّـدٍ و علی آلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ
🌷🌷🌷
🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🔆 بزرگواری که به فعالیت های قرآنی علاقه مند است به آیدی بنده پیام بدهد.
https://eitaa.com/Sayyedali1997
#امام_زمان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱 کشاورز، تنها دانه را میپاشد و آبش میدهد؛
سپس منتظر میماند تا دستان دیگری،
آن را از خاک بالا بیاورند…
و شاید، راز سبز نشدن و نروییدن تو،
در همین روایت، نهفته باشد...
أفَرَأيتُم ما تَحرُثون؟
ءَأنتُم تَزرَعونَهُ أم نَحنُ الزّارِعون (واقعه - ۶۳ و ۶۴)
#استاد_شجاعی
🌷🌷🌷
🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر #سوره_مدثر #مدثر #المدثر #نمونه #آیت_الله_مکارم #مکارم
📚تفسیر سوره مدّثر
📝نگاشت: (28) تفسیر آیات 38 تا 48
⭐️⭐️⭐️
کلُّ نَفْسِ بِمَا کَسبَت رَهِینَةٌ(38)إِلا أَصحَب الْیَمِینِ(39)فی جَنَّتٍ یَتَساءَلُونَ(40)عَنِ الْمُجْرِمِینَ(41)مَا سلَککمْ فی سقَرَ(42)قَالُوا لَمْ نَک مِنَ الْمُصلِّینَ(43)وَ لَمْ نَک نُطعِمُ الْمِسکِینَ(44)وَ کنَّا نخُوض مَعَ الخَْائضِینَ(45)وَ کُنَّا نُکَذِّب بِیَوْمِ الدِّینِ(46)حَتی أَتَانَا الْیَقِینُ(47)فَمَا تَنفَعُهُمْ شفَعَةُ الشفِعِینَ(48)
📖تفسیر:
🔸 ((آنها در باغهای پر نعمت و با عظمت بهشتند در حالی که سؤال می کنند...))(فی جنات یتسائلون )((از گنهکاران )) (عن المجرمین ) .می گویند : چه چیز شما را به دوزخ فرستاد ؟ ! (ما سلککم فی سقر) .
🔸از این آیات به خوبی استفاده می شود که رابطه میان بهشتیان و دوزخیان به کلی قطع نمی گردد ، بهشتیان می توانند از عالم خود وضع دوزخیان را مشاهده کنند ، و با آنها به گفتگو پردازند .
🔹اکنون ببینیم مجرمان در پاسخ این سؤال ((اصحاب الیمین )) چه می گویند ؟ آنها به چهار گناه بزرگ خویش در این رابطه اعتراف می کنند .
▫️نخست اینکه ((می گویند : ما از نمازگزاران نبودیم )) (قالوا لم نک من المصلین ) .
▫️اگر نماز می خواندیم نماز ما را به یاد خدا می انداخت ، و نهی از فحشاء و منکر می کرد ، و ما را به صراط مستقیم الهی دعوت می نمود .
▫️دیگر اینکه ((ما اطعام مسکین نمی کردیم )) (و لم نک نطعم المسکین ) .
➖اطعام مسکین گر چه به معنی غذا دادن به بینوایان است ، ولی ظاهرا منظور از آن ، هر گونه کمک به نیازمندیهای ضروری نیازمندان می باشد اعم از خوراک و پوشاک و مسکن و غیر اینها .
▫️و همانگونه که مفسران تصریح کرده اند منظور از آن زکات واجب است چرا که ترک انفاقهای مستحبی سبب ورود در دوزخ نمی شود ، و این آیه بار دیگر این مطلب را تاءکید می کند که زکات به طور اجمال در مکه نیز نازل شده بود هر چند تشریع جزئیات و تعیین خصوصیات حدود و مخصوصا تمرکز آن در بیت المال در مدینه بوده است .
🔹دیگر اینکه ((ما پیوسته با اهل باطل همنشین و همصدا می شدیم ))(و کنا نخوض مع الخائضین) .
هر صدائی از هر گوشه ای بر ضد حق بلند می شد ، و هر مجلسی برای ترویج باطل تشکیل می گردید و ما با خبر می شدیم ، با آنها همراهی می کردیم و همرنگ جماعت می شدیم ، سخنان آنها را تصدیق می کردیم ، و بر تکذیب و انکار آنها صحه می گذاردیم ، و از استهزا و سخریه آنها نسبت به حق لذت می بردیم .
▫️((نخوض )) از ماده ((خوض )) (بر وزن حوض ) در اصل به معنی ورود و حرکت در آب است ، و سپس به ورود و آلوده شدن به سایر امور نیز گفته شده ، ولی در قرآن مجید غالبا در مورد ورود در مطالب باطل و بی اساس استعمال می شود .
🔻((خوض در باطل )) معنی وسیع و گسترده ای دارد که هم شامل ورود در مجالس کسانی می شود که آیات خدا را به باد استهزا می گیرند ، تبلیغات ضد اسلامی می کنند ، یا ترویج بدعت می نمایند ، و یا شوخیهای رکیک دارند ، یا گناهانی را که انجام داده اند به عنوان افتخار یا تلذد نقل می کنند ، و همچنین شرکت در مجالس غیبت و تهمت و لهو و لعب و مانند آنها ولی در آیه مورد بحث بیشتر نظر بر مجالسی است که برای تضعیف دین خدا و استهزای مقدسات ، و ترویج کفر و شرک و بی دینی تشکیل می شود .
⚡️ادامه دارد....
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم جلد دوم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره #بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(244)
آیه 21- يا ايها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم والذين من قبلكم لعلكم تتقون
🔰تفسير
⏪تمسك به سنت نياكان
وثنين (بت پرستان)حجاز گرفتار سنت تقليد كور جاهلى بودند و مى گفتند: چون گذشتگان ما در برابر بتها خضوع مى كردند، ما نيز همان روش را ادامه مى دهيم: (ان وجدنا اباءنا على امه و انا على اثارهم مقتدون) خداى سبحان در پاسخ آنان مى فرمايد: (والذين من قبلكم). اين جمله كه شامل همه نسلهاى گذشته بشر مى شود، دو پيام دارد:
پيام اول اين كه، گذشتگان شما نيز همانند شما مخلوقى بيش نبودند و نبايد شما آنها را عبادت كنيد، گرچه آنان انبياى الهى (عليه السلام) باشند. خداوند گاهى به پدران مى گويد كار شما امناء است، نه آفرينش: (وافرايتم ما تمنون # اانتم تخلقونه ام نحن الخالقون) و گاهى به فرزندان مى گويد نياكان شما نيز مانند شما مخلوق خداوند بودند، يعنى، آنها نه تنها شما نيستند، بلكه همانند شما مخلوق پروردگارند...
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
Al-Haqqa 05 s.mp3
6.11M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار #آیات_نور #صفحه_قرآنی_رحیق #تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی #تفسیر_سوره_حاقه #سوره_حاقه #حاقه
💢 تفسیرصوتی سوره حاقه
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه پنجم
🌷🌷🌷
☘درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#تسنیم #سوره #حاقه #درسگفتار
📌فرشتگان رحمت
در جريان ملائکه که اينها دو قسم هستند بخشي از اينها ملائکه رحمت هستند که استغفار ميکنند، بخشي هم برای رحمت رحمانيه هستند. در سوره مبارکه «شوري» آيه پنج درباره فرشتهها دارد که ﴿وَ الْمَلائِكَةُ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ يَسْتَغْفِرُونَ لِمَنْ فِي الْأَرْضِ﴾، اين ملائکه بايد جزء مدبرات رحمت رحمانيه باشند که هر کسی در زمين هست اينها برايشان طلب رحمت ميکنند؛ چه مؤمن، چه غير مؤمن. برخيها گفتند نه خير، اين مربوط به خصوص مؤمنين است، براي اينکه اينها غير مؤمن را آنها نميبينند: ﴿وَ يَسْتَغْفِرُونَ لِمَنْ فِي الْأَرْضِ﴾؛ يعني خصوص مؤمنين، براي اينکه غير مؤمن را نميبينند؛ چه اينکه در سوره مبارکه «غافر» هم وقتي از ملائکه ياد ميشود: ﴿الَّذينَ يَحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَ مَنْ حَوْلَهُ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَ يَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذينَ آمَنُوا﴾، اينها براي مؤمنين طلب مغفرت ميکنند. اينکه دارد براي طالب علم فرشتهها طلب مغفرت ميکنند، از همين قبيل است. آيا اينها دو گروهاند يا اينها رحمت رحيميه را براي مؤمنين درخواست ميکنند، آنها رحمت رحمانيه را که ﴿رَحْمَتي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ﴾، براي همه دريافت ميکنند که بلکه آنها به راه بيايند.
📼فرازی از #درسگفتار سوره حاقه جلسه پنجم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌 کم فروش نباشید
﴿و لاَ تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیَاءَهُمْ﴾
▫️ ما کلمه ای از شیء جامع تر نداریم ؛ شما اگر بخواهید حرفی بزنید که جمیع امور عالم را شامل شود چه می گویید؟ می گویید «کل شیء».
فرمود هیچ چیزی از مردم را #کم_نگذارید، با هر کسی تعهد کردید، با هر کسی معامله کردید، به هر کسی قول دادید، حالا می خواهید سخنرانی کنید بدون مطالعه نروید، معلم کلاس هستی بدون مطالعه نرو، با کسی بخواهید مباحثه بکنید بدون مطالعه نروید، از همین جا شروع می شود تا برسد به مسائل عمیق.
این از #جامع_ترین_قواعد_اسلام و در سطح بین الملل است.
📚 مباحث علوم القرآن
تاریخ: 1401/03/18
#آیت_الله_جوادی_آملی
🌷🌷🌷
☘درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘
🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
باورما.۶۸تابستان۱۴۰۱.m4a
18.7M
#باور_ما #باور_دینی #حدیث_خوانی
📌و اما باور ما-(قسمت 68) حکمت و مصلحت انجام غسل جنابت
🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام)
📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟!
📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق
🌷🌷🌷
☘درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#ضرب_المثل ۱
☘درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘
@rahighemakhtoom
#تفسیر #سوره_مدثر #مدثر #المدثر #نمونه #آیت_الله_مکارم #مکارم
📚تفسیر سوره مدّثر
📝نگاشت: (28) تفسیر آیات 38 تا 48
⭐️⭐️⭐️
کلُّ نَفْسِ بِمَا کَسبَت رَهِینَةٌ(38)إِلا أَصحَب الْیَمِینِ(39)فی جَنَّتٍ یَتَساءَلُونَ(40)عَنِ الْمُجْرِمِینَ(41)مَا سلَککمْ فی سقَرَ(42)قَالُوا لَمْ نَک مِنَ الْمُصلِّینَ(43)وَ لَمْ نَک نُطعِمُ الْمِسکِینَ(44)وَ کنَّا نخُوض مَعَ الخَْائضِینَ(45)وَ کُنَّا نُکَذِّب بِیَوْمِ الدِّینِ(46)حَتی أَتَانَا الْیَقِینُ(47)فَمَا تَنفَعُهُمْ شفَعَةُ الشفِعِینَ(48)
📖تفسیر:
🔸در این آیه به اعتراف کافران بر انکار معاد می پردازد ((و اینکه ما همواره روز جزا را انکار می کردیم )) (و کنا نکذب بیوم الدین ) .((تا زمانی که مرگ ما فرا رسید)) (حتی أ تانا الیقین ) .
🔸روشن است انکار معاد و روز حساب و جزا ، تمام ارزشهای الهی و اخلاقی را متزلزل می سازد ، و انسان را برای ارتکاب گناه تشجیع می کند ، و موانع را از این راه بر می دارد ، مخصوصا اگر این مساءله به صورت یک امر مداوم تا پایان عمر در آید .
🔸به هر حال از این آیات به خوبی استفاده می شود که اولا کفار همانگونه که مکلف به اصول دین هستند به فروع دین نیز مکلفند ، و نیز نشان می دهد این امور چهار گانه یعنی ((نماز)) و ((زکات )) و ((ترک مجالس اهل باطل )) و ((ایمان به قیامت )) اهمیت و نقش فوق العاده ای در هدایت و تربیت انسان دارد ، و به این ترتیب جهنم جای نمازگزاران واقعی ، و زکات دهندگان ، و تارکان باطل ، و مؤمنان به قیامت نیست .
🔹البته نماز از آنجا که عبادت خدا است بدون ایمان به او میسر نیست ، بنابراین ذکر آن رمزی است برای ایمان و اعتقاد به خداوند ، و تسلیم در برابر فرمان او و می توان گفت : این امور چهارگانه از توحید شروع می شود و به معاد پایان می پذیرد ، و ارتباط انسان را با ((خالق )) و ((خلق )) و ((خویشتن )) دربر می گیرد .
🔻معروف در میان مفسران این است که منظور از ((یقین )) در اینجا مرگ است ، چرا که یک امر یقینی برای مؤمن و کافر محسوب می شود ، و انسان در هر چیز شک کند در مرگ نمی تواند شک کند ، در آیه 99 سوره حجر نیز می خوانیم و اعبد ربک حتی یاتیک الیقین : ((خدای خود را عبادت کن تا یقین (و مرگ تو) فرا رسد)) .
🔺ولی بعضی یقین را در اینجا به معنی آگاهی حاصل بعد از مرگ انسان نسبت به مسائل برزخ و قیامت تفسیر کرده اند که با تفسیر اول از جهتی هماهنگ است .
▫️و در آخرین آیه مورد بحث به عاقبت شوم این گروه اشاره کرده می گوید : ((لذا شفاعت هیچیک از شفاعت کنندگان به حال آنها سودی ندارد)) و باید در عذاب الهی برای همیشه بمانند (فما تنفعهم شفاعة الشافعین ) .
🔸نه شفاعت انبیا و رسولان پروردگار و امامان ، و نه شفاعت فرشتگان و صدیقین و شهداء و صالحین ، چرا که شفاعت نیاز به وجود زمینه مساعد دارد ، و اینها زمینه ها را به کلی از میان برده اند شفاعت همچون آب زلالی است که بر پای نهال ضعیفی ریخته می شود ، و بدیهی است اگر نهال به کلی مرده باشد این آب زلال آن را زنده نمی کند ، و به تعبیر دیگر همانگونه که در بحث شفاعت گفته ایم ((شفاعت )) از ماده شفع به معنی ((ضمیمه کردن چیزی به چیز دیگر)) است ، و مفهوم این سخن آن است که شخص شفاعت شونده قسمتی از راه را با پای خود پیموده ، و در فراز و نشیبهای سخت وامانده ، شخص شفاعت کننده به او ضمیمه می شود و او را یاری می کند تا بقیه راه را بپیماید .**تفسیر (نمونه) جلد اول ذیل آیه 48 سوره بقره***
🔻ضمنا این آیه بار دیگر بر مساءله شفاعت و تنوع و تعدد شفیعان درگاه خدا تاءکید می کند ، و پاسخ دندان شکنی است برای آنها که منکر اصل شفاعتند . همچنین تاءکیدی است بر اینکه شفاعت بیقید و شرط نیست ، و به معنی چراغ سبز برای گناه محسوب نمی شود ، بلکه عاملی است برای تربیت انسان که حداقل او را به مرحله ای که قابلیت شفاعت داشته باشد برساند ، و رابطه او با خدا و اولیای او به کلی قطع نشود .
🔻این نکته نیز قابل ذکر است که مفهوم آیه فوق این نیست که شافعان به شفاعت چنین کسانی برمی خیزند ، بلکه مفهومش آن است که چون شفاعت به حال آنها سودی ندارد آنها شفاعت نمی کنند زیرا اولیاء الله مرتکب کار لغو و بیهوده نمی شوند .
⚡️ادامه دارد....
☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آموزش
#علوم_قرآنی
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت
🔅🔅🔅
🔰درس دوازدهم:قرائت حفص
⏪حجّيت قرائات سبع
🔰در اينجا اين سؤال مطرح مىشود كه آيا قرائات سبع، داراى حجّيت و ارزشِ اعتبارى هستند؟ آيا نمازگزار مىتواند يكى از اين قرائتها را انتخاب كند؟ ⁉️
🔻بيشتر فقها قائل به جواز مىباشند. مرحوم سيد محمد كاظم يزدى در العروةالوثقى و مرحوم سيد ابوالحسن اصفهانى در وسيلة النجاة، احتياط را در آن دانستهاند كه نمازگزار از قرائات سبع تجاوز نكند.
🔻آيتاللّه خويى قرائت به قرائات متداول عصر ائمه را جايز دانسته و امامخمينى قدس سره احتياط را در اين دانستهاند كه از قرائات سبع تجاوز نشود.
☑️مشهور ميان فقها، اختيار در انتخاب هر يك از قرائات سبع است. با آنكه در روايت امامصادق عليه السلام آمدهاست: «قرآن يكى است واز نزد واحد نازل شده است و اختلاف از جانب راويان است.»؛ اما مىگويند: ائمۀ معصومين رخصت دادهاند كه طبق هر يك از قرائات مشهور قرائت كنند و روايت «اِقرأوا كما يقرأ الناس» را دليل بر اين مدّعى گرفتهاند، ولى مرحوم سيد محسن حكيم در شرح عروه مىفرمايد: «حديث مزبور نمىتواند ناظر به قرائات سبع باشد؛ زيرا پديدۀ حصر قرائات سبع در اوايل سدۀ چهارم بهوقوع پيوست؛ يعنى دو قرن پس از صدور حديث مذكور» .
⚡️بنابراين، حديث را به قرائات معروف در عصر ائمه، ناظر مىداند كه بيش از قرائات سبع است. پس هر قرائتى كه ثابت شود در عصر ائمه شهرت مردمى داشته است، «جائز القراءة» مىباشد.
🖇ادامه دارد....
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 مدرسه تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#معرفی_کتاب #تفسیر_ترتیبی #تفسیر_جوانان#محمد_بیستونی #معاصر
🔰معرفی کتاب تفسیرجوانان (قسمت سوم -پایان)
⏪ویژگی تفسیر جوان آنگونه که مؤلف آن بیان کرده و تا حد زیادی به اصول خود وفادار مانده به شرح زیر است:
1- درج ترجمه و تفسیر هر آیه به صورت مستقل به جز در آیاتی که با هم ارتباط تنگاتنگ دارد و آوردن مجموعه آیات ضرورت دارد.
۲- گزینش یک رأی از میان آرای گوناگون و حذف احتمالات و آرای دیگر از تفسیر اصلی.
٣- فشرده نمودن جملات دراز آهنگ در قالب عبارت کوتاه تر و ساده تر.
۴- دسته بندی مطالب و عنوان گذاری مطالب تفسیر به سبک کتاب های آموزشی به منظور آسان کردن آموزش آن.
5- ذکر توضیحات کلی در آغاز هر سوره. این توضیح ها شامل محل نزول، تعداد آیات، فضیلت تلاوت است.
⏺تفسیر جوان گامی نو در تفسیر عصری و ارائه دگرگونی های شکلی در ایجاد جاذبه برای خواننده به ویژه در بخش جوانان است. 🔹این تفسیر به مانند اصل خود در ۲۷ جلد جیبی از سوی دارالکتب الاسلامیه تهران در سال ۱۳۸۰ ش نشر یافته است.
📚منبع: شناخت نامه تفاسیر، سید محمدعلی ایازی، چاپ اول، نشر علم، تهران، 1393ش، صص 338-337 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💠 فقدان اخلاق
🔹 یكی از مشكلات مهمّ این كشور مشكل اخلاقی است یعنی چندین میلیون پرونده كه روی میز دستگاه قضاست حداكثر این پروندهها مربوط به #الفبای_دین است مربوط به همین #بد_اخلاقی است. #كم_فروشی بد است #گران_فروشی بد است فحش گفتن بد است تجاوز بد است چك بی محل كشیدن بد است احتكار بد است، خب اینها چیزی نیست كه كسی نداند یعنی اینها جزء مسائل پیچیده قضایی یا فقهی است كه كسی نداند اینها حرام است؟! #اخلاق است كه مشكل قسمت مهمّ جامعه را حل می كند. بودجه های سنگین و نیروهای فراوان صرف همین بداخلاقی هاست كه ما به الفبای دین عمل نمی كنیم.
🔹 اگر مسجدهای ما اگر حسینیه های ما معمور بود هرگز ما این مشكلات را نداشتیم! از تلویزیون كارِ مسجد ساخته نیست؛ همین حرف ها را ما در تلویزیون می زنیم كم اثر دارد اما در #مسجد و #حسینیه كه میگوییم با اشك همراه است با #توبه همراه است. كار مسجد را فقط مسجد میكند, كار حسینیه را فقط حسینیه میكند.
#هفته_جهانی_مسجد
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه عنکبوت جلسه 10
تاریخ: 1391/09/25
☘درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از ✳️ جستارهای قرآنی رحیق
باورما.۶۹تابستان۱۴۰۱.m4a
12.77M
#باور_ما #باور_دینی #حدیث_خوانی
📌و اما باور ما-(قسمت 69) روش انجام غسل.شستشوی ویژه
🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام)
📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟!
📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق
🌷🌷🌷
☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#ضرب_المثل ۲
☘درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘
@rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
📌"آزمون زندگی"
الهی!اگر تو به ما عطایی فرمایی، چه کسی تواند که جلوی آن را بگیرد.
و اگر تو آن را از ما منع کنی، کیست که بتواند عطا کند.
💢(برداشتی از آيه ۲۶ آل عمران -چهل حدیث امام خمینی ره ص۵۶۱)
🌷🌷🌷
🔅مجال عیش سخنی ازجنس زندگی
@majalezendegi
baghare1-1.mp3
18.17M
#زمزم_معرفت #دکتر_علی_غلامی #دکتر_غلامی #غلامی
📌 سلسله درسگفتارهای سیر مطالعاتی تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم (آیت الله جوادی آملی(حفظه الله))با ارائه استاد ارجمند جناب دکتر غلامی (زمزم معرفت)
📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره
📼 جلسه : اول
📜 ویزگی های درسگفتار:
بیان شیرین و روان.مستند و عالمانه .کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی
🌴🌴🌴
☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️
⭐️مدرسه عالی تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
نحل 13.mp3
7.88M
#استاد_رنجبر #رنجبر #تفسیر_عمومی #تفسیر_روان #سوره_نحل #نحل
💢جلسه دوازدهم تفسیر سوره نحل 👈🏼(هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر)👉🏼
🌱🌱🌱
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام.التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر #سوره_مدثر #مدثر #المدثر #نمونه #آیت_الله_مکارم #مکارم
📚تفسیر سوره مدّثر
📝نگاشت: (28) نکته مهم در باره آیه 48
⭐️⭐️⭐️
کلُّ نَفْسِ بِمَا کَسبَت رَهِینَةٌ(38)إِلا أَصحَب الْیَمِینِ(39)فی جَنَّتٍ یَتَساءَلُونَ(40)عَنِ الْمُجْرِمِینَ(41)مَا سلَککمْ فی سقَرَ(42)قَالُوا لَمْ نَک مِنَ الْمُصلِّینَ(43)وَ لَمْ نَک نُطعِمُ الْمِسکِینَ(44)وَ کنَّا نخُوض مَعَ الخَْائضِینَ(45)وَ کُنَّا نُکَذِّب بِیَوْمِ الدِّینِ(46)حَتی أَتَانَا الْیَقِینُ(47)فَمَا تَنفَعُهُمْ شفَعَةُ الشفِعِینَ(48)
📖تفسیر:
🔰شفیعان روز جزا
🔻از آیات مورد بحث ، همچنین بعضی دیگر از آیات قرآن مجید ، استفاده می شود که شفیعان در روز قیامت متعددند ، (و دایره شفاعت آنها متفاوت است ) از مجموع روایاتی که از منابع شیعه و اهل سنت نقل شده - و این روایات بسیار زیاد است - استفاده می شود که این شفیعان در قیامت برای گنهکارانی که زمینه های شفاعت در آنها موجود است شفاعت می کنند .
1 - نخستین شفیع شخص پیامبر اسلام (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) است ، چنانکه در حدیثی می خوانیم رسول الله فرمود ، انا اول شافع فی الجنة .(صحیح مسلم جلد 2 صفحه 130)
2 - تمام انبیاء از شفعاء روز قیامتند ، چنانکه در حدیث دیگری از پیغمبر اکرم (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) آمده است که فرمود : یشفع الانبیاء فی کل من یشهد أ ن لا اله الا الله مخلصا فیخرجونهم منها : ((پیامبران درباره تمام کسانی که از روی اخلاص به وحدانیت خداوند گواهی می دهند شفاعت می کنند ، و آنها را از دوزخ خارج می سازند)) .(مسند احمدجلد 3 صفحه 12)
3 - فرشتگان از شفیعان روز محشرند ، همانگونه که از رسول خدا (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) نقل شده : یؤذن للملائکة و النبیین و الشهداء ان یشفعوا در آن روز به فرشتگان و انبیاء و شهداء اجازه داده می شود که شفاعت کنند .(مسند احمد جلد 5 صفحه 43)
4 و 5 - ائمه معصومین و شیعیان آنها نیز شفاعت می کنند چنانکه علی (علیه السلام ) می فرماید : لنا شفاعة و لاهل مودتنا شفاعة : ((برای ما شفاعت است و برای ما دوستان ما نیز مقام شفاعت است )) .**خصال صدوق ص 624***
⚡️ادامه دارد....
☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom