eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
620 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 رهروی از پیری روشن ضمیر از معنی تقوی پرسید، پیر گفت: اگر در زمینی که پر ازخار و خاشاک بود و مجبور به گذرشدی چه می کنی؟ رهرو گفت: همواره مواظب هستم و با احتیاط راه می روم تا خود را از خلیدن تیغ در پای حفظ کنم پیرگفت: معنی تقوا همین است، مراقبت و نگاهداری خویش از آسیب گناه! از گناهان کوچک و بزرگ پرهیز کن و هیچ گناهی را کوچک مشمار زیرا کوهها با آن عظمت و بزرگی از سنگهای کوچک درست شده اند. 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
💠رعایت حقوق دیگران؛ 💢بسیاری از تنش ها و مشکلات اجتماعی، به دلیل آن است که افراد جامعه به وظیفه خود در مقابل دیگران آشنا نیستند و یا وظیفه خود را می دانند، ولی به آن عمل نمی کنند. 💢گاهی هم در یک رابطه دو طرفه، تنها یک طرف به وظیفه اش عمل می کند و طرف مقابل نسبت به وظایفش بی تعهد است. 💠امام صادق می فرمایند: 🔅 «آسانترین و کمترین حقوق آن است که آنچه برای خودت دوست داری، برای او هم دوست بداری و آنچه برای خودت نمی پسندی، برای او هم نپسندی» 📌منتظری که نمی تواند حقوق دیگران را رعایت کند، چگونه می تواند حقوقی که امام زمانش بر او دارد را رعایت کند؟ 📚الخصال، ج٣، ص۳۵۰ 📚اخلاق مهدوی، اسماعیل حاجیان 🌷🌷🌷 ‌‌‌‌‌‌ اللهم عجل لولیک الفرج @rahighemakhtoom
سلام خدمت همراهان گرامی 🌸 از اینکه ما رو همراهی میکنید صمیمانه سپاسگزاریم. لطفا با ارسال [ نظرات، پیشنهادات و انتقاداتتون] بصورت ناشناس ، ما رو در راستای بهتر شدن کانال یاری بفرمائید. https://harfeto.timefriend.net/16643939150277 🆔 @rahighemakhtoom
مسابقه قرانی صفحه قرانی رحیق.pdf
524.6K
🌸 🔴 هفتمین دوره مسابقات کتابخوانی صفحه قرآنی رحیق 📣📣 کانال صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق در نظر دارد مسابقه ای ویژه ی اعضای کانال برگزار نماید. 🔸منبع مسابقه فایل ۲۶ صفحه ای از چند مثل قرآنی است که تألیف آیت الله مکارم شیرازی می باشد . 🎁🎁 به ۱۰ نفر از شرکت کنندگانی که پاسخ صحیح داده باشند به قید قرعه جوایزی ۳۰۰ هزار ریالی اهدا خواهد شد😍😍 📆 تاریخ برگزاری مسابقه : هفدهم مهر ماه ♻️ و امّا کیفیت مسابقه : پانزده سوال چهار گزینه ای طرح میشود ، و افرادی که موفق به ارسال ۱۴ جواب صحیح بشوند در قرعه کشی شرکت داده خواهند شد . «سطح مسابقه : متوسط» دوستان و آشنایان خود را به کانال صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق دعوت نمائید. 👇👇👇 ❗️شرط شرکت در مسابقه عضویت در کانال می باشد . https://eitaa.com/joinchat/2952462340C4011b8cfbf
📌آزمون زندگی- عامل رهایی از تنگناها و اندوه قال الإمام عليّ عليه السلام: مَنِ اتَّقَى اللّه َ سُبْحانَهُ، جَعَلَ لَهُ مِنْ كُلِّ هَمٍّ فَرَجا وَ مِنْ كُلِّ ضيقٍ مَخْرَجا هر كس تقواى خداى سبحان را رعايت كند، خداوند، براى او از هر غمى گشايشى و از هر تنگنايى راه نجاتى فراهم مى كند. 📚غرر الحكم، ح ۸۸۴۷. @rahighemakhtoom
29 "اگرچرخ گردون کشد زین تو سرانجام خشت است بالین تو" كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَمَن زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ☆(سوره آل عمران ١٨٥) ﺑﺎﻟﺎﺧﺮﻩ ﻫﺮﻛﺴﻲ ﻃﻌﻢ ﻣﺮﮒ ﺭﺍ ﻣﻲ‌ﭼﺸﺪ ﻭ ﻓﻘﻂ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ، ﺑﻪ‌ﻃﻮﺭ ﻛﺎﻣﻞ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺩﺍﺩﻩ ﻣﻲ‌ﺷﻮﻳﺪ. ﻫﺮﻛﻪ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﺗﺶ ﺟﻬﻨﻢ ﺩﻭﺭ ﺳﺎﺯﻧﺪ ﻭ ﺩﺍﺧﻞ ﺑﻬﺸﺘﺶ ﻛﻨﻨﺪ، ﻛﺎﻣﻴﺎﺏ‌ﺍﺳﺖ. ﺑﻠﻪ، ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺩﻧﻴﺎ ﻓﻘﻂ ﻭﺳﻴﻠﮥ ﮔﻮﻝ‌ﺧﻮﺭﺩﻥ ﺍﺳﺖ. 📋نکته ای و اشاره ای: 🔹ﺗﻌﺒﻴﺮ «ﻫﺮ ﻧﻔﺴﻲ ﭼﺸﻨﺪﻩ ﻱ ﻣﺮﮒ ﺍﺳﺖ.»، ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻛﺮﺩﻥ ﻛﺎﻣﻞ ﻣﺮﮒ ﺩﺍﺭﺩ؛ ﺯﻳﺮﺍ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻏﺬﺍﻳﻲ ﺭﺍ ﺑﺎ ﭼﺸﻢ ﺑﺒﻴﻨﺪ ﻭ ﻳﺎ ﺑﺎ ﺩﺳﺖ ﻟﻤﺲ ﻛﻨﺪ، ﻭﻟﻲ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﺍﺣﺴﺎﺱ ﻛﺎﻣﻞ ﻣﻲ ﺷﻮﺩﻛﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﭽﺸﺪ. ﮔﻮﻳﺎ ﺩﺭ ﻧﻈﺎم ﺧﻠﻘﺖ، ﻣﺮﮒ ﻧﻴﺰ ﻳﻚ ﻧﻮﻉ ﻏﺬﺍﻱ ﺁﺩﻣﻲ ﺍﺳﺖ. 🔹 ﺩﺭ ﺿﻤﻦ، ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺗﻌﺒﻴﺮ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﻣﺮﮒ ﻭﺟﻮﺩﻱ ﺍﺳﺖ ﻧﻪ ﻋﺪﻣﻲ ﻭ ﻧﻴﺴﺘﻲ. 🌷🌷🌷 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
سوره مبارکه 📚تفسیر سوره مزمل 📝نگاشت: (10) تفسیر آیات6 تا 10سوره مزمل إِنَّ نَاشِئَةَ الَّيْلِ هِىَ أَشدُّ وَطئاً وَ أَقْوَمُ قِيلاً(6) إِنَّ لَك فى النهَارِ سبْحاً طوِيلاً(7) وَ اذْكُرِ اسمَ رَبِّك وَ تَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلاً(8) رَب المَْشرِقِ وَ المَْغْرِبِ لا إِلَهَ إِلا هُوَ فَاتخِذْهُ وَكِيلاً(9) وَ اصبرْ عَلى مَا يَقُولُونَ وَ اهْجُرْهُمْ هَجْراً جَمِيلاً(10) 6 -مسلما برنامه ( عبادت ) شبانه پابرجاتر و با استقامت‏تر است.7 -و تو در روز تلاش مستمر و طولانى خواهى داشت.8 -نام پروردگارت را ياد كن و تنها به او دل ببند.9 -همان پروردگار شرق و غرب كه معبودى جز او نيست ، او را نگاهبان و وكيل خود انتخاب كن.10 -و در برابر آنچه آنها ( دشمنان ) مى‏گويند شكيبا باش و به طرزى شايسته از آنها دورى نما. ⏪تفسير : ▫️در آيه 7 مى‏افزايد : اين به خاطر آن است كه در روز تلاش و كوشش مستمر و فراوانى خواهى داشت ( ان لك فى النهار سبحا طويلا).دائما مشغول هدايت خلق و ابلاغ رسالت پروردگار ، و حل مشكلات زندگى جمعى و فردى هستى ، و مجال كافى براى عبادت و نيايش حاصل نمى‏شود ، بنابر اين عبادت شبانه را جانشين آن كن. ▫️احتمال ديگرى كه در تفسير آيه وجود دارد و از جهاتى جالبتر ، و با آيات قبل و بعد هماهنگ‏تر است اين است كه مى‏فرمايد : چون در طول روز وظائف سنگين و تلاش و كوشش فراوان بر دوش دارى ، بايد با عبادت شبانه خود را تقويت كنى ، و آمادگى لازم براى اين فعاليتهاى بزرگ و گسترده را از آن قيام شب به دست آورى. ▫️سبح ( بر وزن مدح ) در اصل به معنى حركت و رفت و آمد است و گاه به شنا كردن نيز اطلاق مى‏گردد ، چرا كه حركات مداومى دارد. ▫️گوئى جامعه انسانى را به اقيانوس بيكرانى تشبيه مى‏كند كه گروه كثيرى در آن در حال غرق شدن مى‏باشند ، امواج خروشانش به هر سو حركت مى‏كند كشتيهاى سرگردان در آن پناهگاهى مى‏جويند ، و پيامبر اسلام (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) تنها منجى غريق در اين دريا ، و قرآنش تنها كشتى نجات در اين اقيانوس است .اين شناگر بزرگ بايد با عبادات شبانه خود را براى اين ماموريت و رسالت عظيم روزانه آماده سازد. ▪️بعد از دستور قيام عبادت شبانه و اشاره اجمالى به آثار عميق آن به ذكر پنج دستور كه مكمل آن است پرداخته مى‏فرمايد : نام پروردگارت را ياد كن و اذكر اسم ربك مسلم است منظور تنها ذكر نام نيست ، بلكه توجه به معنى است چرا كه ياد لفظى مقدمه ياد قلبى است ، و ذكر قلبى روح و جان را صفا مى‏بخشد ، و نهال معرفت و تقوا را در دل آبيارى مى‏كند . ▫️تعبير به رب اشاره به اين است كه هر گاه نام مقدس او را مى‏برى توجه به نعمتهاى بى پايان و تربيت مستمر او نسبت به خويش داشته باش. 🖇ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
جلد دوم 📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(250) آیه 21- يا ايها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم والذين من قبلكم لعلكم تتقون ⏪تقوا، هدف متوسط 🔹گرچه عبادت هم به نوبه خود تقواست، اما چون تقوا ملكه اى نفسانى است كه از راه تمرين در اعمال صالح پديد مى آيد، از اين رو، عبادت، زمينه و سبب تقوا قرار گرفته و انسان با عبادت مى تواند ملكه تقوا پيدا كند. 🔹كارهايى كه خداوند به آنها دستور مى دهد به صورت زمينه مقتضى است ؛ يعنى، اگر شرايط اعمال مزبور رعايت و موانع آن رفع شود، اين اعمال آثار خود را نشان مى دهد. بنابراين، انسانهاى متعبد بايد تا هنگام مرگ در حال خوف و رجا به سر برده ، يقين به عاقبت خير خود نداشته باشند، زيرا هرگز يقين منطقى نسبت به آينده غايب حاصل نخواهد شد و يقين روانى نيز سودمند نيست، گذشته از آن كه ممكن است زمينه غرور را فراهم كند. 🔹گرچه در آيه محل بحث خداى سبحان تقوا را هدف و عبادت را راه رسيدن به آن معرفى كرده است، ليكن تقوا هدف نهايى و مطلق نيست، بلكه هدف نسبى و اضافى است و خود مقدمه و زمينه رسيدن به فلاح معرفى شده است: (واتقوا الله لعلكم تفلحون). پس فلاح انسان در لقاى خداست. 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سوره_قلم 💢 تفسیرصوتی سوره قلم 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه دوم 🌷🌷🌷 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌محفل ذکر خدا پارک بهشت 🔸در بعضي از روايات وجود مبارک پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) فرمود: «بَادِرُوا إِلَي رِيَاضِ الْجَنَّةِ»؛برويد در پارک بهشت! بهشت که جايش مشخص است، عرض کردند «مَا رِيَاضُ الْجَنَّةِ»؟ فرمود: «حَلَقُ الذِّكْر»؛ آنجا که سخن از علم و قرآن و عترت و ولايت و نبوت است، آنجا بهشت است، پارک بهشت است. بهشت يعني همين! اين آن بهشت را فراهم مي‌کند. 🔸انسان اگر چنين بود، ديگر راحت است. نه بي‌راهه برود نه راه کسي را ببندد. چنين جامعه‌اي جامعه بهشت است، مي‌شود متمدن. 🔸به هر حال زمان ظهور حضرت اين‌طور مي‌شود؛ نه انسان راه کسي را مي‌بندد نه بي‌راهه مي‌رود، نه اهل اختلاس است، نه اهل نجومي است، مي‌شود اين! اين راه را قرآن کريم باز کرد براي همه ما که اگر به جايي رسيديم به اين فکر باشيم که ديگران را هم به جايي برسانيم. 📼فرازی از سوره قلم جلسه دوم 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌و اما باور ما-(قسمت 89) نماز پیامبران 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌راز پنج تکبیر گفتن در نماز میت ◼️عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) لِأَيِّ عِلَّةٍ يُكَبَّرُ عَلَى الْمَيِّتِ خَمْسُ تَكْبِيرَاتٍ وَ يُكَبِّرُ مُخَالِفُونَا بِأَرْبَعِ تَكْبِيرَاتٍ ؟ قَالَ لِأَنَّ الدَّعَائِمَ الَّتِي بُنِيَ عَلَيْهَا الْإِسْلَامُ خَمْسٌ الصَّلَاةُ وَ الزَّكَاةُ وَ الصَّوْمُ وَ الْحَجُّ وَ الْوَلَايَةُ لَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ فَجَعَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لِلْمَيِّتِ مِنْ كُلِّ دِعَامَةٍ تَكْبِيرَةً وَ إِنَّكُمْ أَقْرَرْتُمْ بِالْخَمْسِ كُلِّهَا وَ أَقَرَّ مُخَالِفُوكُمْ بِأَرْبَعٍ وَ أَنْكَرُوا وَاحِدَةً فَمِنْ ذَاكَ يُكَبِّرُونَ عَلَى مَوْتَاهُمْ أَرْبَعَ تَكْبِيرَاتٍ وَ تُكَبِّرُونَ خَمْساً. ◻️ابابصیر میگوید از امام صادق پرسیدم چرا ما شیعیان بر میت پنج تکبیر می‌گوییم اما مخالفین ما «سنی ها» چهار تکبیر بر میت هایشان می‌گویند ؟ امام فرمودند : ستون هایی که اسلام بر آن بنا شده است پنج تا است ؛ نماز ، زکات ، روزه ، حج و ولایت و سرپرستی ما اهل بیت ، پس خدا برای هر یک از این ستون ها یک تکبیر بر میت قرار داده و چون شیعیان ما به هر پنج ستون اقرار دارد لذا پنج تکبیر میگویند اما مخالفین که ولایت ما را انکار میکنند چهار تکبیر گویند . 📚علل الشرائع مرحوم صدوق @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 سلسله درسگفتارهای سیر مطالعاتی تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم (آیت الله جوادی آملی(حفظه الله))با ارائه استاد ارجمند جناب دکتر غلامی (زمزم معرفت) 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره 📼 جلسه : بیست و هفتم 📜 ویژگی های درسگفتار: بیان شیرین و روان.مستند و عالمانه .کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🌴🌴🌴 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 📋نکته مهم: از گوش دادن این سلسله درسگفتار به هیچ وجه غفلت نکنید و در صورت امکان تا جایی که می توانید به اشتراک بگذارید. ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
30 "بیا تا برآریم دستی زدل که نتوان برآورد فردا زگل" وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنفُسِكُم مِّنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِندَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ☆(سوره بقره آیه١١٠) ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﻫﻢ ﺑﺎ ﺁﺩﺍﺑﺶ ﺑﺨﻮﺍﻧﻴﺪ ﻭ ﺻﺪﻗﻪ ﺑﺪﻫﻴﺪ. ﻫﺮ ﻛﺎﺭ ﺧﻮﺑﻲ ﻛﻪ ﺑﺮﺍی ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺟﻠﻮﺟﻠﻮ ﺑﻔﺮﺳﺘﻴﺪ، ﺁﻥ ﺭﺍ ﭘﻴﺶ ﺧﺪﺍ ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﺩﻳﺪ! ﺑﻠﻪ، ﺧﺪﺍ ﻛﺎﺭﻫﺎﻳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻲ‌ﺑﻴﻨﺪ. 📋نکته ای و اشاره ای: ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﺗﺼﻮﺭ ﻧﻜﻨﻴﺪ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﻧﻴﻚ ﺷﻤﺎ ﻭ ﺍﻣﻮﺍﻟﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﻣﻲ ﺑﺨﺸﻴﺪ، ﺍﺯ ﺑﻴﻦ ﻣﻲ ﺭﻭﻧﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﻧﻴﻚ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻧﺰﺩ ﺧﺪﺍ ﻣﻲ ﻳﺎﺑﻴﺪ. 🔹 ﺍﻳﻦ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺍﻱ ﺑﻪ ﺗﺠﺴّﻢ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺩﺭ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺍﺳﺖ، ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﻱ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﺣﺴﺎﺏ ﺑﺎﻧﻜﻲ ﺭﺳﺘﺎﺧﻴﺰ ﺫﺧﻴﺮﻩ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. ﺭﺍﺯﻫﺎ ﺭﺍ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﺣﻖ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﭼﻮﻥ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﺭُﺳﺖ ﺗﺨﻢ ﺑﺪ ﻣﻜﺎﺭ ﺩﺭ ﺑﻬﺎﺭﺍﻥ ﺭﺍﺯﻫﺎ ﭘﻴﺪﺍ ﺷﻮﺩ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺧﻮﺭﺩﺳﺖ ﺍﻳﻦ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺳﻮﺍ ﺷﻮﺩ. 🌷🌷🌷 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❄️این صفحه مرجع بسیار غنی درسگفتارها و تالیفات مفسران بزرگ قرآن و علوم قرآنی و معرفی کتب تفسیری و مقالات اسلامی می باشد. درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 🦋شرایط تبلیغ و تبادل : @rahigh2
ص ۵۸ قرآن ۱.ﺩﺍﺳﺘﺎﻥ ﻫﺎی ﻗﺮﺁﻥ ﻛﺮﻳﻢ ﭼﻮﻥ ﺍﻓﺴﺎﻧﻪ ﻭ ﺍﺳﺎﻃﻴﺮ ﻭ ﺭﻣﺎﻥ ﻫﺎ ﻏﻴﺮﻭﺍﻗﻌﻲ ﻭ ﺧﻴﺎﻟﻲ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺁﻣﻴﺨﺘﻪ ﺑﺎ ﺧﺮﺍﻓﺎﺕ ﻭ ﺩﺭﻭﻍ ﻭ ﺗﺤﺮﻳﻒ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﺣﻖ ﻭ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﺎ ﻭﺍﻗﻌﻴﺖ ﺧﺎﺭﺟﻲ ﺍﺳﺖ.۶۲ ۲.ﺍﮔﺮ ﺟﻤﻌﻴﺘﻲ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺭﻭﺷﻦ ﺷﺪﻥ ﺣﻖ، ﺑﺎﺯ ﻫﻢ ﺑﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﻫﺎﻱ ﻟﺠﻮﺟﺎﻧﻪ ﻱ ﺧﻮﺩ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﻫﻨﺪ، «ﺣﻖ ﺟﻮ» ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ، ﺑﻠﻜﻪ «ﻣﻔﺴﺪﻩ ﺟﻮﻳﺎﻧﻲ» ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻫﺪﻓﺸﺎﻥ ﺗﺨﺮﻳﺐ ﻋﻘﺎﻳﺪ ﺻﺤﻴﺢ ﻣﺮﺩم ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺎﻳﺪ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺗﺤﺖ ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺖ.۶۳ ۳.ﺗﻮﺣﻴﺪ، ﻧﻔﻲ ﺷﺮﻙ ﻭ ﻧﻔﻲ ﺭﺑﻮﺑﻴﺖ ﻏﻴﺮﺧﺪﺍ، ﻣﺤﻮﺭﻫﺎﻱ ﺍﺳﺎﺳﻲ ﮔﻔﺖ ﻭﮔﻮﻱ ﭘﻴﺮﻭﺍﻥ ﺍﺩﻳﺎﻥ ﺍﻟﻬﻲ ﺍﺳﺖ.۶۴ ۴.ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺍﺻﻮﻝ ﻭ ﻣﺒﺎﻧﻲ ﮔﻔﺖ ﻭﮔﻮﻱ ﺍﺩﻳﺎﻥ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻣﻨﺎﻇﺮﺍﺕ، ﺑﺮﺍﺳﺎﺱ ﻋﻘﻞ ﻭ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺻﺤﻴﺢ ﺳﺨﻦ ﺑﮕﻮﻳﻴﺪ.۶۵ ۵.ﺧﺪﺍ ﺁﮔﺎﻩ ﺍﺳﺖ(ﭘﺲ ﻣﺮﺍﻗﺐ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﺤﻀﺮ ﺍﻭ ﺧﻠﺎﻑ ﻭﺍﻗﻊ ﺳﺨﻦ ﻧﮕﻮﻳﻴﺪ).۶۶ ۶.ﺍﺻﻄﻠﺎﺡ «ﻣُﺴﻠِﻢ»،و «ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ»، ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﭘﻴﺮﻭﺍﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﺳﻠﺎم ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﻧﻤﻲ ﺷﻮﺩ، ﺑﻠﻜﻪ ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ،ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻭﺳﻴﻊ ﺁﻥ، ﻳﻌﻨﻲ «ﺗﺴﻠﻴﻢ ﻣﻄﻠﻖ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺗﻮﺣﻴﺪ ﻛﺎﻣﻞ ﻭ ﺧﺎﻟﺺ» ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﻣﻲ ﺭﻭﺩ؛ ﻭ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻣ ﭙﺮﭼﻢ ﺩﺍﺭ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺗﻮﺣﻴﺪ ﺑﻮﺩ، ﭘﺲ ﺍﻭ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺑﻮﺩ.۶۷ ۷.ﻧﺴﺒﺖ ﺍﻳﻤﺎﻧﻲ ﻓﺮﺍﺗﺮ ﺍﺯ ﻧﺴﺒﺖ ﻫﺎﻱ ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪﻱ ﺍﺳﺖ؛ ﭼﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺍﻓﺮﺍﺩﻱ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻇﺎﻫﺮ ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪﻧﺪ، ﺍﻣﺎ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻓﻜﺮﻱ ﻭ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩﻱ ﺍﺯ ﻫﻢ ﺩﻭﺭﻧﺪ.۶۸ ۸.ﻣﺮﺍﻗﺐ ﻛﮋ ﺭﺍﻫﻪ ﻫﺎﻱ ﺩﺷﻤﻦ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﻭ ﺧﻄﺮ ﺍﻧﺤﺮﺍﻓﺎﺕ ﻋﻘﻴﺪﺗﻲ ﺭﺍ ﺟﺪّﻱ ﺑﮕﻴﺮﻳﺪ.۶۹ ۹.ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺭﻭﺵ ﻫﺎﻱ ﺗﺮﺑﻴﺘﻲ ﻗﺮﺁﻥ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻣﺨﺎﻃﺐ ﭘﺮﺳﺶ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻭ ﭘﺎﺳﺦ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻧﻤﻲ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﻭﺟﺪﺍﻥ ﻣﺨﺎﻃﺐ ﺩﺍﻭﺭﻱ ﻛﻨﺪ ﺗﺎ ﺷﺎﻳﺪ ﺑﻴﺪﺍﺭ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﻛﮋﺭﺍﻫﻪ ﺑﺎﺯ ﮔﺮﺩﺩ. ﺩﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﻓﻮﻕ ﺍﺯ ﻫﻤﻴﻦ ﺷﻴﻮﻩ ﻱ ﺗﺮﺑﻴﺘﻲ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.۷۰ 📚 استاد رضایی اصفهانی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
47 🔅🔅🔅 📌استعاره های قرآن 6 🔹يحيى بن حمزه يمانى (متوفى 745) تعريف زیر را برای استعاره مى‏ پسندد، و آن اينكه: در استعاره چيزى را چيز ديگرى قرار مى‏ دهى كه در واقع آن نيست و چيزى را براى چيز ديگرى اثبات مى‏ كنى كه آن را ندارد، مانند اينكه بگويى: «با شيرى ملاقات كردم» و منظور تو يك فرد شجاع باشد؛ و يا بگويى: «دريايى را ديدم» و منظور تو ملاقات با كسى باشد كه علم گسترده‏ اى دارد. در اين دو مثال، شجاعت يا علم كسى، به شير يا دريا تشبيه شده، ولى به منظور مبالغه در تشبيه چنين ادعا شده است كه گويا آن شخص واقعا شير يا درياست، در حالى كه هم گوينده و هم شنونده مى‏ دانند كه او نه شير است و نه دريا. 🔻 براى استعاره تقسيمات مختلفى ذكر شده است، از جمله اينكه استعاره دو نوع است: ☑️ يكى مجرده : و آن استعاره‏اى است كه در آن فقط يك تشبيه وجود داشته باشد. ☑️و ديگرى مرشحه و آن استعاره‏اى است كه مشتمل بر چند تشبيه باشد. ▪️برخی استعاره مرشحه را از زيباترين نوع استعاره مى‏ داند و براى آن آيه شريفه «اولئك الذين اشتروا الضلالة بالهدى فما ربحت تجارتهم- آنان (منافقان)کسانی هستند که «هدایت» را به «گمراهی» فروخته‌اند؛ و (این) تجارت آنها سودی نداده؛ و هدایت نیافته‌اند.» را مثال مى‏ زند كه در آن سه استعاره در كنار هم به كار رفته است: «اشتراء»، «ربح» و «تجارت» كه هر كدام استعاره ‏اى مستقل است و در عين حال با هم ربط دارند. ▫️اشتروا: شرى، شراء و اشتراء هر سه از اضداد هستند و به معنى خريدن و فروختن هر دو بكار روند بنا بر آنكه اهل لغت گفته اند، اما «شرى» در قرآن همه جا به معنى فروختن آمده است ولى اشتراء در هر دو بكار رفته است، آنجا كه به معناى خريدن باشد ثمن با لفظ «باء» آيد چنان كه در آيه است، يعنى گمراهى را خريدند و در عوض هدايت را دادند و آنجا كه به معنى فروختن باشد مبيع با «باء» آيد مانند: وَ لا تَشْتَرُوا بِآياتِي ثَمَناً قَلِيلًا (بقره/ 41). تجارت: معامله: خريد و فروش. آن در قرآن مجيد هم در خريد و فروش متعارف بكار رفته است و هم در خريد و فروش معنوى چنان كه در آيه شريفه. 🔺مثال ديگرى براى استعاره مرشحه سخن امير مؤمنان (ع) است كه مى ‏فرمايد: « وَ ايْمُ اللَّهِ لَأُنْصِفَنَّ الْمَظْلُومَ مِنْ ظَالِمِهِ وَ لَأَقُودَنَّ الظَّالِمَ بِخِزَامَتِهِ، حَتَّى أُورِدَهُ مَنْهَلَ الْحَقِّ - به خدا سوگند! داد مظلوم را از ظالمش مى ستانم و افسار ظالم را مى کشم تا او را به آبشخور حق وارد سازم ». اين سخن چقدر بليغ و زيبا و مؤثر است! در اينجا سه استعاره به كار رفته: «خزامه»، «انقياد» و «منهل» كه هر سه به يكديگر مربوطند و اين استعاره مرشحه است. ...ادامه دارد ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 کارفرمای هستی 🔸 آدم وقتی بفهمد كل نظام در اختیار خداست، وقتی بفهمد نه از خودش كاری ساخته است نه از دیگری، قهراً فقط به خدا مراجعه می ‌كند. مشكل ما این است كه ما گاهی خود را مقتدر می‌ پنداریم گاهی دیگری را، در حالی كه نه از ما كاری ساخته است نه از دیگری! ما محتاجیم، بالاخره باید كسی باشد که مشكل ما را حل كند؛ تمام شبهات و مشكلات و دشواری ها این است كه ما خیال می ‌كنیم مشكل ما به دست خود ما حل می ‌شود یا مشكل ما به دست دیگری، لذا گاهی به خود تكیه می ‌كنیم گاهی به دیگری تكیه می ‌كنیم و بیراهه می‌ رویم؛ اما اگر بدانیم كار فقط به دست است و ما ابزار اوییم که ﴿لِلّهِ جُنُودُ السَّماواتِ وَ اْلأَرْضِ﴾ یك، ﴿وَ ما یعْلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ إِلاّ هُوَ﴾ دو، اگر بدانیم ما سربازان اوییم و كار به دست اوست، آن وقت نه به خودمان تكیه می ‌كنیم نه به غیر خدا! 🔸 اگر _ان‌ شاء ‌الله_ ما این‌‌ چنین شدیم یعنی مستقیم شدیم نه به خود تكیه كردیم نه به دیگری، فقط گفتیم: «توكلت علی الله»، به دستور او عمل كردیم، كار را از او دانستیم و فرمان او را اجرا كردیم، هم نصیب ما می‌شود و هم . 📚 سخنرانی در جمع بسیجیان گردان عاشورای اهواز @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
31 "از ما گفتن بود" یا "من آنچه شرط بلاغ است با تو می گویم "تو خواه از سخنم پند گیر خواه ملال" مَّا عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا تَكْتُمُونَ☆(سوره مائده آیه٩٩) ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺟﺰ ﺭﺳﺎﻧﺪﻥ ﭘﻴﺎم ﺧﺪﺍ ﻭﻇﻴﻔﻪ‌ﺍی ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺧﺪﺍ ﻣﻲ‌ﺩﺍﻧﺪ ﭼﻪ‌ﻫﺎ ﻣﻄﺮﺡ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﭼﻪ‌ﻫﺎ ﻛﺘﻤﺎﻥ! 📋نکته‌ای و اشاره ای: 🔹ﻭﻇﻴﻔﻪ ﻯ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺍﻟﻬﻰ ﭘﻴﺎم ﺭﺳﺎﻧﻰ ﺑﻪ ﻣﺮﺩم ﺍﺳﺖ.ﺁﻧﺎﻥ ﻧﻴﺎﻣﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﺗﺎ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﻣﺠﺒﻮﺭ ﺳﺎﺯﻧﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﻭﺣﻰ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﺮﺩم ﺍﺭﺍﺋﻪ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺩﺭ ﭘﺬﻳﺮﺵ ﻭ ﻋﺪم ﭘﺬﻳﺮﺵ ﺁﻥ ﺁﺯﺍﺩ ﺍﺳﺖ. ﻣﻦ ﺁﻧﭽﻪ ﺷﺮﻁ ﺑﻠﺎﻍ ﺍﺳﺖ ﺑﺎ ﺗﻮ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻢ ﺗﻮ ﺧﻮﺍﻩ ﺍﺯ ﺳﺨﻨﻢ ﭘﻨﺪ ﮔﻴﺮ ﻭ ﺧﻮﺍﻩ ﻣﻠﺎﻝ(ﺳﻌﺪﻯ) 🔹ﺣﺼﺮ ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﻯ ﻓﻮﻕ ﻧﺴﺒﻰ ﺍﺳﺖ؛ ﻳﻌﻨﻰ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﻣﻘﺎم ﺗﺒﻠﻴﻎ ﺟﺰ ﻭﻇﻴﻔﻪ ﻯ ﭘﻴﺎم ﺭﺳﺎﻧﻰ، ﻭﻇﻴﻔﻪ ﻯ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ، ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﻭﻇﺎﻳﻒ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﻫﻢ ﭼﻮﻥ ﺩﺍﻭﺭﻯ، ﺩﻓﺎﻉ ﻭ ﺳﻴﺎﺳﺖ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﻋﻬﺪﻩ ﺩﺍﺭﻧﺪ. 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 سلسله درسگفتارهای سیر مطالعاتی تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم (آیت الله جوادی آملی(حفظه الله))با ارائه استاد ارجمند جناب دکتر غلامی (زمزم معرفت) 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره 📼 جلسه : بیست و هشتم 📜 ویژگی های درسگفتار: بیان شیرین و روان.مستند و عالمانه .کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🌴🌴🌴 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 📋نکته مهم: از گوش دادن این سلسله درسگفتار به هیچ وجه غفلت نکنید و در صورت امکان تا جایی که می توانید به اشتراک بگذارید. ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
از ص ۵۹ 🌷🌷🌷 ۱.ﺍﻃﻠﺎﻉ ﺍﺯ ﻛﺘﺎﺏ ﻫﺎﻱ ﺍﻟﻬﻲ ﻭ ﮔﻮﺍﻫﻲ ﺑﺮ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﺁﻧﻬﺎ ﻛﺎﻓﻲ ﻧﻴﺴﺖ، ﺑﻠﻜﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﻋﻤﻞ ﻧﻴﺰ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﺍﻟﻬﻲ ﺭﺍ ﺗﺄﻳﻴﺪ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻧﻤﻮﺩ، ﻳﻌﻨﻲ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻛﻔﺮ ﻧﻮﺭﺯﻳﺪ؛ ﺑﻪ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺩﻳﮕﺮ، ﻟﺎﺯﻣﻪ ﻱ ﺁﮔﺎﻩ ﺑﻮﺩﻥ ﺍﺯ ﻛﺘﺎﺏ ﻭ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﺑﺮ ﺁﻥ، ﻗﺒﻮﻝ ﻭ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ. ﺳﻌﺪﻳﺎ ﮔﺮﭼﻪ ﺳﺨﻦ ﺩﺍﻥ ﻭ ﻣﺼﺎﻟﺢ ﮔﻮﻳﻲ ﺑﻪ ﻋﻤﻞ ﻛﺎﺭ ﺑﺮﺁﻳﺪ ﺑﻪ ﺳﺨﻦ ﺩﺍﻧﻲ ﻧﻴﺴﺖ (ﺳﻌﺪﻱ)آیه ۷۱ ۲.ﻣﻮﺍﻇﺐ ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻧﻔﻮﺫﻱ ﺩﺷﻤﻦ ﺑﺎﺷﻴﺪ(ﻛﻪ ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﭘﺸﺖ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺿﺮﺑﻪ ﺑﺰﻧﻨﺪ).آیه ۷۲ ۳.ﻣﺮﺍﻗﺐ ﺗﻬﺎﺟﻢ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﻭ ﺗﺒﻠﻴﻐﺎﺗﻲ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﺍﺳﻠﺎم ﺑﺎﺷﻴﺪ(ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺧﻨﺜﻲ ﺳﺎﺯﻳﺪ).آیه ۷۲ ۴.توطئه‌ ها و سخنان دشمنان را نباید بی پاسخ گذاشت.آیه ۷۳ ۵.ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﺍﺳﻠﺎم ﺍﻓﺮﺍﺩﻱ ﻧﮋﺍﺩﭘﺮﺳﺖ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﻣﻮﺍﻫﺐ ﺍﻟﻬﻲ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﻧﺤﺼﺎﺭ ﺧﻮﺩ ﺩﺭﺁﻭﺭﻧﺪ.آیه ۷۴ ۶.ﺭﻳﺸﻪ ﻱ ﺗﺠﺎﻭﺯﮔﺮﻱ ﻭ ﺧﻴﺎﻧﺖ ﻛﺎﺭﻱ ﻳﻬﻮﺩﻳﺎﻥ ﺩﻭ ﭼﻴﺰ ﺍﺳﺖ: ﺍﻭﻝ ﺁﻥ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻏﻠﻂ ﻣﻲ ﭘﻨﺪﺍﺷﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﺮﺗﺮ ﺍﺯ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻭ ﻣﺎﻧﻌﻲ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺣﻘﻮﻕ دیگران ﺗﺠﺎﻭﺯ ﻛﻨﻨﺪ. ﺩﻭم ﺁﻥ ﻛﻪ ﺁﮔﺎﻫﺎﻧﻪ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺩﺭﻭﻍ ﻣﻲ ﺑﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﻱ ﺩﻳﻦ ﺗﻮﺟﻴﻪ ﻣﻲ ﻛﺮﺩﻧﺪ.آیه ۷۵ ۷.ﻭﻓﺎﺩﺍﺭﻱ به آرمان های دینی ﻭ برخورداری از ﺗﻘﻮﺍ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺳﺎﺯ ﻣﺤﺒﺖ ﻭ ﻟﻄﻒ ﺧﺪﺍﺳﺖ.آیه ۷۶ ۸.ﭘﻴﻤﺎﻥ ﺷﻜﻨﻲ ﻭ ﺳﻮﮔﻨﺪﺷﻜﻨﻲ ﮔﻨﺎﻩ ﺑﺰﺭﮔﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻟﻄﻒ ﺍﻟﻬﻲ ﻣﺤﺮﻭم ﻣﻲ ﺳﺎﺯﺩ ﻭ ﻓﺮﺟﺎﻣﻲ ﻋﺬﺍﺏ ﺁﻟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ.آیه ۷۷ 📚 استاد رضایی اصفهانی 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom