eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🙂 📌علامه جوادی آملی حفظه الله 🔘به قول حضرت آيت الله حسن‌زاده (رحمه الله) «به مَجاز اين سخن نمي‌گويم، به حقيقت نگفته‌اي الله»، ممکن نيست کسي بگويد خدا و جواب نشنود، هيچ ممکن نيست. شرط اولش اين است که ديگران را دخالت ندهد، در حرم امن توحيد کسي را دخالت ندهد.❌ 🆔@rahighemakhtoom
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸🍃 📌 دو‌ امان -------------------------------------------- 🔲 وَ حَکى عَنْهُ أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِي الْبَاقِرُ ( عليهما السلام ) أَنَّهُ قَالَ : کانَ فِي الْأَرْضِ أَمَانَانِ مِنْ عَذَابِ اللَّهِ وَ قَدْ رُفِعَ أَحَدُهُمَا فَدُونَکمُ الْآخَرَ فَتَمَسَّکوا بِهِ أَمَّا الْأَمَانُ الَّذِي رُفِعَ فَهُوَ رَسُولُ اللَّهِ ( صلى الله عليه وآله ) وَ أَمَّا الْأَمَانُ الْبَاقِي فَالِاسْتِغْفَارُ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى وَ ما کانَ اللَّهُ لِيعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِيهِمْ وَ ما کانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يسْتَغْفِرُونَ.  قال الرضي : و هذا من محاسن الاستخراج و لطائف الاستنباط. 🔘متن فارسی 🔳ابوجعفر، محمد بن على الباقر عليهماالسلام، از اميرالمومنين (عليه السلام) نقل کرده که آن حضرت فرموده است:   دو راه امان از عذاب الهى در روى زمين بود که بتحقيق، يکى از آن دو برداشته شده  و ديگرى، اينک در دست و اختيار شما است، پس به آن چنگ بزنيد. اما امانى که از دست رفته. رسول خدا صلى الله عليه و آله است   و امان باقى، استغفار و توبه است. 🔘خداى تعالى فرموده است:  و ما کان الله ليعذبهم و انت فيهم و ما کان الله معذبهم و هم يستغفرون. (چنين نيست که خدا ايشان را عذاب کند، در حالى که تو در ميان آنهايى  و چنين نيست که خدا، عذاب کننده ايشان باشد، در حالى که آنها، درخواست آمرزش مى کنند.)  شريف رضى گويد: اين سخن اميرالمومنين (عليه السلام) از جمله استخراجهاى نيکو و استنباطهاى لطيف، (از قرآن) مى باشد. 🆔 @rahighemakhtoom صفحه قرآنی رحیق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 آموزگاران هدایت 🔸 خدای سبحان توفیقش با و است: «یدُ اللهِ مَعَ الْجَمَاعَةِ».... . بسیار زیبا @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌼 💫تولید محتوای بسیار زیبا به مناسبت میلاد پیامبر اکرم( ص) کاری از نساء خانم عزیز از استان همدان😍 🆔@rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢موضوع: نگاهی کوتاه به زندگی علیه السلام 5 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢موضوع: نگاهی کوتاه به زندگی علیه السلام 6 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌آزمون زندگی (حق محوری) قال الإمام الکاظم عليه السلام: إتَّقِ اللّه َ وقُلِ الحَقَّ وإن كانَ فيهِ هَلاكُكَ فَإنَّ فيهِ نَجاتَكَ از خدا پروا دار و حق را بگو، اگر چه هلاكت تو در آن باشد، كه نجاتت درهمان حقگويى است. 📘تحف العقول 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوره مبارکه 📚تفسیر سوره مزمل 📝نگاشت: (13) تفسیر آیه 12و13سوره مزمل ⏪تفسیر: 🔸سپس در ادامه همين تهديد به صورت صريحتر مى‏گويد : نزد ما غل و زنجيرها و آتش دوزخ است ! ( ان لدينا انكالا و جحيما). ▫️انكال جمع نكل ( بر وزن فكر ) به معنى زنجيرهاى سنگين است ، و در اصل از ماده نكول ، به معنى ضعف و ناتوانى گرفته شده ، و از آنجا كه زنجيرهائى كه بر دست و پا و گردن مى‏نهند انسان را از حركت باز مى‏ دارد و ناتوان مى‏سازد ، اين واژه در معنى زنجير به كار رفته است ، آرى در برابر آزادى بى قيد و شرط و تنعمى كه در اين دنيا داشتند بهره آنها در آنجا اسارت است و آتش ! و باز مى‏افزايد : و غذائى گلوگير و عذابى دردناك ( و طعاما ذا غصة و عذابا اليما). 🔸غذائى بر عكس غذاهاى چرب و شيرين دنياى آنها كه به راحتى از گلو فرو مى‏رفت و گوارا بود ، و زندگى دردناك در برابر آسايش بى حساب اين مغروران خود خواه و مستكبر در اين جهان . 🔸با اينكه غذاى خشن و گلوگير خود عذابى است اليم ، بعد از آن عذاب اليم را جداگانه ذكر مى‏كند ، و اين نشان مى‏دهد ابعاد عذاب اليم آخرت از نظر شدت و عظمت بر هيچكس جز خدا معلوم نيست ، و لذا در حديثى مى‏خوانيم كه روزى يكى از مسلمانان اين آيه را تلاوت مى‏كرد ، و پيامبر (صلى‏ الله ‏عليه ‏وآله ‏وسلّم‏) استماع مى‏فرمود : ناگهان شخص مزبور صيحه‏اى زد و مدهوش شد. 🔹و در حديث ديگرى آمده است كه خود پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) اين آيه را تلاوت مى‏فرمود و چنين حالى به او دست داد . چگونه اين غذاى گلوگيرى نباشد ؟ در حالى كه در آيه 6 سوره غاشيه مى‏خوانيم ليس لهم طعام الا من ضريع : آنها غذائى جز از خارهاى جانگداز ندارند. 🔹و نيز در آيه 43 و 44 سوره دخان مى‏خوانيم : ان شجرت الزقوم طعام الاثيم : درخت زقوم ( همان گياه تلخ بد بو و بد طعم و تلخ و كشنده ) غذاى گنهكاران است ! سپس به شرح روزى مى‏پردازد كه اين عذابها در آن ظاهر مى‏شوند ، مى‏فرمايد : اين در روزى خواهد بود كه زمين و كوهها سخت به لرزه در مى‏ آيد و چنان كوه ها در هم كوبيده مى‏شود كه به شكل توده‏هائى از رمل و شن نرم در مى‏آيد ( يوم ترجف الارض و الجبال و كانت الجبال كثيبا مهيلا ) . ▫️كثيب به معنى شنهاى متراكم است ، و مهيل از ماده هيل ( بر وزن كيل ) به معنى ريختن شى‏ء نرمى مانند رمل و آرد بر چيزى است ، و در اينجا منظور شنهاى نرمى است كه هرگز استقرار و ثبات ندارد. 🔹بنابر اين معنى ، كوهها در قيامت آنچنان از هم متلاشى مى‏شوند كه به صورت شنهاى نرمى در مى‏آيند كه اگر پا روى آن بگذارند فرو مى‏رود. 🔹در باره سرنوشت كوهها در آستانه قيامت ، قرآن تعبيرات مختلفى دارد كه همگى حكايت از نابودى و تبديل آنها به خاكهاى نرم مى‏كند ( شرح بيشتر در باره مراحل مختلف نابودى كوهها ، و تعبيرات متفاوت قرآن در اين زمينه در ذيل آيه 105 سوره طه آمده است . 🖇ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(251) آیه 21- يا ايها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم والذين من قبلكم لعلكم تتقون* 🔹انسان تا عبادت نكند به تقوا دست نمى يابد و تا به تقوا دست نيابد توشه اى ندارد تا به سوی خدا سير كند و به لقاى حق برسد. قرآن كريم با ابراهيم گوناگون انسان را به عبادت فرا مى خواند، گاهى از طريق آيات آفاقى، مانند خلقت انسان و نياكان او و آفرينش زمين و آسمان و آنچه بين آنهاست و هدف از اين استدلالها اين است كه انسان تقوا را كه زاد مسافران الى الله است از روى تحقيق تحصيل كند، نه بر پايه تقليد. 🔹قرآن كريم تقوا را وسيله فوز و نايل شدن به خداوند سبحان: (ولكن يناله التقوى) و مايه قبولى اعمال: (انما يتقبل الله من المتقين)و محور كرامت انسان: (ان اكرمكم عندالله اتقيكم) و زمينه حصول ميزان تشخيص حق از باطل: (ان تقوا الله يجعل لكم فرقانا) و راه خروج از بن بستهاى فكرى و عملى و اخلاقى: (و من يتق الله يجعل له مخرجا) معرفى مى كند كه هر كدام از مزاياى مزبور در جاى مناسب خود بحث مى شود. ◾️پيام آيه مورد بحث اين است كه خدا را بايد به گونه اى عبادت كرد كه محصول آن تقوا باشد و آن، عبادت خالصانه است: (الالله الدين الخالص) ◾️وبرجسته ترين درجه خلوص آن است كه در قلب انسان عابد جز خدا احدى نباشد و چنين قلبى سليم است: (الا من اتى الله بقلب سليم) در روايات اهل بيت (عليه السلام) آمده است: قلب سليم قلبى است كه جز خدا احدى در آن نباشد: القلب السليم الذى يلقى ربه وليس فيه احد سواه ؛ از اين رو در پايان آيه بعد از قرار دادن انداد و شريكان براى خدا نهى كرده است. 👈🏼تذكر: چون عبادت داراى درجات است، تقواى حاصل از آن نيز داراى مراتب خواهد بود كه نازلترين آنها همان است كه در آيه 131 سوره آل عمران: (واتقوا النار التى اعدت للكافرين) مطرح شده و براى مراحل برتر آيات ديگر طرح مى شود. ....ادامه دارد👈🏼 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom