eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
620 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 تفسیرصوتی سوره ملک جلسه هشتم 🌷🌷🌷 ☑️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم. ☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢توکریمی کرامتت را پاسدار ⏺خدا یک موجود عزیز و کریمی را به نام انسان آفرید و او را خلیفه خود قرار داد و می‌خواهد او را اداره کند. فرمود: ﴿وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنی‏ آدَم﴾دستت کنار سفره هیچ کسی دراز نشود، من همه چیز را برای شما فراهم کردم. فرمود: ﴿وَ أَ لَّوِ اسْتَقَامُوا عَلَی الطَّرِیقَةِ لَأَسْقَیْنَاهُم مَاءً غَدَقاً﴾از شما برنمی‌آید که در فضا و هوا چه کاری انجام بدهید. گاهی ممکن است بعضی‌ها کارهای مصنوعی انجام بدهند، ولی آنکه به آفتاب دستور می‌دهد از دریای مدیترانه و مانند آن بخار بگیر، به باد دستور می‌دهد این بخارها را بالا ببر، تنظیم می‌کند که به صورت ابر دربیاورند، به همه آنها دستور می‌دهد نکاح و زناشویی بین اینها برقرار کند که کدام ابر بشود باردار کدام ابر نشود. بعد به بادها دستور می‌دهد که ﴿نَسُوقُ الْماءَ إِلَی الْأَرْضِ الْجُرُزِ﴾؛این ابرهای باردار را بیاورد بیاورد بیاورد در فلان منطقه ببارد. ⏺فرمود من قدم به قدم دارم دستور می‌دهم ولی شما روبراه باشید، نه اختلاسی باشید نه نجومی باشید من به اندازه کافی باران می‌فرستم. شما مستقیم باشید نه بیراهه بروید و نه راه کسی را ببندید. ﴿وَ أَ لَّوِ اسْتَقَامُوا عَلَی الطَّرِیقَةِ لَأَسْقَیْنَاهُم مَاءً غَدَقاً﴾. ⏪خدا مرحوم بوعلی را رحمت کند! این در غنی‌ترین و قوی‌ترین و علمی‌ترین کتاب فلسفی‌اش می‌گوید آن کسی که منکر نماز استسقا است او متفلسف است او که فیلسوف نیست. یک کتاب جداگانه‌ای هم به عنوان البرّ نوشتند درباره اینکه نماز استسقا اثر دارد، دعا اثر دارد. این دعای باران، نماز باران را قرآن گفته، روایت گفته، حکما برهان اقامه کردند که کار به دست اوست از او بخواهید می‌آید. ⏪شما راه کسی را نبندید راهتان باز می‌شود. فرمود: ﴿وَ أَ لَّوِ اسْتَقَامُوا عَلَی الطَّرِیقَةِ لَأَسْقَیْنَاهُم مَاءً غَدَقاً﴾؛ فراوان! این خداست. 📼فرازی از سوره ملک جلسه هشتم 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
جلد دوم 📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(255) آیه 21- يا ايها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم والذين من قبلكم لعلكم تتقون 🌷🌷🌷 🔰لطايف و اشارات 🔘6- اطلاق خالق بر خدا 🔹آلوسى مى گويد: از شگفتى آن كه ابو عبدالله بصرى، استاد قاضى عبدالجبار گفت: اطلاق خالق بر خدا محال است، زيرا در خلقت، تقدير (و محاسبه)معتبر است و تقدير مستلزم فكر و محاسبه است... اين مسئله مورد اختلاف بين ابوعبدالله بصرى و بين خداست كه عنوان خالق را بر خود روا داشته مى گويد: (هو الله الخالق البارى) و من سخن خدا را مى گويم. 🔹قرآن كريم در موارد فراوانى خلقت را به خداوند اسناد داده، گاهى به صورت فعل و زمانى به صورت اسم و اگر تقدير ماخوذ در خلق، در برخى موارد همراه با فكر و محاسبه است، بر اساس خصوصيت مورد است و وگرنه آنچه در تقدير معتبر است علم است ، حصولى باشد يا حضورى و ذاتى باشد يا كسبى. پس اگر در خلق تقدير معتبر است تقدير و اندازه گيرى خداوند بر اساس علم حضورى و ذاتى اوست و هيچ محذورى ندارد. 🌱🌱🌱 ...ادامه دارد 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره جن 📝نگاشت: (23) تفسیر آیات 24 و 25 🌱🌱🌱 ☑️ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺍﺯ ﺯﻣﺎﻥ ﻋﺬﺍﺏ ﻭ ﺭﺳﺘﺎﺧﻴﺰ ﺁﮔﺎﻩ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﺁﮔﺎﻫﻲ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺍﻣﻮﺭ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻭ ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﻣﺨﻔﻲ ﺑﻤﺎﻧﺪ ﺗﺎ ﺍﻣﺘﺤﺎﻥ ﻣﺮﺩم ﻛﺎﻣﻞ ﺷﻮﺩ؛ ﺯﻳﺮﺍ ﺍﮔﺮ ﻣﺮﺩم ﺑﺪﺍﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﻋﺬﺍﺏ ﻭ ﺭﺳﺘﺎﺧﻴﺰ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﻳﺎ ﺩﻭﺭ ﺍﺳﺖ ﺍﻣﺘﺤﺎﻥ ﻛﻢ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻭ ﻧﺎﻗﺺ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ. ☑️ﻟﺠﺎﺟﺖ کفر پیشگان عالم(ﺗﺎ ﻫﻨﮕﺎم ﺭﺳﺘﺎﺧﻴﺰ و روبرو شدن باﻋﺬﺍﺏ الهی )ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﺍﺭﺩ. ☑️ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﻣﻮﻋﻮﺩ (رستاخیز)ﺣﻘﺎﻳﻖ ﺭﻭﺷﻦ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ(ﭘﺲ ﻋﺠﻠﻪ ﻭ ﻓﺨﺮﻓﺮﻭﺷﻲ ﻧﻜﻨﻴﺪ). ☑️ﺑﺮﺧﻲ ﻋﻠﻮم و دانش ها (ﻫﻢ ﭼﻮﻥ ﺁﮔﺎﻫﻲ ﺍﺯ ﺯﻣﺎﻥ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﻭ ﻋﺬﺍﺏ)ﻣﺨﺼﻮﺹ ﺧﺪﺍﺳﺖ. 📚منبع: تفسیر استاد اصفهانی ...ادامه دارد 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زندگی 📌موقعیت های غیر ساکن! (خود ارزیابی ) 🔰قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله: اِنَّ اَشَدَّ النّاسِ تَصْديقا لِلنّاسِ اَصْدَقُهُمْ حَديثا وَ اِنَّ اَشَدَّ النّاسِ تَكْذيبااَكْذَبُهُمْ حَديثا هر كس راستگوتر است سخن مردم را بيشتر باور مى كند و هر كس دروغگوتر است مردم را بيشتر دروغگو مى داند. 📘نهج الفصاحه، ح ۵۹۱ 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌رخساره مهر (فراز بیست و دوم)پایان 🔘گذر و گذاری کوتاه بر حوادث و رویدادهای زندگی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها از ولادت تا شهادت ▪️یادآوری: سلسله سخن ""به مناسبت دهه فاطمیه تقدیم می شود. ◾️هدیه ای ناقابل به پیشگاه آقا و سرور مان حضرت مهدی عجل الله فرجه به امید تسلای قلب نازنین ایشان @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره ( ج ۸۱ ) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🔅🔅🔅 ☑️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم. ☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره جن 📝نگاشت: (۲۴) تفسیر آیات ۲۶ و ۲۸ 🌱🌱🌱 ☑️ﺩﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﻜﺮﺭ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻋﻠﻢ ﻏﻴﺐ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﻋﻠﻢ ﻏﻴﺐ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺩﻳﮕﺮ، ﺩﺭ ﺁﻳﻪ ﻱ ۲۷ سوره جن ﻳﻚ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺳﺘﺜﻨﺎ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﺩﻳﮕﺮ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﺑﺮﺧﻲ ﻋﻠﻮم ﻏﻴﺒﻲ ﻋﻴﺴﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﺳﻠﺎم ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻭ ﺩﺭ ﺍﺣﺎﺩﻳﺚ ﻧﻴﺰ ﺑﺮﺧﻲ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺍﺯ ﻋﻠﻮم ﻏﻴﺒﻲ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻭ ﺍﻣﺎﻣﺎﻥ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺑﻴﺎﻥ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. 🔹ﻣﻔﺴﺮﺍﻥ ﻗﺮﺁﻥ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺁﻳﺎﺕ ﻭ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﻓﻮﻕ ﭼﻨﺪ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ: 🔘ﺍﻟﻒ)ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ ﻋﻠﻢ ﻏﻴﺐ ﻣﺨﺼﻮﺹِ ﺧﺪﺍ ﻫﻤﺎﻥ ﻋﻠﻢ ﺫﺍﺗﻲ ﻭ ﺍﺳﺘﻘﻠﺎﻟﻲ ﺍﺳﺖ؛ ﺑﻨﺎﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﻋﻠﻢ ﻏﻴﺐ ﻣﺴﺘﻘﻞ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ، ﺍﻣﺎ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺗﺒﻌﻲ ﻭ ﺑﺎ ﻋﻨﺎﻳﺖ ﺧﺪﺍ ﻋﻠﻢ ﻏﻴﺐ ﺩﺍﺭﻧﺪ. 🔘ﺏ)ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺍﺯ ﻋﻠﻢ ﻏﻴﺐِ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﺧﺪﺍ، ﻫﻤﺎﻥ ﻋﻠﻢ ﺑﻪ ﺳﺎﻋﺖ ﺭﺳﺘﺎﺧﻴﺰ ﻭ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ، ﺍﻣﺎ ﻋﻠﻮم ﻏﻴﺒﻲ ﺩﻳﮕﺮ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﻧﻴﺰ ﻫﺴﺖ. 🔘ﺝ)ﻋﻠﻢ ﻏﻴﺐِ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﺧﺪﺍ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻟﻮﺡ ﻣﺤﻔﻮﻅ(= ﻋﻠﻢ ﺍﻟﻬﻲ)ﺛﺒﺖ ﺍﺳﺖ ﻭﻟﻲ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﻟﻮﺡ ﻣﺤﻮ ﻭ ﺍﺛﺒﺎﺕ ﺍﺳﺖ، ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﻭ ﺍﻣﺎﻣﺎﻥ ﻧﻴﺰ ﻣﻲ ﺩﺍﻧﻨﺪ. 🔘ﺩ)ﻋﻠﻢ ﻏﻴﺐِ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﺧﺪﺍ ﻫﻤﺎﻥ ﻋﻠﻢ ﻓﻌﻠﻲ ﺍﺳﺖ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﻋﻠﻢ ﻏﻴﺐ ﺑﺎﻟﻔﻌﻞ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ، ﺍﻣﺎ ﻫﺮﮔﺎﻩ ﺑﻪ ﺭﺧﺼﺖِ و اذن ﺍﻟﻬﻲ ﺍﺭﺍﺩﻩ ﻛﻨﻨﺪ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺗﻌﻠﻴﻢ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ ﻭ ﮔﺎﻫﻲ ﻣﺼﻠﺤﺖ ﺍﻳﺠﺎﺏ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻳﺎ ﺍﻣﺎم ﭼﻴﺰﻱ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﻧﻨﺪ. ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻣﺎﻧﻌﻲ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﻱ ﺍﻳﻦ ﺗﻔﺴﻴﺮﻫﺎ ﺻﺤﻴﺢ ﺑﺎﺷﺪ. 📚منبع: تفسیر استاد اصفهانی ...ادامه دارد 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره ( ج ۸۲ ) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🔅🔅🔅 ☑️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم. ☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌و اما باور ما-(قسمت ۲۱۵) نماز و چاره خودشیفتگی خیالی 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢تفسیر سوره اسراء ج ۱۴ ☑️(هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر)👉🏼 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🌹🌹🌹 🔅 مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌آزمون زندگی قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله: "ما تَجَرَّعَ عَبدٌ جُرعَةً اَفضَلَ عِنْدَ اللّه ِ مِنْ جُرعَةِ غَيْظٍ كَظَمَها اِبتِغاءَوَجهِ اللّه ِ" "انسان هيچ جرعه اى ننوشيد كه نزد خدا از جرعه خشمى كه براى رضاى خدا فروخورد بهتر باشد." 📘نهج الفصاحه، ح۲۶۲۸ @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
و منهم من قضی نحبه .... انتشار به مناسبت شهادت میوه وقتی می رسه باغبان باید بچیندش میوه ی رسیده اگر روی درخت بمونه پوسیده میشه و خودش میفته .... @rahighemakhtoom
🔘 لطایفی از سخنان در مورد تعهد به اصول عالیه انسانی و الهی 🔸اگر بجای تلقین اینکه تو ای انسان ، در هر فکر و بیان و کاری که میکنی و عقیده ای که انتخاب میکنی آزاد هستی ! 🔹این اصل را تلقین و موضوع تعلیم و تربیت قرار میدادند که ای انسان ! همانگونه که بُعد جسمانی تو پرورده قوانینی مخصوص در عرصه طبیعت است و کمترین تخلف از آنها بُعد جسمانی ترا مختل می سازد ، بُعد روانی و روحانی تو نیز باید از اصول و قوانینی مخصوص که بالاتر از جبر نا آگاه فعالیت های عرصه طبیعت محض است ، تبعیت نماید . 🔸چنانکه نمیتوانی بگویی : تقید به مخصوص در عرصه طبیعت برای نظم منطقی بعد جسمانی ، مخالف رهایی و آزادی من است ، همچنان نمیتوانی اصول و قوانین بعد روانی و روحانی را بدان دلیل که مخالف رهایی و آزادی بمعنای بی بندوباریست ، زیر پا بگذاری . 🔹آیا تعهدها و پیمان ها از اعتبار و ارزش به اصول عالیه مذهب و اخلاق والای انسانی مستند است یا به آن بیماری مغزی و روانی که ضرورت تقید به را از بین برده است ؟ شما هر چیزی را که فراموش کنید و حتی اگر شخصیت خودتان را زیر پا بگذارید نمی توانید ضرورت مفید بودن عمل به تعهدها و پیمان ها را ‌‌‏[خواه تعهد و پیمان میان افراد و خواه میان فرد و گروه و میان فرد و جامعه و میان جوامع با یکدیگر را] فراموش نمایید و به زیر پا بیندازید . با اینحال انسان ها رها شده از اصول عالیه مذهب و ، امروزه کمترین ارزشی به تعهد ها و پیمان ها نمیدهند. 🔅 مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅 مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره جن 📝نگاشت: (25) تفسیر آیات ۲۶ و ۲۸ 🌱🌱🌱 ☑️ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﻧﮕﻬﺒﺎﻥ ﺍﺯ ﺟﻠﻮ ﻭ ﭘﺸﺖ ﺳﺮ(ﺑﻠﻜﻪ ﺍﺯ ﺗﻤﺎم ﺟﻬﺎﺕ)ﻣﺮﺍﻗﺐ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺗﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﭘﻴﺎم ﺍﻟﻬﻲ ﻭ ﻭﺣﻲ ﺭﺍ ﺑﺪﻭﻥ ﻛﻢ ﻭ ﻛﺎﺳﺖ ﺑﻪ ﻣﺮﺩم ﺑﺮﺳﺎﻧﻨﺪ ﻭ ﺷﻴﺎﻃﻴﻦ ﺟﻦ ﻭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻧﺘﻮﺍﻧﻨﺪ ﺍﺻﺎﻟﺖ ﻭﺣﻲ ﺭﺍ ﺧﺪﺷﻪ ﺩﺍﺭ ﻛﻨﻨﺪ.ﺍﻳﻦ ﻣﺤﺎﻓﻈﺖ ﻭ ﺍﻣﺪﺍﺩ ﺍﻟﻬﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺩﻟﺎﻳﻞ ﻋﺼﻤﺖ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ. ☑️ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﺑﻪ ﻋﻠﻢ ﻏﻴﺒﻲ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﺑﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﻣﻮﺭﺩ ﺭﺿﺎﻳﺖ ﺩﺍﺩﻩ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ.ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺭﻭﺷﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﻱ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪﻩ ﻭ ﻣﻮﺭﺩ ﺭﺿﺎﻳﺖ ﺧﺪﺍ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺻﻔﺖ، ﺗﻮﺿﻴﺤﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﻣﻌﻴﺎﺭ ﮔﺰﻳﻨﺶ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻋﻄﺎﻱ ﻋﻠﻢ ﻏﻴﺐ ﺑﺎﺷﺪ. 🔸ﻳﻌﻨﻲ ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺭﺍﺿﻲ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﻪ ﺍﻭ ﻋﻠﻢ ﻏﻴﺐ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺩﺭﺟﺎﺕ ﻋﻠﻢ ﻏﻴﺐ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﺍﺳﺖ. 🔸ﻭ ﻧﻴﺰ ﺭﻭﺷﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ «ﻭﺣﻲ» ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﻣﺼﺎﺩﻳﻖ ﺍﻳﻦ ﻏﻴﺐ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﻋﻄﺎ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻣﻮﺭﺩ ﻣﺤﺎﻓﻈﺖ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻲ ﮔﻴﺮﺩ، ﻭ ﮔﺮﻧﻪ ﻋﻠﻢ ﻏﻴﺐ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻧﻴﺴﺖ. ☑️ﻃﺒﻖ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ، ﻫﺪﻑ ﻣﺤﺎﻓﻈﺖ ﺍﺯ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﺪﺍﻧﺪ ﻭ ﻣﻌﻠﻮم ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺳﺎﻟﺖ ﻫﺎ ﻭ ﭘﻴﺎم ﻫﺎﻱ ﺍﻟﻬﻲ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻛﺎﻣﻞ ﺑﻪ ﻣﺮﺩم ﺭﺳﺎﻧﺪﻩ ﺍﻧﺪ. 🔸ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﺴﺘﻦ ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ، ﻋﻠﻢ ﻓﻌﻠﻲ ﻭ ﺗﺤﻘّﻖ ﺧﺎﺭﺟﻲِ ﻋﻠﻢ ﺍﻭﺳﺖ؛ ﻳﻌﻨﻲ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﻋﻤﻠﺎً ﺭﺳﺎﻟﺖ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺍﺑﻠﺎﻍ ﻛﻨﻨﺪ، ﻭ ﺍﻳﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﻣﻌﻠﻮم ﻭ ﻣﺤﻘﻖ ﺷﻮﺩ؛ ﻭﮔﺮﻧﻪ ﺧﺪﺍﻱ ﻣﺘﻌﺎﻝ ﻧﺎ ﺁﮔﺎﻩ ﻧﻴﺴﺖ ﺗﺎ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﭼﻴﺰﻱ ﺭﺍ ﺑﺪﺍﻧﺪ. 📚منبع: تفسیر استاد اصفهانی ...ادامه دارد 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴🌴🌴 ⏪ تفسیر سوره عادیات استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) 🔸بیانی سرشار از نکته های ادبی ؛عرفانی ، تربیتی و اخلاقی 📼 یک جلسه 📋محتوا و آموزه های کلی سوره: ☑️عاديات از مصدر عدو به معنای (اسبان) دونده 🔻مفهوم کلی سوره: ☑️يادآورى معاد و آشكار شدن اسرار در آن روز؛ ☑️جايگاه بلند رزمندگان و مجاهدان اسلام ؛ ☑️مال دوستى و ناسپاسى انسان هاى تربيت نايافته 🌹🌹🌹 🔅 مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰تلاوت آیات 53 الی 67 سوره زمر 📼استاد مهدی قره شیخ لو 📼ثواب گوش کردن تلاوت هدیه به روح شهیدان قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهان شان التماس دعا و صلوات بر محمد و آل محمد @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره ( ج ۸۳ ) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🔅🔅🔅 ☑️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم. ☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
اهل بیت 📌بهترین مردم پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:  خَيرُ النّاسِ رَجُلٌ حَبَسَ نفْسَهُ في سبيلِ اللّهِ يُجاهِدُ أعْداءَهُ يَلتَمِسُ المَوتَ ، أوِ القَتلَ في مَصافِّهِ . بهترينِ مردمان، مردى است كه خود را وقف راه خدا كرده است و با دشمنان او جهاد مى‌كند و خواستار مرگ يا كشته شدن در ميدان كارزار است. 📘مستدرك الوسائل : ج 11 ص 17 ح 12310 🌱🌱🌱 🌷🌷🌷 سالروز شهادت پر افتخار سردار اسلام را به حضرت سید علی و جبهه مقاومت و همراهان عزیز صفحه قرآنی رحیق تسلیت عرض می کنیم. به امید رهروی راه شهید مقاومت @rahighemakhtoom
یک و یک 📌آرامش در سايه ياد خدا خداوند در سوره مباركه طه آيه ۱۲۴ مي فرمايد : "من اعرض عن ذكري فان له معيشة ضنكا و ...." هر كس از ياد من اعراض و روي گرداني كند زندگي و معيشت تنگي خواهد داشت. "ضنك" هميشه به معناي فقر و تنگدستي نيست بلكه گاهي فشاري است كه از ناحيه دنياي پرزرق و برق و از ناحيه سود و سرمايه كلان بر انسان وارد مي شود بسان مرغي كه در قفس طلايي زنداني شده است. 📘معاد در قرآن ، آيت الله جوادي ج ۴ ص ۷۶ @rahighemakhtoom