eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
baghare-43_02.mp3
19.22M
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره ( ج ۸٨ ) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🔅🔅🔅 ☑️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم. ☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد رحیم پور ازغدی: اگر قصاص نباشد، جان انسان ارزان می شود. وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ(١٧٩ سوره بقره) ﻭ ﺍﻱ ﺧﺮﺩﻣﻨﺪﺍﻥ! ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺩﺭ ﻗﺼﺎﺹ، ﺯﻧﺪﮔﺎﻧﻲ ﺍﺳﺖ، ﺗﺎ ﺷﺎﻳﺪ ﺷﻤﺎ [ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺭﺍ ]ﺣﻔﻆ ﻛﻨﻴﺪ. @rahighemakhtoom
باور ما. محبوب خدا باشیم ۴۱ عبداللهی ۱۴۰۱۶۲۳.mp3
15.45M
📌و اما باور ما-(قسمت ۲۱٩) محبوب خدا باشيم 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
اختیار با اجبار.mp3
7.02M
📜 اعتقادی. 📌اختیار یا اجبار وقتی قبل از بدنیا آمدن قومی سرنوشتشان مشخص است.( هنوز بدنیا نیومدن میگن اینا نوه پیامبر را خواهند کشت) پس اون قوم چه اختیاری از خود داشتند؟؟🧐 آیا اختیار انسان زیر سوال نمیرود؟؟؟🧐 💡پاسخ در فایل صوتی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره نوح 📝نگاشت: (5) تفسیر آیات 5تا 9 🌱🌱🌱 ☑️ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﺑﻴﺎﻥ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﻣﺨﺎﻃﺒﺎﻥ ﻧﻮﺡ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺗﺒﻠﻴﻐﺎﺕ ﺍﻭ ﻭﺍﻛﻨﺶ ﻫﺎﻱ ﻣﻨﻔﻲ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ؛ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ: ﺍﻟﻒ)ﺍﺯ ﻧﻮﺡ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻓﺮﺍﺭ ﻣﻲ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﺗﺎ ﺑﺎ ﺍﻭ ﺭﻭﺑﻪ ﺭﻭ ﻧﺸﻮﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻣﻌﺮﺽ ﺗﺒﻠﻴﻐﺎﺕ ﺍﻭ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﮕﻴﺮﻧﺪ. ﺏ)ﺍﻧﮕﺸﺘﺎﻧﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﮔﻮﺵ ﻫﺎ ﻣﻲ ﮔﺬﺍﺷﺘﻨﺪ ﻭ ﻟﺒﺎﺱ ﺑﺮ ﺳﺮ ﻣﻲ ﻛﺸﻴﺪﻧﺪ ﺗﺎ ﭼﺸﻢ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﻧﻮﺡ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻧﻴﻔﺘﺪ ﻭ ﮔﻮﺷﺸﺎﻥ ﺣﻘﺎﻳﻖ ﺭﺍ ﻧﺸﻨﻮﺩ. ﺝ)ﺗﻜﺒّﺮ ﺷﺪﻳﺪ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺁﻳﺎﺕ ﺍﻟﻬﻲ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﻭﺍﻛﻨﺶ ﻫﺎﻱ ﻣﻨﻔﻲ ﻗﻮم ﻧﻮﺡ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎﻣﺒﻮﺩ. ﺩ)ﺍﺻﺮﺍﺭ ﺑﺮ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﻭ ﻟﺠﺎﺟﺖ ﻧﻴﺰ ﺍﺯ ﻭﻳﮋﮔﻲ ﻫﺎﻱ ﻗﻮم ﻧﻮﺡ ﺑﻮﺩ.ﮔﺎﻫﻲ ﺁﻳﺎﺕ ﺍﻟﻬﻲ ﻭ ﺳﺨﻨﺎﻥ ﭘﻨﺪﺁﻣﻮﺯ ﺭﻫﺒﺮﺍﻥ ﺍﻟﻬﻲ ﺩﺭ ﺩﻝ ﻫﺎﻱ ﺁﻟﻮﺩﻩ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻣﻨﻔﻲ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﺮ ﻟﺠﺎﺟﺖ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻲ ﺍﻓﺰﺍﻳﺪ، ﻫﻤﺎﻥ ﻃﻮﺭ ﻛﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﻮﺟﺐ ﺧﺴﺎﺭﺕ ﺑﻴﺶ ﺗﺮ ﺳﺘﻤﻜﺎﺭﺍﻥ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. ﺁﺭﻱ؛ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻟﻄﺎﻓﺖ ﻃﺒﻌﺶ ﻣﻠﺎﻝ ﻧﻴﺴﺖ ﺩﺭ ﺑﺎﻍ ﻟﺎﻟﻪ ﺭﻭﻳﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺷﻮﺭﻩ ﺯﺍﺭ ☑️ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﺑﻪ ﻣﺒﻠﻐﺎﻥ ﺩﻳﻨﻲ ﻭ ﺭﻫﺒﺮﺍﻥ ﺍﻟﻬﻲ ﮔﻮﺵ ﺯﺩ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﻣﻨﺘﻈﺮ ﺍﺳﺘﻘﺒﺎﻝ ﻣﺮﺩم ﻭ ﻭﺍﻛﻨﺶ ﻣﺜﺒﺖ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﺒﺎﺷﻨﺪ ﺑﻠﻜﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﺮﺍﻳﻂ ﺳﺨﺖ ﺗﺒﻠﻴﻐﻲ ﻭ ﻟﺠﺎﺟﺖ ﻭ ﺗﻜﺒﺮ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺁﻣﺎﺩﻩ ﺳﺎﺯﻧﺪ ﻭ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﻧﻮﺡ ﺍﺯ ﻫﺮ ﻓﺮﺻﺘﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻛﻨﻨﺪ. 📚منبع: تفسیر استاد اصفهانی ...ادامه دارد 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌آرایه های ادبی در قرآن -کنایه ها- (3) ▫️ابیِضاضُ الوجه و اِسوِدادُه:معنای ظاهری: سفیدی صورت و سیاهی آن.ابیضاض مصدر باب افعلال(ابیض یبیض ابیضاضا)«به معنای سپید شدن است.»اسوداد نیز مصدر باب افعلال و به معنای سیاه شدن است.ابیض وجهه«صورتش سفید شد»(از ریشه بیض)اسودّ وجهه«صورتش سیاه شد.»(از ریشه سود) ▫️معنای کنایی:ابیضاض الوجه«کنایه از سربلندی»واسوداد الوجه«کنایه از سرافکندگی است». 🔰درقرآن؛در آیه ی کریمه ۱۰۶ سوره مبارکه ی آل عمران می فرماید: يَوْمَ تَبْيَضُّ وُجُوهٌ وَتَسْوَدُّ وُجُوهٌ ۚ فَأَمَّا الَّذِينَ اسْوَدَّتْ وُجُوهُهُمْ أَكَفَرْتُمْ بَعْدَ إِيمَانِكُمْ فَذُوقُوا الْعَذَابَ بِمَا كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ* [در آن‌] روزى كه چهره‌هايى سپيد، و چهره‌هايى سياه گردد. اما سياهرويان [به آنان گويند:] آيا بعد از ايمانتان كفر ورزيديد؟ پس به سزاى آنكه كفر مى‌ورزيديد [اين‌] عذاب را بچشيد.* 🔘وقتی به معنای ظاهری این آیه می نگریم چیزی که در ابتدای امر، به نظر می رسد این است که در قیامت بعضی رویشان سفید و بعضی دیگر سیه رو خواهند بود. چون معنای ظاهری روسیاه آن است که کسی واقعاً چهره ای تیره و سیاه داشته باشد و معنای ظاهری روسفید آن است که کسی واقعاً رویش سفید و درخشان باشد ولی با کمی دقت در می یابیم این جمله کنایی بوده و منظور از روسیاه، آدم رسوا و بدبخت و شرمسار و منظور از روسفید، انسانی سربلند و سرافراز است. 🌱🌱🌱 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
3.mp3
27.25M
🌱🌱🌱 📖دین شناسی فطری (جلسه سوم) 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین عظیمی 🔅مشک آن است که خود ببوید نه آن که ....🔅 🌱🌱🌱 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌷🌷🌷 📌قسمت سی و ششم 🔰ملاک «مراعات»🔰 ⚖️ميزان «مراعات» این است كه 🔸انسان متوجه احوال نفس باشد. 🔸و با نفس، متناسب با قوّت و ضعف آن رفتار كند. ✅مثلا اگر نفس در عبادت و رياضت قوى است و تحمل مقاومت دارد، در عبادت كوشش و جدّيّت بكند. 💠اشخاصى كه ايّام غرور جوانى را طىّ كرده‏‌اند و آتش شهوت آنها تا اندازه‏‌اى فرو نشسته است ⬅️ مناسب است قدرى رياضت‌های نفساني را بيشتر كنند و با جدّيّت و كوشش، مردانه وارد سلوك و رياضت بشوند و هر چه نفس را به رياضت عادت دادند، فتح باب ديگر براى او كنند ⬅️ تا این كه كم كم نفس بر قواى طبيعت مسلط بشود و قواى طبيعي، مسخّر تحت كبرياى نفس شوند. 🔵از سویی در احاديث شريف وارد است كه در عبادت، جدّيّت و كوشش نمایید و از اشخاصى كه اجتهاد و كوشش در عبادت و رياضت می‌كنند، مدح شده‌است. ✨مانند عبادات و رياضت‌های ائمه هدى سلام اللّه عليهم که وارد است. 🔴 از سوی دیگر، دسته‌ای از احاديث شريف، میانه‌روی در عبادت را مدح فرموده‌اند. به این ترتیب، تلاش و میانه‌روی وابسته به: 🔹اختلاف اهل سلوك و درجات و احوال نفسشان 🔹و ميزان كلّى نشاط و قوّت نفس و نقاط ضعف آن‌ها است. 🌱🌱🌱 ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس چهاردهم: محكم و متشابه‌ 🔘تفسير و تأويل‌ 🔸هر آيه‌اى؛ اعم از محكم ومتشابه ابهام‌هايى دارد؛ اما در متشابهات، تشابه، علاوه بر آنكه بر چهره لفظ پرده‌اى از ابهام مى‌افكند، موجب شبهه نيز مى‌گردد؛ بدين ترتيب بايد براى درك مفهوم هر متشابهى، ابتدا ابهام آن‌را رفع و سپس از آن دفع شبهه كنيم؛ بيان ابهامات (كه در محكم و متشابه وجود دارد) را «تفسير» و بيان شبهات (كه صرفاً در متشابه وجود دارد) را «تأويل» مى‌گويند. 🔸در تعريف تفسير گفته‌اند: «تفسير، برگرفتن نقاب از چهره الفاظ مشكله است». هنگامى كه هاله‌اى از ابهام، لفظ را فرا گرفته باشد و پوششى بر معنا افكنده باشد، مُفسّر با ابزار و وسايلى كه در اختيار دارد در زدودن آن ابهام مى‌كوشد. 🔸 تأويل از ريشه «اوْل» به‌معناى «رجوع و بازگشت» گرفته شده، لذا معناى لغوى تأويل، ارجاع دادن مى‌باشد. تأويل در موردى به‌كار مى‌رود كه گفتار؛ مايه شبهه، حيرت و سرگردانى شده‌باشد و تأويل‌گر (كسى كه راه تأويل صحيح را مى‌داند) در جهت رفع شبهه اقدام مى‌نمايد و ظاهر شبهه انگيز آن گفتار را به جايگاه اصلى خود (وجه صحيح آن) باز مى‌گرداند. ▪️مصاحب موسى هنگامى كه او را در شگفتى يافت، به‌وى نويد داد تا او را از سرّ كار خود با خبر سازد و تأويل درست كردار خود را با وى در ميان گذارد: «... سَأُنَبِّئُكَ بِتَأْوِيلِ ما لَمْ تَسْتَطِعْ عَلَيْهِ صَبْراً؛... به زودى تو را از تأويل آنچه نتوانستى برآن شكيبا باشى، آگاه خواهم ساخت».با اين توضيح، هر متشابهى علاوه بر تفسير به تأويل نيز نياز دارد. تفسير، ابهام آن‌را برطرف و تأويل شبهه آن‌را دفع مى‌كند؛ ولى آيات محكمه فقط به تفسير نياز دارند تا ابهام آنها برطرف شود. بنابراين تأويل نسبت به تفسير، اخص مطلق است؛ يعنى هرجا تأويل باشد، تفسير هم هست، زيرا تأويل نوعى تفسير است. ..ادامه دارد 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اللهّمَ صَلّ عَلي عَلي بنْ موسَي الرّضا المرتَضي الامامِ التّقي النّقي  و حُجَّّتكَ عَلي مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثري الصّدّيق الشَّهيد صَلَوةَ كثيرَةً تامَةً زاكيَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَه كافْضَلِ ما صَلّيَتَ عَلي اَحَدٍ مِنْ اوْليائِكَ 🔶 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا