eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
787 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
باور ما. تسلط بر خود ۴۴ عبداللهی ۱۴۰۱۶۲۶.mp3
10.85M
📌و اما باور ما-(قسمت 222) نماز وتسلط بر خود 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نیروهای عالم هستی مراقب تون هستند شما خودت چی! مراقب خودت تون هستید؟! @rahighemakhtoom
. 🔰 حسابرسی روزانه 💠 از وجود مبارک (علیه و علی آله آلاف التحیّه و الثناء) نقل شده است که شبانه روز؛ نیم ساعت، یک ساعت، ده دقیقه، پنج دقیقه انسان خلوت بکند. خودش را به حساب بیاورد و حسابرسی کند که من این بیست و چهار ساعت چه کردم! نقد کسب من چه شد، بیست و چهار ساعت عمر است! گاهی می بینید انسان در اواخر عمر برای یک لحظه اش آرزو می کند که زنده باشد، نفسی بکشد، حرفی بزند، ذکری بگوید! همه ما موظفیم که در شبانه روز، یک چند لحظه ای حساب بکنیم که من بیست و چهار ساعت عمر دادم، چه گرفتم! 🔹این بزرگان یک مثلی ذکر می کنند، می گویند به اینکه: یک کشاورزی بالاخره چندین سال تلاش و کوشش کرد، شیار کرد، بذر و مزرعه و آبیاری و همه را به عهده گرفت؛ الآن بعد از چهل سال سری به انبار زد. گفت: این گندم چهل ساله من که ذخیره کردم در این انبار و سیلو، کجا رفتند؟! وقتی درب انبار را باز کرد، می بیند چیزی در انبار نیست! این باید بفهمد به اینکه یک موش دزدی در این انبار بود که همه را برد دیگر؛ برای اینکه کلید دست شماست، قفل هم کردید، محصول چهل ساله را هم که مرتب در این انبار ریختید، کسی هم که از بیرون نیامد ببرد؛ معلوم می شود در درون یک مشکلی دارید! این موش دزد همان " هوس " است. حرف جناب این است: (گرنه موشی دزد در انبار ماست / گندم اعمال چهل ساله کجاست)*. 🔹وجود مبارک پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیّه و الثناء) فرمود: نگذار چهل سال بشود، نگذار چهل ماه بشود، نگذار چهل هفته بشود، نگذار چهل روز بشود؛ هر روز، پنج _ شش دقیقه ای، کمتری، بیشتری حساب بکن که من بیست و چهار ساعت را دادم، چه گرفتم! اگر فلان جا اسم مرا بردند که خوشم آمد، پس معلوم می شود برای خودم بود؛ فلان جا یک قدری کار کردم که یک مختصر چیزی به من دادند، پس برای پول بود. برای رضای خدا چه بود؟ مشکل مردم را چه جور حل کردم؟ برای دیگران چه اقدامی کردم! هر روز ما موظفیم این حساب را داشته باشیم. -------- 📌 مثنوی معنوی / دفتر اول / بخش ۱۶ 📋 هشتمین همایش آموزشی _ فرهنگی دانشجویان سراسر کشور (کوثر) 📆 مشهد مفدس ؛ ۱۳۸۱/۰۵/۰۷ @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌آرایه های ادبی در قرآن -کنایه ها- (5) 📖در آیه ی کریمه ۱۰۶ سوره مبارکه ی آل عمران می فرماید:یوم تبیض وجوه و تسوده وجوه…«روزی بیاید که گروهی (یعنی مؤمنان) روسفید و گروهی (یعنی کافران) روسیاه باشند». 🔰کاربرد ادبی: در زبان و ادب فارسی نیز سپید رویی کنایه از سرافرازی و سیاه رویی کنایه از سرافکندگی آمده است 🔸حکیم نظامی گنجه ای می فرماید:عقوبت مکن عذرخواه آمدم به درگاه تو روسیاه آمدم 🔸خاقانی شروانی چکامه پرداز بزرگ شروان می گوید:سپید روی ازل مصطفی است کز شرفش سیاه گشت به پیرانه سر، سر دنیا 🔘توضیح آیه:در توضیح این آیه می توان گفت که حالات و کیفیات زندگی انسان و پاداش و کیفرهای او در جهان دیگر تجسمی از اعمال و روحیات و افکار او در این جهان است. 🔹یعنی همانطورکه ایمان و اعتقاد سالم و انجام وظایف و تلاش در خدمت به مردم در همین دنیا مایه سربلندی و روسفیدی بوده و بی ایمانی و وظیفه نشناسی و هرزگی و مردم آزاری مایه ذلت و سرافکندگی و روسیاهی می شود. در جهان دیگر نیز انسان های با ایمان و صالح روسفید و سربلند، و انسان های کافر و بی ایمان روسیاه و شرمنده و نگون بخت خواهند بود. 🔹وجوه یومئذ مسفره ضاحکه مستبشره و وجوه یومئذ علیها غبره ترهقها قتره اولئک هم الکفره الفجره«آن روز طایفه ای (که اهل ایمانند) رخسارشان (چون صبح) فروزان است و خندان و شادمانند و رخسار گروهی گرد آلود (غم و اندوه) است و به رویشان خاک (ذلت و خجلت) نشسته، آنها کافران و بدکاران عالمند» 🌱🌱🌱 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
04 dine fetri_ ostad azimi.mp3
29.88M
🌱🌱🌱 📖دین شناسی فطری (جلسه چهارم) 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین عظیمی 🔅مشک آن است که خود ببوید نه آن که ....🔅 🌱🌱🌱 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌷🌷🌷 9️⃣3️⃣قسمت سی و نهم 🔰فصل هفتم «تفهيم»🔰 🌴 يكى از آداب قلبي عبادات، خصوصا عبادات ذكري، «تفهيم» است. تفهیم یعنی برای⬅️ ❇️انسان قلب خود را در ابتدای امر چون طفلى پندارد كه زبان باز نكرده و می‌خواهد آن را تعليم بدهد، پس، هر يك از اذكار و اوراد و حقايق و اسرار عبادات را با كمال دقّت و سعى به آن تعليم بدهد ❇️ در هر مرتبه‌اى از كمال هست، آن حقيقتى را كه ادراك نموده به قلب بفهماند. 1️⃣پس، اگر اهل فهم معانى قرآن و اذكار نيست و از اسرار عبادات بى‌بهره است، همان معناى اجمالى را كه: 🔸قرآن، كلام خدا است 🔸و اذكار، ياد آورى حق است 🔸و عبادات، اطاعت و فرمانبردارى پروردگار است؛ تعليم قلب كند و به قلب همين معانى اجمالي را بفهماند. 2️⃣اگر اهل فهم معانى ظاهری قرآن و اذكار است، همان معانى ظاهری را، از قبيل وعد و وعيد و امر و نهى، و از علم مبدأ و معاد به آن مقدار كه ادراك نموده به قلب تعليم بدهد. 3️⃣ اگر كشف حقيقتى از حقايق معارف يا سرّى از اسرار عبادات براى او شده، همان را با كمال سعى و كوشش به قلب تعليم كند و آن را تفهيم نمايد. ✅ نتيجه اين تفهيم آن است كه پس از مدّتى مواظبت، زبان قلب گشوده شود و قلب ذاكر و متذكّر گردد. در اول امر، قلب متعلّم بود و زبان معلّم و به ذكر زبان، قلب ذاكر می‌شد و قلب تابع زبان بود، ❇️ پس از گشوده شدن زبان قلب بر عكس می‌شود: قلب، ذاكر می‌گردد و زبان‏ به ذكر آن، ذكر می‌گويد و به تبع آن، حركت می‌كند. بلكه گاه می‌شود كه در خواب نيز انسان به تبع ذكر قلبى، ذكر لسانى گويد، زيرا كه ذكر قلبى مختص به حال بيدارى نيست. ❇️ اگر قلب متذكّر بشود زبان كه تابع آن شده، ذكر می‌گويد و از ملكوت قلب، به ظاهر سرايت می‌نمايد. ✨«قُلْ كُلُّ يَعْمَلُ عَلى‏ شاكِلَتِه‏؛ بگو هر كس بر سرشت خود عمل می ‏كند.» (اسراء- 84) 🌱🌱🌱 ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس چهاردهم: محكم و متشابه‌ 🔘تأويل متشابهات را چه كسى مى‌داند؟ 🔘بسته بودن راه براى رسيدن به حقايق نهفته قرآن- كه گنجينه معارف الهى به‌شمار مى‌رود- هرگز قابل قبول نيست؛ زيرا اگر فرض شود در قرآن آياتى وجود دارد كه آحاد مسلمانان، علما، دانشمندان، امامان و پيامبر گرامى صلى الله عليه و آله تماماً از محتواى آن آگاهى نداشته باشند، مقام حكمت الهى زير سؤال مى‌رود. چگونه كتابى كه براى هدايت بشريت تا ابديت، نازل شده، مواضع ابهامى دارد كه هيچكس، حتى رسول اكرم صلى الله عليه و آله به كشف آن دسترسى نداشته است؟! قطعاً اين فرضيه محالى است و از حكمت بارى‌تعالى كاملًا به دوراست. 🔘بنابراين، امكان دسترسى به معانى و حقايق پنهانى آيات متشابهه براى دانشمندان راستين فراهم است. جمله «يَقولونَ آمَنَّا بِهِ ...» در موضع حال است و حاكى از ايمان ثابت است. اين امر موجب مى‌گردد تا علماى راستين، موضع حكمت الهى را در نظر بگيرند و در پى جستن حقايق نهفته در پس آيات متشابهه روند. آنان در سايه علم و دانش استوار بوده، هرگز مضطرب نمى‌شوند و درمقابل آيات متشابهه نگران نمى‌شوند؛ زيرا ايمان دارند كه آيات متشابهه از همان منبعى صادر گشته كه آيات محكمه نشأت گرفته است و چنين مى‌انديشند كه بايد در پس پرده چيزهايى باشد كه ظاهر لفظ نمودار آن نيست؛ از اين رو به تأويل آيات متشابهه پى مى‌برند. ...ادامه دارد 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
H-Shakernejad.Zariyat15-30.Nasr_www.iranidata.com.mp3
4.13M
🎙تلاوت سوره‌های ذاریات و نصر 📼استاد حامد لذت ببرید...التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom
باور ما. انسان خودآگاه ۴۵ عبداللهی ۱۴۰۱۶۲۶.mp3
11.15M
📌و اما باور ما-(قسمت 223) نماز و انسان خودآگاه 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎊 🎊 🎊 برگزیدگان مسابقه 😍: 🌼 ضمن تشکر فراوان از تمامی شرکت کنندگان ، به دلیل زیبایی اکثر محتوا قرعه کشی انجام شد و ۵ اثر شرکت کنندگان زیر برگزیده شدند : 🌿مهدیار قیصر 🌿فاطمه حسین پور 🌿کوثر سیروس 🌿سید مرتضی موسوی 🌿 محنا مشیری ۳ اثر هم در بخش سین زنی برگزیده شدند: 🌿طیبه شمسی از اصفهان 🌿 روژان فتحی از کرمانشاه 🌿هستی طالاری از گلپایگان برگزیدگان ۲۴ ساعت مهلت دارند جهت دریافت هدیه خود به آیدی @rasul_khalili94 مراجعه کنند. در مسابقه بعدی ما شرکت کنید ..🙃 نکات و جزئیات مسابقه در کانال زیر بارگذاری خواهد شد👇👇 https://eitaa.com/joinchat/170983714Cbf050dce2a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حاصل عمرم سه سخن بیش نیست خام بدم، پخته شدم، سوختم ---------------------------------------------- 🔸حدیث معروفی است که علم سه پله و سه مرحله دارد. انسان همینکه به مرحله اول آن می‌رسد مغرور می‌شود و تکبر می‌کند، معلوماتش در نظرش جلوه می‌کند، خود را از همه چیز و همه کس برتر و بالاتر می‌بیند. این مرحله مرحله علم‌بینی و خودبینی است. تا به مرحله دوم می‌رسد. در این مرحله بر معلوماتش افزوده می‌شود، عظمت خلقت و آفرینش در برابرش نمودار می‌شود، خود را و معلومات خود را در برابر دستگاه عظیم آفرینش کوچک می‌بیند و حالت تواضع در او پیدا می‌شود. این مرحله مرحله واقع‌بینی و جهان‌بینی است، از علم‌بینی به جهان‌بینی می‌رسد، به جای آنکه به معلومات خود نظر افکند به جهان نظر می‌کند و با آن معلومات جهان را اندازه می‌گیرد. تا آنکه قدم به مرحله سوم می‌گذارد. در این مرحله می‌فهمد که هیچ چیز نمی‌داند. عَلِمَ اَنَّهُ لا یعْلَمُ شَیئآ.این مرحله مرحله بهت و حیرت است. در این مرحله همین‌قدر می‌فهمد که مقیاسهای فکری و متر و شاقولهای فکری که او در کیسه فکر خود تهیه کرده کوچکتر و نارساتر از این است که بتواند جهان عظیم را با آنها متر کند و اندازه بگیرد. می‌داند و می‌فهمد که مقیاسهای علم و فکر او برای یک محیط محدود زندگی خودش فقط صحیح است به کار برده شود نه بیشتر. 🔹مولوی ،این مرد عارف، دوره سلوک روحانی و عقلانی خود را مجموعآ در سه مرحله خلاصه کرده: دوره خامی، دوره پختگی، دوره سوختگی. دوره خامی و غرور و تکبر و علم‌بینی را بسیاری دارند، ولی آیا کسی به دوره پختگی و به دوره سوختگی برسد مطلب دیگری است. @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
اللّهُمَّ صَلِّ عَلى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضا الْمُرْتَضَى🤲 الاِمامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَ حُجَّتِکَ عَلى مَنْ فَوْقَ الاَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرى الصِّدّیقِ الشَّهید✨ صَلاةً کَثیرَةً تامَّةً زاکِیَةً مُتَواصِلَةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَةً کَاَفْضَلِ ما صَلَّیْتَ عَلى اَحَدٍ مِنْ اَوْلِیائِکَ @rahighemakhtoom
رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله:  مَثَلُ البيتِ الذي يُذكَرُ اللّه ُ فيهِ و الذي لا يُذكَرُ اللّه ُ فيهِ مَثَلُ الحَيِّ و المَيِّتِ  حكايت خانه اى كه در آن خدا ياد مى شود و خانه اى كه از ياد خدا خالى است، حكايت زنده و مرده است. 📘كنز العمّال : ۱۹۲۳ 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
baghare46_01.mp3
24.2M
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره ( ج ۹۳ ) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🔅🔅🔅 ☑️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم. ☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌.مطلبی بسیار جالب و خواندنی 🔰 علم بیگانه از عمل 💠 ما یک دست و پا داریم برای (کار)، یک چشم و گوش داریم برای (ادراک)! " عقل نظری " به منزله چشم و گوش است که کار او ادراک است، هیچ کار عملی ندارد؛ (هیچ یعنی هیچ). " عقل عملی " کارش عمل است. لذا اگر یک کسی عالم شد، نباید توقع داشت حالا تو که عالمی، چرا خلاف می کنی، این سئوال اصلاً درست نیست! مثل اینکه یک کسی مار و عقرب را ببیند، ولی فلج است و حرکت نمی کند و مسموم می شود. مرتب شما سئوال بکن مگر شما ندیدی؛ بله من دیدم، ولی چشم که فرار نمی کند!! این را ما بدانیم که علم حوزه و دانشگاه صد در صد یعنی صد در صد؛ صد در صد " بی مسئولیت " است. هیچ، هیچ شما از علم حوزه و دانشگاه عمل نخواهید؛ چون دارای قدرت عملی نیست. 🔹یک کسی آیه را خوب خوانده، تفسیر کرده، سخنرانی هم در زمینه آیه کرده؛ وقتی از منبر پائین آمده، دارد بر خلاف همان آیه عمل می کند. علم بما انّه علم (صد در صد) بیگانه از عمل است‌. شما الآن به این معتادانی که هستند مرتب ضررش را بگوئید، این هر شب با یک تکه گونی یا با یک تکه کارتن در جدول می خوابد؛ شما داری ضرر را برایش می گویی؟! این در متن ضرر است، این مشکل علمی ندارد که شما بگویی این ضرر دارد، عاقبت بخیری ندارد! 🔹این عزم یعنی عزم، در برابر جزم است؛ " عقل نظری " مسئول جزم است، مسئول تصور است، مسئول قضیه است، مسئول تصدیق است، مسئول یقین است، مسئول قطع است و، امّا ذره ای مسئول عمل نیست! عزم و نیّت و اخلاص و کار مال " عقل عملی " است که (العقل ما عبد به الرّحمان و اکتسب به الجنان)*. لذا هیچ نباید توقع داشت ...؛ نعم، فی الجمله بی ارتباط نیست اگر زمینه را فراهم بکند، امّا مسئول مستقیم (العقل ما عبد به الرّحمان و اکتسب به الجنان) است. مثل اینکه اگر دست و پا سالم باشد، چشم و گوش وقتی مار و عقرب را دیدند، این راه می افتد می رود؛ این بی اثر نیست. امّا وقتی که دست و پا فلج هستند، چشم و گوش هیچ اثر ندارد. بله، مار و عقرب را دیده؛ نصیحت بکنیم به پای فلج؟! این که نیست! 🌱🌱🌱 📌 الگافی / جلد ۱ / صفحه ۱۱ 📋 درس خارج علوم القرآن 📆 قم ؛ ۱۴۰۱/۰۳/۱۸ @rahighemakhtoom
Al-Mulk 13. s.mp3
6.91M
💢 تفسیرصوتی سوره ملک جلسه سیزدهم 🌷🌷🌷 ☑️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم. ☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢کارکرد تمثیل و مثل آوردن در قرآن در قرآن کریم از این تمثیل خیلی استفاده شده و می‌شود. ﴿مَثَلُ الَّذینَ کَفَرُوا﴾این است؛ مَثل مؤمنین این است؛ مَثل عدل این است؛ مَثل ظلم این است. ⭕️مثَل دو تا کار می‌کند: 1️⃣یکی دامنه اوج گرفته مطلب را پایین می‌آورد، 2️⃣یکی دست شنونده یا خواننده کوتاه را بالا می‌برد، توازنی بین دست فهم شنونده و دامنه مطلب ایجاد می‌کند، تا آن شنونده یا خواننده به مقدار فهم خود از آن مطلب طرْفی ببندد. ↩️این دو تا کار یعنی دست می‌آورد آن پرده بالا را پایین می‌کشد، یک؛ دست می‌آورد دست این شنونده را می‌گیرد بالا می‌برد، دو؛ بعد از برقراری توازن و تساوی بین دست فهم شنونده و دامنه اوج گرفته مطلب، وقتی توازن برقرار شد، مقداری او می‌فهمد. 📋فرازی از سوره ملک جلسه سیزدهم 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره نوح 📝نگاشت: (10) تفسیر آیات 13تا 20 🌱🌱🌱 ☑️ﺩﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﺳﻴﺰﺩﻫﻢ ﺗﺎ ﺑﻴﺴﺘﻢ ﺳﻮﺭﻩ ﻱ «ﻧﻮﺡ» ﺑﺎ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﻭ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﺧﺪﺍ، ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺧﺪﺍﮔﺮﻳﺰﻱ ﻫﺸﺪﺍﺭ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ . ☑️ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﻋﻈﻤﺖ ﺧﺪﺍ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻫﺎﻱ ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻧﻲ ﺁﻓﺮﻳﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺑﻪ ﻃﻮﺭﻱ ﻛﻪ ﺭﻧﮓ ﻫﺎ، ﺳﻠﻴﻘﻪ ﻫﺎ، ﺧﻮﺍﺳﺘﻪ ﻫﺎ، ﻭﻳﮋﮔﻲ ﻫﺎﻱ ﺭﻭﺣﻲ ﻭ ﺭﻭﺍﻧﻲ ﻭ ﺧﺼﻮﺻﻴﺎﺕ ﺟﺴﻤﻲ ﻣﺘﻔﺎﻭﺗﻲ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺩﮔﺮﮔﻮﻧﻲ ﻫﺎﻱ ﺯﻳﺎﺩﻱ ﺩﺭ ﺟﺴﻢ ﺁﻧﻬﺎ ﭘﺪﻳﺪ ﺁﻣﺪﻩ ﻭ ﻣﺮﺍﺣﻞ ﻣﺨﺘﻠﻔﻲ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻧﻄﻔﻪ، ﻋﻠﻘﻪ ﺗﺎ ﺗﻮﻟﺪ ﺍﺯ ﻣﺎﺩﺭ ﻭ ﺭﺷﺪ ﻃﻲ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ، ﻭ ﻧﻴﺰ ﺭﻭﺣﻴﺎﺕ ﻭ ﺍﺣﺴﺎﺳﺎﺕ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺍﺳﺖ.ﺁﺭﻱ؛ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺍﻳﻦ ﻣﺮﺍﺣﻞ، ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻋﻈﻤﺖ ﺧﺪﺍ ﺑﻴﺶ ﺗﺮ ﺁﺷﻨﺎ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺍﻣﻴﺪ ﺍﻭ ﺑﻪ ﺭﺣﻤﺖ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺳﭙﺎﺱ ﮔﺰﺍﺭﻱ ﺍﺵ ﺭﺍ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ، ﻭﻟﻲ ﺟﻬﻞ ﺑﻪ ﻋﻈﻤﺖ ﺧﺪﺍ، ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻏﻔﻠﺖ ﻭ ﻧﺎﺳﭙﺎﺳﻲ ﺳﻮﻕ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ. ☑️ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﺑﻪ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﺻﺤﻨﻪ ﻱ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﻭ ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻭ ﻣﻌﺎﺩ ﺍﻭ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺍﻳﻦ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺗﻮﺣﻴﺪ ﺁﺷﻨﺎﺗﺮ ﻛﺮﺩﻩ، ﺑﻪ ﭘﺮﺳﺘﺶ ﺣﻖ ﺳﻮﻕ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻭ ﻧﻮﺡ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺍﻳﻦ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻗﻮم ﺧﻮﺩ ﺑﻴﺎﻥ ﻛﺮﺩ. 📚منبع: تفسیر استاد اصفهانی ...ادامه دارد 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
جلد دوم 📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(260) آیه 21- يا ايها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم والذين من قبلكم لعلكم تتقون 🌷🌷🌷 🔰بحث روايى 🔘1- گستره عبادت و مصاديق آن 🔰ج: تفكر 🔘 عن الصادق (عليه السلام): افضل العباده ادمان التفكر فى الله و فى قدرته (بحار الأنوار ج68 ص321) برترين عبادت، انديشيدن مداوم درباره خدا و قدرت اوست. 🔘عن الرضا (عليه السلام): ليس العباده كثره الصلاه والصوم، انما العباده التفكر فى امر الله عزوجل (الکافي ج2 ص55) عبادت به نماز و روزۀ بسيار نيست،همانا عبادت به تفكر در كار خدا عز و جل است. 🔰د: فرايض 🔘عن اميرالمومنين (عليه السلام): لا عباده كاداء الفرائض (ميزان الحكمة - محمدی ري شهري - ج ٣ - الصفحة ٢٤٠٣) هيچ عبادتى، چون انجام واجبات نيست. 🔘عن على بن الحسين (عليه السلام): من عمل بما افترض الله عليه فهو من اعبد الناس (الکافي , جلد۲ , صفحه۸۱ ) هر كه بدان چه خدا بر او واجب ساخته عمل كند، از جمله بهترين مردمست 🔘فى وصيه النبى (صلى الله عليه وآله) لعلى (عليه السلام): يا على ! من اتى بما افترض الله عليه فهو من اعبد الناس ( تفسير نور الثقلين، العروسي الحويزي، الشيخ عبد علي جلد 1 صفحه 41) ای علی هرکس که واجبات الهی را انجام دهد او عابدترین مردمان است. ...ادامه دارد 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
باور ما. سنگینی بار دیگران ۴۶ عبداللهی ۱۴۰۱۶۲۷.mp3
13.28M
📌و اما باور ما-(قسمت 224) سنگینی بار دیگران 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا