eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
813 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
jalase63-03.mp3
14.8M
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره ( صوت 138) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🌷🌷🌷 🔅رسانه باشید و این محتوی را با دوستان خویش به اشتراک بگذارید. 🙏 🔅صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
🌷خوب است انسان دعاها را به زبان همه اهل ایمان, احیا و اموات آنان, بخواند و مضامین آنها را برای همه بخواهد.🌷 📘 محضر بهجت، ج۱، ص۲۱ @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📝در این ماه نه با « مائده های زمینی » که با « ماکول نور » پذیرایی صورت می گیرد. ایده عقلست نی نان و شوی نور عقلست ای پسر جان را غذی نیست غیر نور آدم را خورش از جز آن جان نیابد پرورش زین خورشها اندک اندک باز بُر کین غذای خر بود نه آن حُرّ تا غذای اصل را قابل شوی لقمه‌های نور را آکل شوی چون خوری یکبار از ماکول نور خاک ریزی بر سر نان و تنور 📘 مثنوی ؛دفتر چهارم @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌معنویت و آرامش و قرآن 🎤استاد فرهاد شفتی 🔰موسسه بین المللی حکمت(آکادمی حکمت) 🔹با تمرکز و در خلوت گوش کنید و لذت ببرید🙏 @rahighemakhtoom
طلاق ۴.mp3
6.32M
🎤 تفسیرصوتی تفسیر سوره طلاق جلسه چهارم 🌱🌱🌱 ☑️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 🌷🌷🌷 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
💢ستم بر خویش انسان يک حقيقت ناشناخته‌اي است، اين را بايد اعتراف کرد. در مجموعه خصوصيت‌هاي روح او، آن نشئه‌اي که با خداي سبحان گفتگو کرد و تعهّد سپرد، با آن نشئه‌اي که اين «ياي» ﴿رُوحي﴾ به او وابسته است که بارها اين شعر جناب سنايي به عرض شما رسيد که حرف سنايي حرف حکيمانه‌اي است که وقتي خواستند پرده کعبه را عوض کنند، خود کعبه را مزيّن کنند مذهّب کنند با طلا و نقره، اين کعبه را بيارايند، حکيم سنايي اين ابيات را گفته که يکي‌اش اين است که شما کعبه را با همين سنگ سياه حفظ کنيد، کعبه را جامه زرّين و اطلس و پرنياني نپوشانيد: كعبه را جامه كردن از هوس است ٭٭٭ يای بيتي جمال كعبه بس است. پس ما يک پيوند ناگسستني با خدا داريم که ارزش ما همان يک دانه ياء است. آنچه به اين يک دانه ياء برمي‌گردد مِلک ما نيست امانت الهي است نزد ما. عِرض ما و حيثيت ما امانت الهي است نزد ما. اگر ـ معاذالله ـ به زني يا مردي تجاوز به عنف بکنند، اين با رضايت حلّ مي‌شود؟ با ديه حلّ مي‌شود؟ با قصاص حلّ مي‌شود؟ با رضايت همه اوليا حلّ مي‌شود؟ هرگز حلّ نمي‌شود. اگر بستگان اين زن بيايند رضايت بدهند، پرونده همچنان باز است، زيرا آبروي انسان امانت الهي است، نه مِلک انسان. به اين امانت نبايد خيانت بکنيم. اگر مال ما بود مثل خون ما، با رضايت اولياي مقتول پرونده بسته مي‌شد. چرا اگر ـ معاذالله ـ به زني تجاوز به عنف شده، به هيچ وجه رضايت شُکات اثر ندارد؟ براي اينکه حيثيت اين زن، ناموس زن مال زن نيست. ناموس مرد مال مرد نيست. مرد «امين الله» است، زن «امين الله» است. بخشي از اين امور به امانت الهي برمي‌گردد و اگر ـ معاذالله ـ کسي به اين محدوده خيانت بکند جزء ما هم هست به عنوان نفس ماست؛ منتها ما امين هستيم، لذا مي‌شود:﴿ظَلَمَ نَفْسَهُ﴾ 📝فرازی از سوره طلاق جلسه چهارم 🌷🌷🌷 🔅صفحه تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
جلد دوم 📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(277) الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ فِرَاشًا وَالسَّمَاءَ بِنَاءً وَأَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَكُمْ ۖ فَلَا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَنْدَادًا وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ(22.بقره) آن کس که زمین را بستر شما، و آسمان [= جو زمین‌] را همچون سقفی بالای سر شما قرار داد؛ و از آسمان آبی فرو فرستاد؛ و به وسیله آن، میوه‌ها را پرورش داد؛ تا روزی شما باشد. بنابر این، برای خدا همتایانی قرار ندهید، در حالی که می‌دانید (هیچ یک از آنها، نه شما را آفریده‌اند، و نه شما را روزی می‌دهند). 📝تفسير 🔸به: در جمله (فاخرج به من الثمرات)، باء در به براى سبيت است و خداوند با اين كلام نظام سبب و مسببى در جهان عينى را تاييد مى كند. گرچه علل و عوامل مادى در رويش گياهان و پرروش ميوه هاى متنوع سهم به سزايى دارد، ليكن گذشته از آن كه همه آنها مخلوق خداوند است، تاثير آنها در پيدايش و رويش تاثير اعدادى است، نه فاعلى. 🔸الثمرات: ثمر عبارت است از هر چيزى كه از چيز ديگر حاصل و متولد شود؛ مطلوب باشد يا نامطلوب و مادى باشد يا معنوى در امور مادى خوراكى باشد يا غير خوراكى . در قرآن كريم ثمر به انواع ميوه هاى درختان و محصول بوته ها، يعنى مجموع فرآورده هاى باغدارى و كشاورزى اطلاق شده است، مانند: (ثم كلى من كل الثمرات)، (ونقص من الاموال والانفس والثمرات). در آيه محل بحث نيز مراد از ثمرات چنين معنايى است. 🗒تذكر: چون رزق اعم از ماكول و ملبوس و... است، بنابراين، هر چه براى بشر سودمند است خواه به واسطه و خواه بى واسطه، رزق است. از اين رو قرآن چنين مى فرمايد: (متاعا لكم ولا نعامكم) (كلوا وارعوا انعامكم) ادامه دارد... 🔅صفحه تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
باور ما. روزه و تقویت روابط اجتماعی ۱۳.mp3
9.62M
📌و اما باور ما-(قسمت 256) روزه و تقویت روابط اجتماعی 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. 🔅صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
abu-hamze-samavati-03.mp3
9.47M
🔅گوشه ای از روح افزای ابوحمزه ثمالی با صدای ملکوتی حاج منصور ارضی التماس دعا 🙏 @rahighemakhtoom
طرح حدیث خوانی رمضان.نماز یا افطار.mp3
9.08M
🔅🔅🔅 ⭕️ نماز یا افطار! وَ رَوَى زُرَارَةُ وَ فُضَيْلٌ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : فِي رَمَضَانَ تُصَلِّي ثُمَّ تُفْطِرُ إِلاَّ أَنْ تَكُونَ مَعَ قَوْمٍ يَنْتَظِرُونَ اَلْإِفْطَارَ فَإِنْ كُنْتَ مَعَهُمْ فَلاَ تُخَالِفْ عَلَيْهِمْ وَ أَفْطِرْ ثُمَّ صَلِّ وَ إِلاَّ فَابْدَأْ بِالصَّلاَةِ قُلْتُ وَ لِمَ ذَلِكَ قَالَ لِأَنَّهُ قَدْ حَضَرَكَ فَرْضَانِ اَلْإِفْطَارُ وَ اَلصَّلاَةُ فَابْدَأْ بِأَفْضَلِهِمَا وَ أَفْضَلُهُمَا اَلصَّلاَةُ ثُمَّ قَالَ وَ تُصَلِّي وَ أَنْتَ صَائِمٌ فَتُكْتَبُ صَلاَتُكَ تِلْكَ فَتُخْتَمُ بِالصَّوْمِ أَحَبُّ إِلَيَّ . امام باقر عليه السلام : در ماه رمضان ابتدا نماز بخوان، سپس افطار کن؛ مگر این که همراه عده ای بودی که منتظر افطار بودند. اگر قرار بود تو نیز با آنان افطار کنی، با ایشان مخالفت نکن و ابتدا افطار کن و در غیر این صورت ابتدا نماز بخوان. راوی پرسید: چرا این کار را کنم و ابتدا نماز بخوانم؟! فرمودند: چون دو وظیفه برای تو پیش آمده است: افطار و نماز؛ پس با چیزی شروع کن که بر دیگری برتری دارد و آن نماز است‌. سپس فرمودند: و تو روزه داری؛ پس اگر نمازت را با حالت روزه به جا آوری و روز را پایان دهی، برای من دوست داشتنی تر است. 📚 مصباح المتهجد ج2 ص 626 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: ائمه علیهم‏‌السلام برای این روزهای پُرفتنه تکلیف ما را مشخص کرده‏‌اند، و ما را حیران و سرگردان به حال خود وا نگذاشته‌اند. فرموده‌‏اند در صورت اختلاف، با حزب و فرقه‌‏ای باشید که با علی علیه‌‏السلام است. 📙در محضر بهجت، ج٣، ص ٢٩٩ 🔰@rahighemakhtoom
jalase64_01.mp3
15.38M
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره ( صوت ۱۳۹) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🌷🌷🌷 🔅رسانه باشید و این محتوی را با دوستان خویش به اشتراک بگذارید. 🙏 🔅صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom