eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
787 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 تلاوت زیبای قاری در برنامه محفل 📖 آیاتی از سوره مبارکه تکویر و انفطار 🌷 بسیار تاثیر گذار و آرامش بخش،لذت ببرید 🌷 @rahighemakhtoom
پژوهشی در آرایه های بیانی قرآن.pdf
247.5K
مقاله 50 📋موضوع: پژوهشی در آرایه های بیانی قرآن 🔖مطالب زیر را در این نوشتار می خوانید: *بلاغت تشبیه و کارکرد تربیتی و هدایتی آن *بلاغت استعاره و کارکرد تربیتی و هدایتی آن *بلاغت کنایه و کارکرد تربیتی و هدایتی آن 🗓نتیجه: از رهگذر این پژوهش درمی یابیم که قرآن کریم با ســبک بیانی منحصربه فرد، در راســتاي هدفی متعالی که همان هدایت و تربیت و رســیدن به حقیقت اســت، کوشــیده تا از تمام توانمندیهای شیوۀ بیان زبـان عربی، به صورتی برتر و فراتر از ساختار این زبان بهره گیرد. 🌱🌱🌱 🔅صفحه تفسير ،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
قرآن شناسی 🔰درس هجدهم: امثال قرآن‌ 🔻تمثيل يا ضرب المثل، ترسيم خيال است كه در وهم، مجسم مى‌شود و شنونده يا بيننده را چنان تحت تأثير قرار مى‌دهد كه گمان مى‌كند شخصاً در معركه حضور دارد و حوادث را از نزديك مشاهده مى‌كند. گاهى قدرت ترسيم به قدرى بالاست كه شنونده يا بيننده گمان مى‌برد خود، قهرمان معركه است. 🔺قرآن نيز مطالب عاليه خود را در قالب تمثيل، تشبيه و استعاره بيان كرده است؛ تمثيل يا ضرب المثل، يكى از شاخصه‌هاى بيان قرآنى است كه بهترين تأثير را بر شنوندگان دارد و از بهترين وسايل ممكن براى تأثير دعوت به شمار مى‌رود. 🔸هر يك از تمثيلهاى قرآن، مانند تابلوهايى ماهرانه، حالات و اوضاع مورد نظر را به ترسيم كشيده‌اند و مخاطب با مشاهده مناظر زشت و زيباى گستره حيات بشر، مى‌تواند قضاوت كند. تمثيل، يك صورت فرضى است كه حاكى از واقعيت درونى اشخاص است و قوه واهمه آن‌را به صورت يك واقعيت محسوس احساس مى‌كند؛ لذا گفته‌اند مثل، تشبيه نامحسوس به محسوس است‌. ..ادامه دارد استاد آیت الله محمد هادی 🌱🌱🌱 🎙در انتشار آموزه های قرآنی رسانه باشیم. 🔅صفحه تفسير،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
ضرورت انجام نماز با حضور قلب 8️⃣4️⃣قسمت چهل و هفتم 🔺ما خود را در زمره نمازگزارها محسوب مى‏‌داريم. 🔺سال‌هاى سال است اشتغال به اين عبادت بزرگ داريم. ❌در خود چنين نورى نديديم ❌و در باطن چنين زاجر و مانعى براى ما پيدا نشده. ⚫️ پس واى به حال ما آن روزى كه صور اعمال ما و صحيفه افعال ما را در آن عالم به دست ما دهند و گويند خود حساب خود را بكش، ببين آيا چنين اعمالى قابل قبول درگاه است؟! 🔴 آيا چنين نمازى با اين صورت مشوّه ظلمانى ⬅️ مقرّب بساط حضرت كبريائى است؟ 🔴 آيا با اين امانت بزرگ الهى و وصيّت انبياء و اوصياء بايد اين‌طور سلوك كرد؟ ❗️و اين‌طور دست خيانت شيطان رجيم را، كه عدوّ اللّه است، به آن راه داد؟ 🔴آيا نمازى كه معراج مؤمن است و قربان متّقين است ⬅️ بايد شما را از ساحت مقدّس تبعيد و از درگاه قرب الهى دور كند؟ ‼️آن روز آيا جز حسرت و ندامت و بيچارگى و بدبختى و خجلت و شرمسارى چيزى نصيب ما مى‏‌شود؟ ⚫️حسرت و ندامتى كه در اين عالم شبيه ندارد. ⚫️خجلت و شرمسارى كه نظيرش را تصوّر نمى‏‌توانيم كرد. حسرت‌هاى اين عالم هر چه باشد مشوب به هزار طور اميدها است. 🔺 شرمسارى‏‌هاى اينجا سريع الزّوال است. ♨️بخلاف آنجا كه روز بروز حسرت و ندامت است. ✨ چنانچه حق فرمايد: وَ انْذِرْهُمْ يَوْمَ الْحَسْرَةِ اذْ قُضِىَ الامْر. « بيمشان ده از روز حسرت- روزى كه كار به آخر رسد.»( مريم- 39) 🌑امر گذشته را نتوان جبران نمود و عمر تلف شده را نتوان برگرداند؟ 🔴 يا حَسْرَتا عَلى‏ ما فَرَّطْتُ فِى جَنْبِ اللّه‏. 🌱🌱🌱 🎙در انتشار آموزه های زندگی ساز قرآن و اهل بیت علیه السلام رسانه باشیم. 🔅صفحه تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
💠
هدیه به دختر

🔹 رسول اکرم ( صلی الله علیه وآله وسلم ) فرمود : هرکسی به بازار رود و تحفه ای بخرد و آن را برای خانواده اش ببرد ، همانند حمل کننده صدقه به سوی نیازمندان است و باید را [ در دادن هدایا ] بر پسران مقدّم بدارد؛ زیرا هرکس دخترش را خوشحال کند ، مانند آن است که برده ای از نسل حضرت اسماعیل را آزاد ساخته است؛ همچنین آن حضرت فرمود : میان اولاد خود در دادن هدیّه به مساوات عمل کنید و اگر خواستی کسی را بیشتر هدیّه دهی به بیشتر بده . 📚 مفاتیح الحیات، ص251. 🌐 https://esra.ir 🌱🌱🌱 🎙در انتشار آموزه های زندگی ساز قرآن و اهل بیت علیه السلام رسانه باشیم. 🔅صفحه تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
سخته ولی باور کن شدنی...آن دور دورها خبری نیست ! 🌱🌱🌱 🔅مجال عیش سخنی از جنس زندگی، همراه ما باشید @majaleezendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
14_NOOH7102.mp3
14.1M
🌸 هوالحق 📚 پیامبر شناسی قرآنی 📚 بابیان شیوای استاد محمد علی آیات ۳ تا ۱۱ سوره نوح آیات نورانی و هدایتگر و ولایت تنها دستگیره الهی وجوب ومحرمات قوم نوح علیه السلام پس از دعوت دعوت انبیا و رفتار قومشان و پیامدهای آن انتشار دوشنبه و پنج شنبه ها 🔅صفحه تفسير ،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
با عرض سلام و ادب و احترام و تبریک ولادت بانوی کریمه حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و دهه کرامت رضوی به محضر برادران و خواهران ایمانی، خدا رو شاکرم بر نعمت و موهبت و توفیق شرفیابی و آستان بوسی مضجع شریف عمه جان سادات و بهره از این روزی ارزشمندکه فرصتی بود برای یاد کرد و دعا کردن شما عزیزان بزرگوار. امید که قبول فرمایند و دستگیر همه مون باشند.آمین عبداللهی. ابومرتضی قم
کهف 2.mp3
9.78M
💢تفسیر سوره کهف جلسه دوم ☑️(هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر)👉🏼 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🌱🌱🌱 🎙انتشار تفسیر صوتی استاد رنجبر روزهای دوشنبه 🔅صفحه تفسير،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
📙 از تفسیر تسنیم جلد دوم نگاشت :(286) وَإِنْ كُنْتُمْ فِي رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ*(آیه 23/سوره بقره ) اگر به قرآنی که بر بندۀ خود فرستاده‌ایم، شک دارید و آن را ساخته‌وپرداختۀ او می‌دانید، سوره‌ای مِثلش بیاورید؛ البته اگر راست می‌گویید! برای کمک‌گرفتن، یارانِ خود را هم در برابر خدا صدا بزنید.* 🌷🌷🌷 🔻نفى ريب (شك توام با افترا) از قرآن 🔹يا بدين معناست كه در قرآن نبايد شك كرد 🔹و يا بدين معنا كه در قرآن هيچ منشا شكى نيست و هر شكى تنها از ناحيه بيننده است كه از روى كفر و نفاق يا جهل علمى به آن مى نگرد. آیه 23 سوره بقره از آيات تحدى (هماوردطلبیدن)است، هم اعجاز قرآن و صدق دعوى پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) را اثبات مى كند و هم دروغ مخالفان را. 🔻تحدى گاهى به همه قرآن است، 🔻گاهى به ده سوره 🔻و گاهى نيز به يك سوره 🔘و چون قرآن كريم به حقيقتى برتر (كتاب مكنون) متكى است ؛ كسى را ياراى آوردن حتى يك سوره كوچك مانند آن نيست. 🔹اعجاز قرآن ذاتا مربوط به محتواى آن است. گرچه امى (ناخوانا)بودن پيامبر (صلى الله عليه وآله) نيز مايه تاكید اعجاز آن است. 🔹دريافت كننده اين كتاب عبد مطلق و بنده محض خداست و از اين رو در اين كريمه با تعبير عبدنا به طور مطلق و بدون هيچ گونه قيد، از او ياد شده است. 🌱🌱🌱 آیت الله 🔅صفحه تفسير ،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
باور ما. حج رویکرد الهی ۹.mp3
10.07M
📌و اما باور ما-(قسمت 270) ☑️حج رویکرد الهی 🔹بررسی آموزه های دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼گفتارهای خادم صفحه قرآنی رحیق 🌱🌱🌱 🔅صفحه تفسير ،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚شرح تفسیر سوره‌ی حمد امام خمینی (ره) 🔸 توسط استاد اصغر 🕋خصوصیات رابطه وجودی بین خالق و مخلوق - قسمت پنجم 📚 خلاصه بحث ↙️ 👈مخلوقات این عالم در ذات خودشان ممکن الوجودند 👈ممکن الوجودها چون عین بودند نیستند، اما محقق شده اند، پس این عالم نشانه خداست. 👈خداوند در ذات خودش عالم است به ممکنات... انتشار شنبه و سه شنبه هر هفته 🍂🍃🍂🍃🍂 @rahighemakhtoom 🍃🍂🍃🍂
💎امام كاظم عليه‏ السلام: 🌷الْمُؤْمِنُ مِثْلُ كَفَّتَيِ الْمِيزَانِ كُلَّمَا زِيدَ فِي إِيمَانِهِ زِيدَ فِي بَلَائِه ؛ 🌷مؤمن (از جهت ايمان و بلا) چون دو كفه ترازوست، هر چه ايمانش زياد شود، بلايش بيفزايد 📗 [تحف العقول، ص 408 ] 🔅صفحه تفسير ،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
🌺سبک زندگی قرآنی :🌺 🍂 مراقب نگاه خود باشيد. 🍂 🔶فيهِنَّ قَاصِرَاتُ الطَّرْفِ لَمْ يَطْمِثْهُنَّ إِنسٌ قَبْلَهُمْ وَلَا جَانٌّ (الرحمن/۵۶) ⚡️در بهشت، همسرانى هستند كه نگاهشان از بيگانه كوتاه و پيش از اينان، هيچ جنّ و انسى آنان را لمس نكرده است. ❌قاصرات الطرف، یعنی چشم ندوختن به دیگران. 💥از ویژگی‌های زنان بهشتی این است که جز به همسر خود، به کس دیگری نگاه نمی دوزند، و عشق نمی ورزند. 🍁و این ویژگی، هم مطابق با آیه ٣١ سوره نور است: وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ..... یعنی: و به زنان با ايمان بگو: از بعضى نگاه هاى خود (نگاه هاى غير مجاز) چشم پوشى كنند. 🍃و هم مطابق فرمایش حضرت زهرا سلام الله علیها است که فرمودند: بهترین زنان، آنانند که مردنامحرمی را نبینند (یعنی به مرد نامحرمی توجه نکرده و چشم ندوزند) 🔅صفحه تفسير ،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
📌بستگی داره کی تضمین کنه ! 🔰جناب شیخ بهاء الدین عاملی در کشکول گوید: امام كاظم ‏‏‏(ع ‏‏‏) على بن يقطين را گفت : 🔹چيزى را از من عهده دار شو! و ضمانت کن تا ترا در برابر سه چيز عهده دار و ضامن شوم . 🔹عهده دار شو! كه هر گاه در دستگاه اداری و حکومت به كسى از ياران و شیعیان ما برخورى حاجت و کار اورا روا سازى . 🔸در برابر تضمين مى كنم تا: ✅لبه شمشير به تو نرسد، (ترورت نکنند) ✅سقف زندان بر تو سايه نيندازد (حکومت به تو بدبین نشود که زندانی ات کنند) ✅وناداری و فقر به خانه تو پا نگذارد. 📃پ ن: 🔗علی بن یقطین با وجود شیعه بودن، از وزیران حکومت عباسی (مهدی و هارون ) و مورد اعتماد آنان بود.او با امام موسی کاظم(ع) ارتباط نزدیک داشت و نزد آن امام از اعتبار بسیاری برخوردار بود. به نظر شیعیان و بنا بر شواهد تاریخی و روایی، ورود علی بن یقطین به دستگاه خلافت با اجازه و راهنمایی‌های امام کاظم(ع) بوده است. 🔗الان هم این تضمین برای همه ما می تواند باشد ،کار راه اندازی مردم ،موانع رو از سر راه دیگران بر داشتن 🌱🌱🌱 🔅مجال عیش سخنی از جنس زندگی، با ما همراه باشید. @majaleezendegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 السَّلَامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْإِمَامُ الْوَلِیُّ الْمُجْتَبَی وَ الْحَقُّ الْمُنْتَهَی... 🌺سلام بر تو ای گوهری که خدا تو را برای خودش آفریده است. سلام بر تو که تمام حقایق عالم، پرتویی از خورشید توست. سلام بر تو و بر روز طلوعت... 📚 صحیفه مهدیه،زیارت حضرت صاحب الامر در سرداب مقدس @rahighemakhtoom
jalase67_04.mp3
16.33M
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره (صوت ۱۵۱) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 📃انتشار روزهای زوج هفته 🌷🌷🌷 🔅صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
🔸️🔹️هوالحق🔸️🔹️ 👈مادی گرایی بنی اسرائیل و درسی که می توانیم از آن بگیریم. ⏮می دانیم که قوم بنی اسرائیل تا چندین نسل در مصر زندگی کردند و شاید طی آن مدت، مادی گرایی محیط مصر تا حدود زیادی در افکار آنها رسوخ کرد. شاید پایداری آنها بر توحید ابراهیمی، بیشتر بر پایه حس قومیتی و احترام به دین اجدادشان بود. ⏮شواهد زیادی بر این ادعا در قرآن وجود دارد که در این متن به ترتیب آورده شده است. ⚀۱- بلافاصله بعد از نجات از فرعون و معجزه بزرگ شکافته شدن دریا که همه بنی اسرائیل آن را با چشم خود دیدند، از کنار قومی بت پرست عبور کردند: 🔸️(فَأَتَوْا عَلَىٰ قَوْمٍ يَعْكُفُونَ عَلَىٰ أَصْنَامٍ لَهُمْ ۚ قَالُوا يَا مُوسَى اجْعَلْ لَنَا إِلَٰهًا كَمَا لَهُمْ آلِهَةٌ : پس بر قومی گذشتند که بر بت هایشان سجده می کردند. ⏮ (بنی اسرائیل) گفتند موسی برای ما معبودی قرار بده همان گونه که آنها معبود دارند.)) اعراف، ۱۳۸. و حضرت موسی پاسخ داد: 🔹️((شما قومی نادانید! همانا تباه است آنچه اینها بر آن اند و باطل است کارهایی که انجام می دهند.)) اعراف، ۱۳۹. ⚀۲- این قوم تا قبل از نزول تورات آنقدر به حضرت موسی(ع) اصرار کردند که خداوند را عیان به آنها نشان دهد (!!) که او ناچار با ۷۰ تن از برگزیدگان قومش به کوهی رفتند برای ملاقات با خدا: ⏮ ((وَاخْتَارَ مُوسَىٰ قَوْمَهُ سَبْعِينَ رَجُلًا لِمِيقَاتِنَا ۖ فَلَمَّا أَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ : و موسی ۷۰ نفر را برای ملاقات ما انتخاب کرد. ⏮ پس لرزه ای سخت (صاعقه ای) آنها را گرفت.)) اعراف، ۱۵۵. همه آن ۷۰ نفر مُردند! سپس با دعا و لابه حضرت موسی دوباره زنده شدند و به نزد قوم خود برگشتند. ⚀۳- از حکمت خداوند و برای آشکار شدن روح شرک در بنی اسرائیل، وعده ۳۰ روزه موسی برای برگشت از کوه طور ۱۰ روز بیشتر شد. همین ۱۰ روز کافی بود تا از طلا و جواهرات بتی بسازند و مشغول عبادت آن شوند تا زمانی که موسی برگشت و آن بت را قطعه قطعه کرد: ⏮(وَ انْظُرْ إِلى إِلهِكَ الَّذي ظَلْتَ عَلَيْهِ عاكِفاً لَنُحَرِّقَنَّهُ ثُمَّ لَنَنْسِفَنَّهُ فِي الْيَمِّ نَسْفاً : ⏮به این معبودت که پیوسته آن را پرستش مى‌کردى بنگر که آن را مى‌سوزانیم؛ سپس تمام ذرّات آن را به دریا مى‌پاشیم.)) طه، ۹۷ ⚀۴- مدتی بعد از نزول تورات، بنی اسرائیل از پذیرش احکام آن سرباز زدند و گفتند ما آن را اجرا نمی کنیم! خدا نیز کوه طور را بالای سرشان آورد ⏮((وَإِذْ أَخَذْنَا مِيثَاقَكُمْ وَرَفَعْنَا فَوْقَكُمُ الطُّورَ خُذُوا مَا آتَيْنَاكُمْ بِقُوَّةٍ : و زمانی که از شما پیمان گرفتیم و کوه طور را بالای سرتان آوردیم که با قوت آنچه را که به شما داده ایم  بگیرید (تورات را بپذیرید و اجرا کنید).)) بقره، ۶۳ در کل به نظر می رسد ⏮قوم یهود (به دلیل عدم ظرفیت خودشان) بیشتر از آنکه هدایت شوند، مهار شدند! و هر زمان که قدرت از بالای سرشان برداشته شود طغیان می کنند. ⏮((آنها امتى بودند كه گذشتند، دست آورد آنها مربوط به خودشان است و دست آورد شما نيز مربوط به خودتان. و شما بخاطر آنچه آنان انجام می دادند بازخواست نخواهيد شد.)) بقره، ۱۳۴. 🔹️⏮ از ما درباره احکام تورات و ماجرای کوه طور نمی پرسند. بلکه از ما درباره قرآن و احکام آن خواهند پرسید. ولی درسی که از تاریخ بنی اسرائیل می گیریم این است که روح مادی گرایی خون به دل پیامبران خدا کرده است و گفته اند شاید دجال آخرالزمان، توصیف همین سبک زندگی مادی و سرمایه داری باشد. چه تعداد از مذهبی های ما که با جاذبه های دنیا دینشان را باختند. 🍂🍃🍂🍃🍂 @rahighemakhtoom 🍃🍂🍃🍂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 نگاه توحیدی 🔸 امام راحل (رضوان الله تعالی علیه) قرآن را به عنوان تلقّی كردند . 🔸 اینكه در جریان ، سخن این بود كه خدا خرمشهر را آزاد كرد، معنایش این است كه این حبل متین را گسیخته از ید خدا ندانستند؛ قرآنی سخن می ‌گفتند كه ﴿ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ﴾ و زمینی را هر چه بود به عنوان سپاه و ستاد الهی می ‌دانستند كه ﴿لِلَّهِ جُنُودُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ﴾؛ اما كارگردان اصلی را ذات اقدس الهی می‌ دانستند. 🔸 در سخت ‌ترین موارد می‌گفتند خدا مرجع ماست، در شیرین‌ ترین موارد می ‌فرمودند خدا این كار را انجام داده است؛ نه خود را فاتح می‌ دانستند و نه دیگران را, خود را و دیگران را به عنوان ﴿لِلَّهِ جُنُودُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ﴾ تلقّی می ‌كردند. 📚 . پیام به همایش قرآن در سیره و اندیشه امام راحل تاریخ: 1394/08/07 @rahighemakhtoom