eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌یاد باد آن روزگاران یاد باد! 🌷الگویی برای همه دوره ها و نسل ها🌷 @rahighemakhtoom
🔰قانون برای هر هنجار و ناهنجاری است که نمود اجتماعی دارد 📃شبهه: در هیچ جای قرآن، برای کسی که حجاب را رعایت نمی‌کند، مجازات تعیین نشده است همان طور که برای غیبت کردن تعیین نشده، چون اینها اصل اخلاقی اند و در اصول اخلاقی اجبار نمیشود. 🔹اینکه مدام تاکید می‌شود موی زن، پای زن، بدن زن پیدا نشود، این باعث میشود تا به زن نه نگاه انسانی بلکه نگاه جنسیتی شود، باید با عدم تاکید بر این امور اجازه دهیم به زن نگاه انسانی شود نه جنسیتی. 📃پاسخ: 🔹 اولا این منطق که فقط چیزهایی که در قرآن آمده قبول داریم، منطق کسانی است که برای گفتند نیاز به اهل بیت علیهم السلام نیست و هرچه بخواهیم در قرآن هست (حسبنا کتاب الله) درحالیکه اگر شیعه باشیم که اساس اعتقاد ما این است که آنها قرآن هستند و برای فهم دین، در کنار ثقل اکبر یعنی قرآن، باید به ثقل اصغر یعنی اهل بیت مراجعه نمود. ☑️اگر هم شیعه نباشیم این خود است که می‌فرماید؛ وَأَنزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ (نحل ۴۴) یعنی پیامبر وظیفه دارد که قرآن را برای مردم تبیین کند و نمی‌توان بدون تبیین ایشان به فهم خودمان از اکتفا کنیم. 🔹ثانیاً اینکه برخی میگویند اصول اخلاقی قابل اجبار نیست، نشانه بی اطلاعی آنان از است. ☑️زیرا وقتی نمود اجتماعی پیدا کند، در همه‌ی نظام های حقوقی دنیا مورد قانونگذاری قرار میگیرند. مثلاً عفت کلام هم از اصول اخلاقی است؛ آیا می‌توان به این بهانه از توهین و ناسزاگویی به دیگران خودداری کرد؟ هرگز. چون این اصل اخلاقی نمود اجتماعی دارد. ☑️قانون گذاری در مورد لزوم حجاب هم به دلیل آن، صلاحیت دارد تا مورد قانونگذاری قرار گیرد. 🔘 اما ببینید، نخواندن چون نمود اجتماعی ندارد، اجبار و مجازاتی هم در موردش نیست، اما در مقابل روزه علی رغم اینکه عبادتی فردی است و هیچ گونه نمودی حتی فردی هم ندارد، اما مقابل آن یعنی در ملأ عام، رفتار اجتماعی محسوب می‌شود، جرم انگاری شده است. اما اینکه اگر بر حفظ حجاب تاکید نشود، نگاه به زن انسانی میشود، عجیب و ادعای کاملا خلاف واقع است. چون اتفاقا یکی از دلایل همین است که زن از وسیله لذت جویی خارج شود و به دیده یک انسان به اونگاه شود. آیا واقعاً میتوان از واقعیت چشم پوشید و نیرومندی به نام غریزه جنسی را انکار کرد و گفت اگر بر حجاب تاکید و قانونگذاری نشود، کسی نگاه و شهوت آلود به زن نگاه نمی‌کند؟ @rahighemakhtoom
🔅انسان مستقل از نظم طبیعت و آفرینش نیست. 🔅آدمی باید بفهمد که رهبری زندگی نیز همانند هدایت یک اتومبیل مستلزم اطاعت از بعضی قوانین است. 🔅زندگی بر اساس میل مطلق خود بی بهره گی از زندگی است. 🌱🌱🌱 @majaleezendegu
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره (صوت ۱۶۸) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 📃انتشار روزهای زوج هفته 🌷🌷🌷 🔅صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏞پرسش های اساسی زندگی (قسمت ۳) 🎤استاد:حجت الاسلام میثم 📋سلسله گفتارهای وِیژه دانش آموزان دبیرستان 📁قابل استفاده برای همه کسانی است که به نوعی با اهل پرسش و جوان رو برو هستند(والدین،دبیران دینی،مربیان پرورشی و اهل رسانه و تریبون) @rahighemakhtoom
📌بررسی قرآنی حزب نفاق۱۲ 🔘خداوند به حزب نفاق هشدار می دهد خیال نکنند از محافل سری و نقشه های محرمانه آنان بی خبریم. زهی خیال باطل. 🔘محافل سری و اسرار حزب نفاق برای همیشه مخفی و در پرده نمی ماند و با اذن الهی افشا و دست شان رو می شود. 🔘حزب نفاق تشکیلاتی و سازمان یافته کار می کند. 🔘تشکیلات سری آنان با هدف گسترش فساد و گناه، تجاوز به حقوق الهی و مردم و نافرمانی رهبر جامعه اسلامی ایجاد می شود. 🔹به آیات ۷ و ۸ سوره مجادله نگاه کنید. 🌱🌱🌱 @rahighemakhtoom
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📚شرح تفسیر سوره‌ی حمد امام خمینی (ره) توسط استاد اصغر 🕋عبور از ماهیت و رجوع به حق - قسمت و یکم 📚 خلاصه بحث ↙️ 👈موجودات، جهت وجودیشان نور است. 👈حمدها همیشه برای وجود، هستی و کمال واقع می شود. 👈نه حق در صحنه است نه حق به الله در صحنه است، بلکه حق به اسمُ الله در صحنه است. انتشار شنبه و سه شنبه هر هفته __ 🍂🍃🍂🍃🍂 @rahighemakhtoom 🍃🍂🍃🍂
📌نظر سنجی مهم...لطفا همه عزیزان شرکت کنید.و ما را در ارائه محتوای بهتر کمک کنید. خدا به خودتون خیر و به وقت تون برکت بدهد😁 🌷با سلام محضردوستان صفحه قرآنی رحیق🌷 ✳️ در نظر داریم برای ماه محرم و شناخت بیشتر و بهتر با جریان نهضت حضرت سید الشهدا محتوا تهیه کنیم .به همین جهت برای استفاده ازدیدگاهها و نظرات شما همراهان همیشگی نظر سنجی گذاشتیم. لطف کنید کمک مون کنید. 🍀دوستان عزیز همه همت کنید و در این نظر سنجی شرکت کنید نهایتا 2 دقیقه وقت می گیره🍀 این هم لینک نظر سنجی 👇🏽👇🏽👇🏽 https://EitaaBot.ir/poll/0dzjl?eitaafly
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🔰 تعدّی به حقوق مردم، دوری از رحمت خدا 💠 مرحوم کلینی (رضوان الله تعالی علیه) می فرماید به اینکه: سه گروهند که ملعونند؛ از وجود مبارک امام نقل می کند که حضرت فرمود: سه گروه ملعونند. این سه گروه که ملعونند چه کسانی هستند؟ (السّاد الطریق المسلوک، المانع الماء المنتاب، المتعوّظ فی ظلّ النّزال)*؛ (لعن) یعنی دوری از رحمت خدا. فرمود: آنکه را آلوده می کند، را آلوده می کند، مردم را گرفتار می کند؛ لعنت خدا بر او! " لعنت " یعنی دور از رحمت، نه یعنی لعن لفظی؛ خُب اگر کسی با اصلاح نکردن فضا را آلوده کرده و دیگران را بیمار کرده، این از رحمت خدا دور است. 🔹دوری از رحمت خدا این است که خیلی از کارها و تلاش ها و کوشش ها را می کند، به ثمر نمی رسد؛ نمی داند که چوب چه چیزی را می خورد! وقتی این موتور دود می کند، عدّه ای را بیمار کرده؛ یعنی خدایا! مرا از رحمت خودت دور کن! آلوده کردن محیط زیست مایه دوری از رحمت خداست. لعن خدا، فعل خداست؛ و آن دور کردن از رحمت است. 🔹یکی هم مساله (السّاد الطریق المسلوک)؛ مَعبر را بستن، کردن، هر جایی مغازه باز کردن، هر جایی دستفروشی کردن، هر جایی جلوی عابر را گرفتن؛ فرمود: کسی که جلوی عابر را می گیرد، حق مردم را غصب می کند، طریق عمومی را غصب می کند از رحمت خدا دور است. خُب اینها مسائل دنیایی و است که دین می گوید، نقل می گوید! اینها سه امر است مربوط به دنیای ما که وجود مبارک امام مان فرمود. 🌱🌱🌱 📌 الکافی / جلد ۲ / صفحه ۲۹۲ _ (ثلاث ملعون من فعلهنّ المتعوّظ فی ظلّ النّزال و المانع الماء المنتاب و السّاد الطریق المسلوک) 📆 قم ؛ ۱۳۷۴/۱۲/۲۴
... 🖊طبیعت (تو بخوان خلقت و دستگاه آفرینش) هیچ گونه ترحمی به الکلی ها،تنبلان و ضعیف عقلان ندارد؛بر عکس افراد قانع،چابک،هوشمند و پرشور را می پسندد؛به خصوص کسانی را که جرئت اقدام و اراده ی موفقیت دارند و خود را آماده زندگی پر خطر و سختی کرده اند. ▪️آن که از خطر(در دستیابی به هدف عاقلانه)بترسد زندگی را می بازد. 📖برشی از کتاب راه و رسم زندگی ص ۱۲۲ ،الکسیس کارل 🌱🌱🌱 🔅مجال عیش سخنی از جنس زندگی، همراه ما باشید. @majaleezendegi
📌نماز و قرآن آبشار رحمت الهی 2️⃣5️⃣قسمت پنجاه و دوم 🌴 گاهى با وعده رحمت واسعه خداوند ارحم الرّاحمين دست انسان از دامن رحمت كوتاه می‌شود. 🔶غافل از آن كه اين همه بعث رسل و ارسال كتب و 🔸 فرو فرستادن فرشتگان و وحى و الهام به پيغمبران و 🔸 راهنمايى طريق حق، از رحمت ارحم الرّاحمين است. ✨عالم را رحمت واسعه حق فرو گرفته. 🌑 و ما در لب چشمه‏ جوشان از تشنگى به هلاكت مى‏ رسيم. 💫از بزرگترین رحمتهاى الهى «قرآن» است. 🌴تو اگر به رحمت ارحم الرّاحمين طمع دارى و آرزوى رحمت واسعه دارى، از اين رحمت واسعه استفاده كن. ❇️طريق وصول به سعادت را باز نموده 🔹 و چاه را از راه روشن فرموده. 🔴تو خود به پاى خود در چاه مى‌‏افتى. و از راه معوج مى‏ شوى، رحمت را چه نقصانى است؟ 🔶اگر ممكن بود طريق خير و سعادت را به مردم به طور ديگر نشان بدهند، مى‏ دادند، به موجب وسعت رحمت. ✅ اگر ممكن بود اكراها مردم را به سعادت برسانند، مى‏‌رساندند، لكن هيهات! 🌱🌱🌱 🎙در انتشار آموزه های زندگی ساز قرآن و اهل بیت علیه السلام رسانه باشیم. 🔅صفحه تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
📌شناخت آرایه های ادبی در قرآن -کنایه - (28) ﴿وَلاَ تَجْعَلْ یَدَکَ مَغْلُولَةً إِلَى عُنُقِکَ وَلاَ تَبْسُطْهَا کُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُومًا مَّحْسُورًا﴾ (الإسراء/ 29)؛ «نه هرگز دست خود محکم بسته دار و نه بسیار باز و گشاده، که به نکوهش و حسرت خواهی نشست» (الهی قمشه‌ای، 1380: 265). 🍀🍀🍀 🔹در این آیه، «بستن دستها به گردن»، کنایه از «بُخل و امساک» و «بسیار گشاده داشتن دست‌ها» کنایه از «بخشش بی‌اندازه» است و به منظور «تصویرگری»، «ایجاز» و «مبالغه» به کار رفته است. 🔹شیوایی کنایه، ارائة معانی در قالب صورت‌های عینی است. این آیه «بُخل» را به صورت امری ملموس و مشهود درآورده است و آشکارا به نمایش گذاشته که این رمز تأثیر عمیقی است که کلام کنایی در این آیه دارد؛ یعنی به جای آنکه بُخل را توصیف کند، تصویر آن را نشان داده است. 🔹همچنین در این آیه، «بسته بودن دست به گردن» با ایجاز خود معنای گسترده‌ای را القا می‌کند که در صورت تصریح، الفاظ زیادی باید استفاده می‌شد تا همان معنا را القا کنند. 🌱🌱🌱 🎙در انتشار آموزه های قرآنی رسانه باشیم. 🔅صفحه تفسير،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
قرآن شناسی/علوم قرآنی 🔰درس هجدهم: امثال قرآن‌ ⏪انواع در قرآن‌ 🟣ه) ترسيم اوصاف عينى‌ ⏺يكى ديگر از گونه‌هاى تمثيل در قرآن، ترسيم اوصاف اشيائى است كه وجود خارجى دارند و در ترسيم قرآنى، زشتى و زيبايى يا تأثير مثبت و منفى آن به‌خوبى آشكار شده است؛ از جمله درباره حيات دنيوى و ناپايدارى آن آمده است: «وَ اضْرِبْ لَهُمْ مَثَلَ الْحَياةِ الدُّنْيا كَماءٍ أَنْزَلْناهُ مِنَ السَّماءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَباتُ الْأَرْضِ فَأَصْبَحَ هَشِيماً تَذْرُوهُ الرِّياحُ ...؛(اى پيامبر!) زندگى دنيا را براى آنان به آبى تشبيه كن كه از آسمان فرو مى‌فرستيم و به وسيله آن، گياهان زمين [سرسبز مى‌شود و] درهم فرو مى‌رود، اما بعد از مدتى مى‌خشكد و بادها آن‌را به هر سو پراكنده مى‌كنند ...». 🔹زندگى در اين جهان را به باران روح‌افزا تشبيه كرده كه مايه شكوفايى زمين و روييدن گياه و خرمى پهناى وجود گرديده، ولى عاقبت خشكيده شده و از بين مى‌رود. منظره بارش باران را در نظر بگيريد كه تا چه اندازه لذت‌بخش است و به دنبال آن روييدن گياهان و شكوفا شدن پهناى زمين، ولى سرانجام گياهان و سبزه‌ها فرسوده شده، از هم مى‌پاشد، دستخوش تندباد قرار مى‌گيرد و در فضا متلاشى مى‌شود. .ادامه دارد استاد آیت الله محمد هادی 🌱🌱🌱 🎙در انتشار آموزه های قرآنی رسانه باشیم. 🔅صفحه تفسير،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
📌نظر سنجی مهم...دوستان تنها کمتر از یک هفته به محرم داریم.لطفا نظر بدید ممنونم خدا به خودتون خیر و به وقت تون برکت بدهد😁 🌷با سلام محضردوستان صفحه قرآنی رحیق🌷 ✳️ در نظر داریم برای ماه محرم و شناخت بیشتر و بهتر با جریان نهضت حضرت سید الشهدا محتوا تهیه کنیم .به همین جهت برای استفاده ازدیدگاهها و نظرات شما همراهان همیشگی نظر سنجی گذاشتیم. لطف کنید کمک مون کنید. 🍀دوستان عزیز همه همت کنید و در این نظر سنجی شرکت کنید نهایتا 2 دقیقه وقت می گیره🍀 این هم لینک نظر سنجی 👇🏽👇🏽👇🏽 https://EitaaBot.ir/poll/0dzjl?eitaafly
🔆روایت عجیبی است که در آن، امیرالمومنین علیه ‌‌السلام فرمودند: اگر از امری می‌ترسی و ناراحتی، صد آیه از هر جای قرآن را دنبال هم بخوان. بعد از اینکه صد آیه را خواندی، بعد سه بار این ذکر را بگو: «اللهمَّ اکْشِفْ عنّی البَلاء»؛ گرفتاری از تو برطرف می‌شود.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
هوالحق 📚 آشنایی با سوره های قرآن سوره 📚 بابیان شیوای استاد محمد علی قسمت آیات نورانی قرآن کریم آیات ۴۲ تا ۴۶ سوره فصلت باطلی در قرآن راه ندارد منکران با پیامبران همیشه یکسان بوده است # چرا قرآن به زبان آمده است انتشار مطالب دوشنبه و پنج شنبه 🔅صفحه تفسير ،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق ☘⚘☘⚘☘⚘☘⚘ @rahighemakhtoom ☘⚘☘⚘☘⚘☘
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌هشدار خداوند به حزب نفاق أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ نُهُوا عَنِ النَّجْوَىٰ ثُمَّ يَعُودُونَ لِمَا نُهُوا عَنْهُ وَيَتَنَاجَوْنَ بِالْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَمَعْصِيَتِ الرَّسُولِ وَإِذَا جَاءُوكَ حَيَّوْكَ بِمَا لَمْ يُحَيِّكَ بِهِ اللَّهُ وَيَقُولُونَ فِي أَنْفُسِهِمْ لَوْلَا يُعَذِّبُنَا اللَّهُ بِمَا نَقُولُ ۚ حَسْبُهُمْ جَهَنَّمُ يَصْلَوْنَهَا ۖ فَبِئْسَ الْمَصِيرُ☆مجادله.۸ "مگر ندیدی کسانی که از درِگوشی حرف‌زدن نهی شده‌اند، دوباره همان کاری را می‌کنند که از آن نهی شده‌اند؟! و دربارۀ سهل‌انگاری و گردنکشی در برابر خدا و نافرمانی از پیامبر، حرف‌های درِگوشی می‌زنند؟! وقتی هم پیشت می‌آیند، طوری بی‌ادبانه به تو سلام می‌کنند که خدا آن‌طور به تو سلام نکرده است. در دل هم می‌گویند: «برای این طرز حرف‌زدنمان، چرا خدا همین الان عذابمان نمی‌کند؟!» البته همان جهنمی که در آن سرخ‌وسوخته می‌شوند، برایشان بس است و آن بد سرانجامی است!" 🔘محافل سری و سخنان رازگونه حزب نفاق با هدف آتش افروزی در جامعه صورت می گیرد ؛بنابراین استقرار در دوزخ الهی کیفر آتش افروزی های آنان است. 🌱🌱🌱 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖دین شناسی فطری (جلسه نوزده-چهار) 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین عظیمی 🔅پاسخ به پرسش های اساسی هستی 🔅 🌱🌱🌱 🌱همواره پیام رسان آیات الهی باشیم.🌱 🔅 تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
📌ناسازگاری قرآن با واقعیت‌های علمی از جمله آیاتی که به گمان برخی با علم منافات دارد آیه ذیل است: «من کل شیء خلقنا زوجین»[ذاریات:۴۹] «تمامی موجودات را جفت ( نر و ماده) آفریدیم.» دانش بشري امروزه معتقد است كه برخی موجوادت، از قبیل حیوانات ابتدایی، تک سلولی هستند و دسته‌ای از کرم‌ها از راه تقسیم تکثیر می‌شوند و تولید مثل می‌کنند و نیز برخی از درختان، بدون گردافشانی ثمر می‌دهند. 📝پاسخ: این شبهه بر اثر برداشتی است که از تعبیر زوجین داشته‌اند و آن را به معنای جفت نر و ماده پنداشته‌اند؛ در صورتی که زوج در لغت عربی معانی متعددی دارد و در اینجا به معنی صنف و مراد از تثنیه، مطلق تعدد و تکثر است به این معنی که از هر چیزی اصناف و انواع متعددی آفریدیم. از قبیل انواع سیب، گلابی، آلو و... که از هر کدام انواع گوناگون آفریده شده است. بنابراین مقصود از زوجین در اینجا دو جفت نر و ماده نیست، بلکه دو صنف از هر گونه حیوان است. 🔹اما اگر اشارتی هم در این باره باشد باز هم اعتراض وارد نیست، زیرا در علم زیست‌شناسی ثابت شده که هیچ موجود زنده‌ای از قانون لقاح جنسی مستثنی نیست. دانش زیست‌شناسی جدید اثبات کرده که همه جانداران حتی حیوانات ابتدایی تک سلولی (آمیب‌ها) و کرم‌ها از راه جفت‌گیری تولید مثل می‌کنند. و نیز علم زیست‌شناسی ثابت کرده است که حشراتی مانند کرم‌ها که از راه تقسیم شدن تکثیر می‌شوند دارای هر دو دستگاه تناسلی نر و ماده هستند. 📖معرفت، محمد هادی، شبهات و ردود حول القرآن الکریم، گروهي از مترجمان، ص380-387. 🌱همواره پیام رسان آیات الهی باشیم.🌱 🔅 تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام استوری ورود به ماه محرم خدمت شما من بچه پایین این شهرم.... یک عمر با عشق تو خو کردم.... از هرکسی‌هرجا دلم‌پربود.... برگشتم‌و پیش تو رو کردم.... 🌱همواره پیام رسان آموزه های الهی باشیم.🌱 🔅 تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom