eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
5.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️رهیافتگان 🔅حالا قران می فرماید الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ ۚ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ..... هدایت یافتگان کسانی هستند که به سخن گوش فرا می‌دهند سپس بهترین آن را فرامی‌ گیرند و عمل می‌کنند.‌‌‌‌‌ قرآن نمی‌گوید گوش می‌دهند! بلکه می‌فرماید گوش فرا میدهند یعنی پیش یافته های ذهنی خود را کناری می‌گذارند و با ذهنی خالی از تعصب و پیش داوری سخن رو می‌شنوند . سپس اگر نقدی محکم و منطقی داشتند ارائه می‌دهند و غربال می‌کنند سَبُک سنگین می‌کنند. ▪️خیلی از ما ها گرفتار هرمونیتیک هستیم آمده ایم که حرف خودمان را بزنیم! به خاطر همین سخن رو خوب درک نمی‌کنیم و سریع موضع میگیریم. گوش فرا دادن با گوش دادن فاصله داره . ▪️امام صادق(سلام الله عليه) فرمودند:«مَا ضَعُفَ بَدَنٌ عَمَّا قَوِيَتْ عَلَيْهِ النِّيَّةُ‌».اگر کسي اهل عزم بود هيچ‌گاه بدن مخالفت نمي‌ کند. 🎙استاد فلسفه و عرفان دانشگاه دکتر ابراهیمی
رسم و راه نیایش.عبداللهی.amr
1.59M
رسم و راه 👈« لطفاً جستارهای قرآنی را دنبال کنید» @rahighemakhtoom
1399 05 26 - Tafsir054 - www.jf72.ir.mp3
10.65M
📜نکته ها و پیام های   برگرفته از تفسیر تخصصی و تفسیر ساده (جلسه پنجم) 🖥کاری از پایگاه جنبش فرهنگی منادیان فتح 🎙استاد سید حامد 🌷زندگی تون با برکت و شادی ماندگار🌷  🎇« لطفا جستارهای قرآنی را دنبال کنید» @rahighemakhtoom
🟢 دل فاسد اندیشه را از کار می اندازد 🔹 در زمان ما نیز استعمار هرجا که پا می‌گذارد، تکیه روی همان موضوعی می‌کند که قرآن درباره‌اش هشدار داده است؛ یعنی می‌کوشد تا دل‌ها را فاسد کند. دل که فاسد شد، دیگر نه تنها از عقل کاری نمی‌آید، بلکه خود تبدیل به زنجیر بزرگ‌تری بر دست و پای انسان می‌شود. 🔸 این است که می‌بینیم استعمارگران و استثمارکنندگان انسان، از باز کردن مدرسه و دانشگاه بیم ندارند و حتی خود به تأسیس آن اقدام می‌کنند، اما از سوی دیگر با تمام قوا می‌کوشند تا قلب و روح دانشجو و دانش‌‏آموز را فاسد و تباه کنند. 🔹 آنها از این حقیقت به خوبی آگاهند که قلب و روح مریض و بیمار هیچ کاری نمی‌تواند صورت دهد و به هر پستی و بهره‌کشی و استثمار تن می‌دهد. 📗 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۱، ص۷۳ 👈پیوند به صفحه جستارهای قرآنی👉
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
⚡️عیبگویان بیشتر گم کرده راه 📃آدمی که به دست یافته می داند که،زبان نکوهش زبان زبان ایرادگیری و اعتراض است. و چنین شخصی همواره بر صفحه ی نمایش زندگی اش کلیدهای سیاه را می فشارد و سیاهی را بر تمام این صفحه گسترش میدهد . 🔖 به موسی توصیه می کند :«ای پسر عمران هیچ کس را به واسطه گناهی سرزنش مکن و بر خویش گریه کن.»(بحار الانوار ، ج ۷۰، ص ۱۳۸۶ ) ▫️سرزنش و نکوهش مکرر موجب شدن یک صفت زشت و تثبیت آن در فرد می شود. کم کم به او می باوراند که این صفت ناپسند جزئی جدایی ناپذیر از شخصیت اوست. و او نیز به این باور می رسد که سرزنشگر این صفت را بر او پذیرفته است. در واقع سرزنش به خصوص تکرار آن موجب شده که دیگر انگیزه ای برای رفع این صفت زشت در فرد باقی نماند؟ 🔸 ما با زبان سرزنش دیگر یار و دستگیر شخص نیستیم؛ بلکه او را به سوی پرتگاه سوق میکنیم. 👈«خانمی درد دل میکرد و میگفت که من تصمیم گرفته بودم که همیشه در زندگی راست بگویم یکبار غفلتی کردم و دروغی گفتم بعد از فاش شدن این دروغ خانواده ام پیوسته به من میگفتند که تو همه اش دروغ میگویی و همین جمله ی آنها باعث شد که من عهدی را که در خصوص راستگویی با خود بسته بودم بشکنم. ببینید اثرات منفی سرزنش و نکوهش در گلایه این خانم به خوبی مشهود است. اگر خانواده این فرد نگرش خود را تغییر داده بودند و به جای سرزنش و اعتراض با شیوه ی درست به او محبت میکردند به یقین او در رفتارش تجدید نظر میکرد و آنها امروز زندگی شادتری داشتند.👉 📝برگی از کتاب سردلبران « پیوند به تماشاگه راز»
7.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
۱-از جمله مواردی که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم از زنان عهد گرفت و برهمان با آنان بیعت کرد این بود که با غیر از محارم خود گفتگو نکنند. ۲-رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: چهار چیز قلب را می میراند، گناه بر گناه، گفتگوی زیاد با زنان، مجادله با احمق که او می گوید و شما می گویید و به جایی نمی رسید، همنشینی با اموات، گفتند آنها کیانند؟ حضرت فرمودند: هر ثروتمند خوشگذران. ۳-حضرت امیر علیه السلام از گفتگو با زنان نهی می فرمود. ۴-همان حضرت می فرمایند: گفتگوی با زنان را کم کن، ستایش تو کامل می شود. ۵-رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم از سخن گفتن زن نزد غیرشوهرش و غیرمحارمش بیشتر از پنج کلمه که بدان ناچار است در غیر مورد ضرورت، نهی فرمود. ۶-ابوبصیر گوید: به زنی قرآن یاد می دادم، در این اثنا به چیزی با وی مزاح کردم، وقتی به حضور امام باقر علیه السلام رسیدم حضرت به من فرمود: چه چیزی به زن گفتی؟ صورتم را از خجالت پوشاندم، حضرت فرمود: دیگر تکرار مکن و به سوی آن بازمگرد. 🔅🔅🔅 پی نوشت ها: [1] مستدرک الوسایل، حدیث 16690. [2] وسایل الشیعه، حدیث 25417. [3] مستدرک الوسایل، حدیث 16691. [4] مستدرک الوسایل، حدیث 16694. [5] وسایل الشیعه، حدیث 25416. [6] وسایل الشیعه، حدیث 25419.  🎇« لطفا جستارهای قرآنی را دنبال کنید» @rahighemakhtoom
6.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 آسانی، دو برابر سختی 💠 در نظام الهی اینطور نیست که همه اش (عُسر) باشد؛ اگر یک جا (عُسر) بود، دو برابرش (یُسر) است؛ این مائیم که راه را می بندیم! این کتاب بوسیدنی نیست؟! فرمود: (فانّ مع العُسر یُسراً . انّ مع العُسر یُسراً)*‌. هر دو جا این (عُسر) با الف_لام آمده، معرفه آمده، آن (یُسر) نکره است؛ این برای چیست؟ این الف_لام که آمده معرفه است، یعنی دوّمی عین اوّلی است، چون معرفه است. وقتی یُسر نکره آمد، یعنی دوّمی، دوّمی است؛ اوّلی، اوّلی است. " یعنی هر جا سختی هست، دو برابرش آسانی است !!" این خداست!! (فانّ مع العسر یسراً)، یک ؛ (انّ مع العسر یسراً)، دو. این نکره بودن یُسر یعنی دوّمی غیر از اوّلی است، معرفه بودن عُسر یعنی دوّمی همان اوّلی است؛ یعنی هر جا سختی هست، دو برابر آسانی است؛ این مائیم که راه را می بندیم، و گرنه هیچ کس راهش بسته نیست، هیچ مسلمانی راهش بسته نیست! حالا ما چه کردیم و چه می کنیم در برابر این خدا و لطف این خدا ...؛ (فانّ مع العسر یسراً)، چرا پس تکرار می کنید؟ این دیگر امر واضح و روشنی است، دیگر تکرار برای چیست؟! برای اینکه بفهماند هر جا سختی هست، دو برابرش آسانی هست؛ این مائیم که راه دیگران را می بندیم! (فانّ مع العسر یسراً . انّ مع العسر یسراً). 🔅🔅🔅 📋 درس خارج فقه مسجد اعظم قم ؛ ۱۴۰۳/۰۷/۱۶ آیت الله  🎇« لطفا جستارهای قرآنی را دنبال کنید» @rahighemakhtoom