eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
620 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 رساله عهد ▪ بزرگانی مثل مرحوم بوعلی یك رساله عهد نوشتند ـ كمتر كسی است که رساله عهد بنویسد ـ اصلاً رساله عهد را برای همین گذاشتند كه ما با خدایمان عهد كنیم. آن ‌قدر فیض ذات اقدس الهی ریزش دارد كه به ما اجازه داد كه یك طرف عهد باشیم و او طرف دیگر! ما کتاب ‌های نذر و وقف فراوان داریم، اما عهد كم است. عهد یعنی یك رساله که بخشی از اقسام فقهی مانند نذر و عهد و یمین است؛ این بزرگان رساله عهد می ‌نوشتند که طرف عهدشان خداست؛ من با خدا عهد كردم، تعهّد كردم، «عاهدتُ الله» كه قصّه نخوانم، علمی شوم یا استاد شوم یا مؤلف شوم یا مدرّس شوم كه شاگرد بپرورانم. من این‌جا نیامدم قصه بخوانم، فلان سریال را ببینم یا فلان داستان را گوش دهم، من آمدم محقّق و عالِم شوم و عالم‌ پرور باشم. این رساله عهد را مرحوم بوعلی نوشتند كه من عهد كردم قصّه نخوانم. كسی كه عهد كرده قصه نخواند، وقتی كه ماه باجلال و شكوه محرّم رسید، او با قصه مجلس را كه اداره نمی‌ كند، او راز نهضت حسینی را، رمز نهضت حسینی را كه حق ‌مدار و حق‌ محور بود بیان می ‌کند. فرمود: «أَ لَا تَرَوْنَ‏ أَنَ‏ الْحَقَ‏ لَا یعْمَلُ‏ بِهِ‏ وَ أَنَّ الْبَاطِلَ لَا یتَنَاهَی عَنْهُ»،[1] مسئله امر به معروف، نهی از منكر، حق‌ مداری، حق‌ محوری، پرهیز از باطل، گرایش به حق، پرهیز از كذب، گرایش به صدق، جامعه دروغ نگوید، دروغ نبافد، دروغ اِسناد ندهد؛ مشكل جامعه الآن دروغگویی است، این دروغگویی را برداریم كه اطمینان در جامعه پیدا شود؛ این موارد همه عصاره بحث‌ های ایام محرّم خواهد بود. ▪ معنای این عهد این است كه من با خدا تعهّد كردم حرف ‌های غیر علمی نزنم، داستان بی ‌مغز نگویم، وقت مردم را تلف نكنم؛ این كار و تعهّد من خواهد بود، مردم هم وقتی در مجالس حسینیه و مسجد و امثال آن شركت می ‌كنند، برای شنیدن مواعظ الهی و نهضت جهانی سالار شهیدان (سلام الله علیه)، آنها هم «مُسْتَمِعٍ‏ وَاعٍ» باشند؛ یعنی هم خوب گوش دهند و هم ظرف بیاورند كه این مطالب در آن ظرف جا بگیرد. ▪ اگر وجود مبارك امیر مؤمنان (سلام الله علیه) در قرآن به این وصف شد كه ﴿تَعِیها أُذُنٌ واعِیةٌ﴾،[2] به ذیل این آیه که نگاه كنید، می‌ گویند یكی از مصادیق بارز این آیه وجود مبارك امیرالمؤمنین(سلام الله علیه) است كه حضرت «مُسْتَمِعٍ‏ وَاعٍ» بود، «واعی» بود یعنی «وعاء» و ظرف می ‌آورد،[3] این ظرف را خدای سبحان به ما داد؛ ولی اگر این ظرف را با قصه و داستان پُر كردیم جا برای مطالب دیگر نیست. اینكه می ‌بینید بعضی‌ ها حوصله‌ شان زود سر می‌رود، برای این است كه ظرفیتی ندارند. الآن شما بهترین غذا را به كسی بدهید كه این با پفك شكم خود را سیر كرده است، این شخص دیگر اشتها ندارد، به او گفتند که این ماده غذایی نیست، ولی گوش نداد و شكم خود را با آن پُر كرد، دیگر احتیاجی به غذای سالم ندارد و احساس نیاز نمی ‌كند! به او گفتند قصه سودمند نیست، حرف‌ های باطل سودمند نیست، طنز سودمند نیست، مطالب غیر علمی سودمند نیست! ▪ اگر وجود مبارك حضرت را به عنوان امام پذیرفتیم كه پذیرفتیم! باید در محافل علمی مصداق ﴿تَعِیها أُذُنٌ واعِیةٌ﴾ باشیم. فرمود وقتی معارف الهی تنزّل كرد، گوشِ شنوایی كه «وعاء» باشد و ظرفیت داشته باشد این معارف را می ‌پذیرد. هم ما و هم گویندگان ما باید در محافل حسینی حرف‌ های با مغز، برهانی، استدلالی، قرآنی، روایی به مردم تحویل دهند و هم مستمعان ما «مُسْتَمِعٍ‏ وَاعٍ» باشند تا ﴿تَعِیها أُذُنٌ واعِیةٌ﴾. [1]. تحف العقول، ص245. [2]. سوره حاقة، آیه12. [3]. الکافی(ط ـ اسلامی)، ج1، ص423؛ «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ(علیه السلام) قَالَ: لَمَّا نَزَلَتْ‏ ﴿وَ تَعِیها أُذُنٌ‏ واعِیةٌ﴾قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(صل الله علیه و آله و سلّم) هِی أُذُنُكَ یا عَلِی». 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/08/01 🌿🌿🌿 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳همواره با قرآن باشیم 👇 👇👇 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 تجلی و در نهضت حسینی آیت الله جوادی آملی 🌿🌿🌿 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳همواره با قرآن باشیم 👇 👇👇 @rahighemakhtoom
تجلی وحی و عقل در نهضت حسينی 1 _ P 2.pdf
212.2K
📌 تجلی و در نهضت حسینی آیت الله جوادی آملی 🌿🌿🌿 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳️همواره با قرآن باشیم 👇 👇👇 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 رساله عهد(بوعلی) 🍁🍁🍁 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳️همواره با قرآن باشیم 👇 👇👇 @rahighemakhtoom
🍁🍁🍁 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳همواره با قرآن باشیم 👇 👇👇 @rahighemakhtoom
📌برشی از کتاب (76) 🔅🔅🔅 ✳ولی الله المطلق ▪ چون حضرت رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) و اهل بيت وحي همتاي قرآن كريمند؛ «إنّى تاركٌ فيكم الثّقلين كِتابَ الله و عترتى...»، تمسّك و اعتصام به هر دو لازم، و ترك هر كدام به مثابه ترك هر دو است. لذا، استماع كلام معصوم و اِنصات منصفانه و ناصحانه در پيشگاه آن، عامل سعادت خواهد بود. شاهدان واصل، هماره رهنمود اهل بيت عصمت (عليهم‏السلام) را در كنار هدايت قرآن مجيد پذيرا بودند. 🔹 آن جا كه حضرت رسول (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود: «جاهدوا أهوائكم تَملِكوا أنفسكم»[ نهج الفصاحة، ج 1، ص 219.] و «المُجاهدُ مَنْ جاهدَ نفسَه فى طاعة الله»[ نهج الفصاحة، ج 1، ص 219.]؛ به تزكيه روح و تضحيه نفس، مبادرت كردند و پيروزمندانه چنين سروده‏ اند: عشق ديوانه است ما ديوانه ديوانه‏ ايم نفس امّاره است ما امّاره امّاره‏ ايم 🔹 آن جا كه رسول گرامي فرمود: «الجَنّة تحتَ ظِلال السُّيوف»[ همان، ص220.]، عرصه را بر اهرمن مهاجم تنگ كردند و با تبلور خويش او را متواري ساختند. 🔹 آن جا كه پيامبر عظيم الش أن اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم) فرمود: «مَنْ قُتل دونَ دينهِ فهو شهيدٌ»[ همان، ص519.]، آمرانه به مرگ فرمان دادند: «اي مرگ اگر نمرده‏اي دريابم» و مترنّمانه سرودند: گر زهر چيزي بِلَنگي دور شو راه دور و سنگلاخ و لنگ لنگ مرگ اگر مرد است، آيد پيش من تا كشم خوش در كنارش تنگ تنگ من از او جاني بَرَم بي‏رنگ و بو او زمن دَلْقي ستاند رنگ رنگ جور و ظلم دوست را بر جان بنه ور نخواهي پس صلاي جنگ جنگ [كليات شمس تبريزي، ص 498، غزل 1327. ] ▪ چون اميرالمؤمنين، علي بن ابي طالب (عليه‏السلام) باب مدينه علم و حكمت است، لذا اِصغاي سخن آن حضرت عبادت خواهد بود. 🔹 آن جا كه علي بن ابي طالب (عليه‏السلام) فرمود: «و إنّما أنتم إخوانٌ علي دين الله، ما فَرَّق بينكم إلاّ خُبثُ السَّرائر و سوء الضَّمائر»[ نهج البلاغة، خطبه‏ي 113.]، پيمان برادري مستحكم‏تر كردند و با تطهير دل از لَوْث عصيان و رَوْثِ حبِّ جاه و فَرْثِ خود خواهي از «دار الغرور»، هجرت و به «دار القرار» باريافتند. 🔹 آن جا كه آن حضرت (عليه‏السلام) فرمود: «إنّ أكرم المَوتِ الْقتل، و الّذى نفس ابنِ أبى طالب بيَدِه، لألف ضربةٍ بالسَّيف أهونُ علىَّ مِن ميتةٍ علي الفراش فى غير طاعة الله»[ همان، خطبه‏ي 123.]، جهان طبيعت را زير پا و فرا طبيعت را قبله ساختند و زمزمه كنان چنين گفتند: عالَم ويرانه به جغدان حلال باد دو صد شنبه از آنِ جُهُود دل‏هاي شفاف و حديث العهدِ فطريِ آنان، چنان مشتاق لقاي الاهي بود كه با تمام وجود چنين مي‏سرودند: اندر جمال يوسف گر دست‏ها بريدند دستي به جان ما بَر بنگر چه‏ ها بريديم 🔹 آن جا كه وليّ الله مطلق، حضرت علي بن ابي طالب (عليه‏السلام) فرمود: «لا تَذوقُوا النَّوم إلاّ غراراً أو مَضمضة»[ همان، نامه‏ي 11.]، شب‏ها را چون روزْ بيدار و مراسم سحر را در سنگر انجام داده، هيچ‏گونه هراس از ابرقدرتِ عصر به خود راه نمي‏دادند و از اِرعاب بيگانه مهاجم، خائف نبودند و چنين نجوا داشتند: كي سرد شود عشق ز آواز ملامت هرگز نَرَمَد شير ز فرياد زنانه ادامه دارد.... @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ▪نگاشت5:نکات تفسیری آیات 1تا4 وَ الشَّمْسِ وَ ضُحاها «1» وَ الْقَمَرِ إِذا تَلاها «2» وَ النَّهارِ إِذا جَلَّاها «3» وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشاها «4» وَ السَّماءِ وَ ما بَناها «5» وَ الْأَرْضِ وَ ما طَحاها «6» وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها «7» فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها «8» «1» به خورشيد سوگند و گسترش نور آن. «2» به ماه سوگند، آنگاه كه از پى خورشيد در آيد. «3» به روز سوگند آنگاه كه زمين را روشن سازد. «4» به شب سوگند، آنگاه كه زمين را بپوشاند. «5» به آسمان سوگند و آنكه آن را بنا كرد. «6» به زمين سوگند و آنكه آن را گسترانيد. «7» به نفس سوگند و آنكه آن را سامان داد. «8» پس پليدى‌ها و پاكى‌هايش را به او الهام كرد. 🌿🌿🌿 ✅ ۱ - سوگند خداوند به خورشید (و الشّمس) ✅ ۲ - سوگند خداوند، به نور گسترده خورشید به هنگام چاشت (و ضحیها) 🔹 «ضحى» در معانى گسترش نور خورشید و «پهناور شدن روز» (مفردات راغب) و اندکى پس از بالا آمدن روز (قاموس) به کار مى رود. اضافه شدن «ضحى» به ضمیرى که به خورشید برمى گردد، بیانگر آن است که مراد از آن، گسترش نور خورشید است. ✅ ۳ - خورشید و نور گسترده آن هنگام چاشت، آفریده هایى با عظمت و شگفت (و ضحیها) ✅ ۴ - خورشید و نور آن، نعمتى الهى است. (و الشمس و ضحیها) 🔹 «سوگند»، زمانى مى تواند مخاطب را به قبول سخن وادار سازد که آنچه به آن سوگند یاد شده است; مورد علاقه او بوده و به حال او سودمند باشد. 🔅🔅🔅 ✅ 5 - سوگند خداوند، به ماه هنگام طلوع آن پس از غروب خورشید (و القمر إذا تلیها) 🔹 اختصاص قسم به این زمان خاصّ، نشان برجسته تر بودن ارزش آن است. این زمان، شامل شب هایى مى شود که پس از غروب خورشید، ماه تابان در آسمان مشاهده مى شود. ✅ 6 - سوگند خداوند، به کره ماه در شب هاى وسط هر ماه (و القمر إذا تلیها) 🔹 «تلوّ» (مصدر «تلى»)، به معناى از پى در آمدن است. در شب هاى چهاردهم و قبل و بعد آن، طلوع ماه در پى غروب خورشید است. بنابراین مى توان گفت: مراد از «إذا تلاها»، فقط همان شب ها است. ✅ 7 - نور ماه، تابع نور خورشید است.* (و القمر إذا تلیها) 🔹 جانشین بودن ماه براى خورشید و نه عکس آن، بیانگر فرع بودن نور ماه است. ✅ 8 - ماه و ظهورِ آن پس از غروب خورشید، داراى عظمتى درخور سوگند خداوند (و القمر إذا تلیها) ✅ 9 - ماه و پیدایش آن پس از خورشید، از نعمت هاى خداوند براى انسان ها است. (و القمر إذا تلیها) 🔹 سوگند، نشانه علاقه مخاطب به چیزى است که به آن سوگند یاد شده است. ادامه دارد... 🌿🌿🌿 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳همواره با قرآن باشیم 👇 👇👇 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ▪نگاشت6:نکات تفسیری آیات 1تا4 وَ الشَّمْسِ وَ ضُحاها «1» وَ الْقَمَرِ إِذا تَلاها «2» وَ النَّهارِ إِذا جَلَّاها «3» وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشاها «4» وَ السَّماءِ وَ ما بَناها «5» وَ الْأَرْضِ وَ ما طَحاها «6» وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها «7» فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها «8» «1» به خورشيد سوگند و گسترش نور آن. «2» به ماه سوگند، آنگاه كه از پى خورشيد در آيد. «3» به روز سوگند آنگاه كه زمين را روشن سازد. «4» به شب سوگند، آنگاه كه زمين را بپوشاند. «5» به آسمان سوگند و آنكه آن را بنا كرد. «6» به زمين سوگند و آنكه آن را گسترانيد. «7» به نفس سوگند و آنكه آن را سامان داد. «8» پس پليدى‌ها و پاكى‌هايش را به او الهام كرد. 🌿🌿🌿 ✅ ۱ - سوگند خداوند، به روز در لحظه فروغ افکندن آن بر زمین (و النهار إذا جلّیها) ✅ ۲ - پیدایش روز و درخشان شدن زمین به وسیله آن، داراى عظمتى درخور سوگند خداوند (و النهار إذا جلّیها) ✅ ۳ - تابناک شدن زمین در روز، از نعمت هاى خداوند است. (و النهار إذا جلّیها) ✅ ۴ - ظهور خورشید، از آثار پیدایش روز است. (و النهار إذا جلّیها) 🔅🔅🔅 5 - سوگند خداوند به شب در لحظه اى که تاریکى آن، سطح زمین را بپوشاند. (و الّیل إذا یغشیها) 🔹 طَبَق و[ سرپوش هایى]مانند آن که بر چیزى نهاده مى شود، «غطاء» نام دارد; همان طور که به پوشاک و [رواندازهایى]مانند آن که روى چیزى قرار داده مى شود، «غشاء» مى گویند (مفردات راغب). بنابراین «یغشاها» - که مرجع ضمیر مفعولى آن در این برداشت «أرض» گرفته شده - به این معنا است که تاریکى شب، سطح زمین را مى پوشاند. ✅ 6 - سوگند خداوند، به هنگامى که شب، خورشید را مى پوشاند. (و الّیل إذا یغشیها) ✅ 7 - پیدایش شب و تاریک شدن زمین به وسیله آن، داراى عظمتى درخور سوگند خداوند است. (و الّیل إذا یغشیها) 8 - تاریک شدن زمین در شب، از نعمت هاى خداوند براى انسان ها (و الّیل إذا یغشیها) ادامه دارد... 🌿🌿🌿 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳همواره با قرآن باشیم 👇 👇👇 @rahighemakhtoom
📌 بیداری ملت ها در پرتو نهضت حسینی ▪ وجود مبارك سیدالشهداء (سلام الله علیه) از همان اول قصد عمره مفرده داشت. در مقتل‌ ها گاهی نوشته می ‌شود كه حضرت حج را تبدیل به عمره كرد یا حجّ إفراد كرد و مانند آن؛ اما آنچه در بحث‌ های فقهی و روایات فقهی ماست، ائمه(علیهم السلام) فرمودند که حضرت از همان اول قصد عمره مفرده داشت، از اول قصد حجّ نداشت، این طور نبود كه حجّ خود را تبدیل به حجّ عمره یا إفراد كند و از مكه خارج شود، اصلاً به احرامِ حجّ مُحرم نشده بود! قصد داشت و می ‌دانست که چگونه می شود. اما چطور این راه را انتخاب كرده و قیام كرده و فرزندان خودش را برده؟ او می‌ خواهد خاورمیانه را احیا كند! ▪ آ‌ن روز هیچ راهی برای احیای خاورمیانه نبود، خاورمیانه آن روز مكه و مدینه و شام و عراق بود، این محدوده بود كه خاورمیانه اسلامی بود. وجود مبارك سیدالشهداء بخشی را شخصاً تشریف بردند، بخشی را پیام دادند، بخشی را مذاكره كردند، بخشی را با سر رفتند، بخشی را با اسرا اداره كردند؛ یعنی مكه، مدینه، فاصله مكه و مدینه، فاصله مكه و عراق، فاصله عراق و شام را اهل بیت رفتند، پیام دادند، سخنرانی كردند، نامه دادند، نامه گرفتند و خاورمیانه را بیدار كردند كه بعد جریان مختار اثر كرد. بدون برنامه و بدون تصمیم كه نبود؛ لذا هر كس خواست برود فرمود بروید ولی بچه‌ های من باشند، با اینكه یقین داشت اینها به اسارت می‌ روند، فرمود اینها باید باشند شما خواستید بروید، بروید، بیعت را از شما برداشتم اما بچه ‌های من باید باشند، اینها پیام دارند، اینها باید كوفه را اداره كنند، شام را اداره كنند، برگشت از شام تا مدینه را اداره كنند. حضرت نامه ‌ها نوشت، مصاحبه ‌ها كرد قدم به قدم اتمام حجّت كرد. در مكه آن سخنرانی رسمی را اعلام كرد، با ابن‌زبیر یك طور مصاحبه كرد، با ابن‌ عباس یك طور مصاحبه كرد، همه را از وضع شام روشن كرد، مردم خوابیده بودند و همه اینها را بیدار كرد؛ لذا وجود مبارك امام سجاد (سلام الله علیه) با آن وصف اسیرانه كه از كربلا به شام آمد، در دم دروازه شام به حضرت عرض كردند، در این صحنه چه كسی پیروز شد؟ فرمود ما «وأَوْدَاجُهُ‏ تَشْخُبُ دَماً»؛[1] فرمود: ما پیروز شدیم، ما رفتیم نام مبارك پیغمبر و دین را زنده كنیم از اسارت در بیاوریم و در آوردیم: «إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ مَنْ غَلَبَ وَ دَخَلَ وَقْتُ الصَّلَاةِ، فَأَذِّنْ ثُمَّ أَقِمْ»[2] این دین اسیر بود ما این را آزاد كردیم، این زنجیر را از گردن دین برداشتیم به گردن خودمان گذاشتیم دین باید آزاد باشد، این كار را كردیم، ما پیروز شدیم. ▪ اصل بعدی آن است كه وجود مبارك سالار شهیدان (سلام الله علیه) فرمود: انسان آزادی ‌اش به معنای رهایی نیست، این آزادی از دشمن درون و بیرون است؛ لذا با عزّت و جلال و شكوه باید همراه باشد، این «هَیهَات مِنَّا الذِّلَّة»[3] شعار رسمی آن حضرت بود فرمود ما انسان را به كرامت اصلی ‌اش برگرداندیم، جامعه را كریم كردیم، آزاد كردیم هر كس از ماست عزیز است «هَیهَات مِنَّا الذِّلَّة»، با این اصل آزاد كردیم. [1] . الکافی(ط ـ الاسلامیة)، ج7، ص272. [2] . الامالی (شیخ طوسی)، ص677. [3] . ألإحتجاج علی أهل اللجاج(للطبرسی)، ج2، ص300. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1394/07/30 ▪ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 تجلی و در نهضت حسینی آیت الله جوادی آملی 🌿🌿🌿 ▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
تجلی وحی و عقل در نهضت حسينی2.pdf
221.6K
📌 تجلی و در نهضت حسینی2 آیت الله جوادی آملی 🌿🌿🌿 ▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 بیداری ملل در پرتو قیام حسینی 🍁🍁🍁 ▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
🍁🍁🍁 ▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
🍁🍁🍁 ▪ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌برشی از کتاب (78) 🔅🔅🔅 ▪ چون عصمت خدا، حضرت فاطمه زهرا (صلوات الله عليها) حجّت خداست، لذا تخضّع در ساحت صحبت او مايه سعادت و پايه نجات است. آن جا كه آن حضرت (عليهاالسلام) فرمود: «مَن أصعد إلي الله خالِصَ عِبادته، أهبط اللّهُ عزّ وجلّ إليه أفضل مَصلَحته»[ مسند فاطمة (عليهاالسلام)، ص163.]، به اخلاص نيّت و عبادت مبادرت كردند و در اصلاح شئون علمي و عملي به مقدار ميسور كوشيدند. دلا خود را در آينه، چو كژ بيني هر آينه تو كژ باشي نه آينه، تو خود را راست كن اول 🔹 چون امام ممتحن، حضرت امام حسن مجتبي (عليه‏السلام) فرمود: «والتَّقوي بابُ كلّ توبةٍ و رأسُ كلّ حِكمةٍ و شَرَفُ كلّ عَملٍ، بالتقوي فازَ من فاز من المتّقين»[ تحف العقول، باب حِكم الامام الحسن (عليه‏السلام).]، فهميدند كمال انسان در پروا از حبّ دنيا، و بي‏پرواييْ فرو رفتن در چاه شقاوت است. لذا، از آن برآمدند و به جاه سعادت رسيدند. يكي مي‏رفت در چاهي، چو دَر چَهْ ديد او ماهي مَهْ از گردون ندا كردش من اين سويم تو لا تَعْجَل [ديوان شمس، ص 501] 🔹 و اما سالار شهيدان، حضرت امام حسين (عليه‏السلام) رهبري تمام نهضت‏هاي بعد از كربلا را به خود اختصاص داد؛ پيروزي انقلاب اسلامي ايران به زعامت امام خميني (قدّس‌سرّه) و هماهنگي مراجع و علماي بزرگ و مساعدت امّت عظيم‏الشأن به بركت ائتسا وو اقتدا به حضرت ابي عبدالله، سيّد الشهداء(روحي و ارواح العالمين لمضجعه الشريف الفداء) بوده است. 🔹 آن جا كه امام حسين (عليه‏السلام) فرمود: «... به توصفُ الصِّفات لا بها يوصَف و به تُعرف المَعارِف لا بها يُعرف؛ فذلك الله لا سَمىّ لَه سُبحانَه لَيس كَمِثله شى‏ء و هو السّميع الْبصير»[ تحف العقول، باب حكم الامام الحسين (عليه‏السلام).]، عارفان، حكيمان، متكلّمان و پيروان معرفت توحيدي، به سلوك آشنا و به مقصد آگاه شدند و خداي يكتا را در علم و عَيْن، اصل هر چيز يافتند: من جز احدِ صمد نخواهم من جز مَلِك اَبد نخواهم بي او ز براي عشرت من خورشيد سبو كشد نخواهم 🔹 آن جا كه سيّد الشهداء (عليه‏السلام) فرمود: «ليرغبُ المُؤمن فى لقاءِ اللّهِ مُحِقّاً فإنّى لا أري المَوت إلاّ سَعادة و لَا الْحياة مَع الظّالِمين إلاّ برماً»[ تحف العقول، باب حكم الامام الحسين (عليه‏السلام).]، مشتاقانه و مفتاقانه چنين مي‏سرودند: اگر جز تو سري دارم، سزاوار سرِ دارم و گر جز دامنت گيرم، بريده باد اين دستم 🔹 آن جا كه حسين بن علي (عليه‏السلام) فرمود: «هيهات منّا الدَّنيّة»[ تحف العقول، باب حكم الامام الحسين (عليه‏السلام).] و «هيهات منّا الذلّة»[ تحف العقول، باب حكم الامام الحسين (عليه‏السلام).]، مستانه به استقبال شهادت رفتند و چنين مي‏گفتند: مستي بيايد قيْ كند، مستي زمين را طيْ كند اين مَيْ مجو، و آن مَيْ بجو، كو جام غم كو جام جَمْ 🔹 در ختام با كمال فروتني، مسطور فوق كه در حجاب قصورْ مستور است، به منظور بزرگداشت سرداران و هزاران شهيد استان ولايت‏مدار و شرف خيز و شهيد پرور مازندران تحرير شد. 🔹 پروردگارا، ثار شهدا را دوام نظام اسلامي ايران تا ظهور ولي‏عصر(عجّل اللّه تعالي فرجه الشّريف) قرار بده. مقام معظم رهبري، دولت و ملت را حفظ فرما. عبداللّه جوادي آملي 🌿🌿🌿 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳همواره با قرآن باشیم 👇 👇👇 @rahighemakhtoom
📌 سوگواری مقبول ▪ حضرت فرمود: «مَنْ کَانَ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ وَ مُوَطِّناً عَلَى لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ فَلْیَرْحَلْ مَعَنَا»؛[1] فرمود درست است شما در سرزمینی زندگی می‌ كنید، اما آن سرزمین وطن شما نیست، این وطن مجازی است. شعری از مرحوم شیخ بهایی به یادگار مانده است: این وطن مصر و عراق و شام نیست ٭٭٭ این وطن شهری است كان را نام نیست[2] ▪ مرحوم شیخ بهایی بعد از مرحوم شیخ اشراق بود، اول این حرف را شیخ اشراق زد كه گفتند: «حُبُ‏ الْوَطَنِ‏ مِنَ‏ الْإِیمَانِ»[3] درست است این وطنِ زمینی محبوب ماست و باید برای حفظ آن با بیگانه‌ ها مبارزه كنیم، ولی وطن اصلی ما جایی است كه مصر و عراق و شام نیست،[4] اما این حرف برای مرحوم شیخ اشراق هم نیست، حرف برای وجود مبارك حسین ‌بن ‌علی (سلام الله علیه) است كه مردم شما یك وطن دارید و آن «لقاء الله» است شما باید توطین كنید، یعنی وطن ‌شناس باشید (یك)، خود را به وطن برسانید (دو)، در وطن مستقر بشوید (سه)، «مَنْ کَانَ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَهُ وَ مُوَطِّناً عَلَى لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ فَلْیَرْحَلْ مَعَنَا» این راهِ حسین ‌بن ‌علی است؛ اگر كسی با این وضع به زیارتگاه رفت و در عزاداری ‌ها و سوگ و ماتم شركت كرد خدا را شاكر باشد كه زیارت او مقبول است، اما اگر خدای ناكرده به دنبال بعضی از بازی ‌ها و بعضی از اموری كه قابل دفاع نیست حركت كرد، این باید متأثّر باشد. پس راه محاسبه باز است كه ما كاملاً حسابرسی كنیم كه كدام زیارت مقبول است، كدام عبادت مقبول است و كدام سوگواری و ماتم مقبول است. [1] . اللهوف, ص61. [2] . كلیات شیخ بهایی (نان و حلوا), ص10. [3] . تفسیر ابن‌عربی, ج2, ص329. [4] . ر.ك: مجموعه مصنّفات شیخ اشراق, ج3, ص462. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1392/08/24 🍁🍁🍁 ▪ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
قرآنی 🔅🔅🔅 📌 مفهوم تفسیر واژه «تـَفـسير» به معـنی: "روشن نـمـودن چيز ناروشن" است. مثلاً وقتی بيمار به پزشک مراجعه میکند و مشکل خود را به پـزشـک می گـويد، کاری که پزشک می کند (يعنی معاينه و آزمـايـشـاتی که بـرای روشـن و مشخص نمودن نوع و دليل ناراحتی بيمار انجام می دهد) تـفـسـير است. تـفـسـيـر نمودن قـرآن نيز به همين ترتيب است. يعنی قـرآن از نظر معنی آيات ناروشن دارد که بايد روشن کرده شوند. مثال: « وَ جَـعَـلَ لَـکُـمُ الـسَّـمْـعَ وَ الاَبـْـصـارَ = و برای شما شنوائی و بـيـنـائـيـهـا قرار داد» (سجده 9). در اين آيه واژه «سَـمع (شنوائی)» مـفـرد آمده و واژه «ابصار (بينائيها)» جمع آمده است. مـفـرد بـودن شـنـوائی و جـمـع بودن بينائی" مـقـوله ناروشنی است و بايد آنرا روشن کرد. روشن نمودن آن تفـسير نمودن آن است. مـثـال ديـگـر: فصلت 37: «لا تـَسْـجُـدوا لِلشَّـمْـسِ وَ لا لِـلْـقَـمَـرِ وَ اسْـجُـدوا لِلهِ الـَّذی خَـلـَقـَهُـنَّ». « نه به خورشيد و نه ماه هيچکدام سجده نکنيد بلکه برای کسی سجده کنيد که آنها را آفـريده است». در اين آيه يک نکته ناروشن وجود دارد و آن اين است که در زبـان عـربی ضـمـيـر بـرای مـفـرد (يک چيز) و برای مثنی (دو چـيز) و برای جمع (سه چيز به بالا) صرف می شود. در حالـيـکـه آيـه از مـاه و خورشـيـد کـه دو چيز هستند صحبت می کند ولی بجای ضـمير مناسب آنها که ضمير دوتائی «هُـمـا» به معنی آنـدو باشد ضمـير جمع « هُـنَّ » بمعـنـی «آنها» بکار برده،؟ يعنی گفـته «ماهـهـا و خورشيدها» را آفريد! اين موضـوع روشـن نيست و نياز به روشن شدن دارد. روشـن نـمـودن آن تفـسـيـر نمودن آنست. تفسیر قرآن اساساً مربوط به معانی واژه ها و جملات و دستور و زبان و ادبیات می شود. و از این فراتر نمی رود. 🌿🌿🌿 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳همواره با قرآن باشیم 👇 👇👇 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 تجلی و در نهضت حسینی3 آیت الله جوادی آملی 🌿🌿🌿 ▪ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
تجلی وحی و عقل در نهضت حسينی3.pdf
248.3K
📌 تجلی و در نهضت حسینی3 آیت الله جوادی آملی 🌿🌿🌿 ▪ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ در جمع ائمه جماعات مساجد تهران ▪️ موضوع: نهضت علیه السلام ▪️ تاریخ: 1398/06/06 🌿🌿🌿 ▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
نهضت امام حسین علیه السلام 98.pdf
194.1K
▪️ در جمع ائمه جماعات مساجد تهران ▪️ موضوع: نهضت علیه السلام ▪️ تاریخ: 1398/06/06 🌿🌿🌿 ▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 عزاداری مقبول 🍁🍁🍁 ▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
▪️دوستان قرآن پژوه عزیز 📌 این صفحه به علاقه مندان آموزه ها و مفاهیم قرانی تقدیم می شود 🔅🔅🔅🔅🔅 و بسیاری مباحث کاربردی دیگر... ▪️لطفا این صفحه را به دوستان خود معرفی فرمایید. ✅کانال قرآنی رحیق در پیام رسان ایتا 👇👇👇 @rahighemakhtoom