eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
620 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
تجلی وحی و عقل در نهضت حسينی8.pdf
274.3K
تجلی و در نهضت حسینی 8 آیت الله جوادی آملی 🌿🌿🌿 ▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 عشق به اهل بیت علیهم السلام 🍁🍁🍁 ▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
🍁🍁🍁 ▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌برشی از کتاب (83) 🔅🔅🔅 ▪ وظایف ما در عصر غیبت وظائف عصر غيبت زياد است، برخي از آن وظائف مهمّ اين است كه معارف ديني از بالا به پائين شروع شود، نه به عكس، يعني اوّل معرفت خدا، آنگاه شناخت پيامبر خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) سپس معرفت حجّت خدا، تا گمراهي از دين پديد نيايد؛ 🔹 همان‏گونه كه امام صادق (عليه‏السلام) به زراره فرمود: اگر عصر غيبت را درك كردي، براي صيانت از خطر هرگونه ترديد و زيغ و انحراف با اين تعبيرها نيايش كن: اللّهمّ عَرّفنى نَفْسَك فإنّك إنْ لَم تُعَرّفنى نَفْسَك لَم اَعْرِف نبيّك، اللّهمّ عَرّفنى رَسولَك فإِنّك إن لَم تُعَرِّفنى رَسولَك لَم اَعْرِفْ حجّتك، اللّهمّ عَرِّفنى حُجّتك، فإنّك اِنْ لم تُعَرِّفنى حُجَّتك ضَلَلْت عَن دينى.[ بحار الانوار، ج 92، ص 326.] 🔹 راز و رمز اين‏گونه از معارف لمّي را در تحقّق دو وسيله برين براي ظهور حضرت بقيّة الله (ارواحنا فداه) مي‏توان جست‏وجو كرد؛ يكي تكامل عقلي و رشد فرهنگ ديني جامعه و ديگري توان رزمي و ترقّي روح نظامي و دفاعي آن؛ يعني همان‏گونه كه انبيا (عليهم‏السلام) با كتاب و ميزان عقلي و علمي از يك‏سو و با حديد سركوب كننده ملحدان از سوي ديگر مبعوث شده‏اند؛ (لَقَد أرسلْنا رُسُلنا بالبيّنات و أَنْزَلنا معهم الكتاب و الميزان ليقوم الناس بالقسط و أنْزَلنا الحديد فيه بأس شديد...)[ سوره‏ي حديد، آيه‏ي 25.] ، ظهور خاتم اوصياي الاهي (عليه‏السلام) نيز با همين دو عنصر محوري همراه است. 🔹 چه اين‏كه حضرت امام باقر (عليه‏السلام) درباره تكامل فرهنگ ديني در عصر حضور و ظهور چنين فرمود: إذا قام قائمنا وَضَعَ الله يَدَه علي رؤوسِ العباد فَجَمَع بها عُقولَهم و كَمُلَت به أَحلامُهم.[ بحار الانوار، ج 52، ص 328.] ▫ حضرت امام صادق (عليه‏السلام) درباره تكامل نظامي و تقويت روحيّه رزمي و دفاعي در عصر انتظار چنين فرمود: ليُعِدّ أحَدُكم لخروج القائم (عجّل اللّه تعالي فرجه الشّريف) و لو سَهْماً. فإنّ الله إذا عَلِم ذلك من نيّته رَجَوتُ لأنْ يُنْسِيَ فى عُمرِه حتّي يُدركَه ويكونَ من أعوانِه و أنصارِه.[ همان، ج 52، ص 366.]بنابر اين، منتظران واقعي حضرت بقيّة الله «ارواحنا فداه» كساني‏ اند كه هم به اصل جامع و حيات بخش: مداد العلماء أفضل من دماء الشهداء حرمت مي‏ نهند، هم به اصل مهمّ‏تري كه از كلمات جامع صاحب جوامع‏الكلم به شمار مي‏رود؛ لضَرْبَة عليٍّ خيرٌ من عبادة الثَقَلين،[ بحار الانوار، ج 39، ص 2] احترام فائق به عمل مي‏ آورند. 🔹 زيرا علم بدون اهتمام به سياست ديني و دفاع از كيان قرآن و عترت سودمند نخواهد بود، و دفاع رزمي بدون پيروي از رهنمود عالمان دين نافع نمي‏ باشد. 🔹 اميدوارم خداي منّان قبل از هر چيز، ظهور مولاي بشريّت حضرت وليّ‏عصر «ارواحنا فداه» را مقدّر فرمايد. 🔹 نظام اسلامي، مقام رهبري، مراجع عظام، حوزه ‏هاي علمي، دانشگاه‏ ها و ساير مراكز مذهبي و فرهنگي را در پرتو عنايت امام زمان (عجّل اللّه تعالي فرجه الشّريف) حفظ فرمايد. 🔹 همه مؤمنان، امام راحل و شهدا را با انبيا محشور دارد و همه برگزار كنندگان مراسم ديني مخصوصاً آقايان جامعة القرآن تبريز را مورد عنايت خاص آن حضرت قرار دهد. إن‏شاء الله. والسلام عليكم ورحمة الله و بركاته 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق ما را حمایت کنید. لینک زیر را دنبال فرمائید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ▪نگاشت10:تفسیر آیات 9تا15 قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها «9» وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها «10» كَذَّبَتْ ثَمُودُ بِطَغْواها «11» إِذِ انْبَعَثَ أَشْقاها «12» فَقالَ لَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ ناقَةَ اللَّهِ وَ سُقْياها «13» فَكَذَّبُوهُ فَعَقَرُوها فَدَمْدَمَ عَلَيْهِمْ رَبُّهُمْ بِذَنْبِهِمْ فَسَوَّاها «14» وَ لا يَخافُ عُقْباها «15» 🔅🔅🔅 ✅ ۱ - پاک سازندگان و رشد دهندگان روح خویش، اهل نجات اند و به هدف اصلى دست یافته و همواره در خوبى خواهند ماند. (قد أفلح من زکّیها) 🔹 «زکاة» در لغت عرب، در اصل به معناى «طهارت»، «نمو»، «برکت» و «ستودن» است معناى اول و دوم، با آیه شریفه تناسب بیشترى دارد. 🔹 «فلاح»; یعنى، پیروزمندى و رسیدن به مقصود و به معناى نجات و باقى ماندن در خوبى نیز آمده است. ✅ ۲ - خودسازى و پاک ساختن روح خویش از گناه و پلیدى و سوق دادن آن به تقوا، مایه نجات و کامیابى است. (فألهمها فجورها و تقویها. قد أفلح من زکّیها) 🔹 مراد از «تزکیه نفس» - به قرینه آیه قبل - پاک سازى آن از «فجور» (گناه، فسق، دروغ و...) و رشد دادن آن به وسیله تقوا است. ✅ ۳ - خداوند، در تأکید بر رستگارى اهل تزکیه، به «خورشید و نور آن»، «ماه»، «روز و شب»، «آسمان و زمین»، «روح» و «ذات خویش»، سوگند یاد کرده است. (و الشمس ... قد أفلح من زکّیها) ✅ ۴ - برخوردارى انسان، از آگاهى لازم براى تزکیه و تطهیر نفس (فألهمها فجورها و تقویها. قد أفلح من زکّیها) 🔅🔅🔅 ✅ 5 - کسانى که نفس خود را در گناه مدفون ساخته، آن را به سقوط و تباهى مى کشانند، محروم و زیان کاراند. (و قد خاب من دسّیها) 🔹 «خاب»; یعنى، محروم شد، خسارت دید و به آنچه خواست، نرسید 🔹 «دسّاها»; یعنى، آن را ساقط کرد و از بهره آن کاست. «دسَّیْتُ»; یعنى، گمراه و فاسد کردم . این فعل که «دَسَّسَ» بوده و حرف «سین» در آن به «یاء» تبدیل شده است، مبالغه در «دَسَّ» (دفن کرد) است. مراد از «دسّاها» - به قرینه «ألهمها فجورها» - مدفون ساختن نفس در معصیت ها و کشاندن آن به سقوط و گمراهى و فساد است. ✅ 6 - گناه پیشگى، برخلاف طبیعت نفس انسان است. (دسّیها) 🔹 راغب در «مفردات» اکراه را در معناى «دسّ» دخیل مى داند. بنابراین، نفس به وارد شدن در گناه، رغبتى ندارد. ✅ 7 - گناه، مایه سقوط و تباهى نفس انسان است. (فجورها... دسّیها) 🔹 تقابل فعل هاى «دسّاها» و «زکّاها» - در قیاس با تقابل «فجور» و «تقوى» در آیات پیشین - بیانگر تأثیر «تقوا» در تزکیه و تأثیر فجور، در سقوط نفس است. ✅ 8 - خداوند، در تأکید بر زیان کارى و تباهى گناه کاران، به «خورشید و نور آن»، «ماه» «روز و شب»، «آسمان و زمین»، «نفس انسان» و «ذات خویش» سوگند یاد کرده است. (و الشّمس ... و قد خاب من دسّیها) 🔹 تکرار «قد»، نشانگر آن است که جمله «قد خاب...»، جوابى مستقل براى قسم هاى پیشین است. ادامه دارد... 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق ما را حمایت کنید. لینک زیر را دنبال فرمائید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ▪نگاشت11:تفسیر آیات 9تا15 قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها «9» وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها «10» كَذَّبَتْ ثَمُودُ بِطَغْواها «11» إِذِ انْبَعَثَ أَشْقاها «12» فَقالَ لَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ ناقَةَ اللَّهِ وَ سُقْياها «13» فَكَذَّبُوهُ فَعَقَرُوها فَدَمْدَمَ عَلَيْهِمْ رَبُّهُمْ بِذَنْبِهِمْ فَسَوَّاها «14» وَ لا يَخافُ عُقْباها «15» 🔅🔅🔅 ✅ ۱ - قوم ثمود، پیام هاى الهى را دروغ پنداشته، پیامبر خدا را تکذیب کردند. (کذّبت ثمود) 🔹 به قرینه «فقال لهم رسول اللّه» (در آیات بعد)، مراد از تکذیب در جمله «کذّبت ثمود»، تکذیب فرستاده الهى و رسالت هاى او است. ✅ ۲ - قوم ثمود، مردمى طغیانگر و آلوده به گناه بى حد بودند. (بطغویها) «طغوى»، اسم مصدر طغیان (گناه را از حد گذراندن) است. ✅ ۳ - طغیان گرى قوم ثمود، آنان را به تکذیب پیام هاى الهى کشاند. (کذّبت ثمود بطغویها) 🔹 حرف «باء» در بطغواها» سببیه است; یعنى، طغیان زمینه ساز تکذیب بود. ✅ ۴ - اصرار بر گناه و نقض حریم دیگران، زمینه ساز تکذیب آیات الهى است. (کذّبت ثمود بطغویها) 🔹 از مصادیق «طغیان» (فراتر از حد رفتن «العین»)، تجاوز به حقوق دیگران است. ✅ ۵ - قوم ثمود، کیفرهاى طغیان را دروغ انگاشته، تهدیدهاى الهى را تکذیب کردند. (کذّبت ثمود بطغویها) 🔹 کلمه «طغواها»، مى تواند قرینه بر مراد از «کذّبت» باشد; یعنى، ثمودیان هشدارهاى رسول الهى درباره عواقب طغیان را تکذیب مى کردند. ✅ ۶ - قوم ثمود، محروم سازنده خود از کمالات نفسانى و گرفتار فساد و تباهى بودند. (و قد خاب من دسّیها . کذّبت ثمود بطغویها) این آیه، بیانگر یکى از مصادیق آیه قبل است. ✅ ۷ - طغیان گرى، اصرار بر گناه و تکذیب پیام هاى الهى، مایه سقوط و تباهى نفس انسان است. (و قد خاب من دسّیها . کذّبت ثمود بطغویها) 🔅🔅🔅 ✅ 8- بدبخت ترین فرد قوم ثمود، به طغیان در برابر رسول الهى تحریک شد. (بطغویها . إذ انبعث أشقیها) 🔹 «بعث»، به معناى برانگیختن چیزى و جهت دادن به آن است . «انبعاث» مطاوعه آن و به معناى تحریک شدن و ارسال و روانه شدن است. 🔹 «شقاوة» نقطه مقابل «سعادة» است و مانند آن به «اخروى و دنیوى» و «نفسانى و بدنى و خارجى» تقسیم مى شود. ✅ 9 - قوم ثمود، گرفتار تیره بختى و شقاوت (إذ انبعث أشقیها) 🔹 «أشقى»، اسم تفضیل و نشانه وجود رگه هاى شقاوت در دیگر افراد قوم ثمود است. ✅ 10 - قوم ثمود، وادار سازنده شقى ترین فرد خود، به طغیان در برابر فرستاده الهى (انبعث أشقیها) 🔹 «انبعاث»، تأثیرپذیرى از «بعث» و ارسال دیگران است و نشان مى دهد که فرد «اشقى»، از سوى دیگران تحریک شده بود. ظرف بودن «إذ انبعث...» براى آیه قبل و نیز ضمیرهاى جمع در «فعقروها» و «بذنبهم» (در آیات بعد) بیانگر این است که قوم ثمود، محرک اصلى بوده اند. ✅ 11 - شقاوت، داراى مراتب است. (أشقیها) ✅ 12 - شقاوت افزون تر، مایه آمادگى بیشتر براى طغیان در برابر رسولان الهى و تکذیب آنان (بطغویها . إذ انبعث أشقیها) ✅ 13 - آمادگى شقى ترین فرد قوم ثمود، براى مقابله با رسول الهى، نمودار طغیانگرى و مصداق بارز تکذیب گرى آنان بود. (کذّبت ثمود بطغویها . إذ انبعث أشقیها) 🔹 «إذ»، ظرف براى «کذّبت» و بیانگر زمان تکذیب قوم ثمود است; یعنى، زمانى تکذیب گرى و طغیان گرى قوم ثمود عملى شد که شقى ترین فرد آنان تحریک شد. ادامه دارد... 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق ما را حمایت کنید. لینک زیر را دنبال فرمائید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
🍁🍁🍁 ▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌 عدل ▪️ همه مستحضر هستیم که عدل یک واژه شیوا و شیرینی است و معنای عدل را می دانیم؛ یعنی هر چیزی را به جای خود نهادن، اما جای اشیا کجاست؟ جای اشخاص کجاست؟ جای عقاید و اخلاق و اعمال کجاست؟ جای اینها را آن کسی که نظام هستی را آفرید، انسان را آفرید، پیوند انسان و جهان را آفرید تنظیم می ‌کند. برخی خود را به جای آفریدگار عالَم می ‌نشانند و می ‌گویند عدل خوب است، ولی جای اشیا را خود معین می ‌کنند، طبقات را خود معین می‌ کنند، اموال را خود معین می ‌کنند، سیاست را خود معین می ‌کنند، جامعه ‌شناسی را خود معین می ‌کنند. ▪️ پیام رسمی‌ وجود مبارک حسین بن علی (سَلامُ الله عَلَیه) این بود که باید هر چیزی را در جای خود نهاد و جای اشیا را خدا معین کرده است. اینکه فرمود سوگند یاد می ‌کنم که رهبر جامعه جز امام عادل نخواهد بود یعنی همین! و چون انسان کامل، معارف قرآن را خوب فرا گرفته و عمل می‌ کند و حسین بن علی (سَلامُ الله عَلَیهم) نمونه بارز این انسان کامل است و در قرآن کریم این دو اصل آمده است، کربلای حسین بن علی، یعنی نماد رسمی این دو اصل: یکی اینکه در بخش اندیشه جز به علم و استدلال و برهان نیندیشیم، در بخش انگیزه جز به عدل و حق ننگریم. ▪️ در قرآن کریم چنین آمده است که در جاهلیت ﴿إِنْ یتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ ما تَهْوَی الْأَنْفُسُ﴾،[1] نظام جاهلی این بود که در مسائل معرفت‌ شناسی و اندیشه و علم به گمان عمل می‌ کردند نه برهان و یقین. در مسائل گرایش و عملی، به هوس عمل می‌ کردند نه عدل، ﴿إِنْ یتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ﴾ در بخش اندیشه، ﴿وَ ما تَهْوَی الْأَنْفُسُ﴾ در بخش انگیزه. دین آمده فرموده که ﴿لاَ تَقْفُ مَا لَیسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ﴾؛[2] بدون علم نه سخنی بگو، نه سخنی را بپذیر و در مواردی که باید کار بکنی، جز حقّ چیزی را نپذیر. [1]. سوره نجم، آیه23. [2]. سوره اسراء، آیه36. 📚 پیام به کنفرانس امام حسین علیه السلام در حسینیه سیاتل آمریکا تاریخ: 1397/01/26 @rahighemakhtoom
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 عدل حسینی ▪️ پیام آیت الله به کنفرانس امام حسین علیه السلام در حسینیه سیاتل آمریکا 1397 01 26 🍁🍁🍁 ▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تجلی و در نهضت حسینی 9 آیت الله جوادی آملی 🌿🌿🌿 ▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
تجلی وحی و عقل در نهضت حسينی9.pdf
289.8K
تجلی و در نهضت حسینی 9 آیت الله جوادی آملی 🌿🌿🌿 ▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
السلام علیک یا ابا عبدالله و علی الارواح التی حلت بفنائک أَعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا بِمُصَابِنَا بِالْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلامُ وَ جَعَلَنَا وَ إِيَّاكُمْ مِنَ الطَّالِبِينَ بِثَارِهِ مَعَ وَلِيِّهِ الإِْمَامِ الْمَهْدِيِّ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِمُ اَلسَّلامُ @rahighemakhtoom
💠‏ سیره عملی امام حسین علیه السلام ‏ ‏ ‏▪️‏‎️‎‏ سالار شهیدان حسین بن علی(صلوات الله و سلامه علیه) قیام كرد و به جوامع بشری عموماً و ‏به امّت اسلامی خصوصاً فرمود: «خذوا عنّی دفاعكم و جهادكم»، اگر شنیدید دین جهادی دارد و ‏دفاعی دارد دفاع این‌گونه است، جهاد این‌گونه است. حضرت در آن بحبوحه صبر كرد تا ظهر ‏بشود، نماز ظهر را بخواند و بعد دست به شمشیر بكند؛ این «لأحدی الأمرین» است یا جهادِ قبل ‏از زوال دست به شمشیر بردن مكروه است یا برای اینكه دست به شمشیر بردنِ بعد از نماز ‏مستحب است. حضرت صبر كرد تا موقع ظهر بشود ابی‌ ثمامه صائدی دید حضرت بی ‌صبرانه ‏منتظر چیزی است، به حضرت عرض كرد كه نماز ظهر شده فرمود: «جَعَلَكَ اللّهُ مِنَ ‏المُصَلّینَ».‏‎[1]‎‏ شما می‌بینید در اسلام ـ حالا بعضی‌ها فتوا به حرمت دادند مطلب دیگر است ـ یا ‏شروع جنگ قبل از نماز مكروه است یا شروع جنگ بعد از نماز مستحب است كه خلاصه ظهر ‏باید بگذرد كه زودتر شب بشود و جنگ خاتمه پیدا كند، این «خذوا عنّی دفاعكم خذوا عنّی ‏جهادكم» اینهاست كه آیین مبارزه را, آیین دفاع را, آیین جهاد را یاد بگیرید و حضرت چندین بار ‏هم اتمام حجّت فرمود, هم به پیروان خود فرمود این سرزمین, سرزمین شهادت است احدی ‏زنده نمی‌ ماند، هیچ كس را زنده نمی‌گذارند، من هم كه امام زمان شما هستم بیعت را از عهده ‏شما برداشتم، برای اینكه حكومت اموی با شما كار ندارد با من كار دارد، دست زن و بچه‌هایتان را ‏بگیرید و بروید و اگر هم می ‌رفتند اهل جهنم نبودند، چون به اذن امام زمانشان بود، فرمود مردم ‏آیین جنگ كردن را از ما یاد بگیرید هرگز اظهار ذلّت نكرد، با اینكه همه توان را از او گرفتند.‏ ‏ ▪️‏‎️‎‏ روز هفتم كه دستور آب بستن صادر شد، این شریعه بسته شد و دیگر آب جیره‌بندی شد، ‏روز هشتم گزارش مجدّد از عمر سعد به دارالاماره كوفه رسید، روز نهم به وسیله شمر دستور ‏پایان‌ بخش آمده كه كار را یكسره كنید، این بود كه شمر ملعون با آن امان ‌نامه تاسوعا وارد شد كه ‏هم ‌اكنون كار را یكسره بكنید كه بعد سالار شهیدان(سلام الله علیه) به قمر بنی‌هاشم(علیه السلام) ‏فرمود: «فَإِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ تُؤَخِّرَهُمْ إِلَى غَدٍ وَ تَدْفَعَهُمْ‏ عَنَّا الْعَشِیةَ فَافْعَلْ‏».‏‎[2]‎‏ ‏ ‏▪️‏‎️‎‏ حضرت فرمود یكی از شرایط اوّلیه جنگ ما این است كه جنگ تن به تن باشد، اینها اول قبول ‏كردند، بعد دیدند كه چاره ندارند «فَحُمِلَ‏ عَلَیهِ‏ مِنْ‏ كُلِ‏ جَانِبٍ»‏‎[3]‎‏ همه حمله كردند. یك نفر این ‏همه تیر می‌ خورد یك قطره اشك نریزد، یك آه نگوید؟! هیچ كس نقل نكرد كه حسین بن علی ‏آهی كشید، آه سرم, آه بدنم, آه قلبم اینها نبود. اگر یك گریه عاطفی در بخش‌ هایی بود سر ‏جایش محفوظ است؛ اما سلحشورانه و مقتدرانه جنگید. آن ‌قدر تیر به پیكر مطهّرش زدند كه ‏گویا حضرت پر درآورد! خدا بعضی از اساتید ما را غریق رحمت كند، ایشان می‌فرمودند اینكه ‏‏«هُوَ وَاقِفٌ إِذْ أَتَاهُ حَجَرٌ فَوَقَعَ عَلَی جَبْهَتِهِ فَأَخَذَ الثَّوْبَ لِیَمْسَحَ الدَّمَ عَنْ جَبْهَتِهِ فَأَتَاهُ سَهْمٌ مَسْمُومٌ لَهُ ‏ثَلَاثُ شُعَبٍ»‏‎[4]‎‏ یك تیر سه شعبه زهرآلود آمده و این تیر از پشت سر, سر درآورد و حضرت خم ‏شد این تیر را از پشت كشید نه از جلو, می ‌فرمودند تیرها ظاهراً سه قسم بود یك قسم همین تیر ‏ساده است كه در اختیار این تیراندازان عادی است، یك قسم تیر كه نوكش سه ضلعی است، یك ‏قسم تیر سه شعبه ‌ای است كه نوكش برگشته است، این تیر سه شعبه نوك ‌برگشته وقتی وارد ‏این سینه مطهّر شد و از پشت سر, سر درآورد حضرت اگر می ‌خواست این تیر را از جلو بكشد ‏قفسه سینه پاره می‌ شد، لذا مجبور شد خم شد و این تیر را از پشت سر درآورد. حالا این اسب ‏چقدر ادب كرد, آرام آرام فرزند پیغمبر را روی زمین گذاشت، خون چشمان مطهر حضرت را ‏گرفت، مستحب است كه سینه محتضر سبك باشد، گفتند دكمه ‌ها را باز كنید، دست روی سینه ‏محتضر نگذارید, بگذارید او آسوده جان بدهد. 👇👇👇
وجود مبارك حضرت دید سینه ‌اش خیلی سنگین ‏شده، فرمود كیستی؟ هر كس هستی بدان جای بلندی نشسته‌ای «لَقَدِ ارْتَقَیتَ‏ مُرْتَقًی عَظیماً ‏طَالَمَا قَبْلَهُ‏ رَسُولُ‏ اللَّهِ(صلّی الله علیه و آله و سلّم)»؛ ‏‎[5]‎‏ اینجا را پیغمبر مكرّر می ‌بوسید مردم ‏نمی فهمیدند كه چرا وجود مبارك پیغمبر این كار را با بچه‌ های خودش نمی‌ كند ولی با حسین ‏بن علی این كار را می ‌كند، این دكمه را باز می ‌كند از زیر گلو تا سینه را می ‌بوسد، ‏نمی ‌فهمیدند رازش چیست، حضرت حسین بن علی را به دامن می ‌نشاند این دكمه ‌اش را باز ‏می ‌كرد زیر گلویش را می ‌بوسید تا سینه ‌اش, فرمود هر كس هستی جای بلندی نشسته ‌ای «لَقَدِ ‏ارْتَقَیتَ‏ مُرْتَقًی عَظیماً طَالَمَا قَبْلَهُ‏ رَسُولُ‏ اللَّهِ (صلّی الله علیه و آله و سلّم)» در چنین حالی ‏وجود مبارك زینب كبرا(سلام الله علیها) رسید «وَ الشِّمْرُ جَالِسٌ‏ عَلَى‏ صَدْرِكَ»،‎[6]‎‏ امان از دل ‏زینب! فغان از دل زینب!‏ ‎[1] ‎‏. تاریخ الطبری, ج5, ص439; الكامل (ابن اثیر), ج4, ص70.‏ ‎[2] ‎‏. الارشاد (شیخ مفید), ج2, ص90 و 91.‏ ‎[3] ‎‏. الارشاد (شیخ مفید), ج2, ص112.‏ ‎[4] ‎‏. بحارالأنوار, ج45, ص53.‏ ‎[5] ‎‏. ناسخ التواریخ، ج۲، ص۳۹۰؛ موسوعة كلمات الامام الحسین(علیه السلام), ص618.‏ ‎[6] ‎‏. المزار الكبیر (لابن المشهدی), ص505.‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏‎ ‎‏ ‏‎ ‎‏ ‏📚‏ درس اخلاق تاریخ: 1391‏‎/‎‏09‏‎/‎‏02‏ ‏ ‏ @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تجلی و در نهضت حسینی 10 آیت الله جوادی آملی 🌿🌿🌿 ▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
تجلی وحی و عقل در نهضت حسينی10.pdf
228.1K
تجلی و در نهضت حسینی 10 آیت الله جوادی آملی 🌿🌿🌿 ▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 سیره عملی امام حسین علیه السلام ▪️آیت الله 🍁🍁🍁 ▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ▪نگاشت12:تفسیر آیات 12تا15 قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها «9» وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها «10» كَذَّبَتْ ثَمُودُ بِطَغْواها «11» إِذِ انْبَعَثَ أَشْقاها «12» فَقالَ لَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ ناقَةَ اللَّهِ وَ سُقْياها «13» فَكَذَّبُوهُ فَعَقَرُوها فَدَمْدَمَ عَلَيْهِمْ رَبُّهُمْ بِذَنْبِهِمْ فَسَوَّاها «14» وَ لا يَخافُ عُقْباها «15» 🔅🔅🔅 ✅ ۱ - بدبخت ترین فرد قوم ثمود، به طغیان در برابر رسول الهى تحریک شد. (بطغویها . إذ انبعث أشقیها) ✅ ۲ - قوم ثمود، گرفتار تیره بختى و شقاوت (إذ انبعث أشقیها) 🔹 «أشقى»، اسم تفضیل و نشانه وجود رگه هاى شقاوت در دیگر افراد قوم ثمود است. ✅ ۳ - قوم ثمود، وادار سازنده شقى ترین فرد خود، به طغیان در برابر فرستاده الهى (انبعث أشقیها) ✅ ۴ - شقاوت، داراى مراتب است. (أشقیها) ✅ ۵ - شقاوت افزون تر، مایه آمادگى بیشتر براى طغیان در برابر رسولان الهى و تکذیب آنان (بطغویها . إذ انبعث أشقیها) ✅ ۶ - آمادگى شقى ترین فرد قوم ثمود، براى مقابله با رسول الهى، نمودار طغیانگرى و مصداق بارز تکذیب گرى آنان بود. (کذّبت ثمود بطغویها . إذ انبعث أشقیها) 🔅🔅🔅 ✅ 7 - حضرت صالح(ع)، رسول خدا و پیامبر قوم ثمود بود. (فقال لهم رسول اللّه) 🔹 ذکر وصف «رسالت» به جاى نام صالح(ع) تأکید بر الهى بودن گفته هاى آن حضرت است. ✅ 8 - ناقه صالح، معجزه الهى و نشانه رسالت آن حضرت بود. (فقال لهم رسول اللّه ناقة اللّه) 🔹 اضافه «ناقة» به «اللّه» - پس از بیان رسالت صالح(ع) - بیانگر معجزه بودن آن براى اثبات رسالت او است. ✅ 9 - ناقه صالح، حیوانى با عظمت و داراى حرمتى ویژه در پیشگاه خداوند (ناقة اللّه) 🔹 استناد «ناقة» به «اللّه» و عنایت ویژه به آزار ندیدن آن و توصیه به دستبرد نزدن مردم به سهمیه آب آن، بیانگر احترام و ارج مندى خاص آن حیوان، در نزد خداوند است. ✅ 10 - آفرینش ناقه صالح، به طور غیرعادى و خارج از اسباب و علل طبیعى بود. (ناقة اللّه) 🔹 از آن جا که همه موجودات، مملوک خدایند، اضافه «ناقة» به نام جلاله «اللّه»، بیانگر ویژگى آن است و از دخالت مستقیم خداوند، در پیدایش آن حکایت دارد. ✅ 11 - بهره مند ساختن ناقه صالح از آب آشامیدنى، داراى برنامه اى خاص بود. (و سقیها) 🔹 «سَقْى» و «سُقْیا»، به معناى در اختیار نهادن نوشیدنى است و «سُقْیا» اسم مصدر براى «سَقْى» مى باشد . اضافه این کلمه به ضمیر «ناقة» و نیز برحذر داشتن قوم ثمود از بى توجّهى به آن، نشانه آن است که مردم درباره آب آشامیدنى ناقه، وظیفه خاصى داشتند. ✅ 12 - حضرت صالح(ع)، قوم ثمود را از بى توجّهى به ناقه و برنامه آب خوردن آن، برحذر داشت. (فقال لهم رسول اللّه ناقة اللّه و سقیها) ✅ 13 - لزوم حفاظت از ناقه صالح و رعایت برنامه شرب آن، دستورى از جانب خداوند بود. (فقال لهم رسول اللّه ناقة اللّه و سقیها) وصف «رسول اللّه»، نشانگر الهى بودن دستور است. 🍁🍁🍁 ادامه دارد... 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق ما را حمایت کنید. لینک زیر را دنبال فرمائید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
کانال قرآنی رحیق 🔅🔅🔅 ▪نگاشت13:تفسیر آیات 12تا15 قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها «9» وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها «10» كَذَّبَتْ ثَمُودُ بِطَغْواها «11» إِذِ انْبَعَثَ أَشْقاها «12» فَقالَ لَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ ناقَةَ اللَّهِ وَ سُقْياها «13» فَكَذَّبُوهُ فَعَقَرُوها فَدَمْدَمَ عَلَيْهِمْ رَبُّهُمْ بِذَنْبِهِمْ فَسَوَّاها «14» وَ لا يَخافُ عُقْباها «15» 🔅🔅🔅 ✅ ۱ - قوم صالح، رسالت او را تکذیب کرده، فرمان رعایت ناقه و شرب آن را دروغ انگاشتند. (فکذّبوه) ✅ ۲ - قوم ثمود، ناقه صالح را پى کرده، آن را به هلاکت رساندند. (فعقروها) 🔹 زمانى که با شمشیر بر پاهاى شتر یا اسب، ضربه وارد کنند، گفته مى شود: «عَقَرْتُ» (صحاح اللغة). گاهى فعل «عقر» در موردى به کار مى رود که آن را «نحر» کرده باشند. (مصباح) ✅ ۳ - حرکت یک فرد جامعه، در صورت رضایت و تشویق دیگران، حرکتى مستند به تمام افراد آن جامعه است. (انبعث أشقیها ... فعقروها) 🔹 استناد «عقروها» به تمام ثمودیان، به جهت رضایت و تحریک آنان بوده است. ✅ ۴ - قوم ثمود، براى دستیابى به آب اختصاصىِ ناقه صالح، آن را هلاک کردند. (و سقیها ... فعقروها) ✅ ۵ - باور نداشتن رسالت صالح(ع) و بى اعتمادى به هشدارهاى او در مورد ناقه و آب شرب آن، مایه اقدام بى پرواى قوم ثمود به از میان بردن ناقه شد. (فکذّبوه فعقروها) ✅ ۶ - پیدایش ناقه صالح، معجزه و باقى ماندن آن، براساس علل و عوامل طبیعى بود. (ناقة اللّه و سقیها ... فعقروها) ✅ ۷ - کشتن ناقه صالح، جلوه طغیان گرى قوم ثمود (کذّبت ثمود بطغویها ... فکذّبوه فعقروها) ✅ ۸ - خداوند، بر قوم ثمود به جهت کشتن ناقه، عذابى فراگیر نازل کرده، اعضاى بدن آنان را از هم متلاشى ساخت. (فدمدم علیهم ربّهم بذنبهم) 🔹 اطلاق «دمدمة» - که بر پوشاندن و فراگیرى دلالت دارد - بر هلاکت ثمودیان، به جهت آن بود که خداوند، آنان را با عذاب و هلاکت پوشاند جمله «دمدمت الشىء» - که گاهى با حرف «على» و گاهى بدون آن استعمال مى شود - زمانى کار برد دارد که چیزى را به زمین کوبیده و آن را شکسته و قطعه هاى آن را پراکنده سازند. ✅ ۹ - کشتن ناقه صالح، گناهى بزرگ و دامنگیر تمام ثمودیان (فدمدم علیهم ربّهم بذنبهم) بزرگى گناه قوم ثمود، از کیفر سنگین آنان به دست مى آید. ✅ ۱۰ - گناه، هرچه بزرگ تر باشد، کیفر آن سنگین تر خواهد بود. (فدمدم علیهم ربّهم بذنبهم) ✅ ۱۱ - تکذیب کنندگان رسولان الهى و معجزات آنان، در معرض گرفتارى به عذاب استیصال (فدمدم علیهم ربّهم بذنبهم) ✅ ۱۲ - رضایت و تشویق دیگران به گناه، معصیت و زمینه ساز عذاب است. (إذ انبعث أشقیها ... بذنبهم) ✅ ۱۳ - عذاب جامعه هاى گنه کار، به تدبیر خداوند و جلوه ربوبیت او بر آنان است. (ربّهم) ✅ ۱۴ - خداوند، عذاب ثمودیان را براى همه آنان یکسان قرار داد. (فسوّیها) ✅ ۱۵ - خداوند، سرزمین ثمودیان را با خاک یکسان کرد. (فسوّیها) 🔹 ضمیر «فسوّاها» ممکن است به «زمین» برگردانده شود که از سیاق آیه به دست مى آید. «تسویه سرزمین»; یعنى، ویران کردن بناها و هموار ساختن پستى و بلندى هاى آن. در احتمالى دیگر ضمیر به «ثمود» برمى گردد; ولى مفاد آیه، برابرى ثمودیان در عذاب نبوده; بلکه یعنى، «سوّاهم بالأرض» (آنها را با زمین مساوى ساخت). ✅ ۱۶ - بدن هاى قوم ثمود در اثر عذاب فراگیر الهى، متلاشى گشت و جنازه هاى آنان، مدفون و با خاک یکسان شد. (فدمدم علیهم ... فسوّیها) ادامه دارد... 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق ما را حمایت کنید. لینک زیر را دنبال فرمائید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ▪نگاشت14:تفسیر آیات 12تا15 قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها «9» وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها «10» كَذَّبَتْ ثَمُودُ بِطَغْواها «11» إِذِ انْبَعَثَ أَشْقاها «12» فَقالَ لَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ ناقَةَ اللَّهِ وَ سُقْياها «13» فَكَذَّبُوهُ فَعَقَرُوها فَدَمْدَمَ عَلَيْهِمْ رَبُّهُمْ بِذَنْبِهِمْ فَسَوَّاها «14» وَ لا يَخافُ عُقْباها «15» 🔅🔅🔅 ✅ ۱ - برچیدن ثمودیان از زمین، حادثه اى ناچیز در برابر قدرت خداوند و خالى از هرگونه پیامد نامطلوب (و لایخاف عقبیها) 🔹 ضمیر «عقباها»، به «دَمْدَمة» و یا به «ثمود» برمى گردد. در صورت دوم مراد «عقبى هلاکتهم» خواهد بود. ✅ ۲ - خداوند، از آثار هلاکت ثمودیان پروایى نداشته و ترسى از پیامدهاى آن ندارد. (و لایخاف عقبیها) ✅ ۳ - خداوند، بر همه حوادث هستى، مسلّط است و از هیچ پیشامدى نمى هراسد. (و لایخاف عقبیها) ✅ ۴ - خداوند، از نابود ساختن جامعه هاى بزرگ آلوده به گناه، نمى هراسد و بر آثار و پیامدهاى آن سلطه کامل دارد. (و لایخاف عقبیها) ادامه دارد... 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق ما را حمایت کنید. لینک زیر را دنبال فرمائید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌برشی از کتاب (84) 🔅🔅🔅 📌 نگاه گذار تحليل نهضت كربلاي سالار شهيدان(عليه السلام) ▪ هر گونه كوشش انساني محصول انديشه اي است كه در جان او جلوه مي نمايد، زشتي يا زيبايي كار هر كسي ثمره‌ي درخت فكري اوست. جامعه اي از كارهاي سودمند برخوردار است كه از دانش صحيح بهره مند باشد، دانش هاي بشري چون از اشتباه مصون نيست، براي هدايت كارهاي جامعه‌ي انساني كافي نمي باشد، دانش هاي الاهي كه از راه وحي بر دل هاي پاك پيام آوران ديني مي تابد، توان رهبري كامل قافله‌ي بشري را خواهد داشت. ▫ گرچه تمام كارهاي انساني نياز به رهنمود غيبي دارد، ليكن قيام و اقدام مهم و تاريخي نياز مُبْرَم به راهنماي باطني خواهد داشت، و نتيجه‌ي اين گونه از كمك هاي غيبي اصالت و اِصابت كار مي باشد، زيرا پشتوانه‌ي آن وحيِ اَصيل و اِلهام مُصيب خواهد بود. ✅ چند نکته مهم ▫ اولاً دين خداوند تنها وسيله‌ي صيانت فِطرت و سلامت اُمّت مي باشد. ▫ ثانياً دين خداوند كه مجموعه‌ي هماهنگ قرآن و عترت طاهرين عليهم السلام است، امانت الاهي بوده، نگهداري آن بر جامعه‌ي بشري لازم مي باشد، و اَحَدي حق تعدّي به حريم اَمن آن را ندارد. ▫ ثالثاً دريافت دين صحيح كه توسط وحي انجام مي پذيرد، بدون تصدّي انسان كامل معصوم نخواهد بود. چه اين كه تبيين اولي آن بدون رهبري خليفه‌ي معصوم(عليه السلام) نبوده و نيست. ▫ رابعاً مهم ترين وظيفه‌ي انسان معصوم(عليه السلام) آن است كه هنگام احساس خطر قطعي نسبت به دين از هيچ ايثار و نثاري دريغ نكند و با استقبال شهادت، حيات مجدد دين را تأمين كند، خواه در اين راه ديگران او را كمك كنند يا نكنند، چه اين كه رسول گرامي(صلي الله عليه و آله و سلم) چنين رسالتي را دارا بود. ▫ خامساً عالم ربّاني كه وارث انسان هاي معصوم(عليه السلام) است، خود را متولّي دين مي داند، و درك صحيح از دين و عمل درست به آن و نگهباني آن از گزند تهاجم طاغيان را وظيفه‌ي اصلي خويش مي شناسد. ادامه در پست زیر👇👇👇
📌برشی از کتاب (85) 🔅🔅🔅 📌 نگاه گذار تحليل نهضت كربلاي سالار شهيدان(عليه السلام) ▪ آن چه از اصول پنج گانه‌ي گذشته استنباط مي شود، عبارت است از: ▫ 1. قيام سيّد الشهداء(عليه السلام) براي حفظ دين و نجات بندگان خدا ازجهالت و ضلالت بود، چه اين كه در زيارت اربعين به اين هدف سامي اشاره شد. ▫ 2. اقدام جاودانه‌ي حضرت حسين بن علي بن ابي طالب(عليه السلام) اُسوه و الگو مطرح بوده و هست، نه يك خصيصه‌ي امامت است كه غير معصوم از آن ممنوع باشد. چون در سخنان آن حضرت، همواره قانون كلّي و اصل جامع و فراگير بازگو مي شد. مثلاً چنين مي فرمود: «كسي كه مِثل من است با فردي مثل يزيد بيعت نمي كند». آن حضرت(عليه السلام) نفرمود: من با يزيد بيعت نمي كنم، بلكه فرمود، كسي كه جريان اعتقادي و فكري مرا مي پذيرد، با جريان طغيان و الحاد هيچ عصري كنار نمي آيد. ▫ نيز چنين مي فرمود: «هنگامي كه فردي مانند يزيد حكومت كند، اسلام نابود خواهد شد». در اين بيان جامع و همه جانبه نفرمود: هنگامي كه شخص يزيد حاكم باشد چه رخداد تلخي پديد مي آيد، بلكه فرمود: هنگامي كه فردي مانند يزيد بر مسلمين حكومت نمايد،اسلام از جامعه رخت بر مي بندد. ▫ چون حقيقت دين از هر متاعي گرانبهاتر است، حضرت سيد الشهداء(عليه السلام) تمام رنج ها را براي آن تحمّل كرد، هنگامي كه به آن حضرت(عليه السلام) گفتند: حجاز، عراق و بسياري از مناطق اسلامي براي شما نا اَمن است. در پاسخ فرمود: «سوگند به خدا! اگر در تمام روي زمين جاي اَمني براي من نباشد، من با يزيد بيعت نمي كنم». ▫ از نتايج استنباط شده، كاملاً روشن مي شود كه قيام امام راحل (رضوان اللّه عليه) براي حفظ اسلام از تَطاول بيگانه ها بوده است، و محتواي پيام،سخنراني، دستور و رهنمودهاي آن بنيانگذار تاريخي، مَشحُون از كلمات گهربار حضرت حسين بن علي بن ابي طالب(عليه السلام) بود، و هنگام تبعيد از عراق، و عدم اجازه‌ي ورود به كويت فرمود: اگر هيچ جاي اَمني براي من نباشد، از فرودگاه به فرودگاه مي روم و جامعه‌ي اسلامي را از اين رخداد باخبر مي كنم. ▫ سر انجام همانند سالار شهيدان(عليه السلام) صيانت اسلام را به ارمغان آورد؛ و السلام عليه يوم وُلِد و يوم ماتَ وَ يَوْم يُبعَث حيّاً . 🍁🍁🍁 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق ما را حمایت کنید. لینک زیر را دنبال فرمائید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌 احیای عاشورا ▪ در تمام این عصرها سخن جهانی حسین ‌بن ‌علی(سلام الله علیهما) زنده است كه فرمود اگر حق عمل نمی ‌شود و از باطل پرهیز نمی ‌شود، در چنین فضایی كه گفتمان اثر ندارد، دعوت به سوی خدا با حكمت و موعظه حسنه سودمند نیست، جدال و مناظره أحسن سودمند نیست، گفتمان و مباحثه و كتابت و كتبیه بی اثر است چاره‌ ای جز قیام نیست و قیامی كه هرگونه ایثاری را به همراه داشته باشد. در جریان كربلا در حقیقت قیام حق علیه باطل است و هزینه دادن است و شهادت را به عنوان هزینه احیای حق پذیرفتن است، اسارت آمیخته با ذلت را پذیرفتن است، زیر بار ستم نرفتن است و مانند آن. بنابراین زنده نگاه داشتن عاشورا یعنی احیای همین كلمه حسین ‌بن ‌علی(سلام الله علیهما) كه فرمود: «لِیرْغَبَ الْمُؤْمِنُ فی لِقاءِ اللَّهِ مُحِقّاً»؛[1] فرمود آن كس كه وطن او «لقاء الله» است او قیام كند تا حق را احیا كند و باطل را امحاء كند؛ فرمود شرطش آن است كه انسان شیدای «لقاء الله» باشد، كسی كه به طبیعت می ‌اندیشد هرگز مرغ باغ ملكوت فطرت نیست، او توانمند نیست كه علیه ستم به مبارزه برخیزد. ▪ [حضرت] صریحاً اعلام كرد، در مدینه و در بین راه اعلام كرد فرمود: «وَ عَلَى الاِسْلامِ ألسَّلامُ إِذْ قَدْ بُلِیَتِ الاُمَّةُ بِراع مِثْلَ یَزِیدَ»،[2] اسلام یعنی تسلیم شدن در برابر حق، یعنی توحید و عدل و نبوت، یعنی قرآن و عترت، یعنی عدل و آزادی و استقلال كه علیه هرگونه استعباد، هرگونه استبداد، هرگونه استثمار و استحمار و استعار مبارزه كردن، اگر انسان چنین مكتب رهایی بخش را در كام خطر ببیند چاره ‌ای جز مبارزه ندارد. فرمود تنها یزید مطرح نیست، نفرمود «علی الاسلام السلام اذ بنیت الامة براعٍ هو یزید»، فرمود: «إِذْ قَدْ بُلِیَتِ الاُمَّةُ بِراع مِثْلَ یَزِیدَ»؛ در هر عصری كه یك حاكمی چون یزید باشد نهضت لازم است؛ یعنی در هر عصری نائبانی چون نائبان حسین ‌بن‌ علی می ‌توانستند قیام كنند، مثل اینكه امام راحل(رضوان الله علیه) قیام كرد، شهدای اسلام در طول تاریخ قیام كردند. ▪ تذكره عاشورا به منزله یادآوری نام آوری است كه برای نهضت قیام كرده است، همان طوری كه در قرآن كریم ما را به یادآوری انبیا دعوت كردند، در عصر غیبت هم ذات مقدس پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) ما را به یادآوری مردان الهی كه علیه ستم به مبارزه برخاستند دعوت كردند. [1]. تحف العقول، ص245؛ مثیرالاحزان، ص44. [2]. مثیرالاحزان، ص25؛ اللهوف، ص24. 📚 فرازی از پیام به همایش بزرگداشت حضرت زینب(سلام الله علیها) تاریخ: 1384 🍁🍁🍁 ▪ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تجلی و در نهضت حسینی 11 آیت الله جوادی آملی 🌿🌿🌿 ▪️ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom