eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
787 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅🔅🔅 📌 امداد الهی ▪ امداد دروني مؤمنين ✅ • 1) ايجاد آرامش روحي: در مورد جنگ حنين خداوند به مؤمنين متذكر مي شود كه شما را در مراحل مختلف ياري رسانديم با اين كه داراي نيروي زيادي بوديد ولي در عين حال نتوانستيد بر دشمن غلبه كنيد، اما خداوند براي شما آرامش روحي ايجاد نمود: «ثُمَّ أَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلى‌ رَسُولِهِ وَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ وَ أَنْزَلَ جُنُوداً لَمْ تَرَوْها...»؛[۹] سپس خداوند آرامش خود را بر پيامبرش و بر مؤمنان نازل كرد و لشكرهايي فرستاد كه شما نمي ديديد. ✅ • 2) ايجاد ترس و وحشت در دل كفار: «سَنُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُوا الرُّعْبَ بِما أَشْرَكُوا بِاللَّهِ...»؛[۱۰] بزودي در دلهاي كافران، بخاطر اين كه بدون دليل چيزهايي را براي خدا همتا قرار دادند، رعب و ترس مي افكنيم. ▪ شرائط امداد مؤمنين ✅ • 1) کسب آمادگي لازم براي دفاع: «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَااسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّاللَّهِ وَ عَدُوَّكُمْ..»؛[۱۱] هر نيرويي كه در توان داريد، براي مقابله با آنها (دشمنان) آماده سازيد و (همچنين) اسبهاي ورزيده (براي ميدان نبرد) تا به وسيله آن دشمن خدا و دشمن خويش را بترسانيد. كلمه "قوة" به معناي هر چيزي است كه با وجودش كار معيني از كارها ممكن مي‌گردد، قوه در جنگ به معناي هر چيزي است كه جنگ و دفاع با آن امكان پذير است، از قبيل انواع اسلحه و مردان جنگي با تجربه و داراي سوابق جنگي و تشكيلات نظامي.[۱۲] ✅ • 2) اطاعت از خدا و رسول و پرهيز از اختلاف: «وَأَطِيعُوااللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَلا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ رِيحُكُمْ...»؛[۱۳] و (فرمان) خدا و پيامبرش را اطاعت نماييد و نزاع (و كشمكش) نكنيد تا سست نشويد و قدرت شما از ميان نرود. ✅ • 3) صبر و تقوا: «بَلى‌ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا وَ يَأْتُوكُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ هذا يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُمْ بِخَمْسَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِكَةِ مُسَوِّمينَ»؛[۱۴] آري، اگر استقامت و تقوا پيشه كنيد و دشمن به همين زودي به سراغ شما بيايد، خداوند شما را به پنج هزار نفر از فرشتگان كه نشانه‌هايي با خود دارند، مدد خواهد داد! 📝 پانویس: 9. سوره توبه، آيه 26. 10. سوره آل عمران، آيه 151. 11. سوره انفال، آيه 60. 12. علامه طباطبايی؛ ترجمه الميزان، ترجمه موسوي همداني، محمدباقر؛ قم: جامعه مدرسين، چ پنجم، بيتا، ج9، ص150. 13. سوره انفال، آيه46. 14. سوره آل عمران، آيه 125. منابع روح الله رضواني، سنت اجتماعي امداد مؤمنين، پژوهشکده باقرالعلوم 🌿🌿🌿 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳همواره با قرآن باشیم 👇 👇👇 @rahighemakhtoom
برشی از کتاب (86) 🔅🔅🔅 📝 دیدگاههای تفسیری علامه طباطبایی در بیان شاگرد فرزانه ایشان آیت الله جوادی آملی(1) ▪ عنايت علاقمندان به مآثِر عقلي و مشتاقان به آثار نقلي به نكاتي معطوف مي‏شود تا نسبت به اوحدي، تذكره و براي اوساط، تبصره باشد. ▫ يكم. عناصر محوري قرآن كريم توحيد خداي سبحان و بيان اسماي‏ حسنا و مظاهر آن، و كيفيّت تدبير الاهي در نظام تكوين و تشريع است و اصلاً درباره اثبات وجود مبدأ جهان. بحثي را مطرح نمي‏كند. ✅ نظر صائب علامه طباطبايي (قدّس‌سرّه) اين است: همان‏طور كه اصل وجود خداوند غنيّ از سبب است، معرفتِ آن نيز بي‏ نياز از دليل خواهد بود. زيرا هستي خداوند بديهيِ محض و اَوّليِ صرف است و چنين چيزي معلوم بالذات بوده، محتاج به برهان نيست، و اگر كسي از آن غافل باشد، با تنبّه ساده متذكّر مي‏شود. زيرا چنين شخص گرچه از علم مركب و دانش تفصيلي نسبت به خداوند، ذهول دارد، ولي از علم بسيط و دانش اجمالي، ذاهل نيست.[ الميزان، ج 1، ص 11 و 401.] البته نه طمع اكتناهِ ذاتِ الاهي رواست و نه به اجمال بسنده كردن سزاست، بلكه در اين راه سپهرِ منحني را اُسوه ساختن و دل را همچون گويْ به ميدان ارادت آوردن و چونان دايره بي‏سر و پا شدن اوّلين شرط است؛ از فلك بي‏قرار هيچ نياموختن در طلب درد عشق پشت دو تا ساختن بر سر ميدان عشقْ در خم چوگان دوست دل به صفت همچون گوي بي‏سر و پا ساختن[ديوان عطار، ص 513] كمان سپهر سيّار از يك سو، بي‏سروپايي او از سوي ديگر، آموزه سالكان است. ادامه دارد.... 🍁🍁🍁 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق ما را حمایت کنید. لینک زیر را دنبال فرمائید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌 وجود مبارك قرآنی جامعه ▪ امروز كه دوازده محرم الحرام است، طبق برخی از نقل ها مصادف با شهادت وجود مبارك امام سجاد علی ‌بن ‌الحسین (علیهم و علی آبائه الأطيبين و أبنائه الأنجبين آلاف التحيّة و الثناء) است. وجود مبارك امام سجاد(سلام الله علیه) با این دعاهای نورانی چندین كار مثبت انجام داد؛ رابطه جامعه با قرآن را زنده كرد، شما وقتی این ادعیه نورانی را بررسی می ‌كنید ملاحظه می ‌فرماید كه غالب این ادعیه صبغه تفسیر قرآن را دارد؛ یعنی آیات قرآن را دارد معنا می ‌كند یك و این گزاره‌ ها كه به صورت خبری است آن را به ما تعلیم می‌ دهد در جمله ‌های انشایی كه با دعا از خدای سبحان بخواهیم این دو. هم با تفسیر قرآن، قرآن را به ما نزدیك می‌ كند و در دسترس ما قرار می ‌دهد و هم با دعا ما را به دامن قرآن می‌ كشاند تا آن چه را كه خدا گفت ما عمل بكنیم و صاحب آن بشویم. ▪ در بسیاری از آیات كه اوصافی را خدای سبحان برای مؤمنان ذكر می‌ كند كه اینها به صورت جمله خبریه است، غالب آنها به صورت جمله انشایه در ادعیه حضرت است. این تبدیل خبر به انشا برای آن است كه دست ما را بگیرد و به راه ببرد و كسی كه اهل دعاست و می‌ خواهد به آن معارف قرآن كریم برسد، این راهی «إلی الله» در بستر صراط مستقیم است، این سیر اجمالی در صحیفه سجادیه است كه حضرت آیات تفسیر می‌كند اولاً و گزاره‌ های تفسیری را كه جمله خبریه است به صورت دعا كه جمله انشائیه است در می ‌آورد ثانیاً، به ما‌ می ‌فرماید این مطالب را انشا كنید و از خدا بخواهید ثالثاً كه شما بشوید مصادیق آن آیات الهی رابعاً، این می ‌شود وجود مبارك قرآنی یك جامعه. سخنرانی عمومی تاریخ: 1384/11/22 🍁🍁🍁 ▪ تا پایان ماه محرم ،هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در محفل شور و شعور حسینی همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
مبانی قرآنی قیام حسینی85-1.mp3
8.3M
📌 قیام حسینی 1 🍁🍁🍁 ▪️ تا پایان ماه محرم ،هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در محفل شور و شعور حسینی همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
مبانی قرآنی قیام حسینی85-1.pdf
214K
📌 قیام حسینی 1 🍁🍁🍁 ▪ تا پایان ماه محرم ،هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در محفل شور و شعور حسینی همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 وجود قرآنی جامعه آیت الله جوادی آملی 🍁🍁🍁 ▪️ تا پایان ماه محرم ،هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در محفل شور و شعور حسینی همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌 امامت نعمت عُظمی ▪️ جريان امامت مثل جريان نبوّت, نعمت الهي است؛ گرچه همه موجودات الهي به عنوان نِعم الهي مطرح هستند و همه نعمت ‌ها هم از ناحيه اوست ﴿ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ﴾،[1] امّا هر نعمتي را منّت نمي‌گويند «المنّةُ هي النعمة العظميٰ».[2] منّت‌ هاي لفظي كمال نيست، اما منّت به معناي نعمتِ بزرگ است؛ ﴿لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَي الْمُؤْمِنينَ إِذْ بَعَثَ فيهِمْ رَسُولاً﴾[3] نبوّت, رسالت و قرآن را خدا منّت مي‌ داند. فرمود اين نعمت بزرگ را به مؤمنين داد، البته به همه داد، ولي مؤمنان بهره مي ‌برند؛ مثل ﴿ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فيهِ هُديً لِلْمُتَّقينَ﴾،[4] با اينكه فرمود: ﴿شَهْرُ رَمَضانَ الَّذي أُنْزِلَ فيهِ الْقُرْآنُ هُديً لِلنَّاسِ﴾،[5] امّا آن‌كه بهره مي ‌برد اهل تقواست، فرمود: ﴿هُديً لِلْمُتَّقينَ﴾، با اينكه ﴿هُديً لِلنَّاسِ﴾ است. وجود مبارك رسول گرامي ﴿كَافَّةً لِلنَّاسِ﴾[6] است, ﴿رَحْمَةً لِلْعالَمينَ﴾[7] است، امّا آن‌ کسانی كه از نبوّتش طَرْفي مي ‌بندند مؤمنان‌ هستند، فرمود: ﴿لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَي الْمُؤْمِنينَ﴾؛ همين بيان لطيف را كه تعبير از نعمت بزرگ به منّت است، درباره امامت هم فرمود كه ﴿وَ نُريدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَي الَّذينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثينَ﴾،[8] وجود مبارك وليّ عصر(ارواحنا فداه) منّت است، مثل وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) منّت است، يعني نعمت عظما است. ▪️ خداي سبحان، آسمان و زمين و شمس و قمر را به عنوان نعمت عظما ندانست، فرمود اينها اموري هستند كه روزي بساطشان برچيده مي‌شود، اما نعمت ولايت, نعمت نبوّت, نعمت امامت چون «عند الله» است همچنان باقي است، اين طور نيست كه برچيده شود. [1]. سوره نحل, آيه53. [2]. ر.ک: غرر الحكم و درر الكلم، ص232؛ «...النِّعْمَةَ وَ أَعْظَمَ عَلَيْهِ الْمِنَّة». [3]. سوره آل‌عمران, آيه164. [4]. سوره بقره, آيه2. [5]. سوره بقره, آيه185. [6]. سوره سبأ, آيه28. [7]. سوره انبياء, آيه107. [8]. سوره قصص, آيه5. 📚 درس اخلاق 🌿🌿🌿 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳همواره با قرآن باشیم 👇 👇👇 @rahighemakhtoom
مبانی قرآنی قیام حسینی85-2.mp3
9.56M
📌 قیام حسینی 2 🍁🍁🍁 ▪ تا پایان ماه محرم ،هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در محفل شور و شعور حسینی همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
مبانی قرآنی قیام حسینی85-2.pdf
254.9K
📌 قیام حسینی 2 🍁🍁🍁 ▪ تا پایان ماه محرم ،هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در محفل شور و شعور حسینی همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 امامت نعمتی بسیار عظیم آیت الله جوادی آملی 🍁🍁🍁 ▪ تا پایان ماه محرم ،هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در محفل شور و شعور حسینی همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌 ارتباط انسان با جن آیا انسان می‌تواند با جن رابطه داشته باشد؟ اگر می‌تواند آن‌را چگونه توجیه می‌کنید؟ ▪ قرآن مجید وجود جن را تصدیق کرده است و ویژگی ‏های زیر را برای او برمی شمارد: ✅ 1.جن موجودی است که از آتش آفریده شده، بر خلاف انسان که از خاک آفریده شده است. [1] ✅ 2. دارای علم ، ادراک، تشخیص حق از باطل و قدرت منطق و استدلال است. [2] ✅ 3. دارای تکلیف و مسئولیت است. [3] ✅ 4. گروهی از آن ها مؤمن و صالح و گروهی کافرند. [4] ✅ 5. دارای حشر و نشر و معادند. [5] ✅ 6. قدرت نفوذ در آسمان‏ها و خبرگیری و استراق سمع داشتند و بعداً منع شدند. [6] ✅ 7. با بعضی از انسان‏ها ارتباط برقرار می کردند و با آگاهی محدودی که نسبت به بعضی از اسرار نهایی داشتند، به اغوای انسان‏ها می پرداختند. [7] ✅ 8. میان آنها افرادی یافت می شوند که از قدرت زیادی برخوردارند، همان گونه که میان انسان ‏ها چنین است. [8] ✅ 9. قدرت بر انجام بعضی از کارهای مورد نیاز انسان را دارند. [9] ✅ 10. خلقت آنها روی زمین قبل از خلقت انسان ‏ها بوده است. [10] ✅ 11. در داستان حضرت سلیمان علیه السلام وقتى عفریتى از جن مدعى مى‏شود که می تواند تخت بلقیس را به نزد سلیمان آورد پیش از آن که از مجلسش برخیزد، [11] حضرت سلیمان آن جن را تکذیب نمى‏کند؛ اگر چه در قرآن نیامده است که آن جن تخت را آورد. [12] ▫ از مجموع این آیات استفاده می شود که جن یک موجود خیالی نیست و یک موجود واقعی مادی است که ارتباط با او امکان پذیر است و عده ای هم با او ارتباط برقرار کرده اند. اگرچه از روزگاران قدیم بین انسان و جن، شیوه ‏های مختلفی از روابط تصور می شده است، اما ما تنها شیوه ‏هایی را که در روایات معتبر آمده است می توانیم بپذیریم. 🔳 در این جا به بعضی از گونه ‏های این روابط که در قرآن و روایات و سخنان دانشمندان ذکر شده، اشاره می کنیم: 🔹 ألف: پناه بردن به جن؛ در قرآن مجید آمده: "و همانا مردانی از انس به مردانی از جن پناه می بردند، پس به سختی ‏های ایشان می افزودند". [13] رسم عرب چنین بود که هرگاه به بیابان هولناکی می رسیدند، به جن آن وادی پناه می بردند. اسلام این کار را نهی کرده و پناه بردن به آفریننده ی جن و انس را امر فرموده است. [14] 🔹 ب: تسخیر جن؛ تسخیر جنیان و به خدمت گرفتن آن ها، گرچه ممکن است اما میان فقها در باره ی این که آیا چنین کاری جایز است یا نه؟، بحث است. قدر مسلم آن است که این کار نباید از راهی که شرعا حرام است صورت گیرد یا باعث آزار و اذیت آن ها شود و نیز نباید به کارگرفتن آنها برای کارهای نامشروع و حرام باشد زیرا انجام کار نامشروع، حرام است چه با واسطه باشد یا بی واسطه. [15] ▫ از آیت الله العظمی خامنه ای؛ در باره ی حکم مراجعه به افرادی که از طریق تسخیر ارواح و جن اقدام به معالجه مى‏کنند، با توجه به این که یقین وجود دارد که آن ها فقط کار خیر انجام مى‏دهند، سؤال شد، ایشان جواب فرمودند: این کار فى نفسه اشکال ندارد، مشروط بر این که از راه هایى که شرعاً حلال هستند، اقدام شود. [16] 📘 کتاب جن و شیطان، تحقیق قرآنی، روایی و عقلی، تألیف علی رضا، رجالی تهرانی. ✏ پی نوشت: [1] الرحمن ، 15. [2] آیات مختلف سوره جن. [3] آیات سوره جن و الرحمن. [4] آیات سوره جن و الرحمن. [5] همان، 15. [6] همان، 9. [7] همان، 6. [8] نمل ، 39. [9] سباء ، 12 - 13. [10] حجر ، 27. [11] نمل، 40 - 30. [12] جوادى آملی، عبدالله، تفسیر موضوعى، ج1، ص 119. [13] جن، 6. [14] نک: بحارالأنوار ، ج 92 ، ص 148 ، [المحاسن‏] قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِذَا تَغَوَّلَتِ الْغِیلَانُ فَأَذِّنُوا بِأَذَانِ الصَّلَاةِ. [15] نک: منهاج الصالحین (للخوئی)، ج‏2، ص 8. [16] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏2، ص 980 ، س 1232 . 🌿🌿🌿 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳همواره با قرآن باشیم 👇 👇👇 @rahighemakhtoom
📌 یاد آوری كارآمدي دين در كنار احكام اساسي عبادي در مساجد ▪ مسجد تنها جاي اين نيست كه انسان بگويد نماز بخوان روزه بگير, مسجد جاي اين است كه نماز بخوان روزه بگير وقتي چراغ قرمز است توقف كن بيش از سرعت مجاز نرو به اين موتورسوار بگويند بيش از سرعت مجاز نرو اين‌قدر كُشته ندهيد اين‌قدر تصادف نشود اينها بايد در مسجد گفته شود اين مفاتيح‌الحيات براي همين است تنها مفاتيح‌الجنان را ائمه نگفتند اينها را هم گفتند; ▪ خب همان كه گفت اگر نافله بخواني اهل بهشتي همان او گفت اگر مزاحم فضا نشوي مزاحم راه نشوي سدّ معبر نكني اين شيشه شكسته را برداري همين است فرمود اگر كسي جلوي آتش‌سوزي را بگيرد جلوي سيل را بگيرد نگذارد آتش خانه كسي را آسيب برساند نگذار سيل به خانه كسي آسيب بزند «وَجَبَت لَهُ الجنّة» اين را همان ائمه گفتند «مَن رَدَّ عن قومٍ مِن المسلمين عادية ماءٍ أو نارٍ وَجَبَت لهُ الجنّة» اينها بايد در مسجدها گفته شود تا اين شيعه‌ها اينها كه پيرو اهل بيت‌اند و حرف اهل بيت را گوش مي‌دهند چه اينكه گوش مي‌دهند بگويند آقا سرعت ممنوع است وقتي چراغ قرمز هست نبايد حركت بكنيد چون در مسجدها اين حرف‌ها نيست اينها خيال مي‌كنند دين كارآمد نيست . ▪ ما كه در مسجد سخنراني مي‌كنيم در مسجد امامت مي‌كنيم هم بايد آن احكام اساسي عبادي را بگوييم هم اين كارآمدي دين را بگوييم اگر اينها را ديگران گفته بودند مي‌گفتيم خب حرف ديگران است اما همه اينها را ائمه گفتند اگر گفتار اينها را هم خب بايد در بين مردم بگوييد. ▪ به مردم بگوييم چيزي خريديد سند داشته باشيد به حافظه اكتفا نكنيد بسياري از اين پرونده‌ها در اثر اين است كه به حافظه اكتفا كردند قرض دادند بدون سند, قرض دادند بدون شاهد, چيزي خريدند بدون سند, چيزي خريدند بدون شاهد اين آيه 282 طولاني‌ترين آيه قرآن است فرمود زندگي‌تان را سامان بدهيد خب غرض اين است كه اين ديني كه براي همه امور مي‌گويد سند تنظيم كنيد ده دينار قرض داديد سند تنظيم كنيد اين دين براي كتاب خدا سند تنظيم نمي‌كند همين‌طور رها مي‌كند و مي‌رود اين معقول نيست. درس سوره جلسه 4 🌿🌿🌿 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
📌 تکریم شهدا ▪ وظيفه ما در بزرگداشت شهادت شهدا، ادامه راه آنهاست؛ آنها براي دين تلاش و كوشش كردند تا بكوشند زمينه زندگي ايران اسلامي و مسلمان هاي اين منطقه را طيّب و طاهر كنند، وظيفه ما اين است كه معطرانه زندگي كنيم. از وجود مبارك رسول گرامي (عليه و علي آله آلاف التحية و الثناء) رسيده است «تَعَطَّرُوا بِالاسْتِغْفَارِ لَا تَفْضَحْكُمْ رَوَائِحُ الذُّنُوبِ»؛[1] گناهان بوي بدي دارند، فرشتگان از بوي بد مي‌ فهمند كه فلان شخص قصد بد كرده است نيت سوء دارد گناه چون بدبو است، آبروبر است و آدم را رسوا مي‌كند. شهدا آمدند كه عطر را در اين كشور اسلامي در اختيار ما قرار بدهند اين كشور را عطرآگين بكنند ما را از تباهي و سياهي و گناه و انحراف نجات مرحمت كنند، اين اثر خون هاي شهداست و اين هم وظيفه ما. ▪ از امام معصوم(عليه السلام) سؤال كردند اينكه خدا مي‌فرمايد ﴿إِنَّ عَلَيْكُمْ لَحافِظينَ ٭ كِراماً كاتِبينَ ٭ يَعْلَمُونَ ما تَفْعَلُونَ﴾[2] اينها كه اعمال و اخلاق و رفتار و گفتار و نوشتار ما را مي ‌نويسند كارهاي ظاهري ما را ممكن است ببينند و بنويسند ولي نيت هاي دروني ما را چگونه تشخيص مي‌ دهند؟ حضرت (سلام الله عليه) در جواب فرمود آيا بوي كنيف و بوي بوستان يكي است؟ آيا باغ و بوستاني كه با گل مزين شده است با كنيف و دستگاه فاضلاب يكي است؟ عرض كرد نه! فرمود شما از بوي خوب مي ‌فهميد اينجا بوستان است و از بوي بد مي ‌فهميد که اينجا كنيف است و فاضلاب، عرض كرد آري. فرمود همان طوري كه شما از راه بو تشخيص مي ‌دهيد كجا بوستان است و كجا فاضلاب، فرشتگان از بوي خوب مي ‌فهمند که در درون افراد چه مي‌ گذرد و از بوي بد مي‌ فهمند در نهان و نهاد آنها چه مي‌ گذرد. بنابراين شهدا هم زمين را طيب كردند و هم زمينه را تطهير و طيب نمودند، وظيفه ما در پاسداشت حرمت شهادت شهدا معطر بودن است، عادل بودن و عاقل بودن است. ▪ مطلب بعدي آن است كه هم ما موظفيم كه به شهدا عرض كنيم ‌اي كاش با شما بوديم و از فيض و فوز الهي طرفي مي‌بستيم! آنها هم بزرگواري كرده پيامي به ما مي ‌دهند كه ‌اي كاش با ما بوديد و مي‌ ديديد خدا با ما چه كرد! اما آن درخواست و تمني اول در زيارتنامه‌ ها اين ‌‌چنين آمده است كه ما به پيشگاه شهدا (سلام الله عليهم) عرض مي ‌كنيم: «يا لَيْتَنا كُنّا مَعكم فَنفوز فوزاً عَظيماً»؛[3] اي كاش ما در جمع شما بوديم و از فيض و فوز الهي طَرفي مي ‌بستيم، اما شهدا به ما مي ‌گويند ‌اي كاش در جمع ما حضور مي ‌داشتيد ـ در سورهٴ مباركهٴ «يس» پيام شهيد سوره «يس» اين است ـ ﴿يا لَيْتَ قَوْمي يَعْلَمُونَ ٭ بِما غَفَرَ لي رَبّي وَ جَعَلَني مِنَ الْمُكْرَمينَ﴾؛[4] اي كاش قوم من مي‌ دانستند خداي سبحان با شهيد چه مي ‌كند، با ما چه كرده است، چه فيض خاصي را نسبت به ما روا داشته است. اين «يا لَيت» «يا لَيت» هم از آن سو است و هم از اين سو؛ از اين سو به عنوان قوس صعود دستور ترقي و صعود است، از آن سو به عنوان قوس نزول دستور دستگيري و عنايت است. [1]. الأمالي(للطوسي)، ص372. [2]. سوره انفطار, آيات10ـ12. [3] . ر.ك: من لا يحضره الفقيه, ج2, ص597. [4] . سورهٴ يس، آيات 26 و 27. 📚 فرازی از پیام به مراسم بزرگداشت سردار شهید حاج حسین بصیر تاریخ: 1390/10/17 🌿🌿🌿 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ▪ یاد آوری: ✅ با تلاوت سوره از ثواب تلاوت آن بهره مند شویم ✅ با تامل در ترجمه سوره در تفسیر سوره گام موثرتری بر می داریم. ◽ نگاشت 1: نگاهی کلی به سوره بلد ▪ سوره بلد نودمین سوره و از سوره‌های مکی قرآن که در جزء سی‌ام قرآن جای گرفته است. این سوره با سوگند به بلد ـ که اشاره به سرزمین مکه داردـ آغاز می‌شود؛ به همین دلیل آن را بَلَد نامیده‌اند. خداوند در سوره بلد به این می‎پردازد که زندگی انسان در عالم دنیا پیوسته با رنج عجین است و در بخش دیگر با شمردن برخی از نعمت‌ها به ناسپاسی انسان در مقابل این نعمت‌ها اشاره می‌کند. در سوره بلد باارزش‌ترین اعمال انسان آزادسازی برده‌ها، غذادادن و کمک به بینوایان معرفی شده است. در فضیلت تلاوت این سوره از پیامبر (ص) نقل شده است هر كس سوره بلد را بخواند، خداوند او را از غضب خود در روز قیامت ایمن می‌کند. ادامه دارد... 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق ما را حمایت کنید. لینک زیر را دنبال فرمائید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
محتوی سوره بلد.JPG
83.4K
🔅🔅🔅 ◽ نگاشت 2: نگاهی کلی به محتوی و مشخصات سوره بلد ▪ سوره بلد با سوگند به «بَلَد» آغاز می‎شود و به همین سبب بلد نامگذاری شده است. بلد به معنای سرزمین است و در اینجا اشاره به سرزمین مکه دارد. ▪ سوره بلد جزو سوره‌های مکی و در ترتیب نزول سی و پنجمین سوره‌ای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مصحف، نودمین سوره است و در جزء سی‌ام قرار دارد. ▪ سوره بلد ۲۰ آیه، ۸۲ کلمه و ۳۴۳ حرف دارد. این سوره جزو سوره‌های مُفَصَّلات و از سوره‌هایی است که با سوگند آغاز می‌شوند. ▪ در تفسیر مُقاتل بن سلیمان آمده است آیه چهارم سوره بلد، «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي كَبَدٍ»، در مورد حارث بن عمرو بن نوفل بن عبدمناف قرشی نازل شد. وی هنگامی که در مدینه بود، مرتکب گناهی شد؛ پس نزد پیامبر(ص) آمد و پرسید کفاره آن چیست. پیامبر(ص) گفت برو و بنده‌ای آزاد کن یا شصت مسکین را غذا بده. حارث پرسید غیر از این نیست؟ پیامبر(ص) گفت همان بود که گفتم. حارث غم‌زده راه افتاد تا اینکه به یاران خود رسید و گفت: به خدا نمی‌دانستم وارد دین محمد شوم، مالم با کفارات و انفاق در راه خدا کم می‌شود. محمد گمان می‌کند ما این مال را در راه پیدا کرده‌ایم، بلکه من مال زیادی خرج کردم. پس آیه «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي كَبَدٍ» نازل شد ادامه دارد... 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق ما را حمایت کنید. لینک زیر را دنبال فرمائید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
85-3مبانی قرآنی قیام حسینی.mp3
9.28M
📌 قیام حسینی 3 🍁🍁🍁 ▪ تا پایان ماه محرم ،هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در محفل شور و شعور حسینی همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
مبانی قرآنی قیام حسینی85-3.pdf
239.4K
📌 قیام حسینی 3 🍁🍁🍁 ▪ تا پایان ماه محرم ،هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در محفل شور و شعور حسینی همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌تکریم شهداء آیت الله جوادی آملی 🍁🍁🍁 ▪️ تا پایان ماه محرم ،هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در محفل شور و شعور حسینی همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌روضه خوانی آیت الله جوادی آملی 🍁🍁🍁 ▪️ تا پایان ماه محرم ،هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در محفل شور و شعور حسینی همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌 تمام قامت قرآن کریمم ▪ این جمله تاریخی را همه ما شنیدیم كه وجود مبارك رسول گرامی (عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه ‏آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) فرمود: «ضَربَةُ عَلی یوم الخَندَقِ تَعدِل عِبادة الثَقلَین»؛[1] یعنی شمشیری كه علی فرود آورد، معادل تمام عبادت‌ های جنّ و انس در روز قیامت است؛ حتی شهادت علی مهمان این شمشیر است, شهادت علی به اندازه این شمشیر كارگزار نبود، زیرا آن روز استدلال حضرت این است، فرمود: «بَرَزَ الْإِیمَانُ كُلُّهُ إِلَی الشِّرْكِ كُلِّه‏»،[2] جنگ دو عرب نبود, جنگ دو انسان نبود, جنگ دو قبیله نبود, جنگ ایمان صد درصد با كفر صد درصد بود، اگر عمرو كه یل مشركان آن روز بود، پیروز می شد اثری از اسلام نمی ‌ماند، پیغمبر همه یارانش شربت شهادت می ‌نوشیدند و همان‌جا دفن می ‌شدند و نام اسلام در همان خندق دفن می ‌شد. فرمود تمام ایمان در برابر تمام كفر ایستاد و علی قیام كرد به عنوان ایمان تام. وَد اسم یكی از بت‌ های سابقه ‌دار بود كه در قرآن وقتی زمان نوح نام بت‌ ها را می ‌شمارند، وَد و یعوق و اینها اسامی بت‌ های كهنسال و سابقه‌ دار بود.[3] وَد اسم یكی از بت ‌ها بود. اگر عده ‌ای می ‌گفتند عبدخدا, عبدالرحمن, عبدالله, عبدالكریم, اینها می‌گفتند عبدود, عبدهبل, این عمرو بن ‌عبدود تمام ‌قامت كفر بود، قامت در برابر علی ‌بن ‌ابی ‌طالب (سَلامُ الله عَلَیه) تمام‌ قامت دین, حضرت فرمود: «بَرَزَ الْإِیمَانُ كُلُّهُ إِلَی الشِّرْكِ كُلِّه‏»، اگر امروز ـ خدای ناكرده ـ این شمشیر فرود نمی‌ آمد و علی فاتح نبود، كلّ دین برچیده می‌ شد؛ لذا فرمود این پیروزی از تمام عبادت ‌ها بالاتر است، چون تمام عبادت ‌ها مهمان این پیروزی‌ هستند، «ضَربَةُ عَلی یوم الخَندَقِ تَعدِل عِبادة الثَقلَین» حسین ‌بن‌ علی با این نام الآن ظهور كرد. ▪ اگر روز عاشورا عمامه پیغمبر بالای سر می ‌گذارند، از سنخ تشبیه معقول به محسوس است نه استدلال, این دلیل نیست. می‌ خواهد بفرماید همه حرف ‌هایی كه من زدم، می ‌دانید چیست؟ همین عمامه كه برای پیغمبر است، می ‌خواهم این را حفظ كنم؛ همان دستوری كه برای پیغمبر است, آن شمشیری كه برای پیغمبر است، فعلاً به دست من است، می ‌خواهم این مكتب را حفظ كنم، وگرنه پوشیدن جامه پیغمبر یك تبرّك ظاهری است، فرمود من الآن تمام‌ قامت قرآن كریمم و اگر كسی این بدن را, این عمامه را از بین ببرد، دارد قرآن را از بین می ‌برد؛ ولی ما نمی ‌گذاریم. یك وقت است با فرود آمدن شمشیر انسان دین را حفظ می ‌كند، یك وقت با پذیرفتن شمشیرِ فرودآمده دین را حفظ می‌ كند، فرمود ما دین را حفظ می ‌كنیم یا با كشتن یا با كشته شدن, من به عنوان امام آمدم، این را در مكه ایراد كردند. فرمودند: «مَنْ كَانَ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَه‏» نفرمود «فی سبیل ‌الله», حالا «سبیل ‌الله» ما هستیم دیگر, در زیارت اینها می‌ گوییم: «أنتم الصراط المستقیم»[4] در دعای ندبه و غیر ندبه می‌ گوییم: «أَینَ السَّبِیلُ»[5] اینها «سبیل ‌الله» هستند, «صراط ‌الله»‌ هستند, «قرآن ‌الله» هستند. این با تمام ‌قد به عنوان حقّ مسلّم جلوه كرد و این حقّ مسلّم همیشه پیروز است، «مَنْ صَارَعَ الْحَقَّ صَرَعَه‏»[6] فرمود در نظام اسلامی اگر كسی مخالف حق بود، شكستش قطعی است. حق زنده است, قوی است, قدرتمند است, نظام هم با اوست. «مصارعه» یعنی كُشتی‌گیری, كسی با حق بخواهد كشتی بگیرد، پشتش به خاك می‌افتد. [1]. عوالم العلوم و المعارف والأحوال ـ الإمام علی بن أبی طالب علیهما السلام، حدیث‏الغدیر، ص18. [2]. كنز الفوائد، ج‏1، ص297. [3]. سوره نوح، آیه23؛﴿وَ قالُوا لا تَذَرُنَّ آلِهَتَكُمْ وَ لا تَذَرُنَّ وَدًّا وَ لا سُواعاً وَ لا یغُوثَ وَ یعُوقَ وَ نَسْراً﴾ [4]. من لا یحضره الفقیه، ج‏2، ص613. [5]. المزار الكبیر (لابن المشهدی)، ص578. [6]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، حکمت408. 📚 سخنرانی در شب عاشورا تاریخ: 1397/06/28 🍁🍁🍁 ▪ تا پایان ماه محرم ،هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در محفل شور و شعور حسینی همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
برشی از کتاب (87) 🔅🔅🔅 📝 دیدگاههای تفسیری علامه طباطبایی در بیان شاگرد فرزانه ایشان آیت الله جوادی آملی(2) ▫ دوم. معرفتْ‏ شناسي از منظر علامه طباطبايي (قدّس‌سرّه) مراحل طبيعي و فراطبيعي دارد، همان‏طور كه هستيِ منطقه طبيعتْ مرهونِ وجود ماوراي طبيعت است، مبادي معرفتي حسّ و تجربه كه ابتدايي‏ ترين مراحل شناخت محسوب مي‏شود، عقل و برهان عقلي است كه مراتب ميانه و متوسط سلسله معرفت به حساب مي‏ آيد و از آن برتر، معرفت شهودي و شناخت عرفاني است كه نسبت به دانش مفهومي و علم حصوليِ ناشي از برهانْ فايق است تا منتهي گردد به معرفتِ وَحْيانيِ انسان كامل معصوم كه چنين معرفت صائبيْ، سلطان همه شناخت و مَلَكه تمام معرفت‏هاست. زيرا هم به كلي و جزئي تعلق مي‏گيرد، هم به متن واقع اصابت دارد، هم از آسيب سهو و نسيان و ذهول و خطا مصون است. ✅ آنان‏كه مرعوب صنعت بشري شده و از سنّت الاهي راجل مانده ‏اند و به خواري اصالت مادّه تن درداده، تمام مسائل را طبيعتْ مدارانه جويا شده ‏اند و بي ‏مدارا از آن دفاع نموده ‏اند و تحرير معارف قرآني را بر آن محور پسنديده، كژراهه را صراط مستقيم تلقّي كرده ‏اند، مورد نقد استاد علامه طباطبايي (رحمه‏ الله) قرار گرفتند و منهج آنان ناصواب اعلام شد.[ الميزان، ج 1، ص 88 ـ 86؛ ج 3، ص 202 ـ 201 و ص 407 ـ 409] زيرا وحي ثابت را نمي‏توان بر فرضيّه‏ هاي ناپايدار حمل كرد، حتي لازم است عقل برهاني را تحت رهبريِ وحيِ سماوي اثاره كرد؛ بگذر زعقل و عشق طلب كن كه جان پاك چندين عقيله از غم عقل فكور يافت خون از دلِ چو سنگ برآور كه مرد طور ياقوتِ سرخِ معرفتْ از كانِ طور يافت بر خوان زبور عشق زنور دلت از آنك داود هر حضور كه ديد از زبور يافت از نور شرْع شمع بر افروز زآن كه عقل خورشيدِ برجِ وحدتِ حقّ دور، دور، يافت [ديوان عطار، ص 88.] ادامه دارد.... 🍁🍁🍁 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق ما را حمایت کنید. لینک زیر را دنبال فرمائید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌 حفظ نظام اسلامی مستلزم تعهد عملی به مکتب اهل بيت(عليهم السلام) ▪ شما مي‌بينيد در اين دفاع مقدس بالأخره كم و بيش رفتيم جبهه كم و بيش ما ديديم بعضي بيشتر بعضي كمتر اگر پنجاه پرچم بود يكي آن بالا ممكن بود پرچم سه رنگ ايران باشد اما همه پرچم‌ها يا حسين, يا عباس, يا زهرا پرچم ايران, پرچم مرز پرگهر, پرچم مكتب ايراني نبود.. ▪ الآن هم اگر حادثه‌اي پيش آيد همان پرچم يا زهراست اين كشور را اينها حفظ كردند بالأخره رفتيد به جبهه يا نرفتيد ديديد يا نديديد اگر پنجاه پرچم بود چندتايش پرچم سه رنگ بود يا اصلاً نبود يا يك دانه بود روي ماشين بود اين شعرها و نواهاي خاكريز اول و دوم يا حسين يا حسين, كربلا كربلا بود ديگر مرز پرگهر و اينها نبود ؛اينهاست كه كشور را حفظ مي‌كند براي اينكه مردم وقتي باور كردند روح، با عظمت الهي به شربت شهادت مي‌رسد و عنداللّهي مي‌شود ﴿فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ﴾ مي‌شود و مرزوق است او فداكار است وگرنه بگويد من چرا كشته بشوم براي اينكه زيد به رياست برسد عمرو به كياست برسد هيچ‌گاه مرز پرگهر كشور را حفظ نكرد .. درس سوره جلسه 5 🌿🌿🌿 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
مبانی قرآنی نهضت حسینی 85-4.mp3
8.96M
📌 قیام حسینی 4 🍁🍁🍁 ▪️ تا پایان ماه محرم ،هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در محفل شور و شعور حسینی همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom