eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
787 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 یاد آوری كارآمدي دين در كنار احكام اساسي عبادي در مساجد ▪ مسجد تنها جاي اين نيست كه انسان بگويد نماز بخوان روزه بگير, مسجد جاي اين است كه نماز بخوان روزه بگير وقتي چراغ قرمز است توقف كن بيش از سرعت مجاز نرو به اين موتورسوار بگويند بيش از سرعت مجاز نرو اين‌قدر كُشته ندهيد اين‌قدر تصادف نشود اينها بايد در مسجد گفته شود اين مفاتيح‌الحيات براي همين است تنها مفاتيح‌الجنان را ائمه نگفتند اينها را هم گفتند; ▪ خب همان كه گفت اگر نافله بخواني اهل بهشتي همان او گفت اگر مزاحم فضا نشوي مزاحم راه نشوي سدّ معبر نكني اين شيشه شكسته را برداري همين است فرمود اگر كسي جلوي آتش‌سوزي را بگيرد جلوي سيل را بگيرد نگذارد آتش خانه كسي را آسيب برساند نگذار سيل به خانه كسي آسيب بزند «وَجَبَت لَهُ الجنّة» اين را همان ائمه گفتند «مَن رَدَّ عن قومٍ مِن المسلمين عادية ماءٍ أو نارٍ وَجَبَت لهُ الجنّة» اينها بايد در مسجدها گفته شود تا اين شيعه‌ها اينها كه پيرو اهل بيت‌اند و حرف اهل بيت را گوش مي‌دهند چه اينكه گوش مي‌دهند بگويند آقا سرعت ممنوع است وقتي چراغ قرمز هست نبايد حركت بكنيد چون در مسجدها اين حرف‌ها نيست اينها خيال مي‌كنند دين كارآمد نيست . ▪ ما كه در مسجد سخنراني مي‌كنيم در مسجد امامت مي‌كنيم هم بايد آن احكام اساسي عبادي را بگوييم هم اين كارآمدي دين را بگوييم اگر اينها را ديگران گفته بودند مي‌گفتيم خب حرف ديگران است اما همه اينها را ائمه گفتند اگر گفتار اينها را هم خب بايد در بين مردم بگوييد. ▪ به مردم بگوييم چيزي خريديد سند داشته باشيد به حافظه اكتفا نكنيد بسياري از اين پرونده‌ها در اثر اين است كه به حافظه اكتفا كردند قرض دادند بدون سند, قرض دادند بدون شاهد, چيزي خريدند بدون سند, چيزي خريدند بدون شاهد اين آيه 282 طولاني‌ترين آيه قرآن است فرمود زندگي‌تان را سامان بدهيد خب غرض اين است كه اين ديني كه براي همه امور مي‌گويد سند تنظيم كنيد ده دينار قرض داديد سند تنظيم كنيد اين دين براي كتاب خدا سند تنظيم نمي‌كند همين‌طور رها مي‌كند و مي‌رود اين معقول نيست. درس سوره جلسه 4 🌿🌿🌿 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
📌 تکریم شهدا ▪ وظيفه ما در بزرگداشت شهادت شهدا، ادامه راه آنهاست؛ آنها براي دين تلاش و كوشش كردند تا بكوشند زمينه زندگي ايران اسلامي و مسلمان هاي اين منطقه را طيّب و طاهر كنند، وظيفه ما اين است كه معطرانه زندگي كنيم. از وجود مبارك رسول گرامي (عليه و علي آله آلاف التحية و الثناء) رسيده است «تَعَطَّرُوا بِالاسْتِغْفَارِ لَا تَفْضَحْكُمْ رَوَائِحُ الذُّنُوبِ»؛[1] گناهان بوي بدي دارند، فرشتگان از بوي بد مي‌ فهمند كه فلان شخص قصد بد كرده است نيت سوء دارد گناه چون بدبو است، آبروبر است و آدم را رسوا مي‌كند. شهدا آمدند كه عطر را در اين كشور اسلامي در اختيار ما قرار بدهند اين كشور را عطرآگين بكنند ما را از تباهي و سياهي و گناه و انحراف نجات مرحمت كنند، اين اثر خون هاي شهداست و اين هم وظيفه ما. ▪ از امام معصوم(عليه السلام) سؤال كردند اينكه خدا مي‌فرمايد ﴿إِنَّ عَلَيْكُمْ لَحافِظينَ ٭ كِراماً كاتِبينَ ٭ يَعْلَمُونَ ما تَفْعَلُونَ﴾[2] اينها كه اعمال و اخلاق و رفتار و گفتار و نوشتار ما را مي ‌نويسند كارهاي ظاهري ما را ممكن است ببينند و بنويسند ولي نيت هاي دروني ما را چگونه تشخيص مي‌ دهند؟ حضرت (سلام الله عليه) در جواب فرمود آيا بوي كنيف و بوي بوستان يكي است؟ آيا باغ و بوستاني كه با گل مزين شده است با كنيف و دستگاه فاضلاب يكي است؟ عرض كرد نه! فرمود شما از بوي خوب مي ‌فهميد اينجا بوستان است و از بوي بد مي ‌فهميد که اينجا كنيف است و فاضلاب، عرض كرد آري. فرمود همان طوري كه شما از راه بو تشخيص مي ‌دهيد كجا بوستان است و كجا فاضلاب، فرشتگان از بوي خوب مي ‌فهمند که در درون افراد چه مي‌ گذرد و از بوي بد مي‌ فهمند در نهان و نهاد آنها چه مي‌ گذرد. بنابراين شهدا هم زمين را طيب كردند و هم زمينه را تطهير و طيب نمودند، وظيفه ما در پاسداشت حرمت شهادت شهدا معطر بودن است، عادل بودن و عاقل بودن است. ▪ مطلب بعدي آن است كه هم ما موظفيم كه به شهدا عرض كنيم ‌اي كاش با شما بوديم و از فيض و فوز الهي طرفي مي‌بستيم! آنها هم بزرگواري كرده پيامي به ما مي ‌دهند كه ‌اي كاش با ما بوديد و مي‌ ديديد خدا با ما چه كرد! اما آن درخواست و تمني اول در زيارتنامه‌ ها اين ‌‌چنين آمده است كه ما به پيشگاه شهدا (سلام الله عليهم) عرض مي ‌كنيم: «يا لَيْتَنا كُنّا مَعكم فَنفوز فوزاً عَظيماً»؛[3] اي كاش ما در جمع شما بوديم و از فيض و فوز الهي طَرفي مي ‌بستيم، اما شهدا به ما مي ‌گويند ‌اي كاش در جمع ما حضور مي ‌داشتيد ـ در سورهٴ مباركهٴ «يس» پيام شهيد سوره «يس» اين است ـ ﴿يا لَيْتَ قَوْمي يَعْلَمُونَ ٭ بِما غَفَرَ لي رَبّي وَ جَعَلَني مِنَ الْمُكْرَمينَ﴾؛[4] اي كاش قوم من مي‌ دانستند خداي سبحان با شهيد چه مي ‌كند، با ما چه كرده است، چه فيض خاصي را نسبت به ما روا داشته است. اين «يا لَيت» «يا لَيت» هم از آن سو است و هم از اين سو؛ از اين سو به عنوان قوس صعود دستور ترقي و صعود است، از آن سو به عنوان قوس نزول دستور دستگيري و عنايت است. [1]. الأمالي(للطوسي)، ص372. [2]. سوره انفطار, آيات10ـ12. [3] . ر.ك: من لا يحضره الفقيه, ج2, ص597. [4] . سورهٴ يس، آيات 26 و 27. 📚 فرازی از پیام به مراسم بزرگداشت سردار شهید حاج حسین بصیر تاریخ: 1390/10/17 🌿🌿🌿 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ▪ یاد آوری: ✅ با تلاوت سوره از ثواب تلاوت آن بهره مند شویم ✅ با تامل در ترجمه سوره در تفسیر سوره گام موثرتری بر می داریم. ◽ نگاشت 1: نگاهی کلی به سوره بلد ▪ سوره بلد نودمین سوره و از سوره‌های مکی قرآن که در جزء سی‌ام قرآن جای گرفته است. این سوره با سوگند به بلد ـ که اشاره به سرزمین مکه داردـ آغاز می‌شود؛ به همین دلیل آن را بَلَد نامیده‌اند. خداوند در سوره بلد به این می‎پردازد که زندگی انسان در عالم دنیا پیوسته با رنج عجین است و در بخش دیگر با شمردن برخی از نعمت‌ها به ناسپاسی انسان در مقابل این نعمت‌ها اشاره می‌کند. در سوره بلد باارزش‌ترین اعمال انسان آزادسازی برده‌ها، غذادادن و کمک به بینوایان معرفی شده است. در فضیلت تلاوت این سوره از پیامبر (ص) نقل شده است هر كس سوره بلد را بخواند، خداوند او را از غضب خود در روز قیامت ایمن می‌کند. ادامه دارد... 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق ما را حمایت کنید. لینک زیر را دنبال فرمائید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
محتوی سوره بلد.JPG
83.4K
🔅🔅🔅 ◽ نگاشت 2: نگاهی کلی به محتوی و مشخصات سوره بلد ▪ سوره بلد با سوگند به «بَلَد» آغاز می‎شود و به همین سبب بلد نامگذاری شده است. بلد به معنای سرزمین است و در اینجا اشاره به سرزمین مکه دارد. ▪ سوره بلد جزو سوره‌های مکی و در ترتیب نزول سی و پنجمین سوره‌ای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مصحف، نودمین سوره است و در جزء سی‌ام قرار دارد. ▪ سوره بلد ۲۰ آیه، ۸۲ کلمه و ۳۴۳ حرف دارد. این سوره جزو سوره‌های مُفَصَّلات و از سوره‌هایی است که با سوگند آغاز می‌شوند. ▪ در تفسیر مُقاتل بن سلیمان آمده است آیه چهارم سوره بلد، «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي كَبَدٍ»، در مورد حارث بن عمرو بن نوفل بن عبدمناف قرشی نازل شد. وی هنگامی که در مدینه بود، مرتکب گناهی شد؛ پس نزد پیامبر(ص) آمد و پرسید کفاره آن چیست. پیامبر(ص) گفت برو و بنده‌ای آزاد کن یا شصت مسکین را غذا بده. حارث پرسید غیر از این نیست؟ پیامبر(ص) گفت همان بود که گفتم. حارث غم‌زده راه افتاد تا اینکه به یاران خود رسید و گفت: به خدا نمی‌دانستم وارد دین محمد شوم، مالم با کفارات و انفاق در راه خدا کم می‌شود. محمد گمان می‌کند ما این مال را در راه پیدا کرده‌ایم، بلکه من مال زیادی خرج کردم. پس آیه «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي كَبَدٍ» نازل شد ادامه دارد... 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق ما را حمایت کنید. لینک زیر را دنبال فرمائید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
85-3مبانی قرآنی قیام حسینی.mp3
9.28M
📌 قیام حسینی 3 🍁🍁🍁 ▪ تا پایان ماه محرم ،هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در محفل شور و شعور حسینی همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
مبانی قرآنی قیام حسینی85-3.pdf
239.4K
📌 قیام حسینی 3 🍁🍁🍁 ▪ تا پایان ماه محرم ،هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در محفل شور و شعور حسینی همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌تکریم شهداء آیت الله جوادی آملی 🍁🍁🍁 ▪️ تا پایان ماه محرم ،هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در محفل شور و شعور حسینی همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌روضه خوانی آیت الله جوادی آملی 🍁🍁🍁 ▪️ تا پایان ماه محرم ،هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در محفل شور و شعور حسینی همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌 تمام قامت قرآن کریمم ▪ این جمله تاریخی را همه ما شنیدیم كه وجود مبارك رسول گرامی (عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه ‏آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) فرمود: «ضَربَةُ عَلی یوم الخَندَقِ تَعدِل عِبادة الثَقلَین»؛[1] یعنی شمشیری كه علی فرود آورد، معادل تمام عبادت‌ های جنّ و انس در روز قیامت است؛ حتی شهادت علی مهمان این شمشیر است, شهادت علی به اندازه این شمشیر كارگزار نبود، زیرا آن روز استدلال حضرت این است، فرمود: «بَرَزَ الْإِیمَانُ كُلُّهُ إِلَی الشِّرْكِ كُلِّه‏»،[2] جنگ دو عرب نبود, جنگ دو انسان نبود, جنگ دو قبیله نبود, جنگ ایمان صد درصد با كفر صد درصد بود، اگر عمرو كه یل مشركان آن روز بود، پیروز می شد اثری از اسلام نمی ‌ماند، پیغمبر همه یارانش شربت شهادت می ‌نوشیدند و همان‌جا دفن می ‌شدند و نام اسلام در همان خندق دفن می ‌شد. فرمود تمام ایمان در برابر تمام كفر ایستاد و علی قیام كرد به عنوان ایمان تام. وَد اسم یكی از بت‌ های سابقه ‌دار بود كه در قرآن وقتی زمان نوح نام بت‌ ها را می ‌شمارند، وَد و یعوق و اینها اسامی بت‌ های كهنسال و سابقه‌ دار بود.[3] وَد اسم یكی از بت ‌ها بود. اگر عده ‌ای می ‌گفتند عبدخدا, عبدالرحمن, عبدالله, عبدالكریم, اینها می‌گفتند عبدود, عبدهبل, این عمرو بن ‌عبدود تمام ‌قامت كفر بود، قامت در برابر علی ‌بن ‌ابی ‌طالب (سَلامُ الله عَلَیه) تمام‌ قامت دین, حضرت فرمود: «بَرَزَ الْإِیمَانُ كُلُّهُ إِلَی الشِّرْكِ كُلِّه‏»، اگر امروز ـ خدای ناكرده ـ این شمشیر فرود نمی‌ آمد و علی فاتح نبود، كلّ دین برچیده می‌ شد؛ لذا فرمود این پیروزی از تمام عبادت ‌ها بالاتر است، چون تمام عبادت ‌ها مهمان این پیروزی‌ هستند، «ضَربَةُ عَلی یوم الخَندَقِ تَعدِل عِبادة الثَقلَین» حسین ‌بن‌ علی با این نام الآن ظهور كرد. ▪ اگر روز عاشورا عمامه پیغمبر بالای سر می ‌گذارند، از سنخ تشبیه معقول به محسوس است نه استدلال, این دلیل نیست. می‌ خواهد بفرماید همه حرف ‌هایی كه من زدم، می ‌دانید چیست؟ همین عمامه كه برای پیغمبر است، می ‌خواهم این را حفظ كنم؛ همان دستوری كه برای پیغمبر است, آن شمشیری كه برای پیغمبر است، فعلاً به دست من است، می ‌خواهم این مكتب را حفظ كنم، وگرنه پوشیدن جامه پیغمبر یك تبرّك ظاهری است، فرمود من الآن تمام‌ قامت قرآن كریمم و اگر كسی این بدن را, این عمامه را از بین ببرد، دارد قرآن را از بین می ‌برد؛ ولی ما نمی ‌گذاریم. یك وقت است با فرود آمدن شمشیر انسان دین را حفظ می ‌كند، یك وقت با پذیرفتن شمشیرِ فرودآمده دین را حفظ می‌ كند، فرمود ما دین را حفظ می ‌كنیم یا با كشتن یا با كشته شدن, من به عنوان امام آمدم، این را در مكه ایراد كردند. فرمودند: «مَنْ كَانَ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَه‏» نفرمود «فی سبیل ‌الله», حالا «سبیل ‌الله» ما هستیم دیگر, در زیارت اینها می‌ گوییم: «أنتم الصراط المستقیم»[4] در دعای ندبه و غیر ندبه می‌ گوییم: «أَینَ السَّبِیلُ»[5] اینها «سبیل ‌الله» هستند, «صراط ‌الله»‌ هستند, «قرآن ‌الله» هستند. این با تمام ‌قد به عنوان حقّ مسلّم جلوه كرد و این حقّ مسلّم همیشه پیروز است، «مَنْ صَارَعَ الْحَقَّ صَرَعَه‏»[6] فرمود در نظام اسلامی اگر كسی مخالف حق بود، شكستش قطعی است. حق زنده است, قوی است, قدرتمند است, نظام هم با اوست. «مصارعه» یعنی كُشتی‌گیری, كسی با حق بخواهد كشتی بگیرد، پشتش به خاك می‌افتد. [1]. عوالم العلوم و المعارف والأحوال ـ الإمام علی بن أبی طالب علیهما السلام، حدیث‏الغدیر، ص18. [2]. كنز الفوائد، ج‏1، ص297. [3]. سوره نوح، آیه23؛﴿وَ قالُوا لا تَذَرُنَّ آلِهَتَكُمْ وَ لا تَذَرُنَّ وَدًّا وَ لا سُواعاً وَ لا یغُوثَ وَ یعُوقَ وَ نَسْراً﴾ [4]. من لا یحضره الفقیه، ج‏2، ص613. [5]. المزار الكبیر (لابن المشهدی)، ص578. [6]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، حکمت408. 📚 سخنرانی در شب عاشورا تاریخ: 1397/06/28 🍁🍁🍁 ▪ تا پایان ماه محرم ،هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در محفل شور و شعور حسینی همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
برشی از کتاب (87) 🔅🔅🔅 📝 دیدگاههای تفسیری علامه طباطبایی در بیان شاگرد فرزانه ایشان آیت الله جوادی آملی(2) ▫ دوم. معرفتْ‏ شناسي از منظر علامه طباطبايي (قدّس‌سرّه) مراحل طبيعي و فراطبيعي دارد، همان‏طور كه هستيِ منطقه طبيعتْ مرهونِ وجود ماوراي طبيعت است، مبادي معرفتي حسّ و تجربه كه ابتدايي‏ ترين مراحل شناخت محسوب مي‏شود، عقل و برهان عقلي است كه مراتب ميانه و متوسط سلسله معرفت به حساب مي‏ آيد و از آن برتر، معرفت شهودي و شناخت عرفاني است كه نسبت به دانش مفهومي و علم حصوليِ ناشي از برهانْ فايق است تا منتهي گردد به معرفتِ وَحْيانيِ انسان كامل معصوم كه چنين معرفت صائبيْ، سلطان همه شناخت و مَلَكه تمام معرفت‏هاست. زيرا هم به كلي و جزئي تعلق مي‏گيرد، هم به متن واقع اصابت دارد، هم از آسيب سهو و نسيان و ذهول و خطا مصون است. ✅ آنان‏كه مرعوب صنعت بشري شده و از سنّت الاهي راجل مانده ‏اند و به خواري اصالت مادّه تن درداده، تمام مسائل را طبيعتْ مدارانه جويا شده ‏اند و بي ‏مدارا از آن دفاع نموده ‏اند و تحرير معارف قرآني را بر آن محور پسنديده، كژراهه را صراط مستقيم تلقّي كرده ‏اند، مورد نقد استاد علامه طباطبايي (رحمه‏ الله) قرار گرفتند و منهج آنان ناصواب اعلام شد.[ الميزان، ج 1، ص 88 ـ 86؛ ج 3، ص 202 ـ 201 و ص 407 ـ 409] زيرا وحي ثابت را نمي‏توان بر فرضيّه‏ هاي ناپايدار حمل كرد، حتي لازم است عقل برهاني را تحت رهبريِ وحيِ سماوي اثاره كرد؛ بگذر زعقل و عشق طلب كن كه جان پاك چندين عقيله از غم عقل فكور يافت خون از دلِ چو سنگ برآور كه مرد طور ياقوتِ سرخِ معرفتْ از كانِ طور يافت بر خوان زبور عشق زنور دلت از آنك داود هر حضور كه ديد از زبور يافت از نور شرْع شمع بر افروز زآن كه عقل خورشيدِ برجِ وحدتِ حقّ دور، دور، يافت [ديوان عطار، ص 88.] ادامه دارد.... 🍁🍁🍁 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق ما را حمایت کنید. لینک زیر را دنبال فرمائید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌 حفظ نظام اسلامی مستلزم تعهد عملی به مکتب اهل بيت(عليهم السلام) ▪ شما مي‌بينيد در اين دفاع مقدس بالأخره كم و بيش رفتيم جبهه كم و بيش ما ديديم بعضي بيشتر بعضي كمتر اگر پنجاه پرچم بود يكي آن بالا ممكن بود پرچم سه رنگ ايران باشد اما همه پرچم‌ها يا حسين, يا عباس, يا زهرا پرچم ايران, پرچم مرز پرگهر, پرچم مكتب ايراني نبود.. ▪ الآن هم اگر حادثه‌اي پيش آيد همان پرچم يا زهراست اين كشور را اينها حفظ كردند بالأخره رفتيد به جبهه يا نرفتيد ديديد يا نديديد اگر پنجاه پرچم بود چندتايش پرچم سه رنگ بود يا اصلاً نبود يا يك دانه بود روي ماشين بود اين شعرها و نواهاي خاكريز اول و دوم يا حسين يا حسين, كربلا كربلا بود ديگر مرز پرگهر و اينها نبود ؛اينهاست كه كشور را حفظ مي‌كند براي اينكه مردم وقتي باور كردند روح، با عظمت الهي به شربت شهادت مي‌رسد و عنداللّهي مي‌شود ﴿فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ﴾ مي‌شود و مرزوق است او فداكار است وگرنه بگويد من چرا كشته بشوم براي اينكه زيد به رياست برسد عمرو به كياست برسد هيچ‌گاه مرز پرگهر كشور را حفظ نكرد .. درس سوره جلسه 5 🌿🌿🌿 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
مبانی قرآنی نهضت حسینی 85-4.mp3
8.96M
📌 قیام حسینی 4 🍁🍁🍁 ▪️ تا پایان ماه محرم ،هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در محفل شور و شعور حسینی همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
مبانی قرآنی نهضت حسینی 85-4.pdf
238.3K
📌 قیام حسینی 4 🍁🍁🍁 ▪️ تا پایان ماه محرم ،هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در محفل شور و شعور حسینی همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
سخنرانی تاسوعا و عاشورا98.rar
16.68M
سخنرانی شب های و حسینی 98 🍁🍁🍁 ▪️ تا پایان ماه محرم ،هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در محفل شور و شعور حسینی همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌پیروزی حق بر باطل آیت الله جوادی آملی 🍁🍁🍁 ▪️ تا پایان ماه محرم ،هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در محفل شور و شعور حسینی همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ◽ نگاشت 3: نگاهی کلی به محتوی سوره بلد لا أُقْسِمُ بِهذَا الْبَلَدِ «1» وَ أَنْتَ حِلٌّ بِهذَا الْبَلَدِ «2» «1» به اين شهر (مكّه) سوگند. «2» در حالى كه تو در اين شهر ساكن هستى. 🍁🍁🍁 ▪ در قرآن سه بار جمله‌ «لا أُقْسِمُ» به كار رفته است و اهل تفسير آن را دو گونه معنا كرده‌اند. ✅ گروهى حرف لا را زائد دانسته و آن را (قسم مى‌خورم) معنا كرده‌اند ✅ و گروهى آن را (سوگند نمى‌خورم) ترجمه كرده‌اند، به اين معنا كه مسئله به قدرى روشن است كه نيازى به سوگند خوردن نيست. 🔹 منظور از «بلد»، مكّه است كه قبل از اسلام هم مورد احترام بوده است. مكّه حَرَم امن الهى و اولين خانه‌اى است كه براى انسان قرار داده شد. 🔹 جمله‌ «وَ أَنْتَ حِلٌّ» چند گونه تفسير شده است كه يك معنى را در ترجمه آورديم و معناى دوم آن است كه مردم مكّه اهانت تو را در آن حلال مى‌دانند، پس به شهرى كه اهانت تو را حلال مى‌شمرند سوگند نمى‌خورم. و معناى سوم آن است كه دست تو در مورد اين شهر باز است و در فتح مكّه هر تصميمى كه درباره مخالفان بخواهى مى‌توانى بگيرى. 🔹 «كَبَدٍ» به معناى سختى و «لبد» به معناى پشم متراكم است. البتّه بعضى كبد را به معناى راست قامت و معتدل گرفته‌اند. 🔹 اينكه انسان در دل رنج و سختى آفريده شده، يعنى كاميابى‌هاى دنيوى آميخته با رنج و زحمت است. «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي كَبَدٍ» حضرت على عليه السلام مى‌فرمايد: دنيا خانه‌اى است كه با سختى‌ها عجين شده است. «دار بالبلاء محفوفة» 🔹 گرچه بعضى مفسران به مناسبت عبارت‌ «بِهذَا الْبَلَدِ» كه مكّه است، مراد از «والِدٍ وَ ما وَلَدَ» را حضرت ابراهيم و فرزندش حضرت اسماعيل دانسته‌اند، ولى همان گونه كه در تفسير مجمع البيان آمده است، مراد از آن، حضرت آدم و اولياء از نسل او است. 🔹 در حديث آمده است كه گوينده اين كلام‌ «أَهْلَكْتُ مالًا لُبَداً» عمرو بن عبدود در جنگ خندق بوده كه گفت: سرمايه زيادى را در مبارزه با اسلام تباه كردم ولى موفق نشدم. ادامه دارد... 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ◽ نگاشت 3: تفسیر آیات 1و2 ✅ ۱ - سوگند مؤکّد خداوند به شهر مکه (لا أُقسم بهذا البلد) ✅ ۲ - شهر مکه، سرزمینى باعظمت در پیشگاه خداوند (لا أُقسم بهذا البلد) 🔹 تعبیر «لا أُقسم» - چه سوگند باشد و یا نفى سوگند - بیانگر عظمت شهر مکه است; زیرا در هر دو صورت، حاکى از شایستگى مکه براى سوگند است. 🔅🔅🔅 ✅ 3 - شهر مکه، داراى محرّماتى ویژه و احکامى خاص است. (لا أُقسم ... و أنت حلّ بهذا البلد) 🔹 جمله «و أنت حلّ ...»، یکى از خصایص پیامبراکرم(ص) را بیان کرده است و آن اباحه برخى از امورى است که بر دیگران مباح نبود. بنابراین شهر مکه براى غیر پیامبر(ص)، احکامى ویژه و محرّماتى خاص دارد. ✅ 4 - تکلیف پیامبر(ص) درباره محرّمات شهر مکه، با دیگر مردم یکسان نبود. (و أنت حلّ بهذا البلد) 🔹 «حِلٌّ» و «حَلالٌ»، به یک معنا است و به مردى که از احرام بیرون آمده و یا از حرم خارج شده باشد، «حَلال» و «مُحِلّ» گفته مى شود. بر این مبنا «حِلّ» بودن پیامبر(ص); یعنى، آنچه درباره مکه بر دیگران تحریم شده، براى آن حضرت مباح است. در این معنا جمله «و أنت حلّ»، مستأنفه خواهد بود. مشهور گفته اند: محرمات مکه براى حضرت رسول(ص)، تنها در «لحظه اى از روز فتح مکه» مباح شد و در غیر آن زمان با دیگران یکسان بوده است. ✅ 5 - مردم مکه، حرمت پیامبر(ص) را پاس نداشته، به ساحت آن حضرت اسائه ادب مى کردند. (و أنت حلّ بهذا البلد) 🔹 حلال شمرده شدن پیامبر(ص)، به این معنا است که آن حضرت را از حقوق اجتماعى خود در مکه محروم کرده و او را همسان دیگر ساکنان مکه، گرامى نمى داشتند. ✅ 6- پیامبر(ص)، هنگام نازل شدن سوره «بلد»، در شهر مکه سکونت داشت. (و أنت حلّ بهذا البلد) 🔹 این احتمال وجود دارد که «حِلّ» به معناى اقامت کننده باشد، آن گونه که در البحرالمحیط آمده است. بر این مبنا این کلمه یا مرادف «حالٌّ» و یا مصدر و به معناى «حلول» است و توصیف پیامبر(ص) به آن، براى مبالغه در استقرار آن حضرت در مکه خواهد بود. ✅ 7 - سکونت پیامبر(ص) در مکه، مایه عظمت و ارجمندى آن شهر بود. (لا أُقسم ... و أنت حلّ) ✅ 8 - تجویز آزار رسانى به پیامبر(ص) از سوى ساکنان مکه، هتک حرمت آن سرزمین و اقدامى شگفت انگیز است. (لا أُقسم بهذا البلد . و أنت حلّ بهذا البلد) 🔹 خداوند با بیان آزار رسانى مردم مکه، به پیامبر(ص) و ابراز تعجب از رفتار آنان، رسول اکرم را براى شکیبایى و مقاومت در برابر آزارهاى آنان، آماده مى سازد. ادامه دارد... 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌 شرف یک ملت ▪ یک بیان نورانی حضرت [در نهج البلاغه] دارد که «لَا یمْنَعُ الضَّیمَ الذَّلِیلُ‏»؛[1] «ضیم» با «صاد، ضاد»، همان معنی ظلم را می ‌دهد. ظلم را جز ملّت پَست کسی تحمّل نمی‌ کند. این کلمات شرف ‌آور است. 🔹 چه استکبار چه صهیونیسم، الآن چه در غزّه چه در فلسطین چه در یمن می ‌بینید که دارند می ‌جنگند. فرمود ستم را جز ملّت فرومایه کسی تحمل نمی ‌کند، «لَا یمْنَعُ الضَّیمَ الذَّلِیلُ‏». اگر ملّتی ـ معاذالله ـ فرومایه بود بله، ستم ‌پذیر است؛ اما اگر ملّتی مثل ایران بود، مثل لبنان و فلسطینی‌ها بود، مثل یمنی‌ ها بود، این ظلم را نمی ‌پذیرد. شهادت و کشته شدن این طور نیست که تمام بشود. 🔹 این بیان نورانی سیدالشهداء (سلام الله علیه) در روز عاشورا که بارها به عرض شما رسید، فرمود: «صَبْراً بَنِی الْكِرَامِ»،[2] آن وقتی که «أَقْبَلَتِ السِّهَامُ مِنَ الْقَوْمِ كَأَنَّهَا الْقَطْر»،[3] اوّل خود عمر سعد ملعون تیر را زد به طرف خیام حسینی (سلام الله علیه)، گفت که شاهد باشید که اوّلین تیر را من زدم که برود جایزه بگیرد. بعد از اینکه فرمانده تیر را رها کرد، «أَقْبَلَتِ السِّهَامُ مِنَ الْقَوْمِ كَأَنَّهَا الْقَطْر»؛ مثل قطرات باران تیر به طرف اردوی حسینی آمد. در آن صحنه حضرت فرمود: «صَبْراً بَنِی الْكِرَامِ فَمَا الْمَوْتُ إِلَّا قَنْطَرَةٌ»؛ بردبار باشید، مرگ یک پل است زیر پای شما. 🔹 مرگ که پوسیدن نیست، مرگ از پوست به درآمدن است. مرگ را بترسانید، بعدها شاعر، سراینده‌ و ادیب بزرگواری پیدا شد گفت: مرگ اگر مرد است گو نزد من آی ٭٭٭ تا در آغوشش بگیرم تنگ تنگ ▪ قبل از اسلام ما چنین شاعری نداشتیم که این حرف‌ها را بزند. شما فقط یک نمونه از سرایندگان همین ایران پهناور بیاورید که قبل از اسلام این حرف‌ ها را زده باشد. اینها در کلمات ائمه، در کلمات قرآن کریم و در کلمات نبوی (علیهم الصلاة و علیهم السلام) آمد، بعدها گفتند: مرگ اگر مرد است گو نزد من آی ٭٭٭ تا در آغوشش بگیرم تنگ تنگ من از او جانی برم بی رنگ و بو ٭٭٭ او ز من دلقی بگیرد رنگ رنگ[4] ▪ من در این مبارزه پیروز هستم، من یک گوهر ابدی می ‌گیرم، او از من یک بدن پوسیده می‌ گیرد، چیزی دیگر نیست. من که چیزی به او نمی‌دهم، این لاشه را به او می‌ دهم، جان ملکوتی خود را بالا می ‌برم. من از او جانی برم بی رنگ و بو ٭٭٭ او ز من دلقی بگیرد رنگ رنگ ▪ شما یک شاعر در تمام این ایران قبل از اسلام پیدا کنید که این حرف ‌ها را بزند. اینها مختصّ سیدالشهدا است، اینها مختصّ امیرالمؤمنین است که انسان مرگ را می ‌میراند، انسان بر مرگ مسلّط است، انسان هست که هست. فرمود: جز ملّت فرومایه کسی ستم ‌پذیر نیست. درود بر این فلسطینی‌ ها و غزّه‌‌ای ‌ها، درود بر یمنی ‌ها، درود بر شما ایرانی ‌ها که به هر حال توانستید بگویید: «لَا یمْنَعُ الضَّیمَ الذَّلِیلُ‏» و ثابت کنید که شاگرد علی بن ابیطالب (صلوات الله و سلامه علیه) هستید. [1] . نهج البلاغه(للصبحی صالح), خطبه29. [2]. معانی الأخبار، ص289. [3]. اللهوف علی قتلی الطفوف(فهری)، ص100. [4]. مولوی، دیوان شمس، غزل شماره1326 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/12/17 🍁🍁🍁 ▪ تا پایان ماه محرم ،هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق تقدیم می گردد. در محفل شور و شعور حسینی همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
برشی از کتاب (88) 🔅🔅🔅 📝 دیدگاههای تفسیری ؛فلسفی علامه طباطبایی در بیان شاگرد فرزانه ایشان آیت الله جوادی آملی(3) ▫ سوم. علامه طباطبايي (قدّس‌سرّه) بر اين باور بود كه تذكيه عقلِ برهاني بدون تزكيه روحِ انساني ميسور نبوده، بدون تضحيه نفسِ جَمْوحِ حيواني مُيَسّر نخواهد شد؛ پرده هستي بدر تا برهي از بلا زهر اَجَل نوش كن تا زپي آرند قند دردِ دلتْ را دوا كشتن نفس است و بس زآن كه بسي درد را زهر بود سودمند [همان، ص 90.] 🔹 براي عبور از غار غرور و وصول به دار قرار، رهنمود اهل بيت وحي و نبوّت را هماره در نظر داشت و در همان مسير حركت مي‏كرد. آن ذوات نوراني چنين فرموده‏اند: مَنْ اَخْلَص لِلّه أربعين صَباحاً، ظَهَرَت ينابيع الحكمة من قلبه علي لسانه[نهج الفصاحة، ج 1، ص 262]؛ هر كس چهل شبانه‏ روز مراقب مجاري ادراكي و محاسب مجاري تحريكي خود باشد و تمام انديشه‏ هاي علمي و انگيزه‏ هاي عملي خويش را مطابق شريعت الاهي تنظيم كند و هيچ هوايي را در سر و هوسي را در دل نپروراند، چشمه‏هاي حكمت خدا از قلب او بر بَنان و بَيان وي ساري و جاري مي‏گردد. 🔹 اگر معارف بريني در تفسير و فلسفه، به تازي و فارسي از علامه طباطبايي (رحمه‏ الله) به ارث رسيد، براي آن است كه وي چشمه سار حكمت را از مكتب اخلاص فراهم نمود. چنين حكيم ناموري بين معقول و منقولْ جمع سالم نمود و از كسر هر كدام پرهيز داشت تا از اجتماعِ سالم اين دو جناح، بين مفهوم و مشهود جمع كامل كند و عَبْد مُمْتَحن خدا گردد كه غير از قرآن مداري و عترت محوري به چيزي نيانديشد؛ عقل را و نقل را همچون ترازو راست دار جهد كن زان ميان نه سيخ سوزد نه كباب چون زعقل و نقلْ ذوقِ عشقْ حاصل شد تو را از دل پرعشق خود آتش زني در جاه و آب گرچه عالم مي‏نمايد ديگران را آب خضر تو چنان گردي كه گردد پيش تو همچون سراب [ديوان عطار، ص 77] 🔹 اين نكته فاخر از خاطر عاطر رهروان كوي صفا، به ويژه دانشجويانِ معتكف و نوسالان حديث العهد بالفطرة كه صلابت علوم تجربي را در ظلّ نزاهت روح تلطيف، كرده و صنعت را با سنّت هماهنگ نموده‏اند، غايب نيست كه رنج اربعين گيري و دشواري چلّه داشتن براي همگان نيست، مثلاً حضرت موساي كليم (عليه‏السلام) با اربعينِ موعود به مناجات طور بار يافت و حضرت رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) يك شَبه به قرب خاص راه برد؛ موسي (ع) به لن ترانيِ جانسوز حَرْبه خورد او نوبه زد كه ما كَذَبَ الْقَلْب ما رأي? آن را خداي گفت زنعلين دور شو وين را براق بين كه فرستاد از كجا آن را زبَعْدِ چل شبِ پيوسته، بار داد وين را شبي ببرد به خلوتگه دَن?ا آن را زطور كرده سراي حَرَم پديد وين راز عرش ساخته ايوان كبريا [ديوان عطار، ص 62 و 63.] 🔹 گرچه چنان مقام منيع، مقدور چنين بنده ضعيف چون راقم سطور نيست، ولي عدم درك كلْ مجوّز ترك كل نخواهد بود، و راه آن اين است: لبيك عشق زن تو در اين راه خوفناك احرامِ دردْگير درين كعبه رجا [ديوان عطار، ص 62 و 63.] ادامه دارد... 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
مبانی قرآنی قیام حسینی 85-5.mp3
7.66M
📌 قیام حسینی 5 🍁🍁🍁 ▪️ تا پایان ماه محرم ،هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در محفل شور و شعور حسینی همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
مبانی قرآنی قیام حسینی 85-5.pdf
254.5K
📌 قیام حسینی 5 🍁🍁🍁 ▪️ تا پایان ماه محرم ،هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در محفل شور و شعور حسینی همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌شرف یک ملت آیت الله جوادی آملی 🍁🍁🍁 ▪️ تا پایان ماه محرم ،هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در محفل شور و شعور حسینی همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
درس اخلاق 14 .21 شهریور 98 استاد.rar
11.92M
📌 صوت جلسات درس استاد آملی در دماوند در تاریخ های 14 و21 شهریور 98 🔅🔅🔅 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به پناه ببرید 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
🍁🍁🍁 📌 حسین بن علی خوشحال بود چون به مقصد رسید و مهمان الهی شد 📌 هر کس هر جا سخن از حرّيت و آزادي دارد، شاگرد کربلاست ▪ ما بهره‌اي که از اين عزاداري سالار شهيدان مي‌بريم اين است که بايد بيدار باشيم. ما يک حسابي درباره خودمان بکنيم آن وقت برويم قرآن کريم چه بياني دارد؟ ▫ يک بيان نوراني امام باقر دارد که فرمود: «اعْرِضْ نَفْسَكَ عَلَي كِتَابِ اللَّهِ»، يعني قرآن يک ترازو است، عقايد، اعمال، اخلاق، اوصاف همه آنچه را که داريد به اين ترازو بسنجيد. ▫ ما بايد قرآن‌فهم باشيم، يک؛ آن عُرضه عَرضه را داشته باشيم، دو؛ تا فرمايش امام باقر عمل بشود، سه. فرمود: «اعْرِضْ نَفْسَكَ عَلَي كِتَابِ اللَّهِ»، قرآن ترازو است، کسي ترازوشناس نباشد چگونه مي‌تواند توزين کند؟ 🍁🍁🍁 ▪ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom