85-3مبانی قرآنی قیام حسینی.mp3
9.28M
📌 #مبانی_قرآنی قیام حسینی 3
#آیت_الله_جوادی_آملی
🍁🍁🍁
▪ تا پایان ماه محرم ،هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق
در محفل شور و شعور حسینی همراه ما باشید👇👇👇
@rahighemakhtoom
مبانی قرآنی قیام حسینی85-3.pdf
239.4K
📌 #مبانی_قرآنی قیام حسینی 3
#آیت_الله_جوادی_آملی
🍁🍁🍁
▪ تا پایان ماه محرم ،هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق
در محفل شور و شعور حسینی همراه ما باشید👇👇👇
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌تکریم شهداء
آیت الله جوادی آملی
🍁🍁🍁
▪️ تا پایان ماه محرم ،هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق
در محفل شور و شعور حسینی همراه ما باشید👇👇👇
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌روضه خوانی
آیت الله جوادی آملی
🍁🍁🍁
▪️ تا پایان ماه محرم ،هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق
در محفل شور و شعور حسینی همراه ما باشید👇👇👇
@rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 تمام قامت قرآن کریمم
▪ این جمله تاریخی را همه ما شنیدیم كه وجود مبارك رسول گرامی (عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) فرمود: «ضَربَةُ عَلی یوم الخَندَقِ تَعدِل عِبادة الثَقلَین»؛[1] یعنی شمشیری كه علی فرود آورد، معادل تمام عبادت های جنّ و انس در روز قیامت است؛ حتی شهادت علی مهمان این شمشیر است, شهادت علی به اندازه این شمشیر كارگزار نبود، زیرا آن روز استدلال حضرت این است، فرمود: «بَرَزَ الْإِیمَانُ كُلُّهُ إِلَی الشِّرْكِ كُلِّه»،[2] جنگ دو عرب نبود, جنگ دو انسان نبود, جنگ دو قبیله نبود, جنگ ایمان صد درصد با كفر صد درصد بود، اگر عمرو كه یل مشركان آن روز بود، پیروز می شد اثری از اسلام نمی ماند، پیغمبر همه یارانش شربت شهادت می نوشیدند و همانجا دفن می شدند و نام اسلام در همان خندق دفن می شد. فرمود تمام ایمان در برابر تمام كفر ایستاد و علی قیام كرد به عنوان ایمان تام. وَد اسم یكی از بت های سابقه دار بود كه در قرآن وقتی زمان نوح نام بت ها را می شمارند، وَد و یعوق و اینها اسامی بت های كهنسال و سابقه دار بود.[3] وَد اسم یكی از بت ها بود. اگر عده ای می گفتند عبدخدا, عبدالرحمن, عبدالله, عبدالكریم, اینها میگفتند عبدود, عبدهبل, این عمرو بن عبدود تمام قامت كفر بود، قامت در برابر علی بن ابی طالب (سَلامُ الله عَلَیه) تمام قامت دین, حضرت فرمود: «بَرَزَ الْإِیمَانُ كُلُّهُ إِلَی الشِّرْكِ كُلِّه»، اگر امروز ـ خدای ناكرده ـ این شمشیر فرود نمی آمد و علی فاتح نبود، كلّ دین برچیده می شد؛ لذا فرمود این پیروزی از تمام عبادت ها بالاتر است، چون تمام عبادت ها مهمان این پیروزی هستند، «ضَربَةُ عَلی یوم الخَندَقِ تَعدِل عِبادة الثَقلَین» حسین بن علی با این نام الآن ظهور كرد.
▪ اگر روز عاشورا عمامه پیغمبر بالای سر می گذارند، از سنخ تشبیه معقول به محسوس است نه استدلال, این دلیل نیست. می خواهد بفرماید همه حرف هایی كه من زدم، می دانید چیست؟ همین عمامه كه برای پیغمبر است، می خواهم این را حفظ كنم؛ همان دستوری كه برای پیغمبر است, آن شمشیری كه برای پیغمبر است، فعلاً به دست من است، می خواهم این مكتب را حفظ كنم، وگرنه پوشیدن جامه پیغمبر یك تبرّك ظاهری است، فرمود من الآن تمام قامت قرآن كریمم و اگر كسی این بدن را, این عمامه را از بین ببرد، دارد قرآن را از بین می برد؛ ولی ما نمی گذاریم. یك وقت است با فرود آمدن شمشیر انسان دین را حفظ می كند، یك وقت با پذیرفتن شمشیرِ فرودآمده دین را حفظ می كند، فرمود ما دین را حفظ می كنیم یا با كشتن یا با كشته شدن, من به عنوان امام آمدم، این را در مكه ایراد كردند. فرمودند: «مَنْ كَانَ بَاذِلًا فِینَا مُهْجَتَه» نفرمود «فی سبیل الله», حالا «سبیل الله» ما هستیم دیگر, در زیارت اینها می گوییم: «أنتم الصراط المستقیم»[4] در دعای ندبه و غیر ندبه می گوییم: «أَینَ السَّبِیلُ»[5] اینها «سبیل الله» هستند, «صراط الله» هستند, «قرآن الله» هستند. این با تمام قد به عنوان حقّ مسلّم جلوه كرد و این حقّ مسلّم همیشه پیروز است، «مَنْ صَارَعَ الْحَقَّ صَرَعَه»[6] فرمود در نظام اسلامی اگر كسی مخالف حق بود، شكستش قطعی است. حق زنده است, قوی است, قدرتمند است, نظام هم با اوست. «مصارعه» یعنی كُشتیگیری, كسی با حق بخواهد كشتی بگیرد، پشتش به خاك میافتد.
[1]. عوالم العلوم و المعارف والأحوال ـ الإمام علی بن أبی طالب علیهما السلام، حدیثالغدیر، ص18.
[2]. كنز الفوائد، ج1، ص297.
[3]. سوره نوح، آیه23؛﴿وَ قالُوا لا تَذَرُنَّ آلِهَتَكُمْ وَ لا تَذَرُنَّ وَدًّا وَ لا سُواعاً وَ لا یغُوثَ وَ یعُوقَ وَ نَسْراً﴾
[4]. من لا یحضره الفقیه، ج2، ص613.
[5]. المزار الكبیر (لابن المشهدی)، ص578.
[6]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، حکمت408.
📚 سخنرانی در شب عاشورا تاریخ: 1397/06/28
🍁🍁🍁
▪ تا پایان ماه محرم ،هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق
در محفل شور و شعور حسینی همراه ما باشید👇👇👇
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب #سروش_هدایت(87)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#شناخت_قرآن
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
#پیام_ها_و_نکته_ها
#علامه_طباطبایی
🔅🔅🔅
📝 دیدگاههای تفسیری علامه طباطبایی در بیان شاگرد فرزانه ایشان آیت الله جوادی آملی(2)
▫ دوم. معرفتْ شناسي از منظر علامه طباطبايي (قدّسسرّه) مراحل طبيعي و فراطبيعي دارد، همانطور كه هستيِ منطقه طبيعتْ مرهونِ وجود ماوراي طبيعت است، مبادي معرفتي حسّ و تجربه كه ابتدايي ترين مراحل شناخت محسوب ميشود، عقل و برهان عقلي است كه مراتب ميانه و متوسط سلسله معرفت به حساب مي آيد و از آن برتر، معرفت شهودي و شناخت عرفاني است كه نسبت به دانش مفهومي و علم حصوليِ ناشي از برهانْ فايق است تا منتهي گردد به معرفتِ وَحْيانيِ انسان كامل معصوم كه چنين معرفت صائبيْ، سلطان همه شناخت و مَلَكه تمام معرفتهاست. زيرا هم به كلي و جزئي تعلق ميگيرد، هم به متن واقع اصابت دارد، هم از آسيب سهو و نسيان و ذهول و خطا مصون است.
✅ آنانكه مرعوب صنعت بشري شده و از سنّت الاهي راجل مانده اند و به خواري اصالت مادّه تن درداده، تمام مسائل را طبيعتْ مدارانه جويا شده اند و بي مدارا از آن دفاع نموده اند و تحرير معارف قرآني را بر آن محور پسنديده، كژراهه را صراط مستقيم تلقّي كرده اند، مورد نقد استاد علامه طباطبايي (رحمه الله) قرار گرفتند و منهج آنان ناصواب اعلام شد.[ الميزان، ج 1، ص 88 ـ 86؛ ج 3، ص 202 ـ 201 و ص 407 ـ 409] زيرا وحي ثابت را نميتوان بر فرضيّه هاي ناپايدار حمل كرد، حتي لازم است عقل برهاني را تحت رهبريِ وحيِ سماوي اثاره كرد؛
بگذر زعقل و عشق طلب كن كه جان پاك
چندين عقيله از غم عقل فكور يافت
خون از دلِ چو سنگ برآور كه مرد طور
ياقوتِ سرخِ معرفتْ از كانِ طور يافت
بر خوان زبور عشق زنور دلت از آنك
داود هر حضور كه ديد از زبور يافت
از نور شرْع شمع بر افروز زآن كه عقل
خورشيدِ برجِ وحدتِ حقّ دور، دور، يافت
[ديوان عطار، ص 88.]
ادامه دارد....
🍁🍁🍁
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق ما را حمایت کنید.
لینک زیر را دنبال فرمائید.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
📌 حفظ نظام اسلامی مستلزم تعهد عملی به مکتب اهل بيت(عليهم السلام)
▪ شما ميبينيد در اين دفاع مقدس بالأخره كم و بيش رفتيم جبهه كم و بيش ما ديديم بعضي بيشتر بعضي كمتر اگر پنجاه پرچم بود يكي آن بالا ممكن بود پرچم سه رنگ ايران باشد اما همه پرچمها يا حسين, يا عباس, يا زهرا پرچم ايران, پرچم مرز پرگهر, پرچم مكتب ايراني نبود..
▪ الآن هم اگر حادثهاي پيش آيد همان پرچم يا زهراست اين كشور را اينها حفظ كردند بالأخره رفتيد به جبهه يا نرفتيد ديديد يا نديديد اگر پنجاه پرچم بود چندتايش پرچم سه رنگ بود يا اصلاً نبود يا يك دانه بود روي ماشين بود اين شعرها و نواهاي خاكريز اول و دوم يا حسين يا حسين, كربلا كربلا بود ديگر مرز پرگهر و اينها نبود ؛اينهاست كه كشور را حفظ ميكند براي اينكه مردم وقتي باور كردند روح، با عظمت الهي به شربت شهادت ميرسد و عنداللّهي ميشود ﴿فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ﴾ ميشود و مرزوق است او فداكار است وگرنه بگويد من چرا كشته بشوم براي اينكه زيد به رياست برسد عمرو به كياست برسد هيچگاه مرز پرگهر كشور را حفظ نكرد
..
#آیت_الله_جوادی_آملی
درس #تفسیر سوره #احزاب جلسه 5
🌿🌿🌿
✅ قرآن هم راه است و نیز همراه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تلاوت_قرآن
#آهنگ_پذیری
#اعجاز_بیانی
#لحن_حزین
#سوره_نباء
🔅🔅🔅
🌿🌿🌿
✅ قرآن هم راه است و نیز همراه
✳️همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
مبانی قرآنی نهضت حسینی 85-4.mp3
8.96M
📌 #مبانی_قرآنی قیام حسینی 4
#آیت_الله_جوادی_آملی
🍁🍁🍁
▪️ تا پایان ماه محرم ،هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق
در محفل شور و شعور حسینی همراه ما باشید👇👇👇
@rahighemakhtoom
مبانی قرآنی نهضت حسینی 85-4.pdf
238.3K
📌 #مبانی_قرآنی قیام حسینی 4
#آیت_الله_جوادی_آملی
🍁🍁🍁
▪️ تا پایان ماه محرم ،هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق
در محفل شور و شعور حسینی همراه ما باشید👇👇👇
@rahighemakhtoom
سخنرانی تاسوعا و عاشورا98.rar
16.68M
سخنرانی شب های #تاسوعا و #عاشورای حسینی 98
#آیت_الله_جوادی_آملی
🍁🍁🍁
▪️ تا پایان ماه محرم ،هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق
در محفل شور و شعور حسینی همراه ما باشید👇👇👇
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌پیروزی حق بر باطل
آیت الله جوادی آملی
🍁🍁🍁
▪️ تا پایان ماه محرم ،هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق
در محفل شور و شعور حسینی همراه ما باشید👇👇👇
@rahighemakhtoom
#تفسیر_قرآن
#چشمه_حکمت
#تفسیر_سوره_بلد
🔅🔅🔅
◽ نگاشت 3: نگاهی کلی به محتوی سوره بلد
لا أُقْسِمُ بِهذَا الْبَلَدِ «1» وَ أَنْتَ حِلٌّ بِهذَا الْبَلَدِ «2»
«1» به اين شهر (مكّه) سوگند. «2» در حالى كه تو در اين شهر ساكن هستى.
🍁🍁🍁
▪ در قرآن سه بار جمله «لا أُقْسِمُ» به كار رفته است و اهل تفسير آن را دو گونه معنا كردهاند.
✅ گروهى حرف لا را زائد دانسته و آن را (قسم مىخورم) معنا كردهاند
✅ و گروهى آن را (سوگند نمىخورم) ترجمه كردهاند، به اين معنا كه مسئله به قدرى روشن است كه نيازى به سوگند خوردن نيست.
🔹 منظور از «بلد»، مكّه است كه قبل از اسلام هم مورد احترام بوده است. مكّه حَرَم امن الهى و اولين خانهاى است كه براى انسان قرار داده شد.
🔹 جمله «وَ أَنْتَ حِلٌّ» چند گونه تفسير شده است كه يك معنى را در ترجمه آورديم و معناى دوم آن است كه مردم مكّه اهانت تو را در آن حلال مىدانند، پس به شهرى كه اهانت تو را
حلال مىشمرند سوگند نمىخورم. و معناى سوم آن است كه دست تو در مورد اين شهر باز است و در فتح مكّه هر تصميمى كه درباره مخالفان بخواهى مىتوانى بگيرى.
🔹 «كَبَدٍ» به معناى سختى و «لبد» به معناى پشم متراكم است. البتّه بعضى كبد را به معناى راست قامت و معتدل گرفتهاند.
🔹 اينكه انسان در دل رنج و سختى آفريده شده، يعنى كاميابىهاى دنيوى آميخته با رنج و زحمت است. «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي كَبَدٍ» حضرت على عليه السلام مىفرمايد: دنيا خانهاى است كه با سختىها عجين شده است. «دار بالبلاء محفوفة»
🔹 گرچه بعضى مفسران به مناسبت عبارت «بِهذَا الْبَلَدِ» كه مكّه است، مراد از «والِدٍ وَ ما وَلَدَ» را حضرت ابراهيم و فرزندش حضرت اسماعيل دانستهاند، ولى همان گونه كه در تفسير مجمع البيان آمده است، مراد از آن، حضرت آدم و اولياء از نسل او است.
🔹 در حديث آمده است كه گوينده اين كلام «أَهْلَكْتُ مالًا لُبَداً» عمرو بن عبدود در جنگ خندق بوده كه گفت: سرمايه زيادى را در مبارزه با اسلام تباه كردم ولى موفق نشدم.
ادامه دارد...
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
#تفسیر_قرآن
#چشمه_حکمت
#تفسیر_سوره_بلد
🔅🔅🔅
◽ نگاشت 3: تفسیر آیات 1و2
✅ ۱ - سوگند مؤکّد خداوند به شهر مکه (لا أُقسم بهذا البلد)
✅ ۲ - شهر مکه، سرزمینى باعظمت در پیشگاه خداوند (لا أُقسم بهذا البلد)
🔹 تعبیر «لا أُقسم» - چه سوگند باشد و یا نفى سوگند - بیانگر عظمت شهر مکه است; زیرا در هر دو صورت، حاکى از شایستگى مکه براى سوگند است.
🔅🔅🔅
✅ 3 - شهر مکه، داراى محرّماتى ویژه و احکامى خاص است. (لا أُقسم ... و أنت حلّ بهذا البلد)
🔹 جمله «و أنت حلّ ...»، یکى از خصایص پیامبراکرم(ص) را بیان کرده است و آن اباحه برخى از امورى است که بر دیگران مباح نبود. بنابراین شهر مکه براى غیر پیامبر(ص)، احکامى ویژه و محرّماتى خاص دارد.
✅ 4 - تکلیف پیامبر(ص) درباره محرّمات شهر مکه، با دیگر مردم یکسان نبود. (و أنت حلّ بهذا البلد)
🔹 «حِلٌّ» و «حَلالٌ»، به یک معنا است و به مردى که از احرام بیرون آمده و یا از حرم خارج شده باشد، «حَلال» و «مُحِلّ» گفته مى شود. بر این مبنا «حِلّ» بودن پیامبر(ص); یعنى، آنچه درباره مکه بر دیگران تحریم شده، براى آن حضرت مباح است. در این معنا جمله «و أنت حلّ»، مستأنفه خواهد بود. مشهور گفته اند: محرمات مکه براى حضرت رسول(ص)، تنها در «لحظه اى از روز فتح مکه» مباح شد و در غیر آن زمان با دیگران یکسان بوده است.
✅ 5 - مردم مکه، حرمت پیامبر(ص) را پاس نداشته، به ساحت آن حضرت اسائه ادب مى کردند. (و أنت حلّ بهذا البلد)
🔹 حلال شمرده شدن پیامبر(ص)، به این معنا است که آن حضرت را از حقوق اجتماعى خود در مکه محروم کرده و او را همسان دیگر ساکنان مکه، گرامى نمى داشتند.
✅ 6- پیامبر(ص)، هنگام نازل شدن سوره «بلد»، در شهر مکه سکونت داشت. (و أنت حلّ بهذا البلد)
🔹 این احتمال وجود دارد که «حِلّ» به معناى اقامت کننده باشد، آن گونه که در البحرالمحیط آمده است. بر این مبنا این کلمه یا مرادف «حالٌّ» و یا مصدر و به معناى «حلول» است و توصیف پیامبر(ص) به آن، براى مبالغه در استقرار آن حضرت در مکه خواهد بود.
✅ 7 - سکونت پیامبر(ص) در مکه، مایه عظمت و ارجمندى آن شهر بود. (لا أُقسم ... و أنت حلّ)
✅ 8 - تجویز آزار رسانى به پیامبر(ص) از سوى ساکنان مکه، هتک حرمت آن سرزمین و اقدامى شگفت انگیز است. (لا أُقسم بهذا البلد . و أنت حلّ بهذا البلد)
🔹 خداوند با بیان آزار رسانى مردم مکه، به پیامبر(ص) و ابراز تعجب از رفتار آنان، رسول اکرم را براى شکیبایى و مقاومت در برابر آزارهاى آنان، آماده مى سازد.
ادامه دارد...
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 شرف یک ملت
▪ یک بیان نورانی حضرت [در نهج البلاغه] دارد که «لَا یمْنَعُ الضَّیمَ الذَّلِیلُ»؛[1] «ضیم» با «صاد، ضاد»، همان معنی ظلم را می دهد. ظلم را جز ملّت پَست کسی تحمّل نمی کند. این کلمات شرف آور است.
🔹 چه استکبار چه صهیونیسم، الآن چه در غزّه چه در فلسطین چه در یمن می بینید که دارند می جنگند. فرمود ستم را جز ملّت فرومایه کسی تحمل نمی کند، «لَا یمْنَعُ الضَّیمَ الذَّلِیلُ». اگر ملّتی ـ معاذالله ـ فرومایه بود بله، ستم پذیر است؛ اما اگر ملّتی مثل ایران بود، مثل لبنان و فلسطینیها بود، مثل یمنی ها بود، این ظلم را نمی پذیرد. شهادت و کشته شدن این طور نیست که تمام بشود.
🔹 این بیان نورانی سیدالشهداء (سلام الله علیه) در روز عاشورا که بارها به عرض شما رسید، فرمود: «صَبْراً بَنِی الْكِرَامِ»،[2] آن وقتی که «أَقْبَلَتِ السِّهَامُ مِنَ الْقَوْمِ كَأَنَّهَا الْقَطْر»،[3] اوّل خود عمر سعد ملعون تیر را زد به طرف خیام حسینی (سلام الله علیه)، گفت که شاهد باشید که اوّلین تیر را من زدم که برود جایزه بگیرد. بعد از اینکه فرمانده تیر را رها کرد، «أَقْبَلَتِ السِّهَامُ مِنَ الْقَوْمِ كَأَنَّهَا الْقَطْر»؛ مثل قطرات باران تیر به طرف اردوی حسینی آمد. در آن صحنه حضرت فرمود: «صَبْراً بَنِی الْكِرَامِ فَمَا الْمَوْتُ إِلَّا قَنْطَرَةٌ»؛ بردبار باشید، مرگ یک پل است زیر پای شما.
🔹 مرگ که پوسیدن نیست، مرگ از پوست به درآمدن است. مرگ را بترسانید، بعدها شاعر، سراینده و ادیب بزرگواری پیدا شد گفت:
مرگ اگر مرد است گو نزد من آی ٭٭٭ تا در آغوشش بگیرم تنگ تنگ
▪ قبل از اسلام ما چنین شاعری نداشتیم که این حرفها را بزند. شما فقط یک نمونه از سرایندگان همین ایران پهناور بیاورید که قبل از اسلام این حرف ها را زده باشد. اینها در کلمات ائمه، در کلمات قرآن کریم و در کلمات نبوی (علیهم الصلاة و علیهم السلام) آمد، بعدها گفتند:
مرگ اگر مرد است گو نزد من آی ٭٭٭ تا در آغوشش بگیرم تنگ تنگ
من از او جانی برم بی رنگ و بو ٭٭٭ او ز من دلقی بگیرد رنگ رنگ[4]
▪ من در این مبارزه پیروز هستم، من یک گوهر ابدی می گیرم، او از من یک بدن پوسیده می گیرد، چیزی دیگر نیست. من که چیزی به او نمیدهم، این لاشه را به او می دهم، جان ملکوتی خود را بالا می برم.
من از او جانی برم بی رنگ و بو ٭٭٭ او ز من دلقی بگیرد رنگ رنگ
▪ شما یک شاعر در تمام این ایران قبل از اسلام پیدا کنید که این حرف ها را بزند. اینها مختصّ سیدالشهدا است، اینها مختصّ امیرالمؤمنین است که انسان مرگ را می میراند، انسان بر مرگ مسلّط است، انسان هست که هست. فرمود: جز ملّت فرومایه کسی ستم پذیر نیست. درود بر این فلسطینی ها و غزّهای ها، درود بر یمنی ها، درود بر شما ایرانی ها که به هر حال توانستید بگویید: «لَا یمْنَعُ الضَّیمَ الذَّلِیلُ» و ثابت کنید که شاگرد علی بن ابیطالب (صلوات الله و سلامه علیه) هستید.
[1] . نهج البلاغه(للصبحی صالح), خطبه29.
[2]. معانی الأخبار، ص289.
[3]. اللهوف علی قتلی الطفوف(فهری)، ص100.
[4]. مولوی، دیوان شمس، غزل شماره1326
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396/12/17
🍁🍁🍁
▪ تا پایان ماه محرم ،هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق
تقدیم می گردد.
در محفل شور و شعور حسینی همراه ما باشید👇👇👇
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب #سروش_هدایت(88)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#شناخت_قرآن
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
#پیام_ها_و_نکته_ها
#علامه_طباطبایی
🔅🔅🔅
📝 دیدگاههای تفسیری ؛فلسفی علامه طباطبایی در بیان شاگرد فرزانه ایشان آیت الله جوادی آملی(3)
▫ سوم. علامه طباطبايي (قدّسسرّه) بر اين باور بود كه تذكيه عقلِ برهاني بدون تزكيه روحِ انساني ميسور نبوده، بدون تضحيه نفسِ جَمْوحِ حيواني مُيَسّر نخواهد شد؛
پرده هستي بدر تا برهي از بلا
زهر اَجَل نوش كن تا زپي آرند قند
دردِ دلتْ را دوا كشتن نفس است و بس
زآن كه بسي درد را زهر بود سودمند
[همان، ص 90.]
🔹 براي عبور از غار غرور و وصول به دار قرار، رهنمود اهل بيت وحي و نبوّت را هماره در نظر داشت و در همان مسير حركت ميكرد. آن ذوات نوراني چنين فرمودهاند: مَنْ اَخْلَص لِلّه أربعين صَباحاً، ظَهَرَت ينابيع الحكمة من قلبه علي لسانه[نهج الفصاحة، ج 1، ص 262]؛ هر كس چهل شبانه روز مراقب مجاري ادراكي و محاسب مجاري تحريكي خود باشد و تمام انديشه هاي علمي و انگيزه هاي عملي خويش را مطابق شريعت الاهي تنظيم كند و هيچ هوايي را در سر و هوسي را در دل نپروراند، چشمههاي حكمت خدا از قلب او بر بَنان و بَيان وي ساري و جاري ميگردد.
🔹 اگر معارف بريني در تفسير و فلسفه، به تازي و فارسي از علامه طباطبايي (رحمه الله) به ارث رسيد، براي آن است كه وي چشمه سار حكمت را از مكتب اخلاص فراهم نمود. چنين حكيم ناموري بين معقول و منقولْ جمع سالم نمود و از كسر هر كدام پرهيز داشت تا از اجتماعِ سالم اين دو جناح، بين مفهوم و مشهود جمع كامل كند و عَبْد مُمْتَحن خدا گردد كه غير از قرآن مداري و عترت محوري به چيزي نيانديشد؛
عقل را و نقل را همچون ترازو راست دار
جهد كن زان ميان نه سيخ سوزد نه كباب
چون زعقل و نقلْ ذوقِ عشقْ حاصل شد تو را
از دل پرعشق خود آتش زني در جاه و آب
گرچه عالم مينمايد ديگران را آب خضر
تو چنان گردي كه گردد پيش تو همچون سراب
[ديوان عطار، ص 77]
🔹 اين نكته فاخر از خاطر عاطر رهروان كوي صفا، به ويژه دانشجويانِ معتكف و نوسالان حديث العهد بالفطرة كه صلابت علوم تجربي را در ظلّ نزاهت روح تلطيف، كرده و صنعت را با سنّت هماهنگ نمودهاند، غايب نيست كه رنج اربعين گيري و دشواري چلّه داشتن براي همگان نيست، مثلاً حضرت موساي كليم (عليهالسلام) با اربعينِ موعود به مناجات طور بار يافت و حضرت رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) يك شَبه به قرب خاص راه برد؛
موسي (ع) به لن ترانيِ جانسوز حَرْبه خورد
او نوبه زد كه ما كَذَبَ الْقَلْب ما رأي?
آن را خداي گفت زنعلين دور شو
وين را براق بين كه فرستاد از كجا
آن را زبَعْدِ چل شبِ پيوسته، بار داد
وين را شبي ببرد به خلوتگه دَن?ا
آن را زطور كرده سراي حَرَم پديد
وين راز عرش ساخته ايوان كبريا
[ديوان عطار، ص 62 و 63.]
🔹 گرچه چنان مقام منيع، مقدور چنين بنده ضعيف چون راقم سطور نيست، ولي عدم درك كلْ مجوّز ترك كل نخواهد بود، و راه آن اين است:
لبيك عشق زن تو در اين راه خوفناك احرامِ دردْگير درين كعبه رجا
[ديوان عطار، ص 62 و 63.]
ادامه دارد...
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
مبانی قرآنی قیام حسینی 85-5.mp3
7.66M
📌 #مبانی_قرآنی قیام حسینی 5
#آیت_الله_جوادی_آملی
🍁🍁🍁
▪️ تا پایان ماه محرم ،هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق
در محفل شور و شعور حسینی همراه ما باشید👇👇👇
@rahighemakhtoom
مبانی قرآنی قیام حسینی 85-5.pdf
254.5K
📌 #مبانی_قرآنی قیام حسینی 5
#آیت_الله_جوادی_آملی
🍁🍁🍁
▪️ تا پایان ماه محرم ،هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق
در محفل شور و شعور حسینی همراه ما باشید👇👇👇
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌شرف یک ملت
آیت الله جوادی آملی
🍁🍁🍁
▪️ تا پایان ماه محرم ،هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق
در محفل شور و شعور حسینی همراه ما باشید👇👇👇
@rahighemakhtoom
درس اخلاق 14 .21 شهریور 98 استاد.rar
11.92M
📌 صوت جلسات درس #اخلاق استاد #جوادی آملی در دماوند در تاریخ های 14 و21 شهریور 98
🔅🔅🔅
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به #قرآن پناه ببرید
🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی #قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
#امام_حسین_علیه_السلام
#محرم
#احادیث_حسینی
#شور_شعور
🍁🍁🍁
📌 حسین بن علی خوشحال بود چون به مقصد رسید و مهمان الهی شد
📌 هر کس هر جا سخن از حرّيت و آزادي دارد، شاگرد کربلاست
▪ ما بهرهاي که از اين عزاداري سالار شهيدان ميبريم اين است که بايد بيدار باشيم. ما يک حسابي درباره خودمان بکنيم آن وقت برويم قرآن کريم چه بياني دارد؟
▫ يک بيان نوراني امام باقر دارد که فرمود: «اعْرِضْ نَفْسَكَ عَلَي كِتَابِ اللَّهِ»، يعني قرآن يک ترازو است، عقايد، اعمال، اخلاق، اوصاف همه آنچه را که داريد به اين ترازو بسنجيد.
▫ ما بايد قرآنفهم باشيم، يک؛ آن عُرضه عَرضه را داشته باشيم، دو؛ تا فرمايش امام باقر عمل بشود، سه. فرمود: «اعْرِضْ نَفْسَكَ عَلَي كِتَابِ اللَّهِ»، قرآن ترازو است، کسي ترازوشناس نباشد چگونه ميتواند توزين کند؟
🍁🍁🍁
▪ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق
در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب #سروش_هدایت(89)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#شناخت_قرآن
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
#پیام_ها_و_نکته_ها
#علامه_طباطبایی
🔅🔅🔅
📝 دیدگاههای تفسیری ؛فلسفی علامه طباطبایی در بیان شاگرد فرزانه ایشان آیت الله جوادی آملی(4)
▪ چهارم. علّامه طباطبايي چونان حكيمان متألّه ديگر، جهاني بود بنشسته در گوشهاي. همانطور كه در جهان عيني عرشْ موجود است و خداوند آن را بر آب قرار داد؛ (وكان عَرْشُهُ علي الماء)[ سوره ي هود، آيه ي 7.]، هر چند تحقيق معناي عرش و مقصود از آب و مراد از استواي عرش بر آب، محتاجِ فحص بالغ و سعي رساست، ليكن اجمال آن اين است كه مقام فرمانروايي خداوند و اِعمال ربوبيّت آن حضرت بر عامل حيات استوار است. چنانكه فرمود: (وَ جَعَلْنا مِنَ الماء كلَ شيءٍ حيٍّ).[ سوره ي انبياء، آيه ي 30.]
🔹 همچنين در جهان علمي يعني صحنه روحِ انسانِ متكاملْ دلي است
كه از آن به عنوان عرش معنوي ياد ميشود؛ قلبُ المؤمنِ عَرْشُ الرحمن[بحار الانوار، ج 58، ص 39.] و اين عرشِ روحاني بر آب ويژه قرار گرفته است و آن اشك است:
اشك حَرَم نشين نهانخانه مرا
از پشت هفت پرده به بازار ميكشد
[ديوان حافظ.]
🔹 از دعاي كميل عَلَوي برمي آيد كه مهمّترين سلاحِ مجاهدِ نستوهِ جهادِ اوسط و اكبر، گريه است؛ «و سلاحُهُ البكاء».
[ مفاتيح الجنان، دعاي كميل]
🔹 اشك عارفانه مؤمنْ آبِ حيات اوست كه عرش الرحمان را به دوش ميكشد؛
گفتي آن آب را كه عرش بر اوست اشك كرّوبيان همي يابم
رَخْشِ فكرتْ كه رستم جان راست با فلك هم عنان همي يابم
هر كجا ذرّهاي است در دو جهان زير بار گران همي يابم
چيست آن بارْ عشق حضرت اوست راستي جاي او همي يابم
در رَسَنهاي منجنيقِ شناختْ عَقلْ يك ريسمان همي يابم
جمله خلق را در اين دريا چون نَمِ ناودان همي يابم
بر درش سر بريده همچون قَلَم عَقْلْ بر سر دوان همي يابم
بر سر هر كه سرنباخت در او قهر او قهرمان همي يابم
ره بَر و راه و راه رو همه اوست من بدين صد بيان همي يابم
[ديوان عطار، ص 109 ـ 110.]
🔹 اساس اين معارف برين را در انسان شناسيِ ديني ميتوان يافت. زيرا حضرت امام جعفر صادق (عليهالسلام) از رسول گرامي اسلام (صلي الله عليه و آله و سلم) چنين نقل نمود كه جبرئيل (عليهالسلام) بر آن حضرت نازل شد و سلام خداوند را ابلاغ كرد و گفت خداوند چنين فرمود: اِشْتَقَقْتُ للمؤمن اسماً من أسمائى سَمَيتُّه مُؤمناً، فالمؤمن منّى و أنَا منه، مَنْ استهانَ مؤمناً فقد استقبلني بالمحاربة
[وسائل الشيعة، ج 17، ص 211، كتاب تجارت، ابواب ما يكتسب به، باب 49، ح 1.]؛
يعني من براي مؤمن نامي از نامهاي خودم را برگزيدم و او را مؤمنْ ناميدم. زيرا عنوانِ مؤمن يكي از اسماي حسناي خداوند سبحان است؛ «...المُؤمن المُهَيْمن العزيز الجبّار المتكبّر...».[ سوره ي حشر، آيه ي 23.] پس مؤمن از من است و من از اويم، هر كس مؤمن را سبك دارد و خوار شمرد گويا به نبرد با من مبادرت ورزيده است.
🔹 معلوم است جنگِ با خداوند مستلزم انهزام و شكست قطعي دنيا و آخرت است. آن چه از حضرت رسول گرامي (صلي الله عليه و آله و سلم) رسيده كه «حسينٌ منّي و أنَا من حسين»
[ بحار الانوار، ج 43، ص 261.]
🔹 نموداري از هماهنگي كامل ظاهر و مظهر است و همانطور كه ولايت دَرِ ورودي نبوت و رسالت است؛ «أنا مدينة العلم وعلىّ بابها»،
[ همان، ج 40، ص 87.]
🔹 نبوت و رسالت نيز دَرِ ورودي ساحت منزّه ربوبيّت است، يعني بدون ولايتمداري نيل به قرب رسالت ميسور نيست و بدون نبوّتْ محوري رسيدن به بارگاه مقدّس ربوبيّت مقدور نخواهد بود.
🔹 وقتي انسان سالك به قرب الاهي متنعم ميگردد و فيض ويژه آن حضرت به هويّت وي نزديك ميشود كه در تمام جزمهاي علمي و عزمهاي عملي و تنظيم روابط متقابل حق و تكليف، در مدار قرآن و عترت (عليهمالسلام) حركت كند.
ناقوس هوا بشكنْ گر زانكه نه گبري تو
زُنّار ريا بگسل گر زانكه نه ترسايي
[ديوان عطار، ص 624.]
@rahighemakhtoom
#امام_حسین_علیه_السلام
#محرم
#احادیث_حسینی
#شور_شعور
🍁🍁🍁
▪ هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق
در روضه الشهداء همراه ما باشید👇👇👇
@rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 طیر ابابیل
▪ وجود مبارک پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) به هر حال اینها بشر هستند، وقتی ببینند علناً وحی را انکار می کنند، چه کار می کنند؟ اینها یک سلسله وظایف تبلیغی، تعلیمی، امر به معروف، نهی از منکر، تدریس، مبارزات فرهنگی و اینها را دارند. یک مقدار هم نگران هستند که اینها هنوز هم که هنوز است دارند با دین بازی می کنند. در آن بخشی که وظیفه خود روحانیت و انبیا و اولیاست، تعلیم، تدریس و مبارزه فرهنگی، تبیین اینها را فرمود کار شماست که باید انجام بدهید؛ اما حالا نگران باشید که اینها چگونه به دین آسیب برسانند، من خودم تنها مشکل را حلّ می کنم. ما که نمی گذاریم یک عده همیشه بمانند و با دین بازی کنند! اینکه فرمود: ﴿فَذَرْنی﴾؛[1] یعنی تو مرا تنها بگذار. این حالِ استکفاء است. یک وقت است که در بعضی از امور فرمود: ﴿إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ ینْصُرْكُمْ﴾،[2] این مربوط به تبلیغ است، تعلیم است، نشر معارف است، امر به معروف و نهی از منکر است، اینها جای ﴿إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ ینْصُرْكُمْ﴾ است؛ اما حالا اگر کسی ـ معاذالله ـ کمر بسته بر هَدم دین، اصراری دارد بر وَهن قرآن کریم، اینجا دیگر ﴿إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ﴾ لازم نیست؛ فرمود شما لازم نیست، من خودم به تنهایی مشکل را حلّ می کنم. این استکفاء غیر از استنصار است. استنصار در حقیقت وظیفه ما را خواست که ﴿إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ ینْصُرْكُمْ﴾؛ اگر کسی دین خدا را یاری کرد، خدا او را یاری می کند، ما موظّفیم که این کار را انجام بدهیم. این در حد تعلیم است، تبلیغ است، تدریس است، امر به معروف است، نهی از منکر است، جهاد است، شهادت است و اینهاست. اما حالا اگر کسی قد علم کرده که به دین آسیب برساند، فرمود شما نگران چه هستید؟
▪ این تعقیبات نماز صبح «حَسْبِی مَنْ هُوَ حَسْبِی حَسْبِی مَنْ لَمْ یزَلْ حَسْبِی حَسْبِی مَنْ كَانَ مُنْذُ كُنْتُ حَسْبِی لَمْ یزَلْ حَسْبِی»؛[3] اینها برای همین است. انسان نگران نباشد که حالا دین در خطر است و چه می شود؟! ما تا آنجا که وظیفه ماست، باید انجام بدهیم؛ اما این چنین نیست که اگر کسی ـ خدای ناکرده ـ فیلی بخواهد بیاید، ابرهه ای بخواهد بیاید، خدای سبحان همین طور نگاه بکند که کعبه را از بین ببرند، اینطور نیست! همیشه این «طیر ابابیل» هست، پس ما باید نگران وظیفه خود باشیم، تا آنجا که وظیفه ما هست، تدریس است، تعلیم است، امر به معروف است، نهی از منکر هست، جهاد و شهادت است، اینها را باید انجام بدهیم؛ اما حالا دین چه می شود، فرمود تو چه کار داری؟ به پیغمبر می فرماید! فرمود من خودم به تنهایی حلّ می کنم. آن طور نیست که حالا وقتی حجت خدا تمام شد، ما همین طور ساکت باشیم، این طور نیست: ﴿فَذَرْنی وَ مَنْ یكَذِّبُ بِهذَا الْحَدیثِ﴾؛ تنها بگذار مرا! من خودم مشکل را حلّ می کنم؛ منتها این تعلیمات در تعقیبات نماز صبح هست، در خود قرآن کریم است: ﴿أَ لَیسَ اللَّهُ بِكَافٍ عَبْدَهُ﴾،[4] آنجا یعنی کار شما تمام شد، شما هر چه می خواستید یاری بکنید، کردید؛ اما این طور نیست که ما رها بکنیم. این ممکن نیست. ما هم شما را در روز خطر حفظ می کنیم، چه اینکه همیشه حفظ می کنیم؛ هم دینمان را حفظ می کنیم: ﴿أَ لَیسَ اللَّهُ بِكَافٍ عَبْدَهُ﴾. نه تنها ما آن خطر را از راه برمی داریم، شما را هم حفظ می کنیم. آنجا دیگر از شما هیچ کاری ساخته نیست تا شما دین را یاری کنید.
▪ پس سه بخش شد: یک بخش مربوط به کار ماست که ﴿إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ ینْصُرْكُمْ﴾. یک بخش مربوط به کفّاری است که کمر بستند بر هَدم دین، فرمود من خودم تنهایی این مشکل را حلّ می کنم. یکی اینکه شما هم که ماندهاید شما را هم در می یابم: ﴿أَ لَیسَ اللَّهُ بِكَافٍ عَبْدَهُ﴾.
[1]. سوره قلم، آیه44.
[2]. سوره محمد، آیه7.
[3]. زاد المعاد ـ مفاتیح الجنان، ص382.
[4]. سوره زمر، آیه36.
📚 درس تفسیر سوره مبارکه قلم جلسه 10
تاریخ: 1397/09/28
🔅🔅🔅
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به #قرآن پناه ببرید
🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی #قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید.
👇👇👇
@rahighemakhtoom
مبانی قرآنی قیام حسینی 85-6.pdf
234.6K
📌 #مبانی_قرآنی قیام حسینی 6
#آیت_الله_جوادی_آملی
🍁🍁🍁
▪ تا پایان ماه محرم ،هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق
در محفل شور و شعور حسینی همراه ما باشید👇👇👇
@rahighemakhtoom