eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️قرآن شناسی✳️ 📋 معنى تأويل در عرف قرآن تأويل از قبيل معنى كه مدلول لفظ باشد نيست چنانكه روشن است كه در خوابهائى كه در سوره يوسف نقل و تأويل شده هرگز لفظى كه خواب را شرح مى‌دهد به تأويل خواب دلالت لفظى- اگر چه خلاف ظاهر هم باشد- ندارد. و همچنين در قصه‌هاى موسى و خضر لفظ قصه‌ها به تأويلى كه خضر براى موسى كرده دلالت ندارد . https://eitaa.com/rahighemakhtoom
☘🌹🍀☘🌹 همچنين در آيه‌"وَ أَوْفُوا الْكَيْلَ إِذا كِلْتُمْ وَ زِنُوا بِالْقِسْطاسِ الْمُسْتَقِيمِ" اين دو جمله دلالت لفظى بر وضع اقتصادى مخصوص كه تأويل امر است ندارد. و همچنين در آيه‌"فَإِنْ تَنازَعْتُمْ فِي شَيْ‌ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ" دلالت لفظى بر تأويل خود كه وحدت اسلامى است ندارد و اگر در ساير آيات دقت كنيم امر از همين قرار مى‌باشد. https://eitaa.com/rahighemakhtoom
در مورد خوابها تأويل خواب حقيقتى است خارجى كه در صورت خاصى براى بيننده خواب جلوه كرده است. همچنين در قصه موسى و خضر تأويلى كه خضر اظهار مى‌كند حقيقتى است كه كارهائى كه انجام داده از آن سرچشمه مى‌گيرد و خودِ كار به نحوى به تأويل خود متضمن است. و در آيه‌اى كه به درستى كيل و وزن امر مى‌كند تأويل آن يك حقيقت و مصلحتى است عمومى كه اين فرمان تكيه به آن دارد و به نحوى تحقق‌دهنده او است. و در آيه رد نزاع به خدا و رسول نيز به همين قرار است. https://eitaa.com/rahighemakhtoom
📋بنابراين تأويل هر چيزى حقيقتى است كه آن چيز از آن سرچشمه مى‌گيرد و آن چيز به نحوى تحقق‌دهنده و حامل و نشانه اوست چنانكه صاحب تأويل زنده تأويل است و ظهور تأويل با صاحب تأويل است. ✳️اين معنى در قرآن مجيد نيز جارى است زيرا اين كتاب مقدس از يك رشته حقائق و معنويات سرچشمه مى‌گيرد كه از قيد ماده و جسمانيت آزاد و از مرحله حس و محسوس بالاتر و از قالب الفاظ و عبارات كه محصول زندگى مادى ما است بسى وسيع‌تر مى‌باشند. https://eitaa.com/rahighemakhtoom
📋اين حقائق و معنويات بحسب حقيقت در قالب بيان لفظى نمى‌گنجند تنها كارى كه از ساحت غيب شده اينست كه با اين الفاظ بجهان بشريت هشيارى داده شده كه با ظواهر اعتقادات حقه و اعمال صالحه خودشان را مستعد درك سعادتى بكنند كه جز اينكه با مشاهده و عيان درك كنند راهى ندارد، و روز قيامت و ملاقات خدا است كه اين حقائق بطور كامل روشن و هويدا مى‌شود چنانكه دو آيه سوره اعراف و آيه سوره يونس بدين معنى دلالت داشتند. خداى متعال براى اشاره باين معنى مى‌فرمايد: {«وَ الْكِتابِ الْمُبِينِ إِنَّا جَعَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ‌} ✳️✳️✳️✳️✳️ {وَ إِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتابِ لَدَيْنا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ»} سوره زخرف آيه 4 (ترجمه: سوگند بكتاب مبين، ما آن را قرآنى عربى قرار داديم تا شايد شما تعقل كنيد و بدرستى آن درحالى‌كه پيش ما در ام‌الكتاب است بلند است (دست فهم عادى به او نمى‌رسد) و محكم است (نمى‌شود در او رخنه كرد). https://eitaa.com/rahighemakhtoom
📋انطباق آخر آيه بتأويل بآن معنى كه ذكر شد واضح است و مخصوصا از آن جهت كه فرموده‌{«لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ»} و نفرموده «لعلكم تعقلونه» (شايد آن را تعقل كنيد) زيرا علم بتأويل چنانكه آيه محكم و متشابه (و ما يعلم تأويله الا اللّه) حكم مى‌كند اختصاص به خدا دارد و نيز بهمين جهت وقتى كه در آيه محكم و متشابه اهل انحراف را بواسطه پيروى متشابهات نكوهش مى‌كند مى‌فرمايد با اين پيروى فتنه مى‌خواهند و تأويل آن را مى‌جويند و نفرموده مى‌يابند. ✳️✳️پس تأويل قرآن حقيقت يا حقائقى است كه در ام‌الكتاب پيش خداست و از مختصات غيب مى‌باشد. ✳️✳️ https://eitaa.com/rahighemakhtoom
📖تامل و درنگ! واوست که ابرهای سنگین راایجاد می کند شاید غافلگیرشوی اگربدانی وزن ابری که بربالای سرتوست وحتی وجودش را هم حس نمیکنی ، بسیارسنگینترازآن مقداری است که تصورش را میکنی ! آیا میتوانی حدس بزنی که وزن آن به چند کیلوگرم می رسد ؟.... این ابری کوچک است که بدون آنکه وزن آن راحس کنیم درهوامعلق وشناوراست ؛ ولی غافلگیرکننده است اگربدانی که وزن این ابربه بیشتراز500 هزارکیلوگرم (500 تن) می رسد..... این ابرکه وزنی بسیارثقیل دارد بربالای سرما شناوراست واین حقیقتی است علمی که تأکید می کند ابرها بسیاربیشترازآن چیزی که تصورمیشود سنگین وثقیل هستند .... ولی این حقیقت علمی راقرآن کریم در14 قرن قبل خبرداده است ؛ آنجاکه درآیه ی 12 سوره ی رعد می فرماید : هُوَ الَّذِي يُرِيكُمُ الْبَرْقَ خَوْفًا وَطَمَعًا وَيُنْشِئُ السَّحَابَ الثِّقَالَ ترجمه : او كسي است كه برق را به شما نشان ميدهد كه هم مايه ترس است هم اميد و ابرهاي سنگين را ايجاد ميكند. ❇️✳️❇️✳️❇️ @rahighemakhtoom
دانشمندان فوايد بسياري براي سجده يافته اند. سجده منجر به افزايش جريان خون در رگها ميشود و خون را به مغز تلمبه مي كند و اين تاثير مثبتي بر حالت روحي انسان دارد و خود را به خدا نزديكتر احساس مي كند و اندوهش از بين ميرود زيرا خداوند تعالي برتر و بزرگتر از دنيا و ما فيها است... به همين سبب پيامبر (ص) در پاسخ به مردي كه خواسته بود در بهشت همراه پيامبر باشد فرمود: خود را با سجدهء زياد به زحمت انداز. {صحیح مسلم}📚 http://eitaa.com/rahighemakhtoom
📚نگاشت های تفسیری سوره حجرات آیه 📚12 یَا أَیُّهَا الَّذِینَ‌ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِیراً مِنَ‌ الظَّنِ‌ إِنَ‌ بَعْضَ‌ الظَّنِ‌ إِثْمٌ‌ وَ لاَ تَجَسَّسُوا وَ لاَ یَغْتَبْ‌ بَعْضُکُمْ‌ بَعْضاً أَ یُحِبُ‌ أَحَدُکُمْ‌ أَنْ‌ یَأْکُلَ‌ لَحْمَ‌ أَخِیهِ‌ مَیْتاً فَکَرِهْتُمُوهُ‌ وَ اتَّقُوا اللَّهَ‌ إِنَ‌ اللَّهَ‌ تَوَّابٌ‌ رَحِیمٌ‌. 🍀ترجمه: ای مؤمنان از بسیاری از گمانها پرهیز کنید، چرا که بعضی از گمانها گناه است، و [در کار دیگران‌] تجسس مکنید، و بعضی از شما از بعضی دیگر غیبت نکند، آیا هیچ کدام از شما خوش دارد که گوشت برادر مرده‌اش را بخورد، که از آن تنفر دارید، و از خداوند پروا کنید که بی‌گمان خداوند توبه‌پذیر مهربان است‌. https://eitaa.com/rahighemakhtoom
واژه نگاشت: 📋ظَنّ: از ریشه ظَننَ -69 بار تکرار در قرآن با مشتقات - «راغب» در «مفردات» مى گوید: «ظنّ» به معناى «اعتقادى» است که از دلیل و قرینه حاصل مى شود، این اعتقاد گاه قوى مى شود و به مرحله یقین مى رسد و گاه ضعیف است و از حد گمان تجاوز نمى کند. ظن مطلق گمان است و به خوب و بد هر دو متصف می شود. 📋تَجسَّسوا: از ریشه جسس‌ (۱ باردر قرآن) دست مالیدن براى دانستن ،تجسّس به معنى تفحّص و کنجکاوى از احوال مردم از همین مادّه است، جاسوس را نیز که از اوضاع مردم و محلّ کنجکاوى مىکند به همین سبب جاسوس گفتهاند. «تجسس» و «تحسس» هر دو به معناى جستجوگرى است، ولى اولى معمولاً در امور نامطلوب مى آید، و دومى غالباً در امر خیر.واژه تحسسوا در سوره یوسف آمده است. 📋یغتب:ازریشه غیب‌ (۶۰ باربا مشتقات در قرآن آمده است) کلمه غیبت اسم است. بمعنى اغتیاب و بدگوئى. بدگوئى در پشت سر دیگرى. آنچه در غیاب شخص بدگوئى مىشود اگر در او باشد آن غیبت است و اگر در وی نباشد بهتان نامیده میشود و اگر روبرو گفته شود آن را شتم (فحش) گویند. https://eitaa.com/rahighemakhtoom
✳️پیام ها و نکته ها: ✅ نهی الهی از بدگمانی مومنان نسبت به یکدیگر(اصل بر خوب بودن) ✅ لزوم حاکمیت روح خوش بینی و پرهیز از شک و بدبینی در جامعه ی اسلامی ✅ جواز تکیه کردن بر گمان و مظنه در بعضی از موارد(از به کار بردن واژه ی کثیراً چنین برداشت می شود که اگر در همه جا گمان ها مورد توجه قرار نگیرد چه بسا موارد مهمی باشد که نادیده گرفتن آن موجب صدمه و آسیب به فرد یا جامعه اسلامی بشود.) ✅بعضی از گمان ها انسان را در معرض گناه و عکس العمل ناشایست قرار می دهد. ✅ کافی نبودن گمان و مظنه برای متهم ساختن مومن و داوری علیه او 👈ادامه پیام ها در پست های بعدی..... ما را دنبال کنید https://eitaa.com/rahighemakhtoom
✳️پیام ها و نکته ها: ✅ مترتب شدن گناه بر برخی گمان ها مقتضی آن است که انسان هرچه بیشتر از بدگمانی نسبت به مومنان اجتناب و پرهیز کند. ✅ لزوم پرهیزورود به زمینه های لغزش و ابتلا به گناه(مسیر گمان و گمان پروری مسیر امنی نیست و منجر به انحراف از مسیر صحیح می شود) ✅ رواج بدگمانی تهدیدی جدی برای اخوت اسلامی است(در دو آیه قبل فرمود مومنان برادرند و در اینجا از بدگمانی پرهیز می دهد و این یک هشدار تلقی می شود.) ✅ممنوعیت تجسس و جستار در عیوب و کاستی های زندگی شخصی مومنان ✅ بدگمانی به مومنان زمینه کشیده شدن به تجسس و کنجکاوی های ممنوع می شود. پ👈ادامه پیام ها در پست های بعدی..... ما را دنبال کنید https://eitaa.com/rahighemakhtoom
✳️پیام ها و نکته ها: ✅خداوند،خواهان حفظ آبروی مومنان و بر ملا نشدن کاستی های افراد است ✅ممنوعیت غیبت و بدگویی مومنان در غیاب یکدیگر ✅ بدگمانی و تجسس زمینه ورود به غیبت(ترتیب لفظی بیانگر ترتیب حقیقی. در آیه دقت شود) ✅ تجسس و غیبت عامل گسستن برادری های مومنانه ✅ریختن آبروی مومن به منزله خوردن گوشت بدن بی جان او ✅ توجه به ماهیت غیبت و حقیقت آن موجب انزجار و تنفر و دوری از آن ✅ جواز غیبت غیر مومنان(فاسقان)به قرینه بعضکم بعضا ✅تجسس در عیوب مانند غیبت به منزله خوردن گوشت مرده برادر دینی ✅ بدگمانی ،تجسس ،غیبت بی تقوایی و گناه است و نیازمند توبه ✅ خداوند تواب (توبه و بازگشت پذیر)و رحیم و مهرورز است.(توبه کنید مورد مهر الهی قرار می گیرید) پ👈ادامه پیام ها در پست های بعدی..... ما را دنبال کنید https://eitaa.com/rahighemakhtoom
✳️ادامه پیام ها و نکته های آیه 12 حجرات: * ✅بدگمانی،تجسس و غیبت با توبه به درگاه خداوند قابل جبران است. *✅ پذیرش توبه مومنان جلوه رحمت خاص الهی نسبت به ایشان است. *✅ ایمان تعهد آور است،مومن باید از یک سری افکار و اعمال دوری نماید. * ✅برای دوری از گناهان حتمی باید از گناهان احتمالی اجتناب کنیم. *✅ در جامعه ایمانی اصل بر اعتماد،کرامت ،و برائت انسان هاست. *✅ برای جلوگیری از غیبت مبادی ورودی آن را مسدود کنیم.(گمان بد،تجسس) * ✅باطن و ملکوت گناه خباثت و تفر آور است. *✅ از شیوه های تبلیغ و تربیت استفاده از مثال و تمثیل است. *✅ در شیوه نهی از منکر از تعبیرات عاطفی استفاده کنیم. * ✅غیبت نوعی درنده خویی است. *✅ توبه یعنی در اسلام بن بست وجود ندارد. ما را دنبال کنید https://eitaa.com/rahighemakhtoom
📋📋نکته های تکمیلی: 🍀 در ادامه آیه قبل، این آیه نیز به عواملى چون سوءظن، تجسّس و غیبت، که صلح و صفا و اخوّت میان مؤمنان را به هم مىزند اشاره مىکند. 🍀 در قرآن، به حسن ظن سفارش شده و از گمان بد نسبت به دیگران نهى گردیده است. در سورهى نور مىخوانیم: «لولا اِذ سَمِعتُموه ظَنّ المؤمنونَ و المؤمنات باَنفسِهم خَیراً» چرا در بارهى شنیدههاى خود نسبت به مردان و زنان با ایمان، حسن ظن ندارید؟ 🍀 همانگونه که آیهى نهم این سوره، براى امنیّت و حفظ جان مردم، همهى مسلمانان را مسئول مبارزه با یاغى و تجاوزگر دانست، این آیه نیز براى حفظ آبروى مردم؛ سوءظن، تجسّس و غیبت را حرام کرده است. 🍀 امروزه حقوقدانان جهان، از حقوق بشر حرف مىزنند، ولى اسلام به مسائلى از قبیل تمسخر، تحقیر، تجسّس و غیبت توجّه دارد که حقوقدانان از آن غافلند. 🍀 هیچ گناهى مثل غیبت به درّندگى بىرحمانه تشبیه نشده است. آرى، حتّى حیوانات درنده هم نسبت به هم جنس خود تعرّض نمى کند. ✳️✳️✳️✳️✳️ مباحث آیه 12 حجرات ادامه دارد ما را دنبال کنید https://eitaa.com/rahighemakhtoom
🕙 📋 1 . بنا به تحقیق، 208 قطعه داستانی در قرآنی مجید آمده است که برخی ادامه برخی دیگر می باشند و بعضی از آنها نیز کامل و مستقل می باشند . 2 . 63 سوره از 114 سوره قرآن کریم، حاوی قصه و حکایتی است و این یعنی آن که بیش از نیمی از سوره های قرآن، با هنر قصه پردازی به انتقال پیام خود پرداخته اند . 3 . بیشترین قصه های قرآنی ابتدا در سوره اعراف و پس از آن بقره می باشند و سوره آل عمران در رتبه سوم قرار دارد . 4 . بیشترین داستان های قرآنی درباره حضرت موسی و قوم بنی اسرائیل و فرعونیان است . پس از آن، بالاترین آمار متعلق به داستان های حضرت ابراهیم (ع) و داستان های حضرت عیسی (ع) و مادرش حضرت مریم (ع) است . 5 . هیچ یک از داستان های قرآنی براساس خیال پردازی یا شخصیت های فرضی نیست و همه قصه های قرآن واقعیت داشته اند و در واقع، روایتی الهی از یک رویداد حقیقی می باشند . ما را دنبال کنید https://eitaa.com/rahighemakhtoom
🕙 📋چند نکته در باره قصه های قرآنی 6 . گروهی از داستان های قرآن با استفهام تقدیری آغاز می شوند . این نوع استفهام، یکی از صنایع ادبی در فن داستان نویسی است که مخاطب را تشویق می کند تا قصه را پی گیری نماید; (طه/9 و ص/20) . در این روش معمولا داستان با این مقدمه آغاز می شود: «آیا این خبر را شنیده اید که ...» . 7 . گروهی از داستان های قرآنی با روش نوین (چکیده نویسی) آغاز می شود; یعنی قبل از شروع متن اصلی داستان، در جملات کوتاهی چکیده و هدف اصلی داستان می آید و سپس از ایجاد آمادگی ذهنی، به اصل مطلب پرداخته می شود . به عنوان نمونه، به آیات 10 تا 20 سوره اعراف - داستان آفرینش - مراجعه نمایید . 8 . گاهی از همین روش به صورت معکوس استفاده شده است ; یعنی ابتدا داستان اصلی آورده شده، سپس به بیان خلاصه و چکیده آن پرداخته شده است تا در جمع بندی به خواننده کمک نماید; (آل عمران/59) . 9 . شیوه قرآن در بیان قصه های عاشقانه بسیار لطیف و عبرت انگیز است . در قرآن کریم سعی شده است تا با مسائل عشقی به صورت سمبلیک و اشاره وار برخورد شود و از ارائه جزئیات یا به زبان آوردن صریح و زننده، خودداری شود . با خواندن داستان یوسف و زلیخا، این نکته را در خواهید یافت . 10 . یک نکته جالب در داستان های قرآنی، شکسته شدن حصار زمان است . گاهی حتی یک داستان در دل داستان دیگر آورده می شود; در حالی که در زمان های مختلف رخ داده اند . این خصوصیت قرآن، باعث می شود تا انسان با دقت و موشکافی، سعی در چیدن صحیح قطعات مختلف این داستان ها نماید و تمرکز بیشتری پیداکند . ما را دنبال کنید https://eitaa.com/rahighemakhtoom
📋چند در باره قصه های قرآنی 11. نکته زیبای دیگر آن که در قصه های قرآنی، جایگاه خاص زنان و نقش تعیین کننده و محوری آنان در اغلب داستان های قرآنی است; (تحریم 10 و 11) . زنان در داستان های قرآنی، به وضوح معرفی می شوند و شخصیتی مستقل دارند . 12 . قرآن در جاهایی که می خواهد الگویی عمومی ارائه کند و یا اندرزی فراگیر در داستان های خود مطرح کند، از کلمات عامی مانند مردی از خاندان فرعون (مؤمن/28) یا زن لوط و زن نوح (تحریم/10) استفاده می کند . ما را دنبال کنید https://eitaa.com/rahighemakhtoom
اگر قصد راهنمایی و تربیت کسی را دارید، در قدم اول از گفتار نرم و با محبت بهره گیرید; حتی اگر مخاطب شما فرعون سرکش یا سران لجوج کفار جاهلی باشند; (طه/44 و شعرا/215) . 🌟🌟🌟 https://eitaa.com/rahighemakhtoom
{«فَلا أُقْسِمُ بِمَواقِعِ النُّجُومِ وَ إِنَّهُ لَقَسَمٌ لَوْ تَعْلَمُونَ عَظِيمٌ إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ فِي كِتابٍ مَكْنُونٍ لا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ تَنْزِيلٌ مِنْ رَبِّ الْعالَمِينَ»} سوره واقعه آيه 80 (پس سوگند به موقعهاى ستارگان و بدرستى اين سوگندى است كه اگر بدانيد بزرگ است، اين قرآنى است محترم در كتابى كه محفوظ و پنهان است (ام‌الكتاب) كتابى كه جز پاك‌شدگان آن را مس نمى‌كنند تنزيل- فروفرستاده شده- است از پيش خداى جهانيان). چنانكه پيداست آيات كريمه براى قرآن دو مقام اثبات مى‌كند : *مقام كتاب مكنون كه از مس، مس كننده‌اى مصون است *و مقام تنزيل كه براى مردم قابل فهم مى‌باشد. https://eitaa.com/rahighemakhtoom
مطلبی كه از اين آيات علاوه بر آيات گذشته استفاده مى‌شود استثناى «الا المطهرون» است كه به مقتضاى آن : كسانى مى‌توانند به حقيقت و تأويل قرآن كريم برسند و اين اثبات با نفيى كه از آيه‌{«وَ ما يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ»} درمى‌آيد منافات ندارد زيرا انضمام دو آيه به همديگر نتيجه استقلال و تبعيت مى‌دهد يعنى مى‌رساند كه : خداى متعال در علم باين حقائق مستقل است و كسى جز او اين حقائق را نخواهد دانست مگر باذن او و تعليم او. نظير علم غيب كه بموجب آيات بسيارى اختصاص‌ به خداى متعال دارد . و در آيه‌اى كسان پسنديده‌اش استثنا شده‌اند{«عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلى‌ غَيْبِهِ أَحَداً إِلَّا مَنِ ارْتَضى‌ مِنْ رَسُولٍ»} سوره جن آيه 27 و از مجموع كلام نتيجه گرفته شده كه : علم غيب بنحو استقلال اختصاص به خدا دارد و جز او كسى را نشايد مگر باذن او. آرى مطهرون به دلالت اين آيات به حقيقت قرآن مس مى‌كنند و بانضمام آيه كريمه‌{«إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً»} سوره احزاب آيه 33 كه بموجب اخبار متواتره در حق اهل بيت پيغمبر (ص) نازل شده است پيغمبر اكرم (ص) و خاندان رسالت (ع) از پاك‌شدگان و بتأويل قرآن عالمند. https://eitaa.com/rahighemakhtoom
الف) گفتار رفتار آدمی در هر زمان و مکان، در حافظه الهی محفوظ است ; مراقب باشید; (لقمان/16 و کهف/30) . ب) نسبت به انسان های اطرافت، احساس مسئولیت کن و آنها را از کارهای بد بازدار و به کارهای خوب تشویق کن . این لازمه استحکام یک پیکر است و بنی آدم اعضای یکدیگرند; (لقمان/17) . 🌟🌟🌟🌟🌟 . https://eitaa.com/rahighemakhtoom
ج) در رفتارهای اجتماعی دقت کن! مبادا با غرور رویت را از دیگران برگردانی یا مثل متبکران راه بروی ; مبادا تندرو و کندرو شوی ; میانه روی، بهترین روش است ; مراقب باش صدایت را بر سر کسی بلند نکنی و خلاصه در یک کلام، آدم باش ; (لقمان/18و19) . 🌟🌟🌟🌟🌟 . https://eitaa.com/rahighemakhtoom
: 🔅🔅🔅🔅 اقسام سوء ظن و بدگمانى سوء ظن اقسامى دارد که بعضى پسندیده و برخى ناپسند است: 1. سوءظن به خدا، چنانکه در حدیث مى خوانیم: کسى که از ترس خرج ومخارج زندگى ازدواج نمى کند، در حقیقت به خدا سوء ظن دارد؛ گویا خیال مى کند اگر تنها باشد خدا قادر است رزق او را بدهد، ولى اگر همسر داشته باشد، خدا قدرت ندارد. این سوءظن، مورد نهى است. 2. سوء ظن به مردم، که در این آیه از آن نهى شده است. 3. سوء ظن به خود، که مورد ستایش است. زیرا انسان نباید به خود حسن ظن داشته باشد و همه کارهاى خود را بى عیب بپندارد. حضرت على علیه السلام در برشمردن صفات متّقین در خطبه همام مى فرماید: یکى از کمالات افراد باتقوا آن است که نسبت به خودشان سوء ظن دارند. آرى، افرادى که خود را بى عیب مى دانند، در حقیقت نور علم و ایمانشان کم است و با نور کم، انسان چیزى نمى بیند. اگر شما با یک چراغ قوّه وارد سالنى بزرگ شوید، جز اشیاى بزرگ چیزى را نمى بینید، ولى اگر با نور قوى مانند پرژکتور وارد سالن شدید، حتّى اگر چوب کبریت یا سنجاقى در سالن باشد مى توانید آن را ببینید. افرادى که نور ایمانشان کم است، جز گناهان بزرگ چیزى به نظرشان نمى آید و لذا گاهى مى گویند: ما که کسى را نکشته ایم! از دیوار خانه اى که بالا نرفته ایم! و گناه را تنها این قبیل کارها مى پندارند، امّا اگر نور ایمان زیاد باشد، تمام لغزشهاى ریز خود را نیز مى بینند و به درگاه خدا ناله و استغفار مى کنند. اگر کسى نسبت به خود خوشبین شد، هرگز ترقّى نمى کند. او مثل کسى است که دائماً به پشت سر خود و به راههاى طى شده نگاه مى کند و به آن مغرور مى شود، ولى اگر به جلو نگاه کند و راههاى نرفته را ببیند، خواهد دانست که نرفته ها چند برابر راههاى رفته است! توجّه به این نکته لازم است که معناى حسن ظن؛ سادگى، زودباورى، سطحى نگرى و غفلت از توطئه ها و شیطنت ها نیست. اُمّت اسلامى هرگز نباید به خاطر حسن ظن هاى نابجا، دچار غفلت شده ودر دام صیادان قرار گیرد. 🌟🌟🌟🌟🌟 https://eitaa.com/rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 غیبت و پیامدهای آن: غیبت آن است که انسان در غیاب شخصى چیزى بگوید که مردم از آن خبر نداشته باشند و اگر آن شخص بشنود، ناراحت شود.( رسول خداصلى الله علیه وآله فرمود: دست از سر مرده ها بردارید و بدى هاى آنان را بازگو نکنید، کسى که مُرد، خوبى هایش را بیان کند. امام صادق علیه السلام فرمود: غیبت کننده اگر توبه کند، آخرین کسى است که وارد بهشت مى شود و اگر توبه نکند، اوّلین کسى است که به دوزخ برده مى شود. امام رضا علیه السلام از امام سجاد علیه السلام نقل مىکند که هر کس از ریختن آبروى مسلمانان خود را حفظ کند، خداوند در قیامت لغزشهاى او را نادیده مى گیرد. پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله فرمودند: هر کس زن یا مردى را غیبت کند، تا چهل روز نماز و روزهاش پذیرفته نمى شود. 🌟🌟🌟🌟🌟 https://eitaa.com/rahighemakhtoom