eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
784 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 تشکر حضرت آیت الله از زحمات جامعه در مبارزه با كرونا حضرت آیت الله العظمی در پیامی، از جامعه پزشکی، وزیر محترم بهداشت، معاونانشان و از همه عزیزان و برادران و خواهرانی که سعی بلیغ در درمان بیماری ها و تامین بهداشت مردم در مقابل ویروس کرونا دارند، تشکر و قدردانی نمودند. معظم له در این پیام، بیان داشتند: خدای سبحان گاهی انسان را به نعمت امتحان می کند و گاهی به نقمت! در سوره مبارکه فجر آمده است: "فَأَمَّا الْإِنْسَانُ إِذَا مَا ابْتَلَاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَنَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ...." آزمون الهی دو قسم است گاهی به رفاه است گاهی به رنج! این بیماری خطرناک کرونا که عده ای را در جامعه گرانقدر و عزیز ما درگیر کرده، امیدواریم آنها که مبتلا نشده اند، از باب دفع بیماری مبتلا نشوند و خدا عنایت کند و آنها که مبتلا شده اند، از باب رفع بیماری، بر اساس " و نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ" شفا پیدا کنند. از جامعه پزشکی، از وزیر محترم، از معاونانشان از همه عزیزان و برادران و خواهرانی که سعی بلیغ دارند در درمان بیماری ها و در تامین بهداشت مردم، متشکریم. هم به بیماران شفاء عنایت کند هم از این بزرگواران به احسن وجه بپذیرد. 🔅🔅🔅 کانال قرآنی رحیق(گنجینه آموزه ها و معارف تفسیری) @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 کانال قرآنی رحیق(گنجینه آموزه ها و معارف تفسیری) @rahighemakhtoom
📌 بخشی از خطبه178 نهج البلاغه مناسب این ایام است. حضرت علی علیه السلام می فرمایند : « به خدا سوگند ! هرگز ملتی از ناز و نعمت زندگی گرفته نشدند، مگر به کیفر گناهانی که انجام داده اند. اگر مردم به هنگام نزول بلاهاو گرفته شدن نعمت ها، با درستی نیت در پیشگاه خدا زاری کنند و با قلب های پر از محبت از خداوند درخواست عفو نمایند ، آنچه از دستشان رفته ، باز خواهد گشت و هر گونه فسادی اصلاح خواهد شد .» التماس دعا 🙏 @rahighemakhtoom
(یکشنبه 4-12-1398) 🔅🔅🔅 📌 دنیاگرایان و آخرت گرایان ... يا شيخ، إِن الدنيا خضِرةٌ حلوةٌ و لها أهلٌ، و إِن الآخِرة لها أهلٌ، طلقت أنفسهم عن مفاخرةِ أهلِ الدنيا، لايتنافسون فِيِ الدنيا، و لايفرحون بغِضارتِها، وو لايحزنون لِبؤسِها. ▪ دنبالۀ فرمایش امیرالمؤمنین«علیهالسلام» به پیرمرد شامی است، فرمود: ▪ یا شیخ! إن الدنیا خضِرةٌ حلوة، دنیا زیباست، باطراوت است، شیرین است .لذات دنیوی، پول، مقام، زن و فرزند، خانه و زندگی و عیش دنیا شیرین است، در این تردیدی نیست. و لها اهلٌ، کسانی هم اهلِ همین لذات و عیش و شیرینیِ دنیا هستند، دلشان به همینها خوش است. منطقشان هم این است که: ما میخواهیم زندگی کنیم ،خوش بگذرانیم. یک عده اینطورند، ▪ خداوند متعال در قرآن میفرماید: «من كان يرِيد العاجِلة عجلنا له فيِها ما نشاء لمِن نرِيد ( سوره مبارکه اسراء/18. )» آن کسی که فقط با چشم نزدیک بین عالمِ وجود را می بیند، مقصود او همین لذات نقد و زودگذر است. آن چیزهایی که خدای متعال در عالم غیب مقدر فرموده، آنرا چشمِ نزدیک بین نمی بیند! اما: «و من أراد الآخرة و سعی لها سعیها و هو مؤمن»، خدای متعال همه چیز را به او میدهد. اینجا هم میفرماید: این زیبایی و سرسبزی و شیرینیای که در دنیا هست، یک عدهای طرفدار دارد، برای این شعار میدهند، برای این حرکت میکنند. ▪ اما، و إن الآخرة لها أهلٌ، آخرت هم اهلی دارد، کسانی دارد، کسانی اهل آخرتند. اهل آخرت بودن، معنایش این نیست که انسان به کلی از لذائذ دنیا چشم بپوشد؛ نه ،«یأکل الطعام و یمشی فی الاسواق»، پیغمبران همینطور بودند. پیغمبر به آن رفیق خودشان که از خانه و زن و زندگی کناره گرفته بود، فرمودند: این چه کاری است که میکنی؟! من غذا میخورم، زن میگیرم، زندگی میکنم. پس معنای اهل آخرت بودن این نیست که انسان از دنیا صرفنظر کند، بلکه معنایش این است که برای او، دنیا مقصد نیست ، ▪ مقصد یک چیز دیگر است. طلقت انفسهم عن مفاخرة اهلِ الدنیا، طلقت یعنی: آزاد و رها شده است جانهای اینها از مفاخرۀ با اهل دنیا که من این را دارم، شما نداری! من به این مقام رسیدم، شما نرسیدی! و از این قبیل . ▪ لایتنافسون فی الدنیا، تنافس یعنی: چشم و همچشمی. در کار دنیا چشم و همچشمی نمیکنند، اینها اهل آخرتند. و لایفرحون بِغضارتِِها و لایحزنون لِبؤسِِها، اگر دنیا به آنها اقبال کرد، آنچنان خرسند نمیشوند که از توجه به خدا و راه خدا باز بمانند. اگر جلو افتادند، رفتار اینها نباید طوری باشد که به معنای غفلت از آخرت و غفلت از وظیفه باشد. و اگر عقب هم افتادند ،همینطور برای سختیِ دنیا و مشکلاتِ دنیا محزون و اندوهگین نمیشوند. ▪ این البته رتبۀ بالایی است، ماها ممکن است اندوهگین هم بشویم، ضعِاف النفوس، امثال بنده ممکن است محزون هم بشویم، لکن این حزن نباید عمق داشته باشد! بالاخره بگوییم میگذرد، خدای متعال انشاءالله یک طوری جبران میکند. نگاهمان به کرم و لطف الهی باشد. 1 1. امالی شیخ طوسی، صفحۀ 435. 🔅🔅🔅 💻برای ترویج ؛تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
برشی از کتاب (139) 🔅🔅🔅 📌حضرت زهرا انسان کامل ▪ كمال انسانِ كامل در كَونِ جامع بودن او است كه گذشته از شمول صحنه انسانيت، فراگير حضرتِ لاهوت، جبروت، ملكوت و ناسوت است، و اين جمع، ممكن است مكسّر، و محتمل است سالم باشد. ▪ جامعيّت حضرت ختمي مرتبت صلي الله عليه و آله و سلم و كساني كه به منزله جان اويند و آن حضرت صلي الله عليه و آله و سلم از اينان محسوب مي شود، نظير «انا من حسين(عليه‌السلام) » [بحار الانوار، ج 43، ص 261.]، از سنخ جمعِ سالم بوده، بلكه از مصاديق بارز آن خواهد بود، زيرا اين ذوات مقدّس در آن صُقع ربوبي، مظهر يگانگي تامّ و يكتايي كامل اند و هيچ موجود امكاني و مخلوقِ نيازمندي مانند اينان آيَتِ كبراي خداوند نبوده و مظهر تامّ الهي نيست، و هيچ گونه كثرت و دوگانگي بين آنان در صحنه عنداللّهي وجود ندارد: «...إنّ ارواحكم ونورَكم وطينَتكم واحدةٌ، طابَتْ وطَهُرَتْ بعضُها مِن بعضٍ، خَلَقكم الله انواراً فَجَعلكم بعرشه مُحْدقين... » [همان، ج 99، ص 129، زيارت جامعه كبيره.]؛ چه اينكه آن منزلتِ كبري منزّه از ذكورت و انوثت و مبرّاي از توليد و توالدست، زيرا همان طوري كه بامداد و شامگاه فرع وجود شب و روز است، در جايي كه مجالي براي ليل و نهار نباشد، موردي براي صباح و مساء نخواهد بود؛ «ليس عند ربّك صباحٌ ولامساء». 🔹 هم چنين مذكّر و مؤنث بودن و زن و مرد شدن از اوصاف جسم مادي است نه روح مجرّد، و در قلمرو تجرّد تام مجالي براي بدن طبيعي نيست، لذا موردي براي طرح مذكّر و مؤنث وجود ندارد. 🔹 در آن صُقع كه مجالي براي موجود مُستكفي نيست چه رسد به موجود ناقص، بلكه هر چه در آن مَوطن حضور دارد، موجود مجرّد تامّ است، بين حضرت علي بن ابي طالب(عليه‌السلام) و حضرت زهرا)سلام الله عليها( كه كفوِ هم اند، همساني و هم سويي، و هماهنگي و هم آوايي كامل حاكم است؛ در آن مقامِ دلگشا كه جَمعِ جَمع است و در آن مقام دل انگيز كه شمع جَمع است، همتايي براي اهل بيت عصمت و طهارت(عليهم‌السلام) نيست، نه از خود و نه از غير. 🔹 اما نفي همتايي به لحاظ خودِ اهل بيت(عليهم‌السلام) از باب سالبه به انتفاي موضوع است، چون كثرتي بين خود آنان نيست تا همتايي يا غيرهمتايي در آن فرض شود، و اما نفي همتايي به لحاظ غير، چون هيچ بيگانه اي هم سنگ آنان نخواهد بود، از باب سالبه به انتفاي محمول است. 🔹 از شئون آشكارِ كَونِ جامع بودن، صاحب كرسي خلافت شدن و متولّي لواي ولايت بودن است كه در همه اين مراحل، حضرت صدّيقه كبري)سلام اللّه عليها(، چونان علي مرتضي(عليه‌السلام) خليفه خدا و ولّي مطلق او است. البته جريان امامتِ تدبيري و رهبري امت اسلامي كه مسئوليت اجرايي است، مختص اميرمومنان حضرت علي بن ابي طالب(عليه‌السلام) است. 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
058.mp3
4.88M
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🖥با باز نشر مطالب ،(با لینک یا بدون لینک)مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. @rahighemakhtoom
آیت الله حائری شیرازی @rahighemakhtoom
حضرت آیت الله 📌حسنه دنیا در زندگی حلال و زندگی ساده است ✅نابسامانی ها در اثر منظم زندگی نکردن است ✅شرط آسایش خانواده و رفاه جامعه 🔸یک وقت می‌گویند این شخص مُرد، این را طبیب معالج می‌آید آزمایش می‌کند می‌گوید قلبش، مغزش همه از کار افتاد، اجازه دفن می‌دهد ... 🔸و اما در فضای دین این هنوز از دنیا نرفته، برای اینکه وقتی بخواهد وارد برزخ بشود این یک مشکل جدّی دارد: این شخصی که به مال دل بسته است، به مال تعلّق پیدا کرده، هنگام مرگ متعلَّق را از او می‌گیرند(یک)، تعلّق می‌ماند(دو)، درد و عذاب شروع می‌شود(سه) 🔸چرا معتادها را که گرفتند دردشان شروع می‌شود؟ برای اینکه متعلَّقِ اعتیاد را از آنها گرفتند، اعتیاد همچنان هست، فریادشان بلند است. 🔸این بیچاره که می‌خواهد از دنیا وارد برزخ بشود این فریادش بلند است، این همان فشار قبر است، فشار مرگ است؛ تا تک تک این تعلّقات از جانش کَنده نشود این را وارد برزخ نمی‌کنند، به حسب ظاهر وارد قبر شده. 🔸این صلات لیلة الدَّفن که برای پرهیز از وحشت و نجات از وحشت است، بخشی از آن برای همین است ... 🔸این روایت نورانی را مرحوم کلینی(رضوان الله علیه) در کتاب کافی نقل کرد که بالأخره اموال او نزد او حاضر می‌شود و اعمال او هم نزد او حاضر می‌شود و اولاد او هم نزد او حاضر می‌شوند، همه اینها حرف می‌زنند. 🔸اموال می‌گویند تو هیچ سهمی از ما نداری، فقط یک مقدار کفن باید بگیری؛ اولاد می‌گویند ما تا لبه گور با تو هستیم؛ عمل می‌گویند ما با تو هستیم که هستیم! 🔸خُب این خطرات هست، بنابراین کسی بخواهد راحت زندگی کند ... حَسنه دنیا همین است؛ آدم خوب زندگی کند، داشتن همسر خوب، بدون دعوا، بدون زد و خورد، بدون طلاق داشتن، فرزندان خوب، اینها حسنه دنیاست. 🔸حسنه دنیا در زندگی حلال و زندگی ساده است ... 🔸تولید، کار بسیار خوبی است؛ لازمه تولید این است که ما چند میلیون زیر خطّ فقر نداشته باشیم. 🔸همین الآن ما چند میلیون زیر خطّ فقر داریم؟ همین باید لذّت ببرد که من مشکل دیگران را دارم حل می‌کنم؛ این لذّت روحی به مراتب بالاتر از لذّت اجوَفَین است؛ این لذّت است، اگر کسی بخواهد لذّت ببرد، لذّت احسان، لذّت اکرام خیلی بالاتر از لذّت اجوَفَین است... 🔸وَمِنْهُمْ مَن یَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَةً، ما یک دنیای طیّب و طاهر می‌خواهیم ... 🔸خُب الآن ما چند میلیون فقیر در کشور علی‌بن‌ابی‌طالب داریم؟ هزارها شهید هم دادیم! 🔸این در اثر همان منظّم زندگی نکردن است! 🔹برگرفته از درس تفسير قرآن. سوره احزاب، آيات25 الي 29/ @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیت الله 📌جلالت و شکوهمندی شهداء درانتشار آموزه های ناب اسلامی بدون لینک یا با لینک تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
📌 نصاب دینداری 🔸 نصاب دینداری اعتقاد به اصول دین از یك سو، انجام واجب ها و پرهیز از محرمات از سوی دیگر، این یك نصاب لازم است كه هر مسلمانی باید به این اصول معتقد باشد و واجب ها را انجام بدهد و محرمات را ترك كند. 🔸 افزایش در دینداری این است كه اصول را دقیق تر بررسی بكند، مراحل بالاترش را بفهمد و مراحل بالاترش را باور داشته باشد، گذشته از واجب ها مستحب ها را انجام بدهد. آن كه نماز صبح می‌ خواند یك نیم ساعت زودتر بلند می‌ شود نماز شبش را هم می ‌خواند، این راه افزایش در دین است؛ آن كسی كه از محرمات پرهیز می ‌كند سعی می ‌كند از مكروهات هم پرهیز بكند، این یك تكامل دینداری است. 📚 ديدار اساتيد دانشگاه علوم تربیتی تهران با حضرت استاد تاریخ: 1390/10/07 🔳درانتشار آموزه های ناب اسلامی بدون لینک یا با لینک تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیت الله 📌نصاب دینداری درانتشار آموزه های ناب اسلامی بدون لینک یا با لینک تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
🔰پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلم : 💠 محبوبترينِ بندگان خدا نزد خداوند كسى است كه به حال بندگانش سودمندتر و در اداى حق خدا كوشاتر باشد. همانان كه خوبى و انجام كارهاى نيك محبوبشان است. 💠 أحَبُّ عِبادِ اللّهِ إلى اللّهِ أنْفَعُهُم لِعبادِهِ، و أقْوَمُهُم بحقِّهِ، الّذينَ يُحَبَّبُ إلَيهِمُ المَعروفُ و فِعالُهُ 📗 تحف العقول، صفحه 49 🔳در نشر آموزه های وحیانی با همه توان خویش تلاش کنیم. خدا راه را هموار می کند... @rahighemakhtoom
حضرت آیت الله 📌 لزوم پرورش فکر ساده زیستی در جامعه ✅شرط آسایش خانواده و رفاه جامعه/ 🔸همسر پیامبر بودن مشکل را حل نمی‌کند چه اینکه همسر لوط راه به جایی نبرد، همسر نوح راه به جایی نبرد که کَانَتَا تَحْتَ عَبْدَیْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَیْنِ فَخَانَتَاهُمَا اینها ملعون شدند و معذّب شدند. 🔸فإِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْمُحْسِنَاتِ مِنکُنَّ أَجْراً عَظِیماً خُب اگر این‌چنین شد، یک زندگی مرفّهی دارند. 🔸سکینت و آرامش منزل به عهده زن است، تهیّه مسکن به عهده مرد است. 🔸مسکن، آشیانه‌ای بیش نیست فرمود خَلَقَ لَکُم مِنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا 🔸سکینتِ مرد، آرامشِ مرد به همسرِ با ایمانِ اوست، آن وقت در چنین فضای نورانی فرزندان صالح هم تربیت می‌شوند. 🔸سابق، طلاق جزء نوادر زندگی بود اما الآن متأسفانه طلاق پشت سر هم است، اینها فاجعه است. 🔸پرورش این فکر [ساده‌زیستی] اول باید از حوزه شروع بشود، بعد از فضای دانشگاه بعد در جامعه؛ که امیدواریم خدا این نظام را به برکت صاحب اصلی‌اش ـ ان‌شاءالله ـ از هر خطری حفظ بکند. «و الحمد لله ربّ العالمین» 🔹برگرفته از درس تفسير قرآن /سوره احزاب، آيات25 الي 29 🔳در نشر و تبلیغ آموزه های وحیانی با همه توان خویش تلاش کنیم. خدا راه را هموار می کند.. @rahighemakhtoom
(گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 📌نگاشت3:معرفی محتوای اجمالی سوره فیل ▪ خداوند در این سوره به داستان اصحاب فیل اشاره می‌کند که به قصد خراب‌کردن کعبه از سرزمین خود حرکت کردند و خداوند با فرستادن مرغان ابابیل آنان را هلاک کرد. مرغان با باریدن کلوخ‌های سنگی بر سر آنان هلاکشان کردند، به گونه‌ای که همچون برگ جویده‌شده شدند. ▪ به این مناسبت این سوره را سوره فیل می‌نامند که داستان اصحاب فیل را توصیف می‌کند. گاهی نیز این سوره را سوره «الم تر» می‌نامند، به این مناسبت که با این عبارت آغاز می‌شود. ▪ سوره فیل جزو سوره‌های مکی و در ترتیب نزول، نوزدهمین سوره‌ای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف، صد و پنجمین سوره است و در جزء ۳۰ قرآن جای دارد. ▪ سوره فیل ۵ آیه، ۲۳ کلمه و ۹۷ حرف دارد. این سوره جزو سوره‌های کوتاه و از سوره‌های مُفَصَّلات (دارای آیات کوتاه) قرآن است. سوره فیل از سوره‌هایی است که همه آیات آن یک‌جا بر پیامبر(ص) نازل شده است 🔳در نشر و تبلیغ آموزه های وحیانی با همه توان خویش تلاش کنیم. خدا راه را هموار می کند.. @rahighemakhtoom
(گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 📌نگاشت4:معرفی اجمالی سوره فیل ▪ بنابر نظر برخی از مراجع تقلید اگر کسی بخواهد سوره فیل را در نمازهای واجب یومیه بعد از حمد بخواند، بنابر احتیاط باید این سوره را به همراه سوره قریش بخواند؛ چراکه این دو سوره در حکم یک سوره‌اند. ▪ در فضیلت تلاوت سوره فیل از جمله از امام صادق(ع) نقل شده است خواندن آن در نمازهای واجب موجب می‌شود در روز قیامت تمامی موجودات عالم شهادت دهند كه او از نمازگزاران بوده است و ندا دهنده در روز قیامت ندا می‌دهد كه درباره بندهٔ من به‌راستی شهادت دادید. شهادت شما را درباره او پذیرفتم. او را وارد بهشت كنید و او از كسانی است كه خداوند او و كارهایش را دوست می‌دارد. ▪ در برخی از روایات، برای خواندن سوره فیل خواصی بیان شده است، از جمله رهایی از شر دشمن و مبتلانشدن به مسخ و تهمت 🔳در نشر و تبلیغ آموزه های وحیانی با همه توان خویش تلاش کنیم. خدا راه را هموار می کند.. @rahighemakhtoom
(گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 📌نگاشت5:معرفی اجمالی سوره فیل أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأَصْحابِ الْفِيلِ «1» أَ لَمْ يَجْعَلْ كَيْدَهُمْ فِي تَضْلِيلٍ «2» وَ أَرْسَلَ عَلَيْهِمْ طَيْراً أَبابِيلَ «3» تَرْمِيهِمْ بِحِجارَةٍ مِنْ سِجِّيلٍ «4» فَجَعَلَهُمْ كَعَصْفٍ مَأْكُولٍ «5» آيا نديدى كه پرودگارت با ياران فيل (كسانى كه سوار فيل شده و براى انهدام مكه آمده بودند) چه كرد؟ آيا نيرنگشان را بى‌اثر نساخت؟ خداوند بر سر آنان پرندگانى را فوج فوج فرستاد. كه بر آنان سنگريزه‌هايى از گل سفت پرتاب كردند. پس آنان را مثل كاه خورد شده قرار داد. 🔅🔅🔅 ▪️ بر خلاف آنچه در ميان مردم مشهور شده است، «أَبابِيلَ» نام پرنده‌اى خاص نيست، بلكه به معناى دسته دسته و گروه گروه است. «طَيْراً أَبابِيلَ» يعنى پرندگانى فوج فوج در دسته‌هاى پراكنده بر سر آنها فرود آمدند. كلمه‌ «طَيْراً» به معناى جنس پرندگان است، نه به معناى مفرد پرنده. ▪️ در شأن نزول اين آيه مى‌خوانيم: پادشاهى به نام ابرهه در يمن معبدى از سنگ مرمر ساخت و دستور داد مردم آن را زيارت و طواف كنند. مرد عربى به اين معبد جسارت كرد. او لشكرى فيل سوار را تا نزديك مكه آورد تا به انتقام آن جسارت، كعبه را خراب كند. ▪️ خداوند نيز پرندگانى را كه در منقارشان سنگريزه‌اى داشتند به سوى آنان فرستاد. با بارش سنگريزه‌ها، لشكر ابرهه مانند كاه خورد شده به زمين ريختند و نابود شدند. آن سال را عام الفيل ناميدند و پيامبر اسلام نيز در همان سال به دنيا آمد. «1» ▪️ اصحاب فيل هم خورد شدند، هم تحقير. «كَعَصْفٍ مَأْكُولٍ» تشبيه به كاهى كه خوراك حيوان شده يعنى سرگين، بدترين تحقير است. «1». در سال 1358 شمسى، به دنبال پيروزى انقلاب اسلامى در ايران و اشغال سفارت آمريكا توسط دانشجويان مسلمان، آمريكا براى آزادى گروگان‌هاى خود و ساقط كردن رژيم اسلامى، تعدادى هواپيما و هلى‌كوپتر را به سوى ايران فرستاد امّا به اراده خداوند شنهاى كوير طبس چنان طوفانى ايجاد كردند كه بخشى از هواپيماها زمين‌گير شدند و خلبانان آنها سوختند و بخشى هم پا به فرار گذارده و منطقه را ترك كردندآنها را نابود كرد. 🔳در نشر و تبلیغ آموزه های وحیانی با همه توان خویش تلاش کنیم. خدا راه را هموار می کند.. @rahighemakhtoom
برشی از (71) (گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (2) 📌 بحث روايي ✅ 12 ـ مرتبه‌ي كامل حمد ✅13 ـ تفسير عالمين و كثرت عوالم ◀️عن أميرالمؤمنين (عليه السلام): «ربّ العالمين وهم الجماعات من كل مخلوق من الجمادات والحيوانات... »[ نورالثقلين، ج1، ص17.]. ◀️عن أبى جعفر (عليه السلام): «... لعلك تري أن الله إنّما خلق هذا العالم الواحد أو تري أن الله لم يخلق غيركم. بلي والله لقد خلق ألف ألف عالم وألف ألف آدم، أنت في آخر تلك العوالم وأولئك الآدميّين»[ همان، ص16.]. 🔅اشاره: موجود مادي گذشته از حدوث ذاتي محكوم به حدوث زماني است و حدوث زماني براي هر موجود طبيعي، ذاتي (به معناي متن هويّت نه به معناي ماهيّت) است؛ زيرا بر اساس حركت جوهري، هيچ موجود مادي بقا و ثبات ندارد، چه رسد به دوام و قِدَم؛ ليكن براي فضل و فيض خداي سبحان حدّي نيست و تكرّر عوالم و تعدّد جهانهاي امكاني كه لازمه‌ي دوام فيض خداست، هرگز با حدوث مستفيض منافات ندارد و همان طور كه قبلا ً بيان شد، مراد از كلمه‌ي «عالمين» همه‌ي مراحل و اَنحاي وجود و موجود امكاني است، نه خصوص عوالم انساني؛ زيرا قرآن كريم «ربّ العالمين» را به پروردگار همه‌ي نظام گسترده‌ي كيهاني و انساني معنا كرده است و به تعبير ديگر هر جا قلمرو رحمت خداست، مشمول «عالمين» است و چون رحمت خدا همه‌ي اشيا را در بردارد: (رحمتي وسعت كلّ شي ء) [، مراد از عالمين، سراسر نظام امكاني است. 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ✳️همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom)
📌جامعه علوی 🔸 اگر جامعه بخواهد جامعه علوی بشود، مهم ‌ترین راهش این است كه حوزه و دانشگاه با نهج ‌البلاغه امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) مأنوس باشند اوّلاً و نحوه اُنس حوزه و دانشگاه هم این است كه این كتاب در هر دو ارگان تدریس بشود ثانیاً و نحوه تدریس این كتاب در حوزه و دانشگاه هم باید در دو سطح باشد، چون نهج ‌البلاغه یك بخش آن خطبه‌ های حضرت است، یك بخش آن نامه ‌های حضرت است و یك بخش آن كلمات حكیمانه; هر كدام از اینها هم در دو سطح‌ هستند: یك سطح متوسط, یك سطح خیلی عالی، چون در كلمات حضرت حرف ‌های نازل اصلاً نیست. آن سطح متوسط این سه بخش را یعنی بخش خطبه ‌ها, نامه ‌ها و كلمات را برای بخش متوسط از حوزه و دانشگاه تدریس كنند، این كتابی نیست كه با بنای عقلا و فهم عرف و لغت حلّ شود، الاّ ولابد یك استاد عمیقِ عریق می ‌طلبد. آن بخش دوم و بخش عالی ‌اش را چه در سطح دانشگاه, چه در سطح حوزه برای آن نهاد عالی تدریس بشود، ما نهج ‌البلاغه را خیلی تنزّل بدهیم بشود در سطح رسائل و كفایه, رسائل برای متوسطین است كفایه برای كسانی است كه به سطح عالی رسیده ‌اند. 🔸 اگر جامعه بخواهد انقلابی بشود, احكام از یك طرف, اخلاق از طرف دیگر, حقوق از طرف سوم، استقلال و انقلابی گری نظام از طرف چهارم حفظ شود، این با سفارش و سخنرانی و موعظه و نصیحت حلّ نخواهد شد، الاّ و لابد عقل است نه علم, چون علم نردبان است از علم كاری ساخته نیست، علم را چه در حوزه و چه در دانشگاه به ما یاد می ‌دهند كه از این نردبان بالا برویم بشویم عاقل، آنچه از جامعه ساخته است از عاقل ساخته است نه از عالم. در قرآن كریم می ‌بینید در عین حال كه برای علم حرمت قائل است، می ‌فرماید این علم, مقدمه است، ابزار كار است ﴿تِلْكَ الأمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ﴾؛[1] اما ﴿وَ مَا یعْقِلُهَا إِلاّ الْعَالِمُونَ﴾؛[2] یعنی هیچ كس بالا نمی ‌رود، مگر اینكه نردبان علم در دست او باشد، از نردبان هیچ كار ساخته نیست، آن بالارونده است كه از نردبان بالا می‌ رود وگرنه «رُبَّ عَالِمٍ قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ»؛[3] فرمود خیلی از درس‌خوانده ‌ها هستند كه كُشته جهل خود هستند. [1] . سوره عنکبوت، آیه43. [2] . سوره عنکبوت، آیه43. [3] . نهج البلاغة (للصبحی صالح)، حکمت107. 🔅🔅🔅 🔳در نشر و تبلیغ آموزه های وحیانی با همه توان خویش تلاش کنیم. خدا راه را هموار می کند.. @rahighemakhtoom
💠 راه آزادی 🔸 ما از چه راهی آزاد می ‌شویم؟ چه چیزی ما را در بند می ‌كند؟ ما می‌ خواهیم از چه چیزی آزاد بشویم؟ گناه یك غل و یك زنجیری و یك سلسله ‌ای در دوش، گردن و پای ماست كه ما را می ‌بندد. در سورهٴ مباركهٴ یس آمده است: ﴿وَ جَعَلْنا مِنْ بَینِ أَیدیهِمْ سَدَّاً وَ مِنْ خَلْفِهِمْ سَدَّاً فَأَغْشَیناهُمْ فَهُمْ لا یبْصِرُونَ﴾[1] یا اغلالی بر گردن اینها انداختیم ﴿فَهُمْ مُقْمَحُونَ﴾.[2] 🔸 این گناهی كه ذات اقدس الهی از اینها مشاهده كرده است، باعث شد كه این گناه را خداوند به صورت غلِ جامعه بر گردن اینها آویزان كرد كه اینها جای را نمی ‌بینند اینها «مُقمح» ‌اند، سر به هوا‌ هستند و جایی را نمی ‌بینند، خب پس زنجیر و غل از گناه برمی ‌آید. [1] . سورهٴ یس، آیهٴ 9. [2] . سورهٴ یس، آیهٴ 8. 📚 سخنرانی در جامعة الزهرا تاریخ: 1374/02/12 🔳در نشر و تبلیغ آموزه های وحیانی با همه توان خویش تلاش کنیم. خدا راه را هموار می کند. 🆔 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیت الله 📌راه آزادی درانتشار آموزه های ناب اسلامی بدون لینک یا با لینک تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
💠 متن دعای هفتم که امروز به خواندن آن سفارش فرمودند: 🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 (۱) یا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَکارِهِ، وَ یا مَنْ یفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدَائِدِ، وَ یا مَنْ یلْتَمَسُ مِنْهُ الْمَخْرَجُ إِلَی رَوْحِ الْفَرَجِ. (۲) ذَلَّتْ لِقُدْرَتِک الصِّعَابُ، وَ تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِک الْأَسْبَابُ، وَ جَرَی بِقُدرَتِک الْقَضَاءُ، وَ مَضَتْ عَلَی إِرَادَتِک الْأَشْیاءُ. (۳) فَهِی بِمَشِیتِک دُونَ قَوْلِک مُؤْتَمِرَةٌ، وَ بِإِرَادَتِک دُونَ نَهْیک مُنْزَجِرَةٌ. (۴) أَنْتَ الْمَدْعُوُّ لِلْمُهِمَّاتِ، وَ أَنْتَ الْمَفْزَعُ فِی الْمُلِمَّاتِ، لَا ینْدَفِعُ مِنْهَا إِلَّا مَا دَفَعْتَ، وَ لَا ینْکشِفُ مِنْهَا إِلَّا مَا کشَفْتَ (۵) وَ قَدْ نَزَلَ بی‌ یا رَبِّ مَا قَدْ تَکأَّدَنِی ثِقْلُهُ، وَ أَلَمَّ بی‌مَا قَدْ بَهَظَنِی حَمْلُهُ. (۶) وَ بِقُدْرَتِک أَوْرَدْتَهُ عَلَی وَ بِسُلْطَانِک وَجَّهْتَهُ إِلَی. (۷) فَلَا مُصْدِرَ لِمَا أَوْرَدْتَ، وَ لَا صَارِفَ لِمَا وَجَّهْتَ، وَ لَا فَاتِحَ لِمَا أَغْلَقْتَ، وَ لَا مُغْلِقَ لِمَا فَتَحْتَ، وَ لَا مُیسِّرَ لِمَا عَسَّرْتَ، وَ لَا نَاصِرَ لِمَنْ خَذَلْتَ. (۸) فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ افْتَحْ لِی یا رَبِّ بَابَ الْفَرَجِ بِطَوْلِک، وَ اکسِرْ عَنِّی سُلْطَانَ الْهَمِّ بِحَوْلِک، وَ أَنِلْنِی حُسْنَ النَّظَرِ فِیمَا شَکوْتُ، وَ أَذِقْنِی حَلَاوَةَ الصُّنْعِ فِیمَا سَأَلْتُ، وَ هَبْ لِی‏ مِنْ لَدُنْک رَحْمَةً وَ فَرَجاً هَنِیئاً، وَ اجْعَلْ لِی مِنْ عِنْدِک مَخْرَجاً وَحِیاً. (۹) وَ لَا تَشْغَلْنِی بِالاهْتِمَامِ عَنْ تَعَاهُدِ فُرُوضِک، وَ اسْتِعْمَالِ سُنَّتِک. (۱۰) فَقَدْ ضِقْتُ لِمَا نَزَلَ بی‌یا رَبِّ ذَرْعاً، وَ امْتَلَأْتُ بِحَمْلِ مَا حَدَثَ عَلَی هَمّاً، وَ أَنْتَ الْقَادِرُ عَلَی کشْفِ مَا مُنِیتُ بِهِ، وَ دَفْعِ مَا وَقَعْتُ فِیهِ، فَافْعَلْ بی‌ذَلِک وَ إِنْ لَمْ أَسْتَوْجِبْهُ مِنْک، یا ذَا الْعَرْشِ الْعَظِیمِ. 🔺ترجمه دعای هفتم: اي آنكه گرهِ كارهاي فرو بسته به سر انگشت تو گشوده مي‌شود، و اي آن كه سختيِ دشواري‌ها با تو آسان مي‌گردد، و اي آن كه راه گريز به سوي رهايي و آسودگي را از تو بايد خواست. سختي‌ها به قدرت تو به نرمي گرايند و به لطف تو اسباب كارها فراهم آيند. فرمانِ الاهي به نيروي تو به انجام رسد، و چيزها، به اراده‌ي تو موجود شوند، و خواستِ تو را، بي آن كه بگويي، فرمان برند، و از آنچه خواستِ تو نيست، بي آن كه بگويي، رو بگردانند. تويي آن كه در كارهاي مهم بخوانندش، و در ناگواري‌ها بدو پناه برند. هيچ بلايي از ما برنگردد مگر تو آن بلا را بگرداني، و هيچ اندوهي بر طرف نشود مگر تو آن را از دل براني. اي پروردگار من، اينك بلايي بر سرم فرود آمده كه سنگيني‌اش مرا به زانو درآورده است، و به دردي گرفتار آمده‌ام كه با آن مدارا نتوانم كرد. اين همه را تو به نيروي خويش بر من وارد آورده‌اي و به سوي من روان كرده‌اي. آنچه تو بر من وارد آورده‌اي، هيچ كس باز نَبَرد، و آنچه تو به سوي من روان كرده‌اي، هيچ كس برنگرداند. دري را كه تو بسته باشي. كَس نگشايد، و دري را كه تو گشوده باشي، كَس نتواند بست. آن كار را كه تو دشوار كني، هيچ كس آسان نكند، و آن كس را كه تو خوار گرداني، كسي مدد نرساند. پس بر محمد و خاندانش درود فرست. اي پروردگار من، به احسانِ خويش دَرِ آسايش به روي من بگشا، و به نيروي خود، سختيِ اندوهم را درهم شكن، و در آنچه زبان شكايت بدان گشوده‌ام، به نيكي بنگر، و مرا در آنچه از تو خواسته‌ام، شيرينيِ استجابت بچشان، و از پيشِ خود، رحمت و گشايشي دلخواه به من ده، و راه بيرون شدن از اين گرفتاري را پيش پايم نِه. و مرا به سبب گرفتاري، از انجام دادنِ واجبات و پيروي آيين خود بازمدار. اي پروردگارِ من، از آنچه بر سرم آمده، دلتنگ و بي‌طاقتم، و جانم از آن اندوه كه نصيب من گرديده، آكنده است؛ و اين در حالي است كه تنها تو مي‌تواني آن اندوه را از ميان برداري و آنچه را بدان گرفتار آمده‌ام دور كني. پس با من چنين كن، اگر چه شايسته‌ي آن نباشم، اي صاحب عرش بزرگ. 💠 @rahighemakhtoom
برشی از کتاب (140) 🔅🔅🔅 📌حضرت زهرا انسان کامل ▪ شناخت حضرت فاطمه زهرا)سلام الله عليها( چونان معرفت قرآن كريم، مشروط به طهارت از لَوْثِ حسّ و خيال و رَوثِ وهم و گمان و فَرثِ تمثيل و تشبيه و دَمِ مفهوم و ذهن است، زيرا حقيقتِ آن بانوٍّ، هم چون ساير اهل بيت عصمت(عليهم‌السلام)، همتاي قرآن مجيد است و حديث شريف و متواتر ثقلين شاهد صادق آن است: «اِنّي تارك فيكم الثَقَلين، كتابَ اللهِ وعِتْرَتي... » [بحارالانوار، ج2، ص225.]، و مساس علمي با قرآن كريم بدون طهارت روح و نزاهت دل ميسور نيست، چه اينكه تماس بدني با الفاظ اين كتاب آسماني بدون طهارت ظاهري روا نخواهد بود؛ (إنّه لقرآنٌ كريم في كتابٍ مكنونٍ لايمسّه اِلّاالمطهّرون).[ سوره واقعه، آيات 77 ـ 79.] ▪ معرفت مفهومي قرآن و معادل آن يعني عترت كه پيشه اهل انديشه حصولي است، محتاج به تحصيل مبادي تصوري و تصديقي مُتْقَن است و شناخت شهودي اين دو ثَقَل الهي، نيازمند خرق حجاب هاي مُلكي وملكوتي است و تمام آنچه براي صاحب نظر پرده است، براي صاحب بَصَر نيز حجاب به حساب مي آيد. ▪ افزون بر آن، آنچه براي معرفت شناس حصولي هدف شمرده مي شود، براي عارفِ شهودي صدف است، زيرا وي طالب مصداق است نه مفهوم، و قاصد عين است نه ذهن، و خواهان شخص است نه كلّي، و جوياي شاهد است نه غايب، و آنچه مُفَسِّر مفهومي و صاحب نظر ذهني در پژوهش فاطمه شناسي مي فهمد، بيش از مفهوم ذهني حضرت زهرا)سلام اللّه عليها( و صورت هاي حصولي كمال و جمال و جلال و عصمت و طهارت و نظاير آن نخواهد بود؛ چه اينكه درباره معاني آيات قرآن مجيد در همين محور مي فهمد و در همين مدار استنباط مي كند، در حالي كه حقيقت آن بانو چونان واقعيت قرآن كريم،مصداق عيني است نه مفهوم ذهني، شخص خارجي است نه معناي كلّي، و شاهد حضوري است نه پرده نشين حصولي، ▪ زيرا آن حضرت در عين آنكه گلاب است، شاهد مشاهد انبيا و اوليا است نه پرده نشين، و اگر صاحب نظري كه درباره آن بانو يا معادل قرآني وي مطلبي را استحصال نمود و چنين پنداشت كه من اين مطلب را از آن جهت كه حاكي واقع و مرآتِ خارج است، ادراك كرده ام، نه از آن لحاظ كه در ذهن من است، بايد در گفته خويش تجديدنظر نمايد تا ببيند آنچه را او به نام «واقع» يا «خارج» ناميد، هرچند به حمل اوّلي «واقع» و «خارج»اند، ليكن به حمل شايع صناعي كه همه آثار از آنِ او است، ذهني است نه عيني، و او غير از علم به واقع بهره اي ندارد؛ يعني معلوم او كه خود واقع است، از اومحجوب است و او تنها از پشت پرده صورت علمي آن را ادراك كرده است و تنها راه نيل به آن معلومِ واقعي خروج از منطقه ذهن به عين و هجرت از كوخ مفهوم به كاخ مصداق و رحلت از غايب به حاضر و بالاخره از علم اليقين به عين اليقين است، و چنين كار سترگي ميسور صاحب نظران مفهومي نيست، بلكه ويژه صاحب بصران مصداقي است: او را به چشم پاك توان ديد چون هلال هر ديده جاي جلوه آن ماه پاره نيست[ديوان حافظ.] ▪ آنچه در صعوبت شناخت حضرت فاطمهٍّ وارد شد كه مردم از معرفت آن بانو محروم و ممنوع اند؛ «فُطِموا عن معرفتها... » [بحارالأنوار، ج43، ص65.]، ناظر به همين مطلب است، حتي براي بسياري از صاحب بصران شاهد، مشهود نخواهد شد. 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
برشی از کتاب (چاپ جديد) 🔅🔅🔅 📌 برش10 💢 مراد از نعمت در هر جاى قرآن كه آمده است ولايت است ▪ {علّامه:} چند آيه در قرآن كريم در اطراف كلمه‌{نعمت‌} وارد شده است؛ و از آيات چنين استفاده مى‌شود كه مراد از نعمت،{ولايت‌} است: ولايت اهل بيت است؛ يعنى راهى را كه اهل بيت بسوى حضرت پروردگار پيموده‌اند، و سَبيل آنان إلَى اللَهِ تَعالَى است، كه همان مقام عبوديّت مَحضه مى‌باشد. 🔹 يكى از آن آيات همين آيه است كه در آن، تبديل نعمت به كفر و ورود در جهنّم و استقرار در دوزخ نشان داده شده است. پس حقيقت نعمت همان صراط مستقيم و اقصر فاصله ايست كه بنده بسوى خدايش مى‌پيمايد، و بمقام عبوديّت مُطلقه و مَحضه نائل مى‌گردد؛ و تبديل اين نعمت بكفر، تبديل اين صراط مستقيم، به پيمودن راههاى مُعْوَج و منحرف و كج است كه آنرا از مقصد دور مى‌كند و بالنّتيجه به دوزخ مى‌افكند. 🔹 و از اين آيه شايد صريح‌تر و بليغ‌تر آيه وارده در سوره تكاثر است كه:{ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ‌} كه بنحو عجيب و غريب در عين حال روشن و واضح، دستگاه كثرت را بر مى‌چيند و بعالم وحدت دعوت مى‌كند؛ و از نعيم كه همان ولايت است انسان را مورد مؤاخذه و پرسش قرار مى‌دهد: {بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ* أَلْهاكُمُ التَّكاثُرُ* حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقابِرَ* كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ* ثُمَّ كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ* كَلَّا لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقِينِ* لَتَرَوُنَّ الْجَحِيمَ* ثُمَّ لَتَرَوُنَّها عَيْنَ الْيَقِينِ* ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ. «1» 🔹 در ذيل اين سوره، در تفسير از حضرت صادق عَليه السّلامُ نقل شده است كه فرمودند: مراد از نعيم، بقول ما نان و پنير و أمثال اينها نيست؛ مراد از نعيم، مراحل عبوديّت و اخلاص در توحيد و راه ولايت است. 👈 در مجلسى كه آنحضرت با أبو حنيفه برخورد داشته‌اند از او مى‌پرسند كه مراد از نعيم چيست كه در اين آيه مورد سؤال و مؤاخذه واقع مى‌گردد؟ ◀ أبو حنيفه مى‌گويد: مراد همين نعمت‌هائى است كه از اغذيه و فواكه و أمثالهما، خداوند بمردم داده است. ✅ حضرت به او مى‌فرمايند: آيا بعيد نيست از كريمى، كه اينهمه نعمت‌ها را در مقابل مردم و در زير دست و پاى مردم قرار دهد، كه بخورند و بنوشند و سير شوند و سيراب گردند؛ و بعداً كه مى‌خواهند بيرون بروند، مأمورى داشته باشد كه از مردم بازپرسى بعمل آورد، كه چه خورديد و چه آشاميديد؟ و آنانرا مورد مؤاخذه و سؤال قرار دهد؟ و آنان در جواب بگويند: مثلًا ما نان و خرما و أمثال اينها را خورده‌ايم! ✅ بلكه مراد از نعيم‌{ولايت‌} ما اهل بيت است. يعنى از مردم سؤال مى‌شود كه تا چه اندازه راه سلوك إلى الله خود را با راه و روش و سيره و منهاج ائمّه خودتان تطبيق نموديد؟ و تا چه مقدار از مقام عبوديّت مَحضه و مُطلقه برخوردار شديد؟ 🔹 و مراد از{جَنَّةِ النَّعِيمِ‌} كه در قرآن وارد است نيز همين بهشت است. يعنى بهشت ولايت كه همان بهشت مُخلَصين و مُقرَّبين از اولياى خدا و واصلين بمقام توحيد ذاتى و مندكّ شدگان در عوالم ربوبىّ و صفات جمال و جلال الهى است؛ بهشت آنانكه شوائب وجودى خود را بطور كلّى بباد نسيان سپردند؛ وهمه را تسليم حقّ كردند. 🔅🔅🔅 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ✳️همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom