eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
811 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 فهم 🔹 آدم باید یا ببیند یا باید بفهمد، هیچ چاره ‌ای نیست! اگر كسی توانست مثل ائمه (علیهم السلام) یا شاگردان مخصوص آنها ببیند، او خیلی سعادت دارد؛ اگر نتوانست ببیند باید بفهمد! اگر نفهمید او را می ‌فهماند، آن وقت تحمل ‌اش سخت است. همه این مطالبی كه در قرآن كریم هست در دعاها هست به ما می ‌فهماند، اما چه جور می ‌فهماند؟ آنجا سخن از درس نیست، آنجا سخن این نیست كه كسی سخنرانی كند، استدلال كند، كتابی بخواند و من یاد بگیرم، آنجا با عمل می ‌فهمیم. می ‌برند به جهنم می ‌گویند ﴿أَفَسِحْرٌ هذَا﴾[1] این دروغ است؟! این جور به آدم می ‌فهمانند! 🔹 خب اگر نفهمیدیم ما را می‌ فهمانند، اما هیچ كس تحمل ندارد. آن توقع از ما نیست كه ما این معارف را ببینیم، آنها یك شاگردان مخصوصی داشتند، البته می ‌شود و شاید در جمع شما هم ـ الحمد لله ـ كسانی باشند كه آن راه ها را طی كنند، اما راه سختی است؛ ولی حداقل این است كه ما بفهمیم. [1]. سوره طور، آیه15. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1374/02/12 🆔 @rahighemakhtoom
برشی از (73) (گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ (3) 📌 تفسير ✅ربوبيت ممدوح و مذموم ◽️ربّ، گاهي مربوب خود را عالمانه، عادلانه و رحيمانه اداره مي كند و گاهي جاهلانه و ظالمانه؛ قسم اول ربوبيّت محمود و قسم دوم ربوبيّتي مذموم و ناپسند است. براي اثبات اين كه ربوبيّت خداوند از قسم اول است، آيه‌ي مورد بحث برخي از صفات جمالي حق را ياد كرده، مي فرمايد: ربّ و پرورش دهنده عوالمِ هستيِ امكاني خدايي است كه رحمتي فراگير و مطلق دارد (رحمت رحمانيّه) و رحمتي مخصوص (رحمت رحيميّه). ◽️قرآن كريم گاهي با صفات سلبيه و با زبان نفي، نقص و ظلم را از حريم ذات اقدس الهي دور مي كند: (ولا يظلم ربّك أحداً) [سوره‌ي كهف، آيه‌ي 49.]، (وما ربّك بظلّام[جمله‌ي وما ربّك بظلاّم... به اين معنا نيست كه خداوند «بسيار ظالم» نيست؛ زيرا نفي ظلم كثير منافي اثبات ظلم اندك نيست؛ در حالي كه صدور ستم اندك نيز همانند ظلم زيادازخداي سبحان محال است. سرّ مبالغه در «ظلّام» اين است كه ستم اندك ازمدبّرومربي سراسر جهان، با ظلم كثير برابر است؛ زيرا او اگر به ذرّه اي از ذرات عالم ستم كند ( آن را از جاي خود بردارد)، سراسر جهانِ منظم آسيب مي بيند، زيرا اجزأجهان آفرينش همانند حلقه هاي يك سلسله و مراتب اعداد چينش شده است؛ به گونه اي كه اگر حلقه اي از اين سلسله جابه جا شود، بي نظمي سراسر عالم را فرا مي گيرد.]للعبيد) [سوره‌ي فصّلت، آيه‌ي 46.] ◽️و گاهي با لسان اثبات مي فرمايد: پرورنده‌ي جهان هستي «رحمان» و «رحيم» است و بر اساس رحمت فراگيرِ خود جهان را تدبير مي كند و چون تربيب و تدبير او بر اساس رحمت است و در ربوبيّت او نيز ستم راه ندارد (و گرنه بر محور رحمت نبود)، پس ربوبيّتي محمود و ممدوح است. ◽️قرآن كريم دو گونه ربوبيّت ترسيم مي كند: ربوبيّت ممدوح و ربوبيّت مذموم و در مواردي سخن از ربوبيّت مذموم دارد؛ مانند سخن فرعون كه خود را ربّ برتر بني اسرائيل معرفي كرد: (فقال أنا ربّكم الأعلي) [سوره‌ي نازعات، آيه‌ي 24.]و يا سخن حضرت يوسف (عليه السلام) به مصاحب خود در زندان: (اذكرني عند ربّك) و كلام خداي سبحان: (فأنسيه الشيطان ذكر ربّه) [سوره‌ي يوسف، آيه‌ي 42.]كه درباره‌ي ربوبيّت مذموم عزيز مصر است و يا سخن ديگرِ حضرت يوسف (عليه السلام) كه ربوبيّت مذموم ارباب متفرق را نفي مي كند: (يا صاحبي السجن أأرباب متفرقون خيرٌ أم الله الواحد القهّار)[ سوره‌ي يوسف، آيه‌ي 39.]. امّا ربوبيّت خداي سبحان كه بر اساس رحمت است محمود و پسنديده است. 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ✳️همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
(گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 📌نگاشت11:نکته های تفسیر آیه4و5 سوره فیل أَ لَمْ‌ تَرَ کَيْفَ‌ فَعَلَ‌ رَبُّکَ‌ بِأَصْحَابِ‌ الْفِيلِ*‌ أَ لَمْ‌ يَجْعَلْ‌ کَيْدَهُمْ‌ فِي‌ تَضْلِيلٍ‌ * و أَرْسَلَ‌ عَلَيْهِمْ‌ طَيْراً أَبَابِيلَ‌ ✅ترْمِيهِمْ‌ بِحِجَارَةٍ مِنْ‌ سِجِّيلٍ‌ 🔹«حِجَارَةٍ»: سنگ کوچک و ناچیزی. تنوین آن برای تحقیر است. 🔹 «سِجِّیلٍ»: گِل متحجّر. سنگْ گِل ✔️۱ - پرندگان مهاجم، اصحاب فیل را با سنگ هایى از گل پخته، سنگ باران کردند. (ترمیهم بحجارة من سجّیل) «حجارة» (جمع «حَجَر») است و «سجّیل» (معرّب سنگ گل)، سنگى است که مانند «گلِ خشک شده» باشد (قاموس). فعل مضارع «ترمیهم»، دلالت بر استمرار دارد. به قرینه آیه بعد، پرندگان تا آن جا به سنگ باران ادامه دادند که سپاه ابرهه نابود شدند. حرف «من» بیانیه و بیانگر آن است که سنگ هاى انتخابى پرندگان، گل هاى سنگ شده بوده است. ✔️۲ - پرندگان حملهور به اصحاب فیل، داراى شعور و قدرت تمییز بین نیروهاى حق و باطل* (ترمیهم بحجارة من سجّیل) انتخاب سپاه ابرهه از بین مردمى که در آن منطقه حضور داشتند، بیانگر قدرت تشخیص پرندگان است. ✔️۳ - خداوند، به کارگیرنده عوامل طبیعى در عذاب مخالفان (ترمیهم بحجارة من سجّیل) 🔅🔅🔅 ✅فجَعَلَهُمْ‌ کَعَصْفٍ‌ مَأْکُولٍ‌ 🔹«عَصْفٍ»: برگ گندم و جو و غیره. کاه . 🔹«مَأْکُولٍ»: آفت‌زده و کرم خورده. خورده شده. «عَصْفٍ مَّأْکُولٍ»: برگ آفت‌زده و کرم خورده. برگ جویده شده و از دهان حیوانات افتاده. برگی که دانه آن خورده شده و به صورت کاه درآمده باشد ✔️۱ - خداوند، رقم زننده فرجام اصحاب فیل و متلاشى کننده اعضا و جوارح آنان (فجعلهم کعصف مأکول) ✔️۲ - تأثیر هجوم پرندگان به اصحاب فیل، به دست خداوند و مستند به او است. (ترمیهم ... فجعلهم کعصف مأکول) فاعل «ترمیهم»، پرندگان و فاعل «جعلهم»، خداوند است; یعنى، کار از آنها و اثر از خداوند بود. ✔️۳ - بارش سنگهاى پرندگان بر اصحاب فیل، آنان را مانند کاه و خاشاک مرغزارى ساخت که حیوانات در آن چرانده شده و ساقه هاى نرم شده گیاهان آن، بر زمین مانده باشد. (فجعلهم کعصف مأکول) «عصف»; یعنى، خاشاک گیاهى که خرد شده است (مفردات). توصیف آن به مأکول، به اعتبار خورده شدن مقدارى از آن، در چراى حیوانات است. ✔️۴ - تشبیه «جنازه هاى اصحاب فیل»، به برگ هایى که حیوانات، آن را خورده و تفاله آن را بیرون داده باشند. (فجعلهم کعصف مأکول) در «قاموس» آمده است: «عصف مأکول»، ممکن است به معناى برگى باشد که چارپایان آن را خورده باشند. بر این اساس، مراد تشبیه اجساد فیل داران به سرگین خواهد بود که از آن، با تعبیرى لطیف تر یاد شده است. ✔️۵ - دشمنان خداوند، هر چند مجهّز و نیرومند باشند، از رویارویى با او ناتوان اند. (ألم تر کیف فعل ربّک ... فجعلهم کعصف مأکول) ✔️۶ - کعبه، حتى در عصر جاهلیت و سلطه شرک، داراى شرافت و عظمت در پیشگاه خداوند (ألم تر کیف فعل ربّک ... فجعلهم کعصف مأکول) ✔️۷ - هجوم آورندگان به کعبه و حرمت شکنان آن، در معرض عذابى سخت از جانب خداوند (فجعلهم کعصف مأکول) نقل داستان ابرهه، با جمله «ألم تر»، دل گرمى دادن به مؤمنان و تهدید کسانى است که حرمت کعبه را پاس نمى دارند. 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ✳️همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
پویش موضوعی سوره فیل.docx
34.1K
📌 نگاشت 12: پویش موضوعی سوره فیل ✅فایل متنی پویش موضوعی سوره فیل حاوی بیش از300 نکته برای محققان قرآن پژوه،مربیان و کانون های قرآنی و کسانی که در کوتاه ترین فرصت می خواهند پیام های قرآنی را دریافت نمایند. ⏪ رحیق: یعنی باده ناب یعنی شراب بهشتی واژه ای برگرفته از آیه 25 سوره مطففین 🌿🌿🌿 ✅ قرآن همراه است وهم راه ✳️همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
🔔قابل توجه دوستان ادمین کانال و گروه 🔁کانال قرآنی رحیق آمادگی دارد از ساعت 10 شب تا 10 صبح روز بعدبنر یا لوگوی کانال ها و گروههای مذهبی و انقلابی را بارگزاری کند. 📠تبلیغ و انتشار آموزه های دینی وظیفه افسران و سربازان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است... با هم همراه باشیم 💢دوستان علاقه مند به تبادل به پی وی پیام دهند09218305249 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌بهار ملکوتی 🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. @rahighemakhtoom
@rahighemakhtoom
🏴 ظهور فیض الهی ▪️ روزی كه یك انسان كامل برای حفظ دین قیام می‌ كند، نهضتی را آغاز می ‌كند، از بذل نفس و نفیس دریغی ندارد، به استقبال شهادت می ‌رود و همه چیز را فدای دین می ‌كند تا آن دین انسان ها را تأمین كند، این هم تجلّی ذات اقدس الهی است كه از چنین روزی و روزگاری به عنوان «یوم الله» یاد می ‌شود. ▪️ توجه به ظهور خاص و ایام مخصوص در قرآن كریم كاملاً مطرح است ذات اقدس الهی به رسول گرامی (صلّی الله علیه و آله و سلّم) مكرر دستور می ‌دهد؛ جریان نوح را، جریان ابراهیم را، جریان عیسیٰ و موسیٰ را، یونس و یوسف را، سایر انبیا (علیهم الصلاة و علیهم السلام) را یادآوری كن، اینها نام‌آورانی‌ اند كه یاد اینها یاد یوم و تجلّی و ظهور خداست ‌﴿وَ اذْكُرْ فِی الْكِتَابِ إِبْراهیمَ﴾[1] و مانند آن، در كنار مردان الهی زنان الهی هم هستند كه در قرآن كریم از مریم (سلام الله علیها) به عنوان ﴿وَ اذْكُرْ فِی الْكِتَابِ مَرْیمَ﴾[2] یاد شده است. جریان كربلای سالار شهیدان حسین ‌بن ‌علی ‌بن ‌ابی ‌طالب (صلوات الله و سلامه علیهما) از این قبیل است؛ یعنی نهضت آن حضرت ظهور فیض خاص خداست و تذكره آن جریان شهادت تذكره «یوم الله» است، نام آوری چون زینب (سلام الله علیها) چونان مریم (سلام الله علیها) نام او كه مطرح بشود تذكره «یوم الله» است، زنده نگاه داشتن عاشورا به منزله «وَ اُذْكُرْ فِی قَلْبِكَ یوْمُ عَاشُور اَلْحُسَینِ (عَلَیهِ اَلسَّلاَم) وَ زَینَب (سَلاَمُ اَللَّهِ عَلَیهَا)» و مانند آن است. اگر در قرآن تدوینی خدا به ما فرمود: ﴿وَ اذْكُرْ فِی الْكِتَابِ إِبْراهیمَ﴾، ﴿وَ اذْكُرْ فِی الْكِتَابِ مُوسی﴾ در كتاب تكوینی نفس ما هم این ‌‌چنین به ما دستور دادند كه «وَ اُذْكُرْ فِی قَلْبِكَ حُسَیناً وَ اُذْكُرْ فِی قَلْبِكَ زَینَباً». این نام آوران زمینه ظهور فیض خدا را در جامعه زنده نگاه می ‌دارند و مطرح می ‌كنند، باید دید حسین ‌بن ‌علی ‌بن ‌ابی‌ طالب (سلام الله علیهما) چه كرد و زینب كبری (سلام الله علیها) چه كرد كه تذكره این نام ها به منزله تذكره انبیا و اولیای الهی است. [1]. سوره مریم، آیه41. [2]. سوره مریم، آیه16. 📚 پیام به همایش حضرت زینب سلام الله علیها 🆔 @rahighemakhtoom
💢حضرت مدظله العالی ⭕️پاسخ کوبنده حضرت زینب علیهاالسلام به سخنان یزید: 🔸 مي‏فرمايد اشتباهي كه براي بني‏اميّه در فهم آيه شريفه (قُلِ اللّهُمَّ مَالِكَ المُلكِ... )[1] رخ داده است(همچون ملك و ) پيش آمده است، چنان‏كه وقتي سرهاي مقدس را كه سر مبارك امام حسين(عليه‌السلام) نيز در ميانشان بود، نزد پليد گذاشتند، اين بيت را سرود: ♦️نفلّق هاماً من رجال أعزة علينا وهم كانوا أعقّ و أظلما[2] 🔺يعني از مرداني كه بر ما سروري داشتند، فرق‏ها شكافتيم و آنان نسبت به ما (برفرض عقوق و ستم ما) عاق‏تر و ستمگرتر بودند. ♦️پس به اهل مجلس خود رو كرد و گفت كه اين مرد بر من مي‏فروخت و مي‏گفت كه من از پدر يزيد بهتر و از مادر او بهتر و از جدّ او بهتر و از وي بهترم و همين سخنان بود كه او را به كشتن داد؛ 🔸 امّا اينكه مي‏گفت كه پدرم از پدر يزيد بهتر بود، پاسخش اين است كه پدر من با پدر او بر سر به منازعه برخاست و خدا به سود پدرم و به ضرر پدر وي حكم كرد؛ 🔸و اما اينكه مي‏گفت كه مادرم از مادر يزيد بهتر بود، به جانم سوگند اين را راست گفت، چون (عليهاالسلام) دختر رسول‏خدا(صلي الله عليه و آله و سلم)بهتر از مادر من بود؛ 🔸 و امّا اينكه مي‏گفت كه جدّم از جدّ او بهتر بود؛ اين سخن نيز درست بود، زيرا كسي كه به خدا و روز جزا ايمان دارد، هرگز به خود چنين جرأتي نمي‏دهد كه بگويد ابوسفيان از محمّد(صلي الله عليه و آله و سلم)بهتر بود؛ 🔸 و امّا اين سخن او كه مي‏گفت: من از يزيد بهترم؛ گويا اين آيه را نخوانده است كه (قُلِ اللّهُمَّ مَالِكَ المُلكِ... ).[3] ♦️در اين هنگام، ـ طبق نقل و ديگران[4] ـ (عليهاالسلام) در پاسخي كوبنده، مانند سخن امام صادق(عليه‌السلام) در روايت پيشين، به يزيد فرمود: 🏴 آيا چنين پنداشتي از اينكه اقطار زمين و آفاق آسمان را بر ما تنگ گرفتي و كار ما بدين جا كشيد كه به ‏مان ببرند، آن‏گونه كه ساير اسيران را مي‏برند، ما نزد خدا ‏ايم و تو در درگاه او محترم و آبرومند بوده‏اي و خدا به سبب عظمت مقامي كه تو نزد او داشته‏اي ما را چنين و تو را چنان كرده، پس باد به دماغ افكنده و اظهار شادماني مي‏كني؟! ♦️ اين براي آن است كه دنيا و همه اسباب ظاهري را اكنون رام خود مي‏بيني و گردش امور به كام توست و مُلك و سلطنت ما بدون دردسر در دست توست؛ لحظه‏اي سكوت كن و آرام بگير. ♦️ آيا فراموش كردي اين سخن خدا را كه فرمود: (ولايَحسَبَنَّ الَّذينَ كَفَرُوا أنَّما نُملي لَهُم خَيرٌ لأنفُسِهِم إنَّما نُملي لَهُم لِيَزدادُوا إثماً ولَهُم عَذابٌ مُهِين)[5]؛ مپندارند در اينكه به ايشان مهلت مي‏دهيم، براي آن‏ها نيكوست، بلكه به آنان مي‏دهيم تا بيشتر بر بيفزايند، پس عذابي خواركننده و خفت‏آور خواهند داشت و....[6] 📝[1] ـ سوره بقره، آيه 258. 📝[2] ـ الميزان، ج3، ص165. 📝[3] ـ ر.ك: الارشاد، ج1، ص119. 📝[4] ـ ر.ك: اللهوف، ص191، «خطبه حضرت زينب(عليهاالسلام) در مجلس يزيد». 📝[5] ـ سوره آل عمران، آيه 178. 📝[6] ـ ر.ك: الميزان، ج3، ص164 ـ 165. 🏴 السلام علیک یا اباعبدالله الحسین 💢تسنيم، جلد 13 - صفحه 587 @rahighemakhtoom