eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
عید میلاد حضرت صاحب عجل الله تعالی فرجه مبارک.🌷💐🌷 💢امروز در حريم حرم رضوی دعاگو و نایب الزیاره شما دوست و عزیز و برادر و خواهر دینی و ایمانی ام بودم. امید که مشمول دعای امام زمان علیه السلام باشیم.🙏 التماس دعا خادم صفحه قرآنی
برداشت از آیات ۴۱ ـ ۳۵ 📌 به حضرت علیه السلام الی باید از راه و روش حضرت علیه السلام پیروی کند. زیرا آن حضرت از زن و فرزندش برای اینکه اقامه شود، خانه خدا بگیرد و برای آنکه ذریه اش نعمت های پروردگار باشند، گذشت و عادت حضرت ابراهیم علیه السلام این بود که خدا را می گذاشت و خدای تعالی به او صالحی عنایت کرده و دائماً برای خود و ذریه اش می کرد که باشند، برای پدر و مادرش و طلب می کرد و همیشه و مردم را می خواست. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 🔰چگونه می توان تحريف نشدن قرآن را اثبات نمود!؟ به طور كلى در رابطه با تحريف ناپذيرى قرآن، دلايل متعددى اقامه شده است كه از جمله آنها «گواهى تاريخ» است. پژوهش هاى تاريخى و مقايسه بين قرآن هاى موجود و قرآن هاى صدر اسلام، نشان مى دهد كه حتى يك كلمه از اين كتاب الهى، كم يا زياد نشده است. ✳️اينجا به بيان بخشى از آنها به طور اختصار اكتفا مى كنيم: ☑️4. برهان تحدى دائمى قرآن در همه زمان ها و مكان ها و حتى در زمان حاضر، توان و قدرت فكرى و ذهنى بشر را براى همانندسازى به مبارزه فرا مى خواند. اما بشر حاضر، مثل انسان هاى گذشته، عاجزانه در مقابل آن شكست را پذيرا مى شود. از اين ناتوانى موجود، به راحتى مى توان پى برد كه حتى قرآن كنونى به تحريف دچار نشده است. ☑️5. برهان جامعيت قرآن در راستاى هدايت و راهنمايى بشر، از بيان چيزى كه لازمه بشر در امر سعادت باشد، فروگذارى نكرده است. قرآن حاضر همانندقرآن موجود در گذشته ها داراى اين صفت است. حال اگرقرآن در زمان حاضر، داراى صفتى است، چگونه مى توان احتمال نقصان يا زيادت را در آن داد؟ بنابراين قرآن كنونى از هرگونه تغييرى مصون است. ☑️6. برهان تواتر تمام آيات و سوره هاى كنونى قرآن مجيد، همانند قرآن گذشته، دست به دست و سينه به سينه به طور همگانى، توسط مسلمانان نقل گرديده است. اين تواتر منطقى، دلالت مى كند هيچ كلمه و آيه يا سوره اى، نه از قرآن كاسته و نه بر آن افزوده شده است. بنابراين قرآن كنونى با توجه به واجد بودن صفت تواتر، از هرگونه تحريفى سالم است. ☑️7. شيوه وحيانى قرآن اين برهان مبتنى بر نوع نگرش مسلمانان بر مسئله وحى و تمايز مسيحيان از آن است. مسلمانان معتقدند وحى در واقع، تكلم و گفتار لفظى خداوند است كه به وسيله جبرئيل به پيامبر صلى الله عليه و آله مى رسيد و پيامبر صلى الله عليه و آله موظف بود عين همان الفاظ را به مردم برساند. اما مسيحيان بر اين باورند كه وحى در حقيقت انكشاف خدا و تجربه انسان است كه در بشر تجلى مى كند و اين عامل انسانى است كه آن را در مقام بازگو، تعبير مى كند و لذا ممكن است در تعبير آن، مرتكب اشتباه هم بشود. روشن است كه طبق نگرش اول به يقين الفاظ قرآن نمى تواند از نقش عامل انسانى متأثر شود. از اين رو، چاره اى جز پذيرفتن تحريف ناپذيرى قرآن بر اساس ديدگاه مسلمانان در بين نمى ماند. ☑️8. شيوه بيانى قرآن قرآن در جهت تعارض با منافع زورمندان و سلطه جويان، بيش از آنكه به نام اشخاص بپردازد به بيان شاخص ها توجه كرده است و به استثناى تصريح نام برخى افراد، به موارد جزئى نپرداخته است. و اين يكى از تمهيدات الهى در مصونيت قرآن است كه به نوبه خود باعث گرديده، براى كسى انگيزه كتمان يا تحريف آيات پيش نيايد و بهانه اى براى دسيسه حاكمان به طور آشكار نباشد. 👈🏾ادامه دارد..... 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(73) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🌿🌿🌿 📼شرک آشکار و پنهان 1 🕑 زمان:38دقیقه ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(124) 🔅🔅🔅 آیه 4 - والذين يومنون بما انزل اليك و ما انزل من قبلك و بالاخره هم يوقنون 📌 لطایف و اشارات ⏪1-ویژگی های رسالت خاتم يكى از تفاوتهاى شريعت اسلام با شرايع پيشين اين است كه پيروان آن شرايع ، افزون بر ايمان به شريعت خود و شرايع پيشين (به فرض وجود) ايمان به شريعت يا شرايع بعدى كه پيامبرانشان بدان بشارت مى داند نيز لازم بود، ولى در شريعت پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله) خاتم پيامبران است، سخن از ايمان به شريعت و رسول بعدى نيست ؛ زيرا پس از رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) پيامبر و كتاب آسمانى ديگرى نخواهد آمد تا مردم به آن ايمان آوردند و يا رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) مبشر آن شد. از اين رو اكتفاى به تعبير (ما انزل من قبلك) ويژه رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) است. ⏪2- صفات ثبوتى و سلبى مومنان به وحى ايمان به نبوت خاصه و عامه و اعتقاد به رسالت همه انبيا و نزول همه كتابهاى آنان (ما انزل اليك و ما من قبلك) لوازمى دارد كه در قرآن كريم به برخى از آنها اشاره شده است، مانند كفر ورزيدن به طاغوت و عدم مراجعه به محاكم طاغوت. افزون بر اين صفات سلبى، برخى از صفات ثبوتى آنان، مانند رسوخ در علم و داشتن ايمان راستين نيز بيان شده است: (الم تر الى الذين يزعمون انهم امنوا بما انزل اليك و ما انزل من قبلك يريدون ان يتحاكموا الى الطاغوت و قد امروا ان يكفروا به)، (لكن الراسخون فى العلم منهم والمومنون يومنون بما انزل اليك و ما انزل من قبلك). 🌿👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
58 زار 🔅🔅🔅 ⏪مثَل زمین نرم و زمین شوره زار 1 (وَا لْبَلَدُ(126) الطَّیِّبُ یَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِی وَالَّذِی خَبُثَ لاَیَخْرُجُ إِلا نَکِدًا(127) کَذَا لِکَ نُصَرِّفُ الاَْیَتِ لِقَوْمٍ یَشْکُرُونَ ) . (128) ((و سرزمین پاکیزه (و شیرین ) گیاهش به فرمان پروردگار می روید ؛ اما سرزمین بد طینت (و شوره زار) جز گیاه ناچیز و بی ارزش از آن نمی روید ؛ این گونه ، آیات (خود) را برای آنها که شکر گزارند بیان می کنیم )) . 🔅🔅🔅 هر زمین پاک و شایسته که آن قابل زرع است و صالح رایگان رستنیها روید از وی صدهزار چون که فرمان باشد از پروردگار و آن که باشد شوره و ناپاک و بد زآن برون ناید گیاه الاّ نکد همچو قلب مؤ من و کافر به فرض زد مثل آن هر دو را حق بر دو ارض آن یک از آیات حقّ یابد رشاد وین یکی زاید در او بخل و عناد ما بگردانیم آیتهای خود این چنین شرح از مثال نیک و بد برگروهی کز یقین دارند سهم شکر نعمتها کنند از عقل و فهم (129) ⏺وجه تشبیه از ابن عبّاس و مجاهد و حسن که از مفسّران صدر اسلام هستند ، روایت شده است که : ((خداوند متعال این مثل را برای ((مؤ من )) و ((کافر)) زده است . دل مؤ من را به زمین پاکیزه و آماده و دل کافر را به زمین شوره زار تشبیه کرده است . پس هرگاه باران مواعظ از ابر رحمت پروردگار بر دل مؤ من ببارد ، انواع طاعات و عبادات بر اعضا و جوارح او ظاهر می گردد و چون کافر آن را استماع کند ، زمین دلش تخم نصیحت را قبول نمی کند و از او صفتی که به کار آید ظاهر نشود)) . (130) ☑️از رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم روایت شده است که فرمود : ((مَثَل هدایت و علمی که خداوند مرا بدان مبعوث کرد ، مَثَل باران شدیدی است که در سرزمینی ببارد و قسمتی از آن زمین (که پاکیزه و آماده است ) آب را در خود فرو بردو گیاهان بسیار برویاند و بخشی دیگر از آن که خشک و بایر است آب را در خود نگه می دارد و مردم از آن می آشامند و درختستان و زراعت خویش را نیز از آن آبیاری می کنند و پاره ای دیگر از آن زمین که بیابان صاف و شوره زار است نه آب را در خود نگه می دارد که مردم از آن استفاده کنند و نه در خود فرو می برد که از آن گیاهی بروید . و مثل کسانی که تحصیل علم می کنند چنین است : برخی علم و دانش را فرا می گیرندو به دیگران هم می آموزند و برخی دیگر نه خود از علم بهره ای می برند و نه به دیگران بهره ای می رسانند (یعنی طعم و شیرینی علم را درک نمی کنند و مزه علم در اعماق جانشان نمی نشیند که آن را به دیگران منتقل کنند) )) . (131) 👈🏾ادامه دارد..... ============== 126-((بَلَد)) به معنای شهر است ، ولی در آیه بالا به معنای زمین آمده است . 127-((نَکِد)) به معنای شخص بخیل و ممسکی است که به آسانی چیزی به کسی نمی دهد و اگر هم بدهد بسیار ناچیز و کم ارزش خواهد بود، زمینهای شوره زار و نامساعد در آیه فوق تشبیه به چنین کسی شده است . (پاورقی تفسیر نمونه ، ج 6، ص 216). 128-اعراف / 58. 129-تفسیر صفی ، ج 1، ص 356. 130-اقتباس از تفسیر منهج الصادقین ، ج 4، ص 42. 131-اقتباس از تفسیر المیزان ، ج 8، ص 177 178. 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
17 🔅🔅🔅 بسم الله الرّحمن الرّحيم ⏺نكاتي پيرامون تفسير قرآن كريم[ـ حضرت استاد، اين مقاله را جهت ارائه به كنگره‌ي خوارزمي تدوين نموده اند] ☑️سوم. روش منتخب تفسير قرآن مجيد اين است كه چون اين كتاب الهي، نور و «تِبيان كُل شى ء» مي‌باشد و «قول فصل» خداست، پس ابهام و تيرگي در حريم او راه ندارد و فاهمه‌ي مصون از غبار وَهْم و باصره‌ي محفوظ از عور و حول وعمي، توانِ اداركِ صحيح او را دارد. 🔹چون قرآن كريم همتاي عترت طاهرين(عليهم السلام) است، تبيين مراد آن با سنّت معصومين(عليهم السلام) در تقييد اطلاق، تخصيص عموم و... خواهد بود و چون اعتبار روايت، خواه با معارض و خواه بي‌معارض، مشروط به عدم تباين با مضمون قرآن مجيد است، بايد: ▫️ اوّلاً اصول كلّي قرآن روشن شود. ▫️ ثانياً خطوط جامع روايت واضح گردد. ▫️ثالثاً مفادِ واضحِ حديث، بر اصل كلّي قرآن عَرْضه شود، ▫️ رابعاً بعد از احراز عدم تباين روايت با قرآن، تعيين حدودِ مضمون قرآن با مفاد حديث مشروح گردد و ناهماهنگي ثقلين تأمين شده و براي اعتقاد يا عمل حجت باشد. 🔅🔅🔅 ⏺چهارم. عقل مُبرهِن و مُنزّهِ از شائبه‌ي وَهْم و سائقه‌ي خيال و مبرّاي از صبغه‌ي قياس، مخاطَبِ صالحي براي دريافت معارف قرآني است؛ زيرا مباني بَيِّن يا مُبَيِّنِ عقلي، شاهد لُبّيِ متّصل يا منفصل براي وصول به مقصود وحي الهي است. همان طوري كه تفسير قرآن به رأي، ناصواب مي‌باشد و تفسير سنّت معصومين(عليهم السلام) هم به رأي باطل است، تفسير عقل كه از منابع غنيّ و قوي ديني است، به رأي، صائب نخواهد بود. هرگز نمي‌توان به بهانه‌ي بطلان قياسِ اصولي و فقهي كه همان تمثيل منطقي است، برهان عقلي را كه هم از لحاظ مادّه، قطعي و هم از جهت صورت يقيني مي‌باشد، از اعتبار ساقط كرد. غرض آنكه عقل را به استحسان و مانند آن تعبير نمودن، نوعي تفسير به رأي درباره‌ي عقل برهاني است كه چونان تفسير به رأيهاي ديگر باطل مي‌باشد. 👈🏾ادامه دارد..... 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(64) 🔆🔆🔆 34- تولید کارها و محصولات فاخرو ماندگار أللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ كِتَاباً مُّتَشَابِهاً مَّثَانِىَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِينُ جُلُودُهُمْ وَقُلُوبُهُمْ إِلَى‏ ذِكْرِ اللَّهِ ذَلِكَ هُدَى اللَّهِ يَهْدِى بِهِ مَن يَشَآءُ وَ مَن يُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ(زمر/23) خداوند بهترين سخن را در قالب كتابى نازل كرد (كه آياتش) متشابه (و مشابه يكديگر است). از (تلاوت آيات) آن پوست كسانى كه از پروردگارشان مى‏ترسند به لرزه مى‏افتد، سپس (با ايمان و اُنس) به ياد خدا پوست‏ها و دل‏هاى آنان نرم و آرام مى‏شود، اين است هدايت خداوند كه هر كه را بخواهد به آن هدايت مى‏كند و هر كه را خداوند (به خاطر فسق و فسادش) گمراه نمايد، پس هيچ هدايت كننده‏اى براى او نيست. 🔅🔅🔅 ☑️قرآن، بهترين گفتارهاست. «احسن الحديث» (زيرا صادق‏ترين سخن‏هاست، «و من أصدق من اللّه حديثا» و حرف آخر و فصل الخطاب است. «فبأىّ حديث بعده يؤمنون» 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 پیام به شانزدهمین همایش بین ‌المللی دکترین 🔹 تاريخ انتشار پیام: 1400/01/06 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
برداشت از آيات ۳۹ ـ ۴۴ نتيجه اعمال الى تا مى ‏تواند بايد ‏ها، ناراحتى ‏ها و مشكلاتى كه برايش به وجود مى ‏آيد به گردن بگيرد، آنها را نتيجه اعمال خودش بداند و مانند نباشد كه خود را به خداى تعالى نسبت بدهد. الى بايد بداند كه در دو طرف صراط مستقيم پرتگاه‏هايى وجود دارد و در سر راه نشسته و همه را به طرف ‏ها مى ‏كشاند، از اين ميان فقط بندگان خالص خدا را استثناء كرده و آنها را در تشيع كه همان صراط بن ابى ‏طالب عليه ‏السلام است باقى مى ‏گذارد و خداى تعالى هم وعده فرموده كه نمى ‏گذارم بر بندگانم تسلط پيدا كند. ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
1 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌واژگان در قرآن 💢هدایت1 📼استاد هانی چیت چیان ▫️کوتاه و شنیدنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌واژگان در قرآن 💢هدایت 2 📼استاد هانی چیت چیان ▫️کوتاه و شنیدنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌واژگان در قرآن 💢هدایت ۳ 📼استاد هانی چیت چیان ▫️کوتاه و شنیدنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌نگاشت45تفسیر صوتی سوره عبس 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه اول ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسیر سوره عبس جلسه 1.docx
40.2K
🔅🔅🔅 📌نگاشت46تفسیر متنی سوره عبس 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه اول ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(125) 🔅🔅🔅 آیه 4 - والذين يومنون بما انزل اليك و ما انزل من قبلك و بالاخره هم يوقنون 📌 لطایف و اشارات ⏪3- مقصد متوسط و نهايى نزول وحى قلب مطهر پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) مجراى نزول وحى و از حلقات متوسط دريافت آن است، نه پايان آن، زيرا آخرين منزلگاه وحى الهى گوشها و دلهاى انسانهاست: (وانزلنا اليك الذكر لتبين للناس ما نزل اليهم)، (وانزلنا اليكم نورا مبينا) و از اين رو قرآن كريم هم كلام خداوند سبحان است و هم تكلم او. بنابراين، آياتى كه سخن از تنزل قرآن بر وجود مقدس رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) دارد (همانند آيه محل بحث) بيانگر مقصد متوسط نزول وحى است، نه مقصد نهايى آن. تفاوت در اين است كه بين خداوند سبحان و حضرت رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) فرشتگان واسطه اند، ولى بين فرشتگان و مردم، رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) واسطه است كه وحى را از آنان دريافت كرده، به مردم مى رساند. ☘️☘️☘️ ⏪4- يقين به آخرت بر اثر مشاهده ملكوت يقين به آخرت گاهى بر اثر استدلال عقلى حاصل مى شود و گاهى بر اثر مشاهده ملكوت جهان: (و كذلك نرى ابراهيم ملكوت السموات والارض ‍ وليكون من الموقنين) و انسان پرهيزكار بر اثر ارتباط با ملكوت، به قيامت يقين پيدا مى كند. آياتى از قبيل (كلا لو تعلمون علم اليقين # لترون الجحيم) و مانند آن شاهد اين مدعاست. 🌿👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
برداشت از آیات ۵۰ ـ ۴۷ در الی اگر نتوانست در دنیا کاملاً نفس کند ولی در بود، روز خدای تعالی به او کمک می کند و روح او را تزکیه می نماید و او را با صالحش به وارد می کند. زیرا خدای تعالی با گذشت و است و نسبت به الی مهربانی خاصی دارد. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
روزهای و در صفحه قرآنی در خدمت و محضر و زانوی ادب می زنیم. به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند. @rahighemakhtoom 👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚شرح و تفسیر حکمت ۸۶ (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚شرح و تفسیر حکمت ۸۷ (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚شرح و تفسیر حکمت ۹۷و۹۸(کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی صادقی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom