سیرو سلوک.خطورات شیطانی.استاد شجاعی 87.mp3
4.29M
#سیر_و_سلوک (87)
#درس_اخلاق #اخلاق_و_تزکیه مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه)
🌿🌿🌿
📼موضوع:خطورات شیطانی 3
🕑 زمان:34دقیقه
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
👈🏾ادامه دارد...
🌴🌴🌴
🔅 دوستان عزیز #وقت بگذارید برای رونق بازار #دین همیشه این #فرصت ها در اختیار نیست.
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن
@rahighemakhtoom
معیارهای تفسیر معتبر.docx
23.2K
معیارهای تفسیر معتبر.pdf
484.1K
📝 علم الادیان
🔹 امروز هم که 25 ذیقعده است «#دحو_الارض است از پُر برکت ترین روزهای ایام سال است و شاید بعضی از شما حوزویان و دانشگاهیان هم صائم باشید که این روزه برای همه شما ـ ان شاء الله ـ پُر برکت باشد!
🔹 آنچه در جمع شما عزیزانی که به رشته های متنوع علوم اشتغال دارید و قابل طرح است این است که گرچه علوم را گاهی به صورت تجریدی و تجربی از یک سو و تجربی و ریاضی و انسانی و مانند آن از سوی دیگر و به «علم الابدان و علم الادیان» تقسیم کردند از سوی سوم; ولی جامع همه آنها #هدفمند بودن علم و عالم است که همه ما را میتواند در کنار هم جمع بکند یعنی حوزه و دانشگاه را آن هدفمند بودن می تواند جمع بکند.
🔹 حدیث معروفی از وجود مبارک پیامبر اسلام (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) رسیده است که «الْعِلْمُ عِلْمَانِ عِلْمُ الْأَدْیانِ وَ عِلْمُ الْأَبْدَان»[1] علم دو قسم است: بعضی از علوم مربوط به بدن انسانهاست; نظیر طبّ و سایر علوم وابسته به آن، برخی از علوم مربوط به دین است نه بدن، نظیر فقه و تفسیر و کلام و امثال اینها، اما بزرگان اهل معرفت همین حدیث را به سبک دیگر معنا میکنند، آنها علم را با موضوع ارزیابی نمی کنند، علم را با هدف ارزیابی می کنند، آنها می گویند اینکه حضرت فرمود: «الْعِلْمُ عِلْمَانِ عِلْمُ الْأَدْیانِ وَ عِلْمُ الْأَبْدَان» منظور علم بدن طب نیست و منظور علم دین تفسیر و فقه نیست. آن کسی که فقه و تفسیر می خواند و می نویسد برای اینکه به دنیا برسد او #علم_الابدان دارد، آن طبیبی که می کوشد مشکل جامعه را حل کند او #علم_الأدیان دارد، این نگاه کجا، آن نگاه کجا! همین حدیث است، همین جمله است، کسی درس فقه می خواند برای #فقه_فروشی, تفسیر میخواند برای #تفسیر_فروشی, این «علم الابدان» دارد. یک وقت است نه، درس علم طب خوانده که مشکلات جبهه را حل کند، مجروحان جبهه را درمان کند او «علم الادیان» دارد، پس همین حدیث، همین جمله وقتی به دست یک انسان #سطحی_نگر بدهید می گوید این علم به لحاظ موضوع تقسیم می شود موضوع یا بدن یا دین است وقتی به دست یک اهل حقیقت دادید می بینید این علم این حدیث را برابر #هدف باید تقسیم کرد نه برابر موضوع، اگر هدف #نشر_معارف_الهی باشد، #خدمت_به_جامعه باشد، علم دین است. اگر هدف تأمین معیشت خود باشد و کیف و جیب خودش باشد علم بدن است، پس «الْعِلْمُ عِلْمَانِ عِلْمُ الْأَدْیانِ وَ عِلْمُ الْأَبْدَان» اگر منظور علم ادیان #هدفمند بودن است این میتواند همه ما را جمع بکند؛ یعنی موضوع و محمول معیار نیست, #هدفمند_بودن است; ممکن است کسی ادبیات بخواند و غرض آن این باشد که قرآن را بهتر بفهمد و بهتر معنا کند, یک وقت است طب می خواند یا داروسازی می خواند که به جامعه انسانی و اسلامی خدمت بکند, یک وقت است فقه و اصول می خواند که به جامعه اسلامی و الهی خدمت بکند, همه اینها دارای #علم_الادیان هستند و این می تواند حوزه و دانشگاه را با هم جمع بکند.
[1]. كنز الفوائد، (کراجکی), ج2، ص107؛ بحار الأنوار (ط ـ بیروت)، ج1، ص220.
#روز_دحو_الارض
#علم_نافع
#خدمت_به_جامعه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1386/09/15
🌱🌱🌱
🔅 دوستان عزیز #وقت بگذارید برای رونق بازار #دین همیشه این #فرصت ها در اختیار نیست.
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برداشت از آیات ۸۲ – ۷۸ #سوره_انبیاء
📌 تسلّط بر همه چیز
#سالک الی #اللّه اگر طبق دستور الهی عمل کند و #بنده واقعی خدای تعالی باشد، خدا او را بر همه چیز #مسلّط می کند و دست خدا و چشم خدا و #مظهر قدرت الهی می شود و علم و حکمت به او تعلیم می دهد. کوهها #مسخّر او می شوند، پرنده ها با او حرف می زنند، آهن در دستش ملایم می شود، باد در اختیارش قرار می گیرد و خدا #حافظ او می شود.
🌱🌱🌱
🔅 دوستان عزیز #وقت بگذارید برای رونق بازار #دین همیشه این #فرصت ها در اختیار نیست.
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن
@rahighemakhtoom
#یک_نکته_از_این_معنی
#پرسش
📌چگونگی تدوين علم قرائت و #تجويد
🔰اولين علم از علوم اسلامي، علم #قرائت قرآن كريم بود. آشنايي با علم قرائت اين امكان را به انسان ميدهد تا قرآن را هر چه زيباتر، #فصيحتر و روحبخشتر تلاوت نمايد تا تأثير آيات قرآن بر قلب و جان خود انسان و نيز شنوندگان، دو چندان شود و در ابتدا به حسن صورت آن جذب شده و سپس شيفته سيرت دلانگيز و زيباي آن گردند و در ادامه خود جزء پويندگان طريقة عمل به آن قرار گيرند.
🔰علم قرائت، داراي چهار #ركن اساسي است:
۱. تجويد ۲. وقف و ابتداء ۳. صوت ۴. لحن.
در بين اين چهار اصل، تجويد مهمترين و اساسيترين ركن قرائت قرآن ميباشد.
🔹«تجويد» از نظر لغوي مصدر باب«تفعيل»، مترادف كلمة«تحسين» و به معناي نيكو گردانيدن است.
🔹 و در اصطلاح علم قرائت عبارت است از: «مجموعه قواعدي كه رعايت آنها موجب اداي حروف به طرز صحيح ميشود.» علم تجويد بهطور كلي به سه بخش اصلي با عناوين«مخارج حروف» ،«صفات حروف» و«احكام حروف» تقسيم مي گردد.
✅الف: مخارج حروف: عبارتند از«محلهايي از دستگاه تكلم كه حروف از آن مكان ها خارج شده و ادا ميگردند» براي نمونه ميگويند: مخرج حرف«عين» حلق است، زيرا«عين» از حلق ادا ميگردد.
✅ب: صفات حروف(حقوق حروف): منظور حالتهاي مختلفي است كه حروف گوناگون به صورت انفرادي و بيآنكه در بين كلمات قرار گيرند، دارا ميباشند. مثلاً در هنگام تلفظ برخي حروف، ريشة زبان ميل به طرف كام بالا(سقف دهان) ميكند كه در نتيجه حروف داراي اين حالت، درشت و پرحجم تلفظ ميشوند(صفت استعلاء) اما در بعضي حروف بالعكس، ريشة زبان در هنگام تلفظ آنها پايين آمده و از سقف دهان دور ميگردد و در نتيجه حروف داراي اين صفت، نازك و كمحجم ادا ميشوند(صفت استفال).
✅ج: احكام حروف(مستحقّات حروف): حالت هائي هستند كه حروف در تركيب با حروف ديگر در كلمات و يا به خاطر داشتن حركات گوناگون، پيدا ميكنند و اين احكام از صفات لازمة حروف نشأت ميگيرند. مانند: احكام نون ساكنه و تنوين كه وقتي نون ساكنه به يكي از حروف بيست و هشتگانه عربي ميرسد يكي از چهار حكم«اظهار»، «ادغام»، «اقلاب» و يا«اخفاء» را ميپذيرد.
🔹علم تجويد، علمي است كه باعث صيانت حروف و كلمات از دستخوردگي و بيان نادرست آنان ميگردد، كه اگر آن را تنها در رابطه با قرآن كه شيواترين، فصيحترين و كاملترين سخنان و مطالب است در نظر بگيريم، مي توان گفت، رعايت قواعد تجويدي، يگانه راهي است كه انسان را به قرائت صحيح و مطلوب و قرائتي شبيه به قرائت هنگام نزول آن و شكل اوّليّه و اصلي خواندن آن نزديك مي گرداند.
🔰تدوين كننده علم تجويد:
اولين شخصي كه علم تجويد قرآن را تدوين نموده و به رشتة تحرير درآورد، «ابو مزاحم موسي بن عبيداللّه بن يحيي بن خاقاني بغدادي مقري» متوفاي سال ۳۲۵ هجري قمري است كه از علماي قرن چهارم ميباشد.[1] وي محضر استادان بزرگي را در زمينة قرائت، درك كرده است و قصيدة«خاقانية» او كه دربارة علم تجويد ميباشد، توسط عدهاي از عالمان علم قرائت شرح شده است.
📚معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
۱. محمد حسين ملكزاده، تجويد كامل نماز.
۲. محمد عربي القبّاني، صوت و لحن در قرائت قرآن كريم، ترجمه و نگارش محمد حسين ملكزاده، ص ۱۷ تا ۲۰.
۳. محمد حسين ملكزاده، تجويد، آواشناسي و فونتيك، ص ۱۸ تا ۲۰.
۴. محمد حسين ملكزاده، اصول فني قرائت قرآن كريم.
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#یک_نکته_از_این_معنی
#علوم_قرآنی
📌نگاهی اجمالی به #تفاسیر قرن اول (۹)
🔰تفسیر ابن جبیر.
اثر سعید فرزند جبیر بن هاشم اسدی (45 - مستشهد 95 ق) به دستور حجاج بن یوسف ثقفی به خاطر تشیع اش شهید شد. از مفسران شیعی و نخستین مفسر تابعی است. تـفـسـیـر را از ابن عباس و دیگران اخذ کرد و یک ختم قرآن در یک رکعة از نماز خود در بیت اللّه الحرام قراءت نمود. وی را مـحـقـقین عامه و خاصه اعلم تابعین علی الاطلاق در تفسیر و در طبقات المفسرین ذکر نموده اند. تفسیر وی به سبک روائی است و همانند استادش ابن عباس و مجاهد و دیگر مفسران صدر اول.
🔹 این تفسیر در مطاوی تفسیرهای عامه و خاصه مندرج و محفوظ است. ابـن خـلکان نوشته است سعید بن جبیر در ماه رمضان یک شب به قرائت عبداللّه بن مسعود قرآن می خواند و یک شب به قرائت زید بن ثابت و همچنین هر شب به قرائت یکی از قراء. اکثر محققین در فضل و علم او نوشته اند که : و ما علی الارض احد الا و هو محتاج الی علمه، کسی در زمین نبود مگر اینکه محتاج علم او باشد. وی از نـزدیـکان و خواص اصحاب و حواریین حضرت سجاد علی بن الحسین (ع) بود و نیز همین امر باعث شهادت وی گردید.
📚 منابع : اعیان الشیعة، 7/234؛ الاتقان، 4/239؛ تاسیس الشیعة، 322؛ تذکرة الحفاظ، 1/76؛ الذریعة، 4/276؛ ذکـر اخبار اصبهان، 1/324؛ رجال، ابن داود، 169؛ رجال، طوسی، 90؛ رجال، کشی، 110؛ رجـال، عـلامـه حـلـی، 79؛ طـبقات المفسرین، داودی، 1/181؛ جامع الرواة، 359؛ معجم رجال الـحـدیـث، 8/113؛ تفسیر فرات الکوفی، 119 به بعد؛ و فیات الاعیان، 2/371؛ مفسران شیعة، 62؛ التفسیر و المفسرون، 1/102.
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
15.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#منابع_تفسیر
#یک_نکته_از_این_معنی
#علوم_قرآنی
📌 تاریخ از منابع تفسیر(1)
از آنجا که برخی آیههای قرآن در ارتباط با حوادث گذشته، به ویژه درباره تحولات عصر نزول است، ضرورت آگاهی از تاریخ برای فهم آیههای یاد شده انکار نشدنی است و به همین جهت، همان روزهای نخستین نزول آیهها، سبب نزول نیز در کنار آن دهان به دهان نقل میشد. سبب نزول چیزی جز شرایط تاریخی آیههای نازل شده نیست. از یاران رسول الله(ص) گروهی به آن آگاهی داشتهاند که برترین ایشان حضرت علی (ع) است[1] و دیگران هر چه دارند، از دریای بیکران دانش وی بهره بردهاند. گروهی نیز برای آگاهی یافتن از آیههای مربوط به امتهای گذشته، به اهل کتاب مراجعه میکردند و تفصیل مطالب مطرح شده در قرآن را از آنان فرا میگرفتند، که این مراجعه را میتوان یکی از عوامل نفوذ اسرائیلیات در تفسیر قرآن نیز دانست.
📋 موارد بهرهگیری از نقلهای تاریخی
استفاده از منابع تاریخی برای فهم و تفسیر آیهها، باید به اندازهای باشد که مشکلات فهم را بر طرف کرده و مراد واقعی آیه را به ما بفهماند. زیرا پرداختن به جزییات و نکتههای فرعی، مفسر را از کار اصلی خود، که تفسیر آیههاست، باز داشته و به قصهپردازی میکشاند.
▪ آیات ناظر به تاریخ را میتوان در چند دسته قرار دارد:
1.آیههایی که ناظر به نسخ یا امضای احکام شرایع پیش از اسلام است.
2. آیههای که درباره سرنوشت پیامبران، امتها، اقوام و شخصیتهای تاریخی گذشته است.
3. آیههایی که سنتهای غلط جامعه جاهلی را نفی کرده یا سنتهای صحیح و یا تحریف شده را احیا یا تصحیح نموده است.
4. آیههایی که درباره ظهور اسلام و دگرگونیهای ناشی از آن در طی سالهای نزول قرآن است.
🔹 برای تفسیر آیههای یاد شده، نیازمند منابع تاریخی مختلفی هستیم، از قبیل: تاریخ پیامبران و امتهای آنان، تاریخ کتابهای آسمانی، تاریخ جامعه جاهلی پیش از اسلام و پس از آن، سیره و شخصیت پیامبر و موافقان و مخالفان آن حضرت، تاریخ برخوردهای فرهنگی و نظامی میان پیامبر اکرم(ص) و دشمنان اسلام، که میتوان آنها را در سه بخش زیر خلاصه کرد:
الف. پیامبران گذشته و امم پیشین؛
ب. جامعه جاهلی قبل از اسلام؛
ج. پیامبر اسلام و جامعه اسلامی.
الف. پیامبران گذشته و امم پیشین
🔹 در بسیاری از سورههای قرآن، مظالب متنوعی از قبیل: دعوت، مبارزه، رهبری، زمامداری، قضاوت، صنعت، عبادت، معجزه و ... درباره پیامبران گدشته . امم پیشین آمده است؛ گرچه شیوه قرآن در طرح داستانهای پیامبران و غیر آنان، همانند داستان سرایان که به جزییات میپردازند هدفی جز گزارش ندارند نیست، بلکه بیان داستانها هدفمند و در جهت هدایت مردم و رساندن آنان به مقام قرب الهی است و به همین جهت، تنها جنبههای آموزنده و هدایتگر آن در آیهها مطرح و از بیان نکتههایی که نقش هدایتی چندانی ندارند، پرهیز شده است[2].
🔹 ولی در هر صورت، اگر به منابع موثق تاریخی دسترسی داشته باشیم، زمینه فهم بهتر و بیشتری از آیهها برای ما فراهم میشود. این مطلب حتی در مورد آیههایی که مفاد آنها روشن بوده و ابهامی در مدلول آنها نیست نیز مطرح است؛ زیرا فهم بایسته و کامل آنها زمانی شکل میگیرد که در آن زمینه نکتههای بیشتری برای ما معلوم باشد.
🔹 علاوه بر پیامبرانی که نام و داستان زندگیشان در قرآن آمده است، افراد برجسته دیگری نیز در قرآن یاد شدهاند، چه خوبان با ایمان و چه بدان سرکش، مانند: لقمان، ذوالقرنین، اصحاب کهف، مومن آل فرعون، همسر فرعون، ملکه سبا، بخت النصر که به وصف از او یاد شده فرعون معاصر حضرت موسی (ع)، همسر عزیز مصر و اصحاب فیل. داستانهایی که درباره این گونه افراد در قرآن آمده، به دلیل آن که تنها بخش کوچکی از آن بیان شده است، دارای ابهامهای زیادی است و چه بسا با توجه به منابع تاریخی و بهرهگیری از آنها، معنای آیه و برداشت ما از آن تغییر کند. هر چند تکیه اصلی بر نقل تاریخی نیست، ولی همین مظنونات تاریخی سبب میشود تا در بیان احتمالهای مختلفی که درباره آیه مطرح است، با توجه به نقلهای تاریخی، در این زمینه اندیشیده شود که تعابیر به کار رفته در آیات با کدام یک از معانی احتمالی سازگارتر است، و در صورت اعتبار آن نقل تاریخی، معنای احتمالی سازگار با آن برگزیده شود[3]
🌱🌱🌱
🔅 دوستان عزیز #وقت بگذارید برای رونق بازار #دین همیشه این #فرصت ها در اختیار نیست.
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن
@rahighemakhtoom
#منابع_تفسیر
#یک_نکته_از_این_معنی
#علوم_قرآنی
🔹 ب. جامعه جاهلی پیش از اسلام
بخشی از آیههای قرآن در ارتباط با شرایطی است که در جامعه جاهلی پیش از اسلام و آغاز ظهور پیامبر اکرم(ص) وجود داشت. بیفرهنگی و وحشیگری، سنتها و عادتها، برخی فضایل تحریف شده و دیگر مسایلی که مربوط به آن دوران بوده و در آیهها آمده، نیازمند بررسی و تحلیل تاریخی است و بدون آن، فهم ما از قرآن ناقص خواهد بود. به عنوان مثال، در تفسیر آیه «انما النسی زیاده فی الکفر»[4] «جز این نیست که جا به جا کردن (ماههای حرام) فزونی در کفر است»، آگاهی از شیوه برخورد عرب جاهلی با ماههای سال (قمری) ضرورت دارد و تفسیر آیه «لیس البر بان تاتوا البیوت من ظهورها»[5] «و نیکی آن نیست که از خانهها در آیید»، آشنایی با آداب زندگی و معاشرت مردمان جاهلیت نقش مهمی ایفا میکند.
🔹 ج. پیامبر اسلام و جامعه اسلامی
این بخش از تاریخ را میتوان به دو بخش فرعی دوران پیش از هجرت و دوران پس از هجرت تقسیم کرد. آیههایی که درباره برخورد با مشرکان و مقاومت مسلمانان و سیر دعوت پیامبر اکرم(ص) است، مانند دعوت پنهان و درون خانوادگی، دعوت آشکارا، صبر و بردباری و پرهیز از درگیری نظامی، آیههای تقیه، ابتلا و امتحان و مشخص شدن مومن واقعی از منافق، وقایعی که منجر به هجرت پیامبر اکرم(ص) و مسلمانان از مکه شد، بیانگر دوران پیش از هجرت است و نقلهای تاریخی ناظر به این وقایع، در فهم این آیات موثر است. دوران بعد از هجرت، در برگیرنده آیههای بیانگر برخورد نظامی با مشرکان مکه، آیههای ناظر به مهاجرت و انصار و پایان رو در رویی دو قبیله اوس و خزرج و نیز یهودیان اطراف مدینه و سرانجام آنها، منافقان و مشکل آفرینی آنان در راه پیشرفت اسلام است.نمونه این گونه آیات ، آیه افک است که ناظر به تهمت زدن برخی از منافقان به یکی از همسران پیامبر اکرم(ص) است و بدون بهرهگیری از تاریخ، ابعاد آن مبهم و فهم آن مشکل خواهد بود[6].
___________________________________
[1] . حاکم حسکانی، عبیدالله بن عبدالله، شواهد التنزیل، ج 1، ص 40، 44و 45؛ شیخ صدوق، محمد بن علی، عیون اخبار الرضا، ج 1، ص 67.
[2] . بر این اساس، قصههای قرآن دارای حلقههای مفقوده است و کسی که بخواهد بدان دست یابد، باید به منابع تاریخی مراجعه کند؛ اما این بدان معنا نیست که گفتههای مورخان را بی کم و کاست بپذیرد، بلکه باید شرایطی برای آن در نظر گرفت که بیان کردیم.
[3] . ر.ک: المیزان، ج 13، ص 397و 398.
[4] . سوره توبه، آیه 37.
[5] . سوره بقره، آیه 189.
[6] . ر.ک: عاملی، جعفر مرتضی، حدیث الافک. در این کتاب، روایات تاریخی مربوط به آیات افک مورد نقادی جدی قرار گرفته و اکاذیب چندی بر ملا شده است.
غلامعلی عزیزیکیا- روش شناسی تفسیر قرآن
🌱🌱🌱
🔅 دوستان عزیز #وقت بگذارید برای رونق بازار #دین همیشه این #فرصت ها در اختیار نیست.
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن
@rahighemakhtoom
📌 گوشهای #سنگین
وَ إِذا تُتْلى عَلَيْهِ آياتُنا وَلَّى مُسْتَكْبِراً كَأَنْ لَمْ يَسْمَعْها كَأَنَّ فِي أُذُنَيْهِ وَقْراً فَبَشِّرْهُ بِعَذابٍ أَلِيمٍ(لقمان - ۷)
و هنگامی که آیات ما بر او خوانده میشود، مستکبرانه روی برمیگرداند، گویی آن را نشنیده است؛ گویی اصلاً گوشهایش سنگین است! او را به عذابی دردناک بشارت ده!
🌱🌱🌱
🔅 دوستان عزیز #وقت بگذارید برای رونق بازار #دین همیشه این #فرصت ها در اختیار نیست.
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن
@rahighemakhtoom