eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.5هزار ویدیو
800 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
تفسير سوره انسان جلسه 5.docx
28.8K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره الانسان 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه پنجم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره انسان جلسه 5.pdf
1.01M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره الانسان 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه پنجم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌پیمان شکنان ...فرمود ﴿فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لاَ أَيْمَانَ لَهُمْ﴾ نه «لا إيمان لهم،» نه چون ايمان ندارند کافر هستند بجنگيد ما با هر کافري که نمي‏جنگيم. ما با کسي مبارزه مي‏کنيم که «لاَ أَيْمَانَ لَهُ»؛ أيمان جمع يمين است يعني کسي امضا مي‏کند پاي امضايش مي‏زند، تعهد مي‏سپارد پاي عهدش نيست، قرارداد، ميثاق، مواثيق، بين‏الملل کنوانسيون امضا مي‏کند طرف قرارداد او را هم به رسميت مي‏شناسد زير امضايش مي‏زند. فرمود با اينها که نمي‏شود زندگي کرد. تمام تلاش و کوشش شما اين است که با اينها رابطه داشته باشيد بسيار خوب! يک پيمان تجاري يا غير تجاري مي‏بنديد بسيار خوب! طرفين امضا مي‏کنيد بسيار خوب! شما امضا مي‏کنيد ولي او زير امضايش مي‏زند فرمود: ﴿فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ﴾، چرا؟ نه براي اينکه اينها کافرند بسيار کافر در عالم هستند. ﴿إِنَّهُمْ لاَ أَيْمَانَ لَهُمْ﴾، نه «لا إيمان لهم» لذا نمي‎توانيد با اينها زندگي کنيد ﴿لاَ يَرْقُبُونَ فِي مُؤْمِنٍ إِلّاً وَ لاَ ذِمَّةً﴾ هيچ تعهد هيچ ميثاق هيچ روابط بين‎الملل هيچ امضا، اينها هيچ چيزي را به رسميت نمي‎شناسند. اين گروهي از مشرکين در صدر اسلام هم همين طور بودند که ﴿لاَ يَرْقُبُونَ فِي مُؤْمِنٍ إِلّاً﴾ اين «إلّا» يعني تعهد يعني امضا ﴿وَ لاَ ذِمَّةً﴾، قراردادها امضاها مواثيق هيچ کدام را به رسميت نمي‎شناند نمي‎شود با اينها زندگي کرد. 📼فرازی از سوره الانسان جلسه پنجم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
به توفیق الهی روزهای در صفحه قرآنی در خدمت و محضر و و هستیم . به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌱🌱🌱 🔅 صفحه قرآنی رسانه رشد @rahighemakhtoom
حکمت ۲۲۶ استاد صادقی.mp3
4.53M
📚شرح و تفسیر حکمت۲۲۶(کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی 🔅نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حکمت 136 نهج البلاغه.mp3
7.43M
📚شرح و تفسیر حکمت 136(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله 🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 143.mp3
9.24M
185 🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم از دعا‌های مأثور از امام (ع) است که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. در این دعا از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا برده می‌شود. ▫️جلسه 143 🔈خادم صفحه قرآنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 144.mp3
8.36M
186 🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم از دعا‌های مأثور از امام (ع) است که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. در این دعا از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا برده می‌شود. ▫️جلسه 144 🔈خادم صفحه قرآنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#آوای_زندگی #نگاشت_صوتی 185 🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم #صحیفه_سجادیه از دعا‌های مأثور
🔰موضوع :شرح و واکاوی دعای بیست و سوم 143 وَ أَنْطِقْ بِحَمْدِكَ وَ شُكْرِكَ وَ ذِكْرِكَ وَ حُسْنِ الثَّنَاءِ عَلَيْكَ لِسَانِي ، وَ اشْرَحْ لِمَرَاشِدِ دِينِكَ قَلْبِي 📌قلب گشاده و باز ▫️مراشد دین: مراشد صیغۀ جمع «مَرْشَد» است. و مَرشَد صیغۀ مصدر میمی، اسم مکان و اسم زمان است: مصدر میمی: مَرشد= مکان رشد= محل رشد= مورد رشد. مراشد= موارد رشد. مراشد دینک= موارد دینت که رشد دهنده هستند. ▫️همه جای دین و همۀ موارد دین هم «رشد» است و هم «رشد دهنده». پس مراد امام علیه السلام که می گوید: قلب مرا به مراشد دینت بازکن. چیست؟ مراد مراتب و درجات فهم و برداشت افراد است، نه تقسیم دین به موارد رشد و موارد غیر رشد. مراشد: جمع مرشد یعنى مقصود. 🔹شرح صدر ‌و‌ قلب یعنى گشاده گى آنها. سئوال ‌شد‌ ‌از‌ حضرت ختمى مآب (ص) شرح صدر ‌چه‌ چیز است؟ فرمود: نورى است ‌که‌ خداى عزوجل ‌در‌ قلب مومن داخل کند عرض نمودند: ‌او‌ ‌را‌ علامتى هست؟ فرمودند: بلى میل ‌به‌ آخرت داشتن ‌و‌ ‌بى‌ میل بودن ‌به‌ دنیا، اسباب مردن پیش ‌از‌ اینکه مردن بیاید مهیا نماید یعنى گشاده ‌کن‌ ‌تو‌ براى اینکه قبول نماید مقاصد دین ‌تو‌ ‌را‌ ‌از‌ روى میل ‌و‌ نشاط ‌نه‌ ‌از‌ روى کسل ‌و‌ ضجر ‌و‌ ‌بى‌ میلى. قلبم را برای پذیرش هدایت‌های دینت گشاده ساز. شرح صدر داشته باشم. وَ اشْرَحْ لِمَرَاشِدِ” مراشد یعنی مقاصد .شرح بده دلم را برای مقاصد دین خودت . گشایش بده . شرح صدر داشته باشم. 🔹خب در این فراز بعد از زبان میگوید قلب من را شرح بده. قلب من را رشد بده . قلب من آن قدر بزرگ شود که لایق این باشد که یعنی این گنجایش در آن به وجود بیاید که بتواند آن مقاصد عالی را درک کند و تحمل کند. قلب من زمینه‌ساز تکامل من بشود. این با تنگی جور درنمی‌آید. شرح صدر می‌خواهد. گشایش دل می‌خواهد. هر قلبی یک گنجایشی دارد .همه گنجایش همه چیز را ندارند .در روایات دارد بین ابوذر و سلمان خیلی فرق هست. ایمانی که ابوذر دارد با ایمانی که سلمان دارد با هم خیلی فرق دارد. ظرفیت‌های وجودی افراد با همدیگر متفاوت است. هر مطلبی و هر مفهومی را نمی‌شود به هر کسی یاد داد. افراد کم ظرفیت از درک مطالب بلند و مطالب عمیق عاجز هستند. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#آوای_زندگی #نگاشت_صوتی 186 🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم #صحیفه_سجادیه از دعا‌های مأثور
🔰موضوع :شرح و واکاوی دعای بیست و سوم 144 وَ أَنْطِقْ بِحَمْدِكَ وَ شُكْرِكَ وَ ذِكْرِكَ وَ حُسْنِ الثَّنَاءِ عَلَيْكَ لِسَانِي ، وَ اشْرَحْ لِمَرَاشِدِ دِينِكَ قَلْبِي 🔹رابطۀ انسان با دین (و نیز با هر بخشی از دین، و همچنین با هر گزاره ای از دین) بر دو نوع است: 1- رابطه با قلب باز و «شرح صدر». 2- رابطه با قلب بسته و بدون شرح صدر. 🔹و البته هر قلبی با هر سخن و متن پر معنی، چنین است و مسئله منحصر به رابطه با دین نیست.قلب بسته نیز با شنیدن یک سخن و پیام، معنای آن را می فهمد لیکن از درک «جان معنی» محروم می ماند؛ می شنود، می خواند، معنی می کند اما روح پیام آن را درک نمی کند. 🔹خداوند از نعمت هائی که به پیامبرش داده دو نعمت را به حدی برتر و ارجمند تر شمرده که برای هر کدام از آن ها یک سوره نازل کرده است: 1- اولاد و اهل بیت ارجمند و والامقام؛ که سورۀ کوثر را در تمجید این نعمت فرستاده است. 2- شرح صدر؛ که سورۀ شرح را به آن اختصاص داده است: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ‏- أَ لَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ: آیا سینه ات را برایت باز نکردیم؟ وَ وَضَعْنا عَنْكَ وِزْرَكَ: و بار سنگین تو را از تو برنداشتیم؟ الَّذي أَنْقَضَ ظَهْرَكَ: باری که کمرت را می شکست-؟ وَ رَفَعْنا لَكَ ذِكْرَكَ: و پیام تو را رسا نکردیم؟ گشادگی و بستگی قلب، نسبی است از کودن ترین فرد تا گیرنده ترین قلب. 🔹پیش از هر بحثی باید به این پرسش پرداخته شود: آیا صحت، سلامت و نیرومندی پیام مهمتر است یا نیروی گیرندگی مخاطب؟-؟اگر قلب بسته باشد؛ در غلافی غلافمند باشد، نیروی پیام گرچه خیلی قوی باشد، مفید فایده نمی شود، بل در مواردی نتیجۀ معکوس می دهد؛ چه پیامی قوی تر، پر نفوذ تر و بالاتر از کلام الله که خود می گوید «يُضِلُّ بِهِ كَثيراً وَ يَهْدي بِهِ كَثيراً». بنابراین گیرندگی پیام از خود پیام در نتیجه دهی و مثمر ثمر بودن، مهمتر است و لذا قرآن را بر انسان نازل کرده اند نه بر حیوان. ▫️انسان به هر نسبتی که از شرح صدر برخوردار باشد به همان نسبت در درجۀ انسانیت بالاتر است. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
⁉️ آیا رجعت و بازگشت به دنیا در قرآن بیان شده و سابقه‌ای در امت‌های قبلی داشته است یا خیر؟ 🔰 قرآن کریم بیان می‌کند یکی از اموری که در میان امت‌های پیشین رخ داده، رجعت است که در این نوشتار به نمونه‌هایی از آن در قرآن کریم و روایات اشاره می‌کنیم: 1️⃣ خدواند متعال می‌فرماید: «أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ خَرَجُوا مِنْ دِيَارِهِمْ وَهُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ فَقَالَ لَهُمُ الله مُوتُوا ثُمَّ أَحْيَاهُمْ إِنَّ الله لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَشْكُرُونَ[بقره/243] آيا از [حال] كسانى كه از بيم مرگ از خانه‌هاى خود خارج شدند و هزاران تن بودند، خبر نيافتى؟ پس خداوند به آنان گفت: تن به مرگ بسپاريد، آن‌گاه آنان را زنده ساخت، آرى خداوند نسبت به مردم صاحب بخشش است، ولى بيشتر مردم سپاس‌گزارى نمى‌كنند.» ✅ امام صادق(علیه‌السلام) فرمودند: «این کسانی که زنده شدند، هفتاد هزار خانواده از اهالی یکی از شهرهای شام بودند که بر اثر طاعون نابود شدند... .» 2️⃣ قرآن کریم می‌فرماید: «وَإِذْ قُلْتُمْ يَا مُوسَى لَنْ نُؤْمِنَ لَكَ حَتَّى نَرَى الله جَهْرَةً فَأَخَذَتْكُمُ الصَّاعِقَةُ وَأَنْتُمْ تَنْظُرُونَ ثُمَّ بَعَثْنَاكُمْ مِنْ بَعْدِ مَوْتِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ[بقره/55-56] و چون گفتيد اى موسى تا خدا را آشكارا نبينيم، هرگز به تو ايمان نخواهيم آورد؛ پس در حالى كه مى‌نگريستيد صاعقه شما را فرو گرفت. سپس شما را پس از مرگ‌تان برانگيختيم، باشد كه شكرگزارى كنيد.» 3️⃣ رجعت ارمیا 👈 قرآن کریم می‌فرماید: «فَأَمَاتَهُ الله مِائَةَ عَامٍ ثُمَّ بَعَثَهُ قَالَ كَمْ لَبِثْتَ قَالَ لَبِثْتُ يَوْمًا أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ قَالَ بَلْ لَبِثْتَ مِائَةَ عَام [بقره/259] پس خداوند، او را (به مدت‏) صد سال ميراند. آن‌گاه او را برانگيخت‏، (و به او) گفت‏: (چقدر درنگ كردى‏؟) گفت‏: (يك روز يا پاره‏‌اى از روز را درنگ كردم‏) گفت‏: (نه‏) بلكه صد سال درنگ كردى‏... .» یعنی خداوند متعال او را بعد از صد سال زنده کرد. 4️⃣ زنده کردن مردگان توسط حضرت عیسی(علیه‌السلام) 👈 حضرت كاظم(علیه‌السلام) فرمودند: «خداوند در زمانى كه امراض فراوان شده بود و مردم به طب احتياج شديد داشتند، حضرت عيسى را فرستاد، نظير مطالب اطبا را آورد، و مردگان را زنده كرد و كور مادرزاد و پيسی را باذن خدا شفا داد ... .» 5️⃣ ماجرای گاو بنی اسرائیل و زنده شدن مرده 👈 حضرت رضا(علیه‌السلام)‏ فرمودند: «يك نفر اسرائيلى يكى از خويشانش را كشت، و گفت: قاتل او كيست؟ موسى علیه السلام دستور داد گاوى بياوريد، سرش را بريدند، و دمش را به كشته زدند، فورا زنده شد و گفت: اى پيغمبر خدا پسر عمويم من‌را كشت، نه آنان كه متهم‌شان كرده‏... .» _____________________ 📚 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/106667 📎 📎 📎 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom