eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
620 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅🔅🔅 🔰معرفی تفسیر «الميزان فى تفسيرالقرآن»(قسمت سوم) 📌وضعيت كتاب‏ المیزان ترجمه فارسى اين كتاب به همت جمعى از فضلاء و مدرسين حوزه علميه قم در 40 مجلد توسط آقايان حجج الاسلام، ناصر مكارم شيرازى، شيخ محمدجواد كرمانى، محمدتقى مصباح يزدى، محمدرضا صالحى كرمانى، سيد محمد خامنه اى، عبدالكريم بروجردى، سيدمحمد باقر موسوى همدانى فراهم گرديده است. همچنين ترجمه ديگرى در 20 جلد كه تماما توسط سيد محمد باقر موسوى همدانى ترجمه و منتشر شده است. الميزان به زبان هاى گوناگون؛ از جمله انگليسى، اردو، تركى و اسپانيولى ترجمه شده است. ترجمه انگليسى آن از اول قرآن تا آيه 76 سوره نساء است كه چهار جلد را در بر می گيرد. ترجمه اى از خلاصه تفسير الميزان، به همت فاطمه مشايخ نيز صورت گرفته است. اين كتاب از سوره اعراف آغاز و با سوره هود پايان می پذيرد. نويسنده سعى نموده تا مباحث اصلى تفسير الميزان را در اين كتاب براى جوانان يادآورى كند. 📚منابع: برگرفته از نرم افزار «جامع التفاسیر» ادامه دارد.... 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰 129 #عالم 🔅🔅🔅 ⏪37- مَثَل دراز گوش (مَثَلُ الَّذِینَ حُمِّلُواْ التَّوْرَلةَ ثُمَّ لَمْ یَحْمِلُوهَا کَمَثَلِ ا لْحِمَارِ یَحْمِلُ اءَسْفَارًا* بِئْسَ مَثَلُ ا لْقَوْمِ الَّذِینَ کَذَّبُواْ بَِایَتِ اللَّهِ وَاللَّهُ لاَ یَهْدِی ا لْقَوْمَ الظَّلِمِینَ ) . (سورجمعه آیه 5) ((کسانی که مکلّف به تورات شدند ، ولی حق آن را ادا نکردند ، مانند درازگوشی هستند که کتابهایی حمل می کند ، (آن را بر دوش می کشد اما چیزی از آن نمی فهمد ! ) گروهی که آیات خدا را تکذیب کردند ، مثال بدی دارند ، و خداوند قوم ستمگر را هدایت نمی کند)) . 🔰عالم بی عمل ((بدون شک تحصیل علم ، مشکلات فراوانی دارد ، ولی این مشکلات هر قدر باشد در برابر برکات حاصل از علم ناچیز است ، بیچارگی انسان روزی خواهد بود که زحمت تحصیل علم را بر خود هموار کند ، امّا چیزی از برکاتش عائد او نشود ، درست بسان چهارپایی است که سنگینی یک بار کتاب را به پشت خود احساس می کند ، بی آنکه از محتوای آن بهره گیرد)) . 🔹در بعضی از تعبیرات ، عالم بی عمل به ((ابر بی باران )) ، و ((درخت بی ثمر)) و ((کمان بی زه )) (یعنی تفنگ بی فشنگ ) تشبیه شده است ، چنانکه گفته اند : ((اَلْعِلْمُ بِلا عَمَلٍ ، کَالسَّحابِ بِلا مَطَرٍ وَکَالشَّجَرِ بِلا ثَمَرٍ وَکَالْقَوْسِ بِلا وَتَرٍ)) و مانند این تشبیهات که هر کدام بیانگر گوشه ای از سر نوشت شوم عالم بی عمل است . 🔹سعدی در این باره می گوید : ((دو کس رنج بیهوده بردند و سعی بی فایده کردند یکی آنکه گردکرد و نخورد و دیگر آنکه علم آموخت و عمل نکرد)) . ((هر که علم خواند و عمل نکرد بدان ماند که گاو راند و تخم نیافشاند)) . اصولاً از بعضی از روایات استفاده می شود که عالم بی عمل ، شایسته نام عالم نیست ، چنانکه رسول اکرم صلی اللّه علیه و آله و سلّم می فرماید : ((لا یَکُونُ الْمَرْءُ عالماً حَتّی یکُونَ بِعِلْمِهِ عاملاً ؛ انسان آنگاه عالم است که به علمش عمل کند)) . 🔹امام علی علیه السّلام می فرماید : ((الْعِلْمُ مَقْرُونٌ بِالْعَمَلِ ، فَمَنْ عَلِمَ عَمِلَ ، وَالْعِلْمُ یَهْتِفُ بِالْعَمَلِ فإِنْ اءَجابَهُ وَإِلاّ ارْتَحَلَ عَنْهُ ؛ علم با عمل تواءم است ، پس هر کس چیزی را می داند ، باید به آن عمل کند و علم فریاد می زند و عمل را به سوی خود دعوت می کند ؛ اگر به او پاسخ مثبت داد از آن علم سود برده می شود و الاّ ، از آنجا کوچ می کند)) . از امام سجادعلیه السّلام نیز روایت شده که می فرماید : (( وما العلم باللّه و العمل إ لاّ إ لفان مؤ تلفان ، فمن عرف اللّه خافه ، وحثّه الخوف علی العمل بطاعة اللّه ، وإ نَّ اءرباب العلم و اءتباعهم الّذین عرفوا اللّه فعملوا له و رغبوا الیه )) . ((علم و عمل دو دوست صمیمی یکدیگرند ، بنا بر این هر کس خدا را بشناسد از (مخالفت در برابر دستورات ) او می ترسد ، و همین ترس او را به عمل و اطاعت خدا وا می دارد ، و عالمان حقیقی کسانی هستند که خدا را به خوبی شناخته اند و به مقتضای علمشان عمل می کنند و به سوی او رغبت دارند)) . چنانکه خداوند می فرماید : ( . . . إِنَّمَا یَخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ ا لْعُلَمَّؤُاْ . . . )؛ ((همانا از میان بندگان خدا ، تنها دانشمندان از او می ترسند)) . 🔹امام صادق علیه السّلام نیز در مورد کلمه (ا لْعُلَمَّؤُاْ) فرمود : ((یعنی بالعلماء مَن صَدّق قوله فعله و مَن لم یصدق فعله قوله فلیس بعالم )) . ((عالم کسی است که گفتارش با عملش هماهنگ باشد و کسی که کردارش گفتارش را تصدیق نکند ، عالم نیست )) . 🌱🌱🌱 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) با موضوع ویژگی های اهل آخرت(11) 🔶توجه: سلسله دروس اخلاقی حضرت استاد روزهای سه شنبه تقدیم دوستان می شود. 🍀🍀🍀 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. ☘️☘️☘️ @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما - ذکر لااله الا الله هسته مرکزی باور توحیدی(قسمت 10/2) 📼خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom 🔆گروه قرآنی رحیق https://eitaa.com/joinchat/2376204464C4bdef3b84d
🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره المزمل 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه پنجم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌برنامه تمدن سازی 🔹سوره مبارکه «مزمل» که در مکه نازل شد، مستحضر هستيد که آيات بخشي از اينها شأن نزول دارد، خود سوره فضاي نزول دارد، خود قرآن جوّ نزول دارد. اينکه فرمود: ﴿إِنَّا سَنُلْقي‏ عَلَيْكَ قَوْلاً ثَقيلاً﴾، فرمود ما مهم‌ترين کار را مي‌خواهيم در اين منطقه انجام بدهيم. کساني که وحشي و حيوان هستند، مي‌خواهيم اينها را انسان کنيم. 🔹 کساني که انسان هستند؛ ولي نه شنوا هستند، نه بينا هستند، نه گويا هستند: ﴿صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لاَ يَرْجِعُونَ﴾،[1]﴿صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لاَ يَعْقِلُونَ﴾ که زندگي اينها بر اساس جاهليت جهلاست، اينها را مي‌خواهيم به عقلانيت دربياوريم و متمدّن بکنيم و مي‌خواهيم کاري در منطقه انجام بدهيم که دو قطب مهم روزگارمان را اينها را رام بکنند و به تمدن اسلامي دعوت بکنند. چنين برنامه‌اي ما داريم، اين قول ثقيل است. برنامه‌هايي که بتواند اين امور را تأمين کند، قول ثقيل است: ﴿إِنَّا سَنُلْقي‏ عَلَيْكَ قَوْلاً ثَقيلاً﴾. 🔹تو هم اگر بخواهي اينها را درک کني و تحمل کني، سحَر مي‌خواهد و نماز شب. بخواهي پياده کني، صبر و بردباري و توکل. 📼فرازی از سوره المزمل جلسه چهارم 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(227) آیه 17 - مثلهم كمثل الذى استوقد نارا فلما اضاءت ما حوله ذهب الله بنورهم و تركهم فى ظلمت لايبصرون -آیه 18- صم بكم عمى فهم لا يرجعون* 🔰بحث روايى ⏪3- آثار مستى گناه - عن رسول الله (صلى الله عليه وآله): يابن مسعود!احذر سكر الخطيئه للخطيئه سكرا كسكر الشراب بل هى اشد سكرا منه، يقول الله تعالى: (صم بكم عمى فهم لا يرجعون 👈🏼اشاره: همان گونه كه شرب خمر عامل مستى، زوال عقل و تعطيل نيروهاى ادراكى آدمى است، گناه نيز باعث مستى شديدترى است كه عقل را معزول و انسان را از ادراك سالم محروم مى كند. ⏪4- تمثل و ظهور كافران در قيامت - عن الصادق (عليه السلام) فا زلق اللسان فيما يكره الله وينهى عنه مرداه للعبد عندالله و مقت من الله وصم وعمى وبكم يورثه الله اياه يوم القيامه فيصيروا كما قال الله: (صم بكم عمى فهم لا يرجعون)، يعنى لا ينطقون و لا يوذن لهم فيعتذرون 👈🏼اشاره: اين روايت ناظر به تمثل و ظهور باطن كافران در قيامت است ؛ يعنى آنان واقعا فاقد اندامهاى ادراكى هستند و تمثيل مزبور از سنخ تشبيه نيست. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 ضیافت الهی 11 🔸 پرورش روح در سایه رعایت نزاهت‌های اخلاقی صورت می‌گیرد. 🔸 «سلامت بدن انسان در گرو اوست»، انسان اگر فقط این بدن زمینی بود و اگر جان و روانی نداشت و یا اگر جان ما فرع بر بدن ما بود این مسایل مطرح نبود اما انسان جانی دارد که فرمانروا و برتر از جسم و بدن اوست لذا سلامت جان در سلامت جسم بسیار موثر و تاثیر گذار است. 🔸 انسانی که را نادیده گرفته است با نزدیکی ماه رمضان ناراحت می‌شود در هر حالی که ماه رمضان ماه درمان است. این مقدار از رشد کرامت انسانی حداقل رشدی است که انسان می‌تواند داشته باشد. رعایت و توجه به جهان دیگر هم مشکل طب و هم مشکل دستگاه قضا را برطرف می ‌کند. پرورش روح در سایه صورت می‌گیرد، بنابراین انسان باید خود و جایگاه حقیقی خود را بشناسد که از فرشتگان نیز برتر است و بداند پرخوری متعلق به انسانی که چنین جایگاهی دارد نیست و این نشانه سلامت و عظمت روح است. 📚 دیدار وزیر بهداشت با حضرت استاد تاریخ: 1395/02/02 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
آب زلال وقتی از چشمه می‏ جوشد، راه خود را باز می‏ کند و راه کسی را هم نمی ‏بندد و همهٴ درختان و گیاهان تشنهٴ سر راه را هم سیراب می ‏کند. این خاصیت آب زلال است که به دنبال تشنه می ‏رود. امّا اگر این آب، دارای املاح و رسوبی باشد، همین که می ‏جوشد، راه خود را می‏ بندد. بعد از چند سال در آن مزرع، تلّی از سنگ پیدا شده و همهٴ آن سرزمین های سبز، خشک می‏ شود و چیزی در آن نمی‏ روید. افکار و اندیشه‏ ها هم چنین است. اگر زلال باشد از جان می‏ جوشد، با زبان و قلم منتشر می‏ شود، به گوش و چشم می‏ رسد و از آنجا در دلهای دیگران جاری می‏ گردد. لذا امام سجّاد (علیه‏ السلام) فرمود: دلها در این ماه نرم و رقیق و گناهان در این ماه کم است. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
التماس دعا دوستان برای عاقبت به خیر شدن فرزندان و نسل مان دعا کنیم.🌷 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢مبحث اعتقادی قرآنی برزخ در المیزان (قسمت ششم) 🔈تبیین گر:استاد مصطفی امینی خواه 🔉 * چرا در ماه رمضان برای شنیدن و یاد مرگ آماده تریم؟ * تسبیح خاص و عجیب پرندگان در طلوع و غروب آفتاب * حکایات ساعات روز * خواندن زیارت عاشورا قبل غروب یا قبل طلوع آفتاب؟! * آمادگی انسان برای درک عوالم بعدی در غروب آفتاب * انسان از نجاست به دنیا آمده و حامل نجاست ودر نهایت تبدیل به نجاست می‌شود. * انسان سراسر جهل و نقص * نمی‌دانم و نمی‌توانم؛ خلاصه انسان * توهم استقلال، مهمترین رکن توهم * حس دوگانه متوهمانه متضاد در انسان * توهم غلط از توحید منجر به عدم یاد مرگ * اولین احساس تجربه‌کنندگان مرگ * وجود ربطی انسان به خداوند * تمثیل وجود ربطی به برنامه تلویزیون * همه عالم، انعکاس خداوند متعال * اراده انسان در دریافت تجلی * متشابهات در قرآن نداریم، مشکل از گیرنده است. ⏰ مدت زمان: ۳۳:۱۸ 📆1401/01/20 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما -ظرائف ذکر (قسمت 11) 📼خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom 🔆گروه قرآنی رحیق https://eitaa.com/joinchat/2376204464C4bdef3b84d
📌فرشته خویی خدا حفظ کند حضرت آیت الله جوادی آملی را،گهگاهی به مناسبت هایی این بیت سنایی را در درس تفسیر می خواندند. تو فرشته شوی ار جهد کنی از پی آنک برگ توتست به تدریج کنندش اطلس انسان خاکی می تواند ملکوتی شود.آنگونه که برگ توت پارچه حریر و ابریشم می شود. ماه فرشته خو شدن را قدر بدانیم. 🌷🙏 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما -شب ها و روزهای درخشان-ایام لیالی بیض- و ظرائف دعای مجیر (قسمت 11/2) 📼خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom 🔆گروه قرآنی رحیق https://eitaa.com/joinchat/2376204464C4bdef3b84d
📌و اما باور ما -شب ها و روزهای درخشان-ایام لیالی بیض- و ظرائف دعای مجیر (قسمت 11/2) دعای از پیامبر اکرم(ص) روایت شده و دعایی است که برای آن حضرت هنگامی که در مقام ابراهیم مشغول نماز بودند آورد. کفعمی در البلد الامین، و «مصباح»،و شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان؛ این دعا را نقل کرده‌اند. این دعا در بین دعاها از جایگاه بلندی برخوردار است که از حضرت رسول(صلی‌الله‌علیه‌وآله) روایت شده و دعایی است که جبرئیل برای آن حضرت هنگامی که در مقام ابراهیم مشغول نماز بود آورد و کفعمی در «بلد الامین» و «مصباح» این دعا را ذکر نموده و در حاشیه آن به فضیلت آن اشاره دارد، از جمله اینکه: هر که این دعا را در «» [روزهای سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم] ماه رمضان بخواند گناهش آمرزیده می‌شود، هرچند به عدد دانه‌های باران و برگ‌های درختان و ریگ‌های بیابان باشد؛ و خواندن آن برای شفای بیمار و ادای دین و بی‌نیازی و توانگری و برطرف شدن غم و اندوه سودمند است. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅 صفحه قرآنی (مدرسه تفسير و علوم قرآنی) @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢مبحث اعتقادی قرآنی برزخ در المیزان (قسمت هفتم) 🔈تبیین گر:استاد مصطفی امینی خواه 🔉 ⏰ مدت زمان: ۳۳:۱۸ 📆1401/01/20 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
در هنگام گرفتاری و مشکلات از پدرتان بخواهید دعایتان کند. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(135) 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی 🌿🌿🌿 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom 👇🏾👇🏾👇🏾
(135) 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی 🌿🌿🌿 ⏪43-عدم توجه به امکانات و تجملات دیگران لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلى‏ ما مَتَّعْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُمْ وَ لا تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ وَ اخْفِضْ جَناحَكَ لِلْمُؤْمِنينَ ( 88/حجر) (بنا براين،) هرگز چشم خود را به نعمتهاى (مادّى)، كه به گروه‏هايى از آنها [كفّار] داديم، ميفكن! و بخاطر آنچه آنها دارند، غمگين مباش! و بال (عطوفت) خود را براى مؤمنين فرود آر! 🔅🔅🔅 ☑️1 . در برابر امكانات ديگران، بر توانايى‏ها و امكانات خود تكيه كنيد. تو كه قرآن دارى، «آتَيْناكَ سَبْعاً» به دنياى كفّار دل نبند، «لا تَمُدَّنَّ» ... ☑️2 . به نعمت‏هاى دنيوى خيره و وابسته نشويد. «لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ» (زيرا دنيا هم كم است «قَلِيلٌ» هم زودگذر است «عَرَضَ» هم غنچه‏اى است كه براى كسى بطور كامل باز نمى‏شود «زَهْرَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا») ☑️3 . خيره شدن سبب علاقه و دلبستگى مى‏شود. (نگاه نكن تا دل اسير نشود) «لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ» (گناه و انحراف را بايد از سرچشمه جلوگيرى كرد) زدست ديده و دل هر دو فرياد كه هر چه ديده بيند دل كند ياد ☑️4. كسى مى‏تواند مردم را به معنويّت سوق دهد، كه خود گرفتار ماديات نباشد «لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ» (خطاب آيه به پيامبر است) تفسير نور، ج‏6، ص354‏ 🌿🌿🌿 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(228) آیه 17 - مثلهم كمثل الذى استوقد نارا فلما اضاءت ما حوله ذهب الله بنورهم و تركهم فى ظلمت لايبصرون -آیه 18- صم بكم عمى فهم لا يرجعون* 🔰بحث روايى ⏪5- كوردلى منافقان در سخنان امام على (عليه السلام) 🔹- اميرالمومنين (عليه السلام)، الف: ما اصف من دار اولها عناءو آخرها فناء... و من ابصر بها تصرته و من ابصر اليها اعمته 👈🏼اشاره: سيد رضى (رحمه الله) درباره جمله و من ابصر مى گويد: انسان متامل در اين جمله، معنايى شگفت آور و مقصودى ژرف خواهد يافت كه به پايانش نمى توان رسيد. امير مومنان (عليه السلام) در اين جمله كوتاه منشا بينايى و كورى دل را بيان مى كند و آن اين است كه نگاه به دنيا به عنوان هدف ، انسان را نابينا مى كند ولى نگاه به آن به عنوان وسيله، انسان را بينا مى كند و اين همان تفاوتى است كه بين دو لحاظ فيه ينظر و به نيظر مطرح است ؛ دنيا ابراز است نه هدف، پس هر كه آن را ابراز دانست و از آن استفاده ابرازى كرد دنيا او را بصير مى كند، ولى اگر كسى آن را هدف انگاشت دنيا او را كور مى كند. 🔹- و انما الدنيا منتهى بصر الاعمى لايبصر مما وراءها شيئا والبصر ينفذها بصره و يعلم ان الدار وراءها فالبصير منها شاخص، والاعمى اليها شاخص والبصير منها متزود والاعمى لها متزود . 👈🏼اشاره: اعمى در اين حديث شريف به معناى اكمه، يعنى نزديك بين و ظاهر بين است و ظاهر بين كوردل است ؛ زيرا او دنيا را مى بيند ولى آخرت را نمى بيند. بصير كسى است كه نگاهش از مرز دنيا گذشته، به آخرت كه درون و باطن همين دنياست نفوذ كند و اعمى كسى است كه نگاهش به دنيا دوخته شده، از آن نمى گذرد و قرآن كريم فرمان روى گردانى از آنان را مى دهد: (فاعرض عن من تولى عن ذكرنا ولم يرد الا الحيوه الدنيا # ذلك مبلغهم من العلم)، (يعلمون ظاهرا منت الحيوه الدنيا و هم الاخره هم غافلون). 🔹- يا اهل الكوفه، منيت منكم بثلاث واثنتين: صم ذوو اسماع وبكم ذوو كلام وعمى ذوو ابصار، لا احرار صدق عند اللقاء، ولا اخوان ثقه عند البلاء . 👈🏼اشاره: سر امتناع اهل كوفه از يارى امير مومنان (عليه السلام) اين بود كه آنان گرچه گوش و چشم و زبان ظاهرى داشتند، ولى چشم و گوش دل آنان كور و كر بود و درونشان ناگويا. آنان نه در برخورد و رويارويى رادمرد و آزادمنش ‍ بودند و نه هنگام امتحان، برادرانى مورد اعتماد. 🔹- فان عينى بالمغرب كتب الى يعلمنى انه وجه الى الموسم اناس من اهل الشام، العمى القلوب، الصم الاسماع، الكمه الابصار الذين يلبسون الحق بالباطل و يطيعون المخلوق فى معصيه الخالق و يحتبلون الدنيا درها بالدين 🔹- ما لى اراكم اشباحا بلا ارواح وارواحا بلا اشباح... و ناظره عمياء وسامعه صماء و ناطقه بكماء (864) اشاره: چون مجارى ادراكى مزبور از شئون روح انسانى است، مادامى كه روح انسانى در كسى زنده باشد وى داراى شئون ياد شده خواهد بود و از فقدان چنين مجارى اداركى مى توان پى برد كه اصل روح انسانى رخت بربسته است، از اين رو اينان اشباح بدون ارواح اند. اما اين كه اينان ارواح بدون اشباح اند، براى آن است كه گويا بين روح و بدن آنها فاصله است و هرگز بدنهاى آنان از روح آنها دستور نمى گيرد؛ يعنى، بر فرض كه داراى روح انسانى باشند، ارتباطى بين ارواح و ابدان آنها نيست. -🔹 طيب دوار بطبه قد احكم مراهمه واحمى مواسمه يضع ذلك حيث الحاجه اليه من قلوب عمى وآذان صم والسنه بكم 👈🏼اشاره: درمان نابينايان باطنى و ناشنوايان درونى و ناگويان معنوى، در طليعه امر ممكن است، ليكن در پايان كار، نزول آيه شفابخش قرآنى نيز براى آنان جز مزيد خسارت و كوردلى اثر ديگرى ندارد. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom