eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.9هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
767 فایل
رحیق نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
📚تفسیر سوره معارج 📝نگاشت: (17) تفسیر آیات 22 تا 35 🌱🌱🌱 ✅ﺍﺯ ﺍﻣﺎم ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻓﺮﺯﻧﺪﺵ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﻛﺮﺩ: ﺁﻥ ﭼﻨﺎﻥ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺑﻴﻤﻨﺎﻙ ﺑﺎﺵ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﺗﻤﺎم ﻧﻴﻜﻲ ﻫﺎﻱ ﻣﺮﺩمِ ﺭﻭﻱ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﻫﻲ، ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﺩﻫﻲ ﺍﺯ ﺗﻮ ﻧﻤﻲ ﭘﺬﻳﺮﻧﺪ ﻭ ﺁﻥ ﭼﻨﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺍﻣﻴﺪﻭﺍﺭ ﺑﺎﺵ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﺗﻤﺎم ﺑﺪﻱ ﻫﺎﻱ ﻣﺮﺩم ﺭﻭﻱ ﺯﻣﻴﻦ ﺭﺍ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﺍﺩﻩ ﺑﺎﺷﻲ، ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﺩﻫﻲ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺗﻮ ﺭﺍ ﻣﻲ ﺁﻣﺮﺯﺩ. ✅ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﺑﻪ ﺣﻔﻆ ﺗﻌﺎﺩﻝ ﺩﺭ ﻏﺮﻳﺰﻩ ﻱ ﺟﻨﺴﻲ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ؛ ﻳﻌﻨﻲ ﺍﺯ ﻃﺮﻓﻲ ﺭﺍﻩ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻭ ﺍﺭﺿﺎﻱ ﻏﺮﻳﺰﻩ ﺭﺍ ﺑﺎﺯﻣﻲ ﮔﺬﺍﺭﺩ ﻭ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺩﻳﮕﺮ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﻱ ﭘﺎﻙ ﺩﺍﻣﻨﻲ ﺭﺍ ﻣﻄﺮﺡ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ.ﻳﻌﻨﻲ ﺍﺳﻠﺎم ﻧﻪ ﺑﺎ ﺳﺮﻛﻮﺏ ﻏﺮﻳﺰﻩ ﻱ ﺟﻨﺴﻲ ﻣﻮﺍﻓﻖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﻪ ﺑﺎ ﺑﻲ ﺑﻨﺪﻭﺑﺎﺭﻱ ﻭ ﺗﺠﺎﻭﺯﮔﺮﻱ. ✅ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺻﻔﺎﺕ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻭ ﻧﻤﺎﺯﮔﺰﺍﺭﺍﻥ ﻭﺍﻗﻌﻲ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻣﺎﻧﺖ ﻫﺎ ﻭ ﭘﻴﻤﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ.ﺍﻣﺎﻧﺖ ﻫﻢ ﺷﺎﻣﻞ ﺍﻣﺎﻧﺖ ﻫﺎﻱ ﻣﺎﺩﻱ ﻣﺮﺩم ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻫﻢ ﺍﻣﺎﻧﺖ ﻫﺎ ﻭ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻱ ﺍﻟﻬﻲ ﻫﻢ ﭼﻮﻥ ﻣﻘﺎﻣﺎﺕ ﺣﻜﻮﻣﺘﻲ ﻭ ﺩﻳﻦ ﻭ ﻗﺮﺁﻥ.ﻭ ﭘﻴﻤﺎﻥ ﻫﻢ ﭘﻴﻤﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺎ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻫﻢ، ﭘﻴﻤﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﺍﻟﻬﻲ، ﻫﻢ ﭼﻮﻥ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ؛ ﻳﻌﻨﻲ ﻧﻤﺎﺯﮔﺰﺍﺭ ﻭﺍﻗﻌﻲ ﺑﻪ ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖ ﻫﺎﻱ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺧﻮﻳﺶ ﭘﺎﻱ ﺑﻨﺪ ﺍﺳﺖ. .ادامه دارد 📚تفسیر استاد اصفهانی 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
📌گل وجود و دل وجود! 🔹هرگاه گرایش ها و انگیزه های زندگی در جهت گِل وجودت باشه دلشوره های دیروز و امروز و فرداها امانت رو می بُرند،همیشه حالت گرفته است،مضطربی،شتاب زده و دست پاچه ای،افسرده،ناامیدی،وجودت سنگینه . 🔹خاصیت گِل سنگینی ،چسبندگی و پاگیری است.انگیزه ها و گرایش هات رو در خودش می پرواراند. آدم هایی که زندگی شون به گِل دلار و ارز و طلا و چه می شودها و چه خواهد شدها چسبیده دل وجود شون که مرکز تصمیم گیری زندگی خردورزانه است رو لابلای گِل وجودشون دفن می کنند. 🔹خاصیت نفس آدمی است به هرکدام از گِل و دل که بها بدهی همان ارزش وجودی ات خواهد شد! 🔹و چه غم انگیز است فراموش کاری های مداوم! کاش آدمی برای لحظه هایی کوتاه به یاد آورد که خدای گل و دل یکی است . و این رشته سر دراز دارد..... 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
باور ما. فقر زدایی ۱۳.mp3
7.75M
📌و اما باور ما-(قسمت 242)زکات و فقر زدایی 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صوت جلسه دوم.mp3
6.68M
💢شرح و تفسیر دعای سیزدهم 🔈جلسه :دوم و پایانی 🔰دعای سیزدهم صحیفه سجادیه از دعا‌های امام سجاد(ع) ☑️ موضوع اصلی :فِی طَلَبِ الْحَوَائِجِ إِلَی اللَّهِ تَعَالَی:دعای آن حضرت در طلب حوائج از خدای متعال 🔈حجة الاسلام والمسلمين استاد @rahighemakhtoom
حکمت 13-إِذَا وَصَلَتْ إِلَیْکُمْ أَطْرَافُ النِّعَمِ فَلَا تُنَفِّرُوا ….mp3
2.68M
🌱🌱🌱 📚شرح و تفسیر حکمت ۱۳ (کلمات قصار) ⏮ استاد حجت الاسلام و المسلمین ⏱دقایقی در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی .گوش کنید و لذت ببرید. 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حکمت 191 نهج البلاغه.mp3
4.6M
📚شرح و تفسیر حکمت۱۹۱ (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی 🎤کوتاه و با بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 190.mp3
8.46M
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم 📌فراز ششم دعا :(جلسه ۱۹۰)خود و فرزندان خویش را در پناه خدا قراردهیم از دعا‌های امام (ع) که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام (ع) بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. و از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا می برد. 🔈 ارائه کننده: خادم صفحه قرآنی 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.کار وتلاش.عبداللهی 22.mp3
11.98M
☑️ کار و تلاش مومنانه (جلسه ۲۲) 🔰بازخوانی فصل سوم از بخش اول کتاب مفاتیح الحیات حضرت آیت الله جوادی آملی 🌱🌱🌱 🔅مدرسه مجازی تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
19 🔅🔅🔅 📌اسرار انتظار 🔹يکي از مفاهيمي که همواره به تفکر مهدويت همراه بوده، مفهوم انتظار است، به گونه اي که اين دو مفهوم چنان با هم آميخته شده اند که جدا شدني نيستند و نمي توان يکي را بدون ديگري تصور کرد و ادارک يکي، به ديگري سرايت مي کند. از اين رو، لازم است براي حفظ سلامت مجموعه تفکر مهدوي، معناي صحيح انتظار و بخشي از اسرار آن را بيان کنيم: ☑️1- اميد و پايداري و سرزندگي که غيبت در دل مؤمنانِ مستضعف بر مي انگيزد. ☑️2- ايجاد ترس در دل دشمنان و ربودن خواب از چشم آنان؛ از آنجا که آن حضرت از جايي که آنها فکرش را نمي کنند، به سراغشان مي آيد و خداي تعالي فرموده: (يحْسَبُونَ كُلَّ صَيحَةٍ عَلَيهِمْ؛ هر فريادي از هر جا بلند شود، بر ضدّ خود مي پندارند). (1) ☑️3- هوشياري حدّاکثري و آمادگي کامل در توده هاي مردمي نسبت به امام و پيشواي خود، از راه آراسته شدن به اخلاق اسلامي، بر اساس راه و روش اهل بيت عليهم السلام. ☑️4- وعده به پيروزي و تهديد به شکست، بشارت دادن و بيم دادن؛ انتظار نيز همين ترس و اميد را براي توده هاي مردم به دنبال دارد؛ زيرا فرهنگ مهدوي داراي بُعد اميد بخشي و هشدار دادن به عموم مردم است. ☑️5- در انتظار، اشاره اي به سنّت زندگي در سايه تنازع بقا است، که خداي تعالي فرمايد: (وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِيعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ يذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ؛ و اگر خداوند بعضي از مردم را به وسيله بعضي ديگر دفع نکند، دِيرها و صومعه ها، و معابد يهود و نصارا، و مساجدي که نام خدا در آن برده مي شود، ويران مي گردد).(2) زيرا از ويژگي هاي و شؤون عالم دنيا، تزاحم و تنازع است و از همين رو، جهان مادّه را عالم تنازع ناميده اند و حرکت و سير از مبدأ تا نهايت، به وسيله آن تنظيم مي شود و جهان در حرکت خود به سوي اين هدف و غايت که به مقتضاي تفکر مهدوي، حکومت شايستگان است، حرکت مي کند و مادام که ما در اين چرخه هستيم، با پديده ي انتظار زندگي مي کنيم که آرزوي تبديل فرهنگ به فرهنگ و زندگي به زندگي و هدف به هدف است؛ حالتي که طرفِ مقابلِ آن، يأس و نااميدي است. 🔹کسي که انتظار را از دست بدهد، با نااميدي زندگي مي کند و کسي که با انتظار زندگي کند، يأس را شکست داده است. 🔹انتظار مقوله اي دو طرفه است و بهترين کسي که مي تواند به لحاظ شخص و برنامه، طرف اين انتظار واقع شود، حضرت مهدي موعود عليه السلام است و بين مقوله انتظار مهدوي و مبناي قرآنيِ (إِنّا لِللهِ وَ إِنّا إِلَيهِ راجِعُونَ؛ ما از آن خداييم؛ به سوي او باز مي گرديم) هيچ برخوردي نيست. 🔹 به عبارت ديگر: جامعه انساني ناچار از تکامل است و اوج اين تکامل در ظهور حضرت مهدي عليه السلام تجلّي پيدا مي کند؛ دوران حضرت مهدي عليه السلام دوران کمال انسانيت بشر است و امّت همواره چشم به راه اين تکامل بشري است و براي تحقق اين هدف در مسير خود به پيش مي رود. بنابراين، آن حضرت نه تنها از کار نيفتاده، که نقش آماده سازي را بر عهده دارد. 🔹با اين بيان روشن مي شود: انديشه مهدوي با گنجينه عقيدتي، فرهنگي و انساني که براي تکامل بخشيدن به بشر و بالا بردن او به سوي سعادت و صلاح و عدالت با خود دارد، بشريت را به سوي خود جذب مي کند و زبان او، زبان عام است که همه اديان آسماني را به سوي خود مي کشد؛ پس انديشه اي انحصاري و مختص به مذهب حقه ي شيعه نيست. 🔹 نتيجه مي گيريم که: انسان مؤمن و امّت مؤمن بايد به هدفي ايمان داشته باشد و براي آن فداکاري کند؛ البته به شرطي که آن هدف ممکن بوده و رسيدن به آن صحيح باشد، و اين معناي انتظار فرج است. 🌷🌷🌷 پي نوشت ها : 1- منافقون: 4. 2- حج: 40. منبع مقاله : اشکوري، احمد؛ (1390)، مباني اعتقاد به مهدويت، کاظم حاتمي طبري، قم: مسجد مقدس جمکران، چاپ اول 📘پایگاه جامع مهدویّت @rahighemakhtoom
📌موقعیت های غیر ساکن 🔰حق داران کم نیستند! 🔰باج گیر نباشیم! 🌱🌱🌱 🔹‏رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم‏)‏ "مَنْ مَطَلَ عَلَى ذِي حَقٍّ حَقَّهُ، وَ هُوَ يَقْدِرُعَلَی أَدَاءِ حَقِّهِ فَعَلَيْهِ كُلَّ يَوْمٍ خَطِيئَةُ عَشَّارٍ." 🔅🔅🔅 "کسی که قادر به پرداخت حق دیگران است، اگر طلبکار را معطل کند، در مقابل هر روز تأخیر گناه شخص باج گیر در نامه عملش ثبت خواهد شد." 📘بحار الانوار، ج ۷۳، ص: ۳۳۶ 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
20 📌دست‌گیری از ضعفا و فقیران 🔹کمک به ضعفا و محرومان در همة زمان‌ها کاری بس ارزشمند است و در دین اسلام به آن سفارش شده است؛ اما به علت غیبت امام، در دوران غیبت ارزش بیشتری دارد. 🔹امام باقر (علیه السلام) فرمود: …هر آینــه بایــد قــوی شما ضعیفتان را کمک نمایــد و بایــد ثروتمندتان بر فقیرتان عطوفت نماید و فــرد بــرای بــرادر دینی خــود خیرخواهی نماید… پس اگر شخص در این حال از دنیا رفت پیش از آن‌که قائم ظهور کند، شهید از دنیا رفته است…. پ.ن : فقر، گاهی فقر اقتصادی و گاهی فقر فرهنگی و معنوی است. 🌷🌷🌷 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
📌موقعیت های غیر ساکن! 🔅‏امام صادق علیه السلام‏ "ضَعْ أَمْرَ أَخِيكَ عَلَى أَحْسَنِهِ حَتَّي يَأْتِيَكَ مِنْهُ مَا يَغْلِبُكَ، وَ لَا تَظُنَّنَّ بِكَلِمَةٍ خَرَجَتْ مِنْ أَخِيكَ سُوءاً، وَ أَنْتَ تَجِدُ لَهَا فِي الْخَيْرِ مَحْمِلًا." گفتار و کردار برادر دینی ات را حمل بر نیکی کن، مگر این که کاری از او سر بزند که نتوانی توجیه کنی، و به گفتار او تا جایی که می‌توان حمل بر نیکی کرد بدگمان مباش. 📘الکافی، ج ۲، ص: ۳۶۲ پ ن: ☆اصل بر مثبت اندیشی و مثبت نگری است مگر یقین بر خلاف آن پیدا کنی که چنین یقینی چندان آسان نیست. ☆گاهی وقت ها آدم چون خودش نرمه شیشه دارد از باب کافر همه را به کیش خود پندارد،نسبت به عالم و آدم بدبين است.و بی تردید چنین شخصی بیمار است و دکتر لازم. ☆توجیه رفتار دیگری یعنی توجه به زوایای مثبت یک رفتار. ☆آدم بودن خیلی دشوار است چه رسد به دین دار بودن. 🌷🌷🌷 🔅صفحه قرآنی حدیثی رحیق 👇👇👇 @rahighemakhtoom
21 🔵نظارت حضرت مهدی بر عملکرد ما 🔸یکی از آموزنده‌ترین نکته‌ها در بحث مهدویت که اثر تربیتی عمیقی به همراه دارد، آن است که حضرت مهدی(ع) به طور مستقیم و غیرمستقیم ناظر بر عملکرد ماست. 🔸چون در روایات متعدد این مسئله مطرح شده که اعمال مردم در هفته به انسان کامل و حجت الهی عرضه می‌شود، چه این که او به عنوان خلیفه خداوند در زمین به طور مستقیم ناظر بر عملکرد انسان‌هاست و در قیامت به عنوان شاهد و گواه نسبت به اعمال انسان گواهی می‌دهد. 🔸از جمله در روایتی چنین آمده: «تعرض الاعمال یوم الخمس علی رسول‌الله و علی‌الائمۀ»۱ یعنی اعمال مردم روز پنج‌شنبه بر رسول خدا و ائمه (علیهم‌السلام) عرضه می‌شود. 🔸و در ذیل این آیه که فرمود: «فکیف اذا جئنا من کل امۀ بشهید و جئنابک علی هولاء شهیدا»۲ یعنی پس چگونه است حالشان آنگاه که از هر امتی گواهی آوریم، و تو را به آنان گواه آوریم. در روایتی از امام صادق(ع) چنین نقل شده که فرمود: این آیه درخصوص امت محمد(ص) نازل شده که در هر عصری امامی از ما اهل بیت شاهد آنها و حضرت محمد(ص) شاهد ماست. ۳ پ ن: ۱. مجلسی محمدباقر، بحارالانوار، ج 23، باب 20، حدیث 38، ص 345، دارالاحیاء التراث العربی، بیروت 1403 ق. ۲. سوره نساء، آیه 41. ۳. مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج 23، باب 20، حدیث 1، ص 336 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا