eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
627 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌نعمتی بزرگ برای زندگی مومنانه ‏امام صادق علیه السلام‏ الْمُؤْمِنُ بَيْنَ مَخَافَتَيْنِ ذَنْبٍ قَدْ مَضَي لَا يَدْرِي مَا صَنَعَ اللَّهُ فِيهِ وَ عُمُرٍ قَدْ بَقِيَ لَا يَدْرِي مَا يَكْتَسِبُ فِيهِ مِنَ الْمَهَالِكِ فَهُوَ لَا يُصْبِحُ إِلَّا خَائِفاً وَ لَا يُصْلِحُهُ إِلَّا الْخَوْفُ. مؤمن میان دو ترس قرار دارد: ترس از گناهی که انجام داده و نمی‌داند خدا در باره او چه می‌کند، و ترس از اینکه عمری باقی مانده و نمی‌داند چه گناهانی که مایه هلاک او است مرتکب خواهد ‌شد، پس هر صبح (و هر دم) ترسان است، و اصلاح نمی‌کند او را مگر همین ترس. 📘الکافی، ج ۲، ص: ۷۱ 🍃🍃🍃 @rahighemakhtoom
29.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
:شهید نظر می کند به وجه الله در روایتی از رسول اکرم- صلی الله علیه و آله و سلم- نقل شده است که برای شهید هفت خصلت است که : 🔹اوّلی آن عبارت است از اینکه اول قطره‌ای که از خون او به زمین بریزد تمام گناهانی که کرده است آمرزیده می‌شود. 🔹و مهم آن، آخرین خصلتی است که می‌فرماید. می‌فرمایند که- به حسب این روایت- که شهید نظر می‌کند به‌ وجه الله. و این نظر به وجه الله راحت است برای هر نبی و هر شهید. شاید نکته این باشد که حجابهایی که بین ما و حق تعالی هست و وجه الله است و تجلیات حق تعالی هست، تمام این حجابها منتهی می‌شوند به حجاب خود انسان. 🔹انسان خودش حجاب بزرگی است که همه حجابهایی که هست، چه آن حجابهایی که از ظلمت باشند و آن حجابهایی که از نور باشند منتهی می‌شود به اینکه حجابی که خود انسان است. 🔹ما خودمان حجاب هستیم بین خودمان و وجه الله. و اگر کسی فی سبیل الله و در راه خدا این حجاب را داد، این حجاب را شکست، و آنچه که داشت که عبارت از حیات خودش بود تقدیم کرد، این مبدا همه حجابها را شکسته است، خود را شکسته است، خودبینی و شخصیت خودش را شکسته است و تقدیم کرده است. 🔹و چون برای خدا جهاد کرده است و برای خدا دفاع کرده است از کشور خدا و از آئین الهی و هر چه داشته است در طبق اخلاص گذاشته و تقدیم کرده است، خود را داده است، این حجاب شکسته می‌شود. 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره( صوت ١۲۵) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🔅🔅🔅 ☑️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم. ☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌نور الهی و گشايش با رسول اكرم صلى الله عليه و آله: "اِنَّ البَيتَ اِذا كَثُرَ فيهِ تِلاوَةُ القُرآنِ كَثُرَ خَيرُهُ وَ اتَّسَعَ اَهلُهُ وَ اَضاءَ لاَهلِ السَّماءِ كَما تُضى ءُ نُجومُ السَّماءِ لاَهلِ الدُّنيا؛" "خانه اى كه در آن قرآن فراوان خوانده شود، خير آن بسيار گردد و به اهل آن وسعت داده شود و براى آسمانيان بدرخشد چنان كه ستارگان آسمان براى زمينيان مى درخشند." 📜كافى(ط-الاسلامیه) ج2، ص610 ✅روزانه حد اقل ۵۰ آیه را در برنامه روزانه خویش قرار دهیم. 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖تلاوت آیاتی از سوره مبارکه سلام الله علیها 🎤قاری: محمد عبدالصمد گوش کن و لذت ببر🌷 التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢تفسیر سوره اسراء جلسه 26 ☑️(هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر)👉🏼 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🌹🌹🌹 🔅 مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱🌱🌱 📖دین شناسی فطری (جلسه دوازدهم) 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین عظیمی 🔅مشک آن است که خود ببوید نه آن که ....🔅 🌱🌱🌱 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره معارج 📝نگاشت: (22) تفسیر آیات 40 تا 44 🌱🌱🌱 ﻭ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻳﺎﺩ ﻣﻲ ﻛﻨﻢ ﺑﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺧﺎﻭﺭﺍﻥ ﻭ ﺑﺎﺧﺘﺮﺍﻥ! ﻛﻪ ﻗﻄﻌﺎً ﻣﺎ ﺗﻮﺍﻧﺎﻳﻴﻢ، (40) ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺟﺎﻱ ﮔﺰﻳﻦ ﻛﻨﻴﻢ؛ ﻭ ﻣﺎ ﭘﻴﺸﻲ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪﻩ(ﻭ ﻣﻐﻠﻮﺏ)ﻧﻴﺴﺘﻴﻢ.(41) ﭘﺲ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺭﻫﺎﻛﻦ ﺗﺎ(ﺩﺭ ﺑﺎﻃﻞ)ﻓﺮﻭ ﺭﻭﻧﺪ ﻭ ﺑﺎﺯﻱ ﻛﻨﻨﺪ ﺗﺎ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﺭﻭﺯ(ﺭﺳﺘﺎﺧﻴﺰ)ﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻭﻋﺪﻩ ﺩﺍﺩﻩ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ، ﻣﻠﺎﻗﺎﺕ ﻛﻨﻨﺪ.(42)(ﻫﻤﺎﻥ)ﺭﻭﺯﻱ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻗﺒﺮﻫﺎ ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ ﺧﺎﺭﺝ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ، ﭼﻨﺎﻥ ﻛﻪ ﮔﻮﻳﻲ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺑﺖ ﻫﺎﻱ ﺳﻨﮕﻲ ﺭﻭﺍﻧﻪ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ؛ (43)ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺩﻳﺪﮔﺎﻧﺸﺎﻥ(ﺍﺯ ﻭﺣﺸﺖ)ﻓﺮﻭﺗﻦ ﺍﺳﺖ، [ﻭ ]ﺧﻮﺍﺭﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻓﺮﺍ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ! ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺯﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻭﻋﺪﻩ ﺩﺍﺩﻩ ﻣﻲ ﺷﺪ.(44) ✅ﺩﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﭼﻬﻠﻢ ﺗﺎ ﭼﻬﻞ ﻭ ﭼﻬﺎﺭم ﺳﻮﺭﻩ ﻱ ﻣﻌﺎﺭﺝ ﺑﺎ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﻭ ﺗﺄﻛﻴﺪ ﺑﻪ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺍﻗﻮﺍم ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺭﻭﺯ ﻫﻮﻟﻨﺎﻙ ﺭﺳﺘﺎﺧﻴﺰ ﻫﺸﺪﺍﺭ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ . ✅ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﺑﻪ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﻫﺸﺪﺍﺭ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ ﻭ ﻗﺪﺭﺕ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﺥ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻲ ﻛﺸﺪ ﻭ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ ﻣﺎ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﻴﻢ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺑﻴﻦ ﺑﺒﺮﻳﻢ ﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﺑﻬﺘﺮﻱ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﺎﻱ ﺷﻤﺎ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﻴﻢ ﻭﻟﻲ ﻧﻤﻲ ﺧﻮﺍﻫﻴﻢ؛ ﺧﺪﺍ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺭﻫﺎ ﺳﺎﺯﺩ ﺗﺎ ﺑﻪ ﮔﻨﺎﻩ ﻭ ﺳﺮﻛﺸﻲ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﻫﻴﺪ ﺗﺎ ﺭﺳﺘﺎﺧﻴﺰ ﻓﺮﺍ ﺭﺳﺪ ﻭ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﻋﺬﺍﺏ ﺧﻮﺍﺭﻛﻨﻨﺪﻩ ﺷﻮﻳﺪ. 🌱🌱🌱 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره( صوت ١۲۶) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🔅🔅🔅 ☑️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم. ☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰جاذبه های قرآن از نگاه ادیان دیگر 🎤سخنران:استاد زمانی 🌱🌱🌱 🔘رویکردی تحقیقی به جهت گیری منفی و مثبت دانشمندان ادیان با قرآن 🌹🌹🌹 🔅 مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌حق گرایی و باطل گریزی مطلق(خودشناسی و خود ارزیابی) 🔰‏رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم‏)‏: "الْمُؤْمِنُ لا يَقبَلُ الباطلَ مِن صديقِهِ، ولا يَرُدُّ الحقَّ علي عدوِّهِ." "از صفات مؤمن این است که باطل را (حتی) از دوست خود قبول نمی‌کند، و حق را (حتی) از دشمن خود می‌پذیرد." 📘بحار الانوار، ج ۶۴، ص: ۳۱۱ 🌷🌷🌷 🔅مجال عیش سخنی از جنس زندگی(در صفحه زندگی خردورزانه همراه ما باشید.) 👇👇👇 @majaleezendegi
📚تفسیر سوره معارج 📝نگاشت: (23) تفسیر آیات 40 تا 44 🌱🌱🌱 ✅ﻣﺸﺮﻕ ﺑﻪ ﻣﻜﺎﻥ ﻃﻠﻮﻉ ﺧﻮﺭﺷﻴﺪ ﻭ ﻣﻐﺮﺏ ﺑﻪ ﻣﻜﺎﻥ ﻏﺮﻭﺏ ﺁﻥ ﮔﻔﺘﻪ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﺳﺎﺱ ﺣﺮﻛﺖ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﻪ ﺩﻭﺭ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﻣﻲ ﺁﻳﺪ. ﻫﺮ ﺑﺎﺭ ﻳﻚ ﻧﻴﻢ ﻛﺮﻩ ﻱ ﺯﻣﻴﻦ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻧﻮﺭ ﺧﻮﺭﺷﻴﺪ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻲ ﮔﻴﺮﺩ ﻭ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺣﺮﻛﺖ ﻣﺪﺍﻭم ﺯﻣﻴﻦ، ﻣﻐﺮﺏ ﻫﺎ ﻭ ﻣﺸﺮﻕ ﻫﺎﻱ ﺯﻳﺎﺩﻱ ﺩﺍﺭﻳﻢ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻫﺮ ﺳﺮﺯﻣﻴﻦ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ﺳﺎﻝ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. ﺍﻣﺎ ﺩﻭ ﻣﺸﺮﻕ ﻭ ﻣﻐﺮﺏ ﻣﻤﺘﺎﺯ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﻳﻜﻲ ﺩﺭ ﺁﻏﺎﺯ ﺗﺎﺑﺴﺘﺎﻥ، ﻳﻌﻨﻲ ﺣﺪ ﺍﻛﺜﺮ ﺍﻭﺝ ﺧﻮﺭﺷﻴﺪ ﺩﺭ ﻣﺪﺍﺭ ﺷﻤﺎﻟﻲ ﻭ ﻳﻜﻲ ﺩﺭ ﺁﻏﺎﺯ ﺯﻣﺴﺘﺎﻥ ﺩﺭ ﺣﺪ ﺍﻗﻞ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﺁﻣﺪﻥ ﺧﻮﺭﺷﻴﺪ ﺩﺭ ﻣﺪﺍﺭ ﺟﻨﻮﺑﻲ ﺍﺳﺖ. ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻭ ﮔﺎﻫﻲ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﻪ ﻣﺸﺮﻕ ﻭ ﻣﻐﺮﺏ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻭ ﮔﺎﻫﻲ ﺑﻪ ﻣﺸﺮﻕ ﻫﺎ ﻭ ﻣﻐﺮﺏ ﻫﺎ، ﻛﻪ ﻫﺮ ﺩﻭ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺍﻱ ﻋﻠﻤﻲ ﺩﺍﺭﻧﺪ. ✅ﺍﮔﺮ ﻛﺴﻲ ﺍﻫﻞ ﻣﻨﻄﻖ ﻭ ﺍﺳﺘﺪﻟﺎﻝ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﻭ ﺑﺮ ﻛﻔﺮ ﻭ ﺷﺮﻙ ﻟﺠﺎﺟﺖ ﻭﺭﺯﺩ، ﺧﺪﺍ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺭﻫﺎ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﺗﺎ ﺩﺭ ﻏﻔﻠﺖ ﻭ ﺑﺎﻃﻞ ﻓﺮﻭ ﺭﻭﺩ ﻭ ﺑﻪ ﺑﺎﺯﻱ ﺩﻧﻴﺎ ﻣﺸﻐﻮﻝ ﺷﻮﺩ ﺗﺎ ﺭﺳﺘﺎﺧﻴﺰ ﻓﺮﺍ ﺭﺳﺪ ﻭ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﮔﺮﺩﺩ.ﺁﺭﻱ؛ ﺍﻳﻦ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺍﻧﻮﺍﻉ ﻋﺬﺍﺏ ﻫﺎﻱ ﺍﻟﻬﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻧﺎم ﺳﻨﺖ ﻭ ﺭﻭﺵ ﻣﻬﻠﺖ ﺩﺍﺩﻥ(ﺍﻣﻬﺎﻝ ﻳﺎ ﺍﺳﺘﺪﺭﺍﺝ)ﻧﺎﻣﻴﺪﻩ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. ✅ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﺑﻴﺎﻥ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺁﻣﺪﻥ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺍﺯ ﻗﺒﺮﻫﺎ، ﭼﻨﺪ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﺟﺎﻟﺐ ﺭﺥ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ: ﺍﻟﻒ)ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺎ ﺳﺮﻋﺖ ﻣﻲ ﺩﻭﻧﺪ، ﭼﻨﺎﻥ ﻛﻪ ﮔﻮﻳﻲ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺑﺖ ﻫﺎ ﻳﺎ ﭘﺮﭼﻢ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺭﻭﺍﻥ ﺍﻧﺪ. ﺏ)ﭼﺸﻢ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ(ﺍﺯ ﻭﺣﺸﺖ)ﻓﺮﻭﺗﻦ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺝ)ﺫﻟﺖ ﻭ ﺧﻮﺍﺭﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻓﺮﺍ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ.ﺁﺭﻱ؛ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﻣﺘﻜﺒﺮ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺧﻮﺍﺭ ﻣﻲ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﻣﺖ ﺑﻪ ﺑﺖ ﻫﺎ ﻣﻲ ﻛﻮﺷﻴﺪﻧﺪ ﺩﺭ ﺁﺧﺮﺕ ﻧﻴﺰ ﻫﻤﺎﻥ ﺭﺍﻩ ﺭﺍ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﻣﻲ ﺩﻫﻨﺪ. 🌱🌱🌱 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 تفسیرصوتی تفسیر سوره تحریم جلسه دهم 🌱🌱🌱 ☑️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 🌷🌷🌷 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
💢کاربرد مثل و ضرب المثل ☑️ضربِ مَثَل چند قسم است: یک قسم برای درک مطلب است؛ یک قسم برای الگو قرار دادن است. ☑️مثل در منطق قسم پنجم از اقسام پنج‌گانه شناخت است. ▪️شناخت در منطق بیش از چهار قسم نیست: یا حد تام است یا حد ناقص، یا رسم تام است یا رسم ناقص که یک شناخت علمی است. ▪️گاهی هم برای تفهیم مطلب برای ضعاف یا اوساط، مَثل ذکر می‌کنند. این مَثل نه از سنخ حدّ است نه از سنخ رسم. می‌گویند مَثل روح در بدن مَثل رُبّان به سفینه یا سلطان به مدینه است، این برای تفهیم است؛ همان طوری که ناوخدا ـ نه ناخدا ـ ناوخدا در کشتی نیست؛ یعنی مثل چوب کشتی، مثل میخ کشتی که جزء کشتی باشد نیست، جدای از کشتی است، ولی رهبری کِشتی به عهده اوست. روح در بدن این طور نیست؛ نظیر اعضای بدن باشد، جزء بدن نیست، ولی رهبری بدن به عهده اوست. سلطان در مدینه هم همین طور است. ▪️این قسم پنجم (تمثیل)که نه حدّ تام است نه حد ناقص؛ نه رسم تام است نه رسم ناقص، شناخت دقیق به انسان نمی‌دهد، شناخت تمثیلی. خاصیت تمثیل هم دو چیز است: یکی اینکه سطح مطلب را پایین می‌آورد؛ دیگر اینکه استعداد شنونده را بالا می‌آورد تا دست فهم این مخاطب به دامنه آن مطلب برسد مطلب را بفهمد. مثال زدن در علوم برای همین است. اگر یک ادیب برای رفع و نصب مثال می‌زند به «ضرب زیدٌ عمراً» و مانند آن، برای همین دو کار است: یکی پایین آوردن دامنه مطلب و دیگری بالا آوردن دست فهم طرف تا همسان بشوند و بفهمند. این قسم مَثل در قرآن هست. 📋فرازی از سوره تحریم جلسه دهم 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
جلد دوم 📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(274) الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ فِرَاشًا وَالسَّمَاءَ بِنَاءً وَأَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ رِزْقًا لَكُمْ ۖ فَلَا تَجْعَلُوا لِلَّهِ أَنْدَادًا وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ(22.بقره) آن کس که زمین را بستر شما، و آسمان [= جو زمین‌] را همچون سقفی بالای سر شما قرار داد؛ و از آسمان آبی فرو فرستاد؛ و به وسیله آن، میوه‌ها را پرورش داد؛ تا روزی شما باشد. بنابر این، برای خدا همتایانی قرار ندهید، در حالی که می‌دانید (هیچ یک از آنها، نه شما را آفریده‌اند، و نه شما را روزی می‌دهند). 📋گزيده تفسير 🔹خداوند سبحان در صدر اين آيه كه تتمه آيه قبل است ، با تبيين ربوبيت خدا در قالب ذكر برخى ها آيات آفاقى كه نمونه اى از مجموعه نظام آفرينش ‍ است، انسان را متوجه توحيد ربوبى مى كند و در ذيل آن او را از هر گونه شرك آشكار و پنهان نهى مى كند، تا انسان كه مسافر الى الله است بتواند در پرتو عبادت زاد و توشه راه را كه تقواست تحصيل كند. 🔹اداره همه امور كلى و جزئى عالم مستقيما به دست خداست و حلقه هاى زنجيره علل هر شى ء نيز جز مجارى فيض و آيات الهى نيست و از اين رو، اسباب و علل در آفرينش و پرورش اشيا هيچ استقلالى ندارد. پس هيچ شريكى براى خدا در خالقيت و ربوبيت نيست . 🔹انسان كه با فطرت توحيدى آفريده شده، اگر به فطرت خويش بازگردد، همين نداى توحيد را از درون خود نيز شينده با نداى آفاق جهان هماهنگ و سازگار مى يابد. ادامه دارد... 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
💠 محاسبه تو نیک و بد خود هم از خود بپرس ٭٭٭ چرا بایدت دیگری محتسب 🔹 گفتند: «حَاسِبُوا أَنْفُسَكُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا»؛ یعنی خودت، خودت باش! این مفهوم که کاری از آن ساخته نیست. اگر غذای سمّی به او دادیم این وسیله ‌ای می‌ شود برای گناه، اگر غذای سالم به او دادیم، این وسیله‌ ای می‌ شود برای . 🔹 فرمود وسیله صلاح آن مواد غذایی را ما به شما دادیم ﴿فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾، اسلحه هم دادیم که در آن درون اگر مشکلی پیدا کردی از آن سلاح استفاده کنی، «الدُّعَاءُ سِلَاحُ الْمُؤْمِن‏» این را هم ما به شما دادیم و رهبران الهی هم برای شما قرار دادیم معرفی کردیم که به تعبیر قرآن کریم اینها و نصیحت می ‌کنند. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1395/10/30 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا