وجوه ابهام یا ایهام در زبان عربی و تأثیر آن در ترجمه قرآن کریم.pdf
495.6K
مقاله 60(پژوهشی-تخصصی)
📋موضوع :وجوه ابهام یا ایهام در زبان عربی و تأثیر آن در ترجمه قرآن کریم
📖تعداد صفحات: 26صفحه
🖋نویسنده: دکتر یوسف نظری استادیار دانشگاه شیراز
📃چکیده
ابهام به دو نوع زبانی و ادبی تقسیم میشود. ابهام نحوی که با عنوان ابهام دستوری مطرح می شود و برخی آن را ایهام ساختاری نامیده اند یکی از وجوه ابهام زبانی به شمار می رود که به دو نوع گروهی و ساختاری تقسیم شده است. مقصود از این نونج ابهام آن است که گاه زنجیره کلام به گونه ای چیده می شود که وجوه معنایی متفاوتی را متبادر می سازد. این معانی میتواند قابل جمع باشد. اضافه مصدر به فاعل یا مفعول به، مرجع ضمیر، عطف به مضاف یا مضاف إليه، خبريه يا انشائیه بودن جمله متعلق شبه جمله، قابلیت تعدد در صاحب حال تشابه نقشهای حال مفعول مطلق، مفعول له مفعول فيه و مفعول به امکان مقول قول یا استینافیه بودن تشابه عطف و استیناف تشابه تابع و خبر، تعدد معانی حروف جر، از جمله وجوه ابهام نحوی است که در این پژوهش بدان توجه شده است و در ترجمه های قرآن کریم تأثیر گذار بوده است. توجه به بافت زبانی و غیر زبانی کلام می تواند تا حد چشمگیری مشکل فهم معنا را برطرف سازد اما مشکل آنجاست که قراین کافی و یا مستدل برای یک معنا وجود نداشته باشد و از سوی دیگر نتوان میان معانی مختلف جمع کرد.
🌱🌱🌱
📝انتشار مقاله های قرآنی هر هفته سه شنبه ها(ان شاء الله)
#مقاله #مقالات #علمی #پژوهشی #کاربردی
🎆 برای تقویت آموزه های دینی صفحه قرآنی رحیق را لطفاً همراهی فرمایید.
@rahighemakhtoom
🔰درس بيستم: ابعاد اعجاز قرآن (3)
🔰ب) سبك و شيوه بيان
شيوه بيان قرآن با آنكه موجب جذب و كشش عرب گرديد، با هيچيك از اسلوب و شيوههاى متداول عرب شباهت و قرابتى ندارد.
اين از شگفتيهاى سخنورى است كه سخنور، سبكى كه مورد پذيرش و پسند شنوندگان است بيافريند و از شيوههاى متعارف آنان بيرون باشد و شگفتآورتر آنكه از تمامى محاسن شيوههاى كلامى متعارف، بهره گرفته باشد، بى آنكه از معايب آنها چيزى در آن يافت شود.
🔹انواع كلام- كه در ميان فصحاى عرب نيز متداول بود- عبارتند از: شعر، نثر و سجع.[1] هر يك از اين سه شيوه، محاسنى دارند و معايبى؛ سبك قرآنى، جاذبيت و ظرافت شعر، آزادى مطلق نثر و حُسن و لطافت سجع را داراست، بى آنكه در تنگناى قافيه و وزن دچار شود (نقص شعر) يا پراكندهگويى كند (عيب نثر) يا تكلّف و دشوارى به خود راه دهد (عيب سجع). همين امر مايه حيرت سخندانان عرب شد.
[1] . شعر: سخن موزون، داراى قافيه و تخيّلى، نثر: سخن پراكنده( فاقد وزن و نظم خاص)، سجع: جملاتكوتاه قافيهدار ولى فاقد نظم و وزن خاص.]
...ادامه دارد
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت #آموزش #علوم_قرآنی #قرآن_شناسی
🌱🌱🌱
📃یادآوری مهم: باتوجه به پیوستگی مطالب ، مباحث قبلی را مورد توجه قرار دهید
🔅صفحه قرآنی رحیق
@rahighemakhtoom
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
تفسیر سوره #فتح (2)
📖ﻣﺤﺘﻮﺍﻱ کلی آیه اول تا سوم ﺳﻮﺭﻩ ﻱ ﻓﺘﺢ
ﻗﺮﺁﻥ ﻛﺮﻳﻢ ﺩﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﺍﻭﻝ ﺗﺎ ﺳﻮم ﺳﻮﺭﻩ ﻱ ﻓﺘﺢ ﺑﻪ ﻓﺘﺢ ﺍﻟﻤﺒﻴﻦ ﺍﺳﻠﺎم ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺪﻫﺎﻱ ﭘﻴﺮﻭﺯﻣﻨﺪﺍﻧﻪ ﻱ ﺁﻥ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ:١ ـ٣.ﺇِﻧَّﺎ ﻓَﺘَﺤْﻨَﺎ ﻟَﻚَ ﻓَﺘْﺤﺎً ﻣُﺒِﻴﻨﺎً* ﻟِﻴَﻐْﻔِﺮَ ﻟَﻚَ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﻣَﺎ ﺗَﻘَﺪَّمَ ﻣِﻦ ﺫَﻧْﺒِﻚَ ﻭَﻣَﺎ ﺗَﺄَﺧَّﺮَ ﻭَﻳُﺘِﻢَّ ﻧِﻌْﻤَﺘَﻪُ ﻋَﻠَﻴْﻚَ ﻭَﻳَﻬْﺪِﻳَﻚَ ﺻِﺮَﺍﻃﺎً ﻣُﺴْﺘَﻘِﻴﻤﺎً* ﻭَﻳَﻨْﺼُﺮَﻙَ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﻧَﺼْﺮﺍً ﻋَﺰِﻳﺰﺍً ﺩﺭ ﺣﻘﻴﻘﺖ، ﻣﺎ ﺑﺎ ﭘﻴﺮﻭﺯﻱ ﺁﺷﻜﺎﺭﻱ ﺗﻮ ﺭﺍ ﭘﻴﺮﻭﺯ ﻛﺮﺩﻳﻢ؛ * ﺗﺎ ﺧﺪﺍ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺯ ﭘﻴﺎﻣﺪ(ﻛﺎﺭ)ﺗﻮ ﻣﻘﺪم ﺷﺪﻩ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﻣﺆﺧّﺮ ﺷﺪﻩ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻳﺖ ﺑﻴﺎﻣﺮﺯﺩ ﻭ ﻧﻌﻤﺘﺶ ﺭﺍ ﺑﺮﺗﻮ ﺗﻤﺎم ﻛﻨﺪ ﻭ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﺍﻫﻲ ﺭﺍﺳﺖ ﺭﻩ ﻧﻤﻮﻥ ﺷﻮﺩ؛ * ﻭ ﺧﺪﺍ ﺑﺎ ﭘﻴﺮﻭﺯﻱ ﺷﻜﺴﺖ ﻧﺎﭘﺬﻳﺮﻱ ﺗﻮ ﺭﺍ ﻳﺎﺭﻱ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ.
✅بیشتر ﻣﻔﺴﺮﺍﻥ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﺭﺍ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺻﻠﺢ ﺣﺪﻳﺒﻴﻪ ﻣﻲ ﺩﺍﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﭘﻴﺮﻭﺯﻱ ﺑﺰﺭﮔﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﺷﻤﺎﺭ ﻣﻲ ﺁﻣﺪ ﻭ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺳﺎﺯ ﻓﺘﺢ ﻣﻜﻪ ﻭ ﺗﺴﻠﻂ ﺑﺮ ﺟﺰﻳﺮﻩ ﺍﻟﻌﺮﺏ ﻭ ﭘﻴﺶ ﺭﻓﺖ ﺍﺳﻠﺎم ﺷﺪ.
✅بﺮﺧﻲ نیزﺁﻳﺎﺕ ﺭﺍ ﻧﺎﻇﺮ ﺑﻪ ﻓﺘﺢ ﻣﻜﻪ ﻳﺎ ﻓﺘﺢ ﺧﻴﺒﺮ ﻭ ﻳﺎ ﭘﻴﺮﻭﺯﻱ ﺑﺮﺗﻤﺎم ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﺍﺳﻠﺎم ﺑﺎ ﺩﻟﺎﻳﻞ ﻭ ﻣﻌﺠﺰﺍﺕ می دانند
✅ﻭ ﺑﺮﺧﻲ ﻧﻴﺰ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﮔﺸﻮﺩﻩ ﺷﺪﻥ ﺍﺳﺮﺍﺭ ﻋﻠﻮم ﺑﺮﺍﻱ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻣﻲ ﺩﺍﻧﻨﺪ.
🔹ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻣﺎﻧﻌﻲ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﻱ ﺍﻳﻦ ﻣﻌﺎﻧﻲ ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺁﻳﻪ ﺑﺎﺷﺪ.
🔹ﺍﻣﺎ ﻗﺮﺍﻳﻦ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﺑﻌﺪ، ﺑﺎ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺍﻭﻝ، ﻳﻌﻨﻲ ﺻﻠﺢ ﺣﺪﻳﺒﻴﻪ ﺳﺎﺯﮔﺎﺭﺗﺮ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺻﻠﺢ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺳﺎﺯ ﻓﺘﺢ ﺧﻴﺒﺮ ﻭ ﻣﻜﻪ ﻭ ﭘﻴﺮﻭﺯﻱ ﺍﺳﻠﺎم ﺷﺪ.
تفسیر #سوره_فتح #فتح #تفسیر_مهر
🎙در انتشار آموزه های زندگی ساز قرآن و اهل بیت علیه السلام رسانه باشیم.
🔅صفحه قرآنی رحیق
@rahighemakhtoom
#جام_معرفت
🔅انسانی که قرآن می خواهد....
🔰قرآن مىخواهد كه :👇
☑️مردمان - با كوشش - نعمتهاى الهى را زياد كنند
☑️و طبيعت را بشناسند و مُسخَّر سازند
☑️و شهرها را آباد و زيبا كنند
☑️و از ديدن بوستانها و مرغزارها و رودهاى جارى و دريا و آسمان و ستاره و ماه لذت برند، و پند آموزند
☑️و عدالت را - به صورتى دقيق - مراعات نمايند و زندگى را براى همه و همه نيكو و دوستداشتنى سازند
☑️و از هرگونه خودخواهى و غيرفراموشى و انحصارطلبى - بشدت تمام - پرهيز كنند
↩️تا به تقواى فردى و اجتماعى و سياسى و حقوقى و اجتماعى و مدنى و معيشتى دست يابند.
#حکیمی
🎙در انتشار آموزه های زندگی ساز قرآن و اهل بیت علیه السلام رسانه باشیم.
🔅صفحه قرآنی رحیق
@rahighemakhtoom
baghare105-3.mp3
12.12M
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم
🎤استاد دکتر علی غلامی
📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره (صوت ۲۲۸)
شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی
📃انتشار روزهای زوج هفته
#زمزم_معرفت #دکتر_علی_غلامی #دکتر_غلامی #غلامی
🌷🌷🌷
🔅صفحه قرآنی رحیق
@rahighemakhtoom
hashr_17.mp3
7.53M
🎤 تفسیر #صوتی سوره حشر علامه جوادی آملی
📋جلسه هفدهم
🌱🌱🌱
📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی)
#آیت_الله_جوادی_آملی #جوادی_آملی #تفسیر_سوره_حشر #سوره_حشر #حشر
🌷🌷🌷
🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅
🌄 انتشار آموزه های قرآنی صدقه جاریه است، از انفاق این صدقه ارزشمند دریغ نکنیم.
🌱🌱🌱
🔅صفحه قرآنی رحیق را لطفا همراهی کنید
🆔 @rahighemakhtoom
تفسیر سوره حشر جلسه 17.pdf
711.1K
📄 تفسیر #متنی سوره حشر علامه جوادی آملی
📋جلسه هفدهم
🌱🌱🌱
📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی)
#آیت_الله_جوادی_آملی #جوادی_آملی #تفسیر_سوره_حشر #سوره_حشر #حشر
🌷🌷🌷
🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅
🌄 انتشار آموزه های قرآنی صدقه جاریه است، از انفاق این صدقه ارزشمند دریغ نکنیم.
🌱🌱🌱
🔅صفحه قرآنی رحیق را لطفا همراهی کنید
🆔 @rahighemakhtoom
تولی و تبری 4.mp3
29.54M
📌و اما باور ما-(قسمت 324)
☑️تولی و تبری (بخش چهارم)
🔹بررسی آموزه های دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام)
📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟!
🌱🌱🌱
#باور_ما #باور_دینی #حدیث_خوانی #دینشناسی #تولی #تبری
🔅صفحه قرآنی رحیق
@rahighemakhtoom
#پژوهشی
🔰بررسی #لیله_الرغائب
💢نخستین شب جمعهی ماه رجب با استناد به روایتی پربحث، «لیلة الرغائب» نامیده شده و در زبان فارسی نیز به «شب آرزوها» شهرت یافته است.
💢کلمهی «رغائب» جمع «رغیبة» به معنای چیزی است که مورد رغبت و میل باشد و همچنین به معنای عطا و بخشش فراوان است. بنابراین «لیلة الرغائب» هم میتواند به معنای شبی باشد که میل و توجه به خواستهها در آن بسیار است و هم میتواند به معنای شبی باشد که در آن عطا و بخشش خدا بسیار است. در هر صورت تعبیر به شب آرزوها با آن سازگاری دارد اگرچه که مطابق آن نیست.
💢اعمال این شب شامل روزه گرفتن در اولین پنجشنبهی ماه رجب و نمازی ۱۲ رکعتی در شب جمعه با اذکاری خاص است. اما منشأ و ریشهی این نامگذاری و این اعمال تنها به یک روایت از حضرت رسول (ص) بازمیگردد که محل اختلاف آراء قرار گرفته است.
قدیمیترین منبع شیعی موجود که روایت فضیلت اولین شب جمعه ماه رجب و اعمال آن را بدون ذکر سند نقل کرده، «اقبال الاعمال» سید بن طاووس (متوفای ۶۶۴ ه.ق) است.[1] البته قبل از کتاب اقبال الاعمال این روایت در «مفید العلوم و مبید الهموم» منسوب به محمد بن عباس خوارزمی هم نقل شده اما درباره انتساب کتاب به خوارزمی و نیز مذهب او اختلافنظر وجود دارد؛ پس تا عصر سید بن طاووس این روایت میان شیعیان رواج نداشته و اینگونه میتوان نتیجه گرفت که اصل این حدیث در منابع اهل سنت بوده است و از این طریق و به نقل از آنها وارد کتابهای دعائی و روایی شیعه شده است.
🔹در بعضی کتب اهل سنت، این حدیث ساختگی معرفی شده است. ابن جوزی (متوفای ۵۹۷ ه.ق) در کتاب الموضوعات این حدیث را جعلی معرفی میکند[2]
🔹محیالدین نووی (متوفای ۶۷۶ ه.ق) نیز در شرح صحیح مسلم، نماز لیلة الرغائب را بدعتی زشت دانسته که گروهی از علماء در ردّ آن کتاب نوشتهاند[3]. ابن اثیر(متوفای ۶۰۶ ه.ق) نیز حدیث را جعلی میداند.[4]
🔹در میان علماء شیعه نیز مرحوم علامه محمد تقی شوشتری (متوفی ۱۴۱۶ ه.ق)[5] و مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی[6] این روایت را غیرمعتبر میدانند.
💢البته علمایی از اهل سنت هم این روایت را بدون ذکر جعلی بودن آن، در کتب خود نقل نمودهاند. در میان علماء شیعه نیز، علاوه بر سید بن طاووس، علامه حلی، علامه مجلسی و مامقانی آن را جعلی ندانسته اند.
🖇با توجه به توضیحاتی که گذشت اگر جعلی بودن روایت احراز شود، عمل به این روایت بدعت و حرام خواهد بود اما اگر جعلی بودن آن احراز نشود و تنها مشکل، ضعف سند آن باشد به سه صورت امکان دارد مشروعیت این اعمال ثابت شود:
📎اول آن که قائل شویم تسامح در ادلهی سنن معتبر است و روایات مرسل و غیر صحیح در این موارد حجت است.
📎راه دوم این است که با توجه به روایات «من بلغ» قائل شویم که اگرچه استحباب این اعمال ثابت نیست اما اگر به قصد رجاء و امید درک ثواب انجام شود، دارای ثواب خواهد بود.
📎سوم آن که به اطلاقات ادلهی نماز و دعا تمسک کنیم؛ عموماتی وجود دارد که نماز مستحب است و هر کس میخواهد زیاد و هر کس که میخواهد کمتر بخواند بنابراین به قصد قربت مطلقه که همان قصد عمومات است این اعمال را به جا آورد.
📚منابع:
[1] الإقبال بالأعمال الحسنة، ۱۳۷۶ش، ج۳، ص۱۸۵
[2] الموضوعات لابن الجوزی،ج۲،ص۱۲۶
[3] شرح صحیح مسلم، ج۸، ص۲۰
[4] جامع الاصول، ج۶، ص۱۵۴، ح۴۲۶۸
[5] النجعه فی شرح اللمعه، ج۳، ص ۱۰۳
[6] جامع المسائل،ج۲، ص۱۷۲
👈کاری از پژوهشگران اندیشکده مستعدان👉
🔅🔅🔅
🎇نتيجه: ذکر و یاد خدا در همه حال نیکو و مورد تایید و تاکید پیشوایان معصوم است.با نیت و انگیزه نزدیک تر شدن به خدا از نماز و نیایش در هر فرصتی استقبال کنیم.
@rahighemakhtoom
7.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢حقیقت نفس مسوله!
نفس مسوّله، ( تَسویل ) می کند؛ این یک روانکاو ماهری است، روانشناس ماهری است، می داند این انسان از چه خوشش می آید؛ زشت ترین رخدادها را به صورت زیباترین حادثه برای آدم جلوه می دهد، یعنی کار پلید را خوب معرفی می کند، کار خوب را بد معرفی می کند؛ مثل تابلوی زرّینی، آن زباله ها را به آدم نشان می دهد، آدم هم باورش می شود!
@rahighemakhtoom