eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.4هزار ویدیو
798 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
baghare118-1.mp3
16.89M
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 📁 بررسی سوره مبارکه بقره (جلسه ۱۱۸/۱) 🎤تبیین:استاد دکتر علی غلامی 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
baghare118-2.mp3
25.99M
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 📁 بررسی سوره مبارکه بقره (جلسه ۱۱۸/۲) 🎤تبیین:استاد دکتر علی غلامی 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
شرح تفسیر المیزان.استاد یزدان پناه ۵.mp3
1.42M
🎇موضوع :شرح و بررسی تفسیر ، سوره حمد(۵) 🎙تبیین: استاد 📣انتشار شنبه تا چهارشنبه @rahighemakhtoom
وَ مَن یُؤمِن بِاللهِ یَهـدِ قَلـبَـه (سوره مبارکه تغابن آیه 11) و هر کس به خدا ایمان آورد،خدا قلبش را (به خوبی ها)هدایت می​کند.
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
⚡️انسان جاری(۳) ▪️گام اول_مدیریت آتشفشان درون 🔹انسان در یک مرحله بسان یک چشمة آتشفشان است. با این تفاوت که مواد مذاب درون او را سؤالاتش تشکیل می‌دهند. 🔸در این مرحله، او پر از سؤال است. در این مرحله، هر چه سؤال دارد، باید بیرون بریزد؛ سؤال‌های مخلوط و بی نظم و نامرتبی که زیاد هم هستند. چه 🔹گاهی سؤالاتش راجع به نماز، روزه، وضو و... و گاهی دربارة اصل خلقت و گاهی محاکمة خدا و جبر و اختیار و... گاهی ولایت فقیه و مسئله جنگ و گاهی از اصل دین است. 🔸نمی توان از دست این همه سؤال فرار کرد یا خود را به بی خیالی زد؛ که اگر تو آنها را رها کنی، آنها تو را رها نمی کنند و بالاخره در یک لحظه بحرانی، آن جا که دیگر توان رفتنت نیست، به چنگت می‌آورند و چه بسا خفه ات کنند. 🔹نمی دانم هیچ شنیده ای در بعضی از کشورهایی که کوه‌های آتشفشان، شهرها و روستاها را مدام تهدید می‌کنند، چه می‌کنند؟ کانال‌ها و خندق‌های بزرگی را در پایین کوه حفر می‌کنند تا مواد مذاب درون این کانا ل‌ها بریزد و با شیب معینی که در کف آن کانال‌ها ایجاد کرده اند، آنها را به مسیری هدایت می‌کنند که می‌خواهند و چه بهره‌ها هم که از آن می‌گیرند. مواد مذابی که در یک دید، هستی انسان‌ها را می‌سوزاند، با این دید و چنین تنظیم و تدبیری، بهره هم می‌رساند. 🔸آنانی که سؤالات خود، این گداخته‌های آتشفشان درونشان را با کانال‌های طرح و تنظیم و تحلیل، مهار نکنند تا بهره بگیرند، باید منتظر سوختن خانه وجودشان باشند. 🔹مهم آن است که بدانیم چگونه با اینها برخورد کنیم و چگونه موضع بگیریم و آن چه باعث می‌شود زیر خروارها سؤالاتی که لازمة وجود انسانی و کنجکاوی ماست، خود را نبازیم و حتی بهره مند باشیم، این است که با سه گام طرح و تنظیم و تحلیل سؤالات همراه باشیم. 🎇 مجال عیش صمیمانه‌ای از جنس زیست آگاهانه لطفاً ما را همراهی فرمایید. @majaleezendegi
پناهنده توأم ای پسر فاطمه (سلام الله علیها) السلام علیک ایها الإمام الرئوف و سلام به ارادتمندانت در جای جای ملک و ملکوت الهی به شکرانه عرض ارادت امروز دعا گو و نایب الزیاره خواهران و برادران و دوستان هستم. یا کریم اکرمنا بکرامتک در پناه حق باشید. سید محمد عبداللهی.مشهد الرضا
حکمت 44 - طُوبَى لِمَنْ ذَکَرَ الْمَعَادَ وَ عَمِلَ لِلْحِسَابِ وَ….mp3
2.02M
📚شرح و تفسیر حکمت ۴۴(کلمات قصار) ⏮ استاد حجت الاسلام و المسلمین 🎇موضوع: ویژگی های برجسته خوبان اهداف, تبیین ملاک سعادت 📝سوالاتی که در این جلسه به آن پاسخ داده میشود ☑️طوبی به چه معناست؟ ☑️تفاوت ملاک ما و امیرالمومنین برای خوش بختی دیگران چیست؟ ☑️ملاک های خوشبختی از نظر امیرالمومنین چیست؟ ☑️معنای معاد چیست؟ ☑️انواع ذکر از نظر متعلق آن کدامند؟ ☑️فواید ذکر معاد چیست؟ ☑️کنترل نکردن چشم چه عواقبی دارد؟ ☑️عمل برای حساب به چه معناست؟ ⏱دقایقی در محضر نهج البلاغه؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی .گوش کنید و لذت ببرید. 🌱🌱🌱 🔅محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom
وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ(۶۹/عنکبوت) البته کسانی را که در راه ما تلاش می‌کنند، در پیمودن راه‌های کمال و سعادت کمک می‌کنیم. بله، خدا در کنار درستکاران است.
19 Emame Jom`e (1402-11-13)Masjed Shahid Beheshti _Tehran (1).mp3
34.04M
💢امام جامعه 🎆نگاهی به سوره جمعه(جلسه نوزدهم) 🎤گفتاری نو ،کارامد و عالمانه از استاد مصطفی مدیر مدرسه 🔰سلسله گفتارهای امام جامعه و امام جمعه آدینه ها، منتشر می شود.ان شاءالله. 🆔@rahighemakhtoom
یادآوری: در هفته قبل گفتیم موضوع ظهور حجت الهی به همین سادگی که برخی تصور می کنیم نیست. عرصه آزمون است و چه بسیار مدعیانی که به هنگام بروز دولت منجی و سختی ها راحت طلبان رفوزه شده و به مقابله با امام زمان می پردازند. اینک ادامه مطلب را مطالعه فرمایید 👇👇👇 https://eitaa.com/rahighemakhtoom/22040 @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
یادآوری: در هفته قبل گفتیم موضوع ظهور حجت الهی به همین سادگی که برخی تصور می کنیم نیست. عرصه آزمون ا
⚡️جای ما کجاست!(۳) 2. جموداندیشان و ظاهر گرایان ▪️از بامداد اسلام، ظاهرگرایان از مهم‌ترین موانع احیای دین و تحولات اجتماعی بوده‌اند، کسانی که به باطن و روح و هدف دین توجه نکرده و افق درکشان فراتر از پوست و قالب را نمی‌نگرد. دور بودن از واقعیت‌های عینی، آنان را کوته‌بین و به خودمحوری دچار کرده است. محدود بودن درک آنها نسبت به دین، موجب می‌شود که در زمان‌های حساس، تکلیف را نشناسند و به رویارویی پیامبر(ص) و امامان(ع) کشانده شوند. ▪️در جریان نزول آیه روزه و نماز مسافر، پیامبر(ص) در سفر، دستور افطار دادند و خود روزه گشودند؛ ولی گروهی به خیال مقدس‌مأبانه خود که هر سختی ثواب دارد، به روزه ادامه دادند. پیامبر(ص) با آنان برخورد کردند و به آنها لقب گناهکار دادند. ▪️وجود پیامبر(ص) و مخالفت صریح با این گروه به آنان عرصه میدان‌داری نمی‌داد. پس از پیامبر(ص)، تفکر قشری‌گری و ظاهربینی در میان مردم رایج شد و ورود نحله‌های گوناگون فکری به فرهنگ اسلامی، به ویژه در دوران غیبت آن را تشدید کرد. به این ترتیب فرقه‌های گوناگون در عالم اسلام پیدا شد. ارباب مذاهب و فرق به اسلام به عنوان دینی جامع و حیات‌بخش توجه نکردند و با یکسونگری به برخی از جوانب دین، زمینه ناتوانی سایر اجزای آن را فراهم کردند. عالم تشیع نیز از این خوان بی‌نصیب نماند. غیبت امام(ع) و دور کردن شیعه از عرصه سیاست و اجتماع سبب شد که حرکت اجتهاد بیشتر در حل مسائل فردی متمرکز شود و دستورات اسلام به عنوان یک سیستم اجتماعی، اقتصادی و...کمتر در کار تحقیق و تدریس قرار گیرد. ▪️به هنگام ظهور امام(ع)، تحجر در اندیشه‌ها و رفتار اجتماعی از میان نرفته؛ بلکه در لفافه‌های نوظهور جلوه‌های دیگر می‌یابد. امام(ع) احیاگر دین است، در همه مسائل فکری و کاربردی اسلام، به دگرگونی‌های وسیعی دست می‌زند و دستوراتی را که طی روزگاران دراز بر توده مردم پنهان مانده و مردم ناشیانه به آن عمل می‌کنند، آشکار می‌سازد. ▪️حضرت برای ایجاد عدالت عمومی، اموال نامشروع را مصادره می‌کند، قطایع و زمین‌هایی که حکومت‌ها به ناروا به افراد واگذار کرده‌اند به بیت‌المال برمی‌گرداند. ▪️ دست حرام‌خواران را از اموال عمومی کوتاه و راه‌های نامرئی به بیت‌المال را مسدود می‌کند. ▪️در اجرای عدالت تا آنجا پیش می‌رود که راه را بر افرادی که به زیارت مستحبی خانه خدا می‌روند، بسته و حج واجب را در اولویت قرار می‌دهد.شیوه حرم‌سازی و مسجدنمایی را نمی‌پسندد و مساجد را از تزئینات غیرضروری پاک می‌سازد. ▪️ در حرم پیامبر(ص) و مسجدالحرام تغییرات مهمی را ایجاد می‌کند. در قضاوت، شیوه داوودی را پیش می‌گیرد و با معیارها و موازین نوینی که در اختیار دارد، کشف حقیقت می‌کند و تنها به شیوه قضایی گذشته، یعنی به سوگند اکتفا نمی‌کند. ▪️در تفسیر قرآن، اسرار پنهانی و رموزی را که بر مردم پنهان مانده، آشکار ساخته و درهای حکمت و معرفت را بر مردم می‌گشاید و تأویل قرآن و مصادیق بارز و پنهان آیات آن را بر مردم آشکار می‌سازد. ▪️امام زمان(عج) احکامی که پیامبر و امامان پیشین به سبب نبودن شرایط، نتوانسته‌اند اجرا کنند، جاری می‌کند و اسلام را با همه شرایط و ویژگی‌ها در جهان حاکم می‌سازد. ▪️تحولات مهم فرهنگی و اجتماعی و سیره امام(ع) در حکومت و قضاوت با ذهنیتی که مردم از دین دارند و متحجران القا کرده‌اند، جدید جلوه می‌کند و روش امام را با معتقدات خود بیگانه می‌بینند. «اذا قام القائم استانف دعاء جدیداً کما دعاء رسول الله؛ هنگامی که قائم قیام کند، دعای جدیدی همانند دعای پیامبر از سر می‌گیرد.» ▪️امام مصلح شرع است و نه دین ساز. جدید بودن روش حضرت در ارتباط با شناخت واژگونه مردم از دین در آن دوره است. به همین دلیل کارهای امام جدید جلوه می‌کند؛ گویی که دین جدید آورده است. گروهی که با اسلام اصیل بیگانه بوده و تنها بر ظواهر گذشته جمود دارند، روش امام را با سیرت نیاکان خود ناشناخته دیده، زبان به اعتراض می‌گشایند و با سلاح مذهب به مقابله امام می‌شتابند. گروهی که از فهم بطون و معانی بلند قرآن عاجزند، به ظواهر قرآن علیه امام استشهاد می‌کنند و عده‌ای با استدلال به سیره‌ای از پیامبر(ص) که در خیال دارند، به تحولات اجتماعی و اقتصادی امام انتقاد می‌کنند. امام‌زمان(عج)، در بیرون کردن این گروه از صحنه اجتماعی و افکار عمومی، بیش از جدش، پیامبر(ص) به زحمت می‌افتد. پیامبر(ص) با کافرانی روبه‌رو بود که از اعلان دشمنی ابایی نداشتند و آشکارا با اسلام و پیامبر(ص) می‌جنگیدند؛ ولی این دسته از معارضان مهدی(عج)، پینه بر پیشانی دارند و در میان مردم به زهد و ورع مشهورند و با سلاح دین، به جنگ امام(عج) می‌روند. بی‌کمترین تردید به تیر تکفیرش می‌زنند و با ایجاد شایعه و جنگ روانی، افکار عمومی را علیه او بسیج می‌کنند. @rahighemakhtoom
⚡️جای ما کجاست!(۴) امام صادق(ع) می‌فرماید: «آزردگی‌هایی که مهدی ما از سوی نادانان روزگار خود متحمل می‌شود، بیش از زحماتی است که به پیامبر(ص) از جاهلان زمان خود وارد شده.» پرسیدند چگونه؟ فرمود: «پیامبر(ص) در زمانی برانگیخته شد که مردم سنگ و درخت و چوب می‌پرستیدند. قائم، آنگاه که قیام کند، مردم علیه او قرآن را تأویل می‌کنند. به خدا سوگند، همانند سرما و گرما عدالت وارد سراهای آنان خواهد شد.» درباره قضیه‌ای امام مهدی(عج) در جمع مردم سخن می‌گوید و حقایق را بر مردم آشکار می‌سازد. گروهی از مردم که تاب سخنان حضرت را نمی‌آورند، علیه امام(عج) خروج می‌کنند. امام صادق(ع) می‌فرماید: «در وقت ظهور، قائم ما برایتان سخنانی می‌گوید که تاب شنیدن آن را ندارید. علیه او در رمیله شورش خواهید کرد. او با شما جنگیده و شما را نابود خواهد کرد.» خطاب امام(ع) به شیعیان، «یحدثکم» نشانگر آن است که این گروه از مخالفان امام و از شیعیان هستند و همگی به دست امام(عج) از میان می‌روند. لطفاً مطالب گذشته را در لینک های زیر بخوانید. https://eitaa.com/rahighemakhtoom/21981 https://eitaa.com/rahighemakhtoom/21982 https://eitaa.com/rahighemakhtoom/22040 @rahighemakhtoom
6.mp3
14.39M
🎇موضوع :شرح و بررسی تفسیر ، سوره حمد(۶) 🎙تبیین: استاد 📣انتشار شنبه تا چهارشنبه @rahighemakhtoom
Hamd_006L.mp3
3.14M
📋 سوره حمد (جلسه ششم) 📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی) آیت الله 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🔅صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه های اسلامی 🆔 @rahighemakhtoom
Document (2).pdf
324.4K
📋 سوره حمد (جلسه ششم) 📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی) آیت الله 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🔅صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه های اسلامی 🆔 @rahighemakhtoom
⚡️یک ساعت از شبانه روز را برای خودت بگذار! ☑️بزرگان همیشه توصیه میکنند هر مقدار کار زیاد داری در شبانه روز یک ساعت را برای خودت بگذار ممکن است شما بگویید من هیچ ساعتم برای خودم نیست تمام اوقاتم برای خدمت به مردم است نه اگر تمام ساعات انسان هم وقف خدمت به خلق خدا باشد در عین حال انسان بی نیاز از اینکه یک ساعت را برای خودش بگذارد نیست. ☑️یک ساعت یا بیشتر در شبانه روز را انسان واقعا برای خودش بگذارد؛ یعنی در آن لحظات برگردد به خودش خودش را هر چه هست از خارج ببرد به درون خودش و به خدای خودش باز گردد و در آن حال فقط و فقط او باشد و خدای خودش و راز و نیاز کردن و مناجات با خدای خودش و استغفار کردن . ☑️خود استغفار یعنی محاسبه النفس کردن حساب کشیدن از خود حساب کند در ظرف این ۲۴ ساعت من چه کردم؟ فوراً برای او روشن میشود که فلان کارم خوب بود خدا را شکر می کند؛ فلان کار را خوب بود نمی کردم تصمیم میگیرد دیگر نکند و استغفار می کند. 📚استاد تعلیم و تربیت در اسلام ص ۲۲۷ 🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را حمایت فرمایید. @rahighemakhtoom
⚡️باید بیگانه در شما احساس صلابت کند ▪️در پایان سوره توبه به این صورت در آمد (یا ایها الذین آمنوا قاتلوا الذين يلونكم من الكفار و ليجدوا فيكم غلظه ) . یعنی مومنین مقابل کفاری که مهاجم اند شما دفاع کنید و این جهاد دفاعی را حفظ کنید آنها حتماً باید در شما غلظت را استواری و صلابت را بیابند. ▪️بر مسلمانها واجب است طرزی دارای صلابت سیاست و نظامی باشند که کفار در آنها احساس صلابت بکنند. ▪️ سخن از خشونت نیست که شما خشن و غلیظ باشید بلکه شما آن قدر باید متصلب و استوارباشید که حتما بیگانه در شما احساس صلابت بکند. آیت‌الله 📝درس خارج تفسير قرآن كريم - قم ١٣٩٠/١٠/٠٣٤ 🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
⚡️انسان جاری! ▪️همراه حادثه‌ها و گرفتاری‌ها و درون مایه‌های خودم، سؤال‌هایی در من جوانه می‌زنند و سر می‌کشند و از شکم عادت‌ها متولد می‌شوم و از زندگی تکراری فاصله می‌گیرم و دیگر نمی توانم به پالایشگاهی از کثافت بودن قانع باشم یا مقلّد و مفلوک باقی بمانم. ▪️برای رسیدن به این مرحله می‌بینم که از گربه، کلم و سنگ، جلوترم و دارایی‌های بیش تری دارم، ولی شکوفه و رویش و جوششی نداشته ام. می‌بینم که از حیوانات بیش تر دارم، ولی کمتر به دست آورده ام. می‌بینم که من میوة درخت هستی ام، ولی به جایی نرسیده ام. می بینم سنگ‌ها از دل خود چشمه‌هاجاری کرده اند، ولی من جوششی نداشته ام. ▪️من تمام هستی را در خودم دارم و تمام هستی به من ختم شده، نمی توانم به آنها بازگردم، که باید آنها را ببرم و بار امانت را حمل کنم. ▪️ این تجربه و این دیدار علمی که تکامل تمام هستی به من رسیده است، می‌تواند هر دهاتی و هر روشن فکری را تکان بدهد و در او سؤال‌هایی را زنده کند که در کجا بمانم؟ و چرا به کم قانع شده ام؟ و تا کجا باید پر بکشم؟ ▪️من تا حرکت نکرده و راه نیفتاده ام، دنیا برایم بزرگ است؛ که قنداق برای بچه‌هایی که حرکت نکرده اند، یک دنیاست، ولی دنیا برای حرکت کرده ها، زندان است. ▪️ با این توجه، می‌یابم که به کجا باید برسم و با توجه به خودم می‌بینم که در کجا هستم. من بال‌هایی دارم که آسمان‌ها برایش تنگ هستند، ولی هم چون کرمی که زیر پا له شده به لجن زاری دل خوش کرده‌ام و با این که نصف تنم زیر پاها له شده، خودم را به زمین می‌کشم و سر می‌جنبانم. ▪️با توجه به این تفاوت ها، زندگی من نور و تحرکی می‌گیرد و جریان پیدا می‌کند. در این مرحله از آگاهی، کارم را شروع می‌کنم تا از آن چه هستم، فاصله بگیرم و به آن چه باید، برسم. در این مرحله، مثل یک کوه آتشفشان، پرم از سؤالات؛ سؤالاتی که بهارش در کنار حادثه‌ها و برخوردها و درگیری هاست. ▪️در این مرحله نباید به فکر جواب بود، که باید خالی شد و از سنگینی این همه سؤال‌های سمج، خود را رهانید. 👈در این مرحله باید به نکاتی چند آگاه شد،به لطف خدا این نکات را در فرصتی دیگر خواهم نگاشت. 🎇 مجال عیش صمیمانه‌ای از جنس زیست آگاهانه لطفاً ما را همراهی فرمایید. @majaleezendegi
7.mp3
12.57M
🎇موضوع :شرح و بررسی تفسیر ، سوره حمد(۷) 🎙تبیین: استاد 📣انتشار شنبه تا چهارشنبه @rahighemakhtoom