🔶فصل يازدهم : دواى هرزه گردى خيال
9️⃣6️⃣قسمت شصت و نهم (تربیت قوه خیال ۴)
🔹عمده در باب تربیت قوه خیال حسّ احتياج است كه آن در ما كمتر است،
🔹 قلب ما باور نكرده كه سرمايه سعادت عالم آخرت و وسيله زندگانى روزگارهاى غير متناهى نماز است.
🔹 ما نماز را سر بار زندگانى خود مى شماريم و تحميل و تكليف مى دانيم.
🔸 حبّ به شىء از ادراك نتايج آن پيدا مى شود، ما كه حبّ به دنيا داريم براى آنست كه نتيجه آن را دريافتيم قلب به آن ايمان دارد. لهذا در كسب آن محتاج به دعوتخواهى و وعظ و اتّعاظ نمى باشيم.
ادامه دارد .....
#حضرت_امام_خمینی_ره
#اسرار_الصلاه
#اسرار_نماز
🎙در انتشار آموزه های زندگی ساز قرآن و اهل بیت علیه السلام رسانه باشیم.
🔅محفل قرآنی رحیق
@rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
#زیست_مومنانه
#زیست_آگاهانه
📃برگی از کتاب #انسان_جاری(13) شروع از شناخت خود یا جهان!
▪️پس از طرح و تنظیم پرسش های مان، نوبت تحلیل و بررسی میرسد که ریشه است. خب حالا با چند سؤال روبه رو هستیم ؟برای پاسخ به پرسش های بنیادین از کجا شروع کنم؟ آیا از «خدا» یا «جهان» یا «انسان» یا از هیچ کدام، که از «جامعه» و «طبقات»؟! به چه دلیل؟ از کجای آن؟ با این شروع به چه نتایجی میرسیم؟
▪️خب حالا تحلیل و بررسی را از کدام یک آغاز کنیم؟ از طبیعت... تا انسان...؟ یا از انسان... تا طبیعت...؟ و یا هیچ کدام، که از خدا؟ و یا این که همة اینها ذهنی گرایی است و باید از اقتصاد و مسائل اجتماعی؟و یا جهان ....
▫️در این اینجا، بعضی از مکتبها میگویند: «تحلیل از جهان شروع میشود» و دلیلشان این است که از لحاظ تکاملی، جهان بر انسان، مقدّم است و ماده در سیر تکاملی خود به حیات رسید و از حیات تا شعور و از شعور تا مراحل تاریخی.
🌑 و اما یک اشتباه !
▪️اشتباه در این است که آنها "تقدم زمانی" را دلیل تقدم بر شروع میگیرند، در حالی که تقدم زمانی، تقدم در شروع را نمی رساند و تنها موقعی به این تقدم روی میآوریم که دستمان از هر دلیل دیگری کوتاه باشد و گذشته از آن، این شروع برای تبیین علمی جهان کافی است، اما برای تبیین کلی جهان هرگز!
▫️چون انسان پس از عبور از مرحله آگاهی ابتدایی و جریان انعکاسها و بازتاب ها، هنگامی که به خودآگاهی میرسد و به تحلیل میپردازد و تجربه ها، انگارهها و استنتاجها را نقد میزند و تحلیل و تجزیه را شروع میکند، در این مرحله، با تلقی و بینشی که از خودش دارد، چارچوبی برای تمام تجربهها و استنتاجهای علمی میسازد.
▪️بینش علمی او در این چارچوب شکل میگیرد و معنا پیدا میکند. پس در این مرحله، جلوتر از جهان، با خودش سر و کار دارد. او از خودش عبور میکند تا به جهان میرسد.
و این جاست که از دیدگاه شناخت و تبیین کلی، انسان مقدم میشود؛ چون تمام تحلیلهای علمی که از تجربههای انسان مایه میگیرند، از تبیین کلی جهان عاجز هستند. تمام روشهای تجربه گرا و عقل گرا یا تلفیقی از این دو، در مرحله تحلیل علمی مورد استفاده قرار میگیرند، نه برای تبیین کلی آن.
🔹تبیین کلی جهان، نه از تجربه و نه از عقل، که از ادراکات حضوری انسان مایه میگیرد. تفکر از این منبع شناخت تغذیه و استنتاج میکند. در این جا دو دیدگاه وجود دارد.
▫️از دیدگاه تکامل، جهان، پیش از انسان مطرح است،
▫️ولی از دیدگاه تبیین و شناخت، انسان، پیش از جهان مطرح میشود و تحلیل از انسان آغاز میگردد[ علی صفایی حائری، روش نقد، ج5، ص83.]
📄یاد آوری: برای فهم درست مطلب نوشته های پیشین را بخوانیم.
👇👇👇
🎇مجال عیش صفحه اندیشه و زندگی.همراه ما باشید.🌷
📌 #درسگفتار طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم
📁 بررسی #تفسیر سوره مبارکه بقره (جلسه ۱۴۱)
🎤تبیین:استاد دکتر علی غلامی
#دکتر_غلامی #غلامی
🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی را لطفاً همراهی فرمایید.
@rahighemakhtoom
32.MP3
32.31M
🎇موضوع :شرح و بررسی تفسیر #المیزان، سوره حمد(۳۲)
🎙تبیین: استاد #یزدان_پناه
📣انتشار شنبه تا چهارشنبه
🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی را لطفاً همراهی فرمایید.
@rahighemakhtoom
قرآن را باید زندگی کرد_1.mp3
6.79M
#تفسیر_کوتاه
☑️اندیشه ورزی در آیات قرآن (تدبر)
☑️تحقق فردی و اجتماعی
☑️تمدن سازی قرآنی
☑️تصمیم ها و انتخاب ها
👈با محفل قرآنی همراه باشید
زندگی تون با برکت🌷
#یادداشتهای_روزانه
#زیست_مومنانه
⚡️دانش تان را بی برکت نکنید
▪️انسان موجودی پرسشگر است چون ناشناخته ها را برنمیتابد.دانستن،فهمیدن،دریافت حقیقت در نهاد اوست.
از همان آغاز زبان گشودن .
عبور از تاریکی های و رسیدن به روشنایی حقیقت همان ریشه آغازین پرسش های ماست.
جانش را با پرسشگری فربه می سازد
▪️اما گاه در کشاکش تضاد منافع و برخورد نیروهای غریزی و عقلانی حقیقت در مسلخ مصلحت های برخواسته از منافع روزمره آدمی تنها برای دریافت حقیقت نمی پرسد!
▪️جلسه تفسیر استاد بررسی آیات ۶۰ به بعد سوره بقره بود.
استاد قصه گاو بنی اسرائیل و پرسش های بی ربط آنان که در قرآن آمده است را تفسیر می کردند.پرسش های آنان دقیقا برای دور شدن از حقیقت و فرار از آن بود.
نکته ای گفتند که برایم زیبا و قابل فهم و ملموس بود و با این گونه پرسش ها بیگانه نبودم.اما آن نکته مهم بود.
«بعضی پرسشگری ها علم را بی برکت می کند!»
▪️و حدیثی را از امام علی علیه السلام را خواندند.
«سل تفقها ولاتسئل تعنتا» حکمت ۳۲۰ نهج البلاغه
گاه می پرسی که یاد بگیری،بفهمی،ارتفاع بگیری، به بام معرفت و حقیقت برسی.
می پرسی تا از لجن های مرداب نادانی خودت را برهانی.
آنچه هست را بیابی نه آنچه می نماید.
پرسش ابزار دستگیری است.دست گیری از خودت و دیگران.
و گاه نیز می پرسی که خودت را به نمایش گذاری(همان خودنمایی)
تا دانش خویش را به رخ رقیب بکشی،شاخ او را بشکنی ، مچ بگیری،رقبا را از میدان به درکنی، دست بیندازی ،بخندی و بخندانی،بروی روی آنتن.با روان مخاطب بازی کنی.
آری! سوالات تفننی ،حرفه ای که حقیقت نماست نه حقیقت یاب و حقیقت جو.
در سوال تفقهی تواضع و ادب و فروتنی موج می زند
و در پرسشگری تعنتی هتاکی ،بی ادبی، و خودنمایی...
با خودم گفتم چه ملاک خوبی
تکلیفم با بسیاری از مناظره های داوطلبان سکان اجرایی کشور روشن می شود.!!
👈با محفل قرآنی همراه باشید
زندگی تون بابرکت🌷
حکمت 50 - قُلُوبُ الرِّجَالِ وَحْشِیَّهٌ فَمَنْ تَأَلَّفَهَا أَقْبَلَتْ عَلَیْهِ.mp3
6.05M
📚شرح و تفسیر حکمت ۵۰
#نهج_البلاغه
⏮ استاد حجت الاسلام و المسلمین #نظافت
📝موضوع: چرا در بدو امر دل انسان از آدم ها گریزان است ؟
☑️اگر خداوند بخواهد باطن انسان را به دیگران نشان بدهد شرایطش را فراهم می کند.
☑️اگر عیبی پوشیده شده تا خداوند رسوا نکرده است باید به اصلاح خود اقدام کنیم.
☑️طبق روایات سر و راز انسان به خون داخل رگ او تشبیه شده که باید مانند خون پوشیده باشد.
☑️در چه زمانی باید عیب دیگران را نپوشاند؟
☑️عفو و بخشش انسان را عزیز میکند و موجب افزایش طول عمر می شود.
☑️چگونگی شرایط عفو
☑️تفاوت عفو و صفح کدام است؟
#جملات_قصار
#حکمتها #حکمت
#امام_علی
🎇برای تقویت آموزه های الهی محفل قرآنی ما را حمایت فرمایید.
@rahighemakhtoom
📃موضوع:پناهجویی و پناهندگی(قسمت 6و7)
📋واکاوی و گزارشی از دعای دهم صحیفه سجادیه
🎤کارشناس موضوعی: آقای سید محمد #عبداللهی
👈به توفیق الهی پنجشنبه ها در محضر #صحیفه_سجادیه زانوی ادب می زنیم.
🔅محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی
@rahighemakhtoom