📋🖋نکته های تکمیلی تفسیر آیه 14 سوره #حجرات
✳️تفاوت اسلام با ایمان
1. تفاوت در عمق.
اسلام، رنگ ظاهرى است، ولى ایمان تمسّک قلبى است. امام صادق صلى الله علیه و آله به مناسبت آیه ى «وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً» فرمود: رنگ الهى اسلام است، و در تفسیر آیهى «فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى» فرمود: تمسّک به ریسمان محکم الهى، همان ایمان است.
2. تفاوت در انگیزه.
گاهى انگیزه ى اسلام آوردن، حفظ یا رسیدن به منافع مادّى است، ولى انگیزه ى ایمان حتماً معنوى است. امام صادق علیه السلام فرمودند: با اسلام آوردن، خون انسان حفظ مىشود و ازدواج با مسلمانان حلال مىشود، ولى پاداش اخروى بر اساس ایمان قلبى است.
3. تفاوت در عمل.
اظهار اسلام، بدون عمل ممکن است، ولى ایمان باید همراه عمل باشد، چنانکه در حدیث مىخوانیم: «الایمان اقرار و عمل و الاسلام اقرار بلاعمل» بنابراین در ایمان، اسلام نهفته است، ولى در اسلام ایمان نهفته نیست.
در حدیث دیگرى، اسلام، به مسجد الحرام وایمان به کعبه تشبیه شده که در وسط مسجدالحرام قرار گرفته است.
امام باقر علیه السلام فرمود: ایمان، چیزى است که در قلب مستقر مىشود و انسان به وسیله آن به خدا مىرسد و عمل، آن باور قلبى را تصدیق مىکند. ولى اسلام چیزى است که در گفتار و رفتار ظاهر مىگردد، گرچه در قلب جاى نگرفته باشد.
4. تفاوت در رتبه.
در حدیث مىخوانیم: ایمان، بالاتر از اسلام و تقوا، بالاتر از ایمان و یقین، بالاتر از تقوا است و در میان مردم چیزى کمیابتر از یقین نیست.
🌟🌟🌟🌟🌟
با ما همراه باشید
#کانال_قرآنی #رحیق_مختوم_را_به_معرفت_جویان_قرآنی_معرفی_کنید
#لطفا_رسانه_باشید
#رحیق_مختوم
#باده_ناب_بهشتی
#قرآن
@rahighemakhtoom
📚 تفسیر نگاشت سوره #حجرات آیه 15
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَ لَمْ یَرْتَابُوا وَ جَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ أُولٰئِکَ هُمُ الصَّادِقُونَ*
🔹 ترجمه:
مؤمنان واقعی تنها کسانی هستند که به خدا و رسولش ایمان آوردهاند، سپس هرگز شکّ و تردیدی به خود راه نداده و با اموال و جانهای خود در راه خدا جهاد کردهاند؛ آنها راستگویانند.
🌟🌟🌟🌟🌟
با ما همراه باشید
#کانال_قرآنی #رحیق_مختوم_را_به_معرفت_جویان_قرآنی_معرفی_کنید
#لطفا_رسانه_باشید
#رحیق_مختوم
#باده_ناب_بهشتی
#قرآن
@rahighemakhtoom
📋✏ واژه نگاشت:
(سوره حجرات آیه 15)
🔹 إِنّمَا:(ان+ما) ماء کافّه بر آن داخل شده و معنى فقط این است جز این نیست، مىدهد مثل [فصّلت:6]،معنای حرفی دارد و از جهت عمل و تاثیر اعرابی بر پس از خود خنثی است.
🔹 ثُمَّ:حرف عطف است و دلالت بر تأخیر دارد. مثل [مؤمنون:31] راغب گوید: ثمّ دلالت بر تأخیر ما بعد از ما قبل را دارد با لذّات باشد یا در رتبه و یا در وضع چنانکه در قبل و اوّل نیز این سه اعتبار هست.
«ثمّ» گاهى براى ترتیب خبر دادن مىآید مثل: «اعجبنى ما صنعت الیوم ثمّ ما صنعت الامس اعجب منه» «کار امروز تو را دیدیم، سپس کار دیروزت را هم نیز مشاهده کردیم»،ثمّ در اینجا فقط براى ترتیب خبر است. على هذا در این آیات [صافات:76-82] ثمّ براى ترتیب خبر است وگرنه مى بایست غرق قوم قبل از نجات نوح و اهلش گفته شود مگر آنکه بگوئیم: نجات با سوار شدن بکشتى تحقّق یافته است، در این صورت ثمّ در معناى معمولى خود به کار رفته است. ولى در دو آیه [نحل:110] براى ترتیب خبر است زیرا ترتیب در میان دو امر فوق نیست دقّت در ما قبل و ما بعد این دو آیه مطلب را بیشتر روشن مىکند. همچنین است آیه 52 از سوره یونس و به احتمال قوى آیه 17 سوره بلد و 16 سوره اعراف. این واژه در قرآن بار۳۳۸ تکرار شده است
🔹 یَرتابُوا:از ریشه "ریب"36 بار تکرار شده است.
ریب به معنى شک است ، بدترین شک،شکّ، تهمت،ظنّ و حاجت معنى شده است ولى قرآن آن را در شک به کار برده است. در بعضى آیات تهمت و اضطراب قلب نیز مراد باشد [نور:50]، [حدید:14]. قلق و تشویق قلب،
افعال این ماده در قرآن مجید همه از افتعال آمده و آن چنانکه در اقرب الموارد گفته به شکّ افتادن و شمک کردن است و اگر با «باء» همراه باشد مثل «ارتاب به فلان» به معنى تهمت زدن مىآید.
در بعضى آیات کلمه «مُریب» صفت «شکّ» آمده مثل [هود:62]، [سباء:54]، [فصّلت:45].
ریب المنون را حوادث روزگار گفته اند. (که شخص را مضطرب مىکنند). * [توبه:110].
ریبه چنانکه راغب و جوهرى گفته اسم مصدر است از ریب یعنى ساختمانى که ساختهاند پیوسته مایه اضطراب دلهایشان است تاوقتیکه دلهایشان پاره پاره شود.
🌟🌟🌟🌟🌟
#رحیق
#قرآن
#حجرات
@rahighemakhtoom
📘 نکته ها و پیام ها:
🔹 *مومنان واقعی ،دارای ایمان به خدا و رسول و به دور از هرگونه شک و تردید(ایمان و شک متضاد هستند ،قلب متضاد را بر نمی تابد)انما حصر را می رساند ،مومن وقتی در مَامَن و دژ امان الهی قرار می گیرد که ایمان وی حقیقی باشد.
🔹 *ایمان آمیخته به شک داخل در مقوله اسلام به معنای عام آن است نه ایمان واقعی(یعنی از مزایای حقوقی و اجتماعی جامعه اسلامی استفاده می کند اما این که در دژایمن سعادت قرار گیرد تنها ایمان قلبی و صادقانه لازم است)
🔹 *ایمان به خداوند و رسول او باوری ملازم با هم و تفکیک ناپذیر
*ایثارمال+ایثارجان+ایمان ثابت و استوار نشانه مومنان واقعی
🔹 *ایمان واقعی دارای ریشه و ثبات در اندیشه و جلوه گر در کردار و رفتارآدمی
🔹 *جهاد با جان و مال نشانه یقین و استواری در ایمان
✳✳✳
ادامه پیام ها در پست های بعدی
صبور باشید
🌟🌟🌟🌟🌟
با ما همراه باشید
#کانال_قرآنی #رحیق_مختوم_را_به_معرفت_جویان_قرآنی_معرفی_کنید
#لطفا_رسانه_باشید
#رحیق_مختوم
#باده_ناب_بهشتی
#قرآن
@rahighemakhtoom
تفسیر واقعی از دیدگاه علامه طباطبایی ره
از مباحث گذشته نتیجه می گیریم كه تفسير واقعى قرآن تفسيرى است كه از تدبر در آيات و استمداد در آيه به آيات مربوطه ديگر به دست آيد.
به عبارت ديگر در تفسير آيات قرآنى يكى از سه راه را در پيش داريم:
1- تفسير آيه بهتنهايى با مقدمات علمى و غيرعلمى كه در نزد خود داريم.
2- تفسير آيه به معونه روايتى كه در ذيل آيه از معصوم رسيده.
3- تفسير آيه با استمداد از تدبر و استنطاق معناى آيه از مجموع آيات مربوطه و استفاده از روايت در مورد امكان.
طريق سوم، همان روشى است كه در فصل گذشته استنتاج كرديم و آن روشى است كه پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و اهلبيت او در تعليمات خود به آن اشاره فرمودند؛ چنان كه پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمايد «و انما نزل ليصدق بعضه بعضاً» و اميرالمؤمنين فرمايد: «ينطق بعضه ببعض و يشهد بعضه على بعض»
و از بيان گذشته روشن است كه اين طريقه غير از طريقهاى است كه در حديث نبوى معروف: «
{من فسر القرآن برأيه فليتبوء مقعده من النار؛}
🌟🌟🌟🌟🌟
با ما همراه باشید
#کانال_قرآنی #رحیق_مختوم_را_به_معرفت_جویان_قرآنی_معرفی_کنید
#لطفا_رسانه_باشید
#رحیق_مختوم
#باده_ناب_بهشتی
#قرآن
@rahighemakhtoom
تفسیر به رای!
حديث نبوى معروف: « {من فسر القرآن برأيه فليتبوء مقعده من النار؛}
هر كس قرآن را به رأى و نظر خود تفسير كند جاى خود را در آتش درست كند» از آن نهى شده است، زيرا در اين روش قرآن با قرآن تفسير مىشود نه با رأى تفسيركننده.
{طريق اول،} قابل اعتماد نيست و در حقيقت از قبيل تفسير به رأى مىباشد مگر در جايى كه با طريق سوم توافق كند.
{طريق دوم،} روشى است كه علماى تفسير در صدر اسلام داشتند و قرنها رايج و مورد عمل بود (چنان كه در فصلهاى گذشته مذكور شد) و تاكنون نيز در ميان اخباريين اهل سنت و شيعه معمول به مىباشد.
طريقهاى است محدود در برابر نياز نامحدود، زيرا ما در ذيل ششهزار و چند صد آيه قرآنى صدها و هزارها سؤالات علمى و غيرعلمى داريم پاسخ اين سؤالات و حل اين معضلات و مشكلات را از كجا بايد دريافت نمود؟
آيا به روايات بايد مراجعه نمود؟ در صورتىكه آنچه نام روايت نبوى مىشود بر آن گذاشت از طرق اهل سنت و جماعت به دويستوپنجاه حديث نمىرسد گذشته از اين كه بسيارى از آنها ضعيف و برخى از آنها منكر مىباشند و اگر روايات اهلبيت را كه از طرق شيعه رسيده در نظر آوريم درست است به هزارها مىرسد و در ميان آنها مقدار معتنابهى احاديث قابلاعتماد يافت مىشود ولى در هرحال در برابر سؤالات نامحدود كفايت نمىكند، گذشته از اين كه بسيارى از آيات قرآنى هست كه در ذيل آن از طريق عامه و خاصه حديث وارد نشده است.
يا در اين مشكلات به آيات مناسبه بايد برگشت كه در اين طريقه ممنوع است؟
يا اصلًا از بحث خوددارى كرد و نياز علمى را ناديده انگاشت؟ در اين صورت آيه{«وَ نَزَّلْنا عَلَيْكَ الْكِتابَ تِبْياناً لِكُلِّ شَيْءٍ» «1» با دلالت روشنتر از آفتاب خود چه معنا خواهد داشت؟ و جمله{«أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ» «» «كِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَيْكَ مُبارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آياتِهِ وَ لِيَتَذَكَّرَ أُولُوا الْأَلْبابِ» «» كتابى است مبارك بر تو نازل كرديم براى اين كه آياتش را تدبر كنند و ارباب عقول متذكر شوند و آيه:
{«أَ فَلَمْ يَدَّبَّرُوا الْقَوْلَ أَمْ جاءَهُمْ ما لَمْ يَأْتِ آباءَهُمُ الْأَوَّلِينَ» «»
آيا اين سخن را تدبر نكردهاند يا به سوى ايشان چيزى (تازه) آمده كه به سوى پدران گذشتهشان نيامده بوده چه مفهومى خواهد داشت؟
و احاديث مسلمهاى كه از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و ائمه اهلبيت عليهم السلام رسيده و به مردم توصيه و تأكيد نموده كه در مشكلات وقتى به قرآن مجيد مراجعه نمايند «» چه اثرى خواهد بخشيد؟
🌟🌟🌟🌟🌟
#تفسیر
@rahighemakhtoom
اساساً بنا به اين طريقه مسئله تدبر در قرآن كه به مقتضاى آيات كثيره يك وظيفه عمومى است مورد ندارد.
و همچنين از طرق عامه در حديث پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و از طرق خاصه در اخبار متواتره از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و ائمه اهلبيت عليهم السلام عرض اخبار به كتاب اللَّه وظيفه قرار داده شده، به موجب اين اخبار، حديث بايد به كتاب خدا عرض شود اگر موافق كتاب باشد به آن اخذ و عمل شود و اگر مخالف باشد طرح گردد.
بديهى است مضمون اين اخبار وقتى درست خواهد بود كه آيه قرآنى به مدلول خود دلالت داشته باشد و محصل مدلول آن- كه تفسير آيه است- داراى اعتبار باشد و اگر بنا شود كه محصل مدلول آيه- تفسير- را خبر تشخيص دهد عرض خبر به كتاب معناى محصلى نخواهد داشت.
اين اخبار بهترين گواه است بر اينكه آيات قرآن مجيد هم مانند ساير كلام دلالت بر معنا دارند و هم دلالت آنها با قطع نظر از روايت و مستقلا حجت است.
پس آنچه از بحثهاى گذشته روشن شد اين است كه وظيفه مفسر اين است كه به احاديث پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و ائمه اهلبيت عليهم السلام كه در تفسير قرآن وارد شده مرور و غور كرده به روش ايشان آشنا شود پس از آن طبق دستورى كه از كتاب و سنت استفاده شد به تفسير قرآن پردازد و از رواياتى كه در تفسير آيه وارد شده به آنچه موافق مضمون آيه است اخذ نمايد.
#تفسیر
🌟🌟🌟🌟🌟
@rahighemakhtoom
#قرآن_شناسی
📚 نمونهاى از تفسير قرآن با قرآن
👇👇👇👇👇
خداوند متعال در چندين جا از كلام خود مىفرمايد:{«اللَّهُ خالِقُ كُلِّ شَيْءٍ»* - زمر، آيه 62 -آفريننده هر چيز هر چه كلمه شىء بر آن اطلاق مىشود (جز خدا) خداست.
اين مفهوم در چهار جا از قرآن مكرر شده، و به موجب آن هر چه در جهان آفرينش فرض شود آفريده خداست و هستى آن از اوست.
البته نبايد از اين نكته غفلت كرد كه قرآن در صدها آيه عليت و معلوليت را تصديق مىكند و فعل هر فاعلى را به خود آن فاعل نيز نسبت مىدهد آثار اشيا را مانند سوزانيدن آتش و رويانيدن زمين و بارانيدن آسمان را از آنِ آنها مىداند و افعال اختياريه انسان را به پاى خود انسان مىنويسد.
و در نتيجه، كننده هر كار همانا صاحب آن كار است ولى هستىبخش و وجود دهنده كار و صاحب كار خداست و بس.
و پس از اين تعميم كه به آفرينش داد مىفرمايد:
{«الَّذِي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْءٍ خَلَقَهُ» - سجده، آيه 7 -خدايى كه هر آنچه آفريد زيبا قرار داد.
به موجب انضمام اين آيه به آيه گذشته زيبايى با آفرينش دوش بدوش هم پيش مىروند و هر چه در جهان هستى داراى هستى است داراى زيبايى است و جز زيبايى صفتى ندارد.
🌟🌟🌟🌟🌟
@rahighemakhtoom
#قرآن_شناسی
(و نيز )نبايد از اين نكته غفلت داشت كه قرآن در آيات بسيارى خير در مقابل شر و نفع در مقابل ضرر و هم چنين نيك در برابر بد و زيبا در برابر زشت را تصديق مىكند و بسيارى از كارها و كردارها و پديدهها را بد و زشت مىشمارد، ولى چيزى كه هست اين همه بدىها و زشتىها و ناگوارىها از راه نسبت و مقايسه پيدا مىشود و وجود قياسى و نسبى دارند نه نفسى.
(ذاتی)
مثلًا مار و كژدم بد هستند ولى نسبت به انسان و حيواناتى كه از نيش آنها متضررند نه نسبت به سنگ و خاك. مزه تلخ و بوى مردار منفورند ولى نسبت به ذائقه و شامه انسان نه نسبت به همه. پارهاى از رفتارها و كردارها زشت هستند ولى نسبت به نظام اجتماعى انسان نه در هر نظامى و نه با قطع نظر از نظام اجتماع.
آرى، اگر از نسبت و مقايسه آدمى صرفنظر شود دست به روى هر چه گذاشته شود جز اندامى زيبا و هستى حيرتبخش و خيرهكنندهاى به چشم نخواهد خورد و جلوه زيبايى جهان هستى از توانايى وصف و بيان بيرون است، زيرا خود وصف و بيان از زيبايان جهان هستى مىباشد.
در حقيقت آيه شريفه نامبرده مىخواهد روى مردم را از زشت و زيباى قياسى و نسبى برگردانيده متوجه زيبايى مطلق نمايد و افهام و اندیشه ها را با نظر كلى و عمومى مجهز سازد.
🌟🌟🌟🌟🌟
@rahighemakhtoom
#قرآن_شناسی
پس از دريافت اين تعليم(مطلب) به صدها آيات قرآنى برمىخوريم كه با بيانات گوناگون موجودات جهان هستى را تنها تنها و دسته دسته و گروه گروه و نظامهاى جزئى و كلى را كه در آنها حكومت مىكند آيه و علامت خداى تعالى معرفى مىكند و آنها را از هر جهت كه فرض شوند (درست تأمل شود) نشان دهنده خداى متعال مىشمارد.
ما از اين بيانات و با عطف نظر(توجه و دقت) به دو آيه گذشته مىفهميم كه اين زيبايى بهتآور كه سراسر جهان هستى را از دو سوى گرفته همانا زيبايى ساحت كبريايى است كه از راه آيات آسمانى و زمينى مشاهده مىشود و هر يك از اجزاء جهان دريچهاى است كه بخشى از فضاى دلنشين و نامتناهى بيرون از خود را ارائه مىدهد و هيچ كدام از خود چيزى ندارد.
و از اين روى قرآن كريم در آيات ديگرى هر جمال و كمال را از آن ساحت كبريا مىشمارد چنان كه مىفرمايد:
{«هُوَ الْحَيُّ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ» - مؤمن، آيه 65 - اوست زنده خدايى جز او نيست.
{«أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ جَمِيعاً» - بقره، آيه 165 -اين كه همه قوه و نيرو از آن خداست)
{«فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعاً» - نساء، آيه 139-به درستى همه عزت از آن خداست.
«و هو العليم القدير» «و هو السميع البصير». {«اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ لَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنى» -طه، آيه 8-خدا جز او خدايى نيست هر نامى كه نيكوتر است از آن اوست.
به مقتضاى اين آيات همه زيبايىهايى كه در جهان هستى جلوهگر است حقيقت آن از آن ساحت كبريا مىباشد و براى ديگران چيزى جز مجاز و عاريت باقى نمىماند.
🌴🌴🌴🌴🌴
#زیبایی_مطلق
#عاریه_و_مجاز_بودن_زیبایی_های_آفریده_ها
#هستی_آیه_و_نشانه_خداوند
🌟🌟🌟🌟🌟
با ما همراه باشید
#کانال_قرآنی #رحیق_مختوم_را_به_معرفت_جویان_قرآنی_معرفی_کنید
#لطفا_رسانه_باشید
#رحیق_مختوم
#باده_ناب_بهشتی
#قرآن
@rahighemakhtoom
#تفسیر_متنی_قرآن
#تفسیر_نگاشت_سوره_حجرات
🖋📋پیام ها و نکته هایی از آیه 15 سوره حجرات
👇👇👇👇👇
*ایمان واقعی دارای ریشه و ثبات در اندیشه و جلوه گر در کردار و رفتارآدمی
*جهاد با جان و مال نشانه یقین و استواری در ایمان
*وجود شک و دلبستگی به مال و جان در میان برخی اعراب دلیل ردّ ایمان آنان از سوی خداوند
*ملاک ارزش جهاد و ایثار فی سبیل الله و لله بودن است(جهت و گرایش الهی)
*جان و مال پر جاذبه ترین امور در زندگی انسان
*ثبات در باورهای دینی و جهاد همه جانبه در راه خدا گواه راستی انسان در ادعای ایمان.
* قرآن، هم ملاک و معیار کمال را بیان مىکند، «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ» و هم الگوهاى کامل را نشان مىدهد. إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ....
* ایمان، امرى باطنى است که از راه عمل شناخته مىشود. إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ ...جاهَدُوا ...
* ایمان بدون جهاد، شعارى بیش نیست. جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ ... (کمال ایمان به گذشت از جان و مال است.)
#حجرات
🌟🌟🌟🌟🌟
@rahighemakhtoom
#تفسیر_متنی_قرآن
#تفسیر_نگاشت_سوره_حجرات
🖋📋پیام ها و نکته هایی از آیه 15 سوره حجرات
👇👇👇👇👇
نکته تکمیلی:
*مومنان و باورمندان راستین
چهار آیهى قرآن با جمله «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ» شروع شده که ترسیم سیماى مؤمن واقعى است:
1. «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ إِذا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ إِذا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیاتُهُ زادَتْهُمْ إِیماناً وَ عَلى رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ» « انفال، 2. » مؤمنان واقعى کسانى هستند که هرگاه نام خداوند برده شود، دلهایشان مىلرزد و همین که آیات الهى بر آنان تلاوت شود، ظرفیت آنان به ایمان افزوده مىگردد وتنها بر خدا تکیه مىکنند.
2. إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ إِذا کانُوا مَعَهُ عَلى أَمْرٍ جامِعٍ لَمْ یَذْهَبُوا حَتَّى یَسْتَأْذِنُوهُ ... « نور، 62 » مؤمنان واقعى کسانى هستند که به خدا و رسولش ایمان دارند و هرگاه در یک کار دسته جمعى با پیامبر هستند، بدون اجازهى حضرت از صحنه خارج نمىشوند.
3 و 4. در همین سوره مطرح شده است؛ یک بار در آیه دهم، إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ ... و بار دیگر در همین آیه.
اگر این چهار آیه را در کنار هم بگذاریم، سیماى مؤمنان صادق و واقعى را کشف مىکنیم.
#حجرات
🌟🌟🌟🌟🌟
@rahighemakhtoom
#تفسیر_متنی_قرآن
#تفسیر_نگاشت_سوره_حجرات
🖋📋تفسیرنگاشت سوره حجرات آیه 16
قُلْ أَ تُعَلِّمُونَ اللَّهَ بِدِینِکُمْ وَ اللَّهُ یَعْلَمُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِی الْأَرْضِ وَ اللَّهُ بِکُلِ شَیْءٍ عَلِیمٌ
ترجمه:
بگو: «آیا خدا را از ایمان خود با خبر میسازید؟! او تمام آنچه را در آسمانها و زمین است میداند؛ و خداوند از همه چیز آگاه است!»
#حجرات
🌟🌟🌟🌟🌟
@rahighemakhtoom
#تفسیر_متنی_قرآن
#تفسیر_نگاشت_سوره_حجرات
🖋📋تفسیرنگاشت سوره حجرات آیه 16
✏📋 پیام ها و نکته ها:
· گروهى با سوگند به پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله گفتند که ایمان ما صادقانه است. این آیه نازل شد که نیاز به سوگند نیست، خداوند به همه چیز آگاه است.
· ایمان نمایی مورد نکوهش خداوند است.(ایمان را در عمل باید ثابت کرد نه در ادعا)
· تظاهر نزد پیامبر صلى الله علیه و آله در حقیقت تظاهر نزد خداست. با اینکه این گروه نزد رسول خدا صلى الله علیه و آله تظاهر کردند، ولى قرآن مىفرماید: ( أَ تُعَلِّمُونَ اللَّهَ ...)
· خداوند به ایمان و بی ایمانی افراد علم دارد
· علم خداوند به چگونگی ایمان انسان ها ،مبتنی بر ملاک های واقعی و عینی است نه ادعاها و اظهارات گفتاری آنان
· خداوند به ضمیر و باطن انسان آگاهی دارد و از اعلام و اظهار آنان بی نیاز است.
· خداوند به تمامی موجودات آسمان ها و زمین آگاهی و علم دارد.
· آگاهی خداوند بر تمامی هستی دلیل بر عدم نیاز او از گزارش ها بر مومن بودن یا مومن نبودن افراد
· احاطه علم الهی بر تمام اشیاء
· توجه به علم الهی انسان را از لاف و گزفه گویی و بی صداقتی در دین باز می دارد.
· عرضه ى عقائد خود به اولیاى خدا، اگر براى ارزیابى واصلاح ویا کسب اطمینان باشد، بسیار پسندیده است، چنانکه حضرت عبدالعظیم حسنى عقائد خود را به امام هادى علیه السلام عرضه کرد. امّا اگر عرضه ى عقائد ریاکارانه باشد، جاى سرزنش وتوبیخ است.
#حجرات
🌟🌟🌟🌟🌟
@rahighemakhtoom
#قرآن_شناسی
#تفسیر_قرآن_به_قرآن
#علامه_طباطبایی
#المیزان
به موجب آيه كريمه:
أَ وَ مَنْ كانَ مَيْتاً فَأَحْيَيْناهُ وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً يَمْشِي بِهِ فِي النَّاسِ» - انعام، آيه 122 -و آيا كسى كه مرده بود ما او را زنده كرديم و براى او نورى قرار داديم كه با آن- روشنايى آن- در ميان مردم راه مىرود.
و آيه:
{«أُولئِكَ كَتَبَ فِي قُلُوبِهِمُ الْإِيمانَ وَ أَيَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ» - مجادله، آيه 22 -آنان خدا در دلهاى ايشان ايمان را ثابت كرده و ايشان را با روحى از پيش خود- يا از ايمان- مؤيد نموده است.
روحى ديگر و حيات ديگرى مىبخشد و نورى- درك ويژه واقعبينى- براى او قرار مىدهد كه مسير زندگى سعادتمندانه را در جامعه تشخيص مىدهد.
و در آيه ديگر راه تحصيل اين نور را توضيح مىدهد:
{«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ آمِنُوا بِرَسُولِهِ يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ» -حديد، آيه 28 -
اى كسانى كه ايمان آورديد، پرهيزكارى كنيد و به پيغمبر او ايمان بياوريد تا خداوند از رحمت خود دو برابر به شما بدهد و براى شما نورى قرار دهد كه با آن راه رويد.
و ايمان به پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله را در آيات ديگرى به تسليم و اتباع وى تفسير فرموده چنان كه مىفرمايد:
{«قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ» - آل عمران، آيه 31-
بگو اگر خدا را دوست مىداريد از من پيروى كنيد تا خدا شما را دوست دارد.
و زمينه پيروى را در آيه ديگر توضيح مىدهد: {«الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِنْدَهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ يُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّباتِ وَ يُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبائِثَ وَ يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلالَ الَّتِي كانَتْ عَلَيْهِمْ» - اعراف، آيه 157-
كسانىكه پيروى مىكنند از پيغامبرى كه نبى امى است كسىكه او را در تورات و انجيل نوشته شده مىيابند- در تورات و انجيل ذكر شده- ايشان را به معروف امر مىكند و از منكر نهى مىكند و چيزهاى پاك را براى ايشان حلال و چيزهاى پليد را بر ايشان حرام مىكند، و از ايشان سختى و هرگونه زنجيرهايى كه داشتند وضع مىكند- آزادى مىبخشد.
🌴🌴🌴🌴🌴
#زیبایی_مطلق
#عاریه_و_مجاز_بودن_زیبایی_های_آفریده_ها
#هستی_آیه_و_نشانه_خداوند
🌟🌟🌟🌟🌟
با ما همراه باشید
#کانال_قرآنی #رحیق_مختوم_را_به_معرفت_جویان_قرآنی_معرفی_کنید
#لطفا_رسانه_باشید
#رحیق_مختوم
#باده_ناب_بهشتی
#قرآن
@rahighemakhtoom
#قرآن_شناسی
#تفسیر_قرآن_به_قرآن
#علامه_طباطبایی
#المیزان
و روشنتر از اين بيان زمينه پيروى را در آيه ديگر كه هم مفسر اين آيه است توضيح مىدهد:
{«فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها لا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ» - روم، آيه 30-
روى خود را استوار نگهدار براى دين در حال اعتدال- در دين با اعتدال ثابت قدم باش- همان آفرينش خدا كه مردم را بر آن آفريده آفرينش خدا تبديل و تغيير ندارد آن است دينى كه مىتواند- جامعه بشرى را- اداره نمايد.
به مقتضاى اين آيه برنامه كامل اسلام خواستههاى آفرينش و به عبارت ديگر شرايع و قوانينى است كه فطرت و خلقت انسان به سوى آنها انسان را هدايت مىكند (زندگى بىآلايش يك انسان طبيعى) چنان كه در جاى ديگر مىفرمايد:
{«وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها* فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها* قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها»}. - شمس، آيات 7- 10-
(ترجمه آيه گذشته).
قرآن تنها كتاب آسمانى است كه اولًا زندگى سعادتمندانه انسانى را با طرز زندگى بىآلايش و پاك انسان فطرى (طبيعى) مساوى مىداند و ثانياً: برخلاف بيشتر يا همه روشها كه برنامه خداپرستى انسان را از برنامه زندگى تفكيك مىكنند برنامه دينى را همان برنامه زندگى قرار داده در همه شئونِ فردى و اجتماعى انسان مداخله نموده
است.
🌴🌴🌴🌴🌴
#زیبایی_مطلق
#عاریه_و_مجاز_بودن_زیبایی_های_آفریده_ها
#هستی_آیه_و_نشانه_خداوند
🌟🌟🌟🌟🌟
با ما همراه باشید
#کانال_قرآنی #رحیق_مختوم_را_به_معرفت_جویان_قرآنی_معرفی_کنید
#لطفا_رسانه_باشید
#رحیق_مختوم
#باده_ناب_بهشتی
#قرآن
@rahighemakhtoom
🖋📋چهل و هشتمین کلمه از کلمات حکیمانه نهج البلاغه
🎤با تفسیر و شرح آیت الله جوادی آملی 🎤
👇👇👇👇
🔹حضرت فرمود: «الظَّفَرُ بِالْحَزْمِ وَ الْحَزْمُ بِإِجَالَةِ الرَّأْی وَ الرَّأْی بِتَحْصِینِ الْأَسْرَارِ»؛ فرمود اگر کسی بخواهد پیروز بشود ناچار است اهل حزم باشد. حزم و و حزام به این بَند و کمربندی که نمیگذارد بیگانه وارد حریم انسان شود و آشنا از حریم انسان خارج شود، میگویند.
🔹انسانی که برای خود مرز نداشته باشد و باز فکر کند،چنین انسانی نه از ورود بیگانه جلوگیری میکند نه از خروج آشنا؛ در واقع وقتی انسان متفکرانه میاندیشد که مرزبندی کند. حازم کسی است که مرز فکری او مشخص است؛ همان طوری که این نحو را اخذ کردند برای اینکه انسان مواظب زبانش باشد و هر جور حرف نزند، منطق را هم اختراع کردند که انسان هر جور نیاندیشد.
🔹در اینجا حضرت فرمود شما باید یک کمربند و مبنای فکری داشته باشید که بدانید کدام اندیشه وارد ذهن شما می شود و کدام فکر از ذهن شما خارج می شود. این معادل واژه زیرکی در زبان فارسی است. فرمود اگر میخواهید پیروز باشید چه در مسائل خانوادگی، چه در مسائل اجتماعی و چه در مسائل سیاسی، یک کمربند فکری باید داشته باشید.
توصیه حضرت در اینجا این است که می فرماید شما باید چندین مبنای فکری را فحص کنید تا کمربندتان را پیدا کنید، فکر بسته هرگز به کمربند دسترسی پیدا نمیکند. باید جولان داشته باشید؛ مبانی دیگران را، منابع دیگران را، نقد دیگران را، اشکالات و تأیید و تقویت دیگران را همه را دور بزنید تا یک کمربندی انتخاب کنید و او را دور اندیشه خود ببندید، یعنی مبنای فکری خود را پیدا کنید.
درس اخلاق استاد
🍀🍀🍀
@rahighemakhtoom
علاقه مندان به معارف ناب وحیانی را به عضویت دعوت می نماییم.
#قرآن_شناسی
#تفسیر_قرآن_به_قرآن
#علامه_طباطبایی
#المیزان
🌟🌟🌟🌟🌟
چنانچه گفتیم قرآن تنها كتاب آسمانى است كه:
اولًا زندگى سعادتمندانه انسانى را با طرز زندگى بىآلايش و پاك انسان فطرى (طبيعى) مساوى مىداند و
ثانياً: برخلاف بيشتر يا همه روشها كه برنامه خداپرستى انسان را از برنامه زندگى تفكيك مىكنند برنامه دينى را همان برنامه زندگى قرار داده در همه شئونِ فردى و اجتماعى انسان مداخله نموده دستوراتى مطابق واقعبينى (جهانبينى- خداشناسى) صادر مىكند و در حقيقت افراد را به جهان و جهان را به افراد مىسپارد و هردو را به خدا.
قرآن كريم آثار و خواص زيادى صورى و معنوى براى مردان خدا و اولياى حق در زمينه يقينى كه دارند ذكر مىكند كه اين فصل گنجايش شرح و تفصيل آنها را ندارد.
🍀🍀🍀🍀🍀
با ما همراه باشید
#کانال_قرآنی #رحیق_مختوم_را_به_معرفت_جویان_قرآنی_معرفی_کنید
#لطفا_رسانه_باشید
#رحیق_مختوم
#باده_ناب_بهشتی
#قرآن
@rahighemakhtoom
#قرآن_شناسی
#تفسیر_قرآن_به_قرآن
#علامه_طباطبایی
#المیزان
🌟🌟🌟🌟🌟
معناى حجيت بيان پيغمبر صلى الله عليه و آله و ائمه عليهم السلام در تفسیر قران:
به دلالت خود قرآن مجيد بيان پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و اهلبيت گرامش- چنانكه در فصول سابقه گذشت- در تفسير آيات قرآنى حجيت دارد.
اين حجيت در مورد قول شفاهى و صريح پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و ائمه اهلبيت و هم چنين در اخبار قطعيةالصدور كه بيان ايشان را حكايت مىكند روشن است.
ولى خبر غيرقطعى كه در اصطلاح خبر واحد ناميده مىشود و حجيّت آن در ميان مسلمين مورد خلاف است منوط به نظر كسى است كه به تفسير مىپردازد، در ميان اهل سنت نوعاً به خبر واحد كه در اصطلاح صحيح ناميده مىشود مطلقاً عمل مىكنند و در ميان شيعه آنچه اكنون در علم اصول تقريباً مسلم است اين است كه خبر واحد موثوقالصدور در احكام شرعيه حجت است و در غير آنها اعتبار ندارد براى تحقيق مسئله به علم اصول بايد مراجعه كرد.
🍀🍀🍀🍀🍀
با ما همراه باشید
#کانال_قرآنی #رحیق_مختوم_را_به_معرفت_جویان_قرآنی_معرفی_کنید
#لطفا_رسانه_باشید
#رحیق_مختوم
#باده_ناب_بهشتی
#قرآن
@rahighemakhtoom
یاد آوری و تذكر:
بنابر اين كه معناى تفسير محصل مدلول آيه مىباشد بحثى را بحث تفسيرى
مىتوان گفت كه در محصل معناى آيه تأثير داشته باشد اما بحثهايى كه در محصل معناى آيه تأثير ندارند مانند برخى بحثهاى لغوى و قرائتى و بديعى، اين نوع بحثها تفسير قرآن نيست.
🍀🍀🍀🍀🍀
با ما همراه باشید
#کانال_قرآنی #رحیق_مختوم_را_به_معرفت_جویان_قرآنی_معرفی_کنید
#لطفا_رسانه_باشید
#رحیق_مختوم
#باده_ناب_بهشتی
#قرآن
@rahighemakhtoom
☘🍁☘🍁☘🍁☘🍁☘
🍁☘🍁
#پرسش #پرسمان #قرآنی
☘🍁
🍁
✅چرا قرآن، تفسیر میشود؟
💢پاسخ:
🔷آیات قرآن، از کلماتی تشکیل شده اند که انسان ها با آنها سخن میگویند و مینویسند؛ امّا چون قرآن، زبان و سخن معجزه آسای خالق است، در آن، مفاهیم و معانی بلندی وجود دارد که گاهی فهمش حتّی برای مردمان عصر نزول قرآن که عرب زبانان بودند، آسان نبود و برای درک معنا و مقصود آیات قرآن، از پیامبر (ص) توضیح می خواستند و ایشان هم آیات الهی را شرح و تفسیر می فرمود.
🔷پس از پیامبر (ص) نیز با توجّه به دور شدن از عصر نزول، معنا و مراد حقیقی آیات قرآن و فضای نزول آنها، برای همگان معلوم و مشخّص نبود. از این رو، امامان شیعه که پس از پیامبر (ص) مفسّر حقیقی قرآن بودند، قرآن را تفسیر و تفسیرهای نادرست را رد مینمودند.
از سوی دیگر، مواردی از بلاغت ناب قرآن، چنان نبود که همه بتوانند آن را در یابند. این جا نیز پیامبر خدا و اوصیای او این بخش از معجزه الهی (بلاغت قرآن) را برای مردمان بیان می کنند.
🔷اکنون مفسّران قرآن، مطابق قواعد و اصول دانش تفسیر، معنا و مفهوم آیات و نیز فصاحت و بلاغت آن را کشف و بازگو می کنند.
نمونه کوچکتر این موضوع، در ادبیّات فارسی دیده میشود. امروز فهم معنا و مقصود و نیز درک زیبایی ها و ظرافت های شماری از متون کهن فارسی مانند اشعار حافظ یا بوستان و گلستان سعدی، برای حتّی کسانی که مدارک تحصیلی بالا (مهندسی و دکتری) دارند نیز دشوار است و باید به افراد یا کتاب هایی که این متون را شرح و تفسیر کرده اند، مراجعه نمود.
❌بنا بر این، برای راه یافتن به حقایق بلند قرآن که کتاب و معجزه الهی است، به تفسیر، آن هم به شیوه مفسّران حقیقی آن، نیازمندیم.
📕منبع: از قرآن بیشتر بدانیم، مهدی خسروی سرشکی، قم: انتشارات دارالحدیث، ص ۱۵۱ ـ ۱۵۲
@rahighemakhtoom
#تفسیر_متنی_قرآن
#تفسیر_نگاشت_سوره_حجرات
🖋📋تفسیرنگاشت سوره حجرات آیه ۱۷
یَمُنُّونَ عَلَیْکَ أَنْ أَسْلَمُوا قُلْ لاَ تَمُنُّوا عَلَیَ إِسْلاَمَکُمْ بَلِ اللَّهُ یَمُنُ عَلَیْکُمْ أَنْ هَدَاکُمْ لِلْإِیمَانِ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ*
ترجمه:
آنها بر تو منّت مینهند که اسلام آوردهاند؛ بگو: «اسلام آوردن خود را بر من منّت نگذارید، بلکه خداوند بر شما منّت مینهد که شما را به سوی ایمان هدایت کرده است، اگر (در ادّعای ایمان) راستگو هستید!
🖋📋واژه نگاشت:
یَمُنُّونَ: ازریشه "مَنن" (به فتح میم) طبرسى ذیل آیه [بقره:262]. و [آل عمران:164]. مىگوید: مَنّ در اصل به معنى قطع است و از آن است [فصّلت:8]. یعنى براى آنهاست پاداش غیر مقطوع و ابدى. منت نهادن و به رخ کشیدن نعمت را از آن جهت منة گویند که وظیفه نعمت شده را قطع مى کند (دیگر بر او لازم نیست در مقابل نعمت تشکر کند یا چیز دیگرى انجام دهد) نیز منة به معنى نعمت است که شخص به واسطه آن از گرفتارى قطع و خارج مى شود. این مطلب مورد تأیید فیومى در مصباح است و ممنون را به معنى مقطوع گفته و گوید مرگ را از آن مَنون گویند که قاطع زندگى است در صحاح گفته: «اَلْمَنُّ: اَلْقَطْعُ» و در قاموس آمده: «مَنَّ الْحَبْلَ: قَطَعَهُ» یعنى ریسمان را برید.
راغب در المفردات گوید: مَنّ چیزى است که با آن وزن کنند، وزن شده را موزون و ممنون گویند. منة به معنى نعمت سنگین است.
منت دو جور اطلاق دارد: فعلى و قولى. منت خدا فعلى است و آن سنگین کردن بندگان با نعمت و عطیه است «لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنینَ» یعنى خداوند بر مؤمنان نعمت بخشید.
و منت قولى که شمردن و به رخ کشیدن نعمت است قبیح مى باشد مگر وقتیکه طرف کفران نعمت کند (ترجمه آزاد). آنانکه من را قطع معنى کرده اند گویند آلت وزن را از آن من گویند که جنس وزن شده با آن در مقدارى قطع و تعیین مى گردد.
🌟🌟🌟🌟🌟
با ما همراه باشید
#کانال_قرآنی #رحیق_مختوم_را_به_معرفت_جویان_قرآنی_معرفی_کنید
#لطفا_رسانه_باشید
#رحیق_مختوم
#باده_ناب_بهشتی
#قرآن
@rahighemakhtoom
#تفسیر_متنی_قرآن
#تفسیر_نگاشت_سوره_حجرات
🖋📋تفسیرنگاشت سوره حجرات آیه ۱۷
✅سخنی درشان نزول آیه 17:
بیشتر مفسران گفته اند :آیه در باره منافقین نازل شده است.
در مقابل کسانی هم گفته اند: در باره گروهی از مسلمانان که با اسلام آوردنشان برپیامبر منت می گذاشتند فرود آمده است.
سخن سومی هم می گوید :آیه در باره طایفه ی بنی اسد می باشد .آنان به همراه اهل و عیال و تقدیم صدقات و کمک های مالی در محضر رسول (ص)اسلام آوردند.و این موضوع را مهم تلقی کرده و اسلامشان را منتی بر پیامبر خدا دانستند.
💡یادآوری:
بارها گفته ایم که شان نزول هرگز مفهوم آیه ای را محدود نمی کند و همه کسانی از ادمیان که نشانه های منت گذاری در آنان باشد را شامل می شود.
🌟🌟🌟🌟🌟
با ما همراه باشید
#کانال_قرآنی #رحیق_مختوم_را_به_معرفت_جویان_قرآنی_معرفی_کنید
#لطفا_رسانه_باشید
#رحیق_مختوم
#باده_ناب_بهشتی
#قرآن
@rahighemakhtoom
#تفسیر_متنی_قرآن
#تفسیر_نگاشت_سوره_حجرات
🖋📋تفسیرنگاشت سوره حجرات آیه ۱۷
🖋📋نکته ها و پیام ها :
*گزارش خداوند از منت گذاری بیجای گروهی از مسلمانان به جهت اسلام آوردن خود
* ساحت و مقام مسلمانان واقعی دور از منت نهادن بر پیامبر خدا به سبب اسلام آوردنشان
*پیامبر صلی الله علیه و آله مامور به عدم پذیرش منت مسلمانان در مورد اسلام آوردنشان.(چنین اسلامی که همراه با منت باشد مورد پذیرش خداوند نیست)
*خداوند از منت گذاشتن مسلمانان بر پیامبر نهی کرده است.
*مومنان مرهون منت خداوند هستند که راهیابی آنان را به ایمان میسر و ممکن ساخته و از جهالت ها(علمی و عملی)نجاتشان داده است.
*منت نهادن بر رسول خدا (ص)منت نهادن بر خداوند است.
*هدایت مردمان به سوی ایمان بر اساس تفضل و لطف الهی نسبت به ایشان است نه استحقاق و شایستگی آنان
*انسان از ایمان خود،خودش بهره وری می کند و سود می برد و خداوند از ایمان او بی نیاز است. بنابر این منت گذاری وجهی ندارد.
* ایمان ،دارای ارزش واقعی وشایان امتنان است نه صرف تسلیم در برابر قدرت دین و یا بهره های اقتصادی و سیاسی و قومی از دین.
*تاکید خداوند بر عدم صداقت گروهی از مسلمانان (اعراب بدوی)در ادعای ایمان .(بل اللّه یمنّ علیکم أن هدیکم للایمان ان کنتم صادقین)تعبیر«إن کنتم صدقین» در حقیقت ایمان اعراب را زیر سؤال برده است; یعنى، شما صادق نیستید .بر فرض که واقعاً ایمان آورده باشید، شایسته این است که خدا بر شما منت نهد; نه شما بر او.
*خداوند در این آیه، نعمت ایمان و در آیهى 164 سوره آلعمران، فرستادن انبیا و در آیهى 5 سوره قصص، وارث کردن مستضعفان را منّت خود بر مردم شمرده است و این نشان مىدهد که مهمترین نعمتها، نعمت هدایت الهى، رهبرى معصوم و حکومت حقّ مىباشد.
🌟🌟🌟🌟🌟
با ما همراه باشید
#کانال_قرآنی #رحیق_مختوم_را_به_معرفت_جویان_قرآنی_معرفی_کنید
#لطفا_رسانه_باشید
#رحیق_مختوم
#باده_ناب_بهشتی
#قرآن
@rahighemakhtoom
#قرآن_شناسی
#تفسیر_نمونه
#ویژگی_های_قرآن
🔔 زنگ تامل
🕑 درنگی کوتاه در آیه ای کوتاه
🌴🌴🌴🌴
یکی از ویژگیهای قرآن اختصار در عین جامعیت در بیان حقایق و معارف است، مثلا آیه:
«خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلِینَ» [اعراف 199]
«با آنها مدارا کن و عذرشان را بپذیر، و به نیکی ها دعوت نما و از جاهلان روی بگردان».
در عین کوتاهی، از جامعترین آیات اخلاقی است.
از امام صادق (علیهالسّلام نقل شده است که فرمودند: «آیهای جامع تر در مسایل اخلاقی از آیه فوق نیست».
بعضی از علمای تفسیر در توضیح حدیث فوق گفتهاند که:
اصول فضایل اخلاقی همچون قوای انسانی در سه قسمت خلاصه میشود: عقل، غضب، شهوت. فضایل عقلی نامش حکمت است که جمله «و أمُرْ بِالْعُرْفِ» بدان اشاره دارد و فضائل نفسی که در برابر طغیان شهوت قرار دارد عفت نام دارد که از جمله «خُذِ الْعَفوِ» استفاده میشود و تسلّط بر نفس در برابر قوه غضبیه، شجاعت نام دارد که از جمله «و اَعْرِضْ عَنِ الجاهلین» استفاده میشود. [تفسیر نمونه ج7 ص62]
🌟🌟🌟🌟🌟
با ما همراه باشید
#کانال_قرآنی #رحیق_مختوم_را_به_معرفت_جویان_قرآنی_معرفی_کنید
#لطفا_رسانه_باشید
#رحیق_مختوم
#باده_ناب_بهشتی
#قرآن
@rahighemakhtoom