eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
620 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚شرح و تفسیر حکمت 17(کلمات قصار) 📼استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
70 📼 قسمت: چهل و نهم 📌واکاوی دعای 23 ✳️عوامل تامین عافیت و عافیت سازدر زندگی و امنن علی بالصحة و الامن والسلامةِ فی دینی و بدنی 🌴🌴🌴 قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل را هدیه می کنیم به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(32) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🕑 زمان:29دقیقه 🌿🌿🌿 📼اخلاص 1 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام حسن مجتبی و امام رضا علیهما السلام...التماس دعا 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مقام 🔸 مقام های معنوی قابل عزل و نصب نیست و قابل دستبرد نیست و انسان را آرام می ‌كند، اما مقام های ظاهری است كه روزی صعود است و دیگر روز سقوط؛ روزی عزل است و روزی نصب. [امام علی (سلام الله علیه)] فرمود مقام های معنوی از گزند شیطان درون و بیرون مصون است، اما سمت های ظاهری آسیب ‌پذیر است، آبی است بدبو و لقمه ‌ای است گلو‌گیر: «هَذَا مَاءٌ آجِنٌ‏ وَ لُقْمَةٌ یغَصُ‏ بِهَا آكِلُهَا».[1] 🔸 درك این معارف موج هر فتنه ‌ای را می‌ شكند؛ روزی سمت ها هست و روزی سمت ها نیست، آنچه برای ما مهم است تقویت نظام است و خدمت به اسلام؛ اگر روز نصب و اعطای سِمَت مسرور شدیم روز عزل غمگینیم و هر دو فتنه است و طوفان هلاك‌ كننده؛ ولی اگر روز نصب و روز عزل یكسان بودیم [و] ﴿لِكَیلا تَأْسَوْا عَلی ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ﴾[2] معلم ما بود [و] وقتی مقامی به ما دادند مسرور نشدیم، در روز عزل یا روز تودیع غمگین نخواهیم شد. به هر تقدیر كشتی نجات، مقام را آب بدبو معرفی كرد و لقمه گلو‌گیر! مقام به گلوی كسی فرو نرفت و نمی ‌رود، چون دنیاست و دنیا مردم را هضم می ‌كند نه اینكه غذای مردم بشود. [1]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، خطبه2. [2]. سوره حدید، آیه23. 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1371/05/16 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حضرت آیت الله جوادی آملی (مدظله العالی) در پایان جلسه درس خارج فقهِ روز گذشته، سی ام مهر با اشاره به گسترش بیماری ، گفتند: 💠 هیچ وقت نمیشود انسان باشد و دست از بردارد. الآن این وضع کرونا بالاخره انسان را در میآورد. ▫️ تنها چیزی که از دست او بر میآید همین است که بگوید: خدایا! تو میتوانی افکار را بکنی؛ این کار، کار آسانی است و این همه علوم را تو به بشر دادی؛ راه درمان این بیماری را نیز در ذهن بشر قرار بده!! این مشکل با ناله، یا ، یا و ناز، یا با خدا حل میشود. 💠 ما بالذات نداریم. اگر این ها نبود، پیشرفت نمی کرد. اگر کسی نمیشد، این همه علم به پیشرفت دست نمی یافت. پس بیماری ها شرّ بالعرض است، ما شرّ بالذات نداریم. 💠 امیدواریم که خدا به برکت قرآن و عترت این موضوع را حل کند، ان شآء الله. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom1
 [یکصد و چهارده نکته از قران کریم درباره نماز - ۱۵ خشیت و خشوع در نماز - صفحه ۲۴]  ▫️خشیت و خشوع در نماز از نظر اسلام نماز مانند سایر عبادات دارای درجات و مراتب است و بهترین نماز آن است که نمازگزار در نمازش خشیت و خشوع داشته باشد. ▫️ قرآن کریم در وصف مؤمنان می‌فرماید: «قد أفلح المؤمنون * الّذینهم فی صلاتهم خاشعون» [۵] ▫️ در سیره ی اولیای الهی می‌بینیم که آن بزرگواران به دلیل خشیت از خداوند اندام مبارکشان می‌لرزید. ▫️در باره ی امام سجاد علیه السلام در روایت آمده است: «کانت اعضائه ترتعد من خشیة الله». [۱] ---------- [۵]: ۵. مؤمنون / ۱ ۲. [۱]: ۱. بحار / ج ۸۴ / ص ۲۵۰. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برداشت از آيه ۱۷۵ 📌اعتصام الی بايد به مسأله کاملاً توجّه داشته باشد و همان طوری که از کلمه «» استفاده می شود، اين کلمه از به معنای پاکی کامل که از معرفت خدا و شناختن حقيقت گناه بدست می آيد گرفته شده، بايد بکوشد که خود را به اين مرحله برساند تا مهربانی و فضل شامل حالش گردد و تعالی او را در صراط مستقيم به مقصد برساند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌معیشت مردم 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
👍 شرح و بررسی کتاب 📎 تجربه نزدیک به مرگ جانباز مدافع حرم 📼جلسه هفتادم 🔅🔅🔅 * سیره بزرگان در برخورد با اهالی خانواده * احترام به سادات در خانه * ملکوت سبک زندگی در آخرین خطبه‌ی پیامبر اکرم ص * سی کذاب امت پیامبر * تهلیل چه کسی دروغ است؟ * معنای واژه بشارت * افرادی که با هامان محشور می‌شوند! * چرا قارون به سرنوشت بدی دچار شد!؟ * ملکوت کسانی که مانور اشرافیت می‌دهند! * وای بر خانه‌هایی که با ریا ساخته می‌شود! * در وادی حق‌الناس خیلی گرفتار است، کسی که..... * جنس گرفتاری دنیوی و گرفتاری برزخی * ملکوت بی‌اهمیتی به قرآن * بوی تعفن در برزخ * نکات تکان‌دهنده در مورد صورت برزخی زناکاران * چرا عده‌ای حیا و عفت را جدی نمی‌گیرند! 📅99/06/21 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌دستاویز محکم 🗓پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: كتاب الله فيه نبأ ما قبلكم و خبر ما بعدكم و حكم ما بينكم هو الفصل ليس بالهزل هو الذي مَن تركه من جبار قصمه الله و من ابتغي الهدي في غيره اخلّهُ الله فهو حبل الله المتين. در قرآن است خبر از ماقبل و مابعد شما و حکم و دستور در میان شما، او بزرگی است که بیهوده در او نیست، او کتابی است که هر کس آن را ترک کند، خدا او را ترک می کند و کسی که بخواهد هدایت را از غیر آن، خدا او را ذلیل می کند، او ریسمان محکم الهی است. 📗مجمع البیان، ج 1، ص 16 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
[یکصد و چهارده نکته از قران کریم درباره نماز - ۱۶ نماز نشانه ی شکر خداوند - صفحه ۲۵] نماز نشانه ی شکر خداوند خداوند متعال بعد از آن که نعمت کوثر را به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله مرحمت می‌کند می‌فرماید: در برابر این عطای ما برای خداوند نماز بخوان؛ «انّا أعطیناک الکوثر * فصلّ لربّک... ». [۲] فخر رازی می‌گوید: در این سوره خداوند در برابر نعمت کوثر نمی فرماید «فاشکر» بلکه فرموده: «فصلّ»؛ جهتش آن است که شکر بر سه قسم است: لفظی، عملی و قلبی، و نماز مشتمل بر هر سه قسم شکر است. [۳] ---------- [۲]: ۲. کوثر / ۱ ۲. [۳]: ۳. تفسیر کبیر / ج ۳۲ / ۱۲۲. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
امام (ره) و مدعی ارتباط با امام زمان عجل الله تعالی فرجه 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom1
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 معیار روابط بین الملل 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 معیار روابط بین الملل 🔸 اسلام نه دین انزوا است تا جدای از جهان زندگی كند و نه سلطه ‌پذیر است و نه سلطه ‌گر؛ هم اصل انزوا را باطل می ‌داند و هم سلطه ‌گری را امضا نمی ‌كند و هم سلطه‌ پذیری را، چون معیار این روابط را تنظیم می ‌كند. اگر بر اساس قسط و عدل رابطه تدوین و تنظیم شد، انسان نه از قدرت خود سوء استفاده می ‌كند و نه اجازه می‌ دهد مقتدری از قدرتش سوء استفاده كند؛ لذا در عین حال كه در سوره مباركه «ممتحنه»[1] رابطهٴ با كفّار را امضا كرده است، در سورهٴ «انفال»[2] یا «توبه» رابطهٴ با مستكبران را امضا نكرد، چون كافر قابل زندگی مسالمت ‌آمیز است. كافر گرچه اصول الهی را نمی ‌پذیرد، ولی اصول انسانی را می ‌پذیرد؛ امّا مستكبر نه اصول الهی را می ‌پذیرد و نه اصول انسانی را و خوی استكبار [هم] پیمان‌ شكنی است؛ لذا قرآن در عین حال كه فرمود شما می ‌توانید با كافران زندگی مسالمت‌آمیز داشته باشید، فرمود با مستكبران همواره در نبرد باشید؛ زیرا خوی آنها نقض عهد است ﴿فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لاَأَیمَانَ لَهُمْ﴾،[3] این از آن غُرر آیات قرآن كریم است؛ فرمود با مستكبران بجنگید نه برای اینكه كافرند، بلكه برای آنكه مستكبرند. مستكبر همواره خود را تحمیل می‌ كند و به هیچ پیمانی احترام نمی‌گذارد. 🔸 الآن مشكل سازمان ملل این نیست كه عدّه ‌ای مسلمان هستند و عدّه ‌ای كافر، مشكل عدم موفّقیت سازمان بین ‌الملل آن است كه عدّه‌ ای مستضعف و عدّه ‌‌ای هم مستكبر هستند. مستكبران به هیچ قطعنامه‌ ای اعتنا نمی ‌كنند و قرآن كریم پیامش این است که چون مستكبر به سوگند، به عهد و به میثاق بین ‌الملل اعتنایی ندارد و همواره در صدد تحمیل است با او به نبرد برخیزید تا او خلع سلاح بشود؛ مادامی كه او مسلّح به اقتدار است و خوی پیمان‌ شكنی در اوست زندگی در ممكن نیست! در این خلال به ما دستور داد كه اگر شما قدرت پیدا كردید خوی استكباری بد است ولو نسبت به كافران! هیچ مسلمانی حق ندارد نسبت به كافر ستم بكند، چه اینكه هیچ انسان حق ندارد نسبت به حیوان ستم بكند. ظلم ولو نسبت به حیوان هم ممنوع است؛ خواه آن حیوان حلال گوشت باشد، خواه حرام گوشت. ظلم در هر جا مصداق پیدا كرده است ممنوع است؛ لذا قرآن كریم روابط را بر اساس قسط و عدل تنظیم می ‌كند، نه اجازه می‌ دهد كه كسی از قدرتش سوء استفاده كند ظالمانه برخورد كند و نه اجازه می‌دهد كسی استضعاف ‌‌پذیر باشد و زیر سلطه برود، مگر اینكه مقدور او نباشد؛ لذا در عین امضای روابط با كفّار فرمود این رابطه را در محدوده جان راه ندهید، شما اگر خواستید با مسلمان ها رابطه برقرار كنید ضمن اینكه روابط تجاری، صنعتی، سیاسی و مانند آن دارید می ‌توانید در قلب یكدیگر راه پیدا كنید، چون هر دو مسلمان و مومن هستید؛ ولی با كفّار رابطه نهانی و نهایی نداشته باشید. [1]. سوره ممتحنه, آیه8؛ ﴿لَا ینْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ لَمْ یقَاتِلُوكُمْ فِی الدِّینِ وَلَمْ یخْرِجُوكُمْ مِنْ دِیارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَیهِم﴾. [2]. سوره انفال, آیه60؛ ﴿وَأَعِدُّوا لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَیلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِینَ مِن دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ یعْلَمُهُمْ ۚ وَمَا تُنفِقُوا مِن شَیءٍ فِی سَبِیلِ اللَّهِ یوَفَّ إِلَیكُمْ وَأَنتُمْ لَا تُظْلَمُونَ﴾. [3]. سوره توبه, آیه12. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom1
📌پست موقت و مهم پیامبر اسلام (ص): «با نمک آغاز کن و با نمک پایان ده، چرا که درمان هفتاد درد در نمک است…» (بحار الانوار، ج ۶۶، ص ۳۹۸، ح ۲۱) دکتر تومانیانس در کتاب «Hygienic ruler in Islam»: ورود نمک در دهان، غده‌های اطراف دهان را تحریک و به ترشح آن‌ها سرعت می‌بخشد؛ از این‌رو، غذا را زودتر هضم و برای فرو بردن حاضر می‌سازد. زمانی که نمک وارد معده خالی از غذا می‌گردد، غده معده را تحریک می‌کند و ترشحات زیادتری به وجود می‌آورد و سبب زود فرو بردن و زود هضم شدن غذا می‌گردد. خوردن نمک بعد از غذا نیز، غدد بزاقی را تحریک می سازد و باعث زیاد شدن آب دهان می گردد. بنابراین، انسان ناگزیر به فرو بردن یا بیرون کردن آن از دهان می شود که در هر دو صورت، چربی یا غذای باقی مانده در دهان و بین دندان به همراه آب دهان برطرف می شود و… در هر گرم بزاق دهان انسان حداقل یکصد هزار میکروب وجود دارد که مصرف نمک طعام قبل از خوردن هرچیز باعث کاهش این میکروب‌ها می‌شود. همچنین نمک از نظر شیمیایی PH خنثی (بافری) دارد، و می‌تواند اثر اسیدی و قلیایی غذاهای شیرین و ترش را خنثی کند، بنابراین توصیه می گردد پس از غذا حتما مقداری نمک میل کنید. سایت پزشکی Mehrteb 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom