eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت 39:نکته ها و پیام های تفسیری آیه 27و 28 سوره عبس ✳️فَأَنْبَتْنَا فِيهَا حَبّاً و حبوبات برویانیدیم. ۱ - رویاندن دانه هاى خوراکى در زمین، براى تأمین غذاى انسان، کار خداوند و جلوه قدرت او است. (فأنبتنا فیها حبًّا) ▫️ «حبّ» اسم جنس است و به گندم، جو و دیگر دانه هایى گفته مى شود که از زمین مى روید; گرچه برخى از اهل لغت استعمال آن را تنها در گندم و جو دانسته اند. (لسان العرب) ۲ - بارش باران و نرم شدن خاک زمین و شیار خوردن آن، زمینه ساز حصول غله جات و تأمین غذاى انسان ها (صببنا الماء ... شققنا الأرض .... فأنبتنا فیها حبًّا) ۳ - گندم و جو در نظام غذایى انسان ها، داراى نقشى برجسته است. (فأنبتنا فیها حبًّا) 🔅🔅🔅 ✳️ وَ عِنَباً وَ قَضْباً و باغ انگور و نباتاتی که هر چه بدروند باز بروید. ۱ - خداوند، رویاننده انگور به وسیله بارش باران و آماده سازى زمین (فأنبتنا فیها... عنبًا) ۲ - تولید سبزى هاى دست چین و ساقه هاى خوراکى، در حقیقت مستند به خداوند است. (فأنبتنا فیها ... قضبًا) ▫️«اقتضاب»; یعنى، چیدن و «قضب» گیاهى است که تر و تازه، چیده و خورده شود. (لسان العرب) ۳ - رویاندن یونجه و شاخه هاى قابل انحنا از زمین، کار خداوند است. (و قضبًا) ▫️ از معانى ذکر شده براى «قضب»، یونجه و نیز شاخه اى است که براى ساختن تیر و کمان قابل استفاده باشد (لسان العرب). این دو معنا گرچه با کلمه «طعامه» در آیات پیشین تناسب ندارد; ولى به قرینه «متاعاً لکم و لأنعامکم» - در آیات بعد - مى توان گفت: این معانى نیز مورد نظر بوده است. ۴ - توجّه به رویش گیاهان و سبزیجات، زمینه ساز شناخت خدا و مانع کفر به او است. (ما أکفره ... فأنبتنا فیها ... عنبًا و قضبًا) ۵ - رویاندن تاک و سبزیجات، با فرستادن باران و قابل کشت ساختن زمین، از نعمت هاى خداوند و مقتضى شکرگزارى انسان از او است. (ما أکفره ... فأنبتنا فیها ... عنبًا و قضبًا) ▫️برداشت یاد شده، با توجّه به این احتمال است که «کفر» در «ما أکفره» به معناى کفران نعمت باشد. 🌿👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت 40:نکته ها و پیام های تفسیری آیه 29و 32 سوره عبس ✳️ وَ زَيْتُوناً وَ نَخْلاً و درخت زیتون و نخل خرما. ۱ - خداوند، آفریننده زیتون و درخت خرما و رویاننده آن از زمین است. (فأنبتنا فیها ... زیتونًا و نخلاً) ۲ - بهره مندى انسان از زیتون و از منافع گوناگون درخت خرما، نعمتى الهى و سزاوار سپاس گزارى است. (ما أکفره ... و زیتونًا و نخلاً) ۳ - توجّه به روییدن درختان زیتون و خرما و تأثیر آنها در تغذیه انسان، زمینه ساز شناخت خدا و مانع کفر به او است. (ما أکفره ... و زیتونًا و نخلاً) ۴ - باران و زمین مناسب، دو عنصر اصلى در رشد و بارورى درختان زیتون و خرما است. (صببنا الماء ... ثمّ شققنا ... و زیتونًا و نخلاً) 🔅🔅🔅 ✳️وَ حَدَائِقَ‌ غُلْباً و باغهای پر از درختان کهن. ۱ - درختان تنومند و ستبر بوستان ها، آفریده هاى خداوند و از منابع تغذیه انسان ها (و حدائق غلبًا) ◽️«غُلْب» جمع «غَلْباء» است. به کسى که داراى گردنى کلفت باشد «اغلب» و «غلباء» گفته مى شود (لسان العرب). در آیه شریفه، گرچه بوستان ها به ضخامت و ستبرى توصیف شده اند; ولى این وصف - به قرینه «أنبتنا» در آیات پیشین - ناظر به قطور بودن درختان آن بوستان ها است. ۲ - ایجاد باغ هاى پردرخت با نزول باران بر زمین مساعد، نعمت خداوند و مقتضى شکرگزارى انسان از او است. (صببنا ... شققنا ... فأنبتنا ... و حدائق غلبًا) ۳ - توجّه به جنگل هاى انبوه و درختان تناور، مایه شناخت خداوند و قدرت او و بازدارنده انسان از ناسپاسى و کفرورزى به او است. (ما أکفره ... فلینظر الإنسن ... حدائق غلبًا) 🔅🔅🔅 ✳️وَ فَاکِهَةً وَ أَبّاً و انواع میوه‌ها و علفها و مرتعها. ۱ - خداوند، باران و زمین مساعد را وسیله فراهم آمدن میوه مصرفى انسان و علوفه حیوانات قرار داده است. (صببنا الماء ... شققنا الأرض ... و فکهة و أبًّا) ▫️«أبّ»; یعنى، علوفه چرندگان، چه براى آنها چیده شود و چه خود به چرا مشغول شوند. (لسان العرب) ۲ - دستیابى انسان به میوه ها و مراتع، نعمت خداوند و مقتضى شکرگزارى انسان از او است. (ما أکفره ... و فکهة و أبًّا) ۳ - توجّه به باغ هاى میوه و مرغزارها، مایه شناخت خداى قادر و بازدارنده انسان از ناسپاسى و کفرورزى به او است. (ما أکفره ... و فکهة و أبًّا) 🔅🔅🔅 ✳️مَتَاعاً لَکُمْ‌ وَ لِأَنْعَامِکُمْ‌ تا شما آدمیان و حیوانات شما هم از آن بهره‌مند شوید. ۱ - آب، زمین، دانه ها، انگور، سبزیجات، زیتون، نخل، بوستان، میوه و چراگاه، آفریده هاى خداوند و در خدمت منافع انسان و دام هاى آنان است. (متعًا لکم و لأنعمکم) ۲ - انسان، داراى حق تصرف و بهره بردارى در تمام محصولات طبیعت (متعًا لکم) ۳ - حق مالکیت انسان بر دام ها (شتر، گاو و گوسفند) و بهره بردارى از آنها، از حقوق پذیرفته شده در اسلام (لأنعامکم) ◽️ «أنعام» جمع «نَعَم» است. این کلمه در مورد شتر، گاو و گوسفند به کار مى رود; هر چند مفرد آن تنها در مورد شتر کاربرد دارد (لسان العرب). اضافه شدن «أنعام» به ضمیر «کم»، حاکى از حق تصرف و مالکیت انسان بر دام ها است. ۴ - کشاورزى و دامدارى، از منابع درآمد مردم در عصر بعثت (متعًا لکم و لأنعمکم) ۵ - رتبه و مقام انسان در پیشگاه خداوند والاتر از نظام طبیعت است. (متعًا لکم) 🌿👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برداشت از آیه ۲۶ 📌مزیت بر الی باید همیشه را با دنیا بسنجد، آخرت را بر دنیا بفهمد و بداند که دنیا چیزی که به آن توجّهی داشته باشد و بداند که دنیا چیزی که به آن توجّهی داشته باشد نیست و فقط است که باید بگذراند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
روزهای و در خدمت و محضر و زانوی ادب می زنیم. به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند. @rahighemakhtoom
حکمت 82 نهج البلاغه.mp3
4.09M
📚شرح و تفسیر حکمت ۸۲ (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
حکمت 81 نهج البلاغه.mp3
2.59M
📚شرح و تفسیر حکمت ۸۱ (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
💠 خودستانی 🔸 از خدای سبحان مسئلت می ‌كنیم خدماتی كه شما برادران مخصوصاً عزیز ارائه كرده‌اید مقبول خدای سبحان باشد. بنده پیشاپیش به نقص و عجز خودم اعتراف می‌ كنم! شاید حدود بیست سال قبل من به زیارت برادران جانباز در یكی از این بیمارستان ها رفتم و از آن تاریخ به بعد دیگر نتوانستم بروم چون جز شرم و خجالت چیز دیگر برای ما نبود واقع‌ اش این طور است. با اینكه هر سال سخن از عیادت اینها است، اما خب من دیدم هیچ مقدورم نیست، جز اینكه بروم آنجا و خجالت بكشم مقدورم نیست. شما حجّت خدا بر ما هستید! ما پیشاپیش این اعتراف را داریم. 🔸شما برادران بزرگوار ما را نگاه نكنید شما كسانی را نگاه بكنید كه ائمه شما هستند، این اصل اول. چون همه ما موظفیم در همه امور طبق راهنماییهایی كه ائمه (علیهم السلام) فرمودند همیشه در بالاتر از خود را ببینیم و در مسائل مادی پایین تر از خود را؛ فرمود می‌خواهید خوب زندگی كنید و راحت باشید در معارف الهی، اخلاقیات، در علوم الهی و در فضایل بالاتر از خود را ببین تا مغرور نشوی، در مسائل مادی پایین تر از خود را ببین. [1]شما عزیزان باید بالاتر از خود را ببینید! بالاتر از شما در جمع ما نیست كه ما بگوییم شما فلان كس را ببینید، بالاتر از شما فرشتگان رحمت‌ اند! 🔸 یك بیان نورانی امیرالمومنین (سلام الله علیه) دارد كه این بیان هم به درد جانبازها می‌ خورد هم به درد ماها طلبه‌ها و روحانیون و اساتید بزرگوار معارف می‌ خورد؛ آن بیان این است كه نامه‌ ای كه وجود مبارك امیرالمومنین برای دربار معاویه مرقوم فرمود این نامه در نهج ‌البلاغه است ثبت است جزء نامه‌ های آن حضرت است، فرمود خودستانی چیز خوبی است و خودستایی چیز بدی است.[2] خودستانی یعنی آدم خودش را بگیرد، خودی را زایل كند، غبارروبی كند، خانه تكانی كند و خودش را بیندازد دور؛ وقتی خودش را انداخت دور دیگری به جای این آدم می ‌نشیند: پاسبان حَرَم دل شده‌ام شب همه شب ٭٭٭ تا در این خانه جز اندیشه او نگذارم[3] این تازه اوایل راه است! به ما گفتند اوایل صبر بكنید این قلب حرم خداست «اَلْقَلْبُ حَرَمُ اللَّهِ فَلَا تُسْكِنْ حَرَمَ اللَّهِ غَیرَ اللَّهِ»؛[4] خانه تكانی كنید نگذارید در این دل شما بیگانه راه پیدا كند، بعد كم كم وقتی او خودش آمد خانه را هم بر می‌ دارد نه اینكه ما دلی داریم و در این دل او می ‌نشیند، یك خانه‌ای داریم كه دیگری مهمان صاحبخانه است این اوایل راه است، وقتی او كه آمد این خانه را هم بر می‌ دارد، خودش خانه می‌ سازد می ‌شود صاحبخانه و مقیم می ‌شود. پاسبان حَرَم دل شده‌ام شب همه شب ٭٭٭ تا در این خانه جز اندیشه او نگذارم هم اول مظروف را آدم خالی می‌ كند تا خوب بیاید، محبوب خوب كه آمد خودش خانه می‌ سازد و می ‌شود خب ما موظفیم كه در این راستا خودستانی بكنیم؛ یعنی خودمان را كنار بیندازیم، نه خودستایی بكنیم و خودمان را بستاییم! [1]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج‏8، ص244; «انْظُرْ إِلَی مَنْ هُوَ دُونَكَ فِی الْمَقْدُرَةِ وَ لَا تَنْظُرْ إِلَی مَنْ هُوَ فَوْقَكَ فِی الْمَقْدُرَةِ فَإِنَّ ذَلِكَ أَقْنَعُ لَكَ بِمَا قُسِمَ لَكَ وَ أَحْرَی أَنْ تَسْتَوْجِبَ الزِّیادَةَ مِنْ رَبِّك‏». [2]. نهج البلاغة، (للصبحی صالح)، نامه28. [3]. دیوان حافظ، غزل شماره324. [4]. جامع الأخبار (للشعیری)، ص185. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1383/06/12 🆔 @rahighemakhtoom
صوت جلسه چهارم.mp3
9.55M
💢شرح دعای سوم (وَ کَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَیْهِ السّلَامُ فِی الصّلَاةِ عَلَى حَمَلَةِ الْعَرْشِ وَ کُلّ مَلَکٍ مُقَرّبٍ دعای آن حضرت در طلب رحمت بر و تمام :) ⏺جلسه چهارم 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
حکمت ۸۲تا۸۵استادصادقی.mp3
8.27M
📚شرح و تفسیر حکمت ۸۲تا ۸۵ (کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی صادقی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 80.mp3
13.76M
۱۰۰ 📼 قسمت: هشتادم ۸۰ 📌واکاوی دعای ۲۳ ☑️ عوامل تامین عافیت و عافیت سازدر زندگی ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل را هدیه می کنیم به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🌴🌴🌴 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ. (سه ‌مرتبه) خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود _ که هر کس را بخواهی در آن قرار می‌دهی _ قرار بده! اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ «بهجت‌الدعاء، ص ٣۴٧ » 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom