eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
813 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
(94) 🔆🔆🔆 ⏪ 65- درکارفرهنگی نیرو،بودجه و امکانات شرط لازم است نه کافی * قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُواْ لِلَّهِ مَثْنىَ‏ وَ فُرَادَى‏ ثُمَّ تَتَفَكَّرُواْ مَا بِصَاحِبِكمُ مِّن جِنَّةٍ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِيرٌ لَّكُم بَينْ‏َ يَدَىْ عَذَابٍ شَدِيدٍ(سبا/46) بگو: شما را به يك چيز اندرز مى‏دهم: دودو و يك يك براى خدا قيام كنيد. سپس بينديشيد، تا بدانيد كه در يار شما ديوانگيى نيست. اوست كه شما را از آمدن عذابى شديد مى‏ترساند. 🌱🌱🌱 1. آن چه مهم است قيام خالصانه براى خدا است، تعداد و نفرات نقش اصلى را ندارد. «تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى‏ وَ فُرادى‏» 2. قيام سه عنصر لازم دارد: 🔹 خلوص، «لِلَّهِ» 🔹 رهبر، «بِصاحِبِكُمْ» 🔹 فكر و برنامه. «تَتَفَكَّرُوا» حركت‏ها و انقلاب‏هايى كه براى خدا نباشد و برخاسته از عقده‏ ها و هوس‏ها و براى كسب ثروت باشد به جايى نمى‏رسد. اگر انقلاب همراه با فكر و برنامه جامع نباشد و يا رهبر الهى همراه و مصاحب با انقلابيون نباشد به نتيجه‏اى نمى‏رسد و بقا و بركاتى نخواهد داشت. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
یوسف ۶.mp3
12.85M
6 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
💠 ثقَل اكبر ▪️ عنصر محوری ولایت از منظر حضرت ، عَرْضِ هویت خود بر قرآن حكیم است، زیرا آن محقّق علوم به جابر بن ‌یزید جُعفی چنین فرمود: «وَ اعْلَمْ بِأَنَّكَ لَا تَكُونُ لَنَا وَلِیاً ... وَ لَكِنِ اعْرِضْ نَفْسَكَ عَلَى كِتَابِ اللَّهِ فَإِنْ كُنْتَ سَالِكاً سَبِیلَهُ زَاهِداً فِی تَزْهِیدِهِ رَاغِباً فِی‏ تَرْغِیبِهِ‏ خَائِفاً مِنْ‏ تَخْوِیفِهِ‏ فَاثْبُتْ‏ وَ أَبْشِرْ».[1] از این بیان نورانی بر می ‌آید كه بهترین راه برای معرفت نفس كه دقیق‌ ترین معرفت پروردگار است، توزینِ هویتِ انسانی خویش بر یعنی قرآن كریم است، چنانكه لازم ‌ترین روش برای تشخیصِ صحّت و سُقمِ حدیث، عَرض آن بر قرآن مجید است تا مخالف آن طرد شود و غیر مخالف پذیرفته گردد. از این ضابطِ فاخر بر می ‌آید كه تنها محورِ تحقیق در جهاد اكبر كه قلمرو آن فقه اكبر است و در جهاد اصغر كه حوزة آن فقه اصغر است، ولایت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است كه با یعنی قرآن كریم سنجیده شود تا نه با آن مخالف باشد و نه مختلف، چون وحی الهی از هر نقص، مُنزّه و از هر عیب، مُبرّاست. [1] . تحف ‌العقول، ص284. 📚 پیام - به کنگره امام باقر(ع) تاریخ: 1389/10/18 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
محمد بن منکدر می‌گفت: «فکر می‌کردم که علی بن الحسین (السجاد علیه السلام) جانشینی بهتر از خودش به جا نمی‌گذارد تا آن که پسرش محمد بن علی (الباقر علیه السلام) را دیدم که خواستم او را وعظ کنم، اما او من را وعظ کرد.» یارانش به او گفتند: «چه وعظی به تو کرد؟» گفت: « به سوی برخی نواحی مدینه در ساعتی گرم خارج شدم که ابو جعفر، محمد بن علی (باقر ع) من را دید… با خودم گفتم: «سبحان الله. بزرگمردی از بزرگان قریش در این ساعت [گرم] با این حال اما در طلب دنیا؟! حتما او را موعظه می‌کنم.» به او نزدیک شدم و سلام کردم و او با سختی و در حالی که عرق می‌ریخت، جواب سلامم را داد. گفتم: «خدا امورت را به صلاح بیندازد. بزرگی از بزرگان قریش در این ساعت، با این حال آن هم در طلب دنیا؟! اگر اجلت بیاید و تو بر این حال باشی چه کار می‌کنی؟» گفت: «اگر مرگ سراغم بیاید و من بر این حال باشم، مرگ درحالی سراغم آمده که در حال طاعتی از طاعات الهی هستم. خودم و عیالم را از [امثال] تو و از مردم بی‌نیاز می‌کنم و من همواره از این می‌ترسیدم [و بر این فکر بوده‌ام] که اگر مرگ سراغم بیاید و من بر معصیت از معاصی خدا بودم [چه می‌شود].» گفتم: «راست گفتی. خواستم تو را وعظ کنم ولی تو وعظم کردی.» 📚 منابع: ✅ کلینی، محمد بن یعقوب؛ الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏5، ص: 73 ✅ شیخ مفید، محمد بن محمد؛ الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج‏2، ص: 161 ✅ شیخ طوسی، محمد بن الحسن؛ تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)، ج‏6، ص: 325 ✅ نقل شده توسط علامه عسکری در کتاب تالیفی ایشان: مع علي الوردي في کتابه وعاظ السلاطین، چاپ مرکز مطالعات اسلامی علامه عسکری، ص ۲۲ 🔸کانال رسمی علامه عسکری در ایتا 💠@alaskari_farsi 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
مسلمان بمیرید 💠 وجود مبارک به وصی خود (علیهما السلام) فرمود: در صدر من این جمله یعقوب، جدّ ما را بنویس که: (لا تموتنّ الا و انتم مسلمون)؛* بمیرید، مسلمان کار آسانی نیست! با اینکه الفبای دین را در می کنند، برخی زبانشان بند می آید که جواب سئوالات فرشته ها را بدهند! نمازخوان و بی نماز، هر دو کتابشان، قبله شان و پیغمبرشان را می دانند؛ اما انسان وقتی مُرد، تمام اعضاء و جوارح او در اختیار ملکات اوست. اگر ملکات تیره بود، زبان گویا نیست و بی نماز نمی تواند بگوید ما مسلمانیم! لذا امام (ع) می کند کاری کنید که را با خود به ببرید و مسلمان بمیرید. ________________________________________________ * سوره آل عمران / آیه ۱۰۲ ✅ درس خارج فقه _ قم ؛ ۱۳۸۹/۰۷/۱۱
کرامتي که خداي سبحان براي مؤمنين قرار مي‌دهد به انبيا هم در دنيا دستور مي‌دهد که آن کرامت را نسبت به مؤمنان يا فرشتگان اعمال بکنند و خودش هم همين کار را مي‌کند. در پذيرايي آنچه را که انبيا از مهمان‌هاي خود پذيرايي مي‌کردند اين نبود که يک مقدار غذا يا ميوه در اتاقي بگذارند و مهمان را نزد غذا ببرند که الآن اين‌چنين رسم است، بلکه غذا و مائده و سفره و ميوه هر چه بود، آن را نزد مهمان مي‌آوردند نه بر عکس. در جريان ضيافت وجود مبارک ابراهيم خليل(سلام الله عليه) که آن مهمانان ناشناس آمدند و حضرت ﴿جاءَ بِعِجْلٍ حَنيذٍ﴾؛[1] تعبير قرآن کريم اين نيست که “فَقَرَّبَهُم إلَيهِ”، بلکه فرمود: ﴿فَقَرَّبَهُ إِلَيْهِمْ﴾؛[2] يعني غذا را نزد مهمان برد، نه مهمان را نزد غذا. سفره را نزد مهمان پهن کرد، نه مهمان را نزد سفره برد: ﴿فَقَرَّبَهُ إِلَيْهِمْ﴾؛ نه “قَرَّبَهُم إلَيهِ يا إلَيها”. اين ادب انبيا در پذيرايي از مؤمنان و مهمانان است. ذات اقدس الهي هم چه در ماه مبارک رمضان که صائمان جزء “ضيوف الرحمن” هستند، چه در مراسم حجّ و عمره که زائران حرم الهي جزء “ضيوف الرحمن” هستند، کاري هم که انجام مي‌دهد اين است که بهشت را نزد اينها مي‌برد، نه اينکه اينها را نزد بهشت ببرد: ﴿وَ أُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقينَ﴾؛ يعنی سفره بهشت را نزد مؤمنين و نزديک آنها مي‌برد، نه اينکه مؤمنين را نزديک بهشت بياورد. تفسیر سوره قاف95/10/05
📌بندگی خالص الإمامُ عليٌّ عليه السلام: العِبادَةُ الخالِصَةُ أنْ لا يَرجوَ الرّجُلُ إلاّ رَبَّهُ، و لا يَخافَ إلاّ ذَنْبَهُ عبادت خالص اين است كه آدمى جز به پروردگار خويش اميد نبندد و جز از گناه خويش نترسد. غرر الحكم : 2128 @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۳ – ۱۱ 📌 الی باید بندگی خدا را روی انجام دهد نه آن که اگر به او رسید داشته باشد ولی اگر برای او منظور شد روی برگرداند که در این صورت هم در می کند و هم در آخرت بر می دارد. بلکه باید همه کارهایش باشد و کاری که دارد نکند. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
اگر شخص جنب قرآن همراه داشته باشد ، اشکالی دارد ؟ اگر با بدن خود آنرا لمس نکند ، اشکال ندارد. ( همه مراجع ) 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌معرفی اجمالی قرن پانزدهم هجری (٨) 🔰تفسیر اثـر اسـتـاد مـحـمـدتقی مزینانی (م 1366 ش - 1408 ق) از بنیانگذاران نهضت فکری اسلامی در ایران پدر و مربی دکتر علی شریعتی. ایـن تـفـسـیر در یک مجلد به زبان فارسی و شیوه ادبی و علمی نوین شامل بخشی از قرآن کریم می باشد. 🔹معروفترین اثر مؤلف همین تفسیر است که اختصاص به شرح و تفسیر جزء سی ام قرآن از آغاز سوره عم تا پایان است. و شـامـل مـقدمه مفصل و نیز مباحثی از تاریخ قرآن مخصوصا اثبات عدم تحریف و اینکه قرآن به جـمـع و تـدوین عثمان بی کم و کاست محفوظ مانده است و همچنین اثبات اینکه ترتیب کنونی قـرآن فرموده رسول اکرم (ص) در زمان ایشان گردآوری شده و تاکنون بی زیادت و نقصان باقی مانده است و نیز دارای شرحی از اعجاز و بلاغت قرآن می باشد. و نـیـز در زمینه ترتیب کلمات و نظم کلی و انحصاری ترتیب حروف و انتخاب کلمات و الفاظ در قرآن و عدم اختلاف در مطالب گوناگون آن اظهارنظر می کند. 🔹در ایـن تـفـسـیـر مـنتهای کوشش به عمل آمده است که برای عموم قابل استفاده باشد تا مردم مسلمان با مانوس شدن به قرآن به صلاح و تقوی نزدیک شوند به همین دلیل حتی الامکان از طرح مطالب مشکل و به کار بردن اصطلاحات علمی و فلسفی خودداری گردیده است. مؤلف پس از ذکر هر آیه ترجمه فارسی روان آن را می آورد. سپس هر عبارت قرآنی را با بیانی ساده و شیوا شرح و تفسیر کرده است. این تفسیر بیش از بیست بار تاکنون تجدید طبع یافته است. منابع : تفسیر نوین (تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1353 ش)؛ تفسیر و تفاسیر جدید، 40 - 42 و 151 - 161؛ فهرست کتابهای چاپی فارسی، 1/1400. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔰چند آیه به مخالفان غدیر اختصاص دارد؟ و کدام آیه به کیفر مخالف غدیر اختصاص دارد؟ ⏺ از میان شیعه و غالب اهل تسنن کسی با اصل موضوع غدیر مخالفتی ندارد و راویان اهل تسنن وجود موضوع غدیر را مسلم می دانند و داستان آن را در منابع روایی و حدیث خود آورده اند ،بلکه با ولایت حضرت علی بن ابیطالب(علیه السلام)مخالفت کردند و به خاطر منافع گروهی، شخصی، و حزبی خود موضوع ولایت حضرت علی(علیه السلام) را توجیه کردند. 🔹در برخی روایات اسلامی آمده است که ثلث قرآن ۳۱ درباره اهل بیت(علیهم السلام) و دشمنان آن ها است چنان که حضرت علی(علیه السلام)می فرماید: «نزل القرآن اثلاثاً: ثلث فینا و فی عدونا و ثلث سنن و امثال و ثلث فرائض و احکام; قرآن بر سه قسمت نازل شد، یک سوم آن درباره ما و درباره دشمنان ما است و یک سوم آن درباره آداب و رسوم و امثال و یک سوم آن درباره واجبات و احکام می باشد.»۱ 🔹از جمله آیات که بر اساس روایات در شأن منکران ابلاغ ولایت حضرت علی(علیه السلام) در غدیر می باشد آیه ۳۲ سوره انفال است. 🔹حضرت امام صادق(علیه السلام) می فرماید: «پس از آن که پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) حضرت علی(علیه السلام) را در غدیر خم به خلافت منصوب کرد... این مسأله درهمه جا منتشر شد، نعمان بن حارث فَهری ]که از منافقان بود[ خدمت پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) آمد و گفت: به گفتی شهادت به توحید و نفی بت ها بدهیم و به رسالت تو گواهی دهیم و... همه را پذیرفتیم; ولی به این قناعت نکردی و این پسر ]حضرت علی(علیه السلام) [را خلیفه کردی و گفتی «من کنت مولاه فعلی مولاه» آیا این سخن از تو است یا دستوری از طرف خداوند است؟! پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم)فرمود: به خدایی که جز او معبودی نیست از ناحیه خداست، نعمان برگشت در حالی که آیه ۳۲ سوره انفال را بر زبان جاری کرد که می فرماید: «وَإِذْ قَالُواْ اللَّهُمَّ إِن کَانَ هَـذَا هُوَ الْحَقَّ مِنْ عِندِکَ فَأَمْطِرْ عَلَیْنَا حِجَارَةً مِّنَ السَّمَآءِ أَوِ ائْتِنَا بِعَذَاب أَلِیم ; زمانی را که گفتند: «پروردگارا اگر این حق است و از طرف توست، بارانی از سنگ از آسمان بر ما فرود آر یا عذاب دردناکی برای ما بفرست.» چیزی نگذشت که سنگی بر او سقوط کرد و کشته شد.۲ 🔹امام باقر(علیه السلام) در روایتی در ذیل آیه ۱۶۶ و ۱۶۷، سوره بقره می فرماید: «این عده به هنگام مرگ عذاب های شدید خود را می بینند و این ها همان اصحاب سقیفه و مخالفان ولایت علی بن ابیطالب(علیه السلام) هستند.» اصحاب سقیفه برخی از مسلمانان بودند که در صدد مقابله با تصمیم پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) در نصب امام علی(علیه السلام) به جانشینی خود برآمدند و عهدنامه ای با هم در این باره نوشتند.۳ و... 🌱🌱🌱 ___________ ۱. ر.ک: الکافی، محمد بن یعقوب کلینی، ج ۳، ص ۶۲۷، دارالکتب الاسلامیة، تهران. ۲. ر.ک: مجمع البیان، مرحوم طبرسی، ج ۲، ص ۵۳۸، داراحیاء التراث العربی، بیروت. ۳. ر.ک: مناقب آل ابی طالب، ابن شهر آشوب، ج ۳، ص ۱۴، مطبعة الحیدریة فی النجف 🌱🌱🌱 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قرآن کریم، ترازوی سنجش اعمال 💠 در تحف، از بیانات نورانی (سلام الله علیه) است، فرمود که: شما خودتان را بر عرضه کنید، است؛ با این خودتان را بسنجید.* اگر با ترازو سنجیدیم، دیدیم به اینکه وقتی نام خداست، ما خوشحالیم؛ باید شاکر باشیم. اما اگر _ معاذ الله _ اینطور شد که گفتند این کار را برای رضای خدا بکنید، می بینیم ابرو تُرش می کنند؛ بگوئیم صرف نظر کنید برای رضای خدا، می بینیم حاصر نیستند؛ بگوئیم این اقدام را برای رضای خدا بکنید، می بینیم حاضر نیستند؛ این مشکل دارد. ________________________________________________ * تحف العقول / صفحه ۲۸۴ _ ( وصیته (ع) لجابر بن یزید الجعفی) ✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ ۱۳۹۳/۰۹/۱۶ 🌱🌱🌱 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom