eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
🍀(ره) : به علامه حسن زاده آملي 🍀 🔻 آيت اللّه علاّمه حسن زاده آملى مى فرمايد: روزى در محضر مرحوم علاّمه طباطبايى عرض كردم: آقا! راه ترقّى و تعالى چيست؟ 🔻حضرت علاّمه طباطبايى (ره) فرمود: 🍀تخم سعادت، مراقبت است. مراقبت يعنى كشيك نفس كشيدن. يعنى حريم دل را پاسبانى كردن. يعنى سر را از تصرّفات شيطانى حفظ داشتن. ين تخم سعادت را بايد در مزرعه دل كاشت و بعد به اعمال صالحه و آداب و دستورات قرآنى، تخم سعادت اين نهال سعادت را بپروراند. مراقبت، حضور داشتن و حريم دل را مواظب بودن است. انسان است كه بايد دو قوّه نظرى و عمليش را كه به منزله دو بال هستند از قوّه به فعليّت برساند تا بتواند به معارج عاليّه انسانى پرواز نمايد. 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
🍁 ترجمه آيات سوره در تفسیر المیزان🍁 💠به نام خداوند رحمان و رحيم💠 وقتى كه زمين آن مخصوصش را آغاز مى كند۱ و زمين آنچه از (و يا معادن ) كه در دارد بيرون مى ريزد۲ و انسانها از در مى پرسند: زمين را چه شده است۳ در آن روز زمين اخبار و خود را شرح مى دهد۴ آرى پروردگار تو به وى كرده كه به زبان آيد و اسرار را بگويد۵ در آن روز مردم محشور نمى شوند بلكه هايى مختلفند تا اعمال هر طايفه اى را به آنان نشان دهند۶ پس هر كس به يك ذره عمل كرده باشد آن را مى بيند۷ و هر کس به سنگینی یک ذره عمل کرده باشد آن را خواهد دید۸ 🍁🍁🍁 @al_mizan @rahighemakhtoom
🍁 بيان آيات سوره زلزلة 🍁 ✳️ ✅در اين سوره سخن از و شدن مردم براى ، و اشاره به بعضى از رفته، كه يكى زمين، و يكى ديگر سخن گفتن آن از است كه در آن رخ داده. ✅ اين سوره هم مى تواند باشد و هم . 🍁🍁🍁 @al_mizan @rahighemakhtoom
شرح کلمه 72 از کلمات قصار نهج البلاغه در اینجا حضرت می فرماید «الدَّهْرُ یخْلِقُ الْأَبْدَانَ وَ یجَدِّدُ الْآمَالَ وَ یقَرِّبُ الْمَنِیةَ وَ یبَاعِدُ الْأُمْنِیةَ مَنْ ظَفِرَ بِهِ نَصِبَ وَ مَنْ فَاتَهُ تَعِبَ»؛ فرمود گذشت روزگار بدن را فرسوده می‌کند، چون در عمر در حال رفتن است و آرزوها را طولانی می‌کند. یک بیان نورانی در روایات ما هست که فرمود: «إِیاكَ وَ الِاتِّكَالَ عَلَی الْمُنَی» زنده به عمل باشید نه به آرزو. امید یک مطلب دیگری است، رجا برکت و رحمت است. بین آرزو و بین امید خیلی فرق است. امید این است که انسان مقدمات را فراهم کند و به انتظار نتیجه باشد. کشاورزی که همه کارها را کرده به انتظار باران است این را می‌گویند رجا. اما کسی که کِشتی نکرده، شیاری نکرده، زمینی را آماده نکرده، او آرزو دارد که زندگش‌اش تأمین بشود! آرزو با مقدمات همراه نیست، ولی امید با مقدمات همراه است؛ لذا رجاء برکت است و آرزو برکت نیست و مذموم است. کانال قرآنی رحیق مختوم در ایتا @rahighemakhtoom
🌷💐🌷 🌷🍃 سید علی آقا قاضی (ره) : 🍃🌷هرحقی از دیگران بر گردنت باشد تــا ادا نـڪنــۍ باب قرب و معرفت باز نمی‌شود 🍃🌷 خداوند رضایتش را در رضایت مردم قرار داده! 🌷💐🌷 @rahighemakhtoom
🍁بیان آیه 1 سوره زلزلة🍁 ✳️ تفسیر المیزان إذا زُلزِلَتِ الارضُ زِلزالَها1⃣ 🔹كلمه ( ) مانند كلمه (زلزله) و به معناى و تكان خوردن است، و اينكه اين مصدر را به زمين اضافه كرد، و فرمود (زمين زلزله اش را سر مى دهد) به ما مى فهماند كه زمين زلزله اى به خود دارد، و اين مى رساند كه زلزله مذكور امرى و مهم است، زلزله اى است كه در شدت و به نهايت رسيده است. مقصود از اينكه در زمين ( ) خود را بيرون مى كند و (انسان) مى گويد آن را چه شده است 🍁🍁🍁🍁🍁 @rahighemakhtoom
🍁بیان آیه 2 سوره زلزلة🍁 ✳ تفسیر المیزان و أخرَجتِ الارضُ أثقالَها2⃣ 🔹كلمه اثقال كلمه (ثقل) - به ثاء و فتحه قاف - است، كه به معناى و كالا و يا متاع مسافرين است. ممكن هم هست جمع كلمه (ثقل ) - به ثاء و سكون قاف - باشد كه به معناى باشد، به هر حال چه آن باشد و چه اين، مراد از اثقال زمين كه در زمين آنها را بيرون مى ريزد - به طورى كه ديگران هم گفته اند - و يا گنجها و است كه در خود داشته. و هم هست منظور اينها باشد، كه البته براى هر قول قائلينى هست، و اولين قول به نظر ترين قول است، و از آن گذشته قول است كه اشاره دارد بر اينكه خارج شدن براى است، و جمله ( يومئذ يصدر الناس ) اشاره دارد به اينكه بعد از شدن، به سوى روانه مى شوند. 🌿🌿🌿 @rahighemakhtoom
🍁بیان آیه3 سوره زلزلة🍁 ✳ تفسیر المیزان 🍁 بیان آیه 3⃣ سوره زلزلة🍁 ✳️ تفسیر المیزان و قالَ الانسانُ مالَها 3⃣ 🔹يعنى انسانها از بيرون شدن از در حال دهشت زدگى و از آن زلزله و هول انگيز مى گويند: (ما للارض ) را چه مى شود كه اين طور است ؟! 🍁🍁🍁🍁🍁 بعضى از گفته اند: منظور از (انسان ) تنها هستند، نه آنهايى كه در دنيا به مساله و رستاخيز ايمان داشتند. 🌿🌿🌿 @rahighemakhtoom @al_mizan
🍁بیان آیه4 سوره زلزلة🍁 ✳ تفسیر المیزان 🍁بیان آیات4 سوره زلزلة🍁 ✳️ تفسیرالمیزان يَومَئذٍ تُحَدِثُ أخبارها4⃣ 🔹آنگاه به اعمالى كه بنى آدم كردند شهادت مى دهد، همانطور كه خود انسانها و نويسندگان اعمالش يعنى رقيب و عتيد و نيز شاهدان اعمال كه از جنس بشر و يا غير بشرند همه بر بنى آدم شهادت مى دهند. 🍁🍁🍁🍁🍁 شادی روح علامه طباطبایی صلوات 🌿🌿🌿 @rahighemakhtoom @al_mizan
7 🍁بیان آیه 5 سوره زلزلة🍁 ✳️ تفسیر المیزان بأنَّ رَبکَ أوحی لَها5⃣ ⬅️ در (بانَّ ربك أوحى لَها) حرف به معناى (الى - به سوى )است، چون مصدر (ايحاء) كه فعل(اوحى ) از آن است با حرف (الى ) مى شود، و معناى جمله اين است كه: زمين به سبب اينكه تو به آن وحى كرده و فرمان داده تا سخن بگويد از كه در آن رخ داده سخن مى گويد، پس معلوم مى شود زمين هم براى خود دارد، و هر عملى كه در آن واقع مى شود مى فهمد، و خير و شرش را مى دهد، و آن را براى روز اداى شهادت تحمل مى كند، تا روزى كه به او داده شود، يعنى روز قيامت شهادت خود را ادا كرده، اخبار حوادث در آن را بدهد. و در تفسير آيه (و ان من شى ء الا يسبح بحمده و لكن لا تفقهون تسبيحهم ) از كلام خداى سبحان به دست مى آيد كه حيات و شعور در تمامى موجودات جارى است، هر چند كه ما از نحوه حيات آنها بى خبر باشيم. 🍁🍁🍁🍁🍁 در بين اختلاف شديدى به راه افتاده در اينكه معناى دادن زمين به وسيله وحى از حوادثى كه در آن واقع شده چيست؟ آيا خداى تعالى زمين را زنده مى كند، و به آن مى دهد تا از حوادث خبر دهد؟ و يا اينكه در روى زمين خلق مى كند تا آن صوت خبر دهد و يا آنكه زمين به زبان دلالت مى كند بر اينكه بر پشت آن چه حوادثى رخ داده؟ ليكن از آنكه بيان ما را شنيدى هيچ جايى براى اين نيست، علاوه بر اين با هيچ يك از اين و هيچ يك از اقسام شهادت كه در اين وجوه آمده تمام نمى شود.
8 🍁 بیان آیه 6⃣ سوره زلزلة 🍁 ✳️ تفسیر المیزان يَومئذٍ يَصدُرُالنَّاسُ أشتاتًا لِيُرَواأعمَالَهُم6⃣ 🔹كلمه () كه فعل (يصدر) از آن شده به معناى برگشتن از لب آب بعد از بدانجا است. و كلمه ( ) مانند كلمه (شتى ) شتيت است، كه به معناى است. و آيه شريفه جواب است براى كلمه (اذا)، بعد از جواب اول يعنى آيه (يومئذ تُحدثُ اخبارها) 🍁🍁🍁🍁🍁 و از (صادر شدن مردم در با حالت آنان از موقف به سوى منزلهاشان كه يا است و يا مى باشد، در آن روز اهل و رستگارى از اهل شقاوت و متمايز مى شوند، تا اعمال خود را ببينند، اعمالشان را نشانشان دهند، آن هم نه از ، بلكه داخل در آن جزايشان كنند، و يا به اينكه خود اعمالشان را بنابر اعمال به ايشان نشان دهند. 🍁🍁🍁🍁🍁 بعضى از گفته اند: مراد از مردم، بيرون شدنشان از به سوى موقف است، و منظور از بودنشان، متمايز بودن آنان از نظر است، بعضى با روى ، و برخى با روى بيرون مى آيند، بعضى با حالت ، برخى با حالت فزع، و همچنين تمايرهاى ديگر كه از جزاى اعمالشان و حسابشان خبر مى دهد، و تعبير از از جزا با واژه رويت، و تعبير از اعلام به نتيجه حساب با (ارائه) نظير است كه در آيه (يوم تجد كل نفس ما عملت من خير محضرا و ما عملت من سوء)، ولى اول هم به نزديك تر و هم روشن تر است. ________________________________ 🌹شادی روح علامه طباطبایی (ره) کانال قرآنی رحیق مختوم در ایتا 👇👇👇 @rahighemakhtoom