eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
787 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(170) ⏪آیه 8- و من الناس من يقول امنا بالله و باليوم الاخر و ما هم بمومنين 📌بحث روايى 2- خطر بزرگ منافقان - عن اميرالمومنين (عليه السلام): و لقد قال لى رسول الله (صلى الله عليه وآله): انى لا اخاف على امتى مومنا ولا مشركا، اما المومن فيمنعه الله بايمانه و اما المشرك فيقمعه الله بشركه ولكنى اخاف عليكم كل منافق الجنان عالم اللسان يقول ما تعرفون و يفعل ماتنكرون . 👈🏼اشاره: مومن ظاهرا و باطنا انسان صالح است و كافر ظاهرا و باطنا موجود طالح، ولى منافق ظاهرا انسان و در باطن جانورى چون مار و عقرب است و چون باطن او شناخته نيست تماس با او حاصل مى شود و همين تماس ‍ سبب مسموم شدن است. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
💢 نگاشت7 :تفسیر کلی آیات17تا 20 سوره نباء إِنَّ يَوْمَ الْفَصْلِ كانَ مِيقاتاً «17» يَوْمَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ فَتَأْتُونَ أَفْواجاً «18» وَ فُتِحَتِ السَّماءُ فَكانَتْ أَبْواباً «19» وَ سُيِّرَتِ الْجِبالُ فَكانَتْ سَراباً «20» همانا روز جدايى، وعده‌گاه (ما با شما) است. روزى كه در صور دميده شود و گروه گروه مى‌آييد. و آسمان گشوده شود و به صورت درهايى باز درآيد. و كوه‌ها روان شوند و چون سراب گردند. 🌱🌱🌱 ▫️قيامت از جهتى «يوم الجمع» است كه همه در آن اجتماع مى‌كنند و از جهتى‌ «يَوْمَ الْفَصْلِ» ناميده شده، زيرا خوبان از بدان و حق از باطل جدا و به اختلافات فيصله داده مى‌شود. ▫️در روايات مى‌خوانيم كه در قيامت مردم به گروه‌هاى مختلفى تقسيم مى‌شوند و هر گروه به شكلى؛ سخن چين در قيافه ميمون، حرام‌خوار در شكل خوك، رباخوار در قالب وارونه، قاضى ظالم به صورت كور، خودپسند كر و لال، عالم بى عمل در حال جويدن زبان، همسايه آزار بى‌دست و پا، سعايت كننده آويخته بر آتش، هوسباز بدبو، و فخر فروشان به لباس با لباس دوزخى محشور مى‌شوند. « تفسير نورالثقلين » ▫️حركت كوه‌ها مقدّمه به هم خوردن آنها و خرد شدن و ذره ذره شدن سنگها و در نهايت، روان شدن به گونه‌اى است كه از دور سراب به نظر آيند. «وَ سُيِّرَتِ الْجِبالُ فَكانَتْ سَراباً» 🌱🌱🌱 1- دنيا، مقدّمه قيامت است و اين همه نعمت عبث و بيهوده نيست. «إِنَّ يَوْمَ الْفَصْلِ كانَ مِيقاتاً» 2- زمان قيامت از قبل نزد خداوند معلوم است. «كانَ مِيقاتاً» 3- قيامت نيز نظامى دارد «يَوْمَ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ» 4- در قيامت، نظام آسمان و زمين دگرگون مى‌شود. فُتِحَتِ السَّماءُ ... سُيِّرَتِ الْجِبالُ‌ 5- انسان با مرگ، رها و فراموش نمى‌شود. «يَوْمَ الْفَصْلِ كانَ مِيقاتاً» 6- به پيوندها و روابط دنيوى دلخوش نباشيد كه روزى همه چيز گسسته مى‌شود. «يَوْمَ الْفَصْلِ» 7- ارتباط زمين و آسمان و اهل آنها، در قيامت توسعه مى‌يابد. «فُتِحَتِ السَّماءُ» 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
یوسف ۱۱.mp3
11.04M
💢جلسه یازدهم 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
آسیب شناسی واقعه کربلا.mp3
1.74M
▪️ آسیب شناسی واقعه کربلا 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔆حضرت علامه 🍃این کشوری که همه چیز دارد، حجت خدا بر ما بعد از اهل بیت این شهدا هستند. 🍃من یک وقت رفتم کنار قبر بعضی از این شهدا حالا یا گمنام یا غیر گمنام، شعری که برای فؤاد کرمانی است دیدم بالای قبر او با یک تعبیر دیگری نوشته شده است آن شاعر گفته بود که: گر بشکافند هنوز قبر شهیدان عشق آید از آن رفتگان زمزمه دوست دوست من دیدم بالای قبر این شهید حالا یا گمنام یا خوشنام نوشته است: گر بشکافند هنوز قبر شهیدان عشق آید از آن کشتگان زمزمه یا حسین 🍃اینها هستند، ما اینها را داریم، چند هزار از اینها را داریم، آنها که رفتند با زمزمه یا حسین رفتند، اینها با این زمزمه رفتند؛ اما مع ذلک به جان هم می‎افتیم! توقع نداشته باشید که همه جا سیل بیاید زلزله بیاید، فرمود من سه نحوه عذاب دارم که خدای سبحان به برکت قرآن و عترت این نظام و مردم این نظام و همه ما را از عذاب‌های الهی حفظ بکند! 📚درس تفسیر سوره ذاریات ج ۱۳ 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌 (۴) ▫️در قرآن مجید، علاوه بر آیاتى که اهمّیّت دعا را به طور کلّى بیان مى کند، نمونه هایى از دعا نیز آمده است که بسیار پرمعنا و پرمحتواست و سزاوار است در قنوت نمازها و در سجده آخر و تعقیبات و به طور کلّى در مواقع دعا از آنها استفاده شود که امید اجابت در آن فراوان است. ▫️بخشى از این دعاها بر زبان انبیاى بزرگ جارى شده و بخش دیگرى را خداوند به بندگان مى آموزد. ▫️برخی از این دعاها (به ترتیب سوره هاى قرآن) را یادآوری می کنیم. ☘☘☘ رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنکَ رَحْمَةً إِنَّکَ أَنتَ الْوَهَّابُ.[سوره آل عمران آیه ۸] 🌱🌱🌱 پروردگارا، دلهایمان را، بعد از آن که ما را هدایت کردى (از راه حق) منحرف مگردان؛ و از سوى خود، رحمتى بر ما ببخش زیرا تویى بخشنده. 🌱🌱🌱 ‘Our Lord! Do not make our hearts swerve after You have guided us, and bestow Your mercy on us. Indeed, You are the All-munificent. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌سپاسگذاری نعمت ها 🔰الإمامُ الكاظمُ عليه السلام: تَعاهَدُوا عِبادَ اللّه ِ نِعَمَهُ بإصلاحِكُم أنفُسَكُم تَزدادُوا يَقينا، و تَربَحوا نَفِيسا ثَمِينا 🌱🌱🌱 اى بندگان خدا! با اصلاح خود، نعمت هاى خداوند را پاس داريد، تا بر يقين شما افزوده شود و سودى با ارزش و گرانبها به دست آوريد. [الكافي : 2/268/1.] ☘☘☘ 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۲۲ 📌عفو و الی به و و در راه خدای تعالی باید داشته باشد و باید و گذشت کند اگر دوست دارد خدای تعالی او را ببخشد و مورد خاصش قرار دهد. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
☑ سخنی در باره آیات سجده دار قرآن (1) ▪ عن ابی عبدالله علیه السلام قال: ان العزائم اربع: اقرا باسم ربک الذی خلق، و النجم، و تنزیل السجده، و حم السجده.[1] 🔹 از حضرت صادق علیه السلام نقل شده که آن حضرت فرموده است: همانا سوره‎ های عزائم چهار تاست، 1. اقرا باسم ربک الذی خلق (سوره علق)، 2. و النجم (سوره نجم)، 3. تنزیل السجده (سوره فصلت)، 4. حم السجده (سوره سجده). 🔹 «عزیمت» در مقابل «رخصت» به معنای «چیزی است که انجام دادن آن لازم باشد»، عزائم السجود: عبارت است از: سوره‎هایی که در آن آیات سجده موجود است و بر قاری و شنونده آن آیات، لازم است که برای خداوند سجده نموده و به تسبیح و حمد پروردگارشان بپردازند و این سجده واجب است و حتما باید انجام بپذیرد، در مقابل، آیات سجده دیگری است که بر قاری و شنونده آن آیات سجده کردن لازم و حتمی نیست بلکه مستحب است. عن ابی عبدالله علیه السلام قال: العزائم الم تنزیل، و حم السجده و النجم و اقرا باسم ربک و ما عداها فی جمیع القرآن مسنون و لیس بمفروض.[2] و از حضرت صادق علیه السلام نقل شده که آن حضرت فرموده است. عزائم عبارتند از: الم تنزیل، و حم السجده، و النجم و اقرا باسم ربک. و سوای این‎ها در تمامی قران مستحب است و واجب نمی‎ باشد. ☑ احکام سجده تلاوت 1. واجب است سجده کردن بر قاری و شنونده (بلکه هر کس که به گوشش برسد بنابر اظهر) یکی از آیات چهارگانه ‎ای که در چهار سوره قرآن آمده است و آنها عبارتند از: 1. سوره سجده‌ (آیه 15) وقتی که به «و لا یستکبرون» رسید. 2. سوره فصلت (آیه 37) وقتی که به «ایاه تعبدون» رسید. 3. سوره نجم (آیه 62 آخر سوره) وقتی که به انتهای آیه رسید. 4. سوره علق (آیه 19 آخر سوره) وقتی که به انتهای آیه رسید. و مستحب است سجده کردن در یازده مورد و آنها عبارتند از: 1. سوره اعراف (آیه 206 آخر سوره)، وقتی که به «و له یسجدون» رسید. 2. سوره رعد (آیه 15) وقتی که به «و ظلالهم بالغدو و الاصال» رسید. 3. سوره نحل (آیه 49 و 50) وقتی که به «و یفعلون ما یومرون» رسید. 4. سوره بنی اسرائیل (آیه 107 تا 109) وقتی که به «و یزیدهم خشوعا» رسید. 5. سوره مریم (آیه 58)، وقتی که به «خروا سجدا و بکیا» رسید. 6. سوره حج (آیه 18)، وقتی که به «یفعل ما یشا» رسید. 7. سوره حج (آیه 77)، وقتی که به «و افعلوا الخیر»رسید. 8. سوره فرقان (آیه 60)، وقتی که به «و زادهم نفورا» رسید. 9. سوره نمل (آیه 25 و 26)، وقتی که به «رب العرش العظیم» رسید. 10. سوره ص (آیه 24)، وقتی که به «و خر راکعا و اناب» رسید. 11. سوره انشقاق (ایه 21)، وقتی که به «اذا قرئ» رسید. 🔹 بلکه احتیاط بهتر، سجده کردن نزد هر آیه ‎ای است که در آن امر به سجده شده باشد.[3] -----ادامه دارد ============ [1] . وسائل الشیعه، ج 4، ص 881 (باب 42 از ابواب قراه القرآن، ح 7). [2] . وسائل الشیعه، ج 4، ص 881، (باب 42 از ابواب قراه القرآن، ح 9). [3] . عروه الوثقی، ج 1، ص 684 (فصل فی سائر اقسام السجود، م 2). 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
سیر و سلوک.تجلی ربوبیت حق برای سالک.آیت الله شجاعی 92.mp3
3.23M
(92) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🌿🌿🌿 📼موضوع:تجلیات ربوبی برای سلوک 🕑 زمان:26دقیقه ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 👈🏾ادامه دارد... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
81 🌱🌱🌱 ⏪21- مَثَل خاکستر و تندباد (مَّثَلُ الَّذِینَ کَفَرُواْ بِرَبِّهِمْ اءَعْمَلُهُمْ کَرَمَادٍ اشْتَدَّتْ بِهِ الرِّیحُ فِی یَوْمٍ عَاصِفٍ لا یَقْدِرُونَ مِمَّا کَسَبُواْ عَلَی شَیْءٍ ذَا لِکَ هُوَ الضَّلَلُ الْبَعِیدُ ) . (ابراهیم/18) ((اعمال کسانی که بر پروردگارشان کافر شدند ، همچون خاکستری است در برابر تند باد در یک روز طوفانی ! آنها توانایی ندارند کمترین چیزی از آنچه را که انجام داده اند به دست آورند ؛ و این همان گمراهی دور و درازی است )) . 🌱🌱🌱 عدّه ای از مفسّران گفته اند : منظور از اعمال کافران ، کارهای نیکی است که آنها در دنیا انجام می دهند ، مانند : صله رحم ، آزاد کردن برده ، تکریم مهمان ، دستگیری از مستمندان و امثال اینها . بعضی دیگر گفته اند : مراد تمام اعمال و کارهای آنهاست . 🔰آیا مخترعان و مکتشفان کافر نزد خدا پاداش دارند ؟ در اینجا سؤ الی مطرح می شود و آن این که آیا مخترعان و مکتشفانی همچون ((ادیسون )) که در اختراع برق زحمات جانکاهی متحمّل شد و شاید جان خود را در این راه نیز از دست داد ، امّا دنیایی را روشن ساخت و یا مانند ((پاستور)) که با کشف میکروب میلیونها انسان را از خطر مرگ رهایی بخشید و دهها مانند اینها ، در برابر عمل خود نزد خداوند پاداشی خواهند داشت ، یا نه ؟ و اصولاًوضعیت اینها چگونه خواهد بود ؟ 📋پاسخ این سؤ ال به طور خلاصه این است که از نظر اسلام هر عملی با توجه به ((نیّت )) و انگیزه آن ارزیابی می شود ، نیّت به منزله روح و جان عمل است که گفته اند : ((إِنَّمَا الاَْعْمالُ بِالنِّیّاتِ)) بنا بر این باید دید ، نیّت و قصد مخترعان و مکتشفان در اختراع و اکتشافشان چه بوده و چیست ؟ مسلماً نیّت و قصد از سه صورت خارج نیست : 1 گاهی هدف اصلی از اختراع صرفاً یک عمل تخریبی است ، (همانند کشف انرژی اتمی که نخستین بار به منظور ساختن بمبهای اتمی صورت گرفت ) سپس در کنار آن منافعی برای نوع انسان نیز به وجود آمده که هدف واقعی مخترع یا مکتشف نبوده و یا در درجه دوّم قرار داشته است . تکلیف این دسته از مخترعان کاملاً روشن است ، که نه تنها پاداشی ندارند ، بلکه در برابر ((نیّت )) و عمل تخریبی خود مجازات نیز خواهند شد . 2 گاهی مخترع یا مکتشف ، هدفش بهره گیری مادی و یا اسم و آوازه و شهرت است و در حقیقت ، حکم تاجری را دارد که برای در آمد بیشتر ، تاءسیسات عام المنفعه ای به وجود می آورد و برای گروهی ایجاد کار و برای مملکتی محصولاتی به ارمغان می آورد ، بی آنکه هیچ هدفی جز تحصیل درآمد داشته باشد و اگر کار دیگری در آمد بیشتری داشت ، به سراغ آن می رفت . البتّه چنین تجارت یا تولیدی اگر طبق موازین مشروع انجام گیرد ، کار خلاف و حرامی نیست ، ولی عمل فوق العاده مقدسی هم محسوب نمی شود . از این گونه مخترعان و مکتشفان در طول تاریخ کم نبودند . نشانه این طرز تفکّر همان است که اگر ببینند ، آن درآمد یا بیشتر از آن از طرقی که مضرّبه حال جامعه است ، تاءمین می شود مثلاً : در صنعت داروسازی بیست درصد سود می برند و در هروئین سازی 50 درصد این دسته خاص ، دومی را ترجیح می دهند (یعنی به فکر درآمد زیاد هستند ، هرچند مضرّ به حال جامعه باشد) . تکلیف این گروه نیز روشن است ؛ اینها هیچ گونه طلبی نه از خدا دارند و نه از همنوعان خویش و پاداش اینان همان سود و شهرتی است که می خواسته ا ند و به آن رسیده اند . 3 گروه سوّمی هستند که مسلماً انگیزه های انسانی دارند و گاهی سالیان دراز از عمر خود را در گوشه لابراتوارها با نهایت فلاکت و محرومیت به سر می برند به امید اینکه خدمتی به همنوع خود کنند و ارمغانی به جهان انسانیّت تقدیم دارند . بدون شک این گونه افراد پاداش مناسبی از خداوند دریافت خواهند داشت این پاداش ممکن است در دنیا باشد ، و ممکن است در جهان دیگر باشد ، مسلّماً خداوند عالم و عادل آنها را محروم نمی کند ، اما چگونه و چطور ؟ جزئیاتش بر ما روشن نیست ، همین اندازه می توان گفت : ((خداوند اجر چنین نیکوکارانی را ضایع نمی کند)) . البته اگر آنها در نپذیرفتن ایمان ((جاهل قاصر)) باشند ، نه ((جاهل مقصّر)) . مساءله بسیار روشن تر است . ============== 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
(102) 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی 9-تداوم برنامه ها وخط و مشی بر حق مدیران پیشین يَأيُّهَا الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتبَ ءَامِنُواْ بِمَا نَزَّلْنَا مُصَدِّقاً لِّمَا مَعَكُم مِّن قَبْلِ أَن نَّطْمِسَ وُجُوهاً فَنَرُدَّهَا عَلَى‏ أَدْبَارِهَآ أَوْ نَلْعَنَهُمْ كَمَا لَعَنَّآ أَصحبَ السَّبْتِ وَكَانَ أَمْرُ اللَّهِ مَفْعُولاً (نساء/47) اى كسانى كه به شما كتاب (آسمانى) داده شده! به آنچه نازل كرديم كه تصديق كننده‏ى چيزى است كه با شماست، (تورات وانجيل) ايمان آوريد، پيش از آنكه چهره‏هايى را محو و نابينا كنيم، پس به پشت برگردانيم، يا مورد لعن خويش سازيم، آنگونه كه اصحابِ روزِ شنبه (يهوديان متخلّف) را لعنت كرديم. و فرمان خداوند، شدنى است. 🌱🌱🌱 ▫️نطمس: طمس و طموس: محو كردن و هلاك كردن و نيز كهنه شدن و محو شدن. ▫️سبت: سبت به معنى قطع و در شريعت تورات دست كشيدن از كار و مطابق با روز شنبه است ☑️چهره‌هاى علمى و آگاهان جامعه، مسئول‌تر و مورد خطاب بيشتر خداوند هستند. «يا أَيُّهَا الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ آمِنُوا» ☑️در شيوه‌ى دعوت و تبليغ، مناسب است به اعتقادات و مشتركاتِ حقّ ديگران احترام گذاشت. «مُصَدِّقاً لِما مَعَكُمْ» ☑️اصول كلّى برنامه‌هاى همه‌ى انبيا، با هم هماهنگ است. «مُصَدِّقاً لِما مَعَكُمْ» 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌 (۵) ▫️در قرآن مجید، علاوه بر آیاتى که اهمّیّت دعا را به طور کلّى بیان مى کند، نمونه هایى از دعا نیز آمده است که بسیار پرمعنا و پرمحتواست و سزاوار است در قنوت نمازها و در سجده آخر و تعقیبات و به طور کلّى در مواقع دعا از آنها استفاده شود که امید اجابت در آن فراوان است. ▫️بخشى از این دعاها بر زبان انبیاى بزرگ جارى شده و بخش دیگرى را خداوند به بندگان مى آموزد. ▫️برخی از این دعاها (به ترتیب سوره هاى قرآن) را یادآوری می کنیم. 🌱🌱🌱 رَبَّنَآ إِنَّنَآ ءَامَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ.[۱۶ آل عمران] 🌱🌱🌱 پروردگارا، ما ایمان آوردیم پس گناهان ما را بر ما ببخش و ما را از عذاب دوزخ نگهدار. 🌱🌱🌱 Our Lord! Indeed, we have faith. So forgive us our sins, and save us from the punishment of the Fire.’ 🔅🔅🔅 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌محاسبه و فرجام اندیشی 🔰الإمامُ الكاظمُ عليه السلام: إيّاكَ أن تَمنَعَ في طاعَةِ اللّه ِ، فتُنفِقَ مِثلَيهِ في مَعصيَةِ اللّه ِ 🌱🌱🌱 از خرج كردن در راه طاعت خدا دريغ مكن كه [لا جرم] دو چندان آن را در راه معصيت خدا خرج خواهى كرد.[تحف العقول : 408.] 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۲۹ – ۲۷ 📌نکاتی مهّم برای اهل الی باید این چند نکته را دقیقا رعایت کند: اوّل: با کسانی که و الفتی دارد، رفت و آمد داشته باشد. دوّم: وقتی وارد ای شد به اهل آن خانه کند. سوّم: اگر داخل خانه، کسی نبود وارد نشود تا به او ورود بدهند. چهارم: اگر مقتضی نبود که به او اجازه ورود دهند و بگویند برگرد، کند و برگردد. پنجم: خانه و جایی که محل کسی نیست مانعی ندارد که در آن جا وارد شود. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🍃سرما و آستان خدمت تو ... با عرض سلام و احترام محضر اعضای فهیم صفحه نفیس قرآنی رحیق الحمدالله صفحه قرآنی رحیق مفتخر است با بیش از سه سال سابقه فعالیت در حوزه معارف قرآنی و اسلامی خدمتی هر چند کوچک در راستای اعتلای معارف ناب الهی و محمدی کرده باشد . لازم به ذکر است، مجموعه ای که شما به عضویت آن در آمدید ، میتوان ادعا کرد که پر محتوا ترین و فعال ترین مجموعه قرآنی در پیام رسان ایتا می باشد که با نظرات و حمایت و دعای شما قدم های بزرگی در آستان مبارک قرآن کریم بر داریم و برای دسترسی به محتواهای آپلود شده در کانال به پیامی که سنجاق شده است مراجعه کنید . در انتها از محضر مدیریت محترم صفحه قرآنی رحیق استاد عزیز جناب آقای عبداللهی بابت تلاش بی شائبه شان تشکر و قدردانی میکنم .🌷 راه ارتباطی با ادمین : https://eitaa.com/Sayyed1997
☑ سخنی در باره آیات سجده دار قرآن (2) 2. وجوب و استحباب سجده، مختص قاری و شنونده و کسی است که آیات (مذکوره) به گوشش بخورد اما بر کسی که آیات را بنویسد و یا تصور کند و یا آن که نوشته آن را ببیند و یا به قلبش خطور دهد، سجده واجب نمی‎شود.[4] 3. آنچه که سبب سجده می‎شود، تمامی آیه می‎باشد، بنابراین با خواندن مقداری از آیه هر چند لفظ سجده آن باشد، سجده کردن واجب نمی‎شود.[5] 4. وجوب سجده، فوری است و تاخیر آن جایز نیست و اگر فراموش نماید و یا از روی معصیت ترک کرده باشد هر وقت یادش بیاید، باید سجده کند. 5. اگر بخشی از آیات مذکور را خودش قرائت کند و بقیه‎اش را بشنود، احتیاط واجب آن است که سجده کند. 6. اگر آیات سجده را خودش غلط بخواند و یا قاری غلط بخواند و او بشنود، احتیاط واجب آن است که سجده کند. 7. اگر آیات سجده پشت سر هم تکرار شود خواه این تکرار به خواندن باشد یا شنیدن بایستی سجده را نیز به همان تعداد تکرار کرد، بلکه اگر خواند و شنیدن همزمان باشد به اینکه در هنگام خواندن او، شخصی و یا جماعتی نیز همزمان همان آیات را بخوانند در اینجا نیز احتیاطا باید سجده را تکرار کند. 8. در وجوب سجده فرقی نیست بین شنیدن (آیات سجده) از مکلف یا غیر مکلف مثل صغیر یا مجنون در صورتی که به قصد قرائت قرآن بخوانند. 9. اگر در بین نماز آیات سجده را بشنود و یا قرائت نماید، باید با اشاره سجده کند و بعد از نماز سجده را به جا آورد و نماز را دوباره اعاده نماید. 10. اگر کسی در حال سجده، آیه سجده را بخواند و یا بشنود، واجب است سر از سجده بردارد و سپس به سجده رود و ادامه دادن همان سجده به قصد سجده واجب و یا کشیدن پیشانی از جای سجده به طرف دیگر، کفایت نمی‎کند. 11. ظاهرا لازم نیست نیت سجده را در حال نشستن یا ایستادن کرده باشد و بعد به سجده رود یا این که سرازیر شدن نیز به قصد سجده باشد بلکه اگر اندکی قبل از گذاردن پیشانی بر زمین نیز نیت کند کافی است. 12. ظاهر آن است که در وجوب سجده، بودن قرائت به قصد قرآن معتبر است بنابراین اگر شخصی به وسیله آیه سخن بگوید بدون این که قصد تلاوت قرآن را داشته باشد با شنیدن آن، سجده واجب نمی‎شود و همچنین اگر آیه سجده را از بچه غیر ممیز یا شخص خواب و یا از ضبط صوت بشنود. اگر چه احتیاط آن است که در همه موارد سجده نماید. 13. لازم است هنگام شنیدن، کلمات و حروف آیه را از هم تمیز دهد؛ بنابراین با شنیدن همهمه، سجده واجب نمی‎شود، اگر چه احوط آن است که سجده کند. 14. با خواندن یا شنیدن ترجمه آیات سجده، سجده واجب نمی‎شود، اگر چه به قصد ترجمه آیه باشد. 15. در این سجده، اضافه بر تحقق سجده، نیت و مباح بودن مکان و بلند نبودن موضع سجده پیش از چهار انگشت نیز معتبر است و احتیاط آن است که مواضع سجده را بر زمین گذارد و پیشانی را بر چیزی که سجده بر آن صحیح است بگذارد و سایر شرایط سجده معتبر نیست مانند طهارت از حدث،... استقبال قبله، طهارت موضع سجده، ستر عورت،... تنها لباس نباید غصبی باشد... 16. در این سجده، تشهد و سلام و گفتن «الله اکبر» در اول آن، لازم نیست، بله مستحب است گفتن «الله اکبر» وقتی که سر از سجده بر می‎دارد بلکه احتیاط در گفتن آن است. 17. مجرد سجده کفایت می‎کند و گفتن ذکر واجب نیست، اگر چه گفتن ذکر، مستحب می‎باشد و در انجام این مستحب هر ذکری کفایت می‎کند و لکن بهتر این است که گفته شود: «سجدت لک یا رب تعبدا ورقا، لا مستکبرا عن عبادتک و لا مستنکفا و لا مستعظما بل انا عبد ذلیل ضعیف خائف مستجیر». یا بگوید: «لا اله الا الله حقا حقا، لا اله الا الله ایمانا و تصدیقا، لا اله الا الله و عبودیه، ورقا سجدت لک یا رب تعبدا ورقا، لا مستنکفا و لا مستکبرا، بل انا عبد ذلیل ضعیف خائف مستجیر». یا بگوید: «الهی امنا بما کفروا، و عرفنا منک ما انکروا، و اجبناک الی ما دعوا، الهی فالعفو العفو». یا بگوید آن چیزی را که پیامبر صلی الله علیه و آله در سجده سوره «علق» فرمودند و آن این است: «اعوذ برضاک من سخطک، و بمعافاتک عن عقوبتک، اعوذبک منک، لا احصی ثنا علیک، انت کما اثنیت علی نفسک». 18. اگر آیات سجده را مکرر شنیده و در حداقل و حداکثر آن شک کند، جایز است به حداقل اکتفا نماید و اگر تعداد سجده واجب را بداند ولی در تعداد سجده‎های انجام شده شک کند در این جا نیز باید بنا را بر اقل بگذارد (و باقی را انجام دهد). 19. در صورت وجوب تکرار سجده، مجرد برداشتن پیشانی از زمین و گذاردن مجدد آن به جهت سجده دیگر کافی است و لازم نیست بنشیند و باز به سجده رود، بلکه برداشتن سایر مواضع سجده هم معتبر نمی‎باشد اگر چه احوط برداشتن آنهاست.[6] ========== [4] . عروه الوثقی، ج 1، ص 684 (فصل فی سائر اقسام السجود، م 3 4). [5] . همان. [6] . عروه الوثقی، ج 1، ص 684 الی 688 (فصل فی سائر اقسام السجود از م 2 الی 20). 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(171) آیه 9- يخادعون الله والذين امنوا و ما يخدعون الا انفسهم و ما يشعرون [به گمان باطلشان] می خواهند خدا و اهل ایمان را فریب دهند، در حالی که جز خودشان را فریب نمی دهند، ولی [این حقیقت را] درک نمی کنند.(ترجمه انصاریان) 🗓گزيده تفسير ▫️خدعه منافقان با خدا يا تعبيرى است مجازى ، يا به لحاظ پندار باطل منافقان است كه چنين خدعه اى را ممكن مى پنداشتند و يا مراد از آن، خدعه با رسول خداست و به هر تقدير، خدعه منافقان با خدا و مومنان ، در واقع، خود فريبى است، زيرا عمل نه تنها از عامل جدا نيست، بلكه مايه كيفر يا پاداش عامل است. ▫️نيرنگ منافقان نيز آتشى است كه جز خود آنان را نمى سوزاند. از سوى ديگر خدعه آنان نسبت به مومنان، بر اساس تجسد اعمال، عين خدعه كيفرى خدا نسبت به مومنان ، بر اساس تجسد اعمال، عين خدعه كيفر خدا نسبت به آنان است و چون فهم اين معرفت لطيف نصيب منافقان نيست، خداوند مى فرمايد: آنان نمى دانند كه جز خود كسى را نمى فريبند. 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
💢 نگاشت8 :تفسیر کلی آیات21تا 30 سوره نباء إِنَّ جَهَنَّمَ كانَتْ مِرْصاداً «21» لِلطَّاغِينَ مَآباً «22» لابِثِينَ فِيها أَحْقاباً «23» لا يَذُوقُونَ فِيها بَرْداً وَ لا شَراباً «24» إِلَّا حَمِيماً وَ غَسَّاقاً «25» جَزاءً وِفاقاً «26» إِنَّهُمْ كانُوا لا يَرْجُونَ حِساباً «27» وَ كَذَّبُوا بِآياتِنا كِذَّاباً «28» وَ كُلَّ شَيْ‌ءٍ أَحْصَيْناهُ كِتاباً «29» فَذُوقُوا فَلَنْ نَزِيدَكُمْ إِلَّا عَذاباً «30» ✅همانا دوزخ، كمين‌گاهى است. براى سركشان، جايگاه و بازگشتگاهى است. روزگارانى در آن به سر برند. در آن دوزخ، نه خنكى چشند و نه آشاميدنى. مگر آب جوش و خونابه و چركابه‌اى. كه اين، كيفرى مناسب گناه آنهاست. آنان بودند كه به روز حساب، اميد و باورى نداشتند. و آيات ما را به سختى تكذيب مى‌كردند. (ولى) ما حساب همه چيز را در كتاب خود داشتيم. پس بچشيد كه جز عذاب بر شما نمى‌افزاييم. 🌱🌱🌱 ▫️«مرصاد» يعنى كمين‌گاه و «طاغين» از «طغيان»، بى‌اندازه پيش رفتن در معصيت است. ▫️«مئاب» از «اوب» به معناى قرارگاه و رجوع است و فرجام را از آن جهت مئاب گويند كه انسان با عمل خود آن را فراهم كرده و اكنون به آن باز مى‌گردد. ▫️«احقاب» جمع «حقب» به معناى مدت طولانى است. در روايات مى‌خوانيم: «احقاب» جمع «حُقب» و هر حقب شصت سال و به گفته بعضى هشتاد سال است كه هر روز آن مثل هزار سالى است كه شما در دنيا مى‌شماريد. « تفسير نورالثقلين.» ▫️«حميم»، آب داغ و «غساق»، آب زردى است كه از زخم و چرك و خون خارج مى‌شود. ممكن است معناى آيه چنين باشد كه جهنم براى همه در كمين است ولى متقين از آن عبور مى‌كنند و براى مجرمان جايگاه مى‌شود. «لِلطَّاغِينَ مَآباً» با توجّه به عدالت الهى كه كيفر و جزا مطابق عقائد و كردار است، «جَزاءً وِفاقاً» پس زيادى عذاب در آيه‌ «فَلَنْ نَزِيدَكُمْ إِلَّا عَذاباً» به خاطر زيادى كفر و فرار از حق است. «فَلَمْ يَزِدْهُمْ دُعائِي إِلَّا فِراراً» « نوح، 6.» چون در برابر هر دعوتى از انبيا، فرار كفار بيشتر مى‌شود، خداوند نيز عذاب آنان را بيشتر مى‌كند. ▫️در دوزخ، به جاى سردى، گرمى و به جاى شراب، غسّاق است. «بَرْداً وَ لا شَراباً إِلَّا حَمِيماً وَ غَسَّاقاً» 🌱🌱🌱 1- دوزخ، از هم اكنون در كمين خلافكاران است. «إِنَّ جَهَنَّمَ كانَتْ مِرْصاداً» 2- گرفتار شدن و به دام افتادن مجرمان، امرى قطعى است. «مِرْصاداً لِلطَّاغِينَ» 3- طغيان‌گرى، نشانه دوزخيان است. «لِلطَّاغِينَ» 4- كيفرهاى الهى عادلانه است. «جَزاءً وِفاقاً» 5- حتى احتمال حساب و كتاب در قيامت، براى كنترل انسان كافى است.«لا يَرْجُونَ حِساباً» 6- بى‌اعتقادى به قيامت، رمز طغيان است. لِلطَّاغِينَ‌ ... لا يَرْجُونَ حِساباً 7- انكار قيامت، زمينه انكار همه چيز است. «لا يَرْجُونَ حِساباً وَ كَذَّبُوا بِآياتِنا كِذَّاباً» 8- ريز و درشت كارها حساب و كتاب دارد و خداوند احاطه علمى به همه چيزدارد و اين احاطه، ثابت و باقى است. ( «كِتاباً» رمز ثبوت و بقا است) «كُلَّ شَيْ‌ءٍ أَحْصَيْناهُ كِتاباً» (تفسیر نور جناب آقای قرائتی) 🌱🌱🌱 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
یوسف 12.mp3
14.92M
💢جلسه دوازدهم 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
عدل در حوزه مسلمین.mp3
1.62M
🔹 عدل در حوزه مسلمین 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
از وجود مبارک امام صادق هم سؤال کردند که الآن چندین سال است که قرآن را هر روز میخوانیم هر شب میخوانیم خسته نمیشویم. فرمود این که کلام عادی نیست. شما الآن شصت یا هشتاد سالتان است هر روز آفتاب را میبینید هیچ حرف شده که بگویید ما خسته شدیم از بس آفتاب را دیدیم! حضرت فرمود: «یَجْرِی کَمَا تَجْرِی الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ» هیچ کس شده بگوید که الآن من شصت سال آفتاب را میبینم خسته شدم، این نور است، این با حیات ما با واقعیت ما هماهنگ است؛ لذا آدم هر چه هم قرآن بخواند خسته نمیشود، یک چنین کتابی است. آیت الله 📚درس تفسیر سوره ذاریات ج 15 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌 (۶) ▫️در قرآن مجید، علاوه بر آیاتى که اهمّیّت دعا را به طور کلّى بیان مى کند، نمونه هایى از دعا نیز آمده است که بسیار پرمعنا و پرمحتواست و سزاوار است در قنوت نمازها و در سجده آخر و تعقیبات و به طور کلّى در مواقع دعا از آنها استفاده شود که امید اجابت در آن فراوان است. ▫️بخشى از این دعاها بر زبان انبیاى بزرگ جارى شده و بخش دیگرى را خداوند به بندگان مى آموزد. ▫️برخی از این دعاها (به ترتیب سوره هاى قرآن) را یادآوری می کنیم. 🌱🌱🌱 رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَإِسْرَافَنَا فِی أَمْرِنَا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْکَافِرِینَ.[۱۴۷ آل عمران] 🌱🌱🌱 پروردگارا، گناهان و تندروى هاى ما در کارها را بر ما ببخش، قدم هاى ما را استوار بدار و ما را بر جمعیّت کافران پیروز گردان. 🌱🌱🌱 Our Lord, forgive us our sins and our excesses in our affairs, make our feet steady, and help us against the faithless lot.’ 📎تفسیر و علوم قرآنی @rahighemakhtoom