eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @jebhefarhangi @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 نگاشت 18: نکته های تفسیری آیه 15و16 سوره نباء لِنُخْرِجَ‌ بِهِ‌ حَبّاً وَ نَبَاتاً تا به وسیله آن دانه و گیاه برویانیم، 🔸 «حَبّاً»: دانه‌های خوراکی. مراد خوراک انسان است. «نَبَاتاً»: گیاهان. مراد خوراک حیوان است. 🌱🌱🌱 ۱ - نزول باران بر زمین، مایه تولید حبوبات و رویش گیاهان است. (و أنزلنا ... لنخرج به حبّ-ًا و نباتًا) «باء» در «به»، براى استعانت است و بیانگر نقش باران در رویش دانه ها و گیاهان و نیز میوه هایى است که در بوستان هاى پوشیده از درخت، حاصل مى شود. ۲ - خداوند، پدید آورنده بذرها و دانه هاى خوراکى و روییدنى هاى زمین و تأمین کننده غذاهاى گیاهى انسان است. (لنخرج به حبّ-ًا و نباتًا) ۳ - حبوبات و گیاهان، از نعمت هاى الهى (لنخرج به حبّ-ًا و نباتًا) ▪ سیاق آیات مورد بحث، نشان مى دهد که خداوند در مقام برشمردن آن دسته از آفریده هاى خویش است که در زندگانى انسان ها مؤثر مى باشد. تقدیم «حبّ» بر «نبات»، به دلیل اهمیت بیشتر دانه جات (از قبیل گندم، جو و...) در زندگى آنها است، به گونه اى که در اکثر موارد، گیاه را براى دانه اش مى خواهند. ۴ - پیدایش محصولات کشاورزى و روییدن گیاه در زمین، دلیل امکان معاد و حیات دوباره انسان است. (عمّ یتساءلون ... ألم نجعل ... لنخرج به حبّ-ًا و نباتًا) ۵ - عوامل طبیعى، اسباب و مجارى افعال خداوند است. (لنخرج به) ۶ - معاد انسان، شبیه رویش گیاهان از زمین است. (لنخرج به حبّ-ًا و نباتًا) یاد آورى اخراج دانه و گیاه از زمین - در آیاتى که به منظور رفع استبعاد از معاد مطرح شده - گویاى تشابه معاد با رویش گیاهان است. 🌱🌱🌱 وَ جَنَّاتٍ‌ أَلْفَافاً و باغ هایی از درختان به هم پیچیده و انبوه بیرون آوریم. 🔸 «أَلْفَافاً»: مفرد آن (لَفّ) یا (لَفیف) است، و بعضی هم معتقدند که مفرد ندارد، به معنی: انبوه، درهم پیچیده، سر در هم کشیده. 🌱🌱🌱 ۱ - پوشیده شدن بوستان ها از درختان درهم فرو رفته بر اثر بارش باران، نعمتى الهى و سودمند براى انسان (ماء ثجّاجًا ... لنخرج ... جنّ-ت ألفافًا) ▪ «الفاف»، جمع «لفیف» یا «لِفّ» (صفت مشبهه به معناى «ملفوف») و یا جمعى است که مفرد ندارد (لسان العرب). مراد این است که هر یک از بوستان ها درختانى درهم فرورفته دارد. این وصف هر چند در ثمردهى بوستان نقش منفى دارد; ولى منظره اى زیبا به وجود مى آورد و ممکن است کنایه از پر درخت بودن بوستان و پربار بودن آن باشد، هر چند شاخه هاى درختان آن در هم پیچیده نباشد. ۲ - خداوند، به وجودآورنده بستان ها و آفریننده درختان و منظره هاى سرسبز و خرّم (لنخرج ... جنّ-ت ألفافًا) ۳ - باغ ها و جنگل هاى پوشیده از درخت، نشان دهنده قدرت خداوند و امکان پذیر بودن معاد (عمّ یتساءلون ... ألم نجعل ... جنّ-ت ألفافًا) 🌱🌱🌱 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰معرفی کوتاه سوره ابراهیم 🔈سخنران:استاد هانی ▫کاری از ♤♤♤ 🍂 تدبری زیبا در بخشی از سوره ابراهیم 🍃 با متد و روش زیبا 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 تو و انصاف قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله: لا يُؤمِنُ عبدٌ حتّى يُحِبَّ للنّاسِ ما يُحبُّ لِنفسهِ مِن الخَيرِ 🌱🌱🌱 هيچ بنده اى مؤمن نيست مگر آن كه هر خوبى كه براى خود مى خواهد براى مردم نيز بخواهد.(كنز العمّال : 95) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💥 سر مبارک امام (ع) بر روی نیزه چه آیاتی را تلاوت می کردند؟ 1-زیدبن ارقم می گوید سرمبارک امام حسین (ع) را دیدم که این آیات را تلاوت می کرد: اَم حَسِبَت اَنّ اَصحَابَ الکَهفِ وَ الرَّقیمِ کَانُوا مِن آیَاتِنَا عَجَبا . کهف/9 آیا پنداشته ای که اصحاب کهف وسنگ نوشته از آیات عجیب ما بودند؟ می گوید موی بر تنم راست شد وگفتم این ماجرا عجیب تر از جریان اصحاب است . ▪ منهال بن عمرو می گوید:سر را در دمشق دیدم وفردی آیاتی از سوره کهف می خواند سر مقدس امام (ع) بر روی نیزه به سخن درآمد وفرمود:اعجب من اصحاب کهف قتلی وحملی . یعنی شگفت انگیزتر از داستان اصحاب کهف کشتن من وحمل من است . (بحار الانوار،ج45،ص188) 2-در بین راه وقتی سر را به درختی آویزان می کنند نوری از آن ساطع می شود واین آیات را می خواند: وَسَیَعلَمّ الَّذینَ ظَلَمُوا اَیَّ مُنقَلَبِ یَنقَلِبُونَ .شعراء/227 وکسانی که ستم کرده اند به زودی خواهند دانست به کدام باز گشتگاه بر خواهند گشت. 3-سلمة بن کهیل می گوید: از سر مقدس شنیدم که این آیات را می کند: فَسَیَکفِیکَهُمُ اللهُ وَ هُوَ السَّمیعُ العَلِیم. بقره/137 به زودی خداوند آنان را از تو کفایت خواهد کرد که او شنوای داناست. 4- ابن وکیده صدایی می شنود اما نمی داند که از سر است یا از دیگری ، ناگاه سر مقدس امام حسین (ع) او را خطاب می کند ومی فرماید: ای ابن وکیده آیا نمی دانی که ما امامان نزد پروردگار خود زنده هستیم؟ (کتاب دلائل الامامیة، ص 87) 📚 منبع: کتاب امام حسین وقرآن مرکز فرهنگ ومعارف قرآن 🪴🍃🪴🍃🪴 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۶۶ – ۱۶۰ 📌 قضیه حضرت علیه السلام الی باید به دو مسئله مهم که مایه همه است توجّه داشته باشد: اوّل: و دوّم: کامل انبیائی که از جانب خدای تعالی آمده اند، بخصوص که به خاطر تبلیغاتشان اجر و مزدی از کسی توقعّی ندارند و برای خدا کار می کنند. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
۸9 ⏪ 24- مَثَل گنگ مادر زاد و انسان سالم ( وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً رَّجُلَیْنِ اءَحَدُهُمَاَّ اءَبْکَمُ* لاَیَقْدِرُ عَلَی شَیْءٍ وَهُوَ کَلُّ* عَلَی مَوْلَلهُ اءَیْنَمَا یُوَجِّههُ لاَیَاءْتِ بِخَیْرٍ هَلْ یَسْتَوِی هُوَ وَمَن یَاءْمُرُبِالْعَدْلِ وَهُوَ عَلَی صِرَا طٍ مُّسْتَقِیمٍ) . (76 سوره نحل) ((و خداوند (برای مشرک و مؤ من ) مثال (دیگری ) زده است : دو نفر را ، که یکی از آن دو ، گنگ مادر زاد است و قادر بر هیچ کاری نیست و سربار صاحبش می باشد ؛ او را در پی هر کاری بفرستد ، خوب انجام نمی دهد ، آیا چنین انسانی با کسی که امر به عدل و داد می کند و بر راهی راست قرار دارد ، مساوی است ؟ )) . 🌱🌱🌱 📌 وجه تشبیه ▪ به دنبال مثال پیش که خداوند متعال مشرکان را به ((برده مملوک )) و مؤ منان را به ((آزاده توانگر)) تشبیه کرده بود ، دگر بار مثال گویای دیگری می زند و بت پرست را به ((گنگ مادر زادی )) که در عین حال برده و ناتوان است و فرد با ایمان را به ((انسان آزادی )) که همواره به عدل و داد دعوت می کند ، تشبیه نموده است . ▪ در این آیه ((چهار صفت منفی )) برای آدم ((بت پرست )) و ((دو صفت مثبت )) برای انسان ((خداشناس )) ذکر شده است و آن چهار صفت منفی به ترتیب عبارتند از : 1 (اءَبْکَمُ) ؛ یعنی گنگ مادر زاد که هم کراست و هم لال . 2 (لا یَقْدِرُ عَلی شَیْءٍ) ؛ یعنی چون گنگ است ، توانایی بر هیچ کاری ندارد . زیرا نه گوش شنوا دارد که بتواند چیزی را بفهمد و نه زبان گویا دارد که آن را به دیگری تفهیم کند . 3 (کَلُّ عَلی مَوْلاهُ) ؛ ((سربار صاحبش است )) ، یعنی کسی که نه نیروی درک و فهم دارد و نه منطق رسا ، نانخور زیادی و سربار جامعه خواهد بود . ((کَلّ)) به معنای بار سنگین است . 4 (اءَیْنَما یُوَجِّهْهُ لایَاءْتِ بِخَیْرٍ) ؛ هنگامی که ) او را در پی هر کاری بفرستند ، خوب انجام نمی دهد ؛ یعنی او با این طرز تفکّر در هر مسیری گام بگذارد ، ناکام خواهد بود و به هر سو روی آورد ، خیری نصیبش نخواهد شد . ) ▪ و آن دو ویژگی مثبتی که برای مؤ من راستین بیان داشته است عبارتند از : 1 (یَاءْمُرُ بالْعَدْلِ) ؛ (( (او همواره ) به عدل و داد دعوت می کند)) . 2 (وَ هُوَ عَلی صِراطٍ مُسْتَقیمٍ) ؛ ((و (خودش هم ) بر راهی راست قرار دارد)) . ▪ این دو صفت خود بیانگر صفات دیگری است ، زیرا کسی که همیشه شیوه اش این است که مردم را به عدل و داد فرا می خواند ممکن نیست شخصی گنگ یا ترسو و بی شخصیّت بوده باشد ، بلکه چنین کس ، زبانی گویا ، منطقی محکم ، اراده ای نیرومند ، شجاعت و شهامت کافی نیز خواهد داشت . 👈ادامه دارد... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📝 تناسب آیات و سوره‌های قرآن (8) 🔰6. بررسی آیات به ظاهر غیرمتناسب در سوره‌ی بقره 6 6. بقره، آیه‌ی 238 «حافظوا على الصلوات و الصلاه الوسطى و قوموا لله قانتین» این آیه از جمله آیاتی است که با ماقبل خود کاملا غیرمرتبط می‌نماید، بدین لحاظ برخی مفسران وجوه ضعیفی برای ارتباط آن ذکر کرده‌اند. حال به طرح احتمالات قابل قبول می‌پردازیم: 1. خداوند حکیم پس از بیان بسیاری از احکام زناشویی مانند «و لا تنکحوا المشرکات حتى یومن» (آیات 221 تا 227) با ذکر این آیه، به نماز که حلقه‌ی اتصال او با بنده‌اش است، فرمان می‌دهد. وقتی که در حال خوف به مداومت بر نماز امر می‌شود مسلما به طریق اولی در حالت اشتغال به روابط و مسایل زناشویی نیز چنین است. 2. در آیات قبل به اطاعت از دستورات الاهی تشویق شده و در این آیه به مداومت بزرگ‌ترین طاعات فرمان داده می‌شود. 3. فرمان به مداومت بر نماز پس از تشویق به گذشت و نهی از فراموشی نیکی بدین جهت است: الف: برقراری پیوند میان بزرگ داشتن فرمان خدا و مهربانی با بندگانش؛ ب: آماده ساختن جان انسان برای رسیدن به مکارم اخلاق. 4. بیان آیات مداومت بر نماز در میان احکام خانواده بدین جهت است: الف: انسان نیاز به محرکی دارد که او را به یاد خدا انداخته تا از ستم و تجاوز در مسایل خانوادگی به خصوص طلاق که معمولا کینه‌انگیز دور بماند و به عدل و نیکی بپردازد. ب: طاعت خداوند در احکام زناشویی نیز از جنس طاعت او در اقامه‌ی نماز (یعنی احکام عبادت) است. ج: پس از طلاق ممکن است کسی به روابط نامشروع روی آورد، لازم است عاملی بازدارنده در مقابل او نهاده شود و این عامل نماز است. 6 7. بقره، آیه‌ی 243 «ا لم تر الى الذین خرجوا من دیارهم و هم الوف حذر الموت فقال لهم الله موتوا ثم احیاهم ان الله لذو فضل على الناس و لکن اکثر الناس لا یشکرون» ⏪ وجوه ارتباط 1. با توجه به این‌که آیه‌ی قبل سخن از ظهور نشانه‌های خداوند قادر است، در این آیه قدرت خدا ذکر می‌شود. 2. طبق عادت قرآن پس از ذکر بخشی از احکام، داستانی برای پند، فرمان‌برداری و ترک عناد شنونده بیان می‌شود./ 3. پس از طرح احکام خانواده (طی آیات 220 تا 224)، احکام جهاد و دفاع از امت و مقدسات ذکر می‌شود زیرا استحکام خانواده منوط به صیانت جامعه است. تذکر: با توجه به مجموع روایات، برخی گفته‌اند: این آیه زمینه‌ساز ‌آیه‌ی 244 (وقاتلوا فی سبیل الله...) است تا بدین‌وسیله مسلمانان به جهاد تشویق شده و برای شهادت آمادگی داشته باشند. 👈ادامه دارد... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(98) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🌿🌿🌿 📼موضوع: تجلی اسم غفور بر عالم هستی 🕑 زمان:18دقیقه ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 👈🏾ادامه دارد... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
💠 جهاد اكبر 🔸 از نبی اكرم (صلّی الله علیه وآله وسلّم) رسیده است كه هنگام بازگشت سپاهیان اسلام از جبهه‌ های جنگ فرمودند: شما از جهاد اصغر فراغت یافته‌ اید، خود را برای آماده كنید: «إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص بَعَثَ سَرِیةً فَلَمَّا رَجَعُوا قَالَ مَرْحَباً بِقَوْمٍ‏ قَضَوُا الْجِهَادَ الْأَصْغَرَ وَ بَقِی‏ عَلَیهِمُ‏ الْجِهَادُ الْأَكْبَرُ قِیلَ یا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا الْجِهَادُ الْأَكْبَرُ قَالَ جِهَادُ النَّفْسِ»[1]. 🔸 از این حدیث نورانی استفاده می ‌شود كه پیروزی بر دشمن بیرون مقدّمه است و مجاهدان این جهاد می ‌فهمند كه می ‌شود دشمن را به زانو درآورد. سرّ صدور این سخن از نبی گرامی (صلّی الله علیه وآله وسلّم) آن است كه آنها چون از جنگ با دشمن بیرون فراغت یافته، پیروزمندانه از جبهه برگشته بودند به فكر اصلاح نفس نبودند، با گذشت زمان و پدید آمدن حادثه «سقیفه بنی ساعده»، این حقیقت روشن تر شد و آنان بر اثر نپرداختن به جهاد اكبر به نرسیدند و به مقام شامخ تولّی «ولی الله» راه نیافتند. 🔸بنابراین، در جبهه‌ و پشت جبهه مقدمه است، نه هدف نهایی. انسان مؤمن، بیگانه را از حریم میهن اسلامی خود طرد می ‌كند تا در كمال امنیت ایمانش را حفظ كند و در فضایی آزاد، بتواند درست بیندیشد، حق را درست درك كرده و به آن معتقد شود و در عمل نیز آن را درست پیاده كند. [1]. الأمالی ( للصدوق)، ص466 و 467. 📚 مراحل اخلاق در قرآن، ص74 و 75. 🌴🌴🌴 @rahighemakhtoom
✅ تازه های نشر ✅ 📚 « تسنيم فی تفسير القرآن، الجزء الحادی و العشرون » ♦️ منتشر شد 🏷خرید اینترنتی: b2n.ir/r85275 📞دفتر فروش آثار: 02537842461 🌐 Nashresra.ir 📱 @nashresrair ◀️ ارتباط با ما: @nashresra_ir_admin
🔰توضیح: 🔹شرح و بررسی و واکاوی دعای نورانی ۲۳ پنجشنبه و جمعه ها در همین صفحه قرار داده می شود. 🔹این دعای نورانی در باره جامع عافیت و سلامت که به هنگام امام سجاد علیه السلام از خداوند چنین را می خواستند و بر موهبت سلامتی شاکر بودند. @rahighemakhtoom