📌فرازی از درس گفتار تفسیر سوره #المرسلات
#آیت_الله_جوادی_آملی
مرسلات يعني فرشتههايي که فرستاده ميشوند براي بيان امر و نهي و شريعت و اينها يا نه بادهايي که فرستاده ميشوند تدبير که ﴿تُدَمِّرُ كُلَّ شَيْءٍ بِأَمْرِ رَبِّها﴾[سوره أحقاف، آيه25.] است، گفت:
مويي نجنبد از سر ما جز به اختيار ٭٭٭ آن اختيار هم به کف اختيار دوست
[از سروده هاي استادِ مرحوم شعراني، مرحوم آقا ميرزا محمود قمي.]
هيچ چيزي بيحساب نيست ﴿وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ الْغَيْبِ﴾[سوره أنعام، آيه59.] است. اينکه معروف است هيچ برگي بدون اذن خدا نميريزد از همين آيات است ﴿ما تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلاَّ يَعْلَمُها﴾[سوره أنعام، آيه59.] هيچ برگي بدون اذن خدا چون مدبرات امرند او اين درخت را پروراند و رويانيد و ثمربخش کرد و برگهايش را ميريزد و او را ميخواباند، اين درخت نبايد در دوازده ماه بيدار باشد، يک قدر بايد بخوابد، استراحت کند؛ اينکه فرمود: ﴿وَ النَّوْمَ سُباتاً﴾[سوره فرقان، آيه47] خواب را آرامش قرار داد، تنها مال انسان که نيست، اين درخت اگر در تمام دوازده ماه شروع به فعاليت بکند، خسته ميشود و زود فرسوده ميشود، يک چند ماهي را بايد بخوابد و بيدار بشود در بهار که شد خدا دو تا کار ميکند: يکي اينکه اين خوابيدهها را بيدار ميکند، يکي اينکه مردهها را زنده ميکند؛ اينکه در روايات دارد «إذا رأيتم الربيع فأكثروا ذكر النشور»[تفسيرالرازی مفاتيح الغيب او التفسيرالکبير، الرازی، فخرالدين، ج17، ص194] اگر بهار شد به ياد قيامت باشيد، براي اينکه هم خوابيدهها بيدار ميشوند هم مردهها زنده ميشوند؛ اما خوابيدهها بيدار ميشوند، براي اينکه اين درختها خوابند اينها که نميميرند. بعضي از درختها هستند که بيدار هستند؛ ولي فعاليت ندارند؛ مثل سرو و کاج و اينها که زمستان هم سبزند؛ اما حالا تغذيه و تنميه و نموّ و آن رشد و اينها را ندارند، بيدارند ولي فعال نيستند، خيلي مثلاً کم؛ اما غالب درختان خواباند؛ لذا آسيب نميبينند آن سرماي سخت را تحمل ميکنند، چون خوابند. بهار که شد اينها بيدار ميشوند، وقتي بيدار شدند شروع به فعاليت ميکنند آن وقت مردهها را زنده ميکنند. خود درخت زنده است؛ اما خاکي که در بغل اوست اين مرده است، اين خاک را تغذيه ميکند به بدن خود جذب ميکند، زنده ميشود؛ ميشود خوشه، ميشود شاخه، ميشود نبات، ميشود ميوه. پس دو تا کار در بهار انجام ميگيرد يکي اينکه خوابيدهها بيدار ميشوند، يکي اينکه مردهها زنده ميشوند؛ لذا فرمود: «إذا رأيتم الربيع فأكثروا ذكر النشور».
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🔰 عبادت ستم ستیز
🔹 نماز ما، دستور #مبارزه_با_بیگانه_و_ظالم را می دهد، برای اینکه ما در نماز می گوییم: ﴿اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ﴾ خدایا #راه_راست را به ما نشان بده! این یک توضیح دو جانبه می خواهد که قرآن هر دو بخش آن را به عهده گرفته است. اینها چه کسانی هستند که خدا به آنها راه راست را نشان داد؟ ﴿اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ﴾ را مشخص کرد، فرمود: ﴿صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیهِمْ﴾، این ﴿أَنْعَمْتَ عَلَیهِمْ﴾ چه کسانی هستند؟
🔹 ما دو تا بخش کمبود داریم که این را مشخص کنند: یکی اینکه آن #منعم_علیهم چه کسانی هستند؟ یکی اینکه راهشان چیست؟ چون این راه، راه جغرافیایی که نیست. در نماز هر شب و هر روز می خوانیم: ﴿اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ ٭ صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیهِمْ﴾، در سوره مبارکه «نساء» فرمود: «مُنعَم علیهم»، #انبیا_و_اولیا هستند: ﴿فَأُولئِكَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللّهُ عَلَیهِم مِنَ النَّبِیینَ وَ الصِّدِّیقِینَ وَ الشُّهَدَاءِ وَ الصَّالِحِینَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفِیقاً﴾، پس «مُنعَم علیهم»، انبیا و اولیا و صلحا و شهدا و اینها هستند. راهشان چیست؟ در قرآن کریم راه اینها را هم مشخص کرد؛ موسای کلیم عرض کرد خدایا! ﴿رَبِّ بِمَا أَنْعَمْتَ عَلَی فَلَنْ أَكُونَ ظَهِیراً لِّلْمُجْرِمِینَ﴾؛ خدایا به پاس آن نعمتی که به من دادی من #هرگز_از_ظالم_حمایت_نکنم!
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396/11/26
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
صلوات فراموش نشود 🙏
📌تلاوت آیات ۳ الی ۵ سوره مبارکه قیامت
🎤قاری: #طارق_محمد
♦️لا أُقْسِمُ بِيَوْمِ الْقِيامَةِ «1» وَ لا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ «2» أَ يَحْسَبُ الْإِنْسانُ أَلَّنْ نَجْمَعَ عِظامَهُ «3» بَلى قادِرِينَ عَلى أَنْ نُسَوِّيَ بَنانَهُ «4» بَلْ يُرِيدُ الْإِنْسانُ لِيَفْجُرَ أَمامَهُ «5»
◀️به روز قيامت قسم مىخورم. و به نفس ملامتگر قسم مىخورم (كه شما پس از مرگ زنده خواهيد شد.) آيا انسان مىپندارد كه استخوانهاى او را (بعد از مرگ) جمع نمىكنيم؟ بلكه ما قادريم (خطوط سر) انگشتان او را (بار ديگر) درست كنيم، ولى انسان مىخواهد راه فسق و فجور را پيش روى خود باز كند.
💠پیام ها👇
1- در نزد خداوند، وقوع قيامت قطعى است و لذا به آن سوگند مىخورد. «لا أُقْسِمُ بِيَوْمِ الْقِيامَةِ»
2- يكى از ويژگىهاى انسان، داشتن وجدان اخلاقى و شناخت فطرى خوبىها و بدىها و سرزنش و ملامت خود يا ديگران به هنگام انجام بدىها است.
«بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ»
3- در ميان سه نفس امّاره، مطمئنّة و لوّامة، آن كه به سرزنشها و حسرتهاى روز قيامت شباهت دارد، نفس لوّامة است. لا أُقْسِمُ بِيَوْمِ الْقِيامَةِ ... بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَةِ
4- ايمان به معاد مانع از انجام فسق و فجور است. لذا آنان كه بناى بر انجام گناه و فجور دارند، معاد را زير سؤال مىبرند. «بَلْ يُرِيدُ الْإِنْسانُ لِيَفْجُرَ أَمامَهُ يَسْئَلُ أَيَّانَ يَوْمُ الْقِيامَةِ»
5- منكران معاد، بر اساس پندار و خيال به انكار قيامت مىپردازند نه استدلال و دليل و برهان. «أَ يَحْسَبُ الْإِنْسانُ أَلَّنْ نَجْمَعَ عِظامَهُ»
6- اعضا و جوارح و استخوانهاى پوسيده و پراكنده، در قيامت قابل جمعآورى است. «نَجْمَعَ عِظامَهُ»
7- معاد جسمانى است و در قيامت وجود انسان از استخوانهاى خودش است.
«نَجْمَعَ عِظامَهُ»
8- نقل پندارهاى باطل و ردّ آنها جايز است. أَ يَحْسَبُ ... بَلى قادِرِينَ
9- آفريده خداوند، داراى نظم و نظام است، چه در دنيا: «الَّذِي خَلَقَ فَسَوَّى» و چه در آخرت: «نُسَوِّيَ بَنانَهُ»
10- انسان قيامت، همان انسان دنيايى است. «بَلى قادِرِينَ عَلى أَنْ نُسَوِّيَ بَنانَهُ»
📚تفسیر نور حجت الاسلام قرائتی
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🔰 درد شمع از جای دیگر است
💠 شما می بینید ادبای ما درباره #شمع سخن گفتند. هر کسی درباره گل و پروانه و شمع سخن گفته! یکی گفته شمع می سوزد تا به دیگری نور بدهد، یکی گفته شمع محور #عشق پروانه است، این حرف ها را گفتند و گفتند و گفتند؛ امّا وقتی نوبت به این گونه افراد می رسد، می گوید: شمع دارد اشک می ریزد، امّا اشکش نه برای این است که دارد می سوزد؛ بلکه برای اینکه از آن شیرینی فاصله گرفته است. چون از عسل موم می گیرند، این موم را از آن شهد جدا می کنند؛ بعد به صورت شمع در می آورند، بعد می سوزاندند.
می گفت: این #اشک برای فراق آن شهد است، این همان ترجمه #دعای_کمیل می شود که: (صبرت علی حرّ نارک فکیف اصبر عن النّظر الی فراقک)*؛ این دید کجا، آن دید کجا!! می گوید: مبادا خیال بکنید گریه شمع برای آن است که دارد می سوزد، این قابل تحمّل است؛ برای اینکه او را از شیرینی جدا کردند دارد می نالد! این یک دید است!!
-----------------------------------------------
📌 اقبال الاعمال / صفحه ۷۰۸
📋 کنگره بین المللی علمی و پژوهشی بزرگداشت مولی محسن فیض کاشانی
📆 قم ؛ مدرسه عالی دارالشفاء _ آبان ۱۳۸۷
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#شمع_و_پروانه
#شمع_و_گل_و_پروانه
#ادبیات_عرفانی
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
حکمت ۲۱۶تا۲۱۸ استاد صادقی.mp3
6.78M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت ۲۱۶ و ٢۱۸(کلمات قصار)
⏮مرحوم استاد میرزا مهدی #صادقی (ره)
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی
🔅نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نگاشت_صوتی 177
#زندگی_مومنانه
#مفاتیح_الحیات
#زندگی_قرآنی
⏪ عنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: لَأَنْ أَحُجَّ حِجَّةً أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ أَنْ أُعْتِقَ رَقَبَةً حَتَّى اِنْتَهَى إِلَى عَشَرَةٍ وَ مِثْلِهَا وَ مِثْلِهَا حَتَّى اِنْتَهَى إِلَى سَبْعِينَ وَ لَأَنْ أَعُولَ أَهْلَ بَيْتٍ مِنَ اَلْمُسْلِمِينَ وَ أُشْبِعَ جَوْعَتَهُمْ وَ أَكْسُوَ عَوْرَتَهُمْ وَ أَكُفَّ وُجُوهَهُمْ عَنِ اَلنَّاسِ أَحَبُّ إِلَيَّ مِنْ أَنْ أَحُجَّ حِجَّةً وَ حِجَّةً وَ حِجَّةً حَتَّى اِنْتَهَى إِلَى عَشَرَةٍ وَ مِثْلِهَا وَ مِثْلِهَا حَتَّى اِنْتَهَى إِلَى سَبْعِينَ.
📝 ثواب الأعمال و عقاب الأعمال , جلد۱ , صفحه۱۴۱
ابو بصير،از امام محمد باقر عليه السّلام روايت كرده است كه فرمود:اگر حج خانۀ خدا را بجاى آرم بهتر از آن است كه يك بنده را(در راه خدا)آزاد كنم-و تا ده بنده را شمرد-و بعد ده تا ده تا اضافه كرد تا به هفتاد حج رسيد،و فرمود:(ولى)اگر به افراد يك خانوادۀ مسلمانى كمك كرده،و آنها را سير كنم،و بپوشانم،و آبروى آنها را نگه دارم،نزد من محبوبتر است از رفتن به يك حج و يك حج و يك حج،تا ده حج بر شمرد،و سپس ده تا ده تا(به آن افزود)تا به هفتاد حج رسيد.
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
حکمت 113 فراز 3.mp3
12.98M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت۱۱۳فراز سوم (کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی 178
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم #صحیفه_سجادیه
از دعاهای مأثور از امام #سجاد(ع) است که در آن از خدا درخواست #عافیت و #تندرستی در #دین، #عقل، #قلب و #جسم کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن #قلب و زبان در #شکرگزاری و دریافت #هدایت تأکید کرده و از خدا مقام #خشیت را طلب میکند. در این دعا از شرّ #شیطان، جنیان و مَکْر دیگران به خدا #پناه برده میشود.
▫️جلسه 137
🔈خادم صفحه قرآنی #رحیق
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 138.mp3
10.31M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی 179
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم #صحیفه_سجادیه
از دعاهای مأثور از امام #سجاد(ع) است که در آن از خدا درخواست #عافیت و #تندرستی در #دین، #عقل، #قلب و #جسم کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن #قلب و زبان در #شکرگزاری و دریافت #هدایت تأکید کرده و از خدا مقام #خشیت را طلب میکند. در این دعا از شرّ #شیطان، جنیان و مَکْر دیگران به خدا #پناه برده میشود.
▫️جلسه 138
🔈خادم صفحه قرآنی #رحیق
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
*بسمالله الرحمن الرحیم*
سلام صبح بخیر، آغاز هر روز را با قرآن شروع کنیم
🌹 *اگر خداوند مردم را به سبب کارهایی که انجام دادهاند مجازات کند،جنبنده ای را بر روی زمین باقي نخواهد گذاشت* 🌹
_سوره فاطر آیه_ ۴۵
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#جمعه_های_امام_زمانی
📌 زنان مهدی یاور
❓چند نفر از ۳۱۳ یارِ امام زمان زن هستند؟
روایات صحیح و فراوان در کتب معتبرِ شیعه و اهل سنت بر اینکه ۳۱۳ یارِ امام زمان همگی مرد هستند، تاکید دارند و روایاتی که از حضور ۵۰ زن در میان ۳۱۳ نفر، صحبت میکنند، ضعیف و دارای اِشکال بوده و معتبر نیستند و توانایی مقابله با آن همه اسناد معتبر را ندارند. در نتیجه میتوان گفت که وجود بانوان در میان ۳۱۳ نفر، قطعی نیست.
🔰 البته این موضوع دلیل بر بیاهمیت بودن زنان نیست، بلکه موضوع مربوط به نوع و حساسیت مأموریت این ۳۱۳ نفر است. این افراد قرار است فرماندهٔ جنگی باشند اما جهاد بر زنان واجب نیست. (به خاطر ویژگیهای جسمی و روحی آنان)
🔅 بدون شک زنان قبل و بعد از ظهور نقش مهم و اساسی دارند. نباید فراموش کنیم که یاری کردن حضرت، تنها به حضور در جبهه و جنگ خلاصه نمیشود. به عنوان مثال حضرت زینب و حضرت زهرا نیز با وجود تمام شایستگیهای خود، فرماندهٔ جنگی نبودند، بلکه در دیگر زمینهها پرچمداری کردند.
🔹بانوان میتوانند در مواردی مانند حوزهٔ فرهنگ، امور اجتماعی، تربیتی و... علمدار باشند.
به بیان دیگر هر کس که با تمام وجود در خدمت حضرت و اهداف ایشان باشد، یاور واقعی امام است.
#شبهه_شناسی
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#جمعه_های_امام_زمانی
📌 زندان #غیبت
🔸 بنیانهای رفتاری و تربیتی انسان بر باورها و اعتقادات او استوار است و اگر دنیا و دنیاگرایی و توجه به مادیات در وجود انسان ریشه کند، دیگر نمیتواند بر اساس هدف معنوی و آخرتی برنامهریزی کند.
🔹 در تربیت باورهای مهدوی ابتدا باید راهِ تکامل (صراطِ مستقیم) را بشناسیم. در راه رسیدن به هر هدفی آسیبهایی وجود دارد. مسیر انتظار نیز، به دلیل طولانی بودن و گذر زمان بسیار، در معرض آسیبهای بسیاری قرار دارد، آسیبهایی مانند سطحینگری، آرزوی تحقق ظهور بدون عمل، دنیا طلبی و...
البته ما باید در کنار آسیبشناسی، دشمنشناس نیز باشیم، تا بتوانیم جلوی حملهها را بگیریم.
امروزه دشمن بسیاری از ارزشهای ما را به ضدّ ارزش تبدیل کرده است، به طوری که دیگر ایثار، ازخودگذشتگی، تلاش برای نجات خود و دیگران، مفهوم چندانی ندارد.
🔸اما اگر ما به دنبال نجات هستیم، باید حضرت را از زندان غیبت آزاد کنیم. باید مصلحت امام را بر خواستههای خود مقدم بداریم، به طوری که هدف اول زندگیمان تحقق ظهور ایشان باشد، نه چیز دیگر.
#تربیت_مهدوی
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#جمعه_های_امام_زمانی
📌 غرق در نورِ قرآن
▪️ غم مخور آخر گره از کار ما وا میشود
غنچه از دامانِ دلتنگی شکوفا میشود
🔰 عدم تحریف قرآن یا تحریفناپذیری قرآن، از اعتقادات عموم مسلمانان است که بر اساس آن، قرآنی که در دست مسلمانان است، دقیقاً همان است که بر پیامبر اکرم وحی شده و نه چیزی به آن افزوده و نه از آن کم شده است.
🔹 وقتي امام زمان ظهور ميکند، بدعتهای به وجود آمده در دین را از بین میبرد و آیات قرآن را آنگونه که باید برای مردم بیان خواهد نمود.
🔅 در دولت کریمه، مردم قرآن و تفسیر آن را بر اساس برنامههای صحیح خداوند و آنچه منظور اوست، یاد میگیرند و به اسرار و عجایب قرآن آشنا میشوند.
▫️أيْنَ وَجْهُ اللَّهِ الَّذِي إلَيْهِ يَتَوَجَّهُ الأْوْلِيَاءُ
کجاست آن وجه خدا که اولیاء خدا به او توجّه دارند؟
#جهان_در_عصر_ظهور
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰چشیدن مزه ایمان
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#پرسمان
#یوسف #عصمت #انبیاء
🔅🔅🔅
🔰آیا ماجرای اینکه حضرت یوسف پس از سال ها ،هنگام ملاقات پدرش یعقوب دچار کبر و غرور شده و از اسب پیاده نمی شود و حضرت یعقوب ابتدا از اسب پیاده شده و به استقبال یوسف میرود ،صحت دارد؟
سراسر آیه های سوره یوسف(ع) بر علم و دانش، بردباری و شکیبایی و پاکی و عصمت شگفت آور حضرت یوسف صدیق(ع) گواهی می دهد. و قرآن سرگذشت او را به عنوان اسوه تقوا و نمونه پاکی و مظهر عفت و عصمت بیان می کند، و او را از بندگان «مخلص» می شمارد. از طرف دیگر قرآن کریم «مخلصین» را از گزند شیطان در امان می داند «الا عبادک منهم المخلصین».(حجر، آیه ۴۰) بنابراین چگونه می توان به او نسبت داد که عز سلطنت او را گرفته باشد و به احترام از اسب پیاده نشده باشد. به همین جهت برخی از مفسران(تفسیر موضوعی «منشور جاوید»، استاد جعفر سبحانی، انتشارات مؤسسه امام صادق(ع)، قم: ج ۱۱، ص ۴۷۲)این احادیث را مخالف آیات قرآن و ضرورت دین و از اسرائیلیات دانسته اند که در احادیث وارد شده و قابل قبول و اعتماد نیست. آیات و روایات معتبر نشانگر آن است که حضرت یوسف(ع) طبق فرمان الهی عمل کرد و کمال احترام را نسبت به پدر و مادر انجام داد. چنان که قرآن کریم می فرماید: «فلما دخلوا علی یوسف آوی الیه ابویه و قال ادخلوا مصر ان شاء الله آمنین؛ زمانی که یعقوب و فرزندان و همسرش بر یوسف وارد شدند، پدر و مادر خود را در آغوش گرفت و گفت به شهر مصر درآیید که ان شاء الله بعد از این ایمن خواهید بود.» از جمله «فلما دخلوا علی یوسف» و «و قال ادخلوا مصر» استفاده می شود که حضرت یوسف(ع) در خارج شهر به استقبال پدر و همراهانش رفته بود و در آنجا منزل گرفته بود و در انتظار قدوم آنان به سر می برد و هنگامی که پدر و همراهانش وارد شدند حضرت یوسف(ع) نسبت به آنها اظهار محبت و احترام کرد «آوی الیه ابویه» و پس از مراسم استقبال از پدر و همراهانش خواست که به مصر وارد شوند و در آن دیار سکنی گزینند. در غیر این صورت واژه «ورود» و «دخول» جایگاهی نداشت. بنابر آیات وارده ایشان با گرمی تمام والدینش را در آغوش می گیرد و با محبت با آنها رفتار می کند، چگونه می توان باور داشت که حضرت یوسف بعد از این همه فراقت و دوری از خانواده و بستگان خود از اسب پیاده نشده باشد.
کتاب منشور جاوید حضرت آیت الله سبحانی
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره انسان جلسه 1.docx
46.1K
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_انسان
#سوره_انسان #انسان
🔅🔅🔅
💢 تفسیرمتنی سوره الانسان
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه اول
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره انسان جلسه 1.pdf
991.8K
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_انسان
#سوره_انسان #انسان
🔅🔅🔅
💢 تفسیرمتنی سوره الانسان
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه اول
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
Al-Insan - 01 ss.mp3
6.21M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_انسان
#سوره_انسان #انسان
🔅🔅🔅
💢 تفسیرصوتی سوره الانسان
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه اول
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #سوره #انسان
📌خلاصه ای از محتوای سوره انسان
🔹سوره مبارکه «انسان» که بعد از سوره مبارکه «قيامة» قرار دارد در تبيين و تشريع خلقت انسان است.
▫️قرآن کريم سه بخش آيات مربوط به ساختار خلقت دارد:
🔘يک بخش مربوط به خلقت کل جهان است، يک بخش مربوط به خلقت سماوات و ارض و مانند آن است که به طور خصوصي تبيين ميکند، يک بخش از آن مربوط به خصوص انسان است.
🔘 درباره انسان، هم از «کان تامه» او خبر ميدهد هم از «کان ناقصه» او. هم از «ليس تامه» او خبر ميدهد هم از «ليس ناقصه» او. «کان تامه» اين است که او را آفريد. «کان ناقصه» اينکه او را چگونه آفريد و چه جور آفريد؟ «ليس تامه» آن است که او نبود و خدا او را بود کرد. «ليس ناقصه» اين است که نداشت و خدا به او داد. همه اين خصوصيتها را مبسوطاً قرآن کريم بيان کرد.
📼فرازی از درسگفتار سوره الانسان جلسه اول
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره #بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(205)
آیه 16 - اولئك الذين اشتروا الضلاله بالهدى فما ربحت تجارتهم و ما كانوا مهتدين.
🔰لطايف و اشارات
⏪1- وجه اشتراك و افتراق تجارت بشرى و الهى
داد و ستد متعارف بشرى مشتمل بر چهار ركن است: فروشنده، خريدار، كالا و بها (بايع، مشترى، مثمن و ثمن) و اين اركان چهارگانه كاملا از يكديگر جدا و متمايز است ؛ زيرا فروشنده كالايى را عرضه مى كند و خريدار با بهايى كه مى پردازد، متاع مزبور را با شرايط خاص مالك مى شود، خواه فروشنده از رهگذر اين داد و ستد سودى ببرد يا بر اثر فروش متاع خود مغبون گردد.
🔹داد و ستد مهم، افزون بر اركان ياد شده دو ركن ديگر نيز دارد: يكى سند (قباله) و ديگرى شاهد. اما تجارت انسان با خدا كه در قرآن كريم تبيين شده، از يك سو با تجارتهاى رايج و متعارف بشرى مشترك و از سويى ديگر با آن متغاير است.
🔹وجه اشتراك آن در اشتمال بر اركان شش گانه مزبور است. خداى سبحان در تبيين اركان ششگانه تجارت الهى مى فرمايد: (ان الله اشترى من المومنين انفسهم و اموالهم بان لهم الجنه يقاتلون فى سبيل الله فيقتلون وعدا عليه حقا فى التوريه والانجيل والقرآن و من اوفى بعهده من الله فاستبشروا ببيعكم الذى بايعتم به وذلك هو الفوز العظيم) در اين تجارت، خريدار: خداى سبحان، فروشنده: انسان مومن، مورد معامله: جان پاك و مال پاكيزه، بها: بهشت ابدى، شاهد: انبياى الهى و قباله و سند رسمى و امضا شده آن: كتابهاى آسمانى آنان، مانند تورات و انجيل و قرآن كريم است.
🔹اما وجه افتراق تجارت الهى با تجارت بشرى آن است كه تجارت با خدا درجاتى دارد و در برخى از درجات آن گرچه اركان چهارگانه (فروشنده، خريدار، كالا و بها) وجود دارد؛ ليكن فروشنده عين كالا و خريدار عين بهاست و فرقشان تنها به اعتبار است (اتحاد بايع و مبيع و اتحاد مشترى و ثمن)؛ زيرا در اين نوع تجارت، فروشنده حقيقت هستى خود را مى دهد و لقاى خريدار را مى گيرد.
🔹توضيح اين كه، گاهى تفاوت فروشنده و كالا (بايع و مبيع) و همچنين تفاوت و خريدار و بها (مشترى و ثمن) حقيقى است، زيرا فروشنده كالايى خاص (جز هستى خود) را مى فروشد و خريدار نيز با پرداخت بهايى خاص (غير از لقاى خود) متاع فروشنده را خريدارى مى كند. پس كالا و بها چيزى جز هستى فروشنده و لقاى خريدار است، ولى گاهى تفاوت فروشنده و كالا و همچنين مشترى و بها اعتبارى است، زيرا فروشنده، حقيقت هستى خود را مى دهد و مشترى نيز به جاى هر چيز ديگر لقاى خود را نصيب فروشنده مى كند و به او اجازه ملاقات و ديدار خود را مى دهد.
🔹خداى سبحان مولايى است كه به عبد مملوك خود مى گويد: هستى و آنچه در اختيار توست، از آن من است و من به تو وكالت مى دهم تا خود را به من يا به ديگرى (شيطان و...) بفروشى. حال اگر هستى خود را به من فروختى آزاد خواهى شد و اگر به ديگران فروختى برده و بنده آنان خواهى شد. در اين جا فروشنده با كالايى كه مى فروشد، يكى است و مشترى نيز با بهايى كه در اختيار فروشنده قرار مى دهد يكى است و مشترى نيز با بهايى كه در اختيار فروشنده قرار مى دهد يكى است، گرچه ادراك اين وحدت و عينيت در ناحيه مشترى قرار مى دهد يكى است، گرچه ادراك اين وحدت و عينيت در ناحيه مشترى و بها دشوار است، زيرا لقاى الله غير از ذات اوست ، ليكن تحليل مقام اشترانشان مى دهد كه خريدارى خدا، وصف ذات او نيست، از اين رو اگر مرحله اشتراى واجب به خوبى بررسى گردد، معلوم مى شود كه چندان فاصله اى با مرحله و ثمن ندارد.
🔹مومنان متوسط خود را به خداى سبحان مى فروشند تا در مقابل آن، الهى رضايت نمى دهند. اينان افزون بر (خدمت تجرى من تحتها الانهار) خواستار رسيدن به بهشت لقاى الهى هستند: (فى مقعد صدق عند ملك مقتدر)، تا با نظارت روى، نظارت وجه خدا بهره آنان گردد: (يومئذ ناضره * الى ربها ناظره).
ادامه دارد...
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom