eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷🌷🌷 🔰پلورالیزم و قرآن (4) 📌دیدگاه قرآن کریم درباره نظریه «پلورالیزم » (تکثرگرایی دینی ) چیست ؟ 🔳راز ختم نبوت از مطالب گذشته می‏توان به راز ختم نبوت به دست پیامبراکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله پی برد زیرا انسان بعد از طی مراحل مختلف، قابلیت دریافت برنامه کلی هدایت خود را پیدا می‏کند و از این مرحله به بعد انسان با رشد و تکامل عقلانی خود می‏تواند بدون پیامبر و با اتکا به کتاب مقدس او و ائمه هدی طی طریق نماید، همان گونه که شهید مطهری می‏گوید: "بشر در مسیر تکاملی خود مانند قافله‏ای است که در راهی و به سوی مقصد معینی حرکت می‏کند، ولی راه را نمی‏داند. هر چند یک بار به کسی برخورد می‏کند که راه را می‏داند و با نشانه‏هایی که از او می‏گیرد دهها کیلومتر راه را طی می‏کند... تا تدریجا خود قابلیت بیشتری برای فراگیری پیدا می‏کند و می‏رسد به شخصی که نقشه کلی راه را از او می‏گیرد و برای همیشه با در دست داشتن آن نقشه از راهنمایی‏های جدید بی‏نیاز می‏گردد."۱۰ نام احمد نام جمله انبیاست چون که صد آمد نود هم پیش ماست 🔰دلایل انحصار صراط مستقیم به اسلام تا اینجا ما به تحلیل دو اصل مهم "ضرورت دین" و "وحدت دین" پرداختیم. این دو بحث نقش کلیدی در روشن شدن زوایای بحث "پلورالیزم" دارد و بعد از گذر از این دو مرحله انسان برای تعیین دین حق و برتر، از بین ادیان مختلف، نیازمند معیارهایی برای تعیین و شناخت دین حق است. البته ملاک و معیار تشخیص دین حق از باطل را می‏توان از دو نظر متفاوت یعنی درون دینی و بیرون دینی جستجو کرد امّا در این جا به ادله‏ای که شهید متفکر بدان اشاراتی داشته است، بسنده می‏کنیم.۱۱ 🔘۱ـ حکم عقل به انتخاب دین کامل و برتر گفتیم که عقل بعد از احساس ضرورت و وحدت دین الهی به انتخاب دین بدون فحص از حقانیت و برتری آن نسبت به ادیان دیگر، اکتفا نمی‏کند بلکه دنبال معیار می‏گردد. یکی از این ملاکها ارزیابی و سنجش ادیان موجود از نظر جامعیت و مطابقت با نیازهای فطری انسان است که در اینجا به مقایسه دو دین بزرگ جهان که مدعی حقانیت نیز هستند، یعنی اسلام و مسیحیت، می‏پردازیم: ۱ـ جهان‏بینی اسلام بر اصل توحید استوار است و جهان‏بینی مسیحیت بر تثلیث (متی ۲۸:۱۹ ـ یوحنا ۵:۲۰ ـ اول قرنتیان ۸:۶) ۲ـ وحی مُنْزَل بودن قرآن کریم، دست نویس و جبری بودن انجیل. ۳ـ اشتمال قرآن بر تعدادی مضامین عالی و انواع اعجاز؛ و اشتمال کتاب مقدس بر آموزه‏های ناسازگار با عقل مانند تجسم خدا و گناه فطری و مسأله فدیه (یوحنا ۱۶:۷، یوحنا ۴:۲۶، یوحنا ۱۴:۱۶، رومیان ۳:۲۰ و ۲۴، رومیان ۵:۱۲ و کتاب هوشیع نبی ۹:۵ ـ ۱۰) ۴ـ داعیه جهانی بودن اسلام و نسخ ادیان پیشین، اعلام موقتی بودن تورات و انجیل و بشارت به ظهور پیامبر پسین. (یوحنا ۱۶:۷، کتاب هوشیع نبی ۹:۵ ـ ۱۰) ۵ـ عدالت و ظلم‏ستیزی اسلام؛ توصیه به ستم‏پذیری از اشخاص و حکومت در انجیل (متی ۵:۳۸، متی ۲۲:۲۱، متی ۲:۱۷، لوقا ۲۰:۲۵، متی ۲۲:۱۸، مرقس ۱۲:۱۵) ۶ـ و بالاخره وجود قوانین و احکام اجتماعی، اقتصادی، حقوقی، جزایی در اسلام، منطبق با نیازهای فطری بشری مثل اصل شورا، قداست شغل، حرمت رشوه، ربا و احتکار، توصیه به دفاع از حقوق خصوصی و اجتماعی و جهاد در مقابل متجاوزان، احکام حدود و دیات به منظور اصلاح جامعه و پیشگیری از وقوع جرایم. ادامه دارد... ======== ۱۰. مجموعه آثار، ج ۳، ص ۱۶۱. ۱۱. اقتباس از مقدمه‏ای بر جهان‏بینی اسلامی، ص ۲۰۹ تا ص ۲۳۲، وحی و نبوت. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰معرفی کتاب تفسیری پیام قرآن (4) 📌سیری درکتاب « پیام قرآن » اثر ارزشمند حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله) ✅طرق «معرفة الله» در قرآن از جمله مباحث مهم در جلد سوم «پیام قرآن» این است که گرچه راهها به سوى خدا هرگز محدود نيست و به گفته بعضى از دانشمندان، به تعداد خلايق، راه به سوى او وجود دارد، ولى عمدتاً پنج راه عقلى و يك راه فطرى براى اثبات ذات پاك خداوند وجود دارد كه نويسنده در اين جلد، به تبيين و توضيح آنها پرداخته است. اين طرق عبارتند از: برهان نظم، حركت، وجوب و امكان (فقر و غنى)، علت و معلول، صديقين و فطرت. ✅اسماء و صفات و عدل الهى در قرآن در جلد چهارم این مسأله مطرح شده است که صفات خداوند همچون ذاتش بىنهايت است و اسماء او كه بيانگر آن صفات است نيز به شماره نمىآيد؛ زيرا هر اسمى از اسماء او، روشنگر كمالى از كمالات ذات مقدس اوست و يك وجود لايتناهى، كمالاتش نيز لايتناهى است و طبعا صفات كماليه و نامهايى كه از آن حكايت مىكند، بىنهايت است، ولى بااينحال قسمتى از اين اسماء و صفات، جنبه ريشهاى دارد و بقيه، شاخههايى از آن است. در اين جلد، ضمن تبيين و توضيح اين مسئله، به موضوع عدل الهى در قرآن نيز پرداخته شده است. ✅معاد در قرآن مولّف در ابتداى جلد پنجم، به اهميت بحث معاد از ديدگاه قرآن، اشاره كرده است. به عقيده معظم له ، يك نظر اجمالى به آيات قرآن مجيد، نشان مىدهد كه در ميان مسائل عقيدتى، هيچ مسئلهاى در اسلام، بعد از توحيد، به اهميت مسئله معاد و اعتقاد به حيات پس از مرگ و حسابرسى اعمال بندگان و پاداش و كيفر و اجراى عدالت نيست. ⏺از دیدگاه مولف، وجود حدود ١٢٠٠ آيه درباره معاد ، قريب به يك سوم آيات قرآن را تشكيل مىدهد و اينكه تقريبا در تمام صفحات قرآن بدون استثناء، ذكرى از معاد به ميان آمده و اينكه بسيارى از سورههاى اواخر قرآن به طور كامل يا به طور عمده، درباره معاد و مقدمات و علائم و نتايج آن سخن مىگويد، شاهد گوياى اين مدعى است. 🌷🌷🌷 ادامه دارد.... 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس پنجم:كاتبان وحى (ادامه درس) 🔹عدم تظاهر به سواد، سبب آن شد كه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله به كاتبانى نياز داشته باشد تا در امور مختلف از جمله وحى براى او كتابت كنند؛ لذا چه در مكه و چه در مدينه، زبده‌ترين با سوادان را براى كتابت انتخاب فرمود. اولين كسى كه در مكه عهده‌دار كتابت - مخصوصاً كتابت وحى - شد، على‌بن‌ابى‌طالب عليه السلام بود و تا آخرين روز حيات پيامبر به اين‌كار ادامه داد. پيامبر صلى الله عليه و آله نيز اصرار فراوان داشت تا على عليه السلام ، آنچه را نازل مى‌شود، ثبت نمايد تا چيزى از قرآن و وحى آسمانى از على عليه السلام دور نماند. 🔹سُليم‌بن‌قيس هلالى مى‌گويد: نزد على عليه السلام در مسجد كوفه بودم و مردم گرد او را گرفته‌بودند. فرمود: «پرسش‌هاى خود را تا در ميان شما هستم از من دريغ نداريد. دربارۀ كتاب خدا از من بپرسيد. به خدا قسم آيه‌اى نازل نشد مگر آنكه پيامبر گرامى آن‌را بر من مى‌خواند و تفسير و تأويل آن‌را به من مى‌آموخت». 🔹شخصى سؤال كرد: در مورد آنچه نازل مى‌گرديد و شما حضور نداشتيد، چه مى‌كرديد؟ على عليه السلام فرمود: «هنگامى كه به حضور پيامبر صلى الله عليه و آله مى‌رسيدم، مى‌فرمود: يا على! در غيبت تو آيه‌هايى نازل شد. آنگاه آنها را بر من مى‌خواند و تأويل آنها را به من مى‌آموخت» . 🔹🔹اوّلين كسى كه در مدينه، عهده‌دار كتابت وحى گرديد؛ أُبىّ‌بن‌كعب انصارى بود. او قبلاً در زمان جاهليت نوشتن را مى‌دانست. ابىّ‌بن‌كعب كسى است كه پيامبر گرامى اسلام صلى الله عليه و آله قرآن را به‌طور كامل بر وى عرضه كرد. در دوران يكسان كردن مصاحف در عهد عثمان، سرپرستى گروه به او واگذار شده‌بود و هرگاه در مواردى اختلاف پيش مى‌آمد، با نظر ابىّ‌، مشكل حلّ‌ مى‌گرديد. زيدبن‌ثابت در مدينه و همسايگى پيامبر صلى الله عليه و آله خانه داشت. او نوشتن مى‌دانست. 🔹در ابتداى امر هرگاه پيامبر صلى الله عليه و آله نياز به نوشتن داشت و ابىّ‌بن‌كعب حاضر نبود، به‌دنبال زيد مى‌فرستاد تا براى او كتابت كند. رفته رفته كتابت او هم رسميت يافت و حتى با دستور پيامبر صلى الله عليه و آله زبان و نوشتن عبرانى را نيز فرا گرفت تا نامه‌هاى عبرى را براى پيامبر صلى الله عليه و آله بخواند و پاسخ بنويسد. زيدبن‌ثابت بيش از ديگر اصحاب، ملازم پيامبر صلى الله عليه و آله در امر نوشتن بود و بيشتر نامه‌نگارى مى‌كرد. ١بنابراين عمده‌ترين كاتبان وحى؛ على‌بن‌ابى طالب، ابىّ‌بن‌كعب و زيدبن‌ثابت بودند و ديگر كاتبان وحى، در مرتبه دوم قرار داشتند. 🔹ابن اثير مى‌گويد: «يكى از ملتزمين حضور در امر كتابت، عبداللّه‌بن‌ارقم زهرى بود. او عهده‌دار نامه‌هاى پيامبر صلى الله عليه و آله بود، ولى عهده‌دار معاهده‌ها و صلح‌نامه‌هاى پيامبر صلى الله عليه و آله ، على‌بن‌ابى طالب بود». او مى‌گويد: «از جمله كاتبان كه احياناً براى پيامبر صلى الله عليه و آله كتابت مى‌كردند؛ خلفاى ثلاثه، زيدبن‌عوام، خالد و أبان دو فرزند سعيدبن‌العاص، حنظلۀ اسَيدى، علاءبن‌حضرمى، خالدبن‌وليد، عبدالله‌بن‌رواحه، محمدبن‌مسلمه، عبدالله‌بن‌ابى سلول، مغيرة‌بن‌شعبه، عمروبن‌العاص، معاوية‌بن‌ابى سفيان، جهم يا جهيم‌بن‌صلت، معيقب‌بن‌ابى فاطمه و شرحبيل‌بن‌حسنه بودند». آموزش علوم قرآنی، صفحه 37 ادامه دارد... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔰 112. ⏪31- مَثَل اصحاب قریه ( وَاضْرِبْ لَهُم مَّثَلاً اءَصْحَبَ ا لْقَرْیَةِ إِذْ جَآءَهَا الْمُرْسَلُونَ إِذْ اءَرْسَلْنَآ إِلَیْهِمُ اثْنَیْنِ فَکَذَّبُوهُمَا فَعَزَّزْنَا بِثَالِثٍ فَقَالُوَّاْ إِنَّآ إِلَیْکُم مُّرْسَلُونَ قَالُواْ مَآ اءَنتُمْ إِلا بَشَرٌ مِّثْلُنَا وَمَآ اءَنزَلَ الرَّحْمَنُ مِن شَیْءٍ إِنْ اءَنتُمْ إِلا تَکْذِبُونَ قَالُواْ رَبُّنَا یَعْلَمُ إِنَّآ إِلَیْکُمْ لَمُرْسَلُونَ وَمَا عَلَیْنَآ إِلا ا لْبَلَغُ ا لْمُبِینُ قَالُوَّاْ إِنَّا تَطَیَّرْنَا بِکُمْ لَبِن لَّمْ تَنتَهُواْ لَنَرْجُمَنَّکُمْ وَلَیَمَسَّنَّکُم مِّنَّا عَذَابٌ اءَلِیمٌ قَالُواْ طَّبِرُکُم مَّعَکُمْ اءَبِن ذُکِّرْتُم بَلْ اءَنتُمْ قَوْمٌ مُّسْرِفُونَ) . (یس / 13 تا 19.) ((و برای آنها اصحاب قریه (انطاکیه ) را مثال بزن ، هنگامی که فرستادگان خدا به سوی آنان آمدند ؛ آنگاه که دو نفر از رسولان را به سوی آنها فرستادیم ، و آنها آن دو را تکذیب کردند ؛ لذا برای تقویت آن دو ، شخص سوّمی فرستادیم ، آنها همگی گفتند : ما فرستادگان (خدا) به سوی شما هستیم . آنها در جواب گفتند : شما جز بشری همانند ما نیستید ، و خداوند رحمان چیزی نازل نکرده ، شما فقط دروغ می گویید . (رسولان ما) گفتند : پروردگار ما آگاه است که ما قطعا فرستادگان (او) به سوی شما هستیم ، و بر عهده ما چیزی جز ابلاغ آشکار نیست . آنان به (رسولان ) گفتند : ما شما را به فال بد گرفته ایم (و وجود شما را شوم می دانیم ) و اگر (از این سخنان ) دست برندارید ، شما را سنگسار خواهیم کرد و مجازات دردناکی از ما به شما خواهد رسید . (رسولان ) در پاسخ گفتند : شومی و (نحسی ) شما از خود شماست اگر درست بیندیشید ، بلکه شما گروهی اسرافکارید)) 🔅🔅🔅 📝نکته ها ☑️1- فال بد و نحوست حربه ضدّ دیانت ((تَطَیُّر)) از ماده ((طیر)) به معنای پرنده است ، و چون عرب جاهلی گاهی ((بانگ کلاغ )) را شوم می دانست ، و پریدن پرنده را از دست چپ ، نشانه تیره بختی می پنداشت ؛ این کلمه به معنای فال بد زدن آمده است . در قرآن کرارا به این مطلب اشاره شده است . از جمله در آیات مورد بحث از قول بت پرستان شهر ((انطاکیه )) نقل می کند که آنها به پیامبران الهی (و یامبلّغان و فرستادگان حضرت مسیح ) گفتند : (إِنَّا تَطَیَّرْنَا بِکُمْ) ؛ ((ما شما را به فال بد گرفته ایم (و وجود شما شوم ، و مایه بدبختی شهر و دیار ماست ) )) . بعضی از مفسّران گفته اند : مقارن آمدن آن ماءمور الهی و مبلّغان دینی ، مدّتی نزول باران قطع شده بود و مشکلاتی بر اثرخشکسالی در زندگی مردم آن دیار ایجاد شده بود . ولی چنان که از دنباله سخن آنان استفاده می شود ، این یک بهانه و سوژه ای بیش نبود و عامل اصلی خوفی بود که آنها از ایمان آوردن بعضی از مردم ، خصوصاً ، نسل جوان در خود احساس کرده بودند ، زیرا در ادامه گفتند : (لَبِن لَّمْ تَنتَهُواْ لَنَرْجُمَنَّکُمْ) ؛ ((اگر (از تبلیغات خود) دست بر ندارید ، شما را سنگسار می کنیم )) . معلوم می شود از تبلیغات مبلغان و بیدار شدن مردم به ویژه جوانان وحشت داشتند . 🔹اصولاً ، فال بد زدن و نحس شمردن ، حربه ای است که دشمنان خط پیامبران در طول تاریخ ، بدان متوسّل شده اند و با این حربه مردم ساده اندیش را نسبت به پیغمبران الهی و مبلّغان و مروّجان دینی ، دلسرد و بدبین می کنند . چنانکه اشاره شد ، قرآن مجید در موارد متعدّد این مطلب را بازگو فرموده است . از جمله در مورد قوم حضرت صالح علیه السّلام که گویا دچار خشکسالی و کمبود مواد غذایی شده بودند ، چنین نقل می نماید : (قَالُواْ اطَّیَّرْنَا بِکَ وَبِمَن مَّعَکَ . . . ) ؛ ((آنها گفتند ما تو را و کسانی که با تو هستند به فال بد گرفته ایم )) ، یعنی این گرفتاریها و کمبودها و مثلاً : گرانیها ، همه از قدم نامیمون تو و یاران توست ، شما مردم شومی هستید برای جامعه ما بدبختی به ارمغان آورده اید . در سوره ((اعراف )) می فرماید : ( . . . وَإِنْ تُصِبْهُمْ سَیِّئَةٌ یَطَّیَّرُواْ بِمُوسَی وَمَن مَّعَهُ . . . ) ؛ ((و هنگامی که بدی (و بلا) به آنها می رسید ، می گفتند : از شومی موسی و کسان اوست )) . 🔹در صدر اسلام نیز هرگاه مسلمانان دچار مشکل و کمبودی می شدند ، منافقان آن را به دین و سوء مدیریت دینی نسبت داده و با کمال گستاخی می گفتند این نارسایی ها همه از ناحیه خود پیغمبر است ، چنانکه قرآن می فرماید : ( . . . وَإِنْ تُصِبْهُمْ سَیِّئَةٌ یَقُولُواْ هَذِهِی مِنْ عِندِکَ . . . ) ؛ ((و اگر مشکلی دامنگیر آنها شود ، می گویند : این از ناحیه توست )) . ادامه دارد.... 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سرّ آفرینش «معرفت» است. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: {وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ} همه مفسّرین این (الّا لیعبدون) را (الّا لیعرفون) تفسیر کرده اند. چرا مفسّرین، عبادت را معرفت تفسیر کرده‌اند؟ چون عبادتِ بدون معرفت، عبادت نیست. چیزی که قبل از آن معرفت نباشد، اصلا عبادت نیست. اساس آفرینش «معرفت» است ویدئوی کامل: https://ebrahi.me/h9 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⏪ تفسیر سوره انسان استاد دکتر محمد علی انصاری 📼جلسه دوم تفسیر آیات 5 تا 10 📝فهرست درسگفتار ☑️نوشیدنی ابرار در بهشت ☑️ویژگی ها و خصوصیات رفتاری ابرار ☑️معنای واژه وفا ☑️تفاوت تعهد و نذر ☑️تاکید اسلام بر اطعام گرسنگان ☑️آزادی درونی، نتیجه انفاق از اموال مورد علاقه انسان ☑️نتایج اطعام گرسنگان ☑️منطق قرآن در خدمت به خلق ☑️اهمیت اخلاص در اعمال انسان ☑️امام علی (ع) و حضرت زهرا (س)، مصداق بارز ابرار 🌱🌱🌱 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢جلسه چهارم (هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر) 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
نگاشت (4) 🔅🔅🔅 🔰تفسیر سوره الانسان /آیه 2 إِنَّا خَلَقْنَا الإنْسَانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَبْتَلِیهِ فَجَعَلْنَاهُ سَمِیعًا بَصِیرًا ﴿٢﴾ ما انسان را از نطفه مختلطى آفریدیم، و او را مى‏آزماییم; (بدین جهت) او را شنوا و بینا قرار دادیم! (۲) 🌱🌱🌱 به هر حال بعد از اين مرحله نوبت آفرينش انسان، و موجود قابل ذكر شدن است، می‌فرمايد. ‏" ما انسان را از نطفه مختلطی آفريديم، و او را می‌آزمائيم، و لذا او را شنوا و بينا قرار داديم" (إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشاجٍ نَبْتَلِيهِ فَجَعَلْناهُ سَمِيعاً بَصِيراً). ▫️‏" امشاج" جمع" مشج" (بر وزن نسج يا بر وزن سبب) يا جمع" مشيج" (بر وزن مريض) به معنی شی‌ء مخلوط است. ▫️‏آفرينش انسان از" نطفه مخلوط" ممكن است اشاره به اختلاط نطفه مرد و زن و تركيب" اسپر" و" اوول" بوده باشد همانگونه كه در روايات اهل بيت ع اجمالا به آن اشاره شده است. يا اشاره به استعدادهای مختلفی كه در درون نطفه از نظر عامل وراثت از طريق ژنها و مانند آن وجود دارد، و يا اشاره به اختلاط مواد مختلف تركيبی نطفه است، چرا كه از دهها ماده مختلف تشكيل يافته، و يا اختلاط همه اينها با يكديگر، معنی اخير از همه جامعتر و مناسبتر است. ▫️‏اين احتمال نيز داده شده كه امشاج اشاره به تطورات نطفه در دوران جنينی است. ▫️‏جمله" نبتليه" اشاره به رسيدن انسان به مقام" تكليف و تعهد و مسئوليت و آزمايش و امتحان" است، و اين يكی از بزرگترين مواهب خدا است كه به انسان كرامت فرموده و او را شايسته" تكليف و مسئوليت" قرار داده است. ▫️‏و از آنجا كه" آزمايش و تكليف" بدون" آگاهی" ممكن نيست، در آخر آيه اشاره به ابزار شناخت و چشم و گوش می‌كند كه در اختيار انسانها قرار داده است. بعضی نيز گفته‌اند منظور از ابتلاء و آزمايش در اينجا تطورات و تحولاتی است كه به جنين از مرحله نطفه تا رسيدن به يك انسان كامل دست می‌دهد. ولی با توجه به تعبير" نبتليه" و همچنين تعبير به" انسان" تفسير اول مناسبتر است. ▫️‏ضمنا از اين تعبير استفاده می‌شود كه ريشه همه ادراكات انسان از ادراكات حسی او است: و به تعبير ديگر ادراكات حسی" مادر" همه" معقولات" است، و اين نظريه بسياری از فلاسفه اسلامی است، و در ميان فلاسفه يونان" ارسطو" نيز طرفدار همين نظر بوده است. ادامه دارد.... 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
نگاشت (5) 🔅🔅🔅 🔰تفسیر سوره الانسان /آیه سوم و چهارم إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکِرًا وَإِمَّا کَفُورًا ﴿٣﴾ إِنَّا أَعْتَدْنَا لِلْکَافِرِینَ سَلاسِلا وَأَغْلالا وَسَعِیرًا ﴿٤﴾ ما راه را به او نشان دادیم، خواه شاكر باشد (و پذیرا گردد) یا ناسپاس! (۳) ما براى كافران، زنجیرها و غلها و شعله‏هاى سوزان آتش آماده كرده‏ایم! (۴) 🌱🌱🌱 ▫️و از آنجا كه تكليف و آزمايش انسان علاوه بر مساله آگاهی و ابزار شناخت نياز به دو عامل ديگر يعنی به مساله" هدايت" و" اختيار" دارد آيه بعد به آن اشاره كرده، می‌فرمايد:" ما راه را به او نشان داديم، خواه شاكر و پذيرا باشد، يا كفران كننده و ناپذيرا" (إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبِيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً)۱۷. ▫️‏" هدايت" در اينجا معنی وسيع و گسترده‌ای دارد كه هم هدايت" تكوينی" را شامل می‌شود و هم هدايت" فطری" و هم" تشريعی" را هر چند سوق آيه بيشتر روی هدايت تشريعی است. ▫️‏" توضيح" اينكه از آنجا كه خداوند انسان را برای هدف" ابتلاء و امتحان" و تكامل آفريده است مقدمات وصول به اين هدف را در وجود او آفريده، و نيروهای لازم را به او بخشيده اين همان هدايت" تكوينی" است. ▫️‏سپس در اعماق فطرتش عشق به پيمودن اين راه را قرار داده، و از طريق الهامات فطری مسير را به او نشان داده، و از اين نظر هدايت" فطری" نموده و از سوی ديگر، رهبران آسمانی و انبيای بزرگ را به تعليمات و قوانين روشن برای" ارائه طريق" مبعوث كرده، و به وسيله آنها هدايت" تشريعی" فرموده است، و البته تمام اين شعب سه گانه هدايت، جنبه عمومی دارد، و همه انسانها را شامل می‌شود. ▫️‏رويهمرفته اين آيه به سه مساله مهم و سرنوشت‌ساز در زندگی انسان اشاره می‌كند: ▫️‏مساله" تكليف"، مساله" هدايت" و مساله" آزادی اراده و اختيار" كه لازم و ملزوم يكديگر و مكمل يكديگرند. ▫️‏در ضمن جمله" إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبِيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً" خط بطلان بر مكتب جبر می‌كشد. ▫️‏تعبير به" شاكرا" و" كفورا" مناسبترين تعبيری است كه در اينجا امكان دارد، چرا كه در مقابل نعمت بزرگ هدايت الهی آنها كه پذيرا و تسليم شوند، و راه هدايت پيش گيرند، شكر اين نعمت را بجا آورده، و آنها كه مخالفت كنند كفران كرده‌اند. ‏▫️و از آنجا كه از دست و زبان هيچكس بر نمی‌آيد، كه از عهده شكرش بدر آيد، در مورد" شكر" تعبير به اسم فاعل كرده، در حالی كه در مورد" كفران" تعبير به" كفور" (صيغه مبالغه) آمده، زيرا آنها كه اين نعمت بزرگ را ناديده بگيرند بالاترين كفران را كرده‌اند، چرا كه خداوند انواع وسائل هدايت را در اختيار آنها گذارده، و اين نهايت كفران است كه همه را ناديده بگيرد و راه خطا برود. ضمنا بايد توجه داشت" كفور" واژه‌ای است كه هم در مورد" كفران نعمت" به كار می‌رود و هم در مورد" كفر اعتقادی" (همانگونه كه راغب در مفردات آورده است). 🌱🌱🌱 🔹در آخرين آيه مورد بحث اشاره كوتاه و پرمعنايی به سرنوشت كسانی كه راه كفر و كفران را می‌پويند كرده، می‌فرمايد:" ما برای كافران زنجيرها و غلها و شعله‌های سوزان آتش آماده كرده‌ايم" (إِنَّا أَعْتَدْنا لِلْكافِرِينَ سَلاسِلَ وَ أَغْلالًا وَ سَعِيراً). ▫️‏تعبير به" اعتدنا" (آماده كرده‌ايم) تاكيدی است بر مساله حتمی بودن مجازات اين گروه، درست است كه آماده كردن از قبل، كار كسانی است كه توانايی محدودی دارند و احتمال می‌دهند به هنگام نياز توانايی پيدا نكنند، و اين معنی در باره خداوند موردی ندارد چرا كه هر چه را اراده كند با فرمان" كن" فورا موجود می‌شود، در عين حال برای بيان قطعی بودن مجازات كافران اعلام می‌كند كه وسائل مجازات آنها از هم اكنون آماده است!" سلاسل" جمع" سلسله" به معنی" زنجير" و" اغلال" جمع" غل" به معنی حلقه‌ای است كه بر گردن يا دستها قرار می‌دهند، سپس آن را با زنجير می‌بندند. ▫️‏به هر حال ذكر غل و زنجير، و سپس شعله‌های سوزان آتش بيانگر مجازات عظيم اين گروه است كه در آيات ديگر قرآن نيز به آن اشاره شده، و" عذاب" و" اسارت" در آن جمع است. ▫️‏آزادی آنها در شهوات در اينجا سبب اسارت آنها در آنجا می‌شود، آتشهايی كه در اين دنيا بر پا كرده‌اند در آنجا تجسم می‌يابد و دامانشان را می‌گيرد. ادامه دارد.... 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۳ – ۱ # الی باید تقوی را کاملاً رعایت کند و کفّار و را اطاعت نکند، بلکه پیرو الهی باشد و بر خدا کند. 🌷🌷🌷 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom