eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅🔅🔅 🔰معرفی تفسیر «نمونه»(قسمت ششم) ⏪۸ - منابع تفسیر نمونه 🔸این تفسیر با استفاده از تفاسیر معروف شیعه و اهل سنت به خصوص تفاسیر: مجمع البیان، التبیان، المیزان، الصافی، نور الثقلین، البرهان و روح الجنان و از تفاسیر عامه: روح المعانی، المنار- فی ظلال القرآن، قرطبی، اسباب النزول واحدی، مراغی، در المنثور، بیضاوی ، و مفاتیح الغیب فخر رازی، تنظیم و نگارش یافته و این بهره گیری در نوع خود کم سابقه بوده است. 🔸علاوه بر این تفاسیر که ابتدای هر جلد به آن اشاره شده است، از منابع تفسیری و غیر تفسیری دیگری نیز بهره برده شده است، از قبیل: تفسیر پرتوی از قرآن، بحار الانوار، سفینة البحار، الغدیر، المراجعات، کنز العرفان، نهج البلاغه و برخی شروح آن، وسایل الشیعه، خصال صدوق ، اختصاص مفید، محاسن برقی، کافی، امالی مفید، مناقب ابن شهرآشوب، مصباح المنیر فیومی، مفردات راغب، بلوغ الارب، سیره ابن هشام، کامل ابن اثیر، صحیح بخاری، سنن بیهقی، کشف الارتیاب، الهدایة السنیة و مجلات و کتب دیگر. ادامه دارد.... 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌آزمون زندگی خار کشتی ثمرت خار دهد خار جز خار کجا بار دهد؟! در زمین دل خود کشتی خار خار بار آمد و دادت آزار والسلام 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما-(قسمت 41) 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام از سوی پیامبر(ص) به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📼خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره نوح 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه پنجم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌سلام ویژه (سلام جهانیان بر نوح) 🔸﴿وَ مَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَهُ مَخْرَجاً ٭ وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لاَ يَحْتَسِبُ﴾، البته آن يک ايمان کامل را هم مي‌طلبد. 🔹کافي مي‌دانيد از کتاب‌ها شيرين ماست بعد از نهج‌البلاغه حضرت امير؛ گرچه آن هم همه کلمات ائمه(عليهم السلام) هست. اين جلد هشت کافي خيلي شيرين است! در جريان تبعيد به ربذه، عثمان گفت کسي حق ندارد او را بدرقه کند؛ ولي حضرت امير و حسنين(سلام الله عليهم اجمعين) اعتنا نکردند و تا «ثنية الوداع»، مرز وداع مدينه اباذر را بدرقه کردند ـ نمي‌دانم شما ربذه تشريف برديد يا نه؟ ـ ربذه يک روستاي مخروبه کوچک بين مکه و مدينه است، الآن خبري نيست چه رسد به آن وقت! آنجا يک چاه مختصري داشت. به اباذر گفتند که به هر حال هر جا بروي خدا هست و ابوذرچهار تا بز هم بيشتر نداشت. ▫️اباذر (در پاسخ به فرمایش آن بدرقه کنندگان عزیز)عرض کرد: من مؤمن هستم، معتقد هستم که اگر کلّ زمين مثل فلز شود که چيزي از زمين نرويد و قطره‌اي از آسمان نبارد، خدا مي‌تواند بنده‌اش را اداره کند. گفت من با اين ايمان دارم می‌روم. در حضور معصوم اين (حرف ها) را گفته. آن برای اوحدي از مردم است و همين‌طور هم بود؛ يعني تا آخر همين‌طور بودند. 🔹حالا اينها جزء اوحدي (خداباوران کامل)است، دست ما به اينها نمي‌رسد؛ ولي منظورم اين است که اين را قرآن تربيت کرده، حالا به آن حد مقدور خيلي از ما نيست؛ ولي فرمود اگر کسي بي‌راهه برود هميشه در فشار است و اگر به راه باشد هميشه در راحتي است: ﴿وَ مَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَهُ مَخْرَجاً ٭ وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لاَ يَحْتَسِبُ﴾. ▪️▪️اما نگاه کنيد، درباره نوح(سلام الله عليه) حرفي خدا زد؛ يعني اوّل تا آخر قرآن را شما بگرديد، اين اجلال ـ نه تجليل ـ اين اجلال و تکريمي که ذات أقدس الهي از نوح به عمل آورد، از هيچ پيغمبري نکرد. درباره همه انبيا نسبت به موسيٰ، نسبت به هارون(سلام الله عليهما) دارد: ﴿سَلامٌ عَلي‏ مُوسي‏ وَ هارُونَ﴾، «سلام علي کذا و کذا»؛ اما درباره نوح دارد: ﴿سَلامٌ عَلي‏ نُوحٍ فِي الْعالَمينَ﴾، اين ﴿فِي الْعالَمينَ﴾، فقط مخصوص وجود مبارک نوح است؛ يعني درود جهاني تا جهان هست سلام بر نوح، چون تقريباً 950 سال تلاش و کوشش کرد. خيلي حرف است، اين کلمه ﴿فِي الْعالَمينَ﴾، در قرآن فقط درباره نوح(سلام الله عليه) آمده است، با اينها (مردم مشرک و لجوج)ساخت (و آنان را تحمل کرد). 📼فرازی از سوره نوح جلسه پنجم 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره قیامت 📝نگاشت: (16) تفسیر آیه 16 🔅🔅🔅 لا تحرك به لسانك لتعجل به(16) 16 - زبانت را به خاطر عجله براى خواندن آن (قرآن ) حركت مده . 🔰تفسير: 📙جمع و حفظ قرآن بر عهد ماست ! در تـفـسـيـر ايـن آيه مفسران گفتگو بسيار دارند، و رويهمرفته سه تفسير براى آن ذكر شده است . 1️⃣نـخـسـت تـفـسـيـر مـعـروفـى اسـت كـه از ابـن عـبـاس در كـتـب حـديـث و تـفـسـيـر نـقـل شـده اسـت ، و آن اينكه پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) به خاطر عشق و علاقه شديدى كه به دريافت و حفظ قرآن داشت ، هنگامى كه پيك وحى آيات را بر او مى خواند، هـمـراه او زبان خود را حركت مى داد و عجله مى كرد، خداوند او را نهى فرمود كه اين كار را مكن ، خود ما آن را براى تو جمع مى كنيم . 2️⃣ديـگـر ايـنـكـه : مـى دانـيـم قـرآن داراى دو نـزول اسـت : (نـزول دفـعـى ) يعنى همه آن يكجا در (شب قدر) بر قلب پاك پيامبر (صلى الله عـليـه و آله و سـلم ) نـازل شـد، و (نـزول تـدريـجـى ) كـه در طـى 23 سـال صـورت گـرفته ، پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) به خاطر عجله اى كه در ابلاغ دعوت داشت گاه قبل از نزول تدريجى ، و يا همراه آن آيات را تلاوت مى كرد، به او دستور داده شد كه از اين كار خود دارى كند، و بگذارد هر آيه اى در موقع خود تلاوت و ابلاغ گردد. و بـه ايـن تـرتـيـب مـضـمـون ايـن آيـه هـمـانـنـد آيـه 114 سـوره طـه اسـت (و لا تعجل بالقرآن من قبل ان يقضى اليك وحيه :) (درباره قرآن عجله مكن پيش از آنكه وحى آن تمام شود). ▫️ايـن دو تـفـسـيـر تـفاوت زيادى با هم ندارند، و در مجموع به اين معنى باز مى گردد كه پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) حتى در گرفتن وحى هم نبايد عجله كند. 3️⃣تـفـسـيـر سـومى كه طرفدار بسيار كمى دارد اين است كه مخاطب در اين آيات گنهكاران در قـيـامـتـنـد كـه بـه آنـهـا دسـتور داده مى شود نامه اعمال خود را بخوانند و حسابگر خويش بـاشـنـد، و بـه آنـهـا گـفـتـه مـى شود: در خواندن آن عجله نكنيد طبيعى است آنها به هنگام خـواندن نامه عمل خود وقتى به سيئات مى رسند ناراحت مى شوند، و مى خواهند با عجله از آن بـگـذرنـد، ايـن دسـتـور بـه آنها داده مى شود و آنها را از عجله باز مى دارد، و موظف مى شـونـد هـنـگـامى كه فرشتگان الهى نامه اعمال آنها را مى خوانند آنها نيز از آنها پيروى كنند. 🔹مـطـابـق ايـن تفسير اين آيات شكل جمله معترضه ندارد، و با آيات گذشته و آينده مربوط اسـت ، و هـمـگـى بـا هـم پـيـونـد دارد، چـرا كـه هـمـه مـربـوط بـه احـوال قـيـامـت و مـعـاد است ، ولى طبق تفسير اول و دوم - همانگونه كه گفتيم اين آيات جنبه معترضه دارد. ▫️ولى به هر حال تفسير سوم مخصوصا با توجه به ذكر نام قرآن در آيات بعد، بسيار بـعـيـد بـه نـظر مى رسد، و اصولا لحن آيات به خوبى نشان مى دهد كه مراد يكى از دو تـفـسـيـر قـبل است ، و جمع ميان آن دو نيز مانعى ندارد، هر چند لحن آيات بعد موافق تفسير اول يعنى تفسير مشهور است (دقت كنيد). 🖇با ما همراه باشید ادامه دارد... 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 انسان باید کریمانه زندگی کند / نه اهل افراط باش، نه تفریط 🔸 حضرت امیر (عليه السلام) به امام حسن (عليه السلام) فرمودند «كُنْ سَمْحاً وَ لَا تَكُنْ مُبَذِّراً»، البته امام حسن (عليه السلام) برای جامعه بشری الگوست، در واقع حضرت به جامعه بشری می‌ فرماید: «كُنْ سَمْحاً وَ لَا تَكُنْ مُبَذِّراً»، سمح ریشه‌ در سماحت و کرامت دارد؛ یعنی ! نه اهل باش، نه . تبذیر یعنی بذرافشانی در جای بی جا. یک کشاورز اگر بذر را روی سنگ یا در شوره‌ زار بریزد می ‌گویند تبذیر کرد؛ یعنی بذرافشای در محل نامناسب انجام داد، کاری که نامناسب است و ثمر ندارد می ‌گویند تبذیر. حضرت فرمود هرگز کلام و فعلت را که همچون تخمی نیک است، در زمان غیر مناسب و در زمین غیر مناسب نگو! کاری را که الآن نباید بکنی نکن! حرفی را که الآن نباید بزنی نزن! 🔸 در ادامه حضرت می فرماید «وَ كُنْ مُقَدِّراً وَ لَا تَكُنْ مُقَتِّراً»؛ یعنی در کارت، . این کلمه هندسه، عربی نیست، این معرَّب است، اصل «هَندَسَه» معرَّب «اَندَزَه» و اندزه مخفف «اندازه» است، این اندزه تعریف شده، شد هندسه. از آن اسم فاعل و اسم مفعول گرفته شده، شد مهندِس. فرمود شما حرف بزن، با مهندسی کتاب بنویس، با مهندسی کار اقتصادی کن، با مهندسی خانواده را اداره بکن. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1372/08/03 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 سخن و کردار(کاربرد صحیح روایت انظر الی ما قال...) 🔹 یك وقت است بحث در است، در مسائل علمی «انْظُر اِلی ما قالَ»؛ اما یك وقت است مسائل است مسائل است مسائل است، مسائل اجرایی و حقوقی و امثال اینها كه مسئله ریاضی و فلسفی نیست كه شما بگویید «انْظُر اِلی ما قالَ». در مسائل فلسفی در مسائل حكمی در مسائل ریاضی در این‌گونه از امور «انْظُر اِلی ما قالَ» یعنی هر چه گوینده گفت، حالا گوینده هر كسی می‌خواهد باشد، مطلب علمی که كار به گوینده ندارد. 🔹 اما یك وقت شعار است، شعار و است كه پای عمل و مردم و اینها در میان است، اینجا هم «انْظُر اِلی ما قالَ» هم «انظر الی من قال»؛ یعنی هم شعار كاندیدایتان را ببینید هم شعاردهنده را ببینید، زیرا ممكن است كسی شعاری بدهد ولی طور دیگر اراده كند: «كَلِمَةُ حَقٍّ یرَادُ بِهَا الْبَاطِلُ». 📚 سوره مبارکه یوسف جلسه 50 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 و ماندگار از ص 20 قرآن کریم (آیات133-127) 1. بانيان كارهاى نيك را فراموش نكنيم. «إِذْ يَرْفَعُ» «اذ» يعنى ابراهیم را ياد كن. بقرة، آيه 127 2. به كمالات امروزخود قانع نشويد، تكامل و تداوم آن را ازخدا بخواهيد. «رَبَّنا وَ اجْعَلْنا مُسْلِمَيْنِ لَكَ» بقرة، آيه 128 3. تا روح تسليم نباشد، بيان احكام سودى نخواهد داشت. (ابراهيم عليه السلام ابتدا از خداوند روح تسليم تقاضا مى ‏كند، سپس راه و روش عبادت و بندگى را مى‏ خواهد). «وَ اجْعَلْنا مُسْلِمَيْنِ لَكَ ... أَرِنا مَناسِكَنا» بقرة، آيه 128 4. نياز به رهبر آسمانى، از اساسى ‏ترين نيازهاى جامعه بشرى است.«يَرْفَعُ إِبْراهِيمُ ... وَ ابْعَثْ فِيهِمْ» بقرة، آيه 129 5. هدف از بعثت پيامبران، تعليم و تزكيه مردم بر اساس كتاب آسمانى است. «يَتْلُوا ... يُعَلِّمُهُمُ ... يُزَكِّيهِمْ» بقرة، آيه 129 6. در فكر سلامت عقيده وايمان نسل وفرزندان خود باشيم و در وصاياى خود تنها به جنبه‏ هاى مادّى اكتفا نكنيم. «وَصَّى ... فَلا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ» بقرة، آيه 132 7. سخن بايد بر اساس علم وآگاهى باشد. «أَمْ كُنْتُمْ شُهَداءَ» بقرة، آيه 133 8. حسّاس‏ترين زمانِ زندگى، لحظه‏ ى مرگ است و حسّاس‏ ترين مسئله، موضوع دين وعقيده و حسّاس‏ترين مخاطب، نسل انسان است. «إِذْ حَضَرَ يَعْقُوبَ الْمَوْتُ إِذْ قالَ لِبَنِيهِ ما تَعْبُدُونَ» بقرة، آيه 133 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom