eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🍃🌸🍃🌸 📌 گفتاری دقیق از علامه جعفری رضوان الله علیه پیرامون گناه --------------------------------------------- ◻️یکی از عوامل اساسی رواج طغیانگری ها و بی بند و باری هایی که قرن ما را دچار آشفتگی های جنون آمیز نموده است ، و گناه است . ▫️ما نمیگوئیم که ارتکاب گناه و غوطه خوردن در معاصی زاییده شده قرن ما است ، زیرا از آن هنگام که اولاد آدم در این کره خاکی زندگی را آغاز کرده اند ، گناه و اطاعت بمعنای نافرمانی و فرمانبرداری از قوانین تکامل روحی وجود داشته است ، بلکه منظور ما این است که در دوران های گذشته برای گنهکاران پدیده هایی از قبیل و و تأسف و درک انحراف از اعتدال مطرح بوده ، هر معصیتی تقریبا توأم با بعضی از آن پدیده ها بوده است . ◾️ در دوران ما گنهکاران را نه تنها هیچ یک از آن پدیده ها بیدار نمی سازد ، بلکه آنها را به می گیرند . ◼️علت اساسی این بی پروائی مهلک را از دو موضوع مهم میتوان سراغ گرفت : 🔘موضوع یکم گستاخی و شهرت پرستی بعضی از متفکر نماها است که برای اینکه شهرتی جهانی بدست بیاورند ، دست به اصل شکنی و قانون کشی می زنند ، مردم از صدای شکستن اصول و قوانین ، حالت بهت و تشنج پیدا می کنند و این آقایان در دریایی از لذت غوطه ور میشوند که توانسته اند جامعه یا جوامعی را با اصل شکنی مبهوت بسازند یکی پیدا می شود و می گوید : زنا با رضایت طرفین اشکالی ندارد دیگری میگوید : هدف اساسی تجارت و سوداگری حدّاکثر بهره برداری از کار تجارت است . انحصارات و امتیازات و احتکارها که وسایل ساده ای هستند و در اختیار افرادی معدود قرار میگیرند ، از همین هدف گیری ناشی میگردند .از طرف دیگر : عرضه و تقاضاهای مصنوعی جریانات طبیعی اقتصاد را بر هم میزند . اینهمه ناهنجاری های اقتصادی و اجتماعی اشکالی ندارد گناه یعنی چه ؟ از جنایات فراوانی که امروزه بشر را با اشکال گوناگون بدون احساس مسئولیت در خود می فشارد ، صحبت نکنید . 🔘موضوع دوم سوء استفاده و مقام پرستان جوامع که مذهب را وسیله هدف گیری های خود قرار داده اند . با اینکه مذهب با جدّی ترین قیافه مخالف خودخواهی و ستمگری است ، در راه مقاصد شوم خود استخدام نمودند . در نتیجه ساده لوحان هم گمان کردند که طبیعت مذهب چنین است که حقوق انسان ها را پایمال بسازد و مردم را به دو گروه استثمار کننده و استثمار شونده تقسیم کند در صورتیکه قرآن و همین نهج البلاغه که مورد ترجمه و تفسیر ما است دو کتاب اساسی مذهبی اند که میتوان گفت : اساسی ترین موضوعاتی که در این دو کتاب برای انسان ها مطرح شده است : عمل به و ریشه کن کردن ظلم و انحراف و فساد از جوامع میباشد . متفکر نماها و سودجویان باید بدانند که از کار انداختن مذهب که برای آنان خوشایند جلوه کرده است ، موجب حیرانی و کلافه شدن میلیاردها نفوس در فلسفه زندگی گشته است . 📚 برشی از شرح نهج البلاغه علامه جعفری 🆔 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🙂 📌علامه جوادی آملی حفظه الله 🔘به قول حضرت آيت الله حسن‌زاده (رحمه الله) «به مَجاز اين سخن نمي‌گويم، به حقيقت نگفته‌اي الله»، ممکن نيست کسي بگويد خدا و جواب نشنود، هيچ ممکن نيست. شرط اولش اين است که ديگران را دخالت ندهد، در حرم امن توحيد کسي را دخالت ندهد.❌ 🆔@rahighemakhtoom
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🍃🌸🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸🍃 📌 دو‌ امان -------------------------------------------- 🔲 وَ حَکى عَنْهُ أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِي الْبَاقِرُ ( عليهما السلام ) أَنَّهُ قَالَ : کانَ فِي الْأَرْضِ أَمَانَانِ مِنْ عَذَابِ اللَّهِ وَ قَدْ رُفِعَ أَحَدُهُمَا فَدُونَکمُ الْآخَرَ فَتَمَسَّکوا بِهِ أَمَّا الْأَمَانُ الَّذِي رُفِعَ فَهُوَ رَسُولُ اللَّهِ ( صلى الله عليه وآله ) وَ أَمَّا الْأَمَانُ الْبَاقِي فَالِاسْتِغْفَارُ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى وَ ما کانَ اللَّهُ لِيعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِيهِمْ وَ ما کانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يسْتَغْفِرُونَ.  قال الرضي : و هذا من محاسن الاستخراج و لطائف الاستنباط. 🔘متن فارسی 🔳ابوجعفر، محمد بن على الباقر عليهماالسلام، از اميرالمومنين (عليه السلام) نقل کرده که آن حضرت فرموده است:   دو راه امان از عذاب الهى در روى زمين بود که بتحقيق، يکى از آن دو برداشته شده  و ديگرى، اينک در دست و اختيار شما است، پس به آن چنگ بزنيد. اما امانى که از دست رفته. رسول خدا صلى الله عليه و آله است   و امان باقى، استغفار و توبه است. 🔘خداى تعالى فرموده است:  و ما کان الله ليعذبهم و انت فيهم و ما کان الله معذبهم و هم يستغفرون. (چنين نيست که خدا ايشان را عذاب کند، در حالى که تو در ميان آنهايى  و چنين نيست که خدا، عذاب کننده ايشان باشد، در حالى که آنها، درخواست آمرزش مى کنند.)  شريف رضى گويد: اين سخن اميرالمومنين (عليه السلام) از جمله استخراجهاى نيکو و استنباطهاى لطيف، (از قرآن) مى باشد. 🆔 @rahighemakhtoom صفحه قرآنی رحیق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 آموزگاران هدایت 🔸 خدای سبحان توفیقش با و است: «یدُ اللهِ مَعَ الْجَمَاعَةِ».... . بسیار زیبا @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌼 💫تولید محتوای بسیار زیبا به مناسبت میلاد پیامبر اکرم( ص) کاری از نساء خانم عزیز از استان همدان😍 🆔@rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢موضوع: نگاهی کوتاه به زندگی علیه السلام 5 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢موضوع: نگاهی کوتاه به زندگی علیه السلام 6 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌آزمون زندگی (حق محوری) قال الإمام الکاظم عليه السلام: إتَّقِ اللّه َ وقُلِ الحَقَّ وإن كانَ فيهِ هَلاكُكَ فَإنَّ فيهِ نَجاتَكَ از خدا پروا دار و حق را بگو، اگر چه هلاكت تو در آن باشد، كه نجاتت درهمان حقگويى است. 📘تحف العقول 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوره مبارکه 📚تفسیر سوره مزمل 📝نگاشت: (13) تفسیر آیه 12و13سوره مزمل ⏪تفسیر: 🔸سپس در ادامه همين تهديد به صورت صريحتر مى‏گويد : نزد ما غل و زنجيرها و آتش دوزخ است ! ( ان لدينا انكالا و جحيما). ▫️انكال جمع نكل ( بر وزن فكر ) به معنى زنجيرهاى سنگين است ، و در اصل از ماده نكول ، به معنى ضعف و ناتوانى گرفته شده ، و از آنجا كه زنجيرهائى كه بر دست و پا و گردن مى‏نهند انسان را از حركت باز مى‏ دارد و ناتوان مى‏سازد ، اين واژه در معنى زنجير به كار رفته است ، آرى در برابر آزادى بى قيد و شرط و تنعمى كه در اين دنيا داشتند بهره آنها در آنجا اسارت است و آتش ! و باز مى‏افزايد : و غذائى گلوگير و عذابى دردناك ( و طعاما ذا غصة و عذابا اليما). 🔸غذائى بر عكس غذاهاى چرب و شيرين دنياى آنها كه به راحتى از گلو فرو مى‏رفت و گوارا بود ، و زندگى دردناك در برابر آسايش بى حساب اين مغروران خود خواه و مستكبر در اين جهان . 🔸با اينكه غذاى خشن و گلوگير خود عذابى است اليم ، بعد از آن عذاب اليم را جداگانه ذكر مى‏كند ، و اين نشان مى‏دهد ابعاد عذاب اليم آخرت از نظر شدت و عظمت بر هيچكس جز خدا معلوم نيست ، و لذا در حديثى مى‏خوانيم كه روزى يكى از مسلمانان اين آيه را تلاوت مى‏كرد ، و پيامبر (صلى‏ الله ‏عليه ‏وآله ‏وسلّم‏) استماع مى‏فرمود : ناگهان شخص مزبور صيحه‏اى زد و مدهوش شد. 🔹و در حديث ديگرى آمده است كه خود پيامبر (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) اين آيه را تلاوت مى‏فرمود و چنين حالى به او دست داد . چگونه اين غذاى گلوگيرى نباشد ؟ در حالى كه در آيه 6 سوره غاشيه مى‏خوانيم ليس لهم طعام الا من ضريع : آنها غذائى جز از خارهاى جانگداز ندارند. 🔹و نيز در آيه 43 و 44 سوره دخان مى‏خوانيم : ان شجرت الزقوم طعام الاثيم : درخت زقوم ( همان گياه تلخ بد بو و بد طعم و تلخ و كشنده ) غذاى گنهكاران است ! سپس به شرح روزى مى‏پردازد كه اين عذابها در آن ظاهر مى‏شوند ، مى‏فرمايد : اين در روزى خواهد بود كه زمين و كوهها سخت به لرزه در مى‏ آيد و چنان كوه ها در هم كوبيده مى‏شود كه به شكل توده‏هائى از رمل و شن نرم در مى‏آيد ( يوم ترجف الارض و الجبال و كانت الجبال كثيبا مهيلا ) . ▫️كثيب به معنى شنهاى متراكم است ، و مهيل از ماده هيل ( بر وزن كيل ) به معنى ريختن شى‏ء نرمى مانند رمل و آرد بر چيزى است ، و در اينجا منظور شنهاى نرمى است كه هرگز استقرار و ثبات ندارد. 🔹بنابر اين معنى ، كوهها در قيامت آنچنان از هم متلاشى مى‏شوند كه به صورت شنهاى نرمى در مى‏آيند كه اگر پا روى آن بگذارند فرو مى‏رود. 🔹در باره سرنوشت كوهها در آستانه قيامت ، قرآن تعبيرات مختلفى دارد كه همگى حكايت از نابودى و تبديل آنها به خاكهاى نرم مى‏كند ( شرح بيشتر در باره مراحل مختلف نابودى كوهها ، و تعبيرات متفاوت قرآن در اين زمينه در ذيل آيه 105 سوره طه آمده است . 🖇ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(251) آیه 21- يا ايها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم والذين من قبلكم لعلكم تتقون* 🔹انسان تا عبادت نكند به تقوا دست نمى يابد و تا به تقوا دست نيابد توشه اى ندارد تا به سوی خدا سير كند و به لقاى حق برسد. قرآن كريم با ابراهيم گوناگون انسان را به عبادت فرا مى خواند، گاهى از طريق آيات آفاقى، مانند خلقت انسان و نياكان او و آفرينش زمين و آسمان و آنچه بين آنهاست و هدف از اين استدلالها اين است كه انسان تقوا را كه زاد مسافران الى الله است از روى تحقيق تحصيل كند، نه بر پايه تقليد. 🔹قرآن كريم تقوا را وسيله فوز و نايل شدن به خداوند سبحان: (ولكن يناله التقوى) و مايه قبولى اعمال: (انما يتقبل الله من المتقين)و محور كرامت انسان: (ان اكرمكم عندالله اتقيكم) و زمينه حصول ميزان تشخيص حق از باطل: (ان تقوا الله يجعل لكم فرقانا) و راه خروج از بن بستهاى فكرى و عملى و اخلاقى: (و من يتق الله يجعل له مخرجا) معرفى مى كند كه هر كدام از مزاياى مزبور در جاى مناسب خود بحث مى شود. ◾️پيام آيه مورد بحث اين است كه خدا را بايد به گونه اى عبادت كرد كه محصول آن تقوا باشد و آن، عبادت خالصانه است: (الالله الدين الخالص) ◾️وبرجسته ترين درجه خلوص آن است كه در قلب انسان عابد جز خدا احدى نباشد و چنين قلبى سليم است: (الا من اتى الله بقلب سليم) در روايات اهل بيت (عليه السلام) آمده است: قلب سليم قلبى است كه جز خدا احدى در آن نباشد: القلب السليم الذى يلقى ربه وليس فيه احد سواه ؛ از اين رو در پايان آيه بعد از قرار دادن انداد و شريكان براى خدا نهى كرده است. 👈🏼تذكر: چون عبادت داراى درجات است، تقواى حاصل از آن نيز داراى مراتب خواهد بود كه نازلترين آنها همان است كه در آيه 131 سوره آل عمران: (واتقوا النار التى اعدت للكافرين) مطرح شده و براى مراحل برتر آيات ديگر طرح مى شود. ....ادامه دارد👈🏼 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سوره_قلم 💢 تفسیرصوتی سوره قلم 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه سوم 🌷🌷🌷 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌انسان سر چهار راه 🔹انسان با همه انديشه‌هايش سر چهارراه است يا فرشته مي‌شود که با فرشته‌ها محشور مي‌شود، فرشته‌ها به استقبال مي‌آيند يا ـ معاذالله ـ در راه شيطنت، دو بهم زدن، سياست‌هاي باطل، تحميل باطل، دو بهم زدن باطل، نيرنگ باطل، مکر باطل حرکت مي‌کند، مي‌شود ﴿شَياطِينَ الْإِنْس﴾. يا در راه درّندگي حرکت مي‌کند مي‌شود «سَبُع» يا در راه چرندگي حرکت مي‌کند مي‌شود «بهيمه»، ﴿إِنْ هُمْ إِلَّا كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾. 🔹عمده آن است که انسان در درون خود خليفه خداست و ذات أقدس الهي همه امکانات اين چهار راه را در اختيارش گذاشته است. عقل از درون، فطرت از درون، نهاد خداخواهي از درون، وحي و نبوت و ولايت قرآن و اهل‌بيت از بيرون که مبادا بي‌راهه برود؛ اما با همه اوضاع اين بي‌راهه مي‌رود. 📼فرازی از سوره قلم جلسه سوم 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
ص62 آغاز جزء چهارم 🌷🌷🌷 1.اگر مي خواهيد به مقام نيكوكاران حقيقي برسيد، از محبوب هاي خود (در راه دوست) بگذريد.آیه 92 2.در گفت وگوي اديان، براساس كتاب آسماني آنها استدلال كنيد.آیه 93 3.تهمت زدن و دروغ بستن بر افراد از گناهان كبيره است و دروغ بستن به خدا و تهمت به او از همه بزرگ تر است؛ از اين رو، قرآن مكرر اين گناه بزرگ را يادآوري كرده و در مورد آن هشدار داده است.آیه 94 4.ابراهيم عليه السلام هنوز هم شايسته ي پيروي است؛ چرا كه حق گرا و توحيدگرا بود، نه مشرك.آیه 95 چو ابراهيم در دين بت شكن باش- بتان آزري را راه زن باش 5.طبق تاريخ و منابع اسلامي، خانه ي كعبه به دست آدم عليه السلام ساخته شد، سپس در طوفان نوح آسيب ديد و توسط ابراهيم خليل تجديد بنا شد.آیه 96 6.واژه ي «كفر» به معناي پوشانيدن است و در اصطلاح ديني، به معناي هرگونه مخالفت با حق است، چه در اصول دين و چه در دستورات فرعي، و غالباً در مورد مخالفت با اصول به كار مي رود.آیه 97 7.براي تربيت و تبليغ از پرسش هاي بيدارگر و كوبنده استفاده كنيد.آیه 98 8.توطئه ي دشمنان اسلام را بشناسيد (و آنها را خنثي سازيد).آیه 99 9. مسلمانان باید بدانند ،پيروي از دشمنان اسلام، به كفر منتهي مي شود.آیه 100 🌷🌷🌷 🔗مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌و اما باور ما-(قسمت 91) نماز رابطه معنادار انسان با خدا 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📖مفاتیح الجنان کتاب ارزشمندی است اما بر همه ما لازم است سالی دو سه بار ادعیه صحیفه سجادیه را تلاوت کنیم. 🔹 انسان هرگز نباید بگوید من خسته ام یا من نمی توانم، چرا که اصل روح است و اگر تقویت شود بدن همراهی می کند. 📖قرآن باید درس رسمی حوزه شود و همانطور که به سایر مباحث پرداخته می شود به قرآن کریم نیز پرداخته شود. 📚 آیین عمامه گذاری تاریخ: 1401/07/22 @rahighemakhtoom
💌 👇 منتظر ارسال نظرات شما ( در ارتباط با کانال ، مسابقه ، پرداخت ایتا و...) هستیم 🙃 https://harfeto.timefriend.net/16658208152937 🆔@rahighemakhtoom
Tarbiate Koodak.PDF
757.8K
✂️برشی از متن کتاب که در نهایت جذابیت است : 🔘دین با تفکر شروع می شود. این تفکر ؛ استعداد عظیم انسان را نمایان می کند . مشخص میکند که انسان چقدر سرمایه دارد و در این دنیا چه باید بکند و چطور حرکت کند . هنگامی که مقدار استعداد مشخص شد ، معلوم میشود انسان چقدر راه در پیش دارد. من در تفکر خودم ؛ محکومیتم را میابم و حاکم را . این است که به او علاقه مند میشوم ، عشق او در وجود من شعله می کشد و در این حال که من فقر محض ، عجز محض و جهل محض و گرفتاری محض خویش را در تفکر باز می شناسم به او که غنی است و همه چیز از اوست بسته می شوم و به او گرایش پیدا میکنم .... 🆔 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 سلسله درسگفتارهای سیر مطالعاتی تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم (آیت الله جوادی آملی(حفظه الله))با ارائه استاد ارجمند جناب دکتر غلامی (زمزم معرفت) 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره 📼 جلسه : سی و چهارم 📜 ویژگی های درسگفتار: بیان شیرین و روان.مستند و عالمانه .کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🌴🌴🌴 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 📋نکته مهم: از گوش دادن این سلسله درسگفتار به هیچ وجه غفلت نکنید و در صورت امکان تا جایی که می توانید به اشتراک بگذارید. ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
ص63 🔗مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom 👇🏾👇🏾👇🏾
ص63 جزء چهارم قرآن کریم 🌷🌷🌷 1.عامل انحراف و كفر، يا فقدان برنامه و قانون و يا فقدان رهبر و راهنما است وخدا با فرستادن قرآن و بعثت پيامبر (ع)قانون زندگي و رهبر و راهنما را براي بشريت تأمين كرده است. گروهي مستقيم و گروهي از سنت، يعني از گفتار و كردار آن حضرت الگو مي گيرند.آیه 101 2.«حق تقوا»، يعني آخرين و عالي ترين درجه ي خود نگه داري و پارسايي، كه پرهيز از هرگونه گناه و ستم و انحراف از حق را شامل مي شود.آیه 102 3.مقصود از «ريسمان الهي» هرگونه وسيله ي ارتباط با ذات پاك خداست و روايات متعددي از پيامبر صلي الله عليه و آله و اهل بيت عليهم السلام در مورد مصاديق حبل اللّه حكايت شده است.آیه 103 4.كسي كه امر به معروف و نهي از منكر را انجام دهد بايد معروف و منكر را به خوبي بشناسد و در جايي اقدام كند كه احتمال تأثير داشته باشد و مفسده ي مهمي به دنبال نداشته باشد.آیه 104 5.عذاب تفرقه و اختلاف در دنيا همان ذلّت و خواري است؛ امتي كه گرفتار تفرقه شود، عظمت خود را از دست مي دهد و سرزمين او جولانگاه بيگانگان و استعمارگران مي شود؛ و عذاب تفرقه در آخرت، كيفري بزرگ است كه در انتظار تفرقه افكنان خواهد بود.آیه 105 6.در زبان عرب و فارسي، واژه ي «روسياهي» كنايه ازبدبختي و ناراحتي است. و واژه ي «روسفيدي» كنايه از خوش بختي و نورانيت و خوشحالي است.آیه 106 7.نتیجه پذیرش ولايت خدا برون رفت از ظلمت ها و تاريكي ها به نور است و افراد با ايمان،و پاي بند برادري و اتحاد با مسلمانان؛در قيامت با چهره اي نوراني حاضر مي شوند.آیه 107 8.فرجام خوش و بد فرجامی نتايج كار خود مردم است، و ستمي از جانب خدا به کسی نمی شود .آیه 8 🌷🌷🌷 🔗مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom