eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
🎊🎈🎊🎈🎊🎈🎊 برگزیدگان مسابقه🌸 از بین ۱۷۱ پاسخ صحیح ، چهار کد به قید قرعه برگزیده شدند. کد های : ۶۷ ، ۱۴۹ ، ۲۰ ، ۳۲ 🎁 برندگان ۲۴ ساعت فرصت دارند جهت دریافت هدیه کوچک خود به آیدی @rasul_khalili94 مراجعه کنند. مسابقه بعدی ان شاءالله هفته آینده برگزار خواهد شد 🙃 🆔@rahighemakhtoom
دعای نوزدهم 📌دعا برای درخواست و طلب باران اللَّهُمَّ اسْقِنَا سَقْياً تُسِيلُ مِنْهُ الظِّرَابَ ، وَ تَمْلَأُ مِنْهُ الْجِبَابَ ، وَ تُفَجِّرُ بِهِ الْأَنْهَارَ ، وَ تُنْبِتُ بِهِ الْأَشْجَارَ ، وَ تُرْخِصُ بِهِ الْأَسْعَارَ فِي جَمِيعِ الْأَمْصَارِ ، وَ تَنْعَشُ بِهِ الْبَهَائِمَ وَ الْخَلْقَ ، وَ تُكْمِلُ لَنَا بِهِ طَيِّبَاتِ الرِّزْقِ ، و تُنْبِتُ لَنَا بِهِ الزَّرْعَ وَ تُدِرُّ بِهِ الضَّرْعَ وَ تَزِيدُنَا بِهِ قُوَّةً إِلَي قُوَّتِنَا . آنهایی که باران لازم هستند ...بسم الله هر روز پس از نماز صبح دل و زبان خویش را با این ترانه الهی همراه کنند. 🌿🌿🌿 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یک و چند 🔅 رسیدن به هدایت ویژه ى الهى، تلاش لازم است و باید گام اوّل را خود انسان بردارد. «جاهدوا - لنهدینّهم»، چنانكه در جاى دیگر مى فرماید: «اِن تنصروا اللَّه ینصركم»(160) 🔅 گاهى، یك گام و یك لحظه تلاش خالصانه، هدایت و نجات ابدى را به دنبال دارد. («جاهدوا» به صورت ماضى و «لنهدینّهم» به صورت مضارع و مستمرّ آمده است.) 🔅 در مدیریّت و رهبرى، لازم نیست تمام ابعاد كار از روز اوّل روشن باشد، همین كه گامى الهى بر داشته شد، در وسط راه، هدایت هاى غیبى مى آید. «جاهدوا - لنهدینّهم» - آنچه به تلاش ها ارزش مى دهد، خلوص است. «فینا» - راه هاى وصول به قرب الهى، محدودیّتى ندارد. «سبلنا» 🔅 به وعده هاى خداوند اطمینان داشته باشیم. «لنهدینّهم» (حرف لام و نون تأكید، نشانه هاى تأكید است) 🔅 نشانه ى نیكوكار بودن، تلاش در راه حقّ و اخلاص است. «جاهدوا فینا - لمع المحسنین» 🔅 همراه بودن خداى بزرگ با بنده اى ضعیف، یعنى رسیدن انسان به همه چیز. «انّ اللّه لمع المحسنین» چنانكه در دعاى عرفه ى امام حسین علیه السلام مى خوانیم: «ماذا فقد مَن وجدك و ماذا وجد مَن فقدك» هر كه تو را یافت، چه كمبودى دارد و هر كه تو را از دست داد، چه دارد؟ 🔅 خداوند، هم راه قرب را به ما نشان مى دهد و هم تا رسیدن به مقصد، دست ما را مى گیرد. «لنهدینّهم... مع المحسنین» 🌿🌿🌿 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس سيزدهم: نسخ در قرآن‌ 🔳 انواع نسخ در قرآن‌ ▪ نسخ در آيات قرآنى به چند گونه تصوّر شده‌است. برخى از اين موارد مقبول و برخى مردود است: 1. نسخ آيه و محتوا: الفاظ آيه از قرآن برداشته شود و حكمى كه در آن آيه بيان شده است نيز، نسخ گردد. 2. نسخ آيه فقط: الفاظ و عبارات آيه از قرآن برداشته شود، ولى حكم بيان شده در آن آيه باقى بماند. 3. نسخ محتوا: الفاظ و عبارات آيه همچنان در قرآن ثابت بماند و تلاوت‌ شود، ولى حكم بيان شده در آن آيه منسوخ گردد. 4. نسخ مشروط: همان صورت سوم است با اين تفاوت كه حكم سابق با توجه به شرايطى نسخ مى‌شود و با برگشتن شرايطِ تشريع نخستين، حكم منسوخ دوباره به اجرا درمى‌آيد. در نتيجه دو حكم منسوخ و ناسخ، هر يك به شرايط خود بستگى دارند. 🔘 تفاوت نسخ مشروط با نسخ محتوا در اين است كه در نسخ محتوا، حكم منسوخ به‌صورت مطلق و براى هميشه از بين مى‌رود و قابل اعاده نيست، ولى در نسخ مشروط، حكم منسوخ با اعاده شرايط، دوباره زنده مى‌شود و قابل اجراست. 🔘 از نظر ما تنها صورت سوم و چهارم (نسخ محتوا، نسخ مشروط) صحيح است و در قرآن واقع شده است؛ اما صورت اول (نسخ آيه و محتوا) هرچند قابل فرض است، ولى موردى در قرآن وجود ندارد كه بر آن صدق كند. 🔘 صورت دوم (نسخ آيه) نيز علاوه براينكه موردى در قرآن ندارد، اساساً معقول نيست؛ يعنى، معقول نيست آيه‌اى كه سند حكم شرعى است از قرآن برداشته شود ولى محتواى آن باقى بماند. ....ادامه دارد ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
سوره مبارکه 📚تفسیر سوره مزمل 📝نگاشت: (19) تفسیر آیه 20 سوره مزمل إِنَّ رَبَّك يَعْلَمُ أَنَّك تَقُومُ أَدْنى مِن ثُلُثىِ الَّيْلِ وَ نِصفَهُ وَ ثُلُثَهُ وَ طائفَةٌ مِّنَ الَّذِينَ مَعَك وَ اللَّهُ يُقَدِّرُ الَّيْلَ وَ النهَارَعَلِمَ أَن لَّن تحْصوهُ فَتَاب عَلَيْكمْ فَاقْرَءُوا مَا تَيَسرَ مِنَ الْقُرْءَانعَلِمَ أَنْ سَيَكُونُ مِنْكُمْ مَرْضَىٰ ۙ وَآخَرُونَ يَضْرِبُونَ فِي الْأَرْضِ يَبْتَغُونَ مِنْ فَضْلِ اللَّهِ ۙ وَآخَرُونَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ۖ فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنْهُ ۚ 📜 جمله تاب عليكم را غالب مفسران به معنى تخفيف اين تكليف ذكر کرده‏ اند ، نه به معنى توبه از گناه اين احتمال نيز وجود دارد كه وقتى حكم وجوب برداشته شود گناهى صورت نمى ‏پذيرد ، و در نتيجه همچون آمرزش الهى خواهد بود . در اينكه منظور از جمله فاقرؤوا ما تيسر من القرآن آنچه از قرآن براى شما ميسر است بخوانيد چيست ؟ گفتگو بسيار است : جمعى آن را به نماز شب تفسير كرده‏اند كه در لابلاى آن حتما آيات قرآن خوانده مى‏شود ، و بعضى گفته‏اند منظور همان تلاوت قرآن است هر چند در اثناء نماز نباشد ، سپس بعضى مقدار آن را به پنجاه آيه ، و بعضى به يكصد آيه ، و بعضى دويست آيه ، تفسير كرده‏اند ، ولى هيچيك از ايناعداد دليل خاصى ندارد ، بلكه مفهوم آيه اين است كه هر مقدارى كه انسان به زحمت نمى‏افتد از قرآن بخواند. ▪ بديهى است منظور از تلاوت قرآن در اينجا تلاوتى است به عنوان درس و فراگيرى براى خودسازى و پرورش ايمان و تقوا. 🔹 سپس به بيان دليل ديگرى براى اين تخفيف پرداخته مى‏ افزايد : خداوند مى‏داند كه گروهى از شما بيمار مى ‏شوند ، و گروهى ديگر براى تحصيل معاش و ابتغاء فضل الهى راهى سفر مى ‏كردند ، و گروه ديگرى در راه خدا جهاد مى‏كنند ، و اين امور مانع از آن خواهد شد كه عبادات شبانه را در نصابى كه قبلا تعيين شده به طور مداوم انجام دهند ( علم ان سيكون منكم مرضى و آخرون يضربون فى الارض يبتغون من فضل الله و آخرون يقاتلون فى سبيل الله ) . 🔹 و همين سبب ديگرى براى تخفيف اين برنامه است ، لذا بار ديگر تكرار مى‏كند حال كه چنين است آن مقدار كه براى شما ممكن است و توانائى داريد در شب از قرآن تلاوت كنيد ( فاقرءوا ما تيسر منه). 🔹 روشن است كه ذكر بيمارى ، و مسافرتهاى ضرورى ، و جهاد فى سبيل الله ، به عنوان سه مثال براى عذرهاى موجه است ، ولى منحصر به اينها نيست ، منظور اين است چون خداوند مى‏داند شما گرفتار مشكلات مختلف زندگى در روز خواهيد شد ، و اين مانع تداوم آن برنامه سنگين است ، به شما تخفيف داده است . ... ادامه دارد 🌹🌹🌹 🔅 مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
شبهه 1.pdf
839.5K
🔅🔅🔅 📜 پرسش: 📌 طبق آیه ۹۹ سوره یونس اجباری در دین‌دار کردن مردم نیست چرا که اگر خدا می‌خواست همه را دین دار می‌آفرید؛ پس طبیعتا گروهی بی‌دین هستن. از طرفی گشت ارشاد افراد بی حجاب را تذکر و بعضا به کلانتری می‌برد. این کار با آیه بالا در تضاد نیست؟ 📋 و اما پاسخ را بدلیل طولانی بودن مطلب در فایل پی دی اف قرار دادیم تا پرسشگر محترم و همه کسانی که چنین سوالی دارند با حوصله آن را بخوانند. با پوزش 🌹🌹🌹 🔅 مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌و اما باور ما-(قسمت 99) نماز اول وقت و مدیریت فرصت ها 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
یا قاضی الحاجات @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 پرسش‌ و پاسخ قرآنی 🎤حجت الاسلام ملکی 📃تساهل و تسامح 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 سلسله درسگفتارهای سیر مطالعاتی تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم (آیت الله جوادی آملی(حفظه الله)) 🎤با ارائه استاد ارجمند جناب دکتر غلامی (زمزم معرفت) 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره 📼 جلسه : ۴۶ 📜 ویژگی های درسگفتار: بیان شیرین و روان.مستند و عالمانه .کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🍀🍀🍀 ♦️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 💢 نکته مهم: از گوش دادن این سلسله درسگفتار به هیچ وجه غفلت نکنید و در صورت امکان تا جایی که می توانید به اشتراک بگذارید. ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌ایستادگی صادقانه 🔘كلمه ى «نحب» داراى معانى زيادى است ولى در اين جا به معناى نذر و عهد و پيمانى است كه چه بسا انجام آن منجر به مرگ يا خطر بزرگى شود. 🔸در برابر گروهى كه خواهان زندگى در رفاه بودند، «يودّوا لو انّهم بادون فى الاعراب»(احزاب.۲۰) گروهى در انتظار شهادتند. «و منهم من ينتظر» 🔘 امام حسين عليه السلام در كربلا هنگام وداع با اصحابش و گاهى بالاى سر شهدا اين آيه را تلاوت مى فرمود.(تفسير کنز الدقائق) 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰یک و چند ✅همه ى اصحاب پيامبر و مؤمنان در يك درجه نيستند. «من المؤمنين» ✅نقل كمالات ديگران يكى از راه هاى تربيت است. «من المؤمنين رجال ...» ✅دفاع از حقّ تا مرز شهادت، نشانه ى صداقت در ايمان است. «صدقوا ما عاهدوا اللّه» ✅تعهّد و پیمان، لازم الاجرا و عمل به آن نشانه صداقت است. «صدقوا ما عاهدوا» ✅بزرگداشت شهدا، پيام و درسى قرآنى است. «فمنهم من قضى نحبه» ✅ انتظار شهادت نيز يك ارزش است. «و منهم من ينتظر» آمادگى براى لقاى خداوند، از صفات مؤمنان است. ✅ راه و باب شهادت باز است. «و منهم من ينتظر» ✅ شهادت برخى مؤمنان، عامل عقب نشينى يا دلسردى ديگر مؤمنان نمى شود. (مؤمن با اين كه شهادت دوستان و عزيزان خود را مى بيند، باز خود در انتظار شهادت است) «و منهم من ينتظر» ✅ مؤمنان واقعى پايبند عهد و پيمان خود با خدا هستند و هيچ چيز حتّى شهادت دوستان و عزيزان، روحيه آنان را تغيير نمى دهد. «و ما بدّلوا تبديلا» 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢تفسیر سوره اسراء ج 6 ☑️(هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر)👉🏼 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر معصومین علیهم السلام. 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش ما،توفیق از خداوند_(نشر حقایق)التماس دعا 🌹🌹🌹 🔅 مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴🌴🌴 ⏪ تفسیر سوره قارعه استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) 🔸بیانی سرشار از نکته های ادبی ؛عرفانی ، تربیتی و اخلاقی 📼 قسمت چهارم ☑️فضای نزول: در مورد قیامت و احوال آن بین مسلمانان صحبت‌ها و سؤالات زیادی مطرح می‌شد و هر کسی به فراخور اطلاعاتش در مورد آن صحبت می‌کرد. ظاهرا عده ای از مسلمانان سؤالات خودشان را از پیامبر پرسیده بودند و خداوند متعال سوره قارعه را در جواب آن سؤالات نازل کرده است.... 🌹🌹🌹 🔅 مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
سوره مبارکه 📚تفسیر سوره مزمل 📝نگاشت: (20) تفسیر آیه 20 سوره مزمل إِنَّ رَبَّك يَعْلَمُ أَنَّك تَقُومُ أَدْنى مِن ثُلُثىِ الَّيْلِ وَ نِصفَهُ وَ ثُلُثَهُ وَ طائفَةٌ مِّنَ الَّذِينَ مَعَك وَ اللَّهُ يُقَدِّرُ الَّيْلَ وَ النهَارَعَلِمَ أَن لَّن تحْصوهُ فَتَاب عَلَيْكمْ فَاقْرَءُوا مَا تَيَسرَ مِنَ الْقُرْءَانعَلِمَ أَنْ سَيَكُونُ مِنْكُمْ مَرْضَىٰ ۙ وَآخَرُونَ يَضْرِبُونَ فِي الْأَرْضِ يَبْتَغُونَ مِنْ فَضْلِ اللَّهِ ۙ وَآخَرُونَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ۖ فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنْهُ ۚ 🔰تفسیر: 🔘اكنون اين سؤال مطرح مى‏شود كه آيا اين حكم آنچه را كه در آغاز سوره (نماز شب ؛تلاوت قرآن شبانه و در نماز شب)آمده است نسخ مى‏كند ؟ يا به صورت استثنائى براى آن است ؟ ▪️ظاهر آيات نسخ حكم سابق مى‏باشد ، در حقيقت لازم بود اين برنامه مدتى اجرا بشود و اجرا شد ، و منظور از اين حكم كه جنبه موقت و فوق العاده داشت حاصل گرديد ، و بعد از پايان اين مدت به صورت خفيف‏ترى باقى ماند ، زيرا ظاهر آيه اين است كه به خاطر وجود معذورين اين حكم در باره همه تخفيف داده شده ، نه فقط در باره گروه معذوران ، و به اين ترتيب نمى‏تواند استثنا باشد بلكه بايد نسخ باشد ( دقت كنيد ) 🔘در اينجا سؤال ديگرى پيش مى‏آيد كه : آيا تلاوت مقدار ممكن از قرآن كه در اين آيه دو بار به آن امر شده ، واجب است ، يا جنبه مستحب دارد ؟⁉️ ▪️بعضى گفته‏اند : مسلما مستحب است ، و بعضى احتمال وجوب داده‏اند ، چرا كه تلاوت قرآن موجب آگاهى بر دلائل توحيد ، و ارسال رسل ، و اعجاز اين كتاب آسمانى ، و فراگيرى ساير واجبات دين مى‏گردد ، بنابر اين تلاوت قرآن مقدمه واجب است و واجب مى‏باشد . ولى بايد توجه داشت كه در اين صورت لازم نيست قرآن را شبانه بخوانند ، و يا در اثناء نماز شب ، بلكه بر هر مكلفى واجب است كه به مقدار لازم براى تعليم و تربيت ، و آگاهى بر اصول و فروع اسلام ، و همچنين حفظ قرآن و رساندن آن به نسلهاى آينده تلاوت كند بدون اينكه وقت و زمان خاصى در آن مطرح باشد. ادامه دارد.... 🌹🌹🌹 🔅 مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌و اما باور ما-(قسمت 100) سبک شماری نماز! 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
یا ارحم الراحمين @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 سلسله درسگفتارهای سیر مطالعاتی تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم (آیت الله جوادی آملی(حفظه الله)) 🎤با ارائه استاد ارجمند جناب دکتر غلامی (زمزم معرفت) 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره 📼 جلسه : ۴۷ 📜 ویژگی های درسگفتار: بیان شیرین و روان.مستند و عالمانه .کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🍀🍀🍀 ♦️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 💢 نکته مهم: از گوش دادن این سلسله درسگفتار به هیچ وجه غفلت نکنید و در صورت امکان تا جایی که می توانید به اشتراک بگذارید. ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌حکومت شایستگان ✅كلمه ى «زبور» در لغت عرب به معناى هر نوع نوشته و كتاب است. «و كل شى ء فعلوه فى الزبر»ولى به قرینه ى آیه «و آتینا داود زبوراً» به نظر مى رسد كه مراد، كتاب اختصاصى حضرت داود علیه السلام باشد كه در برگیرنده مجموعه ى مناجات ها، نیایش ها واندرزهاى آن حضرت است. این كتاب بعد از تورات نازل شده ومراد از «ذِكْر» در این آیه نیز همان تورات است، چنانكه در آیه 48 همین سوره هم گذشت كه تورات، ذكر است. «و لقد آتینا موسى و هارون الفرقان و ضیاء و ذكراً للمتقین» ✅بعضى گفته اند كه منظور از «زبور» در این آیه، تمام كتب آسمانى و مراد از «ذكر»، قرآن مجید است و كلمه ى «من بعد» نیز بمعناى «علاوه بر» مى آید، كه در این صورت معناى آیه چنین مى شود: ما علاوه بر قرآن، در تمام كتب آسمانى نوشتیم كه وارثان زمین هر آینه بندگان صالح من خواهند بود. ✅ از امام صادق علیه السلام درباره ى زبور و ذكر سؤال شد، حضرت فرمودند: ذكر در نزد خداوند است و زبور كتاب نازل شده بر داود است و همه ى كتاب هاى نازل شده در نزد اهل علم است و آنان ما (اهل بیت) هستیم. ✅ در پنج مورد از زبور «مزامیر» حضرت داود كه امروزه جزء كتب عهد قدیم بشمار مى رود، شبیه این تعابیر آمده است كه: مردان صالح، وارث زمین خواهند شد. ✅در روایات متعدّد آمده است كه آن بندگان صالحى كه وارث زمین خواهند شد، یاران حضرت مهدى علیه السلام هستند. ✅ در بعضى روایات مى خوانیم كه اهل بیت پیامبر اسلام علیهم السلام وارثان زمین خواهند شد و افراد بد دوباره زنده خواهند شد. @rahighemakhtoom
📌یک چند 🔰قانون خداوند 🔘سنّت الهى آن است كه بندگان صالح، حاكم و وارث جهان باشند. «كتبنا» 🔘 پیشگوئى هاى قرآن قطعى است. «لقد كتبنا فى الزبور ...» 🔘 قرآن، از آینده ى تاریخ خبر مى دهد. «یرثها ...» 🔘آینده از آن صالحان است. «یرثها عبادى الصالحون» 🔘دین از سیاست جدا نیست. «یرثها عبادى الصالحون» 🔘عبادت تنها كافى نیست، صلاحیّت و عمل صالح نیز لازم است. «عبادى الصالحون» 🔘 وراثت زمین و حكومت بر جهان دو شرط دارد، بندگى خداوند و انجام اعمال صالح. «عبادى الصالحون» 🌷🌷🌷 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
سوره مبارکه 📚تفسیر سوره مزمل 📝نگاشت: (21) تفسیر آیه 20 سوره مزمل إِنَّ رَبَّك يَعْلَمُ أَنَّك تَقُومُ أَدْنى مِن ثُلُثىِ الَّيْلِ وَ نِصفَهُ وَ ثُلُثَهُ وَ طائفَةٌ مِّنَ الَّذِينَ مَعَك وَ اللَّهُ يُقَدِّرُ الَّيْلَ وَ النهَارَعَلِمَ أَن لَّن تحْصوهُ فَتَاب عَلَيْكمْ فَاقْرَءُوا مَا تَيَسرَ مِنَ الْقُرْءَانعَلِمَ أَنْ سَيَكُونُ مِنْكُمْ مَرْضَىٰ ۙ وَآخَرُونَ يَضْرِبُونَ فِي الْأَرْضِ يَبْتَغُونَ مِنْ فَضْلِ اللَّهِ ۙ وَآخَرُونَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ۖ فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنْهُ ۚ 🔰تفسیر: 🔘حق اين است كه ظاهر امر در جمله فاقرءوا ... وجوب است چنانكه در اصول فقه بيان شده ( مگر اينكه گفته شود اين امر به قرينه اجماع فقهاء بر عدم وجوب يك امر استحبابى است ، و نتيجه اين مى‏شود كه در آغاز اسلام به خاطر وجود شرائطى اين تلاوت و عبادت شبانه واجب بوده ، و بعد هم از نظر مقدار و هم از نظر حكم تخفيف داده شده ، و به صورت يك حكم استحبابى آن هم به مقدار ميسور در آمده است ، ولى به هر حال وجوب نماز شب بر پيامبر اسلام (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) تا آخر عمر ثابت ماند ( به قرينه ساير آيات قرآن و روايات ) . 🔘در روايتى از امام باقر (عليه‏السلام‏) نيز مى‏خوانيم : حكم مربوط به دو ثلث از شب ، يا نيمى از آن ، و يا ثلث آن ، منسوخ شده ، و به جاى آن فاقرءوا ما تيسر من القرآن قرار گرفته است. 🔘قابل توجه اينكه سه نوع عذر در آيه مورد بحث ذكر شده كه يكى جنبه جسمانى دارد ( بيمارى ) و ديگرى جنبه مالى دارد ( مسافرت براى كسب و كار ) و سومى جنبه دينى دارد ( جهاد فى سبيل الله ) و لذا بعضى گفته‏اند از اين آيه استفاده مى‏شود كه تلاش براى معاش همرديف جهاد فى سبيل الله است ! و نيز اين جمله را دليلى دانسته‏اند بر اينكه خصوص اين آيه در مدينه نازل شده ، چرا كه وجوب جهاد در مكه نبود ، ولى با توجه به اينكه مى‏فرمايد سيكون ( به زودى خواهد بود ) ممكن است اين جمله خبر از تشريع جهاد در آينده باشد ، يعنى چون عذرهائى در حال داريد و عذرهائى در آينده براى شما پيدا مى‏شود ، اين حكم به صورت دائمى در نيامد ، و به اين صورت با مكى بودن آيه منافات ندارد . ادامه دارد.... 🌹🌹🌹 🔅 مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس سيزدهم: نسخ در قرآن‌ ⏪آيات منسوخه‌ 🔘نسخ نزد پيشينيان مفهومى گسترده‌تر از مفهوم كنونى داشته است: در گذشته هرگونه تغيير و تبديلى در حكم پيشين را نسخ مى‌گفتند؛ درحالى‌كه نسخ مصطلح امروز، جايگزين كردن حكم جديد به‌جاى حكم قديم است، به اين معنا كه حكم سابق به كلى منسوخ شود و حكم جديد جاى آن‌را بگيرد. 🔘كسانى كه نسخ را به مفهوم عام آن- كه نزد پيشينيان كاربرد داشته‌است- گرفته‌اند، يا شرايط مقرّر در تحقق نسخ را ناديده گرفته‌اند، تعداد آيات منسوخه‌ را تا 228 آيه رسانده‌اند. ⏺سيوطى ضمن ردّ كثرت نسخ، تعداد آيات منسوخه را 21 آيه مى‌داند. استاد آيت‌اللَّه خويى- طاب ثراه- فقط قائل به نسخ يك آيه (آيه نجوى) است؛ ولى با توجه به ضوابط نسخ و در نظر گرفتن نسخ مشروط، هشت مورد نسخ در قرآن وجود دارد كه شامل حدود بيست و اندى آيه مى‌شود.[ التمهيد؛ ج 2، ص 317- 302.] ....ادامه دارد ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰 🌷🌷🌷 📌اسرار نماز : قسمت بیست و هشتم 🔰محافظت قلب از تصرفات شیطان🔰 🔻دو مورد دیگر از تصرفات شیطان: در قسمت قبل به دو مورد از تصرفات شیطان اشاره شد، در این قسمت دو مورد دیگر نیز مطرح می‌گردد: 3️⃣ و همين‌طور در طلاب علوم نقلي شرعي، اشخاصى را ديديم كه 🔸علم در آنها تأثير بخشيده 🔸و بر مفاسد اخلاقى آنها افزوده 🔸و علم كه موجب فلاح و رستگارى آنها بايد باشد، باعث هلاكت آنها شده و آنها را به جهل و ممارات و استطاله و ختل كشانده است. 4️⃣ و همين‌طور در بين اهل عبادت و مناسك و مواظبين به آداب و سنت‌ها، كسانى هستند كه عبادت و نسك، كه سرمايه اصلاح احوال و نفس است، 🔹قلب آنها را كدر و ظلمانى نموده 🔹و آنها را به عجب و خودبينى و كبر و تدلّل و تغمّز و سوء خلق و سوء ظنّ به بندگان خدا وادار نموده. ✅ و اين مشکلات نيز از عدم مواظبت بر اين معجون‌های الهي است. 📛البته معجونى كه با دست ديو پليد و تصرّف نفس سركش فراهم آمد، جز خلق شيطانى از آن زاييده نشود و چون قلب در هر حال از آنها تغذىه می‌نمايد و آنها، صورت باطني نفس می‌شوند. ❌پس بعد از مدتی مداومت، انسان يكى از وليدهاى شيطان می‌شود كه با دست تربيت و در تحت تصرّف او رشد نموده است. ⚫️وقتی چشم مُلكى بسته شود و چشم ملكوتى باز گردد، خود را یک شیطان می‌بيند و در آن حال جز خسران نتيجه‌اى نمی‌برد و حسرت‌ها و افسوس‌ها به حالش سودى ندارد. ....ادامه دارد ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom