eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
📌آزمون زندگی قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله: "ما تَجَرَّعَ عَبدٌ جُرعَةً اَفضَلَ عِنْدَ اللّه ِ مِنْ جُرعَةِ غَيْظٍ كَظَمَها اِبتِغاءَوَجهِ اللّه ِ" "انسان هيچ جرعه اى ننوشيد كه نزد خدا از جرعه خشمى كه براى رضاى خدا فروخورد بهتر باشد." 📘نهج الفصاحه، ح۲۶۲۸ @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
و منهم من قضی نحبه .... انتشار به مناسبت شهادت میوه وقتی می رسه باغبان باید بچیندش میوه ی رسیده اگر روی درخت بمونه پوسیده میشه و خودش میفته .... @rahighemakhtoom
🔘 لطایفی از سخنان در مورد تعهد به اصول عالیه انسانی و الهی 🔸اگر بجای تلقین اینکه تو ای انسان ، در هر فکر و بیان و کاری که میکنی و عقیده ای که انتخاب میکنی آزاد هستی ! 🔹این اصل را تلقین و موضوع تعلیم و تربیت قرار میدادند که ای انسان ! همانگونه که بُعد جسمانی تو پرورده قوانینی مخصوص در عرصه طبیعت است و کمترین تخلف از آنها بُعد جسمانی ترا مختل می سازد ، بُعد روانی و روحانی تو نیز باید از اصول و قوانینی مخصوص که بالاتر از جبر نا آگاه فعالیت های عرصه طبیعت محض است ، تبعیت نماید . 🔸چنانکه نمیتوانی بگویی : تقید به مخصوص در عرصه طبیعت برای نظم منطقی بعد جسمانی ، مخالف رهایی و آزادی من است ، همچنان نمیتوانی اصول و قوانین بعد روانی و روحانی را بدان دلیل که مخالف رهایی و آزادی بمعنای بی بندوباریست ، زیر پا بگذاری . 🔹آیا تعهدها و پیمان ها از اعتبار و ارزش به اصول عالیه مذهب و اخلاق والای انسانی مستند است یا به آن بیماری مغزی و روانی که ضرورت تقید به را از بین برده است ؟ شما هر چیزی را که فراموش کنید و حتی اگر شخصیت خودتان را زیر پا بگذارید نمی توانید ضرورت مفید بودن عمل به تعهدها و پیمان ها را ‌‌‏[خواه تعهد و پیمان میان افراد و خواه میان فرد و گروه و میان فرد و جامعه و میان جوامع با یکدیگر را] فراموش نمایید و به زیر پا بیندازید . با اینحال انسان ها رها شده از اصول عالیه مذهب و ، امروزه کمترین ارزشی به تعهد ها و پیمان ها نمیدهند. 🔅 مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅 مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره جن 📝نگاشت: (25) تفسیر آیات ۲۶ و ۲۸ 🌱🌱🌱 ☑️ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﻧﮕﻬﺒﺎﻥ ﺍﺯ ﺟﻠﻮ ﻭ ﭘﺸﺖ ﺳﺮ(ﺑﻠﻜﻪ ﺍﺯ ﺗﻤﺎم ﺟﻬﺎﺕ)ﻣﺮﺍﻗﺐ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺗﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﭘﻴﺎم ﺍﻟﻬﻲ ﻭ ﻭﺣﻲ ﺭﺍ ﺑﺪﻭﻥ ﻛﻢ ﻭ ﻛﺎﺳﺖ ﺑﻪ ﻣﺮﺩم ﺑﺮﺳﺎﻧﻨﺪ ﻭ ﺷﻴﺎﻃﻴﻦ ﺟﻦ ﻭ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻧﺘﻮﺍﻧﻨﺪ ﺍﺻﺎﻟﺖ ﻭﺣﻲ ﺭﺍ ﺧﺪﺷﻪ ﺩﺍﺭ ﻛﻨﻨﺪ.ﺍﻳﻦ ﻣﺤﺎﻓﻈﺖ ﻭ ﺍﻣﺪﺍﺩ ﺍﻟﻬﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺩﻟﺎﻳﻞ ﻋﺼﻤﺖ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ. ☑️ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﺑﻪ ﻋﻠﻢ ﻏﻴﺒﻲ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﺑﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﻣﻮﺭﺩ ﺭﺿﺎﻳﺖ ﺩﺍﺩﻩ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ.ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺭﻭﺷﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﻱ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪﻩ ﻭ ﻣﻮﺭﺩ ﺭﺿﺎﻳﺖ ﺧﺪﺍ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺻﻔﺖ، ﺗﻮﺿﻴﺤﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﻣﻌﻴﺎﺭ ﮔﺰﻳﻨﺶ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻋﻄﺎﻱ ﻋﻠﻢ ﻏﻴﺐ ﺑﺎﺷﺪ. 🔸ﻳﻌﻨﻲ ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺭﺍﺿﻲ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﻪ ﺍﻭ ﻋﻠﻢ ﻏﻴﺐ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺩﺭﺟﺎﺕ ﻋﻠﻢ ﻏﻴﺐ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﺍﺳﺖ. 🔸ﻭ ﻧﻴﺰ ﺭﻭﺷﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ «ﻭﺣﻲ» ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﻣﺼﺎﺩﻳﻖ ﺍﻳﻦ ﻏﻴﺐ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﻋﻄﺎ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻣﻮﺭﺩ ﻣﺤﺎﻓﻈﺖ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻲ ﮔﻴﺮﺩ، ﻭ ﮔﺮﻧﻪ ﻋﻠﻢ ﻏﻴﺐ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻧﻴﺴﺖ. ☑️ﻃﺒﻖ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ، ﻫﺪﻑ ﻣﺤﺎﻓﻈﺖ ﺍﺯ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﺪﺍﻧﺪ ﻭ ﻣﻌﻠﻮم ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺳﺎﻟﺖ ﻫﺎ ﻭ ﭘﻴﺎم ﻫﺎﻱ ﺍﻟﻬﻲ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻛﺎﻣﻞ ﺑﻪ ﻣﺮﺩم ﺭﺳﺎﻧﺪﻩ ﺍﻧﺪ. 🔸ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﺴﺘﻦ ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ، ﻋﻠﻢ ﻓﻌﻠﻲ ﻭ ﺗﺤﻘّﻖ ﺧﺎﺭﺟﻲِ ﻋﻠﻢ ﺍﻭﺳﺖ؛ ﻳﻌﻨﻲ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﻋﻤﻠﺎً ﺭﺳﺎﻟﺖ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺍﺑﻠﺎﻍ ﻛﻨﻨﺪ، ﻭ ﺍﻳﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﻣﻌﻠﻮم ﻭ ﻣﺤﻘﻖ ﺷﻮﺩ؛ ﻭﮔﺮﻧﻪ ﺧﺪﺍﻱ ﻣﺘﻌﺎﻝ ﻧﺎ ﺁﮔﺎﻩ ﻧﻴﺴﺖ ﺗﺎ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﭼﻴﺰﻱ ﺭﺍ ﺑﺪﺍﻧﺪ. 📚منبع: تفسیر استاد اصفهانی ...ادامه دارد 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴🌴🌴 ⏪ تفسیر سوره عادیات استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) 🔸بیانی سرشار از نکته های ادبی ؛عرفانی ، تربیتی و اخلاقی 📼 یک جلسه 📋محتوا و آموزه های کلی سوره: ☑️عاديات از مصدر عدو به معنای (اسبان) دونده 🔻مفهوم کلی سوره: ☑️يادآورى معاد و آشكار شدن اسرار در آن روز؛ ☑️جايگاه بلند رزمندگان و مجاهدان اسلام ؛ ☑️مال دوستى و ناسپاسى انسان هاى تربيت نايافته 🌹🌹🌹 🔅 مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰تلاوت آیات 53 الی 67 سوره زمر 📼استاد مهدی قره شیخ لو 📼ثواب گوش کردن تلاوت هدیه به روح شهیدان قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهان شان التماس دعا و صلوات بر محمد و آل محمد @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره ( ج ۸۳ ) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🔅🔅🔅 ☑️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم. ☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
اهل بیت 📌بهترین مردم پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:  خَيرُ النّاسِ رَجُلٌ حَبَسَ نفْسَهُ في سبيلِ اللّهِ يُجاهِدُ أعْداءَهُ يَلتَمِسُ المَوتَ ، أوِ القَتلَ في مَصافِّهِ . بهترينِ مردمان، مردى است كه خود را وقف راه خدا كرده است و با دشمنان او جهاد مى‌كند و خواستار مرگ يا كشته شدن در ميدان كارزار است. 📘مستدرك الوسائل : ج 11 ص 17 ح 12310 🌱🌱🌱 🌷🌷🌷 سالروز شهادت پر افتخار سردار اسلام را به حضرت سید علی و جبهه مقاومت و همراهان عزیز صفحه قرآنی رحیق تسلیت عرض می کنیم. به امید رهروی راه شهید مقاومت @rahighemakhtoom
یک و یک 📌آرامش در سايه ياد خدا خداوند در سوره مباركه طه آيه ۱۲۴ مي فرمايد : "من اعرض عن ذكري فان له معيشة ضنكا و ...." هر كس از ياد من اعراض و روي گرداني كند زندگي و معيشت تنگي خواهد داشت. "ضنك" هميشه به معناي فقر و تنگدستي نيست بلكه گاهي فشاري است كه از ناحيه دنياي پرزرق و برق و از ناحيه سود و سرمايه كلان بر انسان وارد مي شود بسان مرغي كه در قفس طلايي زنداني شده است. 📘معاد در قرآن ، آيت الله جوادي ج ۴ ص ۷۶ @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره جن 📝نگاشت: (26) تفسیر آیات ۲۶ و ۲۸ 🌱🌱🌱 ☑️ﻋﻠﻢ ﻏﻴﺐ (بالاصاله و ذاتاً)ﻣﺨﺼﻮﺹ ﺧﺪﺍﺳﺖ. ☑️ﺧﺪﺍ ﻋﻠﻢ ﻏﻴﺐ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻣﻮﺭﺩ ﭘﺴﻨﺪﺵ ﻋﻄﺎﻣﻲ ﻛﻨﺪ. ☑️ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﻋﻠﻢ ﻏﻴﺐ (بالعرض و به اذن الهی)ﻫﺴﺘﻨﺪ. ☑️ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺍﻟﻬﻲ(ﻭ ﻭﺣﻲ ﻭ ﻋﻠﻮم ﻏﻴﺒﻲ)ﺗﺤﺖ ﻣﺮﺍﻗﺒﺖ ﺩﻗﻴﻖ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻲ ﮔﻴﺮﻧﺪ. ☑️ﻋﺼﻤﺖ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﺭﺳﺎﻧﺪﻥ ﻭﺣﻲ ﺗﻀﻤﻴﻦ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ☑️ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﮔﺎﻥ ﻭ ﻣﺒﻠﻐﺎﻥ ﺭﺍ ﺗﺤﺖ ﻧﻈﺮ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﺗﺎ ﻛﺎﺭﺷﺎﻥ ﺻﺤﻴﺢ ﺍﻧﺠﺎم ﮔﻴﺮﺩ. پایان تفسیر سوره جن 📚منبع: تفسیر استاد اصفهانی 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱🌱🌱 📖دین شناسی فطری (جلسه دوم) 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین عظیمی 🔅مشک آن است که خود ببوید نه آن که ....🔅 🌱🌱🌱 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس چهاردهم: محكم و متشابه‌ 🔘علل تشابه‌ 🔸همانگونه كه در قسمت اقسام تشابه اشاره شد، علل تشابه دو گونه است: اصلى و عرضى. يك گروه، تشابه عرضى بر قرآن تحميل شده است؛ يعنى اين گروه از آيه‌هاى متشابه، برابر با اسلوب و شيوه‌هاى متعارف عرب بيان شده و خالى از هرگونه غموض و پيچيدگى بود و در آغاز هرگز ايجاد شبهه نمى‌كرده است؛ اما در پى درگيريهاى عقيدتى و فكرى كه در ميان گروه‌هاى مختلف مسلمانان رخ داد، فاجعه «تشابه عرضى» دامنگير اين آيات شد. تشابه اصلى، كاملًا طبيعى مى‌نمايد؛ زيرا اين‌گونه تشابه در اثر بيان معانى ژرف، توسط الفاظ متداول عرب- كه براى معانى سطحى ساخته شده- پديد آمده است. ....ادامه دارد 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌آرایه های ادبی در قرآن (1) 🔘قرآن در عین برخورداری از اسلوب فصاحت و بلاغت، از آرایه های بیانی همچون تشبیه [مانندگی]، استعاره، مجاز و کنایه و آرایه های بدیعی که در کسوت رموز و اشارات لطیف به قدرت نفود و تأثیر خود عمق بیشتری بخشیده است، نه تنها بی بهره نمانده است که سخن و سخنوران بزرگ را وام دار خویش ساخته است. 🔘از میان آرایه های بیانی، کنایات قرآنی از جایگاه و موقعیت ویژه ای برخوردار است. منظور از تعبیرات کنایی در قرآن، ابهام و پوشیدگی سخن در کلام خداوند نیست بلکه از باب "الکنایه ابلغ من التصریح،" هدف، ضرورت توجه دادن شنونده به اهمیت پیام و برانگیختن او به تدبر و اندیشه، پیرامون نکته ها و پیام های قرآنی است. 🔘به عبارت دیگر، کنایات قرآنی با داشتن ویژگی ها و خصوصیاتی چون ایجاز و اسلوب های ادبی در عبارات، امکان تصور معنا و مفهوم را در قالب ها و صورت های زیبا فراهم می کند به عنوان مثال در آیه کریمه ی ۲۴ سوره مبارکه بقره :فان لم تفعلوا و لن تفعلوا فاتّقوا النّار…مشاهده می کنیم که چه زیبا در چند کلمه ی جامع اما کوتاه، پرده از ناتوانی مشرکان در مانند آوری سوره ای قرآنی و ضرورت ترک عناد و لجبازی آنان برداشته است. ...ادامه دارد 🌱🌱🌱 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌و اما باور ما-(قسمت 216) نماز و نقویت روح انضباط فردی و اجتماعی 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اللهّمَ صَلّ عَلي عَلي بنْ موسَي الرّضا المرتَضي الامامِ التّقي النّقي  و حُجَّّتكَ عَلي مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثري الصّدّيق الشَّهيد صَلَوةَ كثيرَةً تامَةً زاكيَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَه كافْضَلِ ما صَلّيَتَ عَلي اَحَدٍ مِنْ اوْليائِكَ. @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره ( ج ۸۴ ) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🔅🔅🔅 ☑️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم. ☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
جلد دوم 📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(256) آیه 21- يا ايها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم والذين من قبلكم لعلكم تتقون 🌷🌷🌷 🔰لطايف و اشارات 🔘7- آيات آفاقى و انفسى 🔹عبارت (الذى خلقكم) از آيات انفسى و (والذين من قبلكم) از آيات آفاقى است ؛ چون هر چه جداى از نفس متفكر باشد از آيات آفاقى است، گرچه آن شى ء خارج از متفكر، نسبت به ديگران از آيات انفسى به شمار آيد و چون تاثير آيات انفسى بيش از آيات آفاقى است گرچه آن آيات آفاقى زمانا پيش از آيات انفسى باشد، از اين رو خلقت مخاطبان را پيش از آفرينش تبار و نياى آنان ذكر كرد؛ گرچه خلقت اجدادشان زمانا پيش از خلقت خود آنها است. به هر تقدير، تفكر درباره آفرينش خويش و گذشتگان اعم از نياكان و ديگران موجب اعتراف به توحيد خالقى مى شود. 🔸البته انديشيدن درباره آفرينش نياكان از آن جهت كه تفكر درباره مبادى وجودى خود انسان است، ممكن است نسبت به او نيز از آيات انفسى به شمار آيد، ولى عنوان (الذين من قبلكم) اعم از نياكان است. 🔸دليل تقدم آيات انفسى بر آيات آفاقى نيز اين است كه انسان پيش از پرداختن به ديگران بايد به خود بپردازد و در خود تامل كند تا خدا را بشناسد. 📋تذكر: جمع بين آفرينش مخاطبان و آفرينش گذشتگان جريان اصل تشبه در حيات و ممات را به همراه دارد و از اين جهت مفيد موعظه نيز خواهد بود. ...ادامه دارد 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 تفسیرصوتی سوره ملک جلسه نهم 🌷🌷🌷 ☑️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم. ☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢سر سفره خودت بنشین ⏺خدای سبحان روزیِ انسان را به عهده گرفته است؛ چه اینکه روزیِ موجودات دیگر را هم به عهده دارد و می‌خواهد انسان با کرامت زندگی کند و در کنار سفره خودش بنشیند؛ لذا روایات فراوانی است که مسئله مزدوری در اسلام مکروه است.نهی‌هایی که در کتاب اجاره وارد شد، این را غالباً فقها بر کراهت حمل می‌کردند و می‌گویند این نهی‌ها نهی‌های تنزیهی است که انسان اجیر کسی بشود، مزدور کسی بشود؛ اما برای خودش کار کند یا تعاونی باشد و تولید، اینها با عزت و کرامت همراه است. در روایات نهی از مزدوری آمده که شما تمام برکات خود را به دیگری واگذار نکنید؛ کنار سفره خودتان بنشینید. ⏺فرمود من زمین را برای شما نرم کردم، همه امکانات را فراهم کردم و اگر مستقیم باشید، فضا و هوا را طرزی تنظیم می‌کنم که به موقع و مناسب باران بیاید. این برای آسمان. زمین را هم برابر آیه سوره «هود» فرمود حتماً زمین را شما آباد کنید، من برای شما نرم کردم و همه امکانات را فراهم کردم که در کنار سفره خودتان بنشینید و کریمانه زندگی کنید. 🔘در بعضی از دعاهای نورانی است: «وَ إِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ لَا یَکُونَ بَیْنَکَ وَ بَیْنَ اللَّهِ ذُو نِعْمَةٍ فَافْعَل‏»؛اگر بین خود و خدای خود یک واسطه‌ای در کار نباشد، که از او نان بگیری این کار را بکن. 🔘مستحضرید اهل‌بیت(علیهم السلام) واسطه نیستند، مأمور الهی هستند؛ لذا توسل به اینها توسل به خداست. «مَنْ أَرَادَ اللَّهَ بَدَأَ بِکُمْ»،این بیگانه نیست. توسل به او غیر از خواستن از زید و عمر است. خود همین ذوات قدسی که فرمودند به ما متوسل بشوید «الی الله» فرمودند: «وَ إِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ لَا یَکُونَ بَیْنَکَ وَ بَیْنَ اللَّهِ ذُو نِعْمَةٍ فَافْعَل‏». خدا اگر بخواهد بدهد به وسیله همین ذوات قدسی می‌دهد. چطور به وسیله باران می‌دهد!؟ به وسیله ابر می‌دهد، به وسیله آفتاب می‌دهد، به وسیله بالاتر از ابر و باران نمی‌دهد؟ 📼فرازی از سوره ملک جلسه نهم 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره نوح 📝نگاشت: (1) تفسیر آیات 1و2 🌱🌱🌱 ☑️ﺩﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﺍﻭﻝ ﺗﺎ ﭼﻬﺎﺭم ﺳﻮﺭﻩ ﻱ ﻧﻮﺡ ﺑﻪ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﺭﺳﺎﻟﺖ ﻧﻮﺡ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻭ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺩﻳﻦ ﭘﺬﻳﺮﻱ ﺩﺭ ﺁﻣﺮﺯﺵ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﻭ ﻃﻮﻝ ﻋﻤﺮ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ ﺍﺷﺎﺭﻩ شده است. ☑️ﻧﻮﺡ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﻟﻬﻲ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﻣﺪﺕ ﺯﻳﺎﺩﻱ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻗﻮم ﺧﻮﻳﺶ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻛﺮﺩ ﻭ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺗﻮﺣﻴﺪ ﻭﺗﻘﻮﺍ ﻓﺮﺍ ﺧﻮﺍﻧﺪ، ﻭﻟﻲ ﻗﻮم ﻛﺎﻓﺮ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﻭ ﻟﺠﺎﺟﺖ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺻﺪﻫﺎ ﺳﺎﻝ ﺗﺒﻠﻴﻎ، ﺗﻨﻬﺎ ﻋﺪﻩ ﻱ ﺍﻧﺪﻛﻲ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ. 🔹ﻧﺎم ﺍﻳﻦ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﻟﻬﻲ ٤٣ ﺑﺎﺭ ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ ﺁﻣﺪﻩ ﻭ ﺩﺭ ٢٩ ﺳﻮﺭﻩ ﻱ ﻗﺮﺁﻥ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﻭ ﺳﺨﻦ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ☑️ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﺑﻪ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﺭﺳﺎﻟﺖ ﻧﻮﺡ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺍﻧﺪ ﺍﺯ: ﺍﻟﻒ)ﻫﺸﺪﺍﺭ ﺑﻪ ﻣﺮﺩم ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﻋﺬﺍﺏ ﺍﻟﻬﻲ؛ ﺏ)ﻓﺮﺍﺧﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﭘﺮﺳﺘﺶ ﺧﺪﺍ؛ ﺝ)ﻓﺮﺍﺧﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺗﻘﻮﺍ ﻭ ﺧﻮﺩﻧﮕﻪ ﺩﺍﺭﻱ ﺍﺯ ﮔﻨﺎﻩ؛ ﺩ)ﻓﺮﺍﺧﻮﺍﻥ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﺍﺯ ﺭﻫﺒﺮ ﺍﻟﻬﻲ ﻭ ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﺕ ﺩﻳﻨﻲ 📚منبع: تفسیر استاد اصفهانی ...ادامه دارد 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom