eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
623 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚شرح و تفسیر حکمت ۹ (کلمات قصار) ⏮ استاد حجت الاسلام و المسلمین ⏱دقایقی در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی .گوش کنید و لذت ببرید. 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢شرح و تفسیر دعای نهم 🔈جلسه :اول 🔰دعای نهم صحیفه سجادیه از دعا‌های امام سجاد(ع) ☑️ موضوع اصلی : چگونگی آمرزش خواهی از خداوند 🔘از دعاهای مأثور از امام سجاد(ع) درباره توبه از گناه از خداوند است. حضرت زین‌العابدین(ع) در این دعا از خدا درخواست کرده که او را در دوراهی‌ها کمک نماید تا راه درست را انتخاب کند چراکه نفْس آدمی، بدی و باطل را انتخاب می‌کند. در این دعا همچنین با اشاره به ضعف و سستی انسان، از خدا برای برای بستن راه گناه درخواست کمک می‌شود. . 🔈حجة الاسلام والمسلمين استاد @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم 📌فراز ششم دعا :(جلسه ۱۸۶)خود و فرزندان خویش را در پناه خدا قراردهیم از دعا‌های امام (ع) که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام (ع) بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. و از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا می برد. 🔈 ارائه کننده: خادم صفحه قرآنی 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ کار و تلاش مومنانه (جلسه ۱۹) 🔰بازخوانی فصل سوم از بخش اول کتاب مفاتیح الحیات حضرت آیت الله جوادی آملی 🌱🌱🌱 🔅مدرسه مجازی تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌 را دریاب تا تورا دریابد! آیت الله العظمی جوادی آملی: «مرحوم سيد عبدالحسين شرف الدّين جبل عاملی (رضوان الله تعالی عليه) در شرح حال بعضی از صحابه و بزرگان، نقل می كند كه بعضی از اصحاب و بزرگان علم و دين و سير و سلوكْ برنامه ها را در منزل تقسيم می كردند. 🔹يعنی اعضای خانواده در شبانه روز اين خانه را روشن نگاه می داشتند. هنگام شب چنين نبود كه همه‌ی اعضای خانواده بعد از خوردن غذا تا صبح بخوابند؛ بلكه نگهبانی می دادند. مثلا ً مقداری از شب را يكی مشغول عبادت و درس و بحث و تلاوت و دعا بود و ديگری می خوابيد، سپس ديگری بر می خاست و به می پرداخت و اولی می خوابيد. به دنبال آن سومی بر می خاست و به عبادت می پرداخت. 🔹به گونه ای كه جز در اين خانه چيز ديگری برده نشود.گاهی از يك خانواده، شخصيتی چون ؛ يا انسان كاملی چون تربيت می شود، كه محصول زحمات چندين ساله‌ی گذشتگان و نياكان آنان است. خدای سبحان به رايگانْ فردی را به خانواده ای مرحمت نمی كند. آنان سعی می كردند كه خانه را هميشه روشن نگهدارند و چيزی كه خلاف رضای حق است در آن خانه انجام نشود، تا كم كم آن خانه بتواند نورانيت باشد و سرانجام شهری را روشن كند. "خانه ای كه در آن خوانده می شود و دين در آن خانه حاكم است، برای فرشتگان، مانند ستاره های آسمان برای اهل زمين نورافشانی می كند." [١]» [١]الکافی ج٢ ص۶١۰ منبع: حکمت عبادات ص ١٩٢ @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅تلاوت سوره جمعه در حدیثى از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم:  «وَ مَنْ قَرَأَ سُورَةَ الْجُمُعَةِ أُعْطِیَ عَشْرَ حَسَنات بِعَدَدِ مَنْ أَتَى الْجُمُعَةَ وَ بِعَدَدِ مَنْ لَمْ یَأْتِها فِی أَمْصارِ الْمُسْلِمِینَ»؛ (هر کس سوره جمعه را بخواند، خداوند به تعداد کسانى که در نماز جمعه شرکت مى کنند و کسانى که شرکت نمى کنند، در تمام بلاد مسلمین، به او ده حسنه مى بخشد) 📘«مجمع البيان»، آغاز سوره «جمعه»؛ «نور الثقلين»، جلد 5، صفحه 320 🌷🌷🌷 به پيشگاه حضرت حجت سلام‌ الله عليه تقدیم می کنيم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom
📌موقعیت های غیر ساکن 🔹چقدر خوبه که آدم جایگاه خودش رو بشناسه و نسبتش رو با جایگاه حفظ کنه... 📃فرمود :و نفخت فیه من روحی .این"ی" روحی رو اگر از انسان بردارند به اندازه یه گونی زغال هم نمی ارزه! 🖌آیا انسان منهای حقیقت خدایی او چیزی جز یک وسیله حمل و نقل گنداب هاست!؟ کعبه را جامه کردن از هوس است یای "بیتی" جمال کعبه بس است.سنایی @rahighemakhtoom
تَكَادُ تَمَيَّزُ مِنَ الْغَيْظِ ۖ كُلَّمَا أُلْقِيَ فِيهَا فَوْجٌ سَأَلَهُمْ خَزَنَتُهَا أَلَمْ يَأْتِكُمْ نَذِيرٌ نزدیک است (دوزخ) از شدّت غضب پاره پاره شود؛ هر زمان که گروهی در آن افکنده می‌شوند، نگهبانان دوزخ از آنها می‌پرسند: «مگر بیم‌دهنده الهی به سراغ شما نیامد؟!» سوره ملک ۸
اهل بیت 📌شیعیان دوران ظهور امام باقر علیه السلام:  إذا وَقَعَ أمرُنا وجاءَ مَهدِيُّنا كانَ الرَّجُلُ مِن شيعَتِنا أجرأَ مِن لَيثٍ وأمضى مِن سِنانٍ يَطَأُ عَدُوَّنا بِرِجلَيهِ وَيضرِبُهُ بِكَفَّيهِ وذلِكَ عِندَ نُزولِ رَحمَةِ اللّهِ وفَرَجِهِ عَلَى العِبادِ. هر گاه زمام امور به دست ما بيفتد و مهدى ما بيايد، هر يك از شيعيان ما، كارى‌تر از شير و برنده‌تر از شمشير خواهند شد. دشمنان ما را به زير پا مى‌گذارند و با دست آنان را مى‌كوبند. و اين، هنگامى است رحمت خداوند فرود آيد و بر بندگانش گشايش خدا نازل شود. 📘بصائر الدرجات : ص 44 🌷🌷🌷  @rahighemakhtoom
🌷اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم🌷 دلگیرم از تمامی دنیا شتاب کن مجنونم و به خاطر لیلا شتاب کن وقتش رسیده صبح طلوعت فرارسد پایان بده براین شب یلداشتاب کن در انتظار آمدنت روزها گذشت ای وعده ی قدیمی فردا شتاب کن ای وارث عدالت و صبر و غم علی با ذوالفقار حضرت مولا شتاب کن جانم به لب رسیدازاین روزگار پست آقا به جان حضرت زهرا شتاب کن برآن پدر که پیکر فرزند خویش را برخاک میسپرد به صحرا شتاب کن برآن تنی که زخمی تیرسه شعبه شد برآن سریکه رفت به نی ها شتاب کن برخانمی که در دم گودال میگرفت با ناله ذکر”وای حسینا” شتاب کن اللهم عجل لولیک الفرج برای شادی ارواح طیبه شهدا و روح ملکوتی امام خمینی( ره) صلوات سروده ای از محمد علی اربابی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره ( ج ۹۴ ) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🔅🔅🔅 ☑️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم. ☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 تفسیرصوتی سوره ملک جلسه چهاردهم و پایانی تفسیر سوره ملک 🌷🌷🌷 ☑️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم. ☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢طبیب رگ زن و مرهم گذار در باره رسول الله (ص )گفتند: «طَبِیبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّه‏»،این ظاهراً به آن معنا نیست که طبیب دوره‌گرد است؛ طبیبی است که طب خود را دور می‌دهد، نه خود را. گاهی می‌بینید اینکه جناب سعدی و امثال سعدی این لطایف را گفتند، چون از همین بیانات اهل‌بیت استفاده کردند. گفتند آن طبیبی دوّار به طب است؛ یعنی طبّش را دور می‌دهد نه خودش. «چو رگ‌زن که جراح و مرهم نه است». طبش را دور می‌دهد؛ کجا باید بشکافد؟ نیش بزند؟ آنجا جایش است. کجا باید پانسمان کند؟ مرهم بگذارد؟ آنجا جایش است. جامعه را گاهی با نیش، گاهی با نوش. کسی که گرفتار اختلاس و نجومی است، با نیش. کسی که مشکلی دارد، با نوش. این دوّار بودن مربوط به طب است نه مربوط به طبیب که بشود دوره‌گرد. بعداً سعدی هم خوب فهمید که این طبیب طبّش را دور می‌دهد، یک‌جا جای نیش است، یک‌جا جای مرهم است، «چو رگ‌زن که جراح و مرهم نه است». عالمان دین هم همین‌طور هستند، حاکمان دین هم همین‌طور هستند. کلّ مردم، همه ما مؤمنین موظّفیم که چنین باشیم... 📋فرازی از سوره ملک جلسه چهاردهم 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره نوح 📝نگاشت: (11) تفسیر آیات 13تا 20 🌱🌱🌱 ☑️ﻗﺮﺁﻥ ﻫﻔﺖ ﺑﺎﺭ ﺑﻪ ﺻﺮﺍﺣﺖ ﺍﺯ ﻫﻔﺖ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻳﺎﺩ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭﻟﻲ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺍﺯ ﺯﺑﺎﻥ ﻧﻮﺡ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻧﻘﻞ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. 🔸ﺍﻳﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﻣﺴﺄﻟﻪ ﻱ ﻫﻔﺖ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺍﺳﻠﺎم، ﻣﺴﻴﺤﻴﺖ، ﻳﻬﻮﺩ ﻭ ﺣﺘﻲ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻣﻄﺮﺡ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.ﭘﺲ ﻧﻤﻲ ﺗﻮﺍﻥ ﮔﻔﺖ ﻗﺮﺁﻥ ﺍﻳﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻳﻮﻧﺎﻧﻴﺎﻥ(ﻣﺜﻞ ﺑﻄﻠﻤﻴﻮﺱ)ﻭ ﺗﻮﺭﺍﺕ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ. ☑️ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺯ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﻫﻔﺘﮕﺎﻧﻪ، ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻫﺎﻳﻲ ﺍﺯ ﻛﻬﻜﺸﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﻛﺮﺍﺕ ﺁﺳﻤﺎﻧﻲ ﻳﺎ ﻫﻔﺖ ﻃﺒﻘﻪ ﻱ ﺟﻮّ ﺯﻣﻴﻦ ﻳﺎ ﻣﺮﺍﺗﺐ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﻣﻌﻨﻮﻱ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺟﺎ ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﺍﻭﻝ ﺑﺎ ﻇﺎﻫﺮ ﺁﻳﺎﺕ ﺳﺎﺯﮔﺎﺭﺗﺮ ﺍﺳﺖ؛ ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺳﺨﻦ ﺍﺯ ﺩﻳﺪﻥ ﻃﺒﻘﺎﺕ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺍﺳﺖ، ﻛﻪ ﺑﺎ ﻟﺎﻳﻪ ﻫﺎﻱ ﺟﻮّ ﺗﻨﺎﺳﺐ ﺩﺍﺭﺩ. ☑️«ﻃِﺒﺎﻕ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻣﻄﺎﺑﻘﺖ ﻭ ﮔﺎﻫﻲ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﭼﻴﺰﻱ ﺑﺎﻟﺎﻱ ﭼﻴﺰﻱ ﺍﺳﺖ؛ ﺑﻨﺎﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﻣﻌﻨﺎ، ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﻫﻔﺘﮕﺎﻧﻪ ﺑﺎﻟﺎﻱ ﻳﻚ ﺩﻳﮕﺮ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﻣﺎ ﻓﻘﻂ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﺭﺍ ﻣﻲ ﺑﻴﻨﻴﻢ؛ ﻭ ﮔﺎﻫﻲ ﻃﺒﺎﻕ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻲ ﻭ ﻣﻄﺎﺑﻘﺖ ﺩﻭ ﭼﻴﺰ ﺑﺎ ﻳﻚ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻨﺎ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﺁﻳﻪ ﻱ ﻓﻮﻕ ﺑﻪ ﻃﺒﻘﻪ ﺑﻨﺪﻱ ﺷﺪﻥ، ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻲ ﻭ ﻣﻄﺎﺑﻘﺖ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﺩﺭ ﻧﻈﻢ، ﻋﻈﻤﺖ ﻭ ﺯﻳﺒﺎﻳﻲ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺩﺍﺭﺩ. 📚منبع: تفسیر استاد اصفهانی ...ادامه دارد 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
جلد دوم 📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(261) آیه 21- يا ايها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم والذين من قبلكم لعلكم تتقون 🌷🌷🌷 🔰بحث روايى 🔘1- گستره عبادت و مصاديق آن 🔰ه: ورع و صمت 🔘 عن الباقر (عليه السلام): ان اشد العباده الورع ([الكافي : 2/77/5.]) سخت ترين عبادت، پارسايى است. 🔘عن الصادق (عليه السلام): ما اعبد الله بشى ء افضل من الصمت والمشى ء الى بيته (.[الخصال : 35/8.]) خداوند به چيزى برتر از خاموشى و رفتن به خانه او (حج)، عبادت نشده است. ...ادامه دارد 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙قرائت استاد حامد بیست و نهمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم تهران 📖سوره یوسف 🌷اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم🌷 التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌و اما باور ما-(قسمت 225) پوششی شایسته حضور 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔅🔅🔅 📌آرایه های ادبی در قرآن -کنایه ها- (6) آیه ی ۷ سوره ی مبارکه بقره در وصف منافقان می فرماید:خَتَمَ اللَّهُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ وَعَلَىٰ سَمْعِهِمْ ۖ وَعَلَىٰ أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ…که معنای آن چنین است:«(قهر)خداوند بر دلهاى آنان، و بر شنوايى ايشان مُهر نهاده؛ و بر ديدگانشان پرده‌اى است؛ و آنان را عذابى دردناك است.». الختم علی السّمع:معنای ظاهری: مهر برگوش نهادن: الختم مصدر خَتَم- ختماً و ختاماً .السمع (جمع اسماع) : گوش. معنای کنایی: ناشنوا کردن کسی به منظور عدم درک حقیقت و قدرت بصیرت و بینش را از او گرفتن کاربرد ادبی:این عبارت یکی از زیباترین کنایات قرآنی است چرا که مهر برگوش نهادن، کنایه از بصیرت و بینش نداشتن است و پرواضح است که آدم کوردل از نعمت بصیرت و بینش محروم است مولانا در مثنوی می گوید: ای بسا اصحاب کهف اندر جهان پهلوی تو پیش تو هست این زمان غار با او یار با او در سرود مهر بر چشم است و بر گوشت چه سود(مثنوی.دفتر اول) هم او می فرماید: مهر در گوش شما بنهاد حق تا به آواز خدا نارد سبق 🌱🌱🌱 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره نوح 📝نگاشت: (12) تفسیر آیات 13تا 20 🌱🌱🌱 ✅«ﺳﺮﺍﺝ» ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﭼﺮﺍﻍ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺩﺭﻭﻥ ﺧﻮﺩﺵ ﻧﻮﺭ ﻣﻲ ﺍﻓﺸﺎﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻭ ﺑﺎ ﺧﻮﺭﺷﻴﺪ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻧﻮﺭ ﺁﻥ ﺍﺯ ﻓﻌﻞ ﻭ ﺍﻧﻔﻌﺎﻟﺎﺕ ﻭ ﺍﻧﻔﺠﺎﺭﺍﺕ ﻭ ﺳﻮﺧﺘﻦ ﻣﻮﺍﺩ ﺩﺭﻭﻥ ﺁﻥ ﺗﺄﻣﻴﻦ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ. ▫️ﺍﻣﺎ «ﻧﻮﺭ» ﻣﻔﻬﻮم ﻋﺎﻣﻲ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺷﺎﻣﻞ ﻧﻮﺭ ﻏﻴﺮ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﻧﻴﺰ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﻭ ﺑﺎ ﻣﺎﻩ ﺗﻨﺎﺳﺐ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﻧﻮﺭ ﺁﻥ ﺍﻧﻌﻜﺎﺱ ﻧﻮﺭ ﺧﻮﺭﺷﻴﺪ ﺍﺳﺖ.ﺁﺭﻱ؛ ﺍﻳﻦ ﺩﻗﺖ ﻫﺎ ﺩﺭ ﺗﻌﺒﻴﺮﺍﺕ ﻗﺮﺁﻧﻲ ﺷﮕﻔﺖ ﺍﻧﮕﻴﺰ ﻭ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻱ ﮔﻮﻳﻨﺪﻩ ﺍﻱ ﺩﺍﻧﺎﺳﺖ. ✅ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﮔﻴﺎﻫﻲ ﺗﺸﺒﻴﻪ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺯﻣﻴﻦ ﻣﻲ ﺭﻭﻳﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺧﺪﺍ ﺑﺎﻏﺒﺎﻥ ﺍﻭﺳﺖ.ﺍﻳﻦ ﺗﻌﺒﻴﺮ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﭘﺮﻣﻌﻨﺎﺳﺖ ﻭ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻓﻘﻂ ﻛﺎﺭ ﻳﻚ ﻣﻌﻠﻢ ﻧﻴﺴﺖ ﺑﻠﻜﻪ ﺍﻭ ﻫﻢ ﭼﻮﻥ ﺑﺎﻏﺒﺎﻧﻲ ﺩﻝ ﺳﻮﺯ، ﺑﺬﺭ ﻭﺟﻮﺩ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﺤﻴﻂ ﻣﻨﺎﺳﺐ، ﻭ ﻣﻮﺍﺩ ﻟﺎﺯم ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﺍﻭ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺭﺳﻴﺪﮔﻲ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﺗﺎ ﺍﺳﺘﻌﺪﺍﺩﻫﺎﻱ ﻧﻬﻔﺘﻪ ﺍﺵ ﺷﻜﻮﻓﺎ ﺷﻮﺩ. ✅ﻣﻘﺼﻮﺩ ﺍﺯ ﺭﻭﻳﺶ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺯ ﺧﺎﻙ، ﻳﺎ ﻫﻤﺎﻥ ﺁﻓﺮﻳﻨﺶ ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺯ ﺧﺎﻙ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻳﺎ ﺁﻥ ﻛﻪ ﺗﻤﺎم ﻣﻮﺍﺩ ﻏﺬﺍﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﺪﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻲ ﺳﺎﺯﺩ، ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﻳﺎ ﻏﻴﺮ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ، ﺍﺯ ﺯﻣﻴﻦ ﺍﺳﺖ. 📚منبع: تفسیر استاد اصفهانی ...ادامه دارد 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom