eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
📌ابدال چه کسانی هستند؟! ابدال بر گروهى از پيشكاران و خدمتگزاران امام زمان عليه‏السلام اطلاق مى‏شود كه در زمان غيبت آن حضرت بوده و هرگاه يكى از اين افراد از دنيا برود، ديگرى جاى او را مى‏گيرد. چنانچه علاّ مه مجلسى از امام محمّدباقر عليه‏السلام نقل كرده كه فرمود:   «لابدّ لصاحب هذا الأمر من عزله و لابدّ فى عزلته من قوّة و ما بثلاثين من وحشة؛(بحارالانوار، ج 52، ص 153). به ناچار براى صاحب اين امر غيبتى هست و در آن غيبت قدرت و قوّتى براى او لازم است كه در آن زمان به وسيله سى نفر از همراهان، از وحشت و تنهايى بيرون مى‏آيد.» @rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
🌱🌱🌱 📌تا که دستت می رسد! 🔰‏امام علی علیه السلام‏ أَيُّهَا النَّاسُ الْآنَ الْآنَ مِنْ قَبْلِ النَّدَمِ، وَ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ «يا حَسْرَتي عَلى ما فَرَّطْتُ فِي جَنْبِ الله». ای مردم، زمان را دریابید، الآن و همین اکنون، پیش از آن که پشیمان شوید، پیش از آن که هرکسی بگوید «ای دریغا که در کار خدا کوتاهی کردم». 📘بحار الانوار، ج ۷۴، ص: ۳۷۷ 🌱🌱🌱 تا که دستت می رسد کاری بکن پیش از آن کز تو نیاید هیچ کار 🌱🌱🌱 وقت غنیمت شمار ورنه چو فرصت نماند ناله که را داشت سود آه کی آمد به کار (شیخ بهایی) @majaleezendegi
💢 حکمت روزه، لقا و محبت خداست 🔹
 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: 
آیت الله العظمی جوادی آملی در کتاب ارشمند در خصوص تبیین فلسفه روزه و پاداش شخص روزه‏ دار اظهار داشتند: در بعضی از روایات آمده است كه روزه بگیرید برای آنكه طراوت و خرمی و شادابی غیر ماه مبارك را از دست بدهید؛ زیرا آنها و زودگذر است. 🔻 وقتی انسان روزه گرفت و به آن دل بست، كم كم به پی می‏ برد. باطن روزه انسان را به لقای حق می‏ كشاند كه خدای سبحان فرمود: «الصَّوْمُ‏ لِی‏ وَ أَنَا اُجْزَی بِه» روزه مال من است و من شخصاً به آن جزا می ‏دهم. این تعبیر فقط درباره روزه وارد شده است... . مطالعه بیشتر: https://news.esra.ir/fa/w/-9-19 📚 منبع: کتاب حکمت عبادات اثر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
💠 حکمت وحیانی 🔸 دین به ما گفته است شما یک ملّت متدین و متمدّن باشید که تمدّنتان را همان تدینتان فراهم بکند. این خواسته دین است، برای این کار که خواسته اصلی و اصیل دین است، چندین کار انجام شد که دو کار عنصر محوری این تمدّن و تدین است: یکی اینکه مکتب جامع سه عنصر را به ما داد، یکی اینکه خلقتِ جامع این سه عنصر را به ما داد؛ یعنی ساختار هستی ما با سه عنصر سامان پذیرفت و قرآن ما هم با سه عنصر دین ما را معرفی کرد... . 🌐 https://esra.ir 🌱🌱🌱 @rahighemakhtoom
💠 فرهنگ عقلانی ▫️ این عصر، است که فرهنگ، است، دلالی است، نه تحقیق و نه استدلال! در چنین عصری خدیجه کبریٰ عالمه، عابده، زاهده، موحده ‌ای بود، مادرمان این است. ما فخر می ‌کنیم که چنین مادری داریم! درست است او دوازده معصوم و معصومه به بار آورد؛ اما مادر ما هم هست، فرمود ﴿وَ أَزْواجُهُ أُمَّهاتُهُم‏﴾، قدر این مادرها را بدانیم! چه کسی آن روز او را موحّد کرد؟ در کدام مکتب درس خواند؟ این «حنفاء» قبلاً این طور بودند، این بخش فرهنگی که وجود مبارک خدیجه کبریٰ (عَلَیها آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) آمده، را در فضای جاهلی پیاده کرد. چون آن فرهنگ فرهنگ جاهلی بود، اقتصاد جاهلی هم داشتند و اقتصاد جاهلی در محدوده ربا دور می ‌زند. ▫️ در جاهلیت کهن که دین در سوره «احزاب» به ما گفت، نه جاهلیت کهنه، نه جاهلیت تازه ﴿لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیةِ الْأُولى‏﴾، در آن جاهلیت که ربا یک پیمان تجاری و اقتصادی رسمی بود، از یک سو؛ دامن‌فروشی یک تجارت رسمی بود که فرمود: ﴿لا تُكْرِهُوا فَتَیاتِكُمْ عَلَی الْبِغاءِ إِنْ أَرَدْنَ تَحَصُّنا﴾، از سوی دیگر؛ هر دو را خدیجه خط بطلان بست، مال فراوان داشت، هم ربا را تحریم کرده بود، هم بغاء را. این کار مادر ماست. آن ثروت کلان، نیازی نداشت که انسان کالای مال التجاره را در آن راه ناامن از شام به مکه و از حجاز به مکه ببرد، این با می ‌توانست آسوده زندگی کند، هم جلوی ربا را گرفت که تجارتِ رسمی عده ‌ای بود، امروز هم در فضای مجازی یک عده است، همان جاهلیت کهن است، جلوی آن را گرفته است، این کار مادر ماست، پس را عوض کرده، را عوض کرده، را عوض کرده، را تحریم کرده و عمل کرده، این کار مادر ما بوده است. ▫️ بنابراین ما اگر بخواهیم ببینیم آن ره ‌آوردش در اسلام چیست؟ الآن امروز ما باید همین کار را بکنیم، [یعنی] تبدیل فرهنگ جاهلیت به فرهنگ عقلانی، یک؛ تحریم بانک‌های ربوی، دو؛ تحریم مراکز فساد، در فضای مجازی و غیر مجازی، سه. 📚 سخنرانی در همایش ملی ام المؤمنین خدیجه کبری (سلام الله علیها) تاریخ: 1395/10/02 @rahighemakhtoom
💠
   بارِ عام
🔸 فرمود: ﴿وَلَقَدْ ضَرَبْنَا لِلنَّاسِ فِی هذَا الْقُرْآنِ مِن كُلِّ مَثَلٍ﴾؛ اینكه بارها عرض شد یك است برای همین جهت است. شما كتاب علمی ای ندارید كه این كتاب علمی بخواهد به افراد تحصیل ‌نكرده، مطلب بفهماند؛ هر كتاب علمی بالأخره موضوعی دارد محمولی دارد مبادی ای دارد، انسان باید مدتی درس بخواند تا آن را بفهمد؛ اما قرآن، آیاتی دارد كه این آیات، مطالب را به صورت مَثل و داستان بیان می ‌كنند که اگر كسی خواست قرآن را برای گروهی كه اهل تحصیل نیستند تفسیر كند، آنها كاملاً می ‌فهمند. 🔸 فرمود ما مَثل‌ های زیادی ذكر كردیم؛ قصص انبیا از یك طرف، مَثل‌ های قرآن از یك طرف؛ ﴿لَقَدْ صَرَّفْنَا لِلنّاسِ فِی هذَا الْقُرْآنِ مِن كُلِّ مَثَلٍ﴾، ﴿لَقَدْ ضَرَبْنَا لِلنَّاسِ فِی هذَا الْقُرْآنِ مِن كُلِّ مَثَلٍ﴾. امثال فراوانی در قرآن كریم هست كه اگر كسی بخواهد جلسات موعظه و تفسیری داشته باشد، برای نوجوان‌ ها می ‌تواند، برای تحصیل ‌نكرده ‌ها می ‌تواند، برای دانشجویان می ‌تواند، برای علما هم می ‌تواند؛ قرآن، كتاب نوری است كه همه را روشن می ‌كند. 🔸 هیچ مطلبی در قرآن كریم نیست كه قابل تفهیم برای ساده ‌ترین افراد نباشد؛ منتها آن گوینده باید این آیات را این مَثل‌ ها را این قصه‌ های انبیا را شناسایی بکند، تنزّل هم بدهد تا در دسترس فهم آنها باشد. 📚 سوره مبارکه روم جلسه 21 تاریخ: 1391/12/02 @rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
6.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 مهمانی خدا 🎙 خداوند شماها را مهمان کرده است، دعوت کرده است شما را به ضیافت، شماها در ماه مبارک مهمان خدا هستید؛ مهماندار خداست و مخلوق مهمان او است. البته این ضیافت نسبت به اولیاء کُمّل الهی به آن نحوی نیست که ما تخیل کنیم، یا دست ما به او برسد. ما باید حساب کنیم ببینیم که این ضیافت چی بوده است و ما چقدر راه یافتیم به این ضیافت. در عین حالی که همه عالم تحت رحمت الهی است و هرچه هست رحمت اوست و رحمت او به هر چیز واسع است، لکن باب ضیافت، یک باب دیگر است. 🌷🌷🌷 @majaleezendegi
اللهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ إِیمَانا تُبَاشِرُ بِهِ قَلْبِی وَ یَقِینا [صَادِقا] حَتَّى أَعْلَمَ أَنَّهُ لَنْ یُصِیبَنِی اِلّا مَا کَتَبْتَ لِی وَ رَضِّنِی مِنَ الْعَیْشِ بِمَا قَسَمْتَ لِی یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ. خدایا ایمانی که در دلم جایگیر شده باشه و یقینی محکم و بی خدشه بر من ارزانی دار که بدانم هیچ رویدادی برایم رخ نمی دهد مگر آنچه تو برایم تقدیر کرده ای.و به آنچه از زندگی قسمتم کرده ای خشنودم ساز ای مهربان ترین مهربانان. آمین 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
وفات ام المومنین حضرت خدیجه(س)را به محضر فرزند عزیز شان حضرت بقیه الله الاعظم و همراهان بزرگوار تسلیت عرض می کنیم. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: أَیْنَ مِثْلُ خَدِیجَةَ، صَدَّقَتْنِی حِینَ کَذَّبَنِی النَّاسُ‏ وَ وَازَرَتْنِی عَلَی دِینِ اللَّهِ وَ أَعَانَتْنِی عَلَیْهِ بِمَالِهَا إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَمَرَنِی أَنْ أُبَشِّرَ خَدِیجَةَ بِبَیْتٍ فِی الْجَنَّةِ مِنْ قَصَبِ الزُّمُرُّدِ لَا صَخَبَ فِیهِ وَ لَا نَصَب. مثل خدیجه پیدا نخواهد شد. خدیجه در آن هنگام که مردم مرا تکذیب کردند، مرا تصدیق نمود، و مرا با ثروت خود برای پیشرفت دین خدا یاری نمود. خدا به من دستور داد خدیجه را به قصر زمرّدی که در بهشت دارد و هیچ رنج و زحمتی در آن نیست، بشارت دهم. [بحار الأنوار: ج ‏۴۳، ص ۱۳۱] خیر نساء الجنة مریم بنت عمران، و خدیجة بنت خویلد و فاطمة بنت محمد، و آسیة بنت مزاحم امراة فرعون بهترین زنان بهشت، مریم دختر عمران، خدیجه دختر خویلد، فاطمه دختر محمد (ص ) و آسیه دختر مزاحم، همسر فرعون است. [بحارالانوار، ج 13، ص 162، ج 16، ص 2] @rahighemakhtoom
🔹 محافظ یکدیگر بودن 🔸در قرآن وقتی سخن از زن و مرد است، فرمود: ﴿هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ وَ أَنْتُمْ لِباسٌ لَهُنَّ﴾، زن لباس مرد است و مرد لباس زن است. لباس، انسان را از سرد و گرم حفظ می ‌کند، یک؛ آبروی انسان را حفظ می ‌کند، دو؛ زیور و فخر انسان را در پذیرایی ‌ها و مهمانی‌ ها تأمین می‌ کند، سه. زن و مرد باید حافظ یکدیگر باشند، یک؛ از سرد و گرم روزگار یکدیگر را حفظ کنند، دو؛ فخر و زیبایی و زیور یکدیگر باشند، سه؛ این پیام قرآن خداست که زن و مرد را آفرید... . آیت الله جوادی آملی @rahighemakhtoom
📌ذکر نام یا واحد الباقی هر موجودی که حیات دارد بقاء را و را دوست دارد و زندگی در ابد را برای خود می پسندد اما آیا هر موجودی می تواند این کمال را برای خود ذاتی قرار بدهد؟ اگر انسان به خدای واحد باقی پناه ببرد و او را بپرستد و به این اسم داشته باشد و او را با این اسم صدا بزند «یا وَاحِدُ الْبَاقِی»، البته این امکان پذیر است که انسان ابدی بشود و در سایه باقی بماند... . 🔹 موضوع: اسماء الله تبلور توحید (شرح دعای حضرت ادریس علیه السلام) @rahighemakhtoom
6.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حق پذیر ▫️ وقتی دین آمد یعنی وجود مبارك رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة والثناء) را عرضه كرد، توده مردم حجاز مخالفت كردند بلكه به محاربت برخاستند؛ هم تهی دستان مخالفت كردند هم توانگرها، چون آن كه تهی دست بود، سنت بت پرستی را حق می ‌دانست و آن كه توانگر بود هم سنت بت پرستی را حق می ‌دانست. در قبال، اولین كسانی كه دین حق را پذیرفتند و ره‌ آورد رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) را پذیرفتند، یك تهی دست بود و یك توانگر؛ یعنی (سلام الله علیه) كه تهی دست بود پذیرفت و (سلام الله علیها) که توانگر بود پذیرفت. ▫️ آن‌ طوری كه خود دین، خود را معرفی كرده است و شواهدی هم ارائه كرده است می ‌گوید ممكن است كسی در مرفه ترین كاخ های مصر زندگی كند و به سمت خدا گرایش داشته باشد مانند همسر فرعون و كسی هم ممكن است در بهترین خاندان به سر ببرد یعنی در خانه وحی زندگی كند و كافر باشد مثل همسر نوح و همسر لوط. اینكه حضرت _علیها اولین زنی بود كه داعیه حق تعالی را لبیك گفت، نه برای این بود که همسر پیغمبر بود؛ قبل از او بودند كسانی كه زنان پیغمبر بودند اما كافر بودند. آنچه كه می‌تواند علل گرایش به دین را به خوبی تشریح كند، پیدایش است بجای خیال و پذیرش است بجای هوای نفس. 📚 سخنرانی موضوعی انسان و دین جلسه 7 تاریخ: 1373