eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
787 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️اینکه پیغمبر (ص) ملایم بود و باید یک رهبر ملایم باشد مقصود این است که پیغمبر (ص) در مسائل فردی و شخصی نرم و ملایم بود نه در مسائل اصولی وکلی ،در آنجا پیغمبر صددرصد صلابت داشت یعنی انعطاف ناپذیر بود. 📚علامه مرتضی مطهری، سیره نبوی، ص ۲۰۷ @rahighemakhtoom
⚡️از هم فاصله نگیرید! ▪️وجود مبارک (سلام الله علیه) به همه ما مخصوصاً مسئولان بلند پایه نظام فرمود دور هم باشید؛ «تزاوروا فان في زيارتكم احياء لاحاديثنا و احاديثنا تعطف بعضكم على بعض» فرمود: فاصله نگیرید نگذارید این روزنامه های زنجیری و غیر زنجیری بین شما فاصله باشد. ▪️اولاً " حرف را مواظب باشید که حرف در اختیار شماست وقتی گفتید شما گرفتار حرفید وقتی نگفتید حرف در اختیار شماست. ▪️ نگفته ها را می شود گفت ولی گفته را به این آسانی نمیشود ترمیم کرد فرمود دورهم باشید این واسطه ها را کمتر کنید «تزاوروا یکدیگر را زیارت کنید؛فان في زيارتكم احياء لاحاديثنا.» ▪️فرمود: شما بالاخره شیعیان ،مائید به کجا میروید؟ خیلی از شما هم سن تان یک مقداری بالا آمده و بعد هم برای شما روشن است که این مردار است؛حالا یا دور روز یا دو سال بالاخره عاقبت باز ماند این مردار شما در طی این سالهای متمادی دیدید که مرتب این قافله دارد می آید و می رود؛یک کسی تاره مسلوب الحيثيه است یک وقتی مستعار الحیثیه است. ▪️وجود مبارک پیغمبر علیه) و على آله آلاف التحيه و الثناء) فرمود: «ان الله سبحانه و تعالی امرنی ربی ان يكون نطقى ذكراً و صمتى فكراً و نظری عبرة.» فرمود: من مامورم که هر چه حرف میزنم یاد خدا " باشد، یک؛ اگر حرف نمیزنم ساکتم نگاهم نگاه عبرت آمیز باشد، دو, عالم که جای تماشا و نمایش نیست آنکه سفره خلقت را پهن کرده فرمود ما اینجا نمایشگاه نداریم؛ نه بازیگریم نه بازیگر را می پذیریم؛ «ما خلقنا السماء والارض و ما بينهما لاعبين» ما اينجا بساط بازی نداریم نمایش هم نداریم جای تماشا هم نداریم؛ اینجا مدرسه است و شما باید " عبرت " بگیرید؛فاعتبروا یا اولی الابصار فرمود: ما اینجا نه جای نمایش داریم نه جای تماشا؛ من هم بازیگر نیستم بالاخره " مدير عامل نظام " ذات اقدس اله است. فرمود: «ما خلقنا السماء والارض و ما بينهما لاعبين» اگر کسی -خدای ناکرده - خود بازی کند یا دیگری را بازی بدهد در همین چرخ ها له می شود! آیت الله 🎇 محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
⚡️رابطه عمل با انجام دهنده «من عمل صالحاً فلنفسه و من اساء فعليها» ما با خودمان بد میکنیم یا به خودمان احسان میکنیم. دیگر بر کسی منتی نداریم و نسبت به کسی احسان نمی کنیم. ▪️ محال یعنی محال، محال است که یک کسی نسبت به کسی بد بکند یا نسبت به کسی احسان بکند این سایه آن کار می افتد. ▪️ تبیین مطلب این است اگر کسی کسی را کشت دیگر ظلمی بدتر از کشتن که نیست؛ این یک خطری است یک مار سمی است که اصلش در درون جان او لانه کرده و سایه اش به بیرون رسیده این یک نیشی به دیگری زده ولی اصل این مار در درون او لانه کرده؛ چرا؟ برای اینکه این شخص یک لحظه جان او را گرفته او یک لحظه آسیب دید؛ بعد هم چون مظلومانه کشته شد مورد عنایت الهی است و جبران میشود اما این شخص (قاتل) در سوخت و سوز غیر قابل تحمل و احصاء است!! ▪️ چه اینکه احسان هم همین طور است؛ اگر کسی به دیگری احسان کرده ملکی داده خانه ای داده زندگی داده این هزارها برابر برای خودش گرفته یک هزارم از این خیرات به شخص دیگر رسیده... ▪️ اینکه در سوره مبارکه اسراء دارد آن« احسنتم احسنتم لانفسكم و ان اساتم فلها» این «لام» لام نفع نیست تا لام دیگری به عنوان مشاكله ذکر بشود و گرنه می گفتیم ،ان اساتم فعلیها این «لام» لام اختصاص است نه «لام» لام نفع ؛اگر کار خوب کردید مال خود شماست؛ کار بد کردید مال خود شماست؛ ▪️ اگر کسی در درون منزل خودش بوستان پر گل و ریحان بکارد همه منافعش مال اوست گاهی نسیم می وزد مشام آن رهگذر را معطر میکند ولی اساس بهره این بوستان مال صاحب باغ است. ▪️و اگر یک کنیف و یک فاضلاب و یک چاه بدبویی در درون منزلش بکند، تمام آسیبش مال خود اوست؛ گاهی هم باد می وزد و بوی بد را به مشام عابر میرساند کار بد ما مثل آن کنیفی (چاه فاضل آب ) است که در درون جانمان کندیم گاهی بویش به دیگری میرسد و گرنه اصل آن کنیف در درون جان ماست کار خوبی کردیم اصل آن بوستان و گلستان در درون ماست نسیمش به مشام رهگذر می رسد. آیت‌الله 📝سوره فصلت / آیه ۴۶ سوره اسراء / آیه ۷ 🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
تفسیر 449.mp3
11.38M
💢تفسیر سوره جلسه پنجم ☑️حجت الاسلام و المسلمین استاد محمد رضا رنجبر( جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🎙انتشار تفسیر صوتی استاد رنجبر روزهای دوشنبه 🌱🌱🌱 🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
baghare121-3.mp3
17.96M
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 📁 بررسی سوره مبارکه بقره (جلسه 121) 🎤تبیین:استاد دکتر علی غلامی 🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
شرح تفسیر المیزان.استاد یزدان پناه ۸.mp3
14.89M
🎇موضوع :شرح و بررسی تفسیر ، سوره حمد(8) 🎙تبیین: استاد 📣انتشار شنبه تا چهارشنبه 🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
🌅شامه درونی انسان 🔹مگر نه آن است که ما میخواهیم لذت ببریم و مسرور باشیم؟ اگر آن راه را برویم می بینیم این راهها واقعاً بدبوست بوی بد گناه یک عده را می رنجاند چطور انسان از کنار زباله میگذرد بینی خود را می گیرد بوی بدش آدم را متاثر میکند این بزرگان از عالم طبیعت از این زرق و برق با یک بینی بسته عبور میکنند؛ چون ما آن بینی اساسی مان بسته است این بینی باز است. 🔹وجود مبارک یعقوب از فاصله هشتاد فرسخی :گفت من بوی یوسف می شنوم، پس معلوم میشود یک بویائی هم در درون آدم هست "انی لاجد ريح يوسف لولا ان تفنّدون. سوره یوسف / آیه ۹۴" مبادا تفنیت کنید تکذیب کنید این چه افسانه ای است؛ نه من میشنوم؛ میشنوم یعنی استشمام میکنم اینکه شنیدنی نیست آنکه بالاتر از یوسف صدیق است به نام وجود مبارک ، چرا ما بوی او را استشمام نمیکنیم؟ همانطوری که آدم کور نمی بیند آدم کر نمی شنود آدم شامه بسته هم استشمام نمیکند . 🔹اینکه یعقوب سلام الله علیه گفت: انی لاجد ریح یوسف...- این جمله اسمیه است با (ان) تاکید با (لام) تاکید؛ اني لاجد ريح يوسف لولا ان تفندون اگر خدای ناکرده انسان آن راه صحیح را نرود گرفتار راه باطل خواهد شد و از زباله لذت می برد!! 📖تفسير موضوعی قرآن کریم؛ قم ؛ ۱۳۷۶/۱۱/۱۶ 🎇 محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
⚡️انسان جاری انسان پرسشگر!(۵) ▪️سوال می کنم چون شناخت و معرفت با شک آغاز نمی شود، که با سؤال شروع می‌شود و سؤال بر اساس کنجکاوی و حبّ اطلاع و دانایی در انسان شکل می‌گیرد، نه براساس شک. ▪️گذشته از حس کنجکاوی و عشق به آگاهی، ضرورت طرح سؤال به خاطر جریان یافتن فکر و رسیدن به شناخت و انتخاب و عمل است. ▪️انسان بر اساس ترکیب وجودی اش به تحرک می‌رسد و ضرورت حرکت، ضرورت انتخاب را به همراه دارد و ضرورت انتخاب، ضرورت طرح سؤال را توضیح می‌دهد؛ چون انتخاب بدون ارزیابی و شناخت ممکن نیست و شناخت از تفکر مایه می‌گیرد و سؤال، فکر را به جریان می‌اندازد. ▪️مادام که سؤال‌هایی در ذهن تو طرح نشده باشند، نه از مطالعات خودت بهره می‌گیری و نه از تفکرات دیگران؛ چون کسی که اشتهایی ندارد، غذا را خوب جذب نمی کند. 🎇 مجال عیش صمیمانه‌ای از جنس زیست آگاهانه لطفاً ما را همراهی فرمایید. @majaleezendegi
شرح تفسیر المیزان . استاد یزدان پناه ۹.mp3
12.86M
🎇موضوع :شرح و بررسی تفسیر ، سوره حمد(9) 🎙تبیین: استاد 📣انتشار شنبه تا چهارشنبه 🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
baghare122-1.mp3
19.86M
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 📁 بررسی سوره مبارکه بقره (جلسه 122) 🎤تبیین:استاد دکتر علی غلامی 🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
🔰درس بيست و يكم: ابعاد اعجاز قرآن (12) 🌅3. اعجاز تشريعى‌ 🔸جامعيت احكام اسلامى‌ 🔹اسلام در بُعد تشريع احكام، از جامعيت كاملى برخوردار است كه در هيچ يك از شرايع و نيز تشريعات وضعى، چنين جامعيت و گستردگى به چشم نمى‌خورد. 🔹اسلام در سه بُعد عبادات، معاملات و انتظامات، ديدگاههاى مشخصى دارد و در تمامى جوانب اين سه بعد، به‌طور گسترده، نظريات خود را ارائه داده و بشر را براى رسيدن به سعادت حيات (مادى و معنوى) به پيروى از خود فراخوانده است. 🔹عبادات اسلام، روح را آرامش مى‌بخشد و رابطه انسان را با ملكوت اعلا مستحكم مى‌سازد و اين خود موجب تقويت روح انسان و پاكى و صفاى اوست. با تأمّل در اذكار نماز و خلوص و توجه قلب به ساحت قدس الهى و نيز مقاومت درونى- كه از روزه حاصل مى‌شود- و همچنين ديگر ادعيه و عبادات واجب و مستحب- به‌ويژه تأكيد به انجام دادن آنها در اماكن مقدس- حاكى از يك برنامه حساب شده براى پاكسازى و طهارت درون انسان و رشد و تكامل او در چهارچوب زندگى اجتماعى است. ..ادامه دارد استاد آیت الله محمد هادی 🌱🌱🌱 📃یادآوری مهم: باتوجه به پیوستگی مطالب ، مباحث قبلی را مورد توجه قرار دهید 🎇 محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
سوره عصر منشور بهره وری.docx
45.1K
پژوهشی 62 📖موضوع:منشور بهره وری در سوره والعصر 📝انتشار مقاله های قرآنی هر هفته سه شنبه ها(ان شاء الله) 🎆 برای تقویت آموزه های دینی محفل قرآنی رحیق را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
رازهای نماز17.mp3
3.68M
استاد امیر 👈جلسه قبلی 🎆 برای تقویت آموزه های دینی محفل قرآنی رحیق را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
شرح تفسیر المیزان . استاد یزدان پناه ۱۰.mp3
14.82M
🎇موضوع :شرح و بررسی تفسیر ، سوره حمد(۱۰) 🎙تبیین: استاد 📣انتشار شنبه تا چهارشنبه 🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
⚡️ در نگاه شهید مطهری ☑️ایمان و عمل =رستگاری ▪️وقتی که ما به قرآن کریم و سنت پیغمبر و روایات ائمه خودمان مراجعه میکنیم می بینیم «عمل» اصالت دارد؛ میبینیم آنها سعادت بشر را در گرو «عمل» بشر میدانند یعنی در گرو آن کاری که با نیروی خود بشر باید به وجود بیاید؛ میبینیم بشر را متوجه نیروی خودش میکنند و تمام اتکاءها و اتکال های موهوم را از او می گیرند. ▪️اما به فکر امروز خودمان که نگاه میکنیم می بینیم «عمل» به عناوین و اسامی مختلف تحقیر میشود؛ میبینیم ملت ما به چیزی که اعتنا ندارد است. مثلا پیش خودش خیال میکند که اگر بتوانم در حرم حضرت رضا علیه السلام یا در حرم امام حسین علیه السلام یک جا قبری پیدا کنم این جانشین همه چیز حساب میشود. ▪️این کجا و فکر اسلام کجا آیا مردمی که فکر میکنند که اگر در عمرشان هر کار کردند کردند ولی بعد از فوتشان در پایین پای حضرت رضا علیه السلام دفن شدند همه کارها یکجا نادیده گرفته خواهد شد روی سعادت را میبینند؟ فکر نمیکند که اگر تو در پایین پای حضرت رضا عليه السلام میخواهی دفن شوى هارون الرشيد هم در پایین پای حضرت رضا علیه السلام مدفون است؛ پس یکی از کسانی که باید از مجازات الهی مصون بماند هارون الرشید است پس چرا وقتی که از بالای سر حضرت میخواهی ردشوی میگویی بر هارون و مأمون لعنت؟ ▪️این را میگویند یک فکر مسخ شده و مرده اینکه میگوییم احیای تفکر اسلامی یکی از مواردش این است که در مسئله فکر ما باید زنده بشود باید بفهمیم اسلام دین عمل است. استاد 📚کتاب احیای تفکر اسلامی، صفحه ۴۶ و ۴۵ 🎇برای تقویت آموزه های الهی محفل قرآنی ما را حمایت فرمایید. @rahighemakhtoom
Hamd_007L.mp3
2.75M
🎤 سوره حمد (جلسه هفتم) 📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی) آیت الله 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🎇برای تقویت آموزه های الهی محفل قرآنی ما را حمایت فرمایید. @rahighemakhtoom
تفسیر سوره حمد جلسه 7.docx
24.1K
📋 سوره حمد (جلسه هفتم) 📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی) آیت الله 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🎇برای تقویت آموزه های الهی محفل قرآنی ما را حمایت فرمایید. @rahighemakhtoom
baghare123-2.mp3
23.38M
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 📁 بررسی سوره مبارکه بقره (جلسه 123) 🎤تبیین:استاد دکتر علی غلامی 🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
🔰فرازهایی از درس اخلاق امروز آیت الله العظمی جوادی آملی( حکمت 131) آیا دنیا را مذمت می کنی در حالی که تو به دنیا مغرور شدی و از مواعظ دنیا بهره ای نبردی. 🔸 حرف محققانه آن است که زمان و مکان ظرف هستند، یک؛ ظرف فقط منتظر است که شما در چه مظروفی کار می کنید؟ آن نحس و سعد حساب عالمانه و محققانه خاص خودش را دارد که آن هم در روایات آمده است. 🔸 دنیا از آن جهت که ظرف است مشکلی ندارد و از آن جهت هم که ظرف است خیلی نباید از آن با جلال و شکوه یاد کرد؛ لذا نمی توان گفت آخرت جای بدی است، نخیر، آخرت جای بدی نیست، خود آدم است... . 🔸 هر کس از این دنیا می تواند ره توشه برای آخرت بگیرد اینجا مرکز درآمد و اقتصاد است، چون هر کس به جایی رسیده است از و و خود در دنیا به آنجا رسیده است. «وَ دَارُ غِنًى لِمَنْ تَزَوَّدَ مِنْهَا» امیرالمونین فرمود: این زاد و توشه را از همین جا باید گرفت. 🔸 هر کسی کار خیر کرد به شهادت رسید یا جانباز شد به نظام خدمت کرد به انقلاب خدمت کرد به جنگ خدمت کرد نتیجه خودش را می بیند. به مراکز علمی خدمت کرد، فرهنگی خدمت کرد، خدماتی ارائه کرد، به خودش خدمت می کند. خدمت، علم، معارف در دنیا ظرف است برای همان ها و ظرف خوبی هم هست برای آنها. 🔸 دنیا از آن جهت که مخلوق خدا است، مورد احترام است. آخرت از آن جهت که مخلوق است، مورد احترام است.انسان باید تمام تلاش و کوشش را بکند، یک؛ بیراهه نرود، دو: راه کسی را نبندد. ↙️ مطالعه کامل در اینجا آیت الله 📚 درس اخلاق تاریخ: 1403/02/05 @rahighemakhtoom