eitaa logo
✳️محفل تفسیر و قرآن شناسی رحیق
2.9هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
733 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
⚡️ریشه اختلافات در امور اعتباری ▪️ذات اقدس الهی در قرآن کریم فرمود: آنها که نیکان عالمند درباره حقایق و کمالات واقعی با هم اختلاف ندارند مثل فرشتگان. قدرت واقعاً کمال است. علم واقعاً کمال است. حیات واقعاً کمال است، جمال به معنای معنویت واقعاً کمال است عفو و گذشت واقعاً کمال است، تواضع و خضوع و بندگی در ساحت قدس خدا واقعاً کمال است؛ اینها کمالات واقعی است نه کمالات اعتباری. ▪️ فرشتگان در این کمالات واقعی با هم تفاوت دارند ولی تنازع (اختلاف و جنگ و دعوا) ندارند. با اینکه آن امور امور واقعی است با هم اختلافی ندارند ولی در بین انسانها در جوامع بشری کسانی پیدا میشوند که در امور اعتباری که کمالش واقعی نیست با هم درگیر هستند. یعنی درباره چیزی که آدم خیال می کند کمال است و کمال نیست و زود هم از انسان گرفته می شود و و بالش(درد و رنجش) به تعبیر امیر المومنین (سلام الله عليه بدون جمال و آرامش می ماند. حضرت به فرزندش فرمود :«و لتكن مسالتك فيما يبقى لك جماله و ينفی عنك وباله»© چیزی از خدا بخواه که جمالش برای تو بماند و وبالش نباشد. این کوبه ها را که معمولاً به این فرشها میکوبیدند تا آبهای او بعد از شسته شدن برود میگفتند وبیل. این عذاب کوبنده (وبیل) دارد. (وبال) را که ما میگوئیم عذاب آن کوبه سرکوب کننده را عرب (وبیل) می گوید؛ این یک سرکوبی است عذاب درونی برای آدم. فرمود :چیزی بخواه که جمال بی وبال داشته باشد درباره فرشتگان فرمود آنها درباره کمالات واقعی با هم اختلاف ندارند. ▪️انسان درباره امور اعتباری با هم اختلاف دارد آن چیزی که واقعاً کمال نیست؛ یا ریاست است یا مدیر کل بودن است یا عضویت (در انجمنی) است اینها که کمال نیست اینها سمت است اینها شغل است؛ یک روزی هست یک روزی نیست. ▪️ چیزی که جدای از جان آدم است که جمال جان نیست اینها یک امور اعتباری است وظیفه است؛ گاهی به آدم میدهند گاهی از آدم می گیرند؛ به دلیل اینکه به لایق و نالایق داده میشود چیزی که لایق و نالایق به او دسترسی دارد معلوم میشود کمال واقعی نیست اگر کمال واقعی بود که نالایق به او نمی رسید ©تحف العقول / صفحه ۷۵ - .... و لتكن مسالتك فيما يضيك مما يبقى لک جماله او ينفى عنك وباله 📚آیت الله ،تفسیر موضوعی قرآن کریم قم : ۱۳۷۶/۱۱/۱۶ 👈محفل قرآنی رحیق گنجینه ناب ترین های دینی .شما هم کمک کنید👉
تفسیر سوره حمد جلسه 15.docx
28.5K
📋 سوره حمد (جلسه پانزدهم) 📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی) آیت الله 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🎇برای تقویت آموزه های الهی محفل قرآنی ما را حمایت فرمایید. @rahighemakhtoom
6570c9e3ad75b6e7b1dbd5c9_-6915340128532601363.mp3
2.95M
🎤 سوره حمد (جلسه پانزدهم) 📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی) آیت الله 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🎇محفل قرآنی رحیق تقویت آموزه های الهی @rahighemakhtoom
تمامی نکته های تفسیری سوره حمد(جلد اول تفسیر تسنیم) با هشتگ قابل دسترسی است. https://eitaa.com/rahighemakhtoom/3081
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فرازی از نامه ۴۷ نهج‌البلاغه.وصیت امام.mp3
541.4K
🎇 و آخرین سخنان امام علی (ع) با ما ☑️خدا را خدا را درباره خانه خدا تا هستید آن را خالی مگذارید زیرا اگر کعبه خلوت شود مهلت داده نمی شوید. ☑️بر شما باد به پیوستن با یکدیگر و بخشش همدیگر مبادا از هم روی گردانید و پیوند دوستی را از بین ببرید امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید که بدهای شما بر شما مسلط میگردند آنگاه هر چه خدا را بخوانید جواب ندهد. ☑️ ای فرزندان عبد المطلب مبادا پس از من دست به خون مسلمین فرو برید و دست به کشتار بزنید و بگویید امیر مؤمنان کشته شد. بدانید جز کشنده من کسی دیگر نباید کشته شود درست بنگرید اگر من از ضربت او مردم او را تنها يك ضربت بزنید و دست و پا و دیگر اعضای او را مبرید من از رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم شنیدم که فرمود: بپرهیزید از بریدن اعضای مرده هر چند سگ دیوانه باشد». 📚نهج البلاغه نامه (۴۷) 👈محفل قرآنی رحیق گنجینه ناب ترین های دینی . لطفاً همراه محفل باشید👉
حکمت 49 - احْذَرُوا صَوْلَهَ الْکَرِیمِ إِذَا جَاعَ وَ اللَّئِیمِ إِذَا شَبِعَ.mp3
3.78M
📚شرح و تفسیر حکمت ۴۹ ⏮ استاد حجت الاسلام و المسلمین 🎇موضوع:پستی این است که شاکر نعمت نباشیم. ☑️آیه ۲۲ و ۲۳ سوره مبارک یونس خداوند آن کسی است که در دریا و خشکی شما را حرکت می دهد. ☑️چقدر زشت است که انسان ها وقتی محتاج هستن مودب می شوند ☑️آیا به انسانهای پست کمک کنیم؟ ☑️انسان پست خائن و پیمان شکن هستند. ☑️به هر مقامی برسیم نباید پدر و مادر رو فراموش کنیم. 🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه ناب ترین های دینی . لطفاً همراه ما باشید👉 @rahighemakhtoom
حفظ جسم و جان 18.mp3
12.61M
☑️ حفظ جسم و جان (جلسه هجدهم) 🔰بازخوانی فصل چهارم از بخش اول کتاب مفاتیح الحیات حضرت آیت الله جوادی آملی 🔅محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom
برگی از کتاب انسان جاری(۱۲/۲) ▪️از اشکالات اساسی آن است که زیر ساخت های تفکری سست باشد و بخواهیم بر روی آن ساختمان عمل را بناکنیم.(دقت کنید)! ▪️تا از سؤالات در باره ذات و صفات فارغ نشده ای، به دنبال سؤالات افعال رفتن، کاری بیهوده و آب در هاون کوبیدن است. ▪️شتاب زدگی مانع از این می‌شود که آدمی بتواند سؤالات خود را تنظیم و درست آنها را تعقیب کند. درپاسخ به این سوال که: چرا خدا ما را آفرید؟ این «چرا آفرید؟ » فعل خداست و کسی می‌تواند از فعل خدا سؤال کند که سؤالات صفات او برایش توجیه شده باشد و حکمت خدا که همان قانون رعایت رجحان هاست،برایش حل شده باشد. آیا حکمت خدا برایت توجیه شده؟ لازمه این توجیه آن است که بی نیازی خدا برایت حل شده باشد و لازمه توجیه بی نیازی آن است که علم و نامحدودی خدا پاسخ گرفته باشد. لازمه همه این‌ها هم آن است که توضیح دهیم چگونه او در ذات خود ترکیبی ندارد؟ ▪️داستان آن چوپان را شنیده ای که با یک دست به گوسفند خود علف و با دست دیگر، دنبه هایش را وزن می‌کرد و وقتی دید علف تمام شد و برّه دنبه نیاورد، دق کرد و مُرد. ▪️اما سؤال اول و این که چرا آفرید؟ مگر به قول استاد ما، آفرینش چه عیبی دارد؟ تفاوت و تبعیض در خلقت، درد و رنج در انسان‌ها و ظلم و ستم در جامعه، اینها همه عیوب آفرینش است. اما همه اینها جواب دارد. ▪️ اولاً تفاوت و تبعیض در خلقت به دلیل نیازهای متفاوت در جامعه است. ▪️ثانیاً ملاک افتخار نیست؛ چون از ما نیست! ▪️ درد و رنج در انسان‌ها به دلیل حرکت انسان هاست که نایستند و نمانند. دلت را می‌سوزانند تا دل نبندی و زیر پایت را داغ می‌کنند تا نمانی. ▪️اما ظلم و ستم در جامعه، نشانه آزادی انسان است اصلاً چرا باید ظلم را بپذیرد؟ ▪️اما عیوب نیافریدن، بخل است و منع است و احتکار. حکیمی که می‌تواند بیافریند و می‌تواند نیافریند، می‌آفریند؛ چون آفرینش رجحان دارد و ارزش در وجود است و خلقت، نه در نیستی و عدم. 📄یاد آوری: برای فهم درست مطلب نوشته های پیشین را بخوانیم. 👇👇👇 🎇مجال عیش صفحه اندیشه و زندگی.همراه ما باشید.🌷
پناهجویی و پناهندگی ۵.mp3
6.3M
📃موضوع:پناهجویی و پناهندگی(قسمت 4و5) 📋واکاوی و گزارشی از دعای دهم صحیفه سجادیه 🎤کارشناس موضوعی: آقای سید محمد 👈به توفیق الهی پنجشنبه ها در محضر زانوی ادب می زنیم. 🔅محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom
Abasaleh eltemas doa.mp3
7.93M
سلام آقا جان ای شه منتظر از منتظران چهره مپوش که دگر جان به لب از محنت هجران آمد همه گویند که مفتاح فرج صبر بود صبر نَتْوان که دگر عمر به پایان آمد https://eitaa.com/rahighemakhtoom
‏امام صادق علیه السلام‏ مَنْ قَدَّمَ أَرْبَعِينَ رَجُلًا مِنْ إِخْوَانِهِ فَدَعَا لَهُمْ ثُمَّ دَعَا لِنَفْسِهِ اسْتُجِيبَ لَهُ فِيهِمْ وَ فِي نَفْسِهِ هرکه برای چهل تن از برادران (دینی) خود دعا کند و سپس برای خود دعا کند، خدا دعای او را در حق آنان و او مستجاب کند. الخصال، ج ۲، ص: ۵۳۸ https://eitaa.com/rahighemakhtoom
⚡️بر سر پیمان وفای به پیمان دستور قرآن است میفرماید ای پیغمبر اگر با مشرک هم پیمان بستی باید به پیمان خودت وفادار باشی و تا آنها پیمان را نقض نکرده اند تو نباید پیمان را نقض کنی 📚آشنایی با قرآن،جلد سوم صفحه 148 و 149 استاد شهید 👈محفل قرآنی رحیق گنجینه ناب ترین های دینی . لطفاً همراه محفل باشید👉
baghare139-1.mp3
26.1M
📌 طرح مطالعاتی  تفسیر المیزان و تسنیم  📁 بررسی سوره مبارکه بقره (جلسه ۱۳۹) 🎤تبیین:استاد دکتر علی غلامی     🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
29.mp3
32.91M
🎇موضوع :شرح و بررسی تفسیر ، سوره حمد(٢٩) 🎙تبیین: استاد 📣انتشار شنبه تا چهارشنبه 🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
26.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️محبوب باطل ▪️ اینکه گفته شد: "حبك الشيء يعمی ویصم"، برای آن است محبت، يك حقيقت ذات اضافه است؛ خود محبت و دوستی و خود عداوت و دشمنی از آن جهت که محبت اند و از آن جهت که عداوت اند کارساز نیستند؛ تا به چه چیزی تعلق بگیرند. اگر حب به يك تعلق گرفت آدم را می کند می کند، کر و کور نمیکند و اگر به يك شيء باطل تعلق گرفت آدم را کر و کور می کند. ▪️اگر آن محبوب کر و کور است حب کر و کور "يعمى ويصم*. دنیا یک چیز کر و کور است که "رأس كل خطيئة" است. سر خطرناك بودن دنیا این است که اول آدم را بالا میبرد - آدم که نمی داند کجا دارد می رود بعد از همان جا پرت میکند. ▪️سر خطرناک بودن آن این است که طوری آدم را بالا می برد که آدم نمی فهمد وقتی برد از همان جا پرت میکند. این دنیا که محبت آن "رأس كل خطيئة" است تا آدم را کر و کور نکند بالا نمی برد چون اگر آدم سمیع و بصیر باشد که حرفش را گوش نمی دهد و هر چیزی را قبول نمی کند. ▪️این به قدری جاذبه دارد که انسان را کر و کور می کند بعد وقتی کر و کور کرد و برد بالا از همان جا رها میکند سقوط محض است. حب محبوب کور آدم را کور میکند؛ حب محبوب کر آدم را کر می کند. "حب دنيا كه رأس كل خطيئة است يعمى ويصم، حب اهل دنیا هم يعمى ويصم». آیت الله 👈محفل قرآنی رحیق گنجینه ناب ترین های دینی . لطفاً همراه محفل باشید👉
Hamd_016L.mp3
3.28M
🎤 سوره حمد (جلسه شانزدهم) 📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی) آیت الله 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🎇محفل قرآنی رحیق تقویت آموزه های الهی @rahighemakhtoom
تفسیر سوره حمد جلسه 16.docx
26.7K
📋 سوره حمد (جلسه شانزدهم) 📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی) آیت الله 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🎇برای تقویت آموزه های الهی محفل قرآنی ما را حمایت فرمایید. @rahighemakhtoom
⚡️در باب بنده حقیقی و گفت وقتی غلامی خریدم از و پرسیدم که چه نام داری؟ گفت: «تا چه خوانی گفتم: «چه خوری؟» گفت: «تا چه دهی.» گفتم: «چه» پوشی؟ گفت: «تا چه پوشانی گفتم: «چه کار کنی؟ گفت تا چه کار فرمایی گفتم چه خواهی؟ گفت: بنده را با خواست چه کار؟ پس با خود گفتم ای مسکین تو هرگز چنین بنده بوده ای خدای را همه عمر؟ بندگی باری بیاموز ذکر 👈مجال عیش صفحه اندیشه و زندگی.همراه ما باشید.👉
⚡️انسان موجودی ابدی 🎇انسان یک موجود ابدی است که هست که هست که هست یک موجود ابدی فرهنگ ابدی می خواهد؛ نه می پوسد نه از هستی خارج می شود. درست است که انسان در قبر میرود و بدن می پوسد ولی انسان همچنان به سوی " مسافر است از دنیا وارد برزخ می شود از برزخ واره ساهره معاد میشود از آنجا وارد بهشت میشود - ان شاء الله _ و برای ابد می ماند؛ نه سال دارد نه ماه نه زمان دارد نه زمین. انسان یک موجود ابدی است. یک موجود ابدی " فرهنگ ابدی میخواهد این نه با کشتارو امثال آن به دست می آید نه با «انا ربکم الاعلی» به دست می آید نه با حرف نمرود که گفت: «انا احی و امیت» به دست می آید نه با جنگ جهانی اول و دوم به دست می آید نه با صنایع و حرفه ها. 🎇 فرمود شما باید بدانید انسان یک موجود ابدی است؛ انسان ساکن نمی شود تا خستگی احساس کند ثابت میشود که ثبات منزه از خستگی است. اگر انسان یک موجود ابدی است به «دارالقرار» می رود و ثابت می شود باید یک فرهنگ ثابت تهیه کند فرهنگ ثابت در خوردن و پوشیدن و نوشیدن نیست اینها مشترک بین انسان و دام است. انسان موجود ابدی است و موجود ابدی خود را به جنگ جهانی اول و دوم و امثال آن نمی فروشد خود را خود فروشی نمی کند و بداند با خدایی در کار است که به دانش ما قسم یاد کرده است به قسم یاد کرده است؛ ما را به فرهنگ عادت داد به فرهنگ قسم خورد؛ فرمود به مرکب قسم به قلم قسم به مقال و مقالت قسم ،«ن و القلم و ما يسطرون» تا جامعه نفس میکشد با علم ، سخن می گوید با علم بنان و بیانش با علم!! 📝 سوره نازعات / آیه ۲۴ آیت الله 👈محفل قرآنی رحیق گنجینه ناب ترین های دینی . لطفاً محفل قرآنی را با حضور خود حمایت کنید .👉