eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌عشق الهی زمان:2/16دقیقه 🌿🌿🌿 🔅قرآن همراه است و هم راه 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🆔 @rahighemakhtoom
برشی از (28) 🔅🔅🔅 📌 لطايف و اشارات 5 ـ رسالت نامهاي خدا در سوره‌ي حمد ▪️سه اسم از اسماي حسناي خداي سبحان در آيه‌ي كريمه‌ي (بسم الله الرّحمن الرحيم) آمده است. همين نامها در دو آيه‌ي بعد نيز ذكر شده است (الله در آيه دوم والرّحمن و الرّحيم در آيه‌ي سوم) و نبايد پنداشت كه اين، تكرار است؛ زيرا اسماي الهي گاهي در چارچوبي محدود و فضايي بسته مطرح مي شود و رسالت آنها تبيين همان محدوده‌ي مرزبندي شده است؛ چنانكه اگر به عنوان دليل ذكر شده باشد، مدلول خاص خود را برهاني مي كند؛ ولي گاهي چنين محدوديتي ندارد و از اين قيود رها و آزاد است. ▪️اسماي حسناي «الله»، «الرحمن» و «الرحيم» در آيه‌ي كريمه‌ي بسم الله... از قبيل قسم دوم است و آنچه در آيات بعد آمده است از قبيل قسم اول؛ زيرا نام «الله»، در آيه‌ي دوم، با اشارتي كه به ذات جامع صفات كمالي دارد و «الرحمن» و «الرحيم»، در آيه‌ي سوم، با اِشعاري كه به رحمت مطلق و مخصوص الهي دارد، هر يك حدّ وسط برهاني بر انحصار حمد در خداي سبحان است و در پي تبيين و تثبيت محمود بودن خداوند است و نه مهروب عنه بودن او. مثلاً با اين كه آن ذات اقدس مورد رَهبت خدا ترسان نيز هست: (وإيّاي فارهبون)[ سوره‌ي بقره، آيه‌ي 40.] امّا اين نامها در آيه بسم الله چنين چارچوب و محدوده اي ندارد، بلكه باز و بي مرز است. 🌿🌿🌿 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🆔 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید. 🍁🍁🍁 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻به کانال قرآنی رحیق بپیوندید @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید. 🍁🍁🍁 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻به کانال قرآنی رحیق بپیوندید @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید. 🍁🍁🍁 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻به کانال قرآنی رحیق بپیوندید @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌انس با قرآن ◽️براي انس با قرآن، پنج عنوان «قرائت»، «تلاوت»، «ترتيل»، «استماع و انصات» و «تدبر» در قرآن آمده است: عنوان «تدبر»و «قرائت »و«تلاوت» و «ترتیل »را در پست های قبلی مورد بررسي قرار گرفت حال عناوين ديگر را بررسي مي‎كنيم: 🌿🌿🌿 5.«استماع و انصات»: 🔹اهميت استماع قرآن] ▪️عبداللّه بن يعفور در خصوص استماع قرائت قرآن از امام صادق ـ عليه السلام ـ مي‌پرسد: «الرجل يقرأ القرآن، أيحب علي من سمعه الانصات له والاستماع؟ قال: نعم، إذا قرئ عندك القرآن، وجب عليك الانصات و الاستماع».[مجمع البيان، ج 4، ص 515.] «از امام صادق ـ عليه السلام ـ درباره مردي پرسيدم كه قرآن را قرائت مي‌كند: آيا كسي كه قرائت او را مي‌شنود بر او واجب است كه خاموش بماند و گوش فرا دهد؟ فرمود: آري، هنگامي كه در نزد تو قرآن قرائت شود بر تو واجب است كه به آن گوش فرا دهي و خاموش بماني». ▪️همچنين زراره مي‌گويد: از حضرت امام صادق ـ عليه السلام ـ شنيدم كه فرمود: «يجب الإنصات للقرآن في الصلاة و في غيرها، وإذا قرئ عندك القرآن وجب عليك الانصات و الاستماع»[تفسير عياشي، ج 2، ص 47، ح 132.] «در نماز و غير نماز از براي قرآن سكوت كردن و گوش فرا دادن واجب است، و هنگامي كه در نزد تو قرآن خوانده شود، سكوت و گوش فرا دادن بر تو واجب و لازم است». ▪️صاحب تفسير «المنير» در ذيل آيه ياد شده، مي‌نويسد: «والآية، تدلّ علي وجوب الاستماع والانصات للقرآن، سواء كانت التلاوة في الصلاة أم في خارجها... لكنّ الجمهور خصّوا وجوب الاستماع والانصات بقرائة الرسول ـ صلي اللّه عليه و آله ـ في عهده و بقرائة الصلاة والخطبة من بعده يوم الجمعة؛ لأنّ إيجاب الاستماع والانصات في غير الصلاة والخطبة فيه حرج عظيم؛ إذ يقتضي ترك الأعمال وأمّا ترك الاستماع والانصات للقرآن المتلو في المحافل فمكروه كراهة شديدة و علي المؤمن أن يحرص علي استماع القرآن عند قرائته كما يحرص علي تلاوته والتأدّب في مجلس التلاوة».[تفسير المنير، ج 9، ص 23.) «اين آيه، دلالت دارد بر وجوب استماع و سكوت به هنگام قرائت قرآن، چه در نماز و چه در غير نماز...؛ ولي علماي اهل تسنن اين وجوب را به قرائت رسول گرامي اسلام ـ صلي اللّه عليه و آله ـ و به قرائت نماز و خطبه نماز جمعه بعد از عصر پيامبر ـ صلي اللّه عليه و آله ـ اختصاص داده‌اند؛ براي اينكه وجوب استماع و سكوت در غير از نماز جماعت و خطبه‌هاي نماز جمعه موجب حرج و مشقت است؛ زيرا اين امر باعث ترك اعمال مي‌شود. و ترك استماع و سكوت نسبت به قرائت قرآن در مجلس و محافل مكروه مي‌باشد و كراهت آن نيز كراهت شديده است. و مؤمن همان‌گونه كه بر او لازم است بر تلاوت قرآن، تلاش داشته باشد و در مجلس تلاوت، ادب مربوط به آن را رعايت كند، لازم است نسبت به استماع و سكوت آن نيز تلاش نموده و آن را مورد توجه خاص خود قرار دهد». 🌿🌿🌿 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
3 🔅🔅🔅 📌بی شعوری یا شعور زمان10/20 دقیقه 🌿🌿🌿 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ 🔅🔅🔅 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق ما را حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
تمکن یوسف جلوه ای از چیرگی خداوند.docx
44.1K
۱ 🔅🔅🔅 📌 تمکن یوسف جلوه ای از چیرگی خداوند 🌿🌿🌿 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
📌 دعای عصر غیبت 🔹 زراره به عرض امام صادق (سَلامُ الله عَلَیه) رساند که اگر ما عصر غیبت ولیّ عصر (ارواحنا فداه) را إدراک کرده ایم، چه دعایی بخوانیم؟! در اینکه ما حاکم می خواهیم، امیر می خواهیم، حکومت می خواهیم، حرفی در آن نیست؛ اما آیا حاکم وکیل و نماینده ما هست یا خلیفه و نماینده خداست؟ غدیر می گوید آنکه حاکم بر مردم است، از طرف خدا می باشد. فرق اساسی و کلامی غدیر و سقیفه این است که حکومت خواسته مردم است یا خواسته خدای مردم آفرین؟ 🔹 حضرت فرمود به اینکه به مردم برسانید که جامعه را، بشر را، بشرآفرین باید اداره کند، دین باید اداره کند؛ آنکه حاکم بر جامعه هست «خلیفة الله» است، نه «وکیل الرعایا» وکیل مردم. چون اساس دین بر حکومت الهی است، آنکه حاکم بر مردم است، خلیفه «الله» است و خلیفه را بدون معرفت «مستخلف ‌عنه» نمی شود شناخت؛ لذا در جمله نورانی اول به خدا عرض می کنیم؛ خدایا خودت را به ما معرفی بکن! چرا؟ برای اینکه ما اگر تو را نشناسیم، خلیفه تو را نمی شناسیم! «اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی نَفْسَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی نَفْسَكَ لَمْ أَعْرِفْ نَبِیكَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی رَسُولَكَ»، رسول که وکیل ما نیست، بلکه رسول ولیّ ما هست و از طرف تو می آید. این برهان کلامی است، این را گفتند در نماز و غیر نماز، تعقیبات و غیر تعقیبات بخوانید تا فرق بین غدیر و سقیفه برای شما روشن شود. ما کسی را می پسندیم که خدا بپسندد، اگر خدا را نشناسیم، خلیفه او را نمی شناسیم؛ کسی بر ما حکومت می کند؛ مثل خدا و بعد حضرت امیر (سَلامُ الله عَلَیه) که از طرف او بیاید، نه حرف ما را به ما بگوید. 🔹 «اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی رَسُولَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی رَسُولَكَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَكَ»؛ آن کسی که حجّت خدا بر ماست، کسی هست که جای تو بنشیند، ما اگر رسول را، رسالت را، نبوّت را، عصمت را، ولایت را نشناسیم، کسی بر ما حکومت کند را نمی شناسیم، آن وقت نتیجه پایانی آن این است که «اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی حُجَّتَكَ»؛ خدایا! امامت را، امام زمان را اگر نشناسیم ـ معاذالله ـ «ضَلَلْتُ عَنْ دِینِی»[الکافی(ط ـ اسلامی)، ج1، ص337. ] و همان بیان نورانی را وجود مبارک پیغمبر(عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه‏ آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) فرمود: «مَنْ مَاتَ وَ لَمْ یعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیة»،[وسائل الشیعة، ج‏16، ص246. ] چون آن کسی که بر شما حاکم است، حرف های شما را نمی زند، بلکه حرف خدا را نقل می کند. اگر ما آن اصل را نشناسیم، نائب را نمی شناسیم، آن «منوب‌ عنه» را نشناسیم، خلیفه را نمی شناسیم. 🔹 این دعا جزء تعقیبات خاصّه نیست، بلکه این دعایی است که مربوط به عصر غیبت است؛ چه در نماز و چه در غیر نماز، تا ما را آگاه کنند که غدیری هستیم نه سقفی. 📚 سخنرانی عمومی با حضور اعضای جمعيت هلال احمر تاریخ: 1395/06/08 🌿🌿🌿 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
📌 دعای عصر غیبت 🔹 زراره به عرض امام صادق (سَلامُ الله عَلَیه) رساند که اگر ما عصر غیبت ولیّ عصر (ارواحنا فداه) را إدراک کرده ایم، چه دعایی بخوانیم؟! در اینکه ما حاکم می خواهیم، امیر می خواهیم، حکومت می خواهیم، حرفی در آن نیست؛ اما آیا حاکم وکیل و نماینده ما هست یا خلیفه و نماینده خداست؟ غدیر می گوید آنکه حاکم بر مردم است، از طرف خدا می باشد. فرق اساسی و کلامی غدیر و سقیفه این است که حکومت خواسته مردم است یا خواسته خدای مردم آفرین؟ 🔹 حضرت فرمود به اینکه به مردم برسانید که جامعه را، بشر را، بشرآفرین باید اداره کند، دین باید اداره کند؛ آنکه حاکم بر جامعه هست «خلیفة الله» است، نه «وکیل الرعایا» وکیل مردم. چون اساس دین بر حکومت الهی است، آنکه حاکم بر مردم است، خلیفه «الله» است و خلیفه را بدون معرفت «مستخلف ‌عنه» نمی شود شناخت؛ لذا در جمله نورانی اول به خدا عرض می کنیم؛ خدایا خودت را به ما معرفی بکن! چرا؟ برای اینکه ما اگر تو را نشناسیم، خلیفه تو را نمی شناسیم! «اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی نَفْسَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی نَفْسَكَ لَمْ أَعْرِفْ نَبِیكَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی رَسُولَكَ»، رسول که وکیل ما نیست، بلکه رسول ولیّ ما هست و از طرف تو می آید. این برهان کلامی است، این را گفتند در نماز و غیر نماز، تعقیبات و غیر تعقیبات بخوانید تا فرق بین غدیر و سقیفه برای شما روشن شود. ما کسی را می پسندیم که خدا بپسندد، اگر خدا را نشناسیم، خلیفه او را نمی شناسیم؛ کسی بر ما حکومت می کند؛ مثل خدا و بعد حضرت امیر (سَلامُ الله عَلَیه) که از طرف او بیاید، نه حرف ما را به ما بگوید. 🔹 «اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی رَسُولَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی رَسُولَكَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَكَ»؛ آن کسی که حجّت خدا بر ماست، کسی هست که جای تو بنشیند، ما اگر رسول را، رسالت را، نبوّت را، عصمت را، ولایت را نشناسیم، کسی بر ما حکومت کند را نمی شناسیم، آن وقت نتیجه پایانی آن این است که «اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی حُجَّتَكَ»؛ خدایا! امامت را، امام زمان را اگر نشناسیم ـ معاذالله ـ «ضَلَلْتُ عَنْ دِینِی»[الکافی(ط ـ اسلامی)، ج1، ص337. ] و همان بیان نورانی را وجود مبارک پیغمبر(عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه‏ آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) فرمود: «مَنْ مَاتَ وَ لَمْ یعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیة»،[وسائل الشیعة، ج‏16، ص246. ] چون آن کسی که بر شما حاکم است، حرف های شما را نمی زند، بلکه حرف خدا را نقل می کند. اگر ما آن اصل را نشناسیم، نائب را نمی شناسیم، آن «منوب‌ عنه» را نشناسیم، خلیفه را نمی شناسیم. 🔹 این دعا جزء تعقیبات خاصّه نیست، بلکه این دعایی است که مربوط به عصر غیبت است؛ چه در نماز و چه در غیر نماز، تا ما را آگاه کنند که غدیری هستیم نه سقفی. 📚سخنرانی عمومی با حضور اعضای جمعيت هلال احمر تاریخ: 1395/06/08 🔅🔅🔅 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
✅شرط موفقیّت یک استاد ✅همین طور فلّه ای حرف نزنید❗️ 🔸قرآن کریم یک کتاب نازل نیست، یک کتاب متنزّل است. 🔸نازل یعنی حرف سطحی و بی محتوا 🔸متنزّل یعنی حرفی که از جای بلند آمده، مسیری را طی کرده، پیامی دارد تا شنونده را با همین مسیر به مقام برتر و بالاتر برساند ... 🔸شما ببینید در ادبیات بعضی ها نازلانه شعر می گویند، بعضی ها متنزلانه شعر می گویند. 🔸یک کسی ممکن است که انواع و اقسام مرغ ها را شناسایی کرده، برگ ها را شناسایی کرده، درخت ها را شناسایی کرده، آهنگ ها را شناسایی کرده، گل ها را شناسایی کرده، میوه ها را شناسایی کرده، یک قطعه ای، یک قصیده ای، یک غزلی دارد پر از این حرف ها؛ عده ای هم ممکن است بگویند به به! اما این شعر، شعر نازل است؛ این پیامی ندارد. 🔸اما یک وقت هست که کسی معنای معقولی را در کارگاه خیال می پرواند؛ از کارگاه خیال به سامعه و ناطقه می دهد که خروجی او جمال محسوس است، می شود دیوان حافظ 🔸این یک پیام دارد، این از راه بلند آمده، از راه دور آمده، از راه دور که آمده انسان را هم به راه دور می برد؛ این می شود متنزّل. 🔸آن هایی که می گویند هر چه دارم همه از دولت قرآن دارم، سعی کرده اند که ادبیاتشان متنزّل باشد نه نازل؛ لذا گفتارشان، رفتارشان، نوشتارشان متنزّلانه است. 🔸غالب شما تدریس می کنید ... تدریس می کنید یعنی چه کار می کنید؟ یعنی یک مطلبی را در هنگام مطالعه در عاقله تان خوب می پرورانید ... 🔸بعد حالا به این فکر هستید که این را به صورت مقاله در بیاورید یا تدریس کنید. 🔸حالا برای اینکه خواستید بنویسید یا تدریس کنید، این را می دهید به کارگاه خیالتان؛ اگر خواستید فارسی بنویسید خصوصیات فارسی اش را تنظیم می کنید که یک مقدمه دارد، 5 تا فصل دارد، یک نتیجه دارد، یک منبع دارد، یک فهرست دارد، این ها را بررسی می کنید در کارگاه خیالتان؛ بعد دست به قلم می برید می نویسید یا موقع تدریس شروع می کنید به درس گفتن. 🔸این خروجی اش می شود یک جمال محسوس که متنزّل است؛ برای اینکه از عاقله تان تنزّل کرده به دستگاه خیال منظم شده و از دستگاه خیال تنزّل کرده به ناطقه تان و با بنانتان یا زبانتان منتشر می شود. 🔸آن استادی موفق است که بین حس و عقل او، خیال فعّال باشد؛ می بینید چقدر درس بعضی ها شلوغ است، درس بعضی ها شلوغ نیست؛ ممکن است هر دو عالم باشند. 🔸برای اینکه او حرف معقول می زند؛ معقول را محسوس می کند بدون کارگاه خیال! بدون اینکه نظم بدهد همانطوری فلّه ای حرف می زند؛ این به جایی نمی رسد! 🔸اگر بخواهد سخن بگوید کسی نمی فهمد. 🔸بخواهد بنویسد کسی نمی فهمد. 🔸این قدرت خیال را که ذات أقدس إله آفریده بین عقل و حس، این مهندس خوبی است، این نقشه بردار خوبی است، این طرّاح خوبی است، این ورودی و خروجی مشخصی دارد. 🔸انسان همین جوری فله ای درس بدهد موفق نیست؛ فله ای بنویسد موفق نیست. 🔸خیلی ها بودند که همین طور مردند با اینکه عالم بودند، برای اینکه از خیال بهره نگرفتند. 🔸ذات أقدس إله می فرماید که ما از عربی مبین که نازل ترین مرحله است، که جمال محسوس است تا علی حکیم و از علی حکیم تا عربی مبین، این را مهندسی کردیم: 🔸إنَّا جَعَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِيًّا لَّعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ. وَ إِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتَابِ لَدَيْنَا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ. 🔹 درس تفسیر قرآن آیت الله /سوره شعراء، آیات 192 تا 200 @rahighemakhtoom