eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
619 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت 189 پیام های حضرت به همایش ها و کنگره های گوناگون علمی دینی فرهنگی و سیاسی شامل ناب ترین معارف دینی 🔅🔅🔅 ✅پيام به همايش امام زمان و آينده جهان 📈 اصل نهم. ظهور خاتم اوصيا همانند بعثت خاتم انبيا، تحوّل همه جانبه در جهان عصر خود را ايجاد مي كند. جهانيان داراي ملّت هاي متعدّد، نِحْلَت هاي متنوع اند، اصول الهي منسي، اصول انساني متروك، مواثيق بين الملل مهجور و قانون حاكم،خوي تفرعنِ (قَدْ اَفْلَح اليوم مَن استعلي) [سوره طه، آيه 64.]است. 📐 حضرت خاتم اوصيا(عليه‌السلام) قبل از هر چيز مآثر قرآن و آثار عترت، يعني ثقلين را كه طبق برخي از احاديث مرده و طبق بعضي از روايات مهجور مانده اند، احيا و مشهور مي نمايد؛ «يُحْيي ميتَ الكتابِ والسنة».[ نهج البلاغه، خطبه 138.]آنگاه آراي انديشوران و اميال و خواسته هاي صاحبان عزم و اراده را بر آن ميزان حق و قسطاس قسط و ترازوي صدق عرضه مي دارد، تا همگان جزم علمي و عزم عملي خود را معطوف بر آن دارد و اين همان عطف تاريخي به تمام معناي كلمه است كه حضرت اميرمؤمنان علي بن ابيطالب(عليه‌السلام)، برنامه رسمي مهدي منتظر(عج) را چنين ترسيم فرموده اند: «يَعْطِفُ الهوي علي الهُدي اذا عطفوا الهُدي عَلَي الهَوي ويَعْطِفُ الرأي علي القرآن اذا عطفوا القرآن علي الرأي».[ نهج البلاغه، خطبه 138.] 📐 در عصر ظهور مهدي موعود(عليه‌السلام) معرفت هاي حسّي و تجربي، دانش هاي رياضي و فيزيك، برهان هاي حكمت و كلام، شناخت هاي شهودي و عرفاني به مَلَكه علوم و سلطان معارف، يعني وحي قرآني و الهام مَهْدَوي (عج) معروض شده و افزايش يا كاهش آنها تعديل خواهد شد؛ چه اينكه در عصر طلوع آن حضرتْ محبت هاي عاطل و باطل، ارادت هاي كاسد و فاسد به حبّ صادق و بالغ، يعني محبّت خداوند سبحان و مظاهر اسماي حسناي او مبدّل خواهد شد؛ به اميد آن روز! 🔹 پروردگارا فرج ولي عصر(ارواحنافداه) را تسريع فرما! 🔹 رهبر معظم انقلاب، نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران، مراجع بزرگوار تقليد، حوزه هاي فقهي، فرهنگي، دانشگاهي را در ظلّ امام زمان (عج) حفظ فرما! 🔹 دولت و ملت و مملكت و جوانان را از هر آسيبي حفظ نما! 🔹 ارواح مؤمنان، معلمان، مؤلّفان علوم الهي، امام راحل(قدس‌سرّه) و شهدا را با اولياي الهي محشور كن! ✅ خطر بيگانگان، مخصوصاً استكبار جهاني و صهيونيست را به خود آنها برگردان! 🔹 انتفاضه فلسطين را به پيروزي برسان! والسلام عليكم ورحمةالله جوادي آملي 9/3/1381 @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪با هشتگ در کانال تمام فایل ها را می توانید گوش کنید. 🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (128) (گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6) 📌لطايف و اشارات ✅ 4 ـ هادي بالذات و شئون هدايتي او 📐كسي كه مهتدي و بر محور حق نباشد نمي تواند هادي ديگران باشد، البته بين كسي كه مهتدي، حق محور و مع الحق(با حق) است، مانند اولياي الهي: «علىٌّ مع الحق والحقّ مع علىٍّ يدور حيثما دار» [بحار، ج38، ص188.]و آن كه حق از اوست و حق از او نشئت گرفته و فاعل و سبب ظهور آن است: (الحقّ من ربّك) [سوره‌ي آل عمران، آيه‌ي 60.]فرق روشني است؛ امامْ حق محوري است كه ابتدا خود مهتدي و سپس هادي غير مي شود، ولي خداي سبحان منشاي حق و هادي بالذات است و او كه همه‌ي نظام آسمانها و زمين سربازان آماده‌ي اويند: (لله جنود السماوات والأرض) [سوره‌ي فتح، آيات 4و7.]به خوبي مي داند چگونه هدايت كند و چه كساني را ابتدا مهتدي و سپس هادي ديگران قرار دهد. 📝تذكّر: ✔️ 1 ـ چنين نيست كه هدايت الهي همواره از طريق مسجد و مدرسه و از طريق استاد به شاگرد باشد، بلكه گاهي از طريق همكار و همسايه و نيز گاهي از طريق شاگرد به استاد است. از اين رو بسياري از بزرگان علم، فيضهاي فراواني را به وسيله‌ي شاگردان و پرسشهاي آنان دريافت مي كنند و راه تحقيق در مسايل علمي با احتمالاتي كه پرسشهاي شاگردان القا مي كند، برايشان گشوده مي شود. ✔️2 ـ خداي سبحان كه هادي بالذات است، چنانكه قبلاً بيان شد، گاهي با وحي و قانونگذاري كه هدايت تشريعي است انسانها را از منافع پيمودن صراط مستقيم آگاه مي كند و از خطرات سقوط از آن با خبر مي سازد؛ گاهي نيز با هدايت تكويني، دست انسان را گرفته او را به مقصد و مقصود مي رساند. @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (129) (گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6) 📌لطايف و اشارات ✅5 ـ شهود ملكوت با نور هدايت 📐برخي از مراحل هدايت تكويني كه مطلوب ما در سوره‌ي حمد است، شهود اسرار و حقايقي است كه باريافتگان به پايگاه رفيع شهود ملكوت از آن بهره مند شده، خود را در برابر گناه مصونيت بخشيده اند. قرآن كريم و روايات اهل بيت (عليهم السلام) از بخش ناچيزي از اين حقايق پرده بر مي دارد و معرفت آن را به انسانها ارزاني مي دارد؛ مثلاً درباره‌ي خوراك اهل جهنم مي فرمايد: (فليس له اليوم هاهنا حميم ولاطعام إلاّ من غسلين لايأكله إلاّ الخاطئون) [سوره‌ي حاقّه، آيات 35 ـ 37.]و به كساني كه جز چرك پليد (غِسلين) خوراكي ندارند، خطاب مي شود كه اين خوراكها ظهور همان تبهكاريهاي شماست: (هل تُجزون إلا ما كنتم تعملون)[ سوره‌ي نمل، آيه‌ي 90. چون تعبير آيه‌ي كريمه، ما كنتم تعملون است، نه «بما كنتم تعملون» تا معنا اين باشد كه اين جزا در برابر كارهايتان است.]. 📃اولياي الهي درون گناه را در دنيا اين گونه مي بينند و از اين رو از آن منزجرند و هرگز به آن دست نمي آلايند؛ همان گونه كه حضرت اميرالمؤمنين (عليه السلام) رشوه را معجوني منفور كه گويا با زهر افعي آميخته شده مي بيند و مي فرمايد: «وأعجب من ذلك طارق طرقنا بملفوفة في وعائها ومعجونةٍ شَنِئْتُها كأنما عُجنت بريق حَيّةٍ أو قيئِها. فقلت: أصِلَة أم زكاة أم صدقة فذلك محرم علينا أهل البيت. فقال: لا ذا ولا ذاك ولكنّها هديّة. فقلت: هَبِلَتكَ الهَبُول أَعَن دين الله أتيتنى لتخدعنى أمُخْتَبِط أنت أم ذوجِنّة أم تهجر... » [نهج البلاغه، خطبه 224، بند 8.]؛ شگفت آورتر از اين (داستان عقيل) سرگذشتِ كسي است كه نيمه شب ظرفي سرپوشيده نزد ما آورد، ولي در آن ظرف معجوني بود كه من از آن متنفّر شدم؛ گويا با آب دهان يا قي مار خمير شده بود. به او گفتم: اين صله است يا زكات يا صدقه؟ كه اينها بر ما اهل بيت حرام است. گفت: نه اين است و نه آن، بلكه «هديه» است. به او گفتم: زنانِ فرزند مرده بر تو بگريند! آيا از راه آيين خدا وارد شده اي تا مرا بفريبي؟ آيا رشته‌ي عقل و ادراكت از هم گسيخته و مُخْتَبِطي يا ديوانه وار هذيان مي گويي؟.... اين سخنان، تشبيهي شاعرانه و يا سخني از سر اِغراق و مبالغه نيست، بلكه تبيين حقيقتي است كه امروز مشهود اولياي خدا و فردا مشهود همگان خواهد بود. 📃حديث شريف معراج پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) نيز بخش ديگري از اين حقايق را تبيين مي كند. حضرت رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) در معراجْ گروهي را مشاهده كردند كه با داشتن غذايي نيكو، گوشت مُردار مي خورند و در پاسخ سؤال آن حضرت، درباره‌ي آنان گفته شد: اينان كساني هستند كه در دنيا با امكان دستيابي به طعامي حلال، به غذاي حرام آلوده شدند[بحار، ج6، ص239.]. ◽️قرآن كريم در آيات فراواني از جمله آيات سوره‌ي مباركه‌ي واقعه، از اين اسرار پرده بر مي دارد و شايسته است اگر از همّت و توفيق دستيابي به مرتبت رفيع مشاهده‌ي اين حقايق بي بهره ايم، دست كم از اصل معارف قرآني در اين زمينه غافل نباشيم. @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
42 🔅🔅🔅 📌واکاوی دعای 23 20 📁 دعای 23 : دعا برای عافیت و شکر بر عافیت ✅ فراز دوم اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ عَافِنِی عَافِیَهً کَافِیَهً شَافِیَهً عَالِیَهً نَامِیَهً َعافِیَهً تُوَلِّدُ فِی بَدَنِی الْعَافِیَهَ؛عَافِیَهَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ... @rahighemakhtoom
42 🔅🔅🔅 📌واکاوی دعای 23 20 📁 دعای 23 : دعا برای عافیت و شکر بر عافیت ✅ فراز دوم اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ عَافِنِی عَافِیَهً کَافِیَهً شَافِیَهً عَالِیَهً نَامِیَهً َعافِیَهً تُوَلِّدُ فِی بَدَنِی الْعَافِیَهَ ؛عَافِیَهَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ ⏪ 1- آغاز با رمز عبور صلوات بر پیامبر و اهل بیت رسول به عنوان کلید گشایش خانه استجابت دعا  در حدیثی از رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله می خوانیم:«کلّ دعاء محجوب حتّی یصلّی علی النّبی، هیچ دعایی به اجابت نمی رسد مگر اینکه صلوات بر پیامبر فرستاده شود.» كنز العمّال، جلد 1، صفحه 490، شماره 2153 و 2149.  قال الصّادقُ علیه السلام: إذا دعا أحَدُكُم فَلْیبْدَأ باِلصَّلاةِ علی النَّبی صَلی اللهُ علیه وآلهِ؛ فإنَّ الصَّلاةَ علی النَّبی صَلی اللهُ علیه وآله مَقْبُولَةٌ وَلَمْ یكُن اللهُ لِیقْبَلَ بَعضَ الدُّعاءِ وَیرُدَّ بَعضاً. هرگاه كسی از شما دست به دعا برداشت، پس دعایش را با صلوات آغاز نماید؛ زیرا صلوات بر پیامبر صلی الله علیه و آله دعایی پذیرفته شده است و خدای متعال برتر از آن است که بخشی از دعا را قبول کرده و بخش دیگر از آن را ردّ نماید.  در حدیث دیگری از خود آن حضرت آمده است:«صلّوا علی فإنّ الصّلاة علی زکاة لکم، صلوات بر من بفرستید، چرا که صلوات بر من، باعث نموّ (روح و جان) شما می شود.» كنز العمّال، جلد 1، صفحه 494، شماره 2182.  قالَ النبی صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِهِ: أکْثِرُوا الصَّلاۀَ عَلَیَّ فَإنَّ الصَّلاۀَ عَلَیَّ نُورٌ فِی القَبرِ، وَنورٌ عَلَی الصِّراطِ، وَنورٌ فِی الجَنَّۀِ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: بر من بسیار صلوات فرستید؛ زیرا صلوات بر من نوری است در قبر، و نوری است بر صراط، و نوری است در بهشت ⏪ 2- توصیف و بیان و یژگی های عافیتی که مورد درخواست امام علیه السلام است. وَ عَافِنِی عَافِیَهً کَافِیَهً شَافِیَهً عَالِیَهً نَامِیَهً َعافِیَهً تُوَلِّدُ فِی بَدَنِی الْعَافِیَهَ عَافِیَهَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ 📁 خدایا مرا عافیتی عنایت فرما که: کافیه باشد؛ کفایت کننده باشد از دارو و درمان های مقطعی و کم اثر .مرا از مراجعه طبیبان و توانگران و اهل دنیا بی نیاز کند ؛شافیه باشد؛شفا بخش جسم و جانم و باشد و مرا بهبودی دهد و بیماری های جسمی و روحی و اخلاقی و اعتقادی مرا به طور کامل قطع کند . اگر مریض هستم خوب بشوم. دردهای(!) من را علاج بکند، من را از جا بلند بکند. عافیتی که عالیه باشد؛ عافیتی عنایت فرما که موجب علوّ روحی و عقلی ام باشد و در پرتو چنین عافیتی اندیشه ام فربه گردد و نیرو گیرد و مرتبه ام را بلند و والا گرداند. عافیت نوع عالی باشد یعنی یک دفعه بیاید کار من را درست بکند. خدا بر همه‌ی این‌ها قادر است. ما باید خدا را بشناسیم. خدا بر همه‌ی این‌ها قادر است. ⏪ 3-سوره حمد سوره کافیه و شافیه(امتحان و آزمون مرتبه ایمان بنده) 🍀🍀🍀 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
(گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 📌نگاشت17:نکته ها ی تفسیری آیات18و19و20 سوره غاشیه ✅ وَ إِلَى‌ السَّمَاءِ کَيْفَ‌ رُفِعَتْ‌ ✅ ۱ - توجه به افراشته بودن آسمان و شناخت عوامل مؤثر در این پدیده شگفت، توصیه خداوند به اندیشمندان (أفلاینظرون ... و إلى السماء کیف رفعت) ✅ ۲ - بررسى قوانین حاکم بر آسمان و فضاى بالا، زمینه ساز باور به قدرت خداوند بر ایجاد معاد (و إلى السماء کیف رفعت) 🔅🔅🔅 ✅ وَ إِلَى‌ الْجِبَالِ‌ کَيْفَ‌ نُصِبَتْ‌ ✅ ۱ - خداوند، ترغیب کننده مردم به بررسى و دقّت در کیفیت استوار ماندن کوه ها در زمین (و إلى الجبال کیف نصبت) 🔹 «نصب» به معناى برپاداشتن و راست نگه داشتن چیزى در حالت اعتدال است. (مقاییس اللغة) ✅ ۲ - تحقیق و تدبر در علل برقرار ماندن کوه ها، مایه توجه به قدرت خداوند بر ایجاد معاد (و إلى الجبال کیف نصبت) 🔅🔅🔅 ✅ وَ إِلَى‌ الْأَرْضِ‌ کَيْفَ‌ سُطِحَتْ‌ ✅ ۱ - مسطّح شدن زمین، شایان تحقیق و امعان نظر براى کشف علل و عوامل آن (و إلى الأرض کیف سطحت) ✅ ۲ - هموار بودن زمین، نشانه اى آشکار بر قدرت خداوند و دلیل امکان معاد (و إلى الأرض کیف سطحت) ✅ ۳ - آفرینش شتر، برافراشتن آسمان، استوارسازى کوه ها و هموار ساختن زمین، داراى منافعى درخور توجه براى انسان ها است. (أفلاینظرون إلى ... و إلى الأرض کیف سطحت) 🔹 آیه شریفه، گرچه توجّه دادن انسان ها به مظاهر قدرت خداوند در زمین و آسمان است; ولى تکیه بر اوصاف یاد شده، نشانه سودمند بودن آنها به حال آنان است. 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
(گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 📌نگاشت18:نکته ها ی تفسیری آیات21و22 سوره غاشیه ✅ فَذَکِّرْ إِنَّمَا أَنْتَ‌ مُذَکِّرٌ ✅ ۱ - پیامبر(ص)، مأمور موعظه و زنده نگه داشتن یاد قیامت در خاطره ها و توجّه دادن انسان ها، به قدرت خداوند (فذکّر) 🔹 «ذِکْر»، حالتى است در نفس انسان که او را بر محافظت از معارفى که فرا گرفته، توانا مى سازد. این کلمه با «حفظ» به یک معنا است; جز این که اصل فراگیرى «حفظ» و در خاطر حاضر داشتن، «ذکر» خوانده مى شود (مفردات راغب); بنابراین «ذکّر»; یعنى، متوجّه ساز و به ذهن آنان بیفکن. این واژه - چنانچه در قاموس آمده است - در معناى موعظه کردن نیز به کار مى رود. ✅ ۲ - تأمّل در نشانه هاى قدرت خداوندى در پهنه هستى، زمینه ساز پذیرش پند و اندرزهاى دینى است. (أفلاینظرون إلى ... فذکّر) 🔹 حرف «فاء»، فرمان به تذکّر را بر آیات پیشین - که از نشانه هاى قدرت خداوند سخن گفته بود - تفریع کرده است; یعنى، «حال که چنین است به تذکّر اقدام کن». ✅ ۳ - توجّه دادن مردم به نشانه هاى قدرت خداوند در پدیده هاى جهان، از وظایف پیامبر(ص) (أفلاینظرون ... فذکّر) 🔹 آیات پیشین - که درباره قیامت و نیز نشانه هاى قدرت خداوند در جهان است - مى رساند که مراد از «فذکّر»، لزوم تذکر دادن به همان امور است. ✅ ۴ - پیامبر(ص)، به جز وظیفه موعظه و یادآورى، مسؤولیتى ندارد و اجبار و اکراه مردم، از وظایف او نیست. (إنّما أنت مذکّر) ✅ ۵ - پیامبر(ص)، مسؤول واکنش هاى مردم در برابر پند و اندرزهایش نیست. (إنّما أنت مذکّر) 🔹 حصر در «إنّما أنت مذکّر»، حصر اضافى است و به قرینه آیه بعد، ناظر به اثربخشى تذکّر است. مفاد آیه شریفه این است که: «وظیفه تو تنها تذکّر دادن است و پذیرش یا رد آن از سوى مردم، مؤاخذه اى را متوجّه تو نمى سازد». 🔅🔅🔅 ✅ لَسْتَ‌ عَلَيْهِمْ‌ بِمُسَيْطِرٍ ✅ ۱ - اجبار و وادار ساختن مردم به پذیرش پندها و موعظه ها، از تکالیف و رسالت هاى پیامبر(ص) نیست. (لست علیهم بمصیطر) 🔹 «صَطَر» و «سَطَر»، به یک معنا مى باشد (مفردات) و «مسیطر» به معناى عهده دار و مسلّط است. (مقاییس اللغة) ✅ ۲ - پذیرش دین، اجبارى نیست. (لست علیهم بمصیطر) ✅ ۳ - اهتمام شدید پیامبر(ص)، به هدایت مردم (لست علیهم بمصیطر) 🔹 با توجّه به این که پیامبر(ص)، هرگز درصدد سلطه جویى بر مردم نبود، تأکید آیه شریفه، بر نفى سیطره، بیانگر تلاش وافر و پى گیرى مستمر آن حضرت در زمینه هدایت مردم است; به گونه اى که گویا درصدد اجبار مردم به دیندارى است. ✅ ۴ - اثر نبخشیدن پند و اندرزهاى دینى براى مردم، تکلیف ابلاغ معارف الهى را ساقط نمى کند. (فذکّر ... لست علیهم بمصیطر) 🔹 آیه شریفه، بیانگر روگردانى برخى مردم، از تذکرات پیامبر(ص) است و بیان مى دارد که در این موارد، نباید معارف الهى را بر مردم تحمیل کرد. آیه قبل با توصیف پیامبر(ص) به «تذکر دهنده»، آن حضرت را حتى در این موارد، به تذکر دادن مأمور ساخته است. 🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
: @rahighemakhtoom ⭕️ 💠 رهاورد دین دو عید است که در هر دو عید، انسان، مهمان خدا بوده است! یکی، کسانی که به سرزمین مکه مشرف می شوند و احرام می بندند و در حالت احرام، فرشته گونه عمل می کنند که حاصل آن می شود «عید قربان»؛ در حقیقت عید قربان محصول آن مهمانی است که حاجیان در آن ضیافت، مهمان الهی هستند! و دوم ماه مبارک رمضان است که بعد از ضیافت یک ماهه، بنده به بارگاه الهی راه می یابد و از خدا عیدی می طلبد. 💠 در قنوت نه گانه نماز عید فطر، می گوییم، خدایا! آنچه به علی(ع) و اولاد علی(ع) عطا کردی، به ما نیز عطا کن و همچنین از خدا می خواهیم که صفت برجسته فرشتگان یعنی «کرامت» را به ما بدهد که انشاالله این همان عیدی باشد که خدا به ما بندگان عطا می کند! 💠 گرچه خدا رسماً تنها دو بار ما را به مهمانی خود دعوت می کند اما از طرف دیگر می فرماید هر وقت مرا به مهمانی خود دعوت کنید من می آیم؛ اگر انسان بندگی مرا بپذیرد و اگر به هیچ کس جز من تکیه نکند و اگر قلب شکسته پیدا کند، هر لحظه در این حالات بگوید «یا الله»، من دعوت او را می پذیرم و مهمان او می شوم. 🌀 در خطبه های نماز عید فطر ۹۶/۰۴/۰۵ حضرت آیت الله العظمی ☘️☘️☘️