بسم الله الرحمن الرحیم
التماس دعا
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آيه ۴۹ #سوره_نساء
📌تزکيه #نفس
بعضی از افراد خود را اهل #تزکيه نفس می دانند و حال آنکه نه #اعتقادات صحيحی دارند و نه در #صراط مستقيم اند بلکه منکر #تزکيه نفس واقعی هستند و مراحل #تزکيه نفس را انجام نمی دهند تا خدا به آنها کمک کند و آنها را موفّق به #تزکيه نفس نمايد.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌#اندرزگوی یگانه
امام علی علیه السّلام فرمودند:
إنَّ اللّه سبحانَهُ لَم يَعِظْ أحَدابمِثلِ هذا القرآنِ؛
خداوند سبحان هیچ کس را به چیزی چون این #قرآن اندرز نداده است.
📌نهج البلاغة، خطبة 176 - منتخب میزان الحکمه، ص 600
☘☘☘
📎با همراهی این صفحه قرآنی؛ محققان و مروجان فرهنگ وحیانی را حمایت و تشویق کنید.
در پناه قرآن باشید
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (43)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✅ آیه 1 - الم
📈 تفسير
◽ آراى مفسران
(درباره حروف مقطعه قرآن)
☑ راى هشتم
▫ اين حروف بر اساس حساب جمل كه نوعى محاسبه است، اشاراتى به مدت بقاى امت اسلامى (119) است.
⏪ پاسخ: اين وجه نيز احتمالى صرف است و نه تنها دليل معتبرى بر آن نيست، بلكه با قرآن كريم نيز ناهماهنگ است ؛ زيرا قرآن كريم به صراحت اعلام مى كند: هيچ فرد فرد يا امتى اجل مقدر خود را نمى داند: و ما تدرى نفس ماذا تكسب غدا و ماتدرى نفس باى ارض تموت (120)
▫ معصومين (عليهم السلام) نيز به تعليم الهى از زمان ارتحال خود باخبرند، ولى ديگران چنين علمى ندارند.
▫ بنابراين، نمى توان پذيرفت كه از يك سو خداى سبحان بگويد هيچ كس زمان مرگ خود را نمى داند و از سوى ديگر حروفى نازل كند كه با جمع بندى آنها زمان انقراض امت اسلامى معلوم شود.
▫ برخى مفسران اين راى را سخيف ترين راى درباره حروف مقطعه دانسته اند. (121) همان طور كه در پاسخ راى هفتم گذشت، گرچه حساب جمل نزد مدعيانش مقبول است، ليكن اشاره بودن مدلول جملى حروف مقطعه به آجال امم نيازمند به دليل است.
==================
119- مجمع البيان ، ج 1، ص 113، الميزان ، ج 18، ص 7
120- سوره لقمان ، آيه 34
121- المنار، ج 1، ص 122
🌴🌴🌴
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (44)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✅ آیه 1 - الم
📈 تفسير
◽ آراى مفسران
(درباره حروف مقطعه قرآن)
☑ راى نهم
▫ مراد از اين حروف الفباست كه به عنوان مثال و نمونه ذكر شده (122) و تفصيل آن در بيان راى يازدهم خواهد آمد.
⏪ پاسخ: حتى اگر حروف مقطعه را مثال و نمونه اى از حروف الفبا بدانيم، اين وجه را به عنوان تفسير حروف مزبور نمى توان پذيرفت ؛ مگر آن كه گفته شود از اين حروف متنوع، بسيط و مركب هيچ معنايى اراده نشده، و فقط به عنوان اشاره به تركيب قرآن از سنخ اين حروف نازل شده است كه در اين حال، تفسيرى نخواهد داشت.
==================
122- مجمع البيان ، ج 1، ص 113؛ جامع البيان ، ج 1، ص 68
🌴🌴🌴
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (2)
#قرآن
#کارگزاران
#فرهنگی
🔅🔅🔅
❇ ارجمندی کارگزاران فرهنگ الهی
يَأَايهُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِذَا قِيلَ لَكُمْ تَفَسَّحُواْ فىِ الْمَجَالِسِ فَافْسَحُواْ يَفْسَحِ اللَّهُ لَكُمْ وَ إِذَا قِيلَ انشُزُواْ فَانشُزُواْ يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ ءَامَنُواْ مِنكُمْ وَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ(مجادله/11)
اى كسانى كه ايمان آورده ايد، چون شما را گويند در مجالس جاى باز كنيد، جاى باز كنيد تا خدا در كار شما گشايش دهد. و چون گويند كه برخيزيد، برخيزيد. خدا آنهايى را كه ايمان آورده اند و كسانى را كه دانش يافته اند به درجاتى برافرازد، و خدا به كارهايى كه مى كنيد آگاه است.
صاحبان علم و دانش، بايد در جامعه اسلامى از جايگاه بالا و والايى برخوردار باشند«و الّذين اوتوا العلم درجات»
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
Al-Inshiqaq04.mp3
5.33M
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_انشقاق
#سوره_انشقاق
#تفسیر_صوتی
🔅🔅🔅
📌نگاشت 31:تفسیر صوتی سوره انشقاق
📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی
📒 جلسه چهارم
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام محمد باقرسلام الله علیه
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره انشقاق 4.docx
37.6K
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_انشقاق
#سوره_انشقاق
#تفسیر_متنی
🔅🔅🔅
📌نگاشت 32:تفسیر متنی سوره انشقاق
📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی
📒 جلسه چهارم
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام محمد باقر سلام الله علیه
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
زمینه اصلی نفوذ دشمن.mp3
1.74M
#سالروز_شهادت_حضرت_رقیه_در_شام
#حجت_خدا
#الگوی_عینی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🏴 زمینه اصلی نفوذ دشمن
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
#سالروز_شهادت_حضرت_رقیه_در_شام
#حجت_خدا
#الگوی_عینی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🏴 زمینه اصلی نفوذ دشمن
▪️ سالار شهیدان به دست اندركاران اسلام اموی فرمود اگر حرفم را پذیرفتید كه «نعم المطلوب»، اگر نپذیرفتید «لِی عَمَلِی وَ لَكُمْ عَمَلُكُمْ أَنْتُمْ بَرِیئُونَ مِمَّا أَعْمَلُ وَ أَنَا بَرِیءٌ مِمَّا تَعْمَلُونَ»[1] وقتی كه از مكه خارج می شود این حرف را زد و فرمود ما مثل ابن زبیر نیستیم كه با كسی معامله سیاسی داشته باشیم و كنار بیایم و روزی به سود شما و روزی به سود او سخن بگوییم. حق با باطل جمع نمی شود ﴿فَما ذا بَعْدَ الْحَقِّ إِلاَّ الضَّلالُ﴾.[2] دین قبل از اینكه كامل شود، نه خدا پسند است و نه دشمن را ناامید می كند، آن كلی گویی و ترسیم خطوط كلی و نصایح گرچه یك مسئله كلامی را تأمین میكند، ولی مسائل سیاسی و اجتماعی با كلی گویی حل نمی شود؛ لذا كلام گرچه اندیشه ها را سیراب می كند؛ ولی جامعه را راضی نگه نمی دارد، سیاست جامعه را تأمین نمی كند، باید آن كلی را بر جزئی تطبیق كرد، باید شخص معین را به عنوان الگو ارائه دارد تا مشكل قضایای خارج حل شود، وقتی دین كامل شد، خدا می پسندد و دشمن می هراسد، دین وقتی ناقص شد، خدا نمی پسند و دشمن نمی هراسد.
▪️ امویان آمدند برای اینكه دشمن را راه بدهند، دوست را بیرون كنند، اولین كاری كه كردند همین دین را ناقص كردند، دیگر از آن روز به بعد دین شده ناقص، وقتی دین ناقص شد، بیگانه هم طمع كرد. اگر در سورهٴ «مائده» ذات اقدس الهی فرمود بیگانه طمعی ندارد، برای اینكه دین كامل است و اگر دین ناقص شد، یقیناً بیگانه طمع می كند و اگر دیدید زینب كبریٰ (صلوات الله علیها) در كوفه به مردم خطاب كرد «إِنَّمَا مَثَلُكُمْ كَمَثَلِ الَّتِی ﴿نَقَضَتْ غَزْلَهَا مِن بَعْدِ قُوَّةٍ أَنكَاثاً تَتَّخِذُونَ أَیمَانَكُمْ دَخَلاً بَینَكُمْ﴾»[3] همین مسئله است؛ یعنی شما تمام این رشته ها را دوباره پنبه كرده اید، ما لباسی در بر شما كردیم، شما آمدید این رشته را پنبه كردید، لباس خلافت، امامت و ولایت را برداشتید، اصلاً چیزی از امامت، ولایت، خلافت و رهبری نگذاشتید، هر چه بود را آنچنان تكه تكه كردید كه اصلاً مردم خلافت را نمی شناسند، الآن خلافت را با سلطنت یكی می كنند.
▪️ فرمود شما دین را اینچنین كردید، نَكس ها در آن روا داشتید، نقض ها كردید، تمام این رشته ها را پنبه كردید، چیزی نگذاشتید تا كسی بیاید به آن علامت بشناسد. الآن اگر شما سلطنت را به جای ولایت و حكومت به خورد مردم بدهید، مردم باورشان می شود، شما اگر بخواهید باطل را به جای حق معرفی كنید، این مردم تازه به میدان رسیده و «حدیث العهد بالاسلام» می پذیرند، چنان كه پذیرفته اند. فرمود ما خیلی محكم و قوی كردیم و به دست شما دادیم، البته آن چیزی كه به دست شما دادیم را پاره كردید؛ اما آن چیزی كه به دست ماست، محفوظ است. باز اگر مراجعه كنید آن اسلام ناب پیش ما است، آن اسلام علوی پیش ماست. حرف ها را تقسیم كردند، آن حرف های بلند امامت، خلافت و رهبری را به دستور زین العابدین زن ها می گفتند؛ اما خود زین العابدین از ولایت، خلافت و امامت حرف نمی زد، مبادا خیال كنند كه او «ولی الله» است، اگر حرف های زینب كبریٰ و فاطمه صغریٰ (صلوات الله علیهما) زین العابدین در كوفه می گفت، می فهمیدند این حجت خداست؛ اما فاطمه صغریٰ می گوید ما «حجت الله» و «ولی الله» ایم، ما «عَیبه»[4] علم خدا هستیم، ما ظرف فهم و حكمت حقیم، ما حجج خدا در زمین هستیم، این حرف ها را این زن می گوید!
[1] . وقعة الطف، ص154.
[2] . سورهٴ یونس، آیهٴ 32.
[3] . مناقب آل أبی طالب علیهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج4، ص115؛ سورهٴ نحل، آیهٴ 92.
[4] . معانی الاخبار، ص35؛ «... إِنَّا أَهْلُ بَیتٍ ابْتَلَانَا اللَّهُ بِكُمْ وَ ابْتَلَاكُمْ بِنَا فَجَعَلَ بَلَاءَنَا حَسَناً وَ جَعَلَ عِلْمَهُ عِنْدَنَا وَ فَهْمَهُ لَدَینَا فَنَحْنُ عَیبَةُ عِلْمِهِ وَ وِعَاءُ فَهْمِهِ وَ حِكْمَتِهِ وَ حُجَّتُهُ فِی الْأَرْضِ فِی بِلَادِهِ لِعِبَادِهِ ...».
📚 سخنرانی در دهه محرم
تاریخ: 1379/01/27
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 41.mp3
9.93M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی 62
📼 قسمت: چهل و یکم
📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه
🌴🌴🌴
✳️ عوامل تامین عافیت در زندگی
📈 جان واژه امنیت در قرآن
☑️ امنیت جان پناه زندگی موجود زنده
وامنن علی بالصحة و الامن والسلامة فی دینی و بدنی والبصیرةِ فی قلبی....
🌴🌴🌴
👈 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست.
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل (اگر ثوابی داشته باشد)هدیه به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آوای_زندگی
#نگاشت_متنی 62
📼 قسمت: چهل و یکم
📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه
📈 جان واژه امنیت در قرآن
☑️ امنیت جان پناه زندگی موجود زنده
وامنن علی بالصحة و الامن والسلامة فی دینی و بدنی والبصیرةِ فی قلبی....
• امنیت اجتماعی و مسئولیت حکومت
▫ نخستین و مهم ترین شرط زندگی اجتماعی امنیت است. جامعه ای می تواند شکوفا و سعادتمند و برخوردار از تمدن بزرگ شود که در امنیت و آرامش به سر برد و از دزدی ها، راهزنی ها، اختلاس ها ؛بی بند و باری ها، جنایت ها، ناهنجاری ها و تنش ها به دور باشد.
▫ از این رو ذوالقرنین برای قومی که مورد تهدید اقوام مفسد و شروری چون یأجوج و مأجوج قرار داشتند در اندیشه فراهم کردن امنیت برآمد و نیرومندترین و مقاوم ترین سدها را برای حفاظت از آنان ساخت که در تاریخ ضرب المثل و سنبل استحکام و دوام و بقا شد.( تفسیر نمونه، ج 12، ص 539.)
آتُونِي زُبَرَ الْحَدِيدِ حَتَّى إِذا ساوى بَيْنَ الصَّدَفَيْنِ قالَ انْفُخُوا حَتَّى إِذا جَعَلَهُ ناراً قالَ آتُونِي أُفْرِغْ عَلَيْهِ قِطْراً(کهف96) پارههاى آهن براى من بياوريد تا آنگاه كه ميان دو كوه (با انباشتن پارههاى آهن) برابر شد، گفت: بدميد؛ تا وقتى كه آن را (مانند) آتشى گرداند، گفت: مس گداخته و آب شده بياوريد تا روى آهنها بريزم.
فَمَا اسْطاعُوا أَنْ يَظْهَرُوهُ وَ مَا اسْتَطاعُوا لَهُ نَقْباً (کهف97) پس از ساختن اين ديوار آهنى، يأجوج ومأجوج) نتوانستند از آن بالا روند و نتوانستند در آن رخنهاى پديد آورند.
▫ ذوالقرنین هنرش این بود که وقتی مردم به او گفتند: یأجوج و مأجوج قلدر به ما حمله میکنند، میگوید غصه نخورید. من برای شما امنیت ایجاد میکنم. ارزش ذوالقرنین که یک صفحه قرآن دربارهی او صحبت کرده، شاهکارش این بود که ایجاد امنیت کرد. ذوالقرنین از آلیاژ مس و آهن سد ساخت. سدی که نمیشد از آن بالا رفت از بس بلند بود. سدی که نمیشد سوراخ کرد. هنر ذوالقرنین ایجاد امنیت بود. (کهف/97)
🌴🌴🌴
👈 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست.
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل (اگر ثوابی داشته باشد)هدیه به پیشگاه مقدس حضرت امام محمد باقر علیه السلام...التماس دعا
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
گذشتن از جان برای مقصدی متعالی
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#دفاع_مقدس
#رزمندگان
#رزمنده
#مین
#شهادت
#هدف
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۵۳ ـ ۵۱ #سوره_نساء
📌#غرور_علمی
جمعی که به اصطلاح باسواد و #عالم نما هستند و چيزی ياد گرفته اند با #غرور علم و #دانش به هر چيزی مانند «#جبت» و «#طاغوت» که زرق و برقی دارند خود را مؤمن نشان می دهند و مردمان ضعيف النفس و #کافر را $گمراه کرده و به آنها می گويند: #جبت و #طاغوت بهتر از کسانی که آنها ايمان واقعی دارند می توانند راه #هدايت را به مردم نشان بدهند (شايد منظور در اينجا از مؤمنين #ائمه اطهار عليهم السلام باشند.)
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
قطع رحم 20.mp3
5.36M
#سیر_و_سلوک (20)
#درس_اخلاق
#اخلاق_و_تزکیه
مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه)
🕑 زمان:44دقیقه
🌿🌿🌿
📼قطع رحم
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام محمد باقر علیه السلام...التماس دعا
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
🆔 @rahighemakhtoom
36-Anam-1-35.mp3
2.42M
#قرآن
#اسلام
#استاد_مصطفی_اسماعیل
#قاریان
#تلاوت_قرآن
#سوره_انعام
🔅🔅🔅
📌 تلاوت استاد مصطفی اسماعیل
🕑 زمان:10 دقیقه
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
التماس دعا🙏
@rahighemakhtoom
🌴🌴🌴
#نماز
#راحتی_مؤمن
#مرجع_امور
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💢سویدای دل
▪️ مرحوم ابن بابویه قمی در كتاب قیم من لا یحضره الفقیه نقل كرد كه معصوم (سلام الله علیه) می فرماید هنگام نماز كه فرا می رسد فرشته ها از طرف خدا ندا می دهند: «أَیهَا النَّاسُ قُومُوا إِلَی نِیرَانِكُمُ الَّتِی أَوْقَدْتُمُوهَا عَلَی ظُهُورِكُمْ فَأَطْفِئُوهَا بِصَلَاتِكُم»؛[1] هنگام نماز كه می شود ملائكه می گویند برخیزید آن آتش هایی كه روشن كردید و به پشت گذاشته اید، آن آتش ها را با نماز خاموش كنید.
▪️ نماز رابطه عبد و مولاست، اگر لغزشی از انسان صادر شد با نماز بخشوده می شود كه این را می گویند رفع؛ یعنی برطرف كردن آثار زشتی. قرآن كریم جریان دفع را هم بازگو كرد؛ یعنی همان طوری كه لغزش های گذشته را نماز جبران می كند، جلوی لغزشهای آینده را هم می گیرد، نمی گذارد انسان به تباهی دست دراز كند: ﴿إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهی عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ﴾،[2] نماز نمی گذارد انسان دست به بدی دراز كند، در صورتی كه انسان در حال نماز بداند با چه كسی سخن می گوید. تمام لذت ها برای مردان حق در همین نماز خلاصه می شد، چون می دانستند كه با چه كسی سخن می گویند، به مرجعی مراجعه می كردند كه كارها فقط به دست او بود؛ لذا از نبی اكرم (علیه آلاف التحیة و الثناء) رسیده است كه به بلال می فرمود هنگام اذان آمده است ما را راحت كند. نماز ظرف راحت انسان نمازگزار است، وقتی بار آتش را از دوش برمی دارد احساس سبكی می كند. همان لحظه ای كه انسان به یاد خداست، همان لحظه از آتش در امان است، نمازگزار با خدای خود مناجات می كند. گاهی خدا با انسان حرف می زند، گاهی انسان با خدا سخن می گوید.
▪️ شما در خطبه نهج البلاغه این جمله را قرائت فرموده اید كه ذات اقدس الهی همواره بندگان خاصی دارد «وَ مَا بَرِحَ لِلَّهِ عَزَّتْ آلَاؤُهُ فِی الْبُرْهَةِ بَعْدَ الْبُرْهَةِ وَ فِی أَزْمَانِ الْفَتَرَاتِ عِبَادٌ»؛ همواره خداوند بندگان خاصی دارد كه آنها از متن همین افراد برخاستهاند؛ اما «نَاجَاهُمْ فِی فِكْرِهِمْ وَ كَلَّمَهُمْ فِی ذَاتِ عُقُولِه»؛[3] خداوند با اینها سخن می گوید و خداوند با اینها مناجات دارد، زمزمه دارد. این خاطرات خوبی كه در قلب انسان گاهی رخنه می كند اینها بوی آشنا می دهند، اینها سخنان دوست است، خیلی آهسته در كنار قلب خاطره ای رخنه می كند و رخ نشان می دهد و انسان را متنبّه می كند، با یك خاطره انسان برمی گردد، تصمیم هایش عوض می شود؛ اما این خاطره از موعظه واعظان شهر نشأت نگرفت، از نوشته نویسندگان كشور صورت نبست، گرچه آنها زمینه سازند؛ اما آن تصمیم گیری به وسیله آن سخن نغز و غیبی ذات اقدس الهی است كه به صورت مناجات در جان بنده ای جلوه كرد.
▪️ در نهج البلاغه این جمله نورانی آمده است كه همواره در بین مردم كسانی هستند كه خدا با آنها مناجات می كند: «وَ كَلَّمَهُمْ فِی ذَاتِ عُقُولِه»؛ خداوند با عقل اینها، با دلِ دلِ اینها سخن می گوید.؛ آن حبّه خاص را می گویند «سویدا»، در درون دل آن هسته مركزی را به حبّه تشبیه كرده اند، بعد گفتند این سویدای دل كسی است كه خدا در آن سویدا با این شخص سخن می گوید، در دلِ دل با او حرف می زند كه او خود احیاناً بی خبر است و با اینها مناجات می كند. نماز این نقش را دارد كه هم جلوی زشتی های گذشته را بگیرد و هم زمینه برای زشتی های آینده نگذارد.
[1] . من لا یحضره الفقیه، ج1، ص208.
[2] . سوره عنکبوت، آیه45.
[3] . نهج البلاغه(للصبحی صالح)، خطبه222.
📚 سخنرانی در روز ششم محرم
تاریخ: 1369/05/07
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
🆔 @rahighemakhtoom
سویدای دل.mp3
1.84M
#نماز
#راحتی_مؤمن
#مرجع_امور
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💢سویدای دل
📚 سخنرانی در روز ششم محرم
تاریخ: 1369/05/07
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
🆔 @rahighemakhtoom
کتاب ادب فناي مقربان جلد2
استاد علامه #جوادی_آملی
🔁 آثار #عقل 33
@rahighemakhtoom
🌴🌴🌴
☑ 110. احتمال اشتباه در آراي خويش: «العاقل من اتّهم رأيه و لم يثق بكلّ ما تسوّل له نفسه»[ شرح غررالحكم، ج2، ص64.]؛ عاقل كسي است كه رأي خويش را متّهم كند و به آنچه نفس او برايش زيبا جلوه ميدهد، اعتماد نكند. «اتّهموا عقولكم فإنّه من الثقة بها يكون الخطاء»[ همان، ص267.]؛ عقلهايتان را متّهم كنيد (به آن اتكا نكنيد و احتمال خطاي آن را درنظر داشته باشيد) كه از جمله خطاها اتكاي (بيچون و چرا) به عقل است.
☑ 111. عمل و اخلاص: «العاقل إذا علم عمل و إذا عمل أخلص و إذا أخلص اعتزل»[ همان، ص85.]؛ عاقل هرگاه بداند، عمل ميكند و آنگاه كه عمل ميكند، اخلاص ميورزد و آنگاه كه اخلاص ميورزد (از انسانهاي شرور و اغراض دنيوي) دوري ميگزيند.
☑ 112. اجتناب از غيبت: «العاقل من صان لسانه عن الغيبة»[ همان، ص90.]؛ عاقل كسي است كه زبان خويش را از غيبت بازدارد.
☑ 113. خويشتن داري به هنگام غضب، رغبت و ترس: «العاقل من يملك نفسه إذا غضب و إذا رغب و إذا رهب»[ همان، ص111.]؛ عاقل كسي است كه هنگام غضب، رغبت وترس خويشتندار باشد.
☑ 114. بازخواست از خويش: «العاقل يتقاضي نفسه بما يجب عليه و لا يتقاضي لنفسه بما يجب له»[ همان، ص124.]؛ عاقل از نفس خود در آنچه بر او واجب است، حساب ميكشد، ولي در آنچه به نفع اوست (از ديگران) حساب نميكشد (بلكه عفو ميكند). چنانكه براي تأمين تمام خواستههاي مشروع آن كه رفاه او را به همراه دارد، سعي بليغ ندارد.
📚 ادب فناي مقربان جلد2، صفحه 61
🌿🌿🌿
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 245 (پيام علمي به دهمين همايش #كوثر)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#سروش_هدایت
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
💢 عدل و حقوق انسان
▫ سرّ صعوبت تحقيق معرفتي عدل، آن است كه تا حقيقت هر موجودي شناخته نشود و هندسه اشياء و اشخاص به خوبي ادراك نگردد و قلمرو تأثير و تأثّر آنها به دقّت مساحت نشود و سهم هر شي ء و هر شخص در بهره دهي و بهره گيري معلوم نگردد، نمي توان فتوا به حقوق و تكاليف صادر كرد،
▫ زيرا وقتي مي توان حقوق فرد و جامعه را از يك سو و طبيعت و فراطبيعت را از سوي ديگر و نيز تكاليف متقابل آنها را از سوي سوم تعيين و مرز هر يك را تحديد كرد و چنين قانونِ جامعْ را عدلِ گسترده حقوقي ناميد كه از كنه ذات، صفت و فعل آنها آگاه بود و چنين معرفتِ صائب، فقط در اقليم علمي آفريدگار انسان و جهان است، لذا خداي سبحان درباره كيفيّت توزيع سهام حقوقي ارث و تبيين تكاليف متقابل آن فرمود: (اباؤكم وأبْناؤكُم لاتَدْرُونَ أيُّهم أقرَبُ لكم نفعاً).[ سوره نساء، آيه 11.]
گذشته از آنكه رعايت حق هر چيز و هر شخصي، مرهون اطلاع كامل از صدر و ساقه سير هستي اوست، زيرا نگاه به انسان از منظر يك متفكر مادي با نگرش به وي از ديدگاه يك متدبّر الهي فرق وافر دارد، چون صاحب نظر مادّي، مرگ انسان را عبارت از پوسيدن و به زباله دان گورستان رفتن و ريختن مي داند و صاحب بَصَر الهي، مرگ وي را عبارت از پوست به در آمدن و جامه طبيعت را برگرفتن و قفس شكستن و مرغ باغ ملكوت شدن و بر شاخسار آن پركشيدن و به نام حضرت دوستْ نغمه زدن و با ياد او دميدن و آرميدن مي بيند.
▫ بنابراين، تحرير حقوق انسان از اين دو منظر فرق فراوان دارد، زيرا در بسياري از مبادي و اصول اساسي حقوق نگاري، اختلاف نگرش مشهود است؛ گذشته از اختلاف داخلي ارباب نظر با هم و اصحاب بَصَر با يكديگر، زيرا حقّ برخي از اشياء و اشخاص، مستور بودن است و حق بعضي ديگر مشهود بودن. يكي بايد در پرده بماند و عريان در كوي و برزن ظهور نكند و ديگري بايد محفل آرا شود:
در كار گلاب و گل حكم ازلي اين بود
كاين شاهد بازاري وآن پرده نشين باشد
[ديوان حافظ، غزل 161.]
▫ آنچه به صورت گلابْ بي پرده به بازار اهل معرفت عرضه مي شود و همان مايع كه مايه عطرآگين است، زماني با پرده رقيق گل همراه است و در حجاب برگ گل ظهور مي نمايد؛ نه همه معارف همانند گلاب اند تا بي پرده عرضه شوند و نه مانند گل اند كه با پرده ارائه گردند. حقوق و تكاليف متقابل نيز چنين است.
........ادامه دارد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
👇👇👇
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 245 (پيام علمي به دهمين همايش #كوثر) #آیت_الله_جوادی_آملی
👇👇👇
آنچه به صورت گلابْ بي پرده به بازار اهل معرفت عرضه مي شود و همان مايع كه مايه عطرآگين است، زماني با پرده رقيق گل همراه است و در حجاب برگ گل ظهور مي نمايد؛ نه همه معارف همانند گلاب اند تا بي پرده عرضه شوند و نه مانند گل اند كه با پرده ارائه گردند. حقوق و تكاليف متقابل نيز چنين است.
بنابراين، تدوين لايحه آزادي، حقوق بشر، دموكراسي، زيست محيطي، جهاني سازي و مانند آن، هرچند نظامواره عدالت دارد، ليكن تا گوهر عدل شناخت نشود، همه آن مسائل حقوقي لرزان خواهد بود و هنگامي عدل معلوم مي شود كه آغاز و انجام انسان و جهان روشن گردد؛ وگرنه فيل را در تاريكي ديدن و هويّت او را به تنها گوش، خرطوم، ساق و مانند آن معرفي نمودن است:
آسمان ها و زمين يك سيب دان
كز درختِ قدرتِ حق شد عيان
تو چو كرمي در ميانِ سيب در
وز درخت و باغباني بي خبر
[مثنوي معنوي، طن ك دفتر چهارم، ص 615، بيت 1869 و 1870.]
بنابراين براي تدوين حقوق و تكاليف متقابل و عادلانه، چاره اي جز هماهنگ نمودن تجارب طمأنينه بخش حسّي و تجربي و براهين تجريدي با علوم وَحْياني نخواهد بود: «...فلاتقولوا بما لاتعرفون؛ فإنّ أكثر الحق فيما تنكرون... فلاتستعملوا الرأي فيما لايُدْرِكُ قَعْرَه البَصَرُ ولاتَتَغَلْغَلُ إليه الفِكْرُ».[ نهج البلاغه، خطبه 87.]
........ادامه دارد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (3)
#قرآن
#کارگزاران
#فرهنگی
🔅🔅🔅
❇ فرهنگ ، کرامت ویژه پروردگار به انسان
اقْرَأْ وَ رَبُّكَ الْأَكْرَمُ(3)الَّذِى عَلَّمَ بِالْقَلَمِ(4)
از خلقت انسان با صفت «کریم» یاد می کند واز فرهنگ الهی که به انسان ارزانی داشته است با صفت «اکرم» تعبیرمی کند.
☑ 1- اولين فرمان اسلام، فرمان فرهنگى است. «اقرء»
☑ 2- فرهنگ بايد جهت الهى داشته باشد. «اقرء باسم ربّك»
☑ 3- رهائى از جهل با استفاده از قلم، جلوهاى از كرم و ربوبيّت اوست و نويسندگى هنر مطلوب و مورد ترغيب اسلام است. «علّم بالقلم»
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
انعام 11.mp3
15.62M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی
#سوره_انعام
#جلسه 11
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #انعام را می توانید گوش کنید.
☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام...التماس دعا
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#رحیق_قرآنی
🔅 تعبير نوراني امام باقر(سلام الله عليه) است که فرمود: «ما كه نميتوانيم بگوييم بگذار تا بيفتد و بيند سزاي خويش»، فرمود: «بَلِيَّةُ النَّاسِ عَلَيْنَا عَظِيمَةٌ» ما يك ابتلاي سختي داريم: «إِنْ دَعَوْنَاهُمْ لَمْ يَسْتَجِيبُوا لَنَا وَ إِنْ تَرَكْنَاهُمْ لَمْ يَهْتَدُوا بِغَيْرِنَا»؛[
⏪ فرمود ما گرفتار مردمي شديم كه دعوت ميكنيم نميآيند، رها كنيم آخر راه غير از اين نيست، ما كه نميتوانيم بگوييم «بگذار تا بيفتد و بيند سزاي خويش». اين از بيانات نوراني پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) است، فرمود شما چقدر چشمتان را دوست داريد، چقدر گوشتان را دوست داريد، چقدر دلتان را دوست داريد، مواظب اينها هستيد ديگر،
⏪ اين كه فرمود: ﴿إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً﴾؛ ما موظفيم چشم و گوش و دلمان را حفظ بكنيم؛ حضرت فرمود همان طور كه چشمتان را بايد حفظ بكنيد و گوشتان را حفظ بكنيد و مسئول چشم و گوشتان هستيد، همه يعني همه، مخصوصاً دولتمردان، مسئول اين مردماند، فرمود: «كُلُّكُمْ رَاعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِه».
⏪ مسئولان بايد مردم را چشم و گوش خود بدانند، دلشان بدانند؛ دل مسئولان بايد براي دل خودشان بسوزد و آن مردماند؛ دل مسئولان بايد براي گوششان بسوزد و آن مردماند؛ دل مسئولان بايد براي چشمشان بسوزد و آن مردماند؛ اين حرفها بوسيدني نيست؟!
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#رحیق_قرآنی
⏪ آن بيان نوراني سورهٴ مباركهٴ «اسراء» اين بود كه محال؛ يعني محال، محال است كه كسي نسبت به ديگري كار خير بكند و محال است كه كسي نسبت به ديگري كار شر بكند، بله هر كسي كار خيري كرد، آن نود و نُه درصدش مال خود اوست، يك درصدش به غير ميرسد. اين «لامي» كه در سورهٴ «اسراء» است لام اختصاص است: ﴿إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ ِلأَنْفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها﴾
⏪ اين «لام» لام اختصاص است نه لام نفع تا ما بگوييم اوّلي «لام» نفع است و دومي براي مشاكله گفته شده. اگر كسي در درون خانهاش يك رياحيني و گلهاي معطر خوبي غرس بكند، تمام بركات آن؛ اگر مثمر باشد ثمرش و اگر معطَّر باشد تمام عطرش برای خود اوست، گاهي هم يك نسيمي ميوزد و بوي آن را به رهگذر بيرون ميرساند و آن رهگذر شامهاش معطر ميشود.
⏪ پس ما هر كار خيري بخواهيم بكنيم؛ فرض كنيم يك كار خيري كرديم و براي يك كسي مسكني ساختيم، ما گفتيم خودمان كه مسكن داريم، براي فلان كس مسكن بسازيم، مدرسه بسازيم، مسجد بسازيم، اين نود و نُه درصدش برای خود ماست يك درصدش بيرون از جان ماست که آن سنگ و گِل است؛ كار شر هم همين طور است اگر كسي ـ معاذ الله ـ به كسي آسيب رساند، به آبروي كسي آسيب رساند، اين نود و نُه درصد شرش براي خودش است،
⏪ مثل اينكه درون خانه خودش يك كَنيفي بكند، تمام بوهاي بد او را آزار ميدهد، گاهي هم باد ميوزد و مشام رهگذر را رنج ميدهد، وگرنه عمل شرّ در درون خود ما سامان ميپذيرد، عمل خير هم در درون خود ما سامان ميپذيرد؛....
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom