eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
صوت سوره مبارکه ماعون.mp3
10.08M
📌 تدبر در سوره 📼استاد هانی 🖌کوتاه زیبا و جذاب و کاربردی 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚 درس اخلاق تاریخ: 1398/05/17 💢علم فطری 🔸 علم قبل از جهل است یعنی چه؟ ذات اقدس الهی قبل از اینکه جاهل را خلق بکند، را خلق کرد؛ زیرا آدم (سلام الله علیه) که به اسمای الهی بود ﴿وَ عَلَّمَ آدَمَ الأسْماءَ﴾،[1] قبل از دیگران خلق شده است و در درون ما قبل از اینکه ما فراموش بکنیم، جاهل بشویم و تجاهل بکنیم، علم را خلق کرده است: ﴿وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها ٭ فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾،[2] انسان قبل از اینکه جاهل بشود، بود و به دنیا آمد. جهل یک سلسله غرایز و اغراضی است که روی علم را پوشانده است؛ لذا حضرت فرمود: «لِأَنَ‏ الْعِلْمَ کَانَ‏ قَبْلَ‏ الْجَهْلِ»، ما قبل از اینکه جاهل بشویم، بودیم. 🔸 وظیفه علما این است که هم از آن سابقه خود پاسداری کنند و هم از سابقه حمایت کنند، نگذارند جهل پیدا شود، چون اگر ـ خدای ناکرده ـ جامعه ‌ای جاهل بود، هم بی‌ راهه می‌ رود، هم راه دیگران را می ‌بندد و اگر بود نه بی ‌راهه می ‌رود و نه راه دیگران را می ‌بندد؛ لذا همه ما موظف هستیم که آن مهمان را در کنار میزبان حفظ بکنیم. ▫️ یک سلسله علومی است که مهمان ما هستند؛ یعنی ما آنچه که در حوزه ‌ها می‌ خوانیم یا در دانشگاه ‌ها یاد می ‌گیریم اینها مهمان‌ هستند. میزبان و صاحبخانه آن است که فرمود: ﴿وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها ٭ فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾. 🔸 اگر ما در حوزه و دانشگاه، علمی تحصیل کردیم که با صاحبخانه بسازد، راحت زندگی می‌ کنیم و هیچ غوغایی در درون ما نیست و هیچ چیزی هم ما را نمی‌ فروشد و ما هم خود را به هیچ چیزی نمی ‌فروشیم، زیرا صاحبخانه درِ این خانه را محکم بسته است و مزاحم را راه نمی‌ دهد؛ ولی اگر ـ خدای ناکرده ـ مهمانی دعوت کردیم که با صاحبخانه نساخت، اولین ضرر را خود ما می ‌کنیم. 🔸 یک بیان نورانی امیر مؤمنان (سلام الله علیه) دارد که فرمود: «رُبَّ عَالِمٍ قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ وَ عِلْمُهُ مَعَهُ [لَمْ ینْفَعْهُ‏] لَا ینْفَعُه‏»؛[3] چه بسا عالمان حوزه و یا دانشگاه ‌اند که درس خوانده‌ اند و عالم‌ هستند، ولی هستند؛ در جهاد درون، جهل اینها بر اینها مسلط شد و آنها را از پا درآورد، «رُبَّ عَالِمٍ قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ وَ عِلْمُهُ مَعَهُ [لَمْ ینْفَعْهُ‏] لَا ینْفَعُه‏». در بخشی دیگر فرمود: «کَمْ مِنْ عَقْلٍ أَسِیر تَحْتَ هَوَی أَمِیر»؛[4] چه بسیار عقل هستند که در آن نبرد داخلی و جهاد درونی به اسارت نفس درمی ‌آیند، به اسارت غرور و خواسته‌ ها درمی ‌آیند و آنچه را که می‌ خواهند بر عقلشان حاکم است. ▫️ بنابراین وظیفه عالمان [عبارت است از] میزبان را شناختن، یک؛ مهمانی دعوت کردن که با میزبان بسازد، دو؛ وقتی حرم امن خود را پاسداری کردند به دیگران بپردازند و آن اینکه دیگران را بکنند. [1]. سوره بقره، آیه31. [2]. سوره شمس، آیه7 و 8. [3]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، .حکمت107. [4]. نهج البلاغة(للصبحی صالح), حکمت211. ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
علم فطری.mp3
2.08M
☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب ادب فنای مقربان حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر کبیره (4) https://eitaa.com/joinchat/2064187463Cd20ca8382a @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 تذكّر: عبادت خدا سلوك به سوي اوست و در مسير معنوي سالك و مسلك متحدند، زيرا سالك با عقيده، خُلق و فعل عبادي سفر مي كند و همه اين امور ياد شده از شئون خود سالك شمرده مي شوند، بنابراين راه تقرّب از رونده متقرّب جدا نيست و عابد و عبادت با هم ارتباط وجودي دارند؛ و چون نماز انسان كامل و عبادت او كامل ترين نمازهاست، استوارترين عمود دينْ نماز انسان كامل يعني اهل بيت عصمت و طهارت (عليهم‌السلام) است، از اين جهت مي توان آن ذوات قدسي (عليهم‌السلام) را حقيقت صلات دانست، چنان كه حقيقت عبادت هاي ديگر نيز هستند. پس اگر از آنان به عنوان «حقيقت نماز» ياد شده كاملاً صحيح و پذيرفته است. 1. تفاوت اقامه نماز با خواندن آن قرآن به حكمت ستوده و به آن متّصف شده است: (والقُرءانِ الحَكيم).[1]تمامِ معارفِ كتابِ حكمت، داخلي هماهنگ و خارجي هدفمند دارد. رسول خداصلي الله عليه و آله و سلم از نماز به عنوان عمود دين و ستون آيين الهي ياد كرده است: الصلاة عمود الدين. [2] برنامه منسجم متون ديني، همانا توصيه به «اقامه نماز» و برپا داشتن آن است؛ نه خواندن آن يا نمازگزار بودن: (اَقِمِ الصَّلوةَ لِدُلوكِ الشَّمس)[3]؛(اَقيموا الصَّلوة)[4]؛ (اَقِمنَ الصَّلوة).[5]سرّ اين فرق گذاري آن است كه اگر در تعبيرهاي قرآني عنوان «خواندن» به كار مي رفت با حكيمانه بودن اين كتاب متقن هماهنگ نبود، زيرا عمود را بايد برافراشت، نه آنكه قرائت كرد. بر اين اساس، سفارش قرآن كريم درباره نماز همگي به «اقامه» ناظر است نه قرائت يا چيز ديگر. دليل اين اهتمام آن است كه نماز خواندن حتي نمازگزار بودن غير از اقامه نماز است، چرا كه اولي با يك بار نماز خواندن و دومي با استمرار آن ـ هرچند كه حدود آن مراعات نشود ـ محقق مي شود؛ اما اقامه نماز و برپا داشتن آن بسيار دشوار است. ============ [1]ـ سوره يس، آيه 2. [2]ـ الامالي، صدوق، ص 511؛ وسائل الشيعه، ج 4، ص 27، مسلسل 4424، كتاب الصلاة، ابواب اعداد الفرائض، باب تحريم الاستخفاف بالصلاة و التهاون بها، ح 12. [3]ـ سوره اسراء، آيه 78. [4]ـ سوره بقره، آيه 43. [5]ـ سوره احزاب، آيه 33. ☘️☘️☘️ 👈🏾ادامه دارد👈🏾 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی)
برداشت از آيات ۱۵۳ ـ ۱۵۱ 💢ده وظيفه سالک الی اللّه الی بايد از رسوماتی که معمولاً مردم به آن مبتلا هستند که بعضی از آنها در قديم مرسوم بوده و بعضی از آنها در زمان ما مرسوم است بپرهيزد: اوّل: آنکه در هيچ چيز و هيچ کار، کسی و چيزی را خدای تعالی قرار ندهد. دوّم: آنکه به پدر و مادر کند. سوّم: آنکه روح و بدن فرزندانشان را با تعليمات زشت به خاطر آن که ثروتمند بشود نکشد زيرا روزی آنها و پدر و مادرشان را خدای تعالی مقدر فرمود. چهارم: به چه در ظاهر و چه در پنهان نزديک نشود. پنجم: کسی که خدا کشتنش را کرده نکشد. ششم: به مال برای تصرف بيجا و بيهوده نزديک نشود. هفتم: کيل و ترازو را با انجام دهد. هشتم: را در بين مردم ولو آن که آنها از اقوام و خويشاوندانش باشند رعايت کند. نهم: به عهدی که خدای تعالی با آنها چه در ذر و چه در بسته وفا کند. دهم: از راه هايی که ديگران برای انداختن از راه حق، بوجود آورده اند پيروی نکند. اين است شرايط که بايد الی از آن پيروی کند. اينها را خدا فرموده که شايد شما عقلتان را به کار بيندازيد، از خواب بيرون بياييد و را پيشه کنيد. https://eitaa.com/joinchat/2064187463Cd20ca8382a @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی)
اعراف 16.mp3
15.03M
16 🔅🔅🔅 @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
آرزوی دراز 44.mp3
3.73M
(44) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🕑 زمان:30 دقیقه 🌿🌿🌿 @rahighemakhtoom 📼آرزوی دراز 4 ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
قَلِيلٌ تَدُومُ عَلَيْهِ أَرْجَى مِنْ كَثِيرٍ مَمْلُولٍ مِنْهُ . و درود خدا بر او ، فرمود: كار اندكى كه ادامه يابد، از كار بسيارى كه از آن به ستوه آيى اميدوار كننده تر است.
💢پاکیزگی ای خدایی که مریم را برگزیدی و پاکش کردی 1 ای خدایی که عیسی را برگرفتی و بالا بردی و پاکش کردی 2 ای خدایی که پیامبر و اهل بیتش را پاکِ پاکِ پاک کردی 3 ای خدایی که قرآنت را جز پاکان لمس نمی کنند 4 مرا دریاب، پاک کن، پاک کن از (رجسِ) بی تویی و از لجنِ هر چه مرا از تو دور می کند... تو که همه حقیقتی، تو که تنها حقیقتی از شک و شرک و دروغ و فسق و نفاق و کفر و عصیان به تو پناه آورده ام پاک کن مرا پاک کن مرا، کار کارِ توست... می خواهم دوست داشتنی شوم می خواهم از آن ها شوم که می خواهند پاک شوند و تو دوستشان داری 5 ابراهیم را فرموده ای خانه ات را پاک کند اما پاک کردن آدم ها کار خودِ خودت است.. هرکس را پاک کرده ای تنها به خودت نسبت داده ای 6 اما فرموده ای از آسمان آب را نازل کرده ای مایه تطهیر است 7 به رسول بی نظیرت فرموده ای صدقه و زکات اموال آدم ها را بگیرد پاک می شوند 8 و "قرآن" ات، قرآنت را فرموده ای پاک می کند و بالا می برد.. 9 می شود قبول کنی قلب من خانه تو باشد، ابراهیمت را بفرمایی پاکش کند؟ می شود آب و صدقه و قرآنت را مایه پاکی این قلب شکسته و تنگ و خراب کنی؟... آن وقت شاید این قلب را دوست داشته باشی و شبی از همین شب های روشن رجب... خدا را چه دیدی...؟ =============== 1 وَإِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَاكِ عَلَىٰ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ- 42 آل عمران 2 إِذْ قَالَ اللَّهُ يَا عِيسَىٰ إِنِّي مُتَوَفِّيكَ وَرَافِعُكَ إِلَيَّ وَمُطَهِّرُكَ مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا وَجَاعِلُ الَّذِينَ اتَّبَعُوكَ فَوْقَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِلَىٰ يَوْمِ الْقِيَامَةِ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأَحْكُمُ بَيْنَكُمْ فِيمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ- 55 آل عمران 3 وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَىٰ وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِينَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا- 33 احزاب 4 لَّا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ- 79 واقعه 5 لَا تَقُمْ فِيهِ أَبَدًا لَّمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَىٰ مِنْ أَوَّلِ يَوْمٍ أَحَقُّ أَن تَقُومَ فِيهِ فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَن يَتَطَهَّرُوا وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُطَّهِّرِينَ- 108 توبه 6 وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِّلنَّاسِ وَأَمْنًا وَاتَّخِذُوا مِن مَّقَامِ إِبْرَاهِيمَ مُصَلًّى وَعَهِدْنَا إِلَىٰ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَن طَهِّرَا بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْعَاكِفِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ- 125 بقره وَإِذْ بَوَّأْنَا لِإِبْرَاهِيمَ مَكَانَ الْبَيْتِ أَن لَّا تُشْرِكْ بِي شَيْئًا وَطَهِّرْ بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَالْقَائِمِينَ وَالرُّكَّعِ السُّجُودِ- 26 حج 7 إِذْ يُغَشِّيكُمُ النُّعَاسَ أَمَنَةً مِّنْهُ وَيُنَزِّلُ عَلَيْكُم مِّنَ السَّمَاءِ مَاءً لِّيُطَهِّرَكُم بِهِ وَيُذْهِبَ عَنكُمْ رِجْزَ الشَّيْطَانِ وَلِيَرْبِطَ عَلَىٰ قُلُوبِكُمْ وَيُثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدَامَ- 11 انفال 8 خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِم بِهَا وَصَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلَاتَكَ سَكَنٌ لَّهُمْ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ- 103 توبه 9 مَّرْفُوعَةٍ مُّطَهَّرَةٍ- 14 عبس رَسُولٌ مِّنَ اللَّهِ يَتْلُو صُحُفًا مُّطَهَّرَةً- 2 بینه @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی 🌷🌷🌷