🏴کدام #عزاداری آری، کدام عزاداری نه؟
🔷 یک عده خیال می کنند امام #حسین (ع) #شهید شده تا ما #تاسوعا و #عاشورا عزاداری کنیم و ثواب ببریم، این را هدف عاشورا می دانند. در حالی که اصلاً این گونه نیست. هدف این است که نگذارید نام حسین (ع) و عاشورا و مظلومیت اهل بیت، #فرهنگ و شعارهایشان، #ولایت معنوی و #سیاسی شان، ولایت تعلیمی و تربیتی و معرفتی شان فراموش شود. اگر هدف از عزاداری این باشد، چنین عزاداری صحیح و سفارش شده است.
🔶گزیده ای از سخنرانی همه ی انقلاب ها به نام حسین(ع)
🆔 @rahimpoor_azghadi
❓حسین بن علی (ع) به دنبال چه نوع حکومت دینی بود؟
🔸حکومتی که حاکمش [علی (ع)] یکی از کارگزاران خودش را به جرم قوم و خویش بازی در حکومت، گوشمالی داد.
🔹حکومتی که با یکی از مسئولان خود که خانه ای اشرافی برای خود ساخت، برخورد کرد.
🔸حکومتی که وقتی مسئولان آن سهم اضافی از اموال عموم و بیت المال برای خود خواست، حضرت امیر (ع) او را پیش چشم مردم تحقیر کرد.
🔹حکومتی که وقتی حاکم بصره، در میهمانی سرمایه دارها شرکت کرد و بر سر سفره آنها نشست، او را به شدت توبیخ کرد.
🔸حکومتی که یکی از اصحاب درجه یک خود را که آدم صالح و شریفی بود، از قضاوت عزل کرد؛ برای آنکه صدایش را در جلسه دادگاه بلند کرده بود.
🔹حکومتی که اهل سازش و سستی نباشد.
🔸حکومتی که به زن اشرافی قریش و کنیز ایرانی او به یک اندازه از بیت المال سهم می دهد.
🔹حکومتی که در آن بشود حاکمان را نهی از منکر کرد.
🔸حکومتی که در آن، افرادی که کار بلد نیستند، شرعاً حرام و ممنوع باشد که قبول مسئولیت کنند.
👆این است حکومتی که حسین بن علی (ع) برای تشکیل آن شهید شد.
#در_آستان_محرم
❇️ حسن رحیم پور ازغدی، گزیده ای از سخنرانی «با عقل در عاشورا»
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
🌐 @rahimpoor_azghadi
🏴🏴🏴 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
🚫🚫زندگی با ظالمین، هرگز! 🚫🚫
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
▶️ @rahimpoor_azghadi
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
🌑 سيدالشّهدا در كربلا قربانى تحريف اسلام شـد!
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
ايـن رونـد مسخ مذهب، تفكيك مذهب از حكومت، تفكيك اخلاق از سياست، حذف
«محتوا» و «حفظ شكل» بود كه به مبهم و مجهول الهويه كردن اسلام، هزار
قرائتى كردنش، تفسير به راى قرآن، تحريف دين و مـنحط كـردن اسـلام
انجاميد و همين، هدف آنهاست؛ نه از صحنه روزگار برانداختن اسلام، كـه
میدانند ممكن نيست. آنان نمیخواستند اسلام را محو كننـد؛ میخواستند
اسلام را مات كنند. اسلامى میخواستند و میخواهند بسازند كه ديگر با گنج
قارون و تخت فرعون، كارى نداشته باشد. يك اسلام بیطرف كه با سياست
و اجتماعيات و حكومت و عدالت و حقوق بشر، كارى نداشته باشـد. يـك
مذهب فردى و عبادى و خصوصى كه ربطى به اين مسائل عينى نداشته باشد
و در حوزه حقوق بشر، دخالت نكند. میخواستند دين را به مقـدارى شـعائر
خنثى وغير عينى وغير سياسى تبديل كنند ويك اسلام خـواب و گـيج و
كور بسازند و تحويل مردم بدهند.
🔶بخشی از کتاب حسین (ع) عقل سرخ، استاد رحیم پور
▶️ @rahimpoor_azghadi
🏴 آرمانى كه گرسنگى گرسنگان به آن لطمـه نزند...
🏴 اهل بیت پیامبر (ص) میگفتند بايد به دنبال برقرارى حكومت عـدل
باشيم؛ اما تا وقتى به حكومت نرسيده ايم، نيز وظايفى داريم وبه آن وظـايف
تا هر جا میتوانیم، عمل میکنیم. میگفتند اقتصاد و فرهنـگ و سياسـت و
قضاوت، چهار عرصه براى عبادت و براى تأمين حقوق مردم و حدود الهـى
است. اينان معتقد بودند آرمانى كه گرسنگى گرسنگان به آن لطمـه نزنـد،
يك آرمان انسانى نيست؛ چه برسد بـه يـك آرمـان الهـى. اهـلبيـت( ع )،
شيعيانشان را حتى به يك قطره اشك يتيمان هـم حـساس كـرده بودنـد و
میگفتند كه از كنار محرومان و مظلومان، بی تفاوت عبور نكنيد؛ چه رسد به
بی عدالتیها بزرگ در جامعه انسانى كه سزاوار اغماض نيست.
🔶بخشی از کتاب حسین(ع) عقل سرخ استاد رحیم پور
▶️ @rahimpoor_azghadi
🏴 چه چیزی باعث شد افسر سپاه #علی (ع) قاتل حسین(ع) شود؟
🏴 برخى از اينها كه امام حسين(ع )را كشتند ودر اردوگاه #يزيد بودند، قبلا
جزء اصحاب اميرالمؤمنين(ع ) بودنـد. بعـضى، از رفقـاى سـابق خـود امـام
حسين(ع ) بودند. يكى از آنها، شمربن ذی الجوشن است. #شمر، جزء افـسران
على بن ابیطالب(ع )در جنگ #صفّين بود كه در كنار #حسن(ع )و حسين(ع ) با
معاويه جنگيده بودند. اما اينك شمر، افسر نيروهاى يزيد در كربلا شده كـه
سرحسين(ع )را میبرد. فقط اين يكى هم نبود. دست كـم ده -بيـست اسـم
دارم كه بايد آنها را لو بدهم كه اينها قبلا جزء اصحاب اميرالمـؤمنين واز
رفقاى سابق حسن(ع )و #حسين(ع)و همرزم آنها بودند و در #كربلا حـضور
يافتند و دستشان به خون حسين(ع)، آلوده شد. براى چه؟ براى اينكه كمكـم
بعد از رحلت #پيغمبر(ص) ، اولويتهايشان در حكومت و ميان نخبگان، علما،
روشنفكران و مردم عوض شد و از ايـن رو در مـواردى كـه میبایست
قاطعيت نشان میدادند، وا میدادند و مدارا میکردند و جايى كه میبایست
مدارا میکردند، مدارا نمیکردند و درگير میشدند و حتـى بـا دشـمنان
ديروزشان -يعنى با كسانى كه در بدرواحد و حنين با اينان جنگيده بودنـد
- كم كم كنار آمدند و با آنها ائتلاف كردند. برويد آنهايى را كه با امـام
حسن(ع)وبا امام حسين(ع) درگير شـدند وائـتلافهـاى سياسـى آنـان را
بررسى كنيد؛ ائتلافهاى سياهى كه پنهانى و سپس علنى صـورت گرفـت.
آنان خودشان با يكديگر دشمن بودند و گاه حتى قبلا با هم جنگيده بودنـد؛
ولى همه در برابر خط اهل بيت (ع) كه خط اصيل پيغمبر اكـرم(ص) اسـت،
ايستادند.
🔶بخشی از کتاب حسین(ع) عقل سرخ استاد رحیم پور
▶️ @rahimpoor_azghadi
#متن کوتاه
🏴 #امام #حسین(ع) به دنبال چه حکومتی بود؟
🏴 در #فرهنگ حكومت اسـلامى كـه
#سيدالشّهدا(ع) براى استقرار آن قيام كرد و #شـهيد شـد، حاكمـان، صـادقانه
مسئوليت شرعى به گردن میگیرند و مردم هم صميمانه حمايت و اطاعـت
میکنند و در عين حال، مردم #حق دارند مسئولين را سؤال پيچ و بر كار آن ها
نظارت كنند. نص روايت از حضرت امير(ع) و ساير اهل بيت( ع) اسـت كـه
حاكمان نبايد به گونهاى رفتار كنند كه مردم به آنها #شك كنند؛ مردم هـم
نبايد به حاكمان #صالح با سوءظن بنگرند ودر عين حال نبايد چيزهـاى غيـر
ممكن هم از #حاكمیت بخواهند. در حكومتى كه سيدالشّهدا(ع) مـیخواسـت
تشكيل دهد ودر راه معرفى آن شهيد شد، #رانتخوارى، امتيـازطلبى، قـوم و
خويش بازى در حكومت وبه تعبير روايات ما، «استئثار» -يعنى امتيـازطلبى و منافع خود را بر منافع تودههاى مردم، ترجيح دادن و از امكانات عمـومى،
استفاده خصوصى كردن كه امروزیها از آن به « #رانت » تعبير میکنند -
ممنوع است.
در فرهنگ حكومتى اسلام و #تشيع نمیگفتند كه چون مردم با ما بيعت
كردند و به ما راى دادند و #كليد شهر را به ما سپردند، ديگر ما هر كارى كه
دلمان خواست، میکنیم و هـر كـارى نخـواهيم، نمیکنیم. در فرهنـگ
#حكومت اسلام، «دلمان خواست» نداريم. بلكه میگفتند چون نحوه حكومت
#حاكمان و آثار انگشت آنها بر روى پوست ملّت خواهد ماند، بايد كـارى
كنند كه #خدا از آنها راضى باشد و بتوانند راحت در چـشم امـت #اسـلام و
خانواده #شهدا نگاه كنند. ما براى جمادات برنامه نمیريزيم؛ پس بايد خـوب
حكومت كنيم. دولتهايى كه بد شروع میشوند، بد بـه پايـان مـى رسـند.
حكومتهايى كه خوب شروع بشوند، میتوانند خوب بماننـد؛ اگـر حاضـر
شوند بهايش را بپردازند.
🔶بخشی از کتاب حسین(ع) عقل سرخ استاد رحیم پور
▶️ @rahimpoor_azghadi
🏴 دینداران بسیار اندک اند!
🏴امام حسین (ع) می فرمایند: «اَلنّاس عبیدُ الدّنیا وَ الدّین لَعِقٌ علی ألسِنَتِهِم یَحوطونه ما دَرَّت مَعایِشُهُم فَاِذا مُحِّصوا بِالبَلاء قَلَّ الدَّیّانین» بشریت، بشر بی دین که هیچ، بشر دیندار، زندگی اش را می کند. دین حاشیه است، متن، منافعش است. مسلمین هم همین طورند، همه همین طورند. همه ی مردم دنبال منافعشان هستند. دین یک لفّاظی روی زبان است. تا وقتی که زندگی شان می چرخد، همه مذهبی اند. اما لحظاتی می رسد که مجبورند به تعبیر امام بین معاش شان و ایمانشان یکی را انتخاب کنند. امام می فرمایند لحظه آزمایش که می رسد، دینداران بسیار اندک اند.
#امام_حسین #دیندار #منافع #ایمان #لفاظی #اندک
گزیده ای از سخنرانی کلام جدید و دین شناسی امام حسین ع (2)
▶️ @rahimpoor_azghadi
◾️ شهادت جانسوز هموطنان اهوازی بر ملت عزیز و بزرگ ایران تسلیت باد.
🔴 نظام بینالملل و بافت شورای امنیت بر ارعاب و تروریسم بنا شده است. وقتی به دارندگان سلاح کشتارجمعی و بمب اتم، «حق وتو» میدهند، همه باید بفهمیم که «فرهنگ ترور» بر جهان حاکم است؛ کشورهایی که قدرت کشتار بیشتری دارند، در یک طرف و بقیه، یعنی همۀ ملتها و دولتهای جهان، در طرف دیگر.
«فرهنگ ترور» چیست؟ توزیع قدرت جهانی، نه براساس دمکراسی جهانی، بلکه براساس مالکیت بمب اتم؛ این یعنی «فرهنگ ترور».
(حسن رحیم پور ازغدی)
@rahimpoor_azghadi
🏴 #دشمنی و #دوستی به خاطر عدالت!
🏴 عبداللَّه بن عمر از كسانى بود كه امام حـسين(ع )را بـا
حسن نيت نصيحت كرد. میگفت: آقا، اصولا مستحضريد كـه جنـگ فـى
نفسه بد است. خوب، امام #حسين(ع )هم میدانست كه جنگ فـى نفـسه بـد
است؛ اما مگر ما اساسا در تاريخ، چيزى به نام «جنگ فى نفسه» داريـم؟ در
صحنه واقعى اجتماع، ما «جنگ فى نفسه» نداريم. بله، جنگ فـى نفـسه بـد
است؛ اما كجاى #تاريخ واقعى و جامعه واقعى، چيزى بـه اسـم «جنـگ فـى
نفسه» داشته ايم؟! وقتى عقايدى وآيين ملتى مورد تهاجم قرار مىگيرد، ايـن
ديگر «جنگ فى نفسه» نيست و معتقدينش ديگر نمى توانند بیطرف بمانند. بیطرفی و صلح طلبى در برابر هيئت ظلم، ابدا يـك فـضيلت نيـست؛ يـك
رذيلت عريان است. اينجا ديگر جنگ و خونريزى هم مقدس مـى شـود.
كشتن و كشته شدن هم عبادت مىشود. در دعاهايى كه براى امام زمان عج رسيده و سند درستى هم دارد، آمده كـه «خـدايا، از تـو
میخواهم كه خون دشمنانت را به دست من بريزى و از تو میخواهم كـه
خون من بهدست دشمنانت ريخته شود». ما، جنگ و صلح، دشمنى و دوستى
داريم؛ ولى دشمنى و دوستى، بـه خـاطر عـدالت، در راه حقيقـت و بـراى
فضيلت را قبول داريم. اما جنگ و صلح به خاطر دنيا و قدرت و آقايى كردن
وبرده گرفتن و خوردن وبردن نداريم. خـونريـزى بـراى كـسب منـافع
دنيايى، #حرام است.
🔶بخشی از کتاب حسین(ع) عقل سرخ ، نوشته استاد رحیم پور
▶️ @rahimpoor_azghadi
🏴 #حكومتى كه #حسين(ع ) به خاطر آن #شهيد شد
🏴 حکومتی که حسین ع به خاطر آن شهید شد حكومتى بـود كـه اهـل
#سازش و سستى نباشد. #حضرت #امير(ع)، نكته مهمى فرموده اند كه بايـد ايـن
تعبير را مجريان همه حكومتها ببينند. روايت بسيار مهمى است. فرمودند :
«كسانى میتوانند #حكومت #دينى واقعى تـشكيل بدهنـد كـه
اهل مداهنه و سازشكارى و مصانعه و رياكـارى نباشـند؛ كـسانى
كه با صاحبان #قدرت و #ثروت و با #جناح هاى قوى و سرمايه دارهـا
و با قدرتهاى داخلى و خارجى، معامله نكنند و نترسـند؛ كـسانى
كه محافظه كار نباشند».
آرى فقط اينان میتوانند. حكومتى كه وقتى ابن حرمه - ناظر مالى بازار
اهواز - دزدى كرد، #رشوه گرفت و اختلاس كرد، حضرت امير(ع) او را بـه
#زندان انداخت و دستور داد اورا به انفرادى بردند (يعنى ملاقات ممنوع شـد)
و فرمود او را در #نماز جمعه و جلوى چشم مردم، شلاق بزنيد نـه ايـن كـه مجازات مخفى كنيد؛ بلكه آبرويش را بريزيد. حكومتى كه امـام حـسين(ع)
میخواست احيا كند، حكومتى بود كه خودش و مردم قـبلا تجربـه كـرده
بودند و در #عاشورا به خاطر همان اصول كشته شـد. آرى، حكومتى كه وقتى شـخص اول آن در كوفـه، روز عيـد قربـان،
دخترش ام كلثوم را ديد كه گردنبند مرواريد بـسته، بـا نگـاه خـود بـه او
اعتراض كرد كه اين چيست كه بسته اى؟ ام كلثوم گفت: اين را براى سـه
روز از بيت المال عاريه و امانت گرفته ام وبا اجازه مسئول بيت المال، بـوده و ضمان مالی اش هم بر عهده من است؛ يعنى كار قانونى كرده ام و عاريه است.
ابن ابی رافع، مسئول بيت المال هم آمد و از ام كلثوم، دفاع و او را تأييد كرد و
به حضرت گفت: دخترت خلاف نكرده و من در جريان هـستم و كـار او
قانونى بوده است. حضرت رو كرد به دخترش امكلثوم و گفـت: «يـا بنـت
على بن ابیطالب، لا تَذْهبنَّ بِنَفسِك عنِ الْحقّ ». ؛ اى دختر على، بحث نكن
و بهانه نتراش تا حق را زير پا بگذارى. خواهش میکنم به دقت توجه كنيد
كه خيلى جمله عجيبى است. حضرت امير(ع) از دخترش میپرسد:
«أَكُلُّ نِساء المهاجِرين تَتَزين بِمِثل هذا فـى هـذَا العيـد؟ »؛
آيـا همـه
دختران و زنان شهر در روز عيد قربان میتوانند چنين گردنبندى را كه تـو
بسته اى، ببندند؟» حتى اگر تو از راه قانونى خارج نـشده باشـى، آيـا همـه
دختران اين جامعه میتوانند چنين گردنبندى ببندند؟ گفت: نه. فرمـود: تـو
دختر خليفه اى. پس تو هم حق ندارى اين گردنبند را ببندى. شما وقتى حق
دارى چنين گردنبندى ببندى كه همه دختـران وزنـان ايـن شـهر چنـين
امكاناتى داشته باشند؛ چون فرزند #مسئولين حكومت اسلامى هستى!
🔶بخشی از #کتاب حسین(ع) عقل سرخ استاد رحیم پور
▶️ @rahimpoor_azghadi
Roshana128-97-06-23، کربلا حزب الله در برابر حزب شیطان.mp3
3.92M
🏴 امام #حسین(ع) و رعایت #حقوق اسبان سپاه یزید !
🔰گزیده ای از سخنرانی "استاد حسن رحیمپور ازغدی" با موضوع کربلا؛ مصاف "حزب الله" در برابر "حزب ثروت" و "حزب قدرت"/ #عراق_۹۶
▶️ @rahimpoor_azghadi
🚩معنای امر به معروف و نهی از منکر
امربهمعروف و نهیازمنکر به زبان اجتماعی امروز یعنی نظارت اجتماعی و مسئولیتپذیری اجتماعی؛یعنی اینکه همه چیز به همه مربوط است. نه کسی حق دارد به عنوان یک مسلمان بگوید«به من چه و به ما چه» که چه اتفاقی در این جامعه و یا آن طرف دنیا میافتد و نه وقتی که ما سوال کردیم، کسی میتواند به ما بگوید «به تو چه؟ »پس امربهمعروف و نهیازمنکر، یعنی ما و شما به عنوان یک مسلمان باید نسبت به ستم و بیعدالتی و حمله به خطوط قرمز انسانیت که اخلاق و ارزشهای اخلاقی است و هر آنچه منکر یا معروف دانسته میشود، احساس مسئولیت کنیم.
◾️حسن رحیم پور ازغدی، گزیده ای از سخنرانی *عاشورای حسینی،شهادت برای نهی از منکر*
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
@rahimpoor_azghadi
🚩آیا چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است؟
پیامبر فرموده اند: «برای کمک به مظلوم 5 میل (مسافتی در حدود 1.5 کیلومتر) راه برو. برای کمک به مظلومی که از تو کمک می خواهد 6 میل راه برو.» یعنی اولا ما نسبت به ملتهایی که تحت ستم هستند و از ما کمک هم نخواستند، مسئول هستیم و نسبت به کسانی که تحت ستم هستند و از ما کمک هم خواستند، مسئولیت ما بیشتر هم میشود. نباید بنشینی و بگویی که هر کس کار خود را انجام دهد و چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. اصلا این ضربالمثل چیست؟ از کجا آمده است؟ چه کسی آن را گفته است؟ گاهی باید چراغ خانه را به مسجد برد. این همان ایثار است یعنی ترجیح دیگران بر خود.
◾️حسن رحیم پور ازغدی، گزیده ای از سخنرانی *عاشورای حسینی،شهادت برای نهی از منکر*
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
@rahimpoor_azghadi
⛔️#نفاق بنی امیه در ترویج #دین و ضد دین
امام #صادق (ع) فرمود:
بنی امیه این طور بودند که دین را اجازه میدادند آموزش داده شود اما اجازه نمیدادند که شرک را به مردم آموزش بدهند.
برای این که میخواستند جامعه ی دینی، جامعهای باشد؛ #حکومت دینی، حکومتی باشد که:
🔹هم دینی باشد و هم ضد دین عمل کند؛
🔸هم بگوید ما هم دینیایم، ما هم مسلمانیم، ما هم متدینیم؛ و هم خلاف دین عمل کند.
🔹هم از #حقوق مردم حرف بزند و هم حقوق مردم را پایمال کند.
🔸هم بگوید آزادی، هم #آزادی را سلب کند؛
🔹هم بگوید #عدالت، هم دزدی کند؛
🔸هم بگوید #پیشرفت، هم کشور را عقب بیاندازد؛
🔹هم بگوید #عزت، هم ذلت را تئوریزه کند. اجازه میدهند شما از عزت حرف بزنی، اما اجازه نمیدهند که تو بگویی ذلت چیه تا تو بفهمی که از کجا به بعد دیگه #عزیز نیستی، ذلیلی.
✅حسن رحیم پور ازغدی
گزیده ای از سخنرانی «#کربلا، طرحی برای همیشه تاریخ»
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🌐 @rahimpoor_azghadi
📣 برنامه این هفته "چند دقیقه برای تفکر" شبکه۴
🔹موضوع: علوم سیاسی و گناهان کبیره حکومتی
🔹دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران_ ۱۳۹۴
⏱پخش: چهارشنبه ۱۸مهر ساعت ۱۹
🆔 @rahimpoor_azghadi